Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 221 305
  • 1 682

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Heitetään arvioita voimasuhteista vaikka noista ekoista testeistä nyt ei turhan paljoa
kannata vetää johtopäätöksiä, mutta oman asuinalueen johtavana F1 analyytikkona katson aiheelliseksi
arvailla kauden kulkua. Tosin se on vaikeaa kun tietää mutta ei saa kertoa.

Tier 1 Mercedes,Red Bull
Tier1.25 Ferrari
Tier 2 McLaren
Tier 3 Renault Alpha tauri Aston Martin
Tier 4 Williams
Tier 5 Haas Alfa Romeo

Uskoisin että paljon mikään muutu. Mersu ja RB jatkavat kärjessä.
Ferrari tulee lähemmäksi ja saattaa sekoittaa pakkaa aika-ajoissa, mutta kisavauhdissa jää useimmiten
jalkoihin. Voi ottaa muutaman voiton ja samalla sekoittaa Hamiltonin ja Verstappenin mestaruustaistoa.

McLaren on kauempana Ferrarista, kuin keskikasti McLarenista.
Williams saattaa olla keskikastissa ja Alfa sekä Haas selkeästi pohjalla.

Toivottavasti Ferrari nousee kolmanneksi kärkitalliksi ja vielä parempi jos McLaren olisi edes lähellä.
Muihin en oikein jaksa uskoa.

MM sarjassa tullaan näkemään röyhkeämpi Hamilton ja Verstappenin kanssa kokkarointeja tulee
enemmän kuin viimekaudella. Tämän seurauksena saattaa näennäisesti olla useampi kuljettaja kesätaukoon asti mukana mestaruustaistelussa. Syksyllä kuitenkin Hamilton ja Verstappen karkaavat muilta ja lopulta
Hamilton ottaa kahdeksanen mestaruuden.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mazepinillä, kyllä aika vaikea paikka. Kotimaataan ei oikein voi mustamaalata, kun sitten ei taida olla asiaa kotiin. Jos taas menee myötäilemään Venäjän toimia medialle, niin F1-ura lienee siinä. Mikä suorituksiin vedoten olisi ihan oikea tuomio.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Älytöntä miten nuo autot pomppii. Eihän tota jaksa kukaan 70 kierrosta?
Enemmänhän tossa on ongelmana se että se haittaa kuskien näkemistä. Jatkua pomppiminen jo valmiiks rajallisessa näkökentässä ei tee hommasta helppoa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luulisi tuon pomppimisen vaikuttavan myös auton käyttäytymiseen esimerkiksi kovavauhtisissa ohitustilanteissa? Näyttää kyllä rajulta, etenkin tietyistä kuvakulmista.
 

BaronFIN

Jäsen
Olipa karmaisevat testit Alfalle. Kierroksia kolmessa päivässä yhteensä 56 ja viimeisenä päivänä sellainen vaatimattomat 10 sekuntia kärjestä jäljessä.

Mutta nämä oli ensimmäiset testit, ei voi tehdä liian pitkälle meneviä päätöksiä. Tai sitten Alfa on vain jäljessä muita.

Muoks.

Mutta tämän kauden pihvi tulee tässä:

Leclerc said he was pleased with the overall improvement compared to the past.

"It is quite interesting,” said the Monegasque driver. “Because I'll say from three seconds to one second behind the car in front, you actually can follow closer.

“Then from one second to five-tenths I will say it's similar to the feeling I had last year.

“And then from five-tenths to extremely close, then this is much better than last year. It is nice, it's interesting. I mean, I'll have to do a few more laps behind a car, but it's looking good for now."
Eli Charles on sitö mieltä, että uusilla autoilla on helpompi ajaa edellä menevän puskurissa ja sitä myöten maallikkona voisi olettaa että ohittaminen helpottuisi?
 

BaronFIN

Jäsen
Mitenkäs tämä on mahdollista, kun pelkästään Zhou ajoi toisena päivänä 70 kierrosta?
My bad, meni varmaan viimeinen päivä ja kolme päivää sekaisin: syytän Hesarin uutista jonka luin ilman alkuperäislähteisiin perehtymistä.

Kiitos korjauksesta.

Edit: ja kun palasi takaisin Hesarin uutiseen, niin Bottas ajoi yhteensä 54 kierrosta… No, olisi se voinut olla parempikin aloitus…
 
Viimeksi muokattu:

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Eli Charles on sitö mieltä, että uusilla autoilla on helpompi ajaa edellä menevän puskurissa ja sitä myöten maallikkona voisi olettaa että ohittaminen helpottuisi?
Ja tuo Charlesin kommentti tosiaan Barcelonasta, joka on kalenterin vaikeimpia ratoja seurata/ohittaa edellä ajavaa autoa. Kyllähän tuo erittäin lupaavalta kuulostaa!

Olen muutenkin diggaillut ihan älyttömästi miltä uudet autot näyttävät. Erittäin hyvää työtä tiimeiltä ja varsinkin Ross Brawnin työryhmältä, joka nuo säännöt rukkasi uuteen uskoon.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen muutenkin diggaillut ihan älyttömästi miltä uudet autot näyttävät. Erittäin hyvää työtä tiimeiltä ja varsinkin Ross Brawnin työryhmältä, joka nuo säännöt rukkasi uuteen uskoon.
Uudet autot ovat pitkästä aikaa jo "oikean" formulan näköisiä. Vuoden 2009 sääntömuutosten myötä tuli pitkä korpivaellus autojen ulkonäön osalta ja varsinkin dildo-kauden menopelit olivat kamalia. Omaan silmään kauneusmokia on vieläkin pari, en pidä etusiiven auramuodosta sekä korkeista päätykappaleista ja eturenkaiden päällä olevat härvelit (ilmeisesti lokasuokiksi kutsuvat) ovat myös esteettisesti rumat, halosta nyt ei tarvi erikseen mainitakaan. Onko joku löytänyt tietoa ovatko nämä uudet autot nyt merkittävästi pienempiä mitä edeltäjät, näin oli ainakin tarkoitus jossain vaiheessa? Helpottaisi kummasti ohittamista ja Monacoon mahtuisi paremmin.

Ferrari on jälleen luonut tyylikkäimmän liveryn ja nyt on oikeasti todella hieno! Lapsuuden Ferrarit olivat juuri tuollaisia, siivet mustia ja runko punainen ja se oli pienen pojan suuri suosikki. Ei puutu kuin Agipin keltaiset täplät.

Aston Martin on myös tyylikäs ja top kolmosen täydentää pitkästä aikaa Williams, joka on jättänyt valkoisen vähemmälle. Sitten Martinin lähdön heidän autonsa ovat olleet hyvinkin heikkotasoisia, myös maalauksen osalta.

Suurin pettymys tässä kohtaa, vaikkei testituloksille liikaa pidä antaa painoarvio, on järjestyksen lähes täydellinen muuttumattomuus. Inhokkitallit Mercedes ja Red Bull on valitettavasti viime kauden mestaruustaistoon satsaamisesta huolimatta jälleen keulilla ja sekös meinaa harmittaa. Toivottavasti Ferrari ja McLaren ovat edes saaneet eroa pienemmäksi, jottei ihan kahden tallin väliseksi mene.

Toivoin, että joku kärkitalli olisi mokannut isosti ja joku altavastaaja tulisi puun takaa, mutta haaveeksi taitaa jäädä. Saa nähdä tuoko budjettikatto pidemmällä tähtäimellä muutoksia.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mazepinillä, kyllä aika vaikea paikka. Kotimaataan ei oikein voi mustamaalata, kun sitten ei taida olla asiaa kotiin. Jos taas menee myötäilemään Venäjän toimia medialle, niin F1-ura lienee siinä. Mikä suorituksiin vedoten olisi ihan oikea tuomio.
Yksi nopein kierros sentään viime kaudella. Ei pystynyt pikku-Schumi samaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oma veikkaus alkukauden yllättäjästä voisi olla McLaren. Ei pahemmin porpoising-ongelmaa, tai käsittääkseni älynneet tämän jo suunnitteluvaiheessa, joten pohja saatu siltä osin valmiiksi. Monet muut tallit joutuvat tekemään isojakin muutoksia. Lisäksi kuskien kommentit ovat sellaisia, että niistä paistaa läpi hyvä auto.

Toki ne otti kaksoisvoitonkin viime kaudella mutta ehkä nyt oikeasti voittokamppailussa?

Edit: Gary Anderson: Is this why McLaren looks immune to porpoising? - The Race
 
Viimeksi muokattu:

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Olisipa hienoa nähdä McLaren reilun 10 vuoden jälkeen oikeasti mestaruustaistossa. Todella hyvä meininki tallin sisällä tuntuisi olevan.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
FIA vahvisti, että venäläiset kuljettajat saavat jatkaa sarjassa.
Toki jos Uralkalin ja Haasin tiet eroavat, saattaa se silti ajaa Mazepinin ulos ykkösistä.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
FIA vahvisti, että venäläiset kuljettajat saavat jatkaa sarjassa.
Toki jos Uralkalin ja Haasin tiet eroavat, saattaa se silti ajaa Mazepinin ulos ykkösistä.
Nyt on tullut tieto, että Britannian moottoriurheiluliitto on kieltänyt venäläiset, sekä valko-venäläiset kuskit tapahtumistaan, mikä tarkoittaa ettei Mazepin voi ajaa Silverstonessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös