Formula 1 -kausi 2021

  • 382 850
  • 3 287

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Eli siis opittavaa löytyi tästä viikonlopusta myös Sir Lewikselle kuitenkin, vaikka medialle muuta kisan jälkeen kiukuttelikin.

No, sovitaan sitten niin. Mun on vain vaikea keksiä, että mitä tuon tason kuski voisi ottaa vielä opiksi tästä viikonlopusta, kun oli aika selvää ettei auto ollut radalla kovinkaan hyvä. Ehkä Lewis sääti sitten auton vituralleen tai jotain, mutta tämä oli aika helvetin iso poikkeus hänen urallaan, eikä näitä ihan kauheasti ole nähty.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän tämä Bottaksen joutsenlaulusta alkaa vaikuttamaan.
Alkukausi mennyt vähän miten mennyt. Ei ole omat ajot olleet ihan sitä parasta timanttia ja siihen kun lyödään päälle tallin sähläykset jo useampaan kertaan, niin paskaltahan tuo taas näyttää.

Ei todellakaan ole ajanut Hamiltonin tasolla, mutta onhan se tylyä, että tänä viikonloppuna olit aika-ajossa selvästi parempi ja kisassakin taistelit ainakin näennäisesti voitosta ja ainakin suht todennäköisesti olisi se 18 pinnaa tullut plakkariin, mutta eikös siellä sitten pulteista vedetä kierteet vituiksi varikolla tai jotain ihan sellaista mihin et voi itse vaikuttaa.
Ja taas kerran nolla pinnaa kasaan ja ero tallikaveriin on jotain 55 pistettä jo. Suurin osa tästä toki ihan omista ajosuorituksista johtuvaa, mutta onhan siellä sitä epäonnea taas ollut.
Ja Imolassakin tallikaveri sählää itsensä hiukoille, niin etkös itse juuri keskeytä perään ja anna punaisten lippujen takia Hamiltonille ilmaiseksi aikaa jne.

Todella toivoisin, että Valtteri saisi Bakusta kasaan hyvän viikonlopun. Joku paalulta voittoon tekisi ihan saatanan hyvää. Muuten voi olla tulossa helvetin raskas kausi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin no, mitä tuosta Hamilton voisi ottaa opiksi? On voittanut Monacon kolme kertaa, eiköhän mies tiedä mitä tuon kisan voittaminen vaatii. Jos tuon tason rattimies konttaa viikonlopun, niin kyllä minusta on ihan perusteellista sanoa, että tallilla ei mennyt ihan putkeen. Tai sitten Lewis menetti kykynsä ajaa todella yhtäkkiä.
Käytännössä tuo "mitä opittavaa tästä jäi?" on sama kuin kysyisi "mitä olisit voinut tehdä paremmin?". Jos Lewis sanoo ettei olisi itse voinut tehdä mitään paremmin, niin se on kyllä täyttä paskaa ja ihmeellistä kiukuttelua. Lewis varmasti tietää miten Monacossa voitetaan, mutta se ei silti tarkoita, että olisi tämän viikonlopun aikana tehnyt kaiken täydellisesti.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hamilton oli oudon vaisu. Eivätkö saaneet (etu)renkaita toimimaan vai mikä oli. Olisi kuitenkin hieman parantanut aika-ajossa ilman Leclercin punaista lippua, mutta oli muillakin sielä parempi vauhti, joten ehkä maksimissaan 3-5. ruutua olisi ollut tarjolla. Bottas oli koko ajan tasaisesti parempi ja ajoi muutenkin hyvin. Kisassa sitten Bottaksella hyvä lähtö, toki se osuu sille radalle missä ei ole tilaa kiihdyttää ohi. Barcelonassa tms olisi mennyt Maxin ohi. Nooh, sitten odottelemaan taktiikkaa. Max piti aika hidasta vauhtia ja Hamilton oli koko ajan siinä 15sek päässä, eli taktisesti tässä on Mersulle niin selkeä paikka pelata voitto Bottakselle. Ajellaan peräkkäin kärjessä, tai voidaan ottaa Bottas sisään hänelle sopivaan kohtaan, ettei jää stopin jälkeen ruuhkaan. Kunhan vain stoppi tehdään eri aikaan kuin Max. Vähän alkoi Bottaksen renkaat kulumaan taas, mutta olisi luullut, että Hamiltonilla oli vielä rengasta. Olisivat vain pitäneet Hamiltonin ulkona ja antaneet hieman hidastella Maxia stoppinsa jälkeen. Helppo voitto olisi ollut Bottakselle. Niinpä... En tiedä pakottiko rengaskuluma tekemään aikaiset stopit, ei haluttu uhrata Hamiltonia Bottaksen eteen vai mikä oli. Mutta jos tilanne oli toisinpäin eli Hamilton toinen ja Bottas 15sek päässä Maxista, niin olisiko Bottakselle sanottu "going long with this stint".

Aikaiset stopit oli sitten huono veto kun Mersu(t) oli menossa koville, mutta muut ajoivat softeilla, jotka oli vielä hyvässä kunnossa kun vauhti oli ollut kävelyä. Undercut yritys jäi pahasti piippuun. Hamilton ei saa stopin jälkeen renkaita toimimaan heti, muut ajaa softeilla nopeampia kiekkoja ja kas, siellä alkaa ulina radiossa kun tippuu muutaman sijan. Ymmärrän kyllä Hamiltonin kun sanoi itsekin, että rengasta olisi ollut vielä jäljellä, eli miksi mentiin ajoissa varikolle.

Mersu voisi ehkä miettiä jonkun päivityksen pulttipyssyyn, tyyliin ei anna avata jos ei ole hylsy oikein kiinni kannassa. Näytti siltä, ja hylsy sheivasi kannan sileäksi, siellä vaan lastu lensi ja äänestäkin kuuli että hylsy pyörii nyt paikoillaan mutterin kannan päällä. Jos olisi ollut kierteiltään väärin kiinni, niin uskon, että olisi lähtenyt irti ja kierteet heikoimpana antautuneet, eli ei olisi uusi mennyt enää paikoilleen. Ovatkohan vieläkään saaneet sitä irti.

En kuitenkaan lähtisi mollaamaan mitään Bottaksen jäähyväisiä. Molemmat keskeytykset johtuneet muiden töhöilyistä, aika-ajossa vauhti on hyvää ja kisassakin ajaa tallille hyviä pisteitä. Henkisesti toki kova paikka kun hyvää tulosta et saa millään, ja pitäisi saada näyttöjä tehtyä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Aikaiset stopit oli sitten huono veto kun Mersu(t) oli menossa koville, mutta muut ajoivat softeilla, jotka oli vielä hyvässä kunnossa kun vauhti oli ollut kävelyä. Undercut yritys jäi pahasti piippuun. Hamilton ei saa stopin jälkeen renkaita toimimaan heti, muut ajaa softeilla nopeampia kiekkoja ja kas, siellä alkaa ulina radiossa kun tippuu muutaman sijan. Ymmärrän kyllä Hamiltonin kun sanoi itsekin, että rengasta olisi ollut vielä jäljellä, eli miksi mentiin ajoissa varikolle.
Myöhemmin selvisi, että HAM oli myös itse ehdottanut under cuttia eli juuri sitä taktiikkaa mihin lopulta päädyttiin. Ja jonka seurauksena raivosi radioon ja heitti tiimin bussin alle.

Kyllä, adrenaliini virtaa ja meno on vauhdikasta, jolloin suusta ei tule pelkkiä kukkasia. Mutta voisi sentään kisan jälkeen niellä ja todeta "Let's move forward". Eiköhän sieltä kahden viikon päästä taas kailoteta God Save the Queen 20s erolla muihin. Asiat on ihan hyvin.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Myöhemmin selvisi, että HAM oli myös itse ehdottanut under cuttia eli juuri sitä taktiikkaa mihin lopulta päädyttiin. Ja jonka seurauksena raivosi radioon ja heitti tiimin bussin alle.

Kyllä, adrenaliini virtaa ja meno on vauhdikasta, jolloin suusta ei tule pelkkiä kukkasia. Mutta voisi sentään kisan jälkeen niellä ja todeta "Let's move forward". Eiköhän sieltä kahden viikon päästä taas kailoteta God Save the Queen 20s erolla muihin. Asiat on ihan hyvin.
We race as one - paitsi silloin harvoin kun Hamilton ei pärjää.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Myöhemmin selvisi, että HAM oli myös itse ehdottanut under cuttia eli juuri sitä taktiikkaa mihin lopulta päädyttiin. Ja jonka seurauksena raivosi radioon ja heitti tiimin bussin alle.

Kyllä, adrenaliini virtaa ja meno on vauhdikasta, jolloin suusta ei tule pelkkiä kukkasia. Mutta voisi sentään kisan jälkeen niellä ja todeta "Let's move forward". Eiköhän sieltä kahden viikon päästä taas kailoteta God Save the Queen 20s erolla muihin. Asiat on ihan hyvin.
Pitäisi olla sillä Bonolla sen verran munaa, että olisi vastannut niihin Hamiltonin kyseenalaistuksiin vain lakonisesti, että "jäätiin Gaslyn taakse koska olit liian hidas ulosmenokierroksella".
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ovatkohan vieläkään saaneet sitä irti.
Tässä oli ehkä äärimmilleen viety se jokaiselle ropaajalle tuttu sanonta "Every Twenty Minute Job Is One Broken Bolt Away From Becoming A Three Day Ordeal". Tässä tapauksessa siis kahden sekunnin homma. Kuinkahan paljon ihmiskunnalla menee joka päivä aikaa katkenneitten/korkanneiden/pyöristyneiden pulttien ja muttereiden kanssa painiessa. No on niillä ehkä jotain saatu rakennettuakin.

Jälkikäteen on tietysti helppo sanoa, että Hämiksen taktiikka on ihan katastrofi, ja varmaan sen olisi joku voinut sanoa jo tuoreeltaankin. Juusela kyllä hehkutti tuoreeltaan fiksuna vetona. En sitten tiedä, jos Hamilton olisi vetänyt pitkän stintin niin kauan kuin renkaat riittää ja tyhjällä radalla aina hammertimea, niin mikä olisi ollut maksimi, olisiko ollut mahdollista päästä jopa Norrisin edelle.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Jos olisi Bottaksen viikonloppu mennyt kuten Hamiltonilla, niin tässä ketjussa olisi jo huudettu Russelia heti tilalle.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos olisi Bottaksen viikonloppu mennyt kuten Hamiltonilla, niin tässä ketjussa olisi jo huudettu Russelia heti tilalle.
Niin onko mielestäsi Bottas ja Hamilton samalla viivalla kun mietitään menestystodennäköisyyksiä?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Siinä on se, että jos Bottas voittaisi muuten kisoja ja tulisi yksi tollainen Hamiltonin Monaco, sitä pidettäisiin outona poikkeuksena - kuten nyt Lewisin kohdalla. Valitettavasti näin ei ole.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Syyllinen on löydetty, Bottas pysähtyi väärään kohtaan.
Tai siis Bottas pysäytti oikean eturenkaansa väärään kohtaan.

Toisaalta kun kolme muuta pyörää irtosivat ongelmitta, asian voi kääntää myös niin päin, että oikean etupyörän irrottamisesta ja kiinnittämisestä vastaava mekaanikko ei välttämättä ollut sentilleen oikeassa paikassa.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Vittu nyt ihan oikeasti. Kannattaisiko Mersun sitten ajattaa vain yhtä autoa kun kommentit on tuota luokkaa? Millään logiikalla tuota ei saa kyllä kuljettajan virheeksi, vaikka miten Toto ja kumppanit selittävätkin.
 

Fordél

Jäsen
Menee Totolta aika Tukion varaluistin-osaston selittämiseksi. Jos kuski pysähtyy vähän väärään paikkaan, muut reagoivat. Kumma, että muiden renkaiden kohdalla kaverit osasivat reagoida, mutta ei toisen etupyörän kohdalla. Jos kerran Valteri esiintyi median edessä asian suhteen tahdikkaasti niin ehkä Totokin olisi voinut vaan todeta, että tallin virhe ja pahoittelut Valterille.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson

Totolla alkaa olemaan todellakin paskat housussa kun protestiuhkia alkaa esittelemään ylemmälle taholle. Nyt alkaa olemaan sellainen tilanne, että kattojärjestön pitäisi näyttää Mersulle kuka täällä määrää. Aivan naurettavaa paskaa alkaa huutelemaan jostian protesteista, koska Red Bullin ja muidenkin siivet ovat edelleen läpäisseet kaikki asianmukaiset testit tällä kaudella. Se, että Mersulla on kerrankin jäänyt jotain huomaamatta ei ole syy alkaa protestoimaan kisoja. Toki jos jäisivät pois niin kukaan ei jäisi kaipaamaan.
 

Jukule

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Menee Totolta aika Tukion varaluistin-osaston selittämiseksi. Jos kuski pysähtyy vähän väärään paikkaan, muut reagoivat. Kumma, että muiden renkaiden kohdalla kaverit osasivat reagoida, mutta ei toisen etupyörän kohdalla. Jos kerran Valteri esiintyi median edessä asian suhteen tahdikkaasti niin ehkä Totokin olisi voinut vaan todeta, että tallin virhe ja pahoittelut Valterille.
Alkaa olemaan nämä kommentit jo Mercedekselle imagotappion puolella, sen vertaa lohkeaa nyt ammattitaidotonta ja typerää lauseketta. Kaikki ketkä lajin parissa työskentelee taikka edes jollain tasolla seuraa, pystyvät todentamaan että nyt ei ollut millään muotoa kuljettajasta kiinni. Itse asiassa olisi voinut vaikka kiittää BOT hyvin vedetystä viikonlopusta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toivottavasti uudet säännöt ja autot lopettavat tämän pelleilyn. Tuskin. Tuossa Mersussa ei kyllä taida taipua se varsinainen etusiipi, vaan ne lisähärpäkkeet siinä päällä. Olisiko selkeintä että kaikki saa taivutella siipiään niin paljon kuin haluaa, kunhan se tapahtuu ilmavirran voimasta. Varmaan vaatinee aika tarkat määritykset sääntöihin, koska eiköhän sitten joku kehittäisi jonkun ilmavirtaan perustuvan paineilmajärjestelmän jolla ohjailla siipiä kuin Fiatien ja Mersujen ajovaloja konsanaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"Valtteri pysähtyi vähän liian aikaisin. Tämä tarkoitti sitä, että mekaanikko joutui käyttämään pulttipyssyä väärässä kulmassa, Wolff sanoi."

Niin, siellä muut mekaanikot osasivat siirtyä muutaman sentin. Pitäisiköhän ihan ykkösjuttuna olla, että sitä pulttipyssyä ei käytetä väärässä kulmassa, vaan ennemmin siirrytään tarvittavan verran oikeaan kohtaan. Parempi ottaa vaikka sekunti tai pari takkiin siirtymisen takia, kuin riskeerata koko kisa käyttämällä pyssyä väärässä kulmassa.

Uskallan väittää, että kuskien pysähtymiskohdassa on aina pientä heittelyä. Kun siihen pysähdykseen tullaan käytännössä mahdollisimman kovalla vauhdilla, niin ei ole hirveän helppoa pysäyttää sentilleen oikeaan kohtaan. Mekaanikkojen tehtävänä on siirtyä oikeaan kohtaan auton sijainnista riippuen.

Totolta huonoa pelisilmää, että puolella sanallakaan vierittää syytä Bottakselle. Usein nähdään, että jotkut pysähtyvät oikeasti lähes metrin väärään kohtaan, mutta niin vain saadaan renkaat vaihdettua ongelmitta, vaikka siinä ehkä puoli sekuntia pidempään meneekin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aika säälittävä kommentti Totolta... No se oli joo Bottaksen oma syy. Ihme että ei kisassakaan pärjää kun ei osaa edes pysähtyä oikealle paikalle.
Jos ois sattunu Hämiksen kohdalla, mekaanikko olis jo kortistossa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös