Mainos

Formula 1 -kausi 2021

  • 389 428
  • 3 286
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän Mersu mokasi siinä, että ajatti Hamiltonia niin pitkään radalla, että tuo tilanne oli edes mahdollista. Joo, siellä olisi tullut loppuun pitkä stintti mediumeilla, mutta ihan turhaan ottivat sen riskin parin extra kierroksen takia.

Olen tasan samaa mieltä Vilanderin kanssa siitä, että heti kun Verstappenin stoppi meni vituiksi, niin Hamiltonin olisi pitänyt pysähtyä samantien. Nythän siellä mentiin vielä pari ylimääräistä kierrosta ja sitten kun omakin stoppi kesti melkein tuplat pidempään, niin oltiinkin rinnakkain ykkösmutkassa. Kierroksenkin aikaisemmin pysähtymällä olisi heikollakin stopilla ohitettu sekä Norris että Verstappen ilman tälläistä vaaraa.
Eikä ole eka kerta, kun Mersu pelaa tällä tavalla ja sitten ihmetellään, kun homma olikin noin tiukka.

Valtterilta todella hyvä ajo ja täytyy vielä nostaa erikseen se perisynti mikä Valtterilla on ollut. Nyt ei sulaneet kumit alle, vaikka pitkän stintin mediumeilla vetikin.
 

Hexa

Jäsen
Ei välttämättä. On noita autoja parkkeerattu toisten pään päälle ennen haloakin ilman suurempia vaurioita. Toki riski ilman haloa äärettömän paljon suurempi.
Onhan siinä ollut korotettu sivutörmäyssuoja kuskin kohdalla jo pitempään ja kuski istuu siten syvemmällä ohjaamossa. Halo tietysti suojaa parhaiten ennen kaikkea suoraan edestäpäin tulevia törmäyksiä vastaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ylimääräisen mutkan järjestäminen jokaiselle radalle olisi kyllä haasteellista, mutta joku tämän kaltainen systeemi olisi hyvä. Kisan jälkeen annettavat aikasakot eivät ole koskaan tuntuneet kovin hyvältä systeemiltä.

MotoGP:ssä on tehty yleensä turva-alueelle maalattu ajoura, tai pitkän mutkan aivan ulkoreunaan. Ja sellaisiin paikkoihin missä myös radalle paluu on ajolinjan ulkopuolella, eli on myös turvallinen liittyä takaisin. Pyörille se on toki helpompi tehdä kun niille riittää metrin levyinen kaista. Mutta kyllä tuollainen vastaava hidastava kiertotie/ajolinja olisi tehtävissä pelkästään maalipensselillä about jokaiselle radalla pl. katuradat (Monaco, Baku tms).
 

Seinänen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Jos mutkaan menee kaksi autoa rinta rinnan, auto A sisäpuolella ja auto B ulkopuolella, eikä mutkaa pysty ajamaan kaasu pohjassa läpi, niin totta helvetissä auto B on edellä, koska auto A joutuu jarruttamaan enemmän. Ja mutkan alussa nuo olivat tasoissa. Siinä selkeä ero eiliseen kolariin, jossa Max ei missään vaiheessa ollut lähelläkään rinnalla.

Enemmän tuo Silverstone oli racing incident kuin tämä. Alkukaudella ajoivat etupyörät vastakkain ja Max ajoi Hamiltonia päin, Hamilton vielä hieman väisti ja ajautui radan ulkopuolelle. Siitäkin olisi kuulunut tulla rankkua Maxille.

Ja jos otetaan yksi hienoista taisteluista tältä kaudelta, eli Alonso vs Hamilton, niin Alonso peitti mestarillisesti Hamiltonin yritykset ja Hamilton fiksuna ei ängennyt tyhmiin paikkoihin. Reilua ja kovaa kilvanajoa kummaltakin. Maxin ajotavan tuntien olisi kiilannut Alonson ulos samassa taistelussa.

Lisäksi tuo on typerää jos rangaistuksen saa nollattua tuolla tavalla. Järkevintä olisi että tuo 3 ruutua siirtyisi sitten myöhemmäksi.
Joo nythän en olekaan missään sanonut, etteikö eilinen olisi ollut enemmän Verstappenin syytä kuin Hamiltonin.

Ei Hamilton antanut tarvittavaa tilaa Verstappenille shikaanissa, mutta ei minun mielestä tarvinnutkaan antaa ja kun Verstappen ei suostunut väistämään niin lopputulos on tämä.

Niin kuin yritin tuossa aiemmassa viestissä sanoa, niin Silverstonen kilkissä Hamiltonin ajolinja Copseen mentäessä oli sellainen, että sillä vauhdilla auto ei voinut pysyä radalla vaikka Verstappen ei olisi ollut siinä vieressä. Tällä perusteella Hamilton kyllä tiesi, että jos Verstappen ei väistä niin osuvat varmasti. Silloin kumpikin ei joutunut keskeyttämään, mutta nyt joutui.

Edelleen, näitä tulee ihan varmasti vielä tälläkaudella ja ei siinä mitään, kuuluvat lajiin silloin kun mestaruustaisto on näin tiukka.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
MotoGP:ssä on tehty yleensä turva-alueelle maalattu ajoura, tai pitkän mutkan aivan ulkoreunaan. Ja sellaisiin paikkoihin missä myös radalle paluu on ajolinjan ulkopuolella, eli on myös turvallinen liittyä takaisin. Pyörille se on toki helpompi tehdä kun niille riittää metrin levyinen kaista. Mutta kyllä tuollainen vastaava hidastava kiertotie/ajolinja olisi tehtävissä pelkästään maalipensselillä about jokaiselle radalla pl. katuradat (Monaco, Baku tms).
Ei taida ihan kaikilla muillakaan radoilla olla sellaisia turva-alueita, mihin tuon voisi helposti ja turvallisesti toteuttaa. Lähiaikoina ajetuista kisoista Monzaan tuollainen järjestyisi varmaankin sinne Ascarin paikkeille, mutta en kyllä äkkiseltään keksi mihin Zandvoortissa tai Spassa saisi tuollaisen järjestettyä. Spassa ehkä ekaan mutkaan?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Spassa ehkä ekaan mutkaan?

Tai viimeiseen shikaaniin kiertotie turva-alueelle ja paluu maalisuoralle vasempaan laitaan. Tosiaan monilla radoilla se olisi nykyisellään aika helppo tehdä, ja olisi jo valmiinakin kun samoja ratoja on käytössä, mutta on noita poikkeuksiakin. Mutta äkkiäkös ne asfaltoi jonkun kohdan.

Muita esimerkkejä:
Qatar
Itävalta

Kyllä noista ajaisi F1-autollakin sellaisenaan.
 
Viimeksi muokattu:

Hexa

Jäsen
Jos mutkaan menee kaksi autoa rinta rinnan, auto A sisäpuolella ja auto B ulkopuolella, eikä mutkaa pysty ajamaan kaasu pohjassa läpi, niin totta helvetissä auto B on edellä, koska auto A joutuu jarruttamaan enemmän. Ja mutkan alussa nuo olivat tasoissa. Siinä selkeä ero eiliseen kolariin, jossa Max ei missään vaiheessa ollut lähelläkään rinnalla.

Enemmän tuo Silverstone oli racing incident kuin tämä.
Silverstonen törmäys on tietysti huomattavasti enemmän normaali racing incident, mutta senkin voi nähdä hyvinkin monella tavalla. Siinä Verstappen on aluksi edellä, mutta jättää oven auki ja sitten päättääkin sulkea sen viime hetkellä. Hamilton on puolestaan enemmän ihannelinjalla lopussa kuin Verstappen. Ei Hamilton siinä mitään ylioptimististakaan ohitusyritystä tee, koska ei joudu edes lukitsemaan renkaitaan. Enemmän tuo johtuu siitä, että kumpikaan ei anna periksi tuossa tilanteessa. Sama tietysti nyt Monzassa.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Valtterilta todella hyvä ajo ja täytyy vielä nostaa erikseen se perisynti mikä Valtterilla on ollut. Nyt ei sulaneet kumit alle, vaikka pitkän stintin mediumeilla vetikin.

Pitää kehua Valtterin suoritusta koko viikonlopulta. Bottas näytti todella vapautuneelta koko viikonlopun ja se paistoi suorituksissa. Mitä ihmettä Coulthard sitä kommenttia kyseli kolarista.

Mäkeiltäkin tuli loistosuoritus viikonlopulta. Aika-ajot ja kisa menivät loistavasti.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Pitää kehua Valtterin suoritusta koko viikonlopulta. Bottas näytti todella vapautuneelta koko viikonlopun ja se paistoi suorituksissa. Mitä ihmettä Coulthard sitä kommenttia kyseli kolarista.

Mäkeiltäkin tuli loistosuoritus viikonlopulta. Aika-ajot ja kisa menivät loistavasti.
Joo vähän varmaan vaivaantunu fiilis siinä kohtaa. Oot just ajanu kauden parhaan kisan, ehkä yhden uran parhaimmista. Ja sit kisan jälkeen kysellään vaan mielipiteitä muiden kolaroinneista. Todella amatöörimäistä DC:ltä. Olisin varmaan Botten asemassa heittäny takas et "Eikö mun suoritukset kiinnosta?"
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Silverstonen törmäys on tietysti huomattavasti enemmän normaali racing incident, mutta senkin voi nähdä hyvinkin monella tavalla. Siinä Verstappen on aluksi edellä, mutta jättää oven auki ja sitten päättääkin sulkea sen viime hetkellä. Hamilton on puolestaan enemmän ihannelinjalla lopussa kuin Verstappen. Ei Hamilton siinä mitään ylioptimististakaan ohitusyritystä tee, koska ei joudu edes lukitsemaan renkaitaan. Enemmän tuo johtuu siitä, että kumpikaan ei anna periksi tuossa tilanteessa. Sama tietysti nyt Monzassa.

Jep, kummassakaan kolarissa sisälinjan kuski ei olisi ajanut mutkaa läpi lähellekään normaalilla ajolinjalla sillä vauhdilla ja sisäänmenolinjalla millä menivät mutkaan. Joten tällöin ulkopuolen kuskin olisi pitänyt antaa enemmän tilaa. No nyt kummassakin tapauksessa oli tilaa about auton verran, mutta vain jos sisälinjan kaveri ajaisi hitaammin. Max olisi saanut auton eilen kääntymään radan puitteissa siinä shikaanin vasurissa, mutta vain jos ketään muuta ei ole rinnalla ja joutuisi normaalia hitaamman ulostulon tekemään. Silverstonessa Hamilton valui niin leveäksi että oliko Ferrari vai kuka joka meni ohi hänestä siinä. Eli tuli ylikovaa siihen sisälinjaan nähden mikä pilasi ulostulon. Sinällään tuo on aina vähän kyseenalaista, että pitäisi selvitä mutkasta läpi. Joo yksinään kyllä selviäisi, mutta ei enää jos siinä ulkopuolella on joku muu. Ja sitten osuikin molemmilla kerroilla kun kumpikaan ei anna periksi.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mersujen viikonloppuhan oli kuin kuskit olisivat vaihtuneet päittäin. Jo sprintissä, tai oikeastaan juuri siinä Lewis sai bottasmaisen huonon lähdön ja jumiutui, kun taas Vale ajeli hämismaisesti maisemaan.
Itse kisassakin Valtteri tuli still we rise -tyyppisesti ja pääsi ohi, ja vielä FIA:n avustuksella pallille, kun toisen Mersun osalta taas meinasi käydä tuuri, mutta sitten nukuttiin ensin taktiikassa, stoppi meni perseelleen ja keskeytys, klassista Bottasta.

Tähän tietysti salaliittoteoriat siitä, miten Bottas sai nyt vihdoin samat osat kuin Lewisillä, mutta ehkä on jo liian myöhäistä tälle. Ja miksi Lewisille olisi laitettu Bottaksen lähtönapit ja pyöränmutteri.
 
Viimeksi muokattu:

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Vähän pistää kyllä itellä silmään se, että jotkut ovat suunnilleen teloittamassa Maxia, kun on niin kamalan likainen kuljettaja, mutta samaan aikaan Hamilton on heille ihan puhdas pulmunen. Itse en olisi Silverstonin enkä Monzan tilanteista antanut rangaistuksia vaan mun papereissa molemmat oli ns. racing incidenttejä. Kummassakin tilanteessa MOLEMMAT kuljettajat ajavat kovaa kilpaa ja niin röykeästi, ettei toiselle paljon tilaa jätetä. Silverstonissa se oli Hamilton, joka tuli mutkan sisäreunasta niin, että ei olisi pystynyt mutkaa ajamaan läpi normaalilla ajolinjalla ja Max se, joka ei myöskään hirveämmin tilaa jättänyt vaan tavallaan leikkasi hieman myös eteen, jolloin kontakti oli mahdotonta väistää. Monzassa puolestaan Max oli se, joka lähti sisäpuolelle niin, ettei olisi mutkaa pystynyt ajamaan läpi normaalilla ajolinjalla ja Hamilton ei puolestaan jättänyt tilaa Maxille, jolloin taas kolisi. Tälläisessä mestaruustaistossa nyt vaan tulee väkisin näitä tilanteita, kun kumpikaan kuljettaja ei ole valmis antamaan periksi ollenkaan. Näen itsekkin toki Maxin sellaisena kaverina, että ei paljoa kumartele ja ajaa välillä siellä sääntöjen rajamailla. Mutta tämä on juuri se tapa millä Hamiltonin pystyy haastamaan. Max on juuri sopivan mulkku, itse tykkään.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo vähän varmaan vaivaantunu fiilis siinä kohtaa. Oot just ajanu kauden parhaan kisan, ehkä yhden uran parhaimmista. Ja sit kisan jälkeen kysellään vaan mielipiteitä muiden kolaroinneista. Todella amatöörimäistä DC:ltä. Olisin varmaan Botten asemassa heittäny takas et "Eikö mun suoritukset kiinnosta?"

Takanakin pyöri vain hidastukset kolarihetkestä, eikä sitä edeltäneestä tilanteesta. Joo kommentoi sitten siitä. Mene ja tiedä oliko Coulthard käsketty kysymään kommenttia kolarista, kun niin sopivasti oli kolari uusinnat siihen taustalle saatu.

Massakin oli aikaisempiin tapahtumiin pistetty haastattelijaksi, mutta olipa kysymysten anti tyyliin aarr juu häpy?
 
Silverstonen törmäys on tietysti huomattavasti enemmän normaali racing incident, mutta senkin voi nähdä hyvinkin monella tavalla. Siinä Verstappen on aluksi edellä, mutta jättää oven auki ja sitten päättääkin sulkea sen viime hetkellä. Hamilton on puolestaan enemmän ihannelinjalla lopussa kuin Verstappen. Ei Hamilton siinä mitään ylioptimististakaan ohitusyritystä tee, koska ei joudu edes lukitsemaan renkaitaan. Enemmän tuo johtuu siitä, että kumpikaan ei anna periksi tuossa tilanteessa. Sama tietysti nyt Monzassa.
Verstappen and Hamilton 3D Crash Animation - Formula 1 British Grand Prix 2021 - YouTube

Nuo on ihan kivoja animaatioita. Löytyy useita eri kolareista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vähän pistää kyllä itellä silmään se, että jotkut ovat suunnilleen teloittamassa Maxia, kun on niin kamalan likainen kuljettaja, mutta samaan aikaan Hamilton on heille ihan puhdas pulmunen.
Silverstonessa vaan Hamilton oli mutkan alussa rinnalla, jolloin kummallakin kuljettajalla on "oikeus" mutkaan. Sen voisin itsekkin laittaa onnettomuudeksi. Mutta Monzassa mutka oli selvästi Hamiltonin, tuo menee naurettavaksi jos selkeästi takana olevalle joutuu antamaan tilaa. Alonso ja Hamilton näyttivät miten tuollainen tilanne kuuluu ajaa, Alonso sai aina "omittua" mutkan itselleen ja Hamilton ei tehnyt itsemurhasyöksyä.

Max, Schumacher ja Senna. Kaikki täysiä mulkkuja, likaisia kuskeja ja helvetin hyviä kuljettajia. Yhdestäkään en ole tykännyt, enkä toistaiseksi ainakaan tykkää. Kahdelle annan kyllä kunniaa loistavasta urasta, yhdellä ne ajat on varmaan vielä edessä. Mutta kyllähän Maxin ja Hamilton alku-ura seuraa toisiaan hieman, FIA:n lellikin rooli ja mistään ei meinaa rangaistusta saada. Hamilton onneksi ei ole enää se kultapoika FIA:lle, mutta Maxin rangaistus oli kyllä naurettavan pieni, joka kertoo että hänelle ollaan nyt vähän kallellaan. Ja Maxilla on noita likaisia temppuja ollut suhteellisen paljon, tuo Hollannin GP sentään taisi olla puhdas kisa häneltä. Mutta alkukaudella töni pariin otteeseen Hamiltonia, eikä jättänyt tilaa vaikka olivat rinnakkain yms.

Eniten Maxissa vituttaa juuri tuo lellityn pikkulapsen tyyli, jokaisen pitäisi tehdä hänelle tilaa, oli hän sitten rinnalla tai takana. Ja tilaa pitäisi tehdä juuri niin paljon kuin Max haluaa. Ja FIA:kaan ei ole uskaltanut ennen rankkua antaa, nytkin pieni näpäytys joka käytännössä nollataan ottamalla uusi kone käyttöön. Ja se Maxin parku Silverstonessa, hengenvaarantamisesta ja muusta, nyt sitten ei viitsi tsekata edes että onko kaveri kunnossa ja välittömästi some-tiimi tekemään juttua "kuin Hamilton ei jättänyt hänelle tilaa". RB:lläkin selkeästi hyväksyttiin että Maxin vika tuo oli. Silverstonessa taas mutka oli yhteinen (autot olivat rinnakkain), kummatkin jättivät toiselle vähintään auton verran tilaa, molemmat olivat huonolla linjalla ja Hamilton koitti vielä lopussa vetäytyä pois. Noh loppujen lopuksi Max ulos ja Ham voittoon.

Menee hieman "Chicken Gameksi" formuloiden kamppailut, Max änkee olemattomiin rakoihin ja ellei toinen väistä, niin kolisee. Ja ei siinä mitään että joskus kolisee, se vähän niinkuin kuuluu lajin luonteeseen (pienet marginaalit, suuri vauhti ja nopeat päätökset). Mutta että kaikkien pitäisi antaa yhdelle kuskille tietä menee täysin naurettavaksi. Itse ainakin nautin vaikka Alonso vs Hamilton, eilinen Perez vs Bottas ja mitä vanhempia esimerkkejä puhtaista otteista nyt on.
 

Hexa

Jäsen
Erittäin hyvä animaatio. Toivottavasti tuossa on myös otettu kaikki telemetria huomioon, ennen kaikkea jarrutusvoimat ja tarkat nopeudet. Edelleenkin olen sitä mieltä, että Hamilton ei sinällään tule mutkaan ylikovaa, koska ei lukitse renkaita ennen eikä jälkeen törmäyksen ja yksin siihen ajaessaan olisi sen tuollakin nopeudella selvittänyt ja pystynyt jopa kääntämään lisää kohti mutkan lakipistettä. Nyt ei ole tietysti tilaakaan aivan suoran päässä siirtyä vielä aavistuksen enemmän vasemmalle ennen mutkaa, koska siellä on Verstappen. Painava bensakuorma kisan alussa tietysti aliohjaa Hamiltonin autoa juuri tuonne minne se meneekin.

Törmäyksen jälkeen Hamilton mielestäni hiljentää selvästi varmuuden vuoksi ja antaa auton mennä muutenkin ulkoreunaan, ilman että pelkkä keskipakovoima veisi sen sinne ja jää hetkeksi hieman ihmettelemään törmäystä jolloin myös toinen Ferrari ajaa ohi.

Todellista nopeutta tietämättä on myös mahdollista, että Hamilton olisi muutenkin ajautunut juuri samaan kohtaan ulkoreunaan ja Verstappen olisi päässyt kuittaamaan ohi tuossa mutkassa sisäkautta, jos olisi vain malttanut jarruttaa hieman ja päästää Hamilton hetkellisesti ohi. Mutta melko normaali kilpailutilanne kaiken kaikkiaan kuitenkin.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Silverstonessa vaan Hamilton oli mutkan alussa rinnalla, jolloin kummallakin kuljettajalla on "oikeus" mutkaan. Sen voisin itsekkin laittaa onnettomuudeksi. Mutta Monzassa mutka oli selvästi Hamiltonin, tuo menee naurettavaksi jos selkeästi takana olevalle joutuu antamaan tilaa. Alonso ja Hamilton näyttivät miten tuollainen tilanne kuuluu ajaa, Alonso sai aina "omittua" mutkan itselleen ja Hamilton ei tehnyt itsemurhasyöksyä.

Max, Schumacher ja Senna. Kaikki täysiä mulkkuja, likaisia kuskeja ja helvetin hyviä kuljettajia. Yhdestäkään en ole tykännyt, enkä toistaiseksi ainakaan tykkää. Kahdelle annan kyllä kunniaa loistavasta urasta, yhdellä ne ajat on varmaan vielä edessä. Mutta kyllähän Maxin ja Hamilton alku-ura seuraa toisiaan hieman, FIA:n lellikin rooli ja mistään ei meinaa rangaistusta saada. Hamilton onneksi ei ole enää se kultapoika FIA:lle, mutta Maxin rangaistus oli kyllä naurettavan pieni, joka kertoo että hänelle ollaan nyt vähän kallellaan. Ja Maxilla on noita likaisia temppuja ollut suhteellisen paljon, tuo Hollannin GP sentään taisi olla puhdas kisa häneltä. Mutta alkukaudella töni pariin otteeseen Hamiltonia, eikä jättänyt tilaa vaikka olivat rinnakkain yms.

Eniten Maxissa vituttaa juuri tuo lellityn pikkulapsen tyyli, jokaisen pitäisi tehdä hänelle tilaa, oli hän sitten rinnalla tai takana. Ja tilaa pitäisi tehdä juuri niin paljon kuin Max haluaa. Ja FIA:kaan ei ole uskaltanut ennen rankkua antaa, nytkin pieni näpäytys joka käytännössä nollataan ottamalla uusi kone käyttöön. Ja se Maxin parku Silverstonessa, hengenvaarantamisesta ja muusta, nyt sitten ei viitsi tsekata edes että onko kaveri kunnossa ja välittömästi some-tiimi tekemään juttua "kuin Hamilton ei jättänyt hänelle tilaa". RB:lläkin selkeästi hyväksyttiin että Maxin vika tuo oli. Silverstonessa taas mutka oli yhteinen (autot olivat rinnakkain), kummatkin jättivät toiselle vähintään auton verran tilaa, molemmat olivat huonolla linjalla ja Hamilton koitti vielä lopussa vetäytyä pois. Noh loppujen lopuksi Max ulos ja Ham voittoon.

Menee hieman "Chicken Gameksi" formuloiden kamppailut, Max änkee olemattomiin rakoihin ja ellei toinen väistä, niin kolisee. Ja ei siinä mitään että joskus kolisee, se vähän niinkuin kuuluu lajin luonteeseen (pienet marginaalit, suuri vauhti ja nopeat päätökset). Mutta että kaikkien pitäisi antaa yhdelle kuskille tietä menee täysin naurettavaksi. Itse ainakin nautin vaikka Alonso vs Hamilton, eilinen Perez vs Bottas ja mitä vanhempia esimerkkejä puhtaista otteista nyt on.

En nyt kyllä tästä ole ihan samaa mieltä. Hieman jopa naurettavaa sanoa, että tossa Monzan kolarissa mutka oli selvästi Hamiltonin, kun Maxin etusiipi on ehkä 5-10 senttiä Hamiltonin eturenkaasta taaksepäin. Kuten jo sanoin niin Silverstonin ja Monzan tilanteen ovat lähes samanlaiset, jolloin Hamiltonin 10sec rangaistus versus Verstappenin 3 ruudun rangaistus aika tasoissa. Ja mitä tulee noihin aikaisempiin "tönimisiin" niin ne ovat juuri sitä sääntöjen rajamailla ajamista, joista ei sääntöjen mukaan tule mitään rangaistuksia. Ei Max mikään FIA:n lellikkipoika ole. Tuo on vaan kovaa kilvanajoa, joka kuuluu lajiin. En toki sun mielipidettä Maxista pysty muuttamaan, mutta yritä nyt edes katsoa tilannetta ilman värilaseja.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Silverstonessa vaan Hamilton oli mutkan alussa rinnalla, jolloin kummallakin kuljettajalla on "oikeus" mutkaan. Sen voisin itsekkin laittaa onnettomuudeksi. Mutta Monzassa mutka oli selvästi Hamiltonin, tuo menee naurettavaksi jos selkeästi takana olevalle joutuu antamaan tilaa. Alonso ja Hamilton näyttivät miten tuollainen tilanne kuuluu ajaa, Alonso sai aina "omittua" mutkan itselleen ja Hamilton ei tehnyt itsemurhasyöksyä.

Niin Hamiltonin ei tehnyt itsemurhasyöksyä kun vastassa oli Alonso, Maxin kanssa ollaan nähty että myös Hamilton on valmis häikäilemättömästi tekemään syöksyjä ja blokkaamaan niin että osutaan jos Max ei anna tilaa, mm Silverstone.

Eniten Maxissa vituttaa juuri tuo lellityn pikkulapsen tyyli, jokaisen pitäisi tehdä hänelle tilaa, oli hän sitten rinnalla tai takana. Ja tilaa pitäisi tehdä juuri niin paljon kuin Max haluaa. Ja FIA:kaan ei ole uskaltanut ennen rankkua antaa, nytkin pieni näpäytys joka käytännössä nollataan ottamalla uusi kone käyttöön. Ja se Maxin parku Silverstonessa, hengenvaarantamisesta ja muusta, nyt sitten ei viitsi tsekata edes että onko kaveri kunnossa ja välittömästi some-tiimi tekemään juttua "kuin Hamilton ei jättänyt hänelle tilaa". RB:lläkin selkeästi hyväksyttiin että Maxin vika tuo oli. Silverstonessa taas mutka oli yhteinen (autot olivat rinnakkain), kummatkin jättivät toiselle vähintään auton verran tilaa, molemmat olivat huonolla linjalla ja Hamilton koitti vielä lopussa vetäytyä pois. Noh loppujen lopuksi Max ulos ja Ham voittoon.

No se Hamiltonin liike lähes 300 km/h vauhdilla läpi ajettavassa mutkassa nyt oli huomattavasti hengenvaarallisempi kuin tämä nyt hitaassa shikaanissa tapahtunut kolarointi, vaikka Maxin auto hyppäsikin vaarallisesti Hamiltonin auton päälle ja taatusti myös Hamilton tietää kuka lähtee radalta kun osutaan takarenkaaseen ja kuka jatkaa mutkan läpi joten sanoisin että täysin harkittu teko tietäen että molemmat ei tule mutkasta ehjänä läpi siten että on itse sillä turvallisella puolella. Mitä tulee rangaistuksiin niin tuo 3 ruudun rangaistus on paljon kovempi kuin Hamiltonin saama 10s rangaistus Silverstonessa oli. Sen lisäksi tosiaan Hamilton pystyi ajamaan voittoon kun ekana oli takarenkaaseen ajamalla eliminoinut MM-kärjen ulos Silverstonen kisasta. Monzassa Verstappen jäi samaan mutkaan eikä saanut mitään hyötyä (muuta kuin että piste-ero pysyi samana kuin ennen kisaa).

Minusta ihan hyvä että vihdoin meillä on Hamiltonia vastassa kaveri joka on valmis olemaan ihan yhtä mulkku tuolla radalla, eikä niin että annetaan kiltisti tilaa. Rosbergin kyynärpäitä onkin jo kaivannut tuonne MM-taistoon. Kummastakaan kuljettajasta en pidä mutta jos pitää valita niin mielummin Verstappen mestariksi kuin että Jesuksesta seuraava ylöspäin nappaa mestaruusputkelleen jatkoa.Toki mestari saisi olla mielummin joku muu, mutta ei taida olla kuin kaksi huonoa vaihtoehtoa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
En nyt kyllä tästä ole ihan samaa mieltä. Hieman jopa naurettavaa sanoa, että tossa Monzan kolarissa mutka oli selvästi Hamiltonin, kun Maxin etusiipi on ehkä 5-10 senttiä Hamiltonin eturenkaasta taaksepäin. Kuten jo sanoin niin Silverstonin ja Monzan tilanteen ovat lähes samanlaiset, jolloin Hamiltonin 10sec rangaistus versus Verstappenin 3 ruudun rangaistus aika tasoissa. Ja mitä tulee noihin aikaisempiin "tönimisiin" niin ne ovat juuri sitä sääntöjen rajamailla ajamista, joista ei sääntöjen mukaan tule mitään rangaistuksia. Ei Max mikään FIA:n lellikkipoika ole. Tuo on vaan kovaa kilvanajoa, joka kuuluu lajiin. En toki sun mielipidettä Maxista pysty muuttamaan, mutta yritä nyt edes katsoa tilannetta ilman värilaseja.
Osumahetkellä on tuo pieni väli. Kun mutkaan tullaan, Hamilton selkeästi edellä ja ns. tietyllä linjalla, Maxilla ei käytännössä ole mitään mahdollisuuksia päästä tuossa ohitse, ellei edessä oleva kaveri anna tilaa. Tämä eroaa Silverstonesta merkittävästi. Nuo aikaisemmat tönimiset ovat sellaisia että muille ollaan kyllä annettua rankkua, vaikkakin pientä, niin Max ei saa mitään. Sama asia kun lätkän finaalisarjassa ei uskalleta viheltää rankkaria "kun muuten vaikutetaan peliin liikaa". Ja ne eivät todellakaan ole sääntöjen rajamailla ajamista, vaan suoraan rikotaan sääntöjä. Imolassa rinta-rinnan mutkaan ja Max vie kaiken tilan ja ajaa Hamiltonia päin. Hamilton joutuu tuon seurauksena ulos radalta. Epsanjassa tulevat rinta-rinnan mutkaan, Max ottaa sellaisen syöksyn ulkokurvia kohden että ajautuu itsekin pois radalta. Hamilton hidasti pois alta tuossa kohtaa, muuten olisi kolahtanut isosti.

Kilvanajoksi itse käsitän monta erilaista juttua, sitä että ängetään periaatteella "jos ei muut väistä, niin kolahtaa". Naurettavan lapsellista ajamista mielestäni. Saisi Maxin kisa mennä tuollaisen takia pari kertaa pahemmin pieleen, jos oppisi jotain.


@flintstone en jaksa ruveta lainauksia pilkkomaan, mutta etsi nyt yksi esimerkki jossa Hamilton on tehnyt itsemurhasyöksyn Maxia vastaan. Silverstone sellainen ei todellakaan ole. @Hexa tuota jo avasi onnistuneena yllä.

Lisätään Hamilton, joka on helvetin hyvä kuski mutta ihan yhtä mulkku.
Joo, voisi lisätä. Mulkku kuski, mutta ei lainkaan niin likainen kuin Schumi oli. Tai samanlainen kuin Max on. Kilparadan ulkopuolella Hamilton on kyllä erittäin ärsyttävä persoona, enkä tykkää hänestä kyllä yhtään. Max on taas perinyt vähän liikaa isältään ominaisuuksia.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Nuo aikaisemmat tönimiset ovat sellaisia että muille ollaan kyllä annettua rankkua, vaikkakin pientä, niin Max ei saa mitään.

En kyllä itse muista esim. tältä kaudelta kuin Itävallassa Perez-Norris tilanteen, jossa noista on annettu rankkua :D

Edit. Mutta joo enpä kyllä enempää jaksa aiheesta väitellä, jokaisella omat mielipiteensä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taitaa olla yhteinen ominaisuus kaikille huippukuskeille. Vieläköhän tuohon listaan saisi jonkun lisättyä. Vaikka Vettelin. On ajanut viime vuodet kyllä siististi, mutta olihan hänelläkin hieman tallikaveri Webberin kanssa joskus pieniä erimielisyyksiä.
Alonso, Kimi ja Häkä ovat ainakin eri kaliiberia. Alonsollakin toki kiehunut välillä kommenteissa yms, mutta radalla ajanut ja taistellut siististi. Taistelee kyllä kovaa, mutta järki pysyy mukana.

Itsekäs asenne usein tuottaa hyvää lopputulosta, jos pohjalla on timanttiset ajotaidot, mutta ei silti tarvitse olla radalla täysi mulkku, että pystyy voittamaan mestaruuksia.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Taitaa olla yhteinen ominaisuus kaikille huippukuskeille. Vieläköhän tuohon listaan saisi jonkun lisättyä. Vaikka Vettelin. On ajanut viime vuodet kyllä siististi, mutta olihan hänelläkin hieman tallikaveri Webberin kanssa joskus pieniä erimielisyyksiä.

Samoin mestaruuksista taistellut Alonso on osannut käyttää kyynärpäitään ja politikoinut kulisseissa. Häkkinen on harvinainen huippukuski joka oli herrasmies niin radalla kuin sen ulkopuolella. Eikä Kimikään mikään likainen kuski ole, vaan on saanut paljon arvostusta siitä että häntä vastaan on hyvä ajaa kilpaa kun tietää ettei tehdä älyttömyyksiä mutta ollaan ohitustilanteissa kuitenkin kovia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös