Mainos

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 038
  • 1 681

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Koska viimeksi Ferrari kuskeilla on ollut kaksoisjohto MM-sarjassa 2 kisan jälkeen ja koska viimeksi Lewis on ollut sijalla 5?
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Viimeistään tuo miten hoiti viime kauden päättymisen ammattimaisesti olisi luullut, että vaihtaa mielipiteitä ja arvostusta. Ilmeisesti ei. Myös niitä harvoja, jotka ovat jotain konkreettista sanoneet liittyen ihmisoikeuksiin näissä tietyissä maissa joissa nyt ajettu. Vaikuttaa siltä, että sanoi tai teki Hamilton mitä tahansa niin se on väärin ja tekopyhää.

Edellä jo mainittiin, että kauden jälkeiset velvollisuudet jäi tyystin hoitamatta ja kaippa siellä vähän on vaadittu myös Masillekin potkuja viimeisen kisan tapahtumista, vaikka taisi olla Hamiltonikin ehkä pienoinen hyötyjä joistain päätöksistä.

Nyt vähän niin kuin tarjottiin hopealautasella mahdollisuus konkreettisiin tekoihin, kun ohjusiskun myötä olisi helposti voinut skipata kisan ja todeta, että paska maa ja tässä menee raja. Siellä sitä kuitenkin oltiin muiden mukana ruudukossa starttaamassa, vaikka noilla ikävuosilla ja meriiteillä luulisi jo pystyvän vaikeisiin konkreettisiin tekoihin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä kummallisinta kisassa oli se että Hamiltonin tuurikin näyttäisi kääntyneen, ennen olisi Hamilton päässyt sopivasti varikolle virtuaalisen turva-auton kohdalla, mutta tänään työnnettiin nenän edestä kiini :D
 

BigEasy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä kummallisinta kisassa oli se että Hamiltonin tuurikin näyttäisi kääntyneen, ennen olisi Hamilton päässyt sopivasti varikolle virtuaalisen turva-auton kohdalla, mutta tänään työnnettiin nenän edestä kiini :D
Tänäänkin itseasiassa kävi tuuri vsc kanssa, mutta Lewis ei tullut varikolle vaikka Bono huuteli "box box". Lähetyksessä näytti, että talli möhli ja pyysi hänet varikolle liian myöhään mutta näin ei ollutkaan. Lewis pit entry (streamable linkki)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänäänkin itseasiassa kävi tuuri vsc kanssa, mutta Lewis ei tullut varikolle vaikka Bono huuteli "box box". Lähetyksessä näytti, että talli möhli ja pyysi hänet varikolle liian myöhään mutta näin ei ollutkaan. Lewis pit entry (streamable linkki)

Eikös Hamilton ollut jossain 10 sijan tuntumassa ennen stoppeja ja suurin osa edestä kävi varikolla, ettei juurikaan olisi auttanut.
 

BigEasy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös Hamilton ollut jossain 10 sijan tuntumassa ennen stoppeja ja suurin osa edestä kävi varikolla, ettei juurikaan olisi auttanut.
Kuudentena oli tuossa. Magnussen oli sen seitsemän sekuntia perässä ja kurvas tuosta varikolle. Lewis kävi varikolla vasta vsc jälkeen ja tippui Magnussenin taakse. Paha arvioida minkä verran tuosta sitten olisi ollut hyötyä loppupeleissä, mutta olisi varmaan tullut siinä sijalla 9-10 ulos varikolta, kun nyt tuli vasta sijalla 12.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös Hamilton ollut jossain 10 sijan tuntumassa ennen stoppeja ja suurin osa edestä kävi varikolla, ettei juurikaan olisi auttanut.
Oli kuudes tuossa tilanteessa. Jos olisi mennyt varikolle kun tiimi käski, niin olisi voittanut siinä ainakin 1-2 sijaa, sekä todennäköisesti olisi noussut vähintään kahdeksanneksi lopputuloksissa (Magnussenin ja Gaslyn edelle), mutta olisi myös ollut sen verran paremmilla renkailla liikkeellä, että myös sijoilla 6-7 olleet Ocon ja Norris olisivat olleet ohitettavissa.

Hamiltonin omaan kämmiin meni siis 2-4 sijoitusta.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
En kyllä muista nähneeni Hamiltoniltakaan minkäänlaista virallista vetoomusta ihmisoikeusasioista paikoista, joissa kisoja on järjestetty ? Sateenkaarikypärä oli kyllä, sen vahvistan. Joku pitää, toinen ei. En nyt osaa tuon perusteella vielä sanoa kuskien ajatusmaailmasta.
En tiedä mikä on virallinen vetoomus, mutta oli kritisoinut maata ja ihmisoikeustilannetta siellä. Jolloin joku ratavirkailija oli haukkunut koiraksi ja toivonut että kuolee kolarissa yms.

Käytännössä Vettel ja Hamilton tuntuvat olevan noita ketkä yrittävät oikeasti vaikuttaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hamiltonia tuntuu kiinnostavan maailman parantaminen vain silloin, kun sillä keinolla on mahdollisuus parantaa hänen omaa julkisuuskuvaansa. Tuo touhu ei tunnu ollenkaan rehelliseltä ja aidolta. Valikoi liian tarkkaan sen, mitä sanoo ja missä sanoo.

Vettelistä ei jää samanlainen tunne, vaan Sebu tuntuu huomattavasti maanläheisemmältä ja rehellisemmältä.
 

Ralph

Jäsen
Perjantaina poksahteli ohjukset ja silloin olisi Hamilton voinut jo avautua Saudi-Arabiasta sun muusta medialle. Mutta odotti lauantaita ja huonosti menneitä aika-aikoja ennen kuin avautui. Vähän jäi sellainen maku, että tuo avautuminen oli seuraamus aika-ajon tuloksesta.

Toki en seuraa Hamiltonia sosiaalisessa mediassa ja jos on avautunut jo perjantaina, niin käsi ylös virheen merkiksi.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lewiksen urahan näyttää menevän kuin Michaelilla. Mestaruudet putkeen, sitten tulee nuorempi haastaja joka voittaa hänet, autokin alkaa olemaan susi (2005-2006), meneekö seuraavaksi ura pakettiin? 2029 tekee vielä paluun ykkösiin Ferrarin F1-kuljettajana.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ehkä kummallisinta kisassa oli se että Hamiltonin tuurikin näyttäisi kääntyneen, ennen olisi Hamilton päässyt sopivasti varikolle virtuaalisen turva-auton kohdalla, mutta tänään työnnettiin nenän edestä kiini :D

Olisiko tähän vaikuttanut se, että kilpailun johto on mennyt vaihtoon. Ei ole enää mikään Masi huseeraamassa ja nuolemassa milloin kenenkin persettä. Sehän oli ihan vietävissä tilanteessa kuin tilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:

jatu

Jäsen
Suosikkijoukkue
alhaalta ponnistavat
Itseäni on ruvennut ärsyttämään todella paljon nuo lähetyksen tuloslistat joka session aikana, kun tulee vähän väliä koko nimet sinne ja aikaerot menevät piiloon. Kyllä sen pitäisi uusienkin katsojien niistä kolmesta kirjaimesta ja tallin logosta päätellä kuka on kyseessä, mutta aikaeroa onkin vähän vaikea sitten päätellä siellä missä ei kuvaa ole.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itseäni on ruvennut ärsyttämään todella paljon nuo lähetyksen tuloslistat joka session aikana, kun tulee vähän väliä koko nimet sinne ja aikaerot menevät piiloon. Kyllä sen pitäisi uusienkin katsojien niistä kolmesta kirjaimesta ja tallin logosta päätellä kuka on kyseessä, mutta aikaeroa onkin vähän vaikea sitten päätellä siellä missä ei kuvaa ole.
Jep, ihan sama homma. Aikaerot saisivat olla näkyvillä aina. Voihan siihen ajoittain tuoda koko nimen esille, mutta pitää aikaeron silti näkyvissä.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Itseäni on ruvennut ärsyttämään todella paljon nuo lähetyksen tuloslistat joka session aikana, kun tulee vähän väliä koko nimet sinne ja aikaerot menevät piiloon. Kyllä sen pitäisi uusienkin katsojien niistä kolmesta kirjaimesta ja tallin logosta päätellä kuka on kyseessä, mutta aikaeroa onkin vähän vaikea sitten päätellä siellä missä ei kuvaa ole.
Jep, aivan perseestä tuo uusi grafiikka, en tykkää yhtään. Miksi sitäkin pitänyt mennä sotkemaan kun vanha oli erittäin toimiva?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hamiltonia tuntuu kiinnostavan maailman parantaminen vain silloin, kun sillä keinolla on mahdollisuus parantaa hänen omaa julkisuuskuvaansa. Tuo touhu ei tunnu ollenkaan rehelliseltä ja aidolta. Valikoi liian tarkkaan sen, mitä sanoo ja missä sanoo.

Vettelistä ei jää samanlainen tunne, vaan Sebu tuntuu huomattavasti maanläheisemmältä ja rehellisemmältä.

Miten tämä näkyy? Ts miksi oletat Hamiltonia kiinnostavan maailman parantaminen vain tuolloin? Onhan siellä kaikkea Hamilton Foundationia yms taustalla, joka tekee tuota työtä jatkuvasti. Eihän siitä tarvitse ääntä jatkuvasti pitää.

Tekopyhyys on sitä, että sanoo jotain ja tekee toisin. Aika kaukana siitä miten Hamilton toimii.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten tämä näkyy? Ts miksi oletat Hamiltonia kiinnostavan maailman parantaminen vain tuolloin? Onhan siellä kaikkea Hamilton Foundationia yms taustalla, joka tekee tuota työtä jatkuvasti. Eihän siitä tarvitse ääntä pitää.
Tämä on se kuva, mikä minulle on tässä 15 vuoden aikana piirtynyt. Hamilton ei ole kovin vahvasti ollut parantamassa maailmaa monien kisojen kohdalla, joita käydään ihmisoikeuksia polkevissa maissa, mutta sitten jostain pienemmistä asioista on ottanut isosti kantaa, kun se on ollut "helppoa", eikä ole tarvinnut aidosti laittaa itseä likoon.

Esimerkkinä vaikka tämä Saudien kisa. Jos aidosti haluaisi parantaa maailmaa, niin olisi pitänyt ottaa vahvasti kantaa tähän jo ennen kuin yhtäkään kisaa tuolla on ajettu. Hamilton pysyi kuitenkin hyvin hiljaa, oikeastaan tähän viikonloppuun saakka, kunnes sai vihdoin helpon tilaisuuden sanoa jotain.

Ongelma ei ole siinä, että ei halua ottaa kantaa, kuten useimpien kuskien kohdalla, koska nämä ovat vaikeita asioita ja siinä joutuu laittamaan paljon likoon, jos oikeasti ottaa vahvasti kantaa epäkohtiin. Ongelma tulee siitä, että yrittää esittää olevansa parantamassa maailmaa, mutta sitten kun oikeasti tulee tarve ja tilaisuus puuttua asioihin, niin ei tee lopulta mitään, koska se ei olekaan niin helppoa.
 

jatu

Jäsen
Suosikkijoukkue
alhaalta ponnistavat
Miksi sitäkin pitänyt mennä sotkemaan kun vanha oli erittäin toimiva?
Suoraa vastausta ei löydy, mutta eiköhän olla haluttu niitäkin muokata niin kuin autoja täksi kaudeksi. Eiköhän tuohon grafiikkaan silmä totu niin kuin kaikkeen uuteen yleensäkkin mutta se että informaatiota peitellään niin se on surkeaa tuotantoyhtiöltä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Esimerkkinä vaikka tämä Saudien kisa. Jos aidosti haluaisi parantaa maailmaa, niin olisi pitänyt ottaa vahvasti kantaa tähän jo ennen kuin yhtäkään kisaa tuolla on ajettu. Hamilton pysyi kuitenkin hyvin hiljaa, oikeastaan tähän viikonloppuun saakka, kunnes sai vihdoin helpon tilaisuuden sanoa jotain.

Ai kuten tässä jutussa viime vuodelta?


Tai Qatarista:


En itse odota kenenkään kuskeista boikotoivan kisaa koska sopimukset, sanktiot yms, mutta on eri asia sanoa edes jotain kuin pysyä lampaana hiljaa ja hissutella kameroiden ulottumattomissa.

Sori nyt vaan, mutta aika vahvasti omiin okulääreihin näyttää siltä, että Hamilton persoonana (syystä tai toisesta) rassaa tiettyjä tyyppejä niin paljon, että sitä ärsytystä pyritään rationalisoimaan näillä "no sehän on tekopyhä"-jutuilla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuinkahan monta kymmentä miljoonaa euroa Hamiltonkin on laittanut hyväntekeväisyyteen. Mutta tekopyhä toki. Tämä on peli, jota Hamilton ei yksinkertaisesti voi voittaa, tekipä hän miten päin vaan niin tietyn kansanosan mielestä se olisi väärin sanottu ja tekopyhää. Jos sanoo kun voittaa niin se on tekopyhää, jos ei sano mitään niin se on tekopyhää, jos sanoo kun ei voita niin se on tekopyhää ja huipentumana se ettei sano mitään on kiukuttelua.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Voimasuhteissa ei oikeastaan tapahtunut isompaa muutosta. Edelleen Ferrari ja Red Bull tasavahvasti omassa kastissaan, hitaampi Mersu jää voittajalle minuutin ja pistesijoista tiukka kisa Alfan, Alpinen ja Haasin välillä. McLarenilla vähän parempi kisa tällä kertaa.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Jos Alfa haluaa olla paras keskikastin tiimi ja haastaa ehkä kärkeäkin välillä, niin noille lähtöongelmille ja varikkotiimille pitää tehdä jotakin. Ilmaisia sijoja antavat vastustajille noilla.
 
Jaa että viime kisasta ainoa asia mistä jaksaa kirjoittaa on Hamiltonin tekopyhyys. Noh, jokainen katsoo kisat tavallaan ja jos ainoa tarkoitus on päästä trollaamaan internettiin niin sitten ei muuta näekään kuin siihen liittyviä aiheita.

Itse kisatapahtumista sen verran että samanlaiset asetelmat jatkuivat kuin kauden ensimmäisessä. RedBull ja Ferrari melko tasoissa, edelleen RedBull on voimalähteineen suorilla muutaman kmh nopeampi, DRS alueelle päästyään Verstappenin ohitus Leclercistä oli oikeastaan ajan kysymys. Kuluttiko Leclerc aikaisemmin renkaitaan kun piti Verstappenin tarpeeksi kaukana, paha sanoa kun ei tiedä kuinka paljon joutui kierroksilla 25-40 puristamaan ja pitämään eroa yli sekunnissa.

Verstappen toisti kärkikamppailussa ensin samat virheet kuin ensimmäisessä kisassa, eli ohitti vaikka ei olisi vielä kannattanut, jättäen Leclercille sen ohitusmahdollisuuden pääsuoralle. Verstappen ajoi kuitenkin fiksusti, ja jätti lopulta ohituksen sinne minne pitikin pitäen lopulta paikkansa suht helposti. Leclerc ajoi sillä tavalla järkevästi, ettei kisassa ollut Verstappenin ensimmäisen kisan keskeytyksen myötä mikään pakko voittaa keskeytyksen uhalla. Mestaruuskisa on pitkä ja kausi alkanut, mutta pisteet suhteessa vastustajaan määrittelevät vahvasti kisan aikaisia valintoja. Ylipäänsä puhdasta ja siistiä ajamista.

Se mitä itse ihmettelin eilen oli, miten VSC aikana on mahdollista kasvattaa ja/tai lyhentää aikaeroja kuljettajien kesken. Ennen VSC ero nyt esimerkiksi Leclercin ja Verstappenin välillä oli 1,5 sekuntia. Korkeimmillaan ero oli 4,4 sekuntia, kunnes aivan ennen VSC päättymistä Verstappen oli 1,2 sekunnin päässä. On aivan eri asia jatkaa kilpaa VSC jälkeen kuumemmilla renkailla ja jarruilla kuin vastustaja, ja mielestäni Verstappen sai tästä pumppaamisesta tätä kautta hyötyä suhteessa Leclerciin. Ratkaisevaa eroa, ehkä tai ehkä ei, mutta tilanne kisassa oli kärjen suhteen stabiili ennen VSC, kun taas VSC jälkeen Verstappen oli välittömästi ohitusmoodissa ja ennen kaikkea -etäisyydellä.

Tuplakeltaiset ja VSC jättävät kuljettajalle jonkin verran tulkinnanvaraa tilanteisiin. Mutta jos etua haetaan samalla kun radalla esim työnnetään autoa sivuun, on se melko vaarallista.

Tallien sisäisistä järjestyksistä hieman yllätti miten nopea Perez oli aika-ajossa. Kisassa Perez oli varmaan huono-onnisin maaliin ajaneista kuljettajista. RedBull reagoi Ferrarin suunnittelemaan/bluffaamaan pysähdykseen ja Leclerc olisi joka tapauksessa tehnyt päinvastoin kuin Perez. Huonoa tuuria kerta kaikkiaan kun Latifi vetäisi kaiteeseen juuri tällä samalla kierroksella, Ferrari sai kummallekin kuljettajalle tämän myötä ilmaiset ohitukset. Sainzin ohitus Perezistä oli toki pienestä kiinni kun SC-linja lopulta ratkaisi asian. Mielestäni se päätös sijoituksen antamisesta olisi kuulunut tehdä ennen turva-auton poistumista radalta ja täten jatkaa kisaa oikeilla sijoituksilla.

Leclerc-Sainz -asetelma noin muuten oli tässä kisassa Leclercin heikomman lähdön jälkeen aikalailla sinetöity. Ferrarin kannalta oli virhe jättää Verstappenille latu auki sisäkaarteeseen, joko Leclercin tai Sainzin olisi pitänyt sulkea tämä ovi. Ei tietenkään ole varmaa olisiko se vaikuttanut kisan lopputulokseen kovin paljoa, mutta kisan aikaiseen tilanteeseen ja taktiikkaan sillä olisi ollut merkitystä, ajaako Verstappen varikkopysähdyksiin asti Ferrarien välissä vai molempien takana. Noin muuten Sainz teki perushyvää duunia ja toi auton maaliin voittaen Perezin melko selvästi. Erot Ferrarin sisällä ovat pieniä mutta kuitenkin aika selkeitä; Leclerc on nopeampi kierroksella ja Sainz pystyy tuomaan auton parhaaseen mahdolliseen positioon kisan lopuksi.

Bottas jatkoi todella vahvoja otteita. Olenpa onnellinen hänen puolestaan. Tekninen ongelma vei tällä kertaa melko varman p6-p7 sijoituksen. Toivotaan että ongelmat tunnistetaan ja hyvä alkukausi saa jatkoa. Menikö kulukatto / sallittu testiaika kisojen ulkopuolella siis pelkästään viime kauden tallipisteiden perusteella? Jos näin, on AlfaRomeolla hyvä tilanne kauden mittakaavassa kehittää autoa edelleen.

Alpinen keskinäinen taistelu ei jättänyt ketään kylmäksi. Satznauer puheli kesken kisan, että alkukisan ajan kuljettajilla lupa selvittää paremmuus ajamalla. Tästä oli seurauksena aivan selkeästi kummankin auton renkaiden suorituskyvyn laskua, ja Bottas ohitti Oconin melko helposti tämän jälkeen. Alonso on Jenson Buttonin mukaan ollut koko sarjan vaikein ohitettava tallikaverilleen, eikä Ocon myöskään peitellyt kyynärpäitään kisassa Alonsoa vastaan. Harmi, että Alonson auto hyytyi radan varteen. Alpinen projekti on sympaattinen ja henk. koht. toivon heille menestystä.

Aika-ajossa tapahtunut Schumacherin ajovirhe johti rajuun kolariin. Vähän huolestuttavaa oli aluksi, kun viestiä kaiken olevan ok, tai uusintoja ei näytetty. Myöhemmin paljastui että kaikki sähköyhteys autoon katkesi kolariin ja siksi radio pois päältä. Uusinnoista mielestäni hyvä, että niitä ei näytetä ennen kuin voidaan tietää kaiken olevan ok. Myös se uusinnan keskeyttäminen ohjaamo-näkymässä ennen kolaria oli kuljettajaa kunnioittavaa.

Isommissa autoissa on liikkeellä isommat massat. Katuradalla kuten tässä kisassa se voi johtaa rajuihin kolareihin. Toisaalta isommassa autossa on enemmän puskurivaraa jolloin autot ovat turvallisempia. Tämän kauden autoilla todella on helpompi seurata edellä ajavaa ilman suorituskyvyn laskua renkaissa, mikä johtaa ajokamppailujen pitkittymiseen. Moottorilämpöjen puolesta ainakin nämä keskeyttäneet ajoivat hyvin lähellä muita ennen kisan päättymistä, joten lienee selvää, että pitkään ohitusmoodilla ja hyvin lähellä ajaminen johtavat ei-toivottuun autojen kuumenemiseen.

Noin muuten tämä nähty alkukausi on ollut aivan mahtavaa aikaa. Autoihin tehdyt muutokset ovat johtaneet haluttuun, eli yllätyksiin suorituskykyjen eroissa, tasaisempaan kärkikamppailuun. Nähdyt radat ovat olleet ajoprofiililtaan juuri oikeita nykyautoille, ehkä hitaammillakin radoilla voi olla mahdollista nähdä kunnon kilvanajoa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sori nyt vaan, mutta aika vahvasti omiin okulääreihin näyttää siltä, että Hamilton persoonana (syystä tai toisesta) rassaa tiettyjä tyyppejä niin paljon, että sitä ärsytystä pyritään rationalisoimaan näillä "no sehän on tekopyhä"-jutuilla.
Sori nyt vaan, mutta sun viesteissä on täysin päinvastaista meininkiä Hamiltonin kohdalla. Lewis on sulle niin täydellinen tapaus, että et suostu näkemään hänen tekemisissään mitään väärää.

Ja kyllä suakin nyppii tietyt kuljettajat ja väkisin yrität nostaa heitä esille mahdollisimman negatiivisessa valossa. Et ole tässä yhtään muita parempi - uskallan jopa väittää, että olet muita pahempi. Esimerkiksi käytöksesi ja kommenttisi Bottaksen kohdalla ovat olleet ala-arvoisella tasolla jo vuosien ajan.

En voi sille mitään, että Hamiltonin persoona nyppii aika pahasti. Radalla Hamilton on kova ja reilu kuljettaja, mutta radan ulkopuolella nyppii. Verstappen puolestaan ei ole radan ulkopuolella yhtä ärsyttävä, mutta radalla ollut usein aika paljon likaisempi tapaus.

Ihan vahingossa mielikuvat eivät synny, eli ei savua ilman tulta. Ei ole sattumaa, että varsin moni pitää Hamiltonia tekopyhänä ja ärsyttävänä hahmona radan ulkopuolella.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Leclerc ja Verstappen nauttivat kilvanajosta ja onhan nämä kaksi ensimmäistä kilpailua ollut erinomaista PR:ää nimenomaan kilpailun kannalta. Kärkipaikoista on molemmissa kisoissa väännetty hienoa taistelua, sellaista mitä ei ole moneen vuoteen nähty:

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös