Mainos

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 156
  • 1 681

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lukekaa nyt itsekin noita viestejänne. Ei siinä ole mitään pahaa, jos ei tykkää jostain ihmisestä tai kuskista, mutta olisi se silloin ihan rehellstä myöntää ettei se perustu mihinkään rationaaliseen. Mikä pointti noissa @Jara76 nostoissa esimerkiksi on? Montako kertaa LH on todella sanonut että best fans? Eikö hän sitten ole voinut pelata sekä Kiminä että Schumina? Voiko long-covid-oireet olla todellisia ja sittemmin helpottaneet? Mitä väliä mihin lippuun kietoutuu tai kenelle omistaa voiton tai onko koira vegaani(!).
Jos samat fraasit toistuu, niin voisiko johtua ihan siitä, että kun voittanut sen sata kertaa niin ihan aina ei ole mitään uutta sanottavaa? Jos LH sanoisi pallilla, että onneksi se pikkukeke lopetti niin oli taas helppo päivä toimistolla, niin mitä luulette, kelpaisiko sekään?
Mikä ihmeen tarve sulla on selitellä joka ikistä kohtaa, mitkä jonkun toisen mielestä ärsyttää kyseisessä henkilössä? Ehkä kyseiset asiat eivät sinua häiritse, mutta aika monia muita häiritsee.

Ei kaikille näille asioille tarvitse väkisiin etsiä jotain järkevää selitystä. Vaikka joidenkin kohdalla joku järkevä ja osuva selitys löytyisikin, niin ihan varmasti kaikkien kohdalla selitykset eivät päde, vaan on oikeasti kyse muovisesta höpinästä ja teennäisyydestä.

Ja btw. Lewis on oikeasti puhunut parhaista faneista lähes jokaisen radan kohdalla. Ihan oikeasti.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Best fansin voin jopa itse allekirjoittaa ja tuo taisi olla niinä vuosina kuin taisteli Nicon kanssa. Yleensähän Lewis mainitsee "amazing crowdin" tms, mutta muistan itsekin tuolloin kelanneeni että aika moneen kisaan ne parhaat fanit matkustaa... Tollaisesta jää helposti se mielikuva elämään, että "sit se aina sanoo" vaikkei näin faktuaalisesti olisi.

Näitä ärsytyspisteitähän voi sinänsä kerätä jokaisesta kuskista, ei se väärin ole. Ja jokaisella on omat suosikit ja omat inhokit, niin se pitää urheilussa ollakin!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikä ihmeen tarve sulla on selitellä joka ikistä kohtaa, mitkä jonkun toisen mielestä ärsyttää kyseisessä henkilössä? Ehkä kyseiset asiat eivät sinua häiritse, mutta aika monia muita häiritsee.
Rauha siellä, tämähän nyt ihan kummalliseksi meni. Kunhan toin esiin että noissa selittelyissä ole ns mitään järkeä. Mutta saa ne toki ärsyttää, ihan vapaasti voi valita mistä ärsyyntyy ja mistä ei. En itsekään pidä vaikka Jos Verstappenista, vaikka en miestä tunne juuri wikipedia-artikkeliaan enempää.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rauha siellä, tämähän nyt ihan kummalliseksi meni. Kunhan toin esiin että noissa selittelyissä ole ns mitään järkeä. Mutta saa ne toki ärsyttää, ihan vapaasti voi valita mistä ärsyyntyy ja mistä ei. En itsekään pidä vaikka Jos Verstappenista, vaikka en miestä tunne juuri wikipedia-artikkeliaan enempää.
Aika jyrkästi lähdit itse toteamaan ettei ole mitään järkeä tai ärsytys ei perustu mihinkään rationaaliseen. Ei näissä asioissa kukaan voi yksin päättää, että mikä on rationaalista ja mikä ei. Minä ainakaan en vihaa yhtäkään ihmistä tässä maailmassa ilman mitään rationaalisia syitä. Toki se ärsytys voi joskus eskaloitua ilman mitään selkeää syytä, mutta pohjimmiltaan perustuu aina ihan oikeisiin asioihin.

Jos sinun mielestäsi joku syy ei ole pätevä tai riittävä, niin se ei tee siitä epärationaalista tai järjetöntä.

On ihan oikein todeta, että kyseiset asiat eivät minua häiritse tai en koe niitä samalla tavalla, mutta samalla tulisi hyväksyä se, että muut voivat nähdä asioita eri tavalla, eikä se ole lähtökohtaisesti järjetöntä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos sinun mielestäsi joku syy ei ole pätevä tai riittävä, niin se ei tee siitä epärationaalista tai järjetöntä.
Oikeastaan juuri tästä oli kyse, eli kunhan huomautin, että se, ettei pidä Pekasta, koska hän sanoi pelanneensa pleikkaria Jyrkinä ja sitten myös Maurina, on aika huvittavaa. Kuten myös superlatiivin virheellinen käyttö kohteliaisuutena. Tai että minkälainen ruokavalio Pekan kissalla on. Minusta tämä koko keskustelu on nyt aika huvittavaa. Saako se olla huvittavaa, minusta saa. Onko se myös järjetöntä, minusta on. Mutta täysi vapaus on kaikilla tuntea ihan niin kuin haluavat, kuten jo ensimmäisessä viestissäni sanoinkin.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
No nyt on palstaveljillä kyllä tasokasta keskustelua, vai meniskö tämä jo ihan jankkaamisen puolelle? Voi hyvänen aika! Eipä olis kovin iso ihme, vaikka joku liputettaisiin kohta radalta!
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Ei siinä ole mitään pahaa, jos ei tykkää jostain ihmisestä tai kuskista, mutta olisi se silloin ihan rehellstä myöntää ettei se perustu mihinkään rationaaliseen.
Juurihan mä mainitsin seikkoja, joiden vuoksi en pidä Hamiltonista persoonana hirveästi. Pitäisin Lewisiä yhtä rasittavana vaikka olisi "vain" esim. kaksinkertainen maailmanmestari, eli ei se mistään liikamenestyksestä tai kateudesta kumpua itselläni. Koiransa vegaanijutun nostin, koska siinä nyt ainakin mentiin jo totaalisen yli tuossa maailmanpelastusoperaatiossa, koska eläinasiantuntijatkin torppasivat tuon neronleimauksen silloin koiran hyvinvoinnin vastaiseksi.

Joku niissä maneereissa ja omaan makuun liiaallisuuksiin menevissä muiden mielistelyissä ärsyttää vaan. Ei siinä ole sen kummempaa. Kuskina ihan helvetin kova ja allekirjoittanut oli #44 bandwagonissa viime kauden lopun, kun teki goat-juttujaan sen koko loppukauden. Harmi, ettei saanut palkintoa mielipuolisesta loppukauden vedostaan.

Eli ei tässä mistään systemaattisesta vihasta ole kohdallani kyse, jos pystyn jopa olemaan Hamiltonin puolella toisinaan.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Totta kai Hamilton on opetellut tai opetettu PR-automaatiksi. Ja ihmisiä saa myös ärsyttää se lässyttäminen. Mutta ei sen tarvitse tietenkään ärsyttää. Formuloissa vaan jengi on usein ollut aika persoonia ja siksi tämmöinen erottuu joukosta. On aivan ehdottomasti hyvä että Sir Lewis ottaa kantaa ja puhuu asioista, olkoon sitten kyse sateenkaarikypärästä tai mistä tahansa, joskus pienetkin signaalit voi olla yllättävän vaikuttavia ja kukaan ei pysty muuttamaan maailmaa yksin ja mielestäni vaatimukset että käytännössä pitäisi ura lopettaa kun pitäisi kisat jättää ajamatta on kohtuuttomia.

Siitä huolimatta Hämppy osaa olla monilla jutuillaan aika raskas jätkä. Draaman rakentaminen tyhmillä jutuilla (ei kisata voitoista, renkaat ei kestä, kovin voitto ikinä, mitä näitä nyt on) on vähän raskasta kuunneltavaa. Ja sitten ne tempaukset kuten korona-ajan "en voi nyt allekirjoittaa jatkosopimusta kun jengiä on työttömänä ja on väärin että me saadaan niin vitusti fyrkkaa" ja hetken päästä historian rahakkaimman sopimuksen kanssa ulos. Näistä vaan tulee joskus sellainen liero ja epäaito kuva.
 

Ralph

Jäsen
Jos muisti ei tee täysin kepposia, niin ei ole Carlos Sainz tainnut kahteen ensimmäiseen kilpailuun tehdä yhtään varsinaista ohitusta. Varikkokäyntien myötä sijoitus on muuttunut ja ensimmäisessä kisassa Max Verstappen keskeytti Sainzin edessä sekä toisessa Sergio Perezin piti päästää Sainz ohi, mutta sellaisia normaaleja kisaohituksia Sainz ei ole tehny. Eikä Sainzia ole myöskään itseään ohitettu, ainoastaan Saudi-Arabian kilpailun lähdössä Verstappen meni ohi, siinä kaikki.

Sainz on käytännössä ajanut kaksi kilpailua yksinään rataa ympäri, kun ero sekä eteen että taakse on nopeasti muodostunut siihen vähintään kahteen sekuntiin, eikä näin ole tarvinnut taistella sijoituksista. Hyvät aika-ajot ja hyvä auto on varmistanut, että kaksi podiumia tullut jo.

Minulla ei siis ole yhtään mitään Sainzia vastaan, päinvastoin. Tuli vaan mieleen miten Sainz on saanut käytännössä yksin ajella. En tiedä miten F1 noita ohituksia virallisesti määrittelee, mutta niitä radalla nähtäviä taisteluohituksia ei Sainz ole tehnyt, eikä häntä ole ohitettu.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Minulla ei siis ole yhtään mitään Sainzia vastaan, päinvastoin. Tuli vaan mieleen miten Sainz on saanut käytännössä yksin ajella. En tiedä miten F1 noita ohituksia virallisesti määrittelee, mutta niitä radalla nähtäviä taisteluohituksia ei Sainz ole tehnyt, eikä häntä ole ohitettu.
Viime vuonna kun Vettel voitti sen ohitustilaston ja niistä näytettiin joku videokollaasi, niin siinä ei tainnut olla mukana kun "wheel-to-wheel" ohitukset. Eli varikkostoppien jne. takia tulleet nousut ei laskettu niihin. En tosin tiedä miten tuo Sainz vs. Perez tilanne määritellään, jossa varikon ulostuloajalla oli oikeasti merkitystä siihen, pääsetkö toisen edelle vai et.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
En ihan tarkkaan osaa sanoa, minkä verran pitää olla edellä, mutta lukemat olivat kauttaaltaan korkeampia kuin vaikka Clip The Apexin tilastoissa. Ilmeisesti laskivat mukaan ekan kierroksen ohitukset ja joistain kaksinkamppailuista kuten parissa viime kisassa Verstappenin ja Leclercin välillä tulee ohitus molemmille.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikähän järki neljällä DRS-alueella? Tuo jos mikä on sitä keinotekoista kilpailun luomista.
DRS on ihan kokonaisuutena keinotekoinen tapa luoda kilpailua, mutta toisaalta myös autoista on keinotekoisesti tehty sellaisia, että ohittaminen on helpompaa. Kukaan ei halua sellaista lajia, jossa ei tapahdu mitään, vaan ajellaan jonossa läpi koko kisa.

Mielestäni kyseiset neljä DRS-aluetta sopivat tuolle radalle oikein hyvin ja käyvät järkeen. Toivottavasti tämä osoittautuu toimivaksi keinoksi saada tuolle muutoin ohitusten kannalta huonolle radalle aiempaa enemmän tapahtumia.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt kun viimeisenä parina kautena on ollut erilaisia kokeiluja back to back-kisojen, sprinttikisojen jne. muodossa, niin miten olisi pari GP:tä (mielellään erilaisilla radoilla) kokonaan ilman DRS-vyöhykkeitä?

Oletettavasti ohitusmäärät tippuisivat, mutta sopeutuminen "uuteen" tilanteeseen olisi haaste sinänsä ja voisi nostaa kuskien henkilökohtaiset taidot framille (erityisesti uusien speksien autoilla), kun ohittaminen ei enää onnistuisi nappulaa painamalla.

Liberty Media oletettavimmin kritisoisi tätä, mutta ainakin itse osaltaan kaipaan 2000-luvun alkupuolen kilvanajoa, vaikka ohituksia tuolloin vähemmän tapahtuikin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kun viimeisenä parina kautena on ollut erilaisia kokeiluja back to back-kisojen, sprinttikisojen jne. muodossa, niin miten olisi pari GP:tä (mielellään erilaisilla radoilla) kokonaan ilman DRS-vyöhykkeitä?

Oletettavasti ohitusmäärät tippuisivat, mutta sopeutuminen "uuteen" tilanteeseen olisi haaste sinänsä ja voisi nostaa kuskien henkilökohtaiset taidot framille (erityisesti uusien speksien autoilla), kun ohittaminen ei enää onnistuisi nappulaa painamalla.

Liberty Media oletettavimmin kritisoisi tätä, mutta ainakin itse osaltaan kaipaan 2000-luvun alkupuolen kilvanajoa, vaikka ohituksia tuolloin vähemmän tapahtuikin.
Ei. Mielestäni monilla on väärä käsitys siitä, että DRS:n avulla ohittaminen on helppoa, eikä vaadi osaamista ollenkaan. DRS käytännössä on ohittamisen mahdollistava väline, eli se ei tee siitä helppoa, vaan se mahdollistaa sen. Parhaillakin kuskeilla on edelleen todella suuria vaikeuksia ohittaa, vaikka DRS on käytössä. Kuskien pitää osata oikeat ajoitukset, ajolinjat ja etäisyyden pitäminen, että ohitus on mahdollista DRS:n avulla. Tietysti edellä mainittujen lisäksi täytyy myös olla riittävän nopea ylipäätään, että pääsee tarpeeksi lähelle ja pysyy siinä.

Kuskit ovat itsekin sanoneet, että DRS:n poistaminen ei ole vielä järkevää, sillä ohittaminen on edelleen lähes mahdotonta ilman sitä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näillä nykyisillä autoilla DRS jopa lisää sitä jännitystä kun ohitettava pystyy seuraamaan ja kuittamaan paikkansa takaisin. Tulee todennäköisesti paljon enemmän huikeita "kissa ja hiiri" taisteluita.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onneksesi kyseinen herra ei vaikuta enää kisoissa, joten ehkä olisi syytä lopettaa boikotti. Siellä on hyvä kausikin menossa just nyt. :)
Odotan vielä raporttia uudesta tuomarilinjasta, eli kun "human error champion" seuraavaksi törttöilee, niin saako rankkua vai ei. Jos linja on järkevä, eli "golden boylla" ei ole omia sääntöjä, niin sitten boikotti loppuu.

Tietysti jos Sainz JR rupeaa pärjäämään helkutin hyvin, niin on pakko käyttäytyä lapsellisesti ja alkaa seuraamaan. Sainz JR, Norris ja Gasly jostain syystä lähellä omaa sydäntä. Tietysti KMagin paluu on mahtava
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näillä nykyisillä autoilla DRS jopa lisää sitä jännitystä kun ohitettava pystyy seuraamaan ja kuittamaan paikkansa takaisin. Tulee todennäköisesti paljon enemmän huikeita "kissa ja hiiri" taisteluita.
Nykyiset autot on suunniteltu juuri siten, että DRS:n avulla ohittaminen helpottuu. Niitä ei ole suunniteltu poistamaan DRS:n tarvetta.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Mielestäni kyseiset neljä DRS-aluetta sopivat tuolle radalle oikein hyvin ja käyvät järkeen.
Let's agree to disagree. Näkisin itse, että nuo radan muutokset jo itsessään nopeuttavat niin paljon rataa, jolloin neljä DRS-aluetta tuntuu hieman ylimitoitetulta. Kisassahan toisaalta tuon parhaiten sitten näkee.

Suunta pitäisi olla sellainen, että DRS-alueita lyhennettäisiin/minimoitaisiin. Saudeissa toki nähtiin ääriesimerkki, kun vedettiin lukkojarrut ennen detection zonea, mutta esimerkiksi Monzassakin ollaan monesti nähty ettei nopeampi auto lähde ohittamaan ennen Parabolicaa (tai Curva Alboretoa) tuon detection zonen takia.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Odotan vielä raporttia uudesta tuomarilinjasta, eli kun "human error champion" seuraavaksi törttöilee, niin saako rankkua vai ei. Jos linja on järkevä, eli "golden boylla" ei ole omia sääntöjä, niin sitten boikotti loppuu.

Tietysti jos Sainz JR rupeaa pärjäämään helkutin hyvin, niin on pakko käyttäytyä lapsellisesti ja alkaa seuraamaan. Sainz JR, Norris ja Gasly jostain syystä lähellä omaa sydäntä. Tietysti KMagin paluu on mahtava
Hohhoh, anna nyt jo olla. Alkaa käymään säälittäväks.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hohhoh, anna nyt jo olla. Alkaa käymään säälittäväks.
Noup, kyseessä oli kuitenkin niin iso asia urheilun kannalta että en anna asian olla. Jos se ei sua nappaa, niin jätä lukematta. Loppuratkaisu on siis että viihteen vuoksi Maxista tehtiin mestari, nyttemmin "human errorin takia", samalla Hamiltonilta riistettiin se kahdeksas (historiallinen) mestaruus. Se ei suuremmin itseäni harmita että Mersu & #44 ei tällä kaudella pärjää, eniten harmittaa tuon "human error champion" pärjääminen.

eniten tuntuu että Maxin voitto/kabinettimestaruus kelpaa niille kenelle Hamiltonin persoona/ihonväri/kommentit sekä Mersun ylivoima oli ongelma. Sillä ei ole merkitystä että sääntöjä rikottiin kauden aikana useaan otteeseen Maxin toimesta, mutta rangaistusta ei annettu. Itselle luottamus lajiin palautuu hieman, kun tulee ensimmäiset todisteet että nyt taas urheilu on keskiössä, ei netflix-viihde.

Ja lisätään nyt vielä että Mersun ylivoiman mureneminen oli mielestäni hieno asia, mutta itselle oleellisinta on että homma ratkaistaan sääntöjen puitteissa ja urheilullisesti. Ei siten että ei rangaista tai tehdään suosiollisia päätöksiä, sääntökirjasta välittämättä, jotta saadaan netflix-sarja näyttämään paremmalta.

edit. Sitten vielä se että onhan toki niitä keille Hamilton/Mersu oli valtava ongelma, mutta silti viime kausi soti heidänkin oikeustajuaan vastaan
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Let's agree to disagree. Näkisin itse, että nuo radan muutokset jo itsessään nopeuttavat niin paljon rataa, jolloin neljä DRS-aluetta tuntuu hieman ylimitoitetulta. Kisassahan toisaalta tuon parhaiten sitten näkee.

Suunta pitäisi olla sellainen, että DRS-alueita lyhennettäisiin/minimoitaisiin. Saudeissa toki nähtiin ääriesimerkki, kun vedettiin lukkojarrut ennen detection zonea, mutta esimerkiksi Monzassakin ollaan monesti nähty ettei nopeampi auto lähde ohittamaan ennen Parabolicaa (tai Curva Alboretoa) tuon detection zonen takia.
Ausseissa tuo kolmas DRS-alue on sellainen, minkä ehkä jättäisin pois. En näe siitä olevan suurta hyötyä ja sen sijainti ennen kovavauhtista shikaania voi olla jopa vaarallinen juttu.

Ideaalitilanne olisi se, että DRS-alueita ei tarvita, mutta kyllä F1 on silti viihdelaji ja ohitukset tuovat sitä viihdettä. Ennemmin otan ohituksia DRS:n avustuksella, kuin pelkkää jonoajelua. Monacon kisoja voi katsella loputtomiin, jos jonoajelu kiinnostaa. DRS-alueita voidaan lähteä vähentämään tai poistamaan, kun niitä ei ohituksiin tarvita, mutta toistaiseksi se ei ole mahdollista.

DRS-mittauspisteiden sijainteihin pitäisi tehdä muutoksia, se on totta. Saudeissa nähty kikkailu ei ole toivottava asia.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noup, kyseessä oli kuitenkin niin iso asia urheilun kannalta että en anna asian olla. Jos se ei sua nappaa, niin jätä lukematta. Loppuratkaisu on siis että viihteen vuoksi Maxista tehtiin mestari, nyttemmin "human errorin takia", samalla Hamiltonilta riistettiin se kahdeksas (historiallinen) mestaruus. Se ei suuremmin itseäni harmita että Mersu & #44 ei tällä kaudella pärjää, eniten harmittaa tuon "human error champion" pärjääminen.

eniten tuntuu että Maxin voitto/kabinettimestaruus kelpaa niille kenelle Hamiltonin persoona/ihonväri/kommentit sekä Mersun ylivoima oli ongelma. Sillä ei ole merkitystä että sääntöjä rikottiin kauden aikana useaan otteeseen Maxin toimesta, mutta rangaistusta ei annettu. Itselle luottamus lajiin palautuu hieman, kun tulee ensimmäiset todisteet että nyt taas urheilu on keskiössä, ei netflix-viihde.

Ja lisätään nyt vielä että Mersun ylivoiman mureneminen oli mielestäni hieno asia, mutta itselle oleellisinta on että homma ratkaistaan sääntöjen puitteissa ja urheilullisesti. Ei siten että ei rangaista tai tehdään suosiollisia päätöksiä, sääntökirjasta välittämättä, jotta saadaan netflix-sarja näyttämään paremmalta.

edit. Sitten vielä se että onhan toki niitä keille Hamilton/Mersu oli valtava ongelma, mutta silti viime kausi soti heidänkin oikeustajuaan vastaan
Eniten taitaa jengille kelvata se että Hamilton ja Mersu, jotka oli vuosikymmenen siellä lellikkinä, saivat kerrankin näpeilleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös