Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Formula 1 -kausi 2021

  • 390 901
  • 3 286

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
@Roger Moore tiedät hyvin vuoden -97 ja mitä tuolla tarkoitin. Älä trollaa
Eihän siinä oikeasti rangaistu Schumacheria mitenkään. Sai pitää tuloksensa, mutta ei sijoitustaan MM-sarjassa, paljonpa merkitsee. Kakkossija merkitsi Schumacherille tasoa ynnämuut. 12 vuotta myöhemmin Briatore yritettiin heittää kolarin järjestämisestä ikuisesti pihalle (onneksi ei mennyt läpi). Linjakasta ollut jo tuolloin.

En ollut loppuratkaisun fani, mutta en myöskään pidä sitä "viimeisenä niittinä" tai vastaavana. Niin paljon on tapahtunut; Ferrarin ilmanohjaimet, Prost-Senna - kolarit, Mersun rengastesti, Michelinin renkaisiin kajoaminen 03, Villeneuven kilpailukiellon muuttuminen ehdolliseksi, jotta 97 mestaruustaisto ei häiriintyisi, FIA-FOCA - kiista 1980-luvulla jne.
 
Viimeksi muokattu:

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
@Freshi punainen lippu olisi ollut paljon "urheilullisempi" vaihtoehto ja ei olisi ollut täysin sääntöjen vastainen ratkaisu.

Punainen lippu olisi kyllä ehdottomasti ollut parempi vaihtoehto kuin tämä nähty. Tämä oli kuitenkin mielestäni tasan turva-auton arvoinen tapaus joka siivottiin niin että jäi vielä yksi kierros aikaa ajaa kilpaa, jos Masi olisi tajunnut ottaa kierroksella ohitettavat vähän aikasemmin turva-auton ohi niin olisimme päässet ilman tätä vääntöä. Punainen lippu olisi kuitenkin ollut selkeästi toiseksi paras vaihtoehto omasta mielestäni tuon jälkeen.

Ylipäätään mielestäni tuo punainen lippu touhu on mennyt vähän järjettömäksi. Itse en tosiaan tykkää ollenkaan tuosta miten otetaan seisova lähtö kesken kisan tai miten saadaan ilmaisia stoppeja kuten Max Saudi-Arabiassa. Jotakin tuohon täytyisi keksiä. Punaisia lippuja on tullut valtavasti viime vuosina, mutta kun katsoin Wikipediasta nuo tapaukset niin en kyllä keksinyt yhtäkään turhaa tapausta kun mietitään miten nykyään huomioidaan turvallisuus. Noihin punaisten lippujen aikana tapahtuviin veivauksiin pitäisi sen sijaan saada tolkkua.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Allekirjoitan viestisti täysin, jos kilpailujohto olisi ollut tilanteen tasalla niin tapahtumat olisivat olleet erilaisia, mutta lopputulos luultavasti sama.

"Incident" oli siivottu niin että pystyttiin ajamaan viimeinen kierros kilpaa joten luonnollisesti näin tehtiin, siksi mielestäni turva-auton perässä maaliin ajaminen ei ollut oikea vaihtoehto.

Olet kuitenkin siinä oikeassa että Michael Masi ei onnistunut hoitamaan tilannetta sääntöjen puitteissa, joten hänen töhöilynsä myötä tuossa olisi täytynyt ajaa turva-auton takana maaliin. Fakta on kuitenkin se että 30 sekuntia aiemmin päästämällä kaikki turva-auton ohi olisi päästy vetämään viimeinen kierros kunnon hulinaa eikä kenelläkään olisi mutisemista. Näin olisi käynyt jos joku osaava olisi ollut kilpailunjohtaja.

Irrallisena huomiona se että itse en kyllä noista punaisten lippujen käytöstä ole niin innoissani. Ensinnäkin seisovat startit keskellä kisaa tuntuvat teennäisiltä ja toisekseen nuo ilmaiset renkaanvaihdot ovat mielestäni epäreiluja. Esimerkkinä juuri Verstappen Saudi-Arabiassa, kun vedeltiin ensin pari kiekkaa turva-auton perässä ja sitten homma seis.
Eihän missään autourheilussa ajeta kilpaa sillä tavalla, että kärkikaksikon perässä on kierroksella ohitettava ja koko lähtöjärjestys muutenkin täysin sekaisin. Tämän on myös Masi itse kaudella 2020 todennut, että kilpailun käynnistämiseksi lähtöjärjestys on ensin saatava kuntoon, eli kierroksella ohitettavat ajatettava letkan ohi omille paikoilleen. Tätä ei olisi ehditty tekemään, jolloin turva-auton takana olisi menty maaliin asti.

Tämä on se maailma missä tuo sarja on 70 vuotta elänyt ja Masi heitti sen yhdellä puhelinsoitolla roskiin, sitähän tässä kritisoidaan. Toki kivaa viihdettä että päästetään Max irti ja katsotaan pystyykö Lewis puolustamaan kuolleilla renkailla, mutta ei se kilvanajoa ole, kun lähtöjärjestys on muuten täysin sekaisin.

Melkein toivoisin että Hamilton lopettaa tähän ja Mercedes jättäisi F1:t, jolloin FIA saisi hetken ihmetellä. Hamiltonin lähtö olisi lyhyellä tähtäimellä markkinoinnillinen katastrofi ja ei noita autonvalmistajia liikaa ole mukana.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eihän missään autourheilussa ajeta kilpaa sillä tavalla, että kärkikaksikon perässä on kierroksella ohitettava ja koko lähtöjärjestys muutenkin täysin sekaisin. Tämän on myös Masi itse kaudella 2020 todennut, että kilpailun käynnistämiseksi lähtöjärjestys on ensin saatava kuntoon, eli kierroksella ohitettavat ajatettava letkan ohi omille paikoilleen. Tätä ei olisi ehditty tekemään, jolloin turva-auton takana olisi menty maaliin asti.

Sääntökirjan mukaanhan kaikkien kierroksella ohitettavien autojen on ohitettava turva-auto, ja se riittää. Ei heidän tarvitse saada letkaa kiinni. Tätähän myös tuo Eifelin 2020 lausunto koski. Sitä Masi toki rikkoi nyt, mutta minuutin aiemmin reagoimalla olisi saatu kaikki autot turvallisesti turva-auton ohi ja homma olisi mennyt ihan sääntöjen mukaan. Tosiaan jos tuon lukemani sääntöpykälän mukaan mennään niin Lewiksen pitäisi olla mestari, toisaalta jos olisi oikein menty niin Max olisi edelleen mestari. Aikamoista touhua.

Ja jos löytyy pykälä jonka myötä olen väärässä niin olen pahoillani ja tuokaa se ilmi etten levitä väärää tietoa.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Melkein toivoisin että Hamilton lopettaa tähän ja Mercedes jättäisi F1:t, jolloin FIA saisi hetken ihmetellä. Hamiltonin lähtö olisi lyhyellä tähtäimellä markkinoinnillinen katastrofi ja ei noita autonvalmistajia liikaa ole mukana.
Mielestäni tämä ei olisi todellakaan toivottavaa. FIA ja F1 on saanut nyt näpeilleen. Sotkua selvitellään ja en usko, että tällaisestäkä syystä ainakaan Mersulla ollaan valmiita poistumaan estradilta. Uskon jopa, että tämä oli Mersulle markkinoinnillisesti parempi parempi. Nyt vaan pienet "Empire Strikes Back!" -henkiset kamppikset käyntiin ja kiinnostus on taattu.

Lewiksen osalta asia on sitten moniulotteisempi. Nyt vietiin nimenomaan kuskin henkilökohtainen mestaruus, ja pahimmillaan se viimeinen tsänssi voittaa kahdeksas mestaruus. Uskon vahvasti tuohon Toton lauseeseen, että ei ole varmaa pääsevätkö tästä koskaan yli henkisesti.

Olisi mahtavaa, jos ensi kaudella olisi esim. neljän tallin ja 6-8 kuksin rivalry käynnissä a'la Mersu, Red Bull, McLaren ja Ferrari. Riittäisi kerrankin jännitettävää ja kilpailtavaa. Ainahan joku on vahvempi kuin toinen, mutta olisi hienoa, jos McLaren ja Ferrari saisivat sen verran vauhtia, että pystyisivät ajamalla voittamaan jonkun kisan tuolta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja jos löytyy pykälä jonka myötä olen väärässä niin olen pahoillani ja tuokaa se ilmi etten levitä väärää tietoa.
Muistaakseni säännöissä mainitaan myös että turva-auto tulee sisään ohipäästämistä seuraavalla kierroksella (following lap). Nyt tuli samalla kierroksella, kai.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Muistaakseni säännöissä mainitaan myös että turva-auto tulee sisään ohipäästämistä seuraavalla kierroksella (following lap). Nyt tuli samalla kierroksella, kai.
On siellä sellainenkin pykälä. Jossain oli että kaikkiaan kolmea sääntöä on rikottu, en nyt muista kaikkia kohtia. Mutta ainakin että turva-auto tuli väärällä kierroksella sisään ja sitten nuo ohipäästöt. En muista nyt kolmatta
 
Suosikkijoukkue
Raipen SaiPa
Verstappen oli kauden paras kuski, piste. Täysin ansaittu mestaruus, ai että se tunne kun ohitti Hamiltonin vikalla kierroksella, en muista vastaavaa fiilistä kuin nuoruudesta jolloin kisasivat vielä Häkkinen ja Schumi.

Bottakselle toivottavasti näytetään uusintaa uusinnan perään siitä mitä Perez teki tossa kisassa pari kierrosta. Vaikkei sillä nyt enää mitään merkitystä ole, Valtteri pääsee sinne sijoituksille ajelemaan minne kuuluu.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Bottakselle toivottavasti näytetään uusintaa uusinnan perään siitä mitä Perez teki tossa kisassa pari kierrosta. Vaikkei sillä nyt enää mitään merkitystä ole, Valtteri pääsee sinne sijoituksille ajelemaan minne kuuluu.
Onhan Valekin inhottavana tulppana Kimiltä jonkun voiton noin vienyt Hamiltonille. Vittu kun vitutti sillon.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Onhan Valekin inhottavana tulppana Kimiltä jonkun voiton noin vienyt Hamiltonille. Vittu kun vitutti sillon.
Eikä minkä tahansa "jonkun voiton" vaan suomalaisia ikuisesti karttaneen ja varmaan tulevaisuudessakin karttavan Monzan voiton. Ai perkele, Kimi ajamassa Ferrarilla voittoon Monzassa ja sitten Valtteri...
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikä minkä tahansa "jonkun voiton" vaan suomalaisia ikuisesti karttaneen ja varmaan tulevaisuudessakin karttavan Monzan voiton. Ai perkele, Kimi ajamassa Ferrarilla voittoon Monzassa ja sitten Valtteri...
Mutta toki Ferrarin taktiikkaosasto myös meni kovin paniikkiin siellä kun mersu toi varikkomiehet ulos. Mikä jo oli kiellettyä mutta, no, mersu sai tehdä mitä halusi silloin.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
En tiedä, mutta minusta tuntuu että Hamiltonin hot streakin katkeaminen tässä eniten kipuiluttaa. Ei 2021 mestaruus itsessään.
Näitä on hyvä arvailla, saattahan Hamiltonin mielessä pyöriä sellainen sanonta kuin "Fool me once, shame on you...". Jos tämä sama tilanne olisi tullut muutama vuosi sitten, kun mies oli 29v tai 33v, niin tuskin harkitsisi jättävänsä leikkiä siihen. 37v mittarissa, niin varmasti laittaa miettimään lähteekö vielä pelleksi Masin sirkukseen, kun kilpailunjohto on näyttänyt että tarvittaessa säännöt taipuvat ja urheilun sijaan keskiössä on viihteen tekeminen.

Elämässä on paljon pienempiäkin pettymyksiä, jotka kaatavat luottamuksen ja kun se kerran tarpeeksi hyvin menee. Niin siinä voi kuka tahansa muu huudella että "Hei, ei se nyt oo niin paha.", mutta sitä ei enää takaisin saa. Urheilussa säännöt on sellainen asia, että niillä ei pitäisi leikkiä. Sattuma ja tuuri ovat eri asioita, jos niiden takia jotain tapahtuu, niin se kuuluu urheiluun. Jos säännöt kilpailun aikana taipuvat sopivasti, niin mitä jää jäljelle?

Kuskit kuitenkin elää tuolla kisakuplassa sen +20 viikonloppua vuodesta ja valmistautuvat kilpailemaan kaiken muun ajan, eiköhän Hamilton keksi itselleen muutakin tekemistä, jos sattuu tarve sille tulemaan. Tuollainen kilpailun manipuloiminen on asia, jota voi olla hivenen vaikea käsitellä tai unohtaa.

Eiköhän mies vielä viivalle tule, mutta olisihan tuo täydellinen näpäytys FIAn suuntaan. Hamilton saa harrastamisestaan ihan kivan korvauksen, mutta generoi myös sarjalle paljon rahaa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Eikä minkä tahansa "jonkun voiton" vaan suomalaisia ikuisesti karttaneen ja varmaan tulevaisuudessakin karttavan Monzan voiton. Ai perkele, Kimi ajamassa Ferrarilla voittoon Monzassa ja sitten Valtteri...
En ole päässyt tuosta vieläkään täysin yli ja osin sen takia Bottas ei niin kamalasti lämpimiä tunteita herätä.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Eikä minkä tahansa "jonkun voiton" vaan suomalaisia ikuisesti karttaneen ja varmaan tulevaisuudessakin karttavan Monzan voiton. Ai perkele, Kimi ajamassa Ferrarilla voittoon Monzassa ja sitten Valtteri...
Pitikin muistuttaa tästä. Viikko pilalla heti alkuunsa kun muistot palautui mieleen.
Kyllä tuli tuon jälkeen vihattua Valtteria melkoisesti, mutta onneksi Kimi otti sen voiton Austinissa vaikka se ei ihan sama asia olekkaan, kuin Monzan voitto.

Saa nähdä milloin Hamilton lopettaa tuon kiukuttelunsa ja postaa vaikkapa Instagramiin jotakin.
Varmaan se seuraava postaus on jotain sympatian kerjäämistä tyyliin, että vaati aikaa prosessoida tappiota ja valmistaa itsensä tulevaan kauteen ja fanit kommenttiosiossa lyttäävät FIA:n ja ovat kiitollisia ettei Lewis lopeta uraansa.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Kuitenkin Max Verstappen johti kauden 2021 kisoja enemmän kierroksia kuin kaikki muut kuskit yhteensä. Hänet myös mm. keilattiin startissa ulos pääkilpailijan tallikaverin toimesta, joka tapauksena olisi päätöskisassa varmasti saanut ihan erilaiset mittasuhteet, kuin yksittäisessä kisassa kesken kautta. Nyt jotkut ihmiset tuntuvat vain muistavan mitä kahdessa viimeisessä kisassa tapahtui.

Ne johdetut kierrokset: (boldasin tallikaveritkin)
1.​
M.VERSTAPPEN
652
2.​
L.HAMILTON
297
3.​
V.BOTTAS
79
4.​
E.OCON
66​
5.​
C.LECLERC
60​
6.​
D.RICCIARDO
48​
7.​
S.PEREZ
46
8.​
L.NORRIS
31​
9.​
C.SAINZ
12​
10.​
S.VETTEL
4​
11.​
F.ALONSO
2​
Yleensä voittajien ei tarvitse selitellä tai voittajien puolesta ei tarvitse selitellä, mutta Verstappenin voiton kohdalla on koko ajan hirveä selitys menossa. Tuli vain mieleen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Saa nähdä milloin Hamilton lopettaa tuon kiukuttelunsa ja postaa vaikkapa Instagramiin jotakin.

Hauskasti tämäkin on kääntynyt Hamiltonin kiukutteluksi, vaikka mies itse ei ole halaistua sanaa sanonut asiasta ja varmaan nytkin keskittyy vain joulunviettoon. Totohan asian esille otti ja media sen jälkeen sillä spekuleerannut.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Hauskasti tämäkin on kääntynyt Hamiltonin kiukutteluksi, vaikka mies itse ei ole halaistua sanaa sanonut asiasta ja varmaan nytkin keskittyy vain joulunviettoon. Totohan asian esille otti ja media sen jälkeen sillä spekuleerannut.
Kummasti kuitenkin juuri Hamilton ja Latifi ovat ainoat kuskit, jotka eivät kauden päätöksen jälkeen mitään julkaisseet. Varsinkin kun ottaa huomioon Hamiltonin aktiivisen somekäyttäytymisen niin onpas sattumaa ettei juuri tämän kisan jälkeen ole mitään sanottavaa. Sitä tässä lähinnä mietin, että milloin Lewis näyttää että elämä jatkuu ja päättää somehiljaisuutensa.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Sitä tässä lähinnä mietin, että milloin Lewis näyttää että elämä jatkuu ja päättää somehiljaisuutensa.
Kun katsoo noita Hamiltonin sosiaalisen median kommenttiosioita, niin ei ole kyllä mikään ihme, ettei hän halua sinne mitään julkaista. Jotkut sanovat, että Hamilton ja Hamiltonin fanit olisivat huonoja häiväjiä, mutta on se näköjään myös vaativa taito olla hyvä voittaja. Hamilton on kuitenkin näyttäytynyt Mersun someissa hymyilevänä ja nauravaisena viime sunnuntain jälkeen, eli kyllä se elämä on siellä jo jatkunut. Tietenkin niillä ketkä elävät sosiaalisen median kuplassa on nyt sellainen kuva jostain syystä, että Hamilton olisi jossain huoneen nurkassa hengittämässä paperipussiin ja parkumassa elämän kurjuutta kun ei ole someen mitään noin viikkoon päivitellyt.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei ne johdetut kierrokset mikään ”suurimman osan johtoasemassa”-verrannollinen juttu ole. Muutama kisa meni pitkälti erilaisten taktiikoiden turvin Maxille (2vs1 stoppi) ja mitä näitä vastaavia nyt onkaan. Mutta onneksi tuota pystiä ei jaeta johdettujen kierrosten mukaan, kun Red Bull oli muutenkin pehmeämmillä renkaille koko kauden mitalla edellä. Eli juuri aika-ajot softeilla oli RB:n etu. Siihen lisäksi yliaggressiiviset puskemiset ekoihin mutkiin Maxin toimesta, kun Sir Lewis pelasi ”long gamea”.

Ei se Maxin mestaruus väärin olisi, jos olisi tullut ajamalla. Nyt tuomaristo järjesti hänelle voiton, toki Max teki oman osansa, eikä mestaruutta häneltä kuulu pois ottaa. Mutta kyllähän tuo on ainakin minulle ikuisesti kabinettimestaruus. Se ei varmaan Maxia tai hollantilaisia onneksi kiinnosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös