Formula 1 -kausi 2021

  • 382 840
  • 3 287

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Loppukaudesta Verstappen ei pysynyt alkuunkaan Hamiltonin kyydissä. Mikäli Latifi-tapausta ei olisi sattunut, nyt pyöritettäisiin Sir Lewisin kahdeksannen mestaruuden videota ja mietittäisiin, onko hän se surullisenkuuluisa GOAT. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, koska Max oli kokonaisella kaudella hieman parempi ja sai nyt takaisin esimerkiksi ne Bottaksen keilaamat pisteet.
Nämä on kuitenkin lopulta niitä samoja jossitteluja kuin Unkarin startti tai Imolan punaiset. Mutta ehkä kuitenkin mikä pitää huomata oli, että mersu oli lopulta tilanteessa jossa piti ottaa neljä voittoa putkeen. Vaikka auto olisi ylivoimainen, on se jo sen verran monta että riski juuri johonkin epäonniseen sattumukseen alkaa jo olla isompi ja näin lopulta kävi Latifin ajettua seinään.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli tästä voimme päätellä, että Maxilla oli tuohon asti parempi auto ja hänellä oli sen vuoksi etulyöntiasema Lewikseen nähden lähes koko kauden ajan. Hyvä että myönnät tämän, niin voimme helposti todeta, että Lewis oli tällä kaudella parempi kuljettaja, mutta joutui taipumaan huonomman auton vuoksi Maxille.
Mitään tuollaistahan siinä ei sanottu mutta aika tasaisesti autot kauden mittaan toimivat, eri radat sopi eri tavoin eri autoille. Sen sijaan tää viimenen mylly oli kyllä niin uskomaton että Hamiltonin auto oli aivan ylivoimainen muihin verrattuna.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuli tuosta turva-autosta muuten mieleen, että ajoikohan se vielä tavallistakin hiljempaa. Ainahan siitä kärkimies valittaa ja niin nytkin, mutta varmaan Mayländeriä oli - sinänsä ihan oikein - ohjeistettu ajamaan mahdollisimman hiljaa, että kierroksia säästyisi mahdollisimman paljon. Olisiko voinut olla jopa niin, että ekstrahidas turva-auto osaltaan vaikutti siihen ettei Mersu voinut Hamiltonia ottaa sisään sillä seuraavalla kierroksella Red Bullin stoppien jälkeen, vaikka Oikarinenkin laskeskeli että aika pitäisi riittää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Sainz jr. ei olisi kuluneilla renkailla pystynyt haastamaan Maxia ja vaikka olisi ollut tuoreet kumit alla, ei taatusti olisi halunnut sotkeutua mestaruustaistoon tulemalla sohlailemaan sinne kolmantena pyöränä. Ja eipä Maxin olisi missään nimessä tarvinnut pelätä virheitä, se oli kaikki tai ei mitään pelissä ja aivan sama, olisiko ollut toka vai pyörähtänyt pois pisteiltä. Joten Maxin kannalta aivan sama, kuka siellä takana oli, samalla vai eri kierroksella oleva. Toi on nyt aivan tikusta asiaa -tasoa olevaa puintia.

Eihän tällä jossittelulla ole merkitystä. Mitä väliä sillä on, vaikka Sainz ei olisi pystynytkään haastaamaan Verstappenia?

Sääntöjen mukaan tuo tilanne ei silti mennyt oikein ja jos tuo viedään pidemmälle (CAS) niin FIA on varmasti aivan kusessa, koska eivät ole noudattaneet omaa sääntökirjaansa, jossa asia selvästi sanotaan.

Tuossa olisi pitänyt päästää kaikki kierroksella ohitettavat ohi ja heidän olisi pitänyt saada letka vielä kiinni (eli ajaa yksi täysi kierros). Masi tajusi, että kisa loppuu kesken ja viihteen (ja rahan) nimissä päätyi tähän farssiin. Urheilullisesti täysin paska ratkaisu ja sumentaa kyllä muuten niin hienon kauden lopetusta.
 

Hexa

Jäsen
Hieman hiljaista on, onko enää tulossa lisää protesteja Mercedeksen taholta. Kaksi protestia taisivat tehdä kilpailun tuomaristolle, mutta ne tulivat melko bumerangina takaisin. Ilmeisesti Mersu sitten tyytyy kohtaloonsa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hieman hiljaista on, onko enää tulossa lisää protesteja Mercedeksen taholta. Kaksi protestia taisivat tehdä kilpailun tuomaristolle, mutta ne tulivat melko bumerangina takaisin. Ilmeisesti Mersu sitten tyytyy kohtaloonsa.
Eikös ne ole jo ilmoittaneet valittavansa sinne seuraavalle tasolle. Se ei muuten @Palokan Keisari ole CAS, vaan ilmeisesti tämä:
En tiedä mihin siitä sitten valitetaan seuraavaksi. CAS:lla toimivaltaa kai vain doping-asioissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Hieman hiljaista on, onko enää tulossa lisää protesteja Mercedeksen taholta. Kaksi protestia taisivat tehdä kilpailun tuomaristolle, mutta ne tulivat melko bumerangina takaisin. Ilmeisesti Mersu sitten tyytyy kohtaloonsa.
Taisi olla 4 päivää aikaa protestoida ja toivottavasti sen tekevät. Ei varmasti vaikuta tuloksiin, mutta jotain muutoksia voi tulla ensi kaudelle, ettei vastaavaa nähtäisi.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Tätä muuten harvoin näkee "Maxin leirin" myöntävän, eli että RB sössi tallimestaruuden vaikka heillä oli paras auto. Valtteri ajoi yhden huonoimmista kausistaan, Hamilton ei voittanut mestaruutta, RB oli paras auto ja silti Mersu vei tallimestaruuden. Miten se on edes mahdollista, Checo?
Syynä voi olla ajo-tyylierot ja Maxille rakennettu auto, mutta olihan Checo huono pl. Muutamat tärkeät suoritukset kuten Turkki ja Abu Dhabi. Ei siitä yli pääse
 
Kuten jo aiemmin kirjoitin, Sainz jr. ei olisi kuluneilla renkailla pystynyt haastamaan Maxia ja vaikka olisi ollut tuoreet kumit alla, ei taatusti olisi halunnut sotkeutua mestaruustaistoon tulemalla sohlailemaan sinne kolmantena pyöränä. Ja eipä Maxin olisi missään nimessä tarvinnut pelätä virheitä, se oli kaikki tai ei mitään pelissä ja aivan sama, olisiko ollut toka vai pyörähtänyt pois pisteiltä. Joten Maxin kannalta aivan sama, kuka siellä takana oli, samalla vai eri kierroksella oleva. Toi on nyt aivan tikusta asiaa -tasoa olevaa puintia.

Kun kaudessa ajetaan 22 kisaa, saa olla todellinen uuvatti, joka naureskelee "lahjaksi saadulle" mestaruudelle. Oli lainausmerkkejä tai ei.
Kyse ei nyt ole Sainzin renkaista tai Sainzin haluamisesta vaan siitä, että tuomareiden päätökset pitäisi pystyä perustelemaan ja olla johdonmukaisia. Vai olisiko Masin ratkaisu ollut toinen, jos Sainzilla olisi ollut paremmat renkaat ja Sainz olisi halunnut parantaa sijoitustaan viimeisellä kierroksella?

Jos kerran nyt mentiin sääntöjen mukaan ja kyseessä oli urheilullisin ratkaisu niin varmaan samalla tavalla olisi tehty myös, jos kyseessä olisi ollut esim. kauden kolmas osakilpailu eli vain kahden ensimmäisen auton välistä olisi poistettu kierroksella ohitettavat ja perusteltu asiaa sillä, että "tämä on moottoriurheilua"? Vai muuttuuko säännöt sen mukaan mikä on tilanne MM-taistossa? Eikö jokaisen yksittäisen kilpailun pitäisi olla samanarvoinen? Olisihan se huvittavaa, jos kilpailunjohtaja jatkossakin poistaa vaan osan kierroksella ohitettavia autojen edestä Safety Carin ollessa radalla sillä perusteella, että "tuo kuski ei varmaan halua haastaa edelläolevaa" ja sillä on kuluneet renkaatkin eli siihen voi hyvin jättää yhden kierroksella jälkeen jääneen puskuriksi.

Ja olisihan siellä voinut olla esim. Bottas Maxin takana uusilla renkailla vaikka tämä jossittelua onkin. Sitä suurempi farssi on kyseessä koko lajin kannalta, jos kilpailunjohtaja tekee päätöksiä sen mukaan, että "tuo ei varmaan halua yrittää edellä olevan ohitusta viimeisellä kierroksella" joten tuosta ei enää tarvitse poistaa kierroksella ohitettavia välistä. Eli sääntöjä tulkittaisiin sen mukaan miten kilpailunjohtaja lukee kuljettajan ajatuksia.

Ja se on vaan niin, että niitä uuvatteja on aina olemassa. Ja tässä mestaruudessa uuvattimaisesti ajattelevia on päätöskisan lopun tapahtumien johdosta muutama enemmän kuin monessa muussa. Tuosta viimeisen kierroksen tapahtumista Maxin mestaruus muistetaan.

Sitten omaa pohdintaa. Pitäisikö kaikki kierroksella ohitetut poistaa varikolle, esim. tilanteessa jossa ollaan SC:n perässä vielä viimeisen kolmen kierroksen aikana? Nopeuttaisi mahdollista uutta starttia ja asialla ei olisi tulosten valossa merkitystä, jos joudutaan ajamaa SC:n perässä maaliin? Esim. nyt Abu Dhabissa olisi ehditty ajaa viimeinen kierros niin, että päätös olisi ollut ns. tasapuolinen ja jälkipulinat saatu pienemmiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Eikös ne ole jo ilmoittaneet valittavansa sinne seuraavalle tasolle. Se ei muuten @Palokan Keisari ole CAS, vaan ilmeisesti tämä:
En tiedä mihin siitä sitten valitetaan seuraavaksi.

Tarkoitin tuota ylempää. Tuohan on vielä FIAn oma. FIA tutkii rikkoiko FIA sääntöjä. Uskottavaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tarkoitin tuota ylempää. Tuohan on vielä FIAn oma. FIA tutkii rikkoiko FIA sääntöjä. Uskottavaa.
Tuo on kuitenkin "final", eli siitä ei käsittääkseni ole mitään seuraavaa tasoa. Toki aina voi haastaa oikeuteen ym sopimusrikkomuksesta tms, mutta se on sitten aika hevi setti ja ehkä Mersu on jossain liittymissopimuksessaan ns hyväksynyt ehdot.
 

Hexa

Jäsen
En tiedä mihin siitä sitten valitetaan seuraavaksi. CAS:lla toimivaltaa kai vain doping-asioissa.
Kyllä kai sillä periaatteessa on jotain toimivaltaa muissakin urheilijan oikeusturvaa koskevissa asioissa. Viime vuosina se on vain työllistynyt lähinnä doping-rikkomuksia koskevilla jutuilla.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Tuli tuosta turva-autosta muuten mieleen, että ajoikohan se vielä tavallistakin hiljempaa. Ainahan siitä kärkimies valittaa ja niin nytkin, mutta varmaan Mayländeriä oli - sinänsä ihan oikein - ohjeistettu ajamaan mahdollisimman hiljaa, että kierroksia säästyisi mahdollisimman paljon. Olisiko voinut olla jopa niin, että ekstrahidas turva-auto osaltaan vaikutti siihen ettei Mersu voinut Hamiltonia ottaa sisään sillä seuraavalla kierroksella Red Bullin stoppien jälkeen, vaikka Oikarinenkin laskeskeli että aika pitäisi riittää.
Oikarinen itse oli tuossa Juuselan tapaan ihan pihalla eivätkä tajunneet, että Hamilton ei millään kerkeä enää varikolle, koska oli jo ajamassa Turva-auton takana. Ei olisi siis ehtinyt vaikka Maylander olisi siellä kuinka kovaa kurvaillut.

Juusela myös jostain syystä ihmetteli sitä kun Red Bull otti Maxin sisään laittaakseen pehmeät renkaat.. Ei herranjumala kuvitteliko Niki oikeasti, että fiksumpaa olisi jättää Verstappen radalle pysähtymättä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä kai sillä periaatteessa on jotain toimivaltaa muissakin urheilijan oikeusturvaa koskevissa asioissa. Viime vuosina se on vain työllistynyt lähinnä doping-rikkomuksia koskevilla jutuilla.
Joo, olet oikeassa. Vaikka FIAn säännöissä ei CAS:ia mainita (kuin doping-asioissa), niin ainakin tämän sinänsä asiantuntevan tuntuisen jutun mukaan, tallit ja FIA ovat sopineet että CAS on se viimeinen taho kun ensin kaikki muut väylät on käytetty:
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hamiltonin puolesta harmi, en oikein tiedä mitä hän olisi voinut tehdä paremmin. Ehkä uusintalähdössä olisi voinut pelata enemmän, päästi Maxin aikalailla heti imuun, toki siihen auttoi Red Bullin alla olleet tuoreet kumit.

Olisiko homma mennyt toisella tavalla jos Hamilton olisi "heti" lyönyt laatan lattiiaan ja koettanut siten päästä karkuun? Nyt ns. annettiin avaimet Maxille ?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kahta asiaa en jää kaipaamaan ensi kaudella: Maailman hitaimman Nastolalaisen koomailua parhaassa autossa ja Juuselan paskaa selostusta.

Mutta mitäs jos Juusela onkin äänessä myös ensi kaudella.....
Bottas taasen voi unohtaa podiumilla olet ensi kaudella...
 

Hexa

Jäsen
Joo, olet oikeassa. Vaikka FIAn säännöissä ei CAS:ia mainita (kuin doping-asioissa), niin ainakin tämän sinänsä asiantuntevan tuntuisen jutun mukaan, tallit ja FIA ovat sopineet että CAS on se viimeinen taho kun ensin kaikki muut väylät on käytetty:
Tuon kun lukee, niin ei tämä ole vielä ollenkaan selvää. Kuukausien oikeusprosessi saattaa olla vielä edessä, niin kuin aiemmin jo vähän ennakoin. Lopputulosta se silti tuskin tulee muuttamaan. Tai mistä näitä tietää.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Juuselahan todennäköisesti jatkaa edelleen.
Mutta mitäs jos Juusela onkin äänessä myös ensi kaudella.....
Sen verran ääni väristen Juusela eilen jätti hyvästejä, että eiköhän Juuselan aikakausi Formuloissa tullut päätökseen.


Mersu on myös aikeissa jättäytyä valittamasta protestien hylkäämisestä, eli aikovat niellä tappionsa.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mahtaako FIA olla luvannut jotain, kun Ferrarin kanssa laittomuuksista ei tullut "julkista rangaistusta", mutta joutuivat ajamaan huonoilla koneilla (huhujen mukaan). Niin onko tässä joku että Mersun kuskit saavat tulevaisuudessa laittomuuksia anteeksi tai juuri sopivat rangaistukset (esmes. Jos seuraavaan kilpailijaan on eroa 5.5s, niin tulee kovasta tempusta vain 5s rankku).

Kyllähän parasta urheilulle olisi että Mersu ajaisi tuon loppuun asti, vaikkei se mestaruutta tule muuttamaan. Mutta tulisi selväksi että ihan kaikkea urheilua ei voida viihteen takia uhrata.

Onnea Maxille, ei se koko kauden mittapuulla nyt vääryys ollut. Tapa oli vain surkea
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
IS:n uutisesta:

" Sääntökirjan mukaan ”mitkä tahansa (englanniksi any) autot, jotka kilpailua johtava kuljettaja on ohittanut kierroksella, pitää päästää johtokierroksella olevien autojen sekä turva-auton ohi [ennen kuin kisa voi jatkua]. Ja kun viimeinen auto on ohittanut, turva-auto tulee sisään seuraavan kierroksen lopussa.” Jos näitä pykäliä olisi noudatettu, Mercedeksen protestin mukaan Hamilton olisi voittanut kilpailun. "

Red Bullin vastaus tähän:
" Red Bullin mukaan sääntökirjassa mainittu englannin kielen sana any ei ole sama asia kuin all. Näin ollen Red Bullin mukaan kaikkia kierroksella ohitettuja autoja ei tarvitse päästää johtokierroksella olevien autojen ohi, eikä sääntökirjan pykäliä rikottu. "

Kiinnostaisi kuulla, että mitä tuo "any" sitten tässä tapauksessa Red Bullin mielestä tarkoittaa?
 

BaronFIN

Jäsen
Minua on pitkään mietityttänyt miten ihmiset näkevät asioita täysin mustavalkoisena, oli kyseessä sitten Messi/Ronaldo, Lewis/Max tai Trump puolesta tai vastaan. Mitään välimuotoja ei ole, ja pokerinaamana väitetään, että ulina olisi täysin yhtenevää jos roolit ja päätökset olisivat menneet toisin päin.

Anteeksi, mutta mitähän vittua!?! Isolle osalle täällä on täysin yhdentekevää kuka siellä mestarina on. Siis ei liikauta kullin luikausta mihinkään suuntaan missään muodossa. Kyllähän tuosta lopetuksesta saatiin hyvää viihdettä Netflixiin, ei siitä kahta sanaa, jotkut ottavat showpainin tosissaan. Eihän tuossa ole kyse mistään elämän, kuoleman tai edes lakiin perustuvista asioista vaan yhteisesti sovitusta hiekkalaatikkoleikistä missä yritetään jotenkin tulla toimeen keskenään. Mutta silti jätti aika valjun kuvan lopetuksesta missä nopeammalta kuskilta vietiin voitto.

Ja ei siinä mitään, näin voi moottoriurheilussa ihan oikeasti käydä, mutta tuossa noudatettiin yhteisesti sovittuja sääntöjä valikoiden ja ihan sama vaikka olisi ollut toisin päin: yhtä tyhjä fiilis olisi jäänyt enkä valitettavasti pysty oikein iloitsemaan Verstappenin mestaruudesta. Tuo jää pitkäksi ajaksi väijymään Maxin päälle, aivan kuten Huntin mestaruudesta vieläkin muistetaan maininta. Silloin kyseessä oli Laudan oma valinta, nyt kyseessä valikoiva sääntötulkinta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös