Jaa että viime kisasta ainoa asia mistä jaksaa kirjoittaa on Hamiltonin tekopyhyys. Noh, jokainen katsoo kisat tavallaan ja jos ainoa tarkoitus on päästä trollaamaan internettiin niin sitten ei muuta näekään kuin siihen liittyviä aiheita.
Itse kisatapahtumista sen verran että samanlaiset asetelmat jatkuivat kuin kauden ensimmäisessä. RedBull ja Ferrari melko tasoissa, edelleen RedBull on voimalähteineen suorilla muutaman kmh nopeampi, DRS alueelle päästyään Verstappenin ohitus Leclercistä oli oikeastaan ajan kysymys. Kuluttiko Leclerc aikaisemmin renkaitaan kun piti Verstappenin tarpeeksi kaukana, paha sanoa kun ei tiedä kuinka paljon joutui kierroksilla 25-40 puristamaan ja pitämään eroa yli sekunnissa.
Verstappen toisti kärkikamppailussa ensin samat virheet kuin ensimmäisessä kisassa, eli ohitti vaikka ei olisi vielä kannattanut, jättäen Leclercille sen ohitusmahdollisuuden pääsuoralle. Verstappen ajoi kuitenkin fiksusti, ja jätti lopulta ohituksen sinne minne pitikin pitäen lopulta paikkansa suht helposti. Leclerc ajoi sillä tavalla järkevästi, ettei kisassa ollut Verstappenin ensimmäisen kisan keskeytyksen myötä mikään pakko voittaa keskeytyksen uhalla. Mestaruuskisa on pitkä ja kausi alkanut, mutta pisteet suhteessa vastustajaan määrittelevät vahvasti kisan aikaisia valintoja. Ylipäänsä puhdasta ja siistiä ajamista.
Se mitä itse ihmettelin eilen oli, miten VSC aikana on mahdollista kasvattaa ja/tai lyhentää aikaeroja kuljettajien kesken. Ennen VSC ero nyt esimerkiksi Leclercin ja Verstappenin välillä oli 1,5 sekuntia. Korkeimmillaan ero oli 4,4 sekuntia, kunnes aivan ennen VSC päättymistä Verstappen oli 1,2 sekunnin päässä. On aivan eri asia jatkaa kilpaa VSC jälkeen kuumemmilla renkailla ja jarruilla kuin vastustaja, ja mielestäni Verstappen sai tästä pumppaamisesta tätä kautta hyötyä suhteessa Leclerciin. Ratkaisevaa eroa, ehkä tai ehkä ei, mutta tilanne kisassa oli kärjen suhteen stabiili ennen VSC, kun taas VSC jälkeen Verstappen oli välittömästi ohitusmoodissa ja ennen kaikkea -etäisyydellä.
Tuplakeltaiset ja VSC jättävät kuljettajalle jonkin verran tulkinnanvaraa tilanteisiin. Mutta jos etua haetaan samalla kun radalla esim työnnetään autoa sivuun, on se melko vaarallista.
Tallien sisäisistä järjestyksistä hieman yllätti miten nopea Perez oli aika-ajossa. Kisassa Perez oli varmaan huono-onnisin maaliin ajaneista kuljettajista. RedBull reagoi Ferrarin suunnittelemaan/bluffaamaan pysähdykseen ja Leclerc olisi joka tapauksessa tehnyt päinvastoin kuin Perez. Huonoa tuuria kerta kaikkiaan kun Latifi vetäisi kaiteeseen juuri tällä samalla kierroksella, Ferrari sai kummallekin kuljettajalle tämän myötä ilmaiset ohitukset. Sainzin ohitus Perezistä oli toki pienestä kiinni kun SC-linja lopulta ratkaisi asian. Mielestäni se päätös sijoituksen antamisesta olisi kuulunut tehdä ennen turva-auton poistumista radalta ja täten jatkaa kisaa oikeilla sijoituksilla.
Leclerc-Sainz -asetelma noin muuten oli tässä kisassa Leclercin heikomman lähdön jälkeen aikalailla sinetöity. Ferrarin kannalta oli virhe jättää Verstappenille latu auki sisäkaarteeseen, joko Leclercin tai Sainzin olisi pitänyt sulkea tämä ovi. Ei tietenkään ole varmaa olisiko se vaikuttanut kisan lopputulokseen kovin paljoa, mutta kisan aikaiseen tilanteeseen ja taktiikkaan sillä olisi ollut merkitystä, ajaako Verstappen varikkopysähdyksiin asti Ferrarien välissä vai molempien takana. Noin muuten Sainz teki perushyvää duunia ja toi auton maaliin voittaen Perezin melko selvästi. Erot Ferrarin sisällä ovat pieniä mutta kuitenkin aika selkeitä; Leclerc on nopeampi kierroksella ja Sainz pystyy tuomaan auton parhaaseen mahdolliseen positioon kisan lopuksi.
Bottas jatkoi todella vahvoja otteita. Olenpa onnellinen hänen puolestaan. Tekninen ongelma vei tällä kertaa melko varman p6-p7 sijoituksen. Toivotaan että ongelmat tunnistetaan ja hyvä alkukausi saa jatkoa. Menikö kulukatto / sallittu testiaika kisojen ulkopuolella siis pelkästään viime kauden tallipisteiden perusteella? Jos näin, on AlfaRomeolla hyvä tilanne kauden mittakaavassa kehittää autoa edelleen.
Alpinen keskinäinen taistelu ei jättänyt ketään kylmäksi. Satznauer puheli kesken kisan, että alkukisan ajan kuljettajilla lupa selvittää paremmuus ajamalla. Tästä oli seurauksena aivan selkeästi kummankin auton renkaiden suorituskyvyn laskua, ja Bottas ohitti Oconin melko helposti tämän jälkeen. Alonso on Jenson Buttonin mukaan ollut koko sarjan vaikein ohitettava tallikaverilleen, eikä Ocon myöskään peitellyt kyynärpäitään kisassa Alonsoa vastaan. Harmi, että Alonson auto hyytyi radan varteen. Alpinen projekti on sympaattinen ja henk. koht. toivon heille menestystä.
Aika-ajossa tapahtunut Schumacherin ajovirhe johti rajuun kolariin. Vähän huolestuttavaa oli aluksi, kun viestiä kaiken olevan ok, tai uusintoja ei näytetty. Myöhemmin paljastui että kaikki sähköyhteys autoon katkesi kolariin ja siksi radio pois päältä. Uusinnoista mielestäni hyvä, että niitä ei näytetä ennen kuin voidaan tietää kaiken olevan ok. Myös se uusinnan keskeyttäminen ohjaamo-näkymässä ennen kolaria oli kuljettajaa kunnioittavaa.
Isommissa autoissa on liikkeellä isommat massat. Katuradalla kuten tässä kisassa se voi johtaa rajuihin kolareihin. Toisaalta isommassa autossa on enemmän puskurivaraa jolloin autot ovat turvallisempia. Tämän kauden autoilla todella on helpompi seurata edellä ajavaa ilman suorituskyvyn laskua renkaissa, mikä johtaa ajokamppailujen pitkittymiseen. Moottorilämpöjen puolesta ainakin nämä keskeyttäneet ajoivat hyvin lähellä muita ennen kisan päättymistä, joten lienee selvää, että pitkään ohitusmoodilla ja hyvin lähellä ajaminen johtavat ei-toivottuun autojen kuumenemiseen.
Noin muuten tämä nähty alkukausi on ollut aivan mahtavaa aikaa. Autoihin tehdyt muutokset ovat johtaneet haluttuun, eli yllätyksiin suorituskykyjen eroissa, tasaisempaan kärkikamppailuun. Nähdyt radat ovat olleet ajoprofiililtaan juuri oikeita nykyautoille, ehkä hitaammillakin radoilla voi olla mahdollista nähdä kunnon kilvanajoa.