Mainos

Formula 1 -kausi 2021

  • 389 249
  • 3 286

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Wingman tekee wingmanin hommia.
No toki näinkin, mutta toisaalta eipä Bottaksella taida tässä tilanteessa olla paljon vaihtoehtoja. Härski veto Mersulta vaikka sääntöjen puitteissa onkin, tämä on sitä kahvakiekkoa joka keväällä sallitaan Liigassa kun pelit kovenee.

Toivon että kusee Mersun nilkkaan siinä mielessä että häviävät tänään tallipisteissä Red Bullille.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En tästä tietystikään mitenkään Valea syyttele. Asema tallissa on harvinaisen selvä ja silloin tehdään mitä palkanmaksaja sanoo. Eniten ärsyttää vain koko toimenpide ja siksi toivon, että Max painelee nopeasti ohi.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Talli ja auto huononee ensi kaudeksi Valtterilla, mutta eipähän ainakaan tarvitse tällaista kyykytystä katsoa tallin suunnalta.

Tosin Alfa on tehnyt muutoin erinomaista työtä töhöilemällä taktiikat sun muut kisojen aikana että sinällään, mutta lienee silti henkisesti mukavampaa olla jatkossa ykköskuskin asemassa.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Minulla on ainakin mielikuva että joka kerta kun Mersu on lähtenyt tällaisilla taktisilla asioilla kikkailemaan niin reisille on mennyt.

Yksi skenaario tietenkin on että Lyyikseltä kärähtää moottori ja Max kurvaa takarivistä tämän Lewiksen keskeyttämiseen liittyvän turva-autoepisodin myötä voittoon
 

BaronFIN

Jäsen
Onko niin, että jos esim. Hamiltonilta moottori kärvähtää ja seuraavaan otetaan seuraavaan uusi kone, niin siinä on kaksinkertainen rangaistus: keskeytys ja lähtöruudut seuraavaan kisaan?

Uusi kone voi tehdä asiat myös helpoksi Verstappenille: viime kisassa Valtterilla oli selkeästi boost-etu kun koneesta sai otettua kaiken irti ilman ylimääräistä varjelua.

Mielenkiintoista taktikointia kaiken kaikkiaan ja Mersulta kuitenkin konservatiivista Hamiltonin varjelua. Tämä voi kosahtaa kyllä jossain vaiheessa.

(tai sitten ne kierrättää Valtterin koneesta osia Hamiltonille).
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Kysyn nyt vielä että eikö kuitenkin olisi kannattanut pitää Valtteri 7. ruudussa? Ja jos haluavat tehdä tulpan Maxille niin 7. ruudusta "alaspäin tiputtautumalla" olisi päässyt tekemään tuon tuoreemmilla renkailla Maxiin verrattuna

Nyt on puhtaasti Max vs. Valtteri samoilla renkailla - siinä taistelussa Valtterilla ei tällä kaudella ole kovin hyvä track record
 

myhyjukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kysyn nyt vielä että eikö kuitenkin olisi kannattanut pitää Valtteri 7. ruudussa? Ja jos haluavat tehdä tulpan Maxille niin 7. ruudusta "alaspäin tiputtautumalla" olisi päässyt tekemään tuon tuoreemmilla renkailla Maxiin verrattuna

Nyt on puhtaasti Max vs. Valtteri samoilla renkailla - siinä taistelussa Valtterilla ei tällä kaudella ole kovin hyvä track record
Joo luulisi että olisi parempi vaan lähteä seiskaruudusta ja ajella rauhallisesti renkaita säästellen, että pystyy sitten kisan loppupuoliskolla pitämään Maxin takanaan. Nyt joutuu ohittelemaan koko kisan mikä on aina riski varsinkin märällä kelillä ja tuhoaa renkaansa siinä samalla. Vai onko tämän tyyppiset tallimääräykset nykyään kiellettyjä? Vai onko ohjeistettu että ylimääräistä tilaa ei anneta missään mutkassa ja luotetaan että Max tunkee itsensä taas johonkin mahdottomaan paikkaan kuten viime kisassa?
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt voidaan viimeistään unohtaa puheet Red Bullin ylivoimaisuudesta. Red Bull on tällä hetkellä toiseksi nopein auto. Mersu on ollut käytännössä koko kauden nopeampi, vain joillain radoilla Red Bull on ollut nopeampi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt voidaan viimeistään unohtaa puheet Red Bullin ylivoimaisuudesta. Red Bull on tällä hetkellä toiseksi nopein auto. Mersu on ollut käytännössä koko kauden nopeampi, vain joillain radoilla Red Bull on ollut nopeampi.
Eihän tämä kisa tuon suhteen kertonut mielestäni mistään mitään?

Tasaisia ovat olleet koko kauden ja ovat sitä edelleen. En ole huomannut kenenkään puhuneen Red Bullin ylivoimaisuudesta, eikä se ole sitä ollutkaan. Hyvin tasaista on ja pieniä eroja suuntaan tai toiseen voi olla ratojen välillä. En nostaisi tässä kohtaa kumpaakaan toisen edelle.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Eihän tämä kisa tuon suhteen kertonut mielestäni mistään mitään?

Tasaisia ovat olleet koko kauden ja ovat sitä edelleen. En ole huomannut kenenkään puhuneen Red Bullin ylivoimaisuudesta, eikä se ole sitä ollutkaan. Hyvin tasaista on ja pieniä eroja suuntaan tai toiseen voi olla ratojen välillä. En nostaisi tässä kohtaa kumpaakaan toisen edelle.
Brittimedia nyt tosin nostaa Bullin selkeästi nopeammaksi autoksi joka kisassa. Halutaan kääntää tilanne omien puolelle.

Sinänsä huvittavaa. Nytkun Max kamppailee voitoista, esimerkiksi BBC Benson käyttää usein narratiivia, että heillä on nopein auto ja se on menetyksen seurausta. Mutta kun HAM on kulkenut vuosia voitosta voittoon, saman näkökulman käyttäminen on ollut täysi kirosana heille.

Mutta joo. Tämä nyt oli alkujaan Mersun kotikenttä ja oletuksena 1-2. Ja varmasti Totoa vituttaa kun Max livahti lopussa kakkoseksi. Vähän hillitsee göätin ennätysjuhlia. Siellä on kuitenkin tulossa Meksikoa ja Interlagosia, missä voimasuhteet taas kääntyvät.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kuivalla huikeat ajot:
- Lando. Kypsää ja varmaa ajoa. Olisi kannattanut uskoa tallia vaan lopussa, ainakin podiumille olisi päässyt.
- Perez. Ilman stoppisäätöä kevyesti p3 kiikarissa. Hyvää ajoa ekan stintin lopussa ja kyyti oli hyvää oikeastaan koko ajan. Ehkä säästeli alussa renkaita ja taas onnistui hyvin pitkällä stintillä. Trademark Pereziä.
- Alonso. Ajoi ihan kunnolla kisaa Red Bulleja, Ferraria, McLareneita vastaan. Ohitti mm. Maxin ajamalla, toki tuoreilla renkailla. Oisko se lähdön oikaisu ollut suunniteltu juttu, koska Alpinessa kova suoravauhti heidän säädöillä, joten hyvä ratapositio auttaa huimasti kun voi hitaammalla autolla pitää sijoitusta. Kuitenkin kauden parhaita ajoja häneltä.
- Sainz myös hyvä. Ferrari mokas ehkä taktiikan kun kukaan muu ei lähtenyt undercut-leikkiin. Jälleen parempi kuin Leclerc.
 

BaronFIN

Jäsen
Kyllähän tuo Red Bull on Verstappenin käsissä keskimääräisesti radalla kuin radalla sarjan nopein auto. Mutta onko tuo sitten niin hankala ajettava, että Perez on yhtä tuurivoittoa lukuunottamatta ollut kaikkinensa hieman hajuton, mauton ja suoraan sanottuna melkein jopa saamaton.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Landolle soo-soota tuosta pit-entrystään. Aivan naurettava ratkaisu, kun ei ollut kaukana Verstappenin kolaaminen. Ajat yhtään ylinopeutta, niin hyvä ettei hylätä, mutta sitten vedät varikolle tulon niin väärin kuin voi, niin ei mitään? Ei yhtään paista tuollainen, että ei lyödä lyötyä, vaikka aika selvä tilanne.

Syykin oli niin hyvä, että ei vaikuttanut tahalliselta tai ennalta-arvattavalta. Ei ole mielestäni kovin merkittävä tekijä, jos ajat vaarallisesti ja tuomaristonkin mielestä selvästi sääntöjen vastaisesti.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Landolle soo-soota tuosta pit-entrystään. Aivan naurettava ratkaisu, kun ei ollut kaukana Verstappenin kolaaminen. Ajat yhtään ylinopeutta, niin hyvä ettei hylätä, mutta sitten vedät varikolle tulon niin väärin kuin voi, niin ei mitään? Ei yhtään paista tuollainen, että ei lyödä lyötyä, vaikka aika selvä tilanne.

Syykin oli niin hyvä, että ei vaikuttanut tahalliselta tai ennalta-arvattavalta. Ei ole mielestäni kovin merkittävä tekijä, jos ajat vaarallisesti ja tuomaristonkin mielestä selvästi sääntöjen vastaisesti.
Eikös Hamilton saanut täysin vastaavasta tilanteesta, vastaavissa oloissa Saksassa 2019 5s penaltyn? Ja tätä vartenhan tehtiin se linjaus, kun vuotta aiemmin Hamilton poukkoili sen pit-entryn kohdalla.

Eli joo, ei mee kyllä tasan nämä. Ajattelin heti kun näin tilanteen, että pakko tulla 5s penalty.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
F1:n livelähetyksessä kisan jälkeen YouTuben puolella tuota käsiteltiin, että säännöistä löytyy pykälä, jossa olosuhteiden takia varikkoviivan ylittäminen yms. voidaan jättää rankaisematta. Ilmeisesti vähän tapauskohtaista ja mielestäni oli ihan oikein olla antamatta Landolle rangaistusta tuosta.

Se Hamiltonin keissi oli ihan erilainen, kun ei ollut alunperin edes tulossa varikolle.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Landolle soo-soota tuosta pit-entrystään. Aivan naurettava ratkaisu, kun ei ollut kaukana Verstappenin kolaaminen. Ajat yhtään ylinopeutta, niin hyvä ettei hylätä, mutta sitten vedät varikolle tulon niin väärin kuin voi, niin ei mitään? Ei yhtään paista tuollainen, että ei lyödä lyötyä, vaikka aika selvä tilanne.

Juuri näin. Ei mitään linjaa ja juuri paistaa tuo, ettei nyt lyödä lyötyä enempää. Säännöt pitäisi olla kuitenkin samat kaikille ja soveltua tilanteessa kuin tilanteessa eikä vain fiilispohjalta.

Ja jos en nyt ihan väärin muista, eikö Kimikin saanut vastaavasta hiljattain rankkua?
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Jaa nyt Lando pääsee varoituksella mikä sinällään on oikein. Harmi vain ettei samanlaista inhimillistä suhtautumista käytetty Kimin kohdalla Imolassa..
Toivottavasti Räikkönen nappaa sen verran pisteitä loppukaudesta, että pääsee Latifin ohitse pisteissä. Nyt Kimi on pisteen takana.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Sääolosuhteiden vuoksi voisi ajatella pikku ylityksen olevan hyväksyttävä.Nyt Norris haahuili rajan yli kauas ja sitten takaisin. Ehkä vuoden käsittämättömän tuomitsemattomuus. Ei näissä saa mennä tunteilla vaan pykälien mukaan.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikös Hamilton saanut täysin vastaavasta tilanteesta, vastaavissa oloissa Saksassa 2019 5s penaltyn? Ja tätä vartenhan tehtiin se linjaus, kun vuotta aiemmin Hamilton poukkoili sen pit-entryn kohdalla.

Eli joo, ei mee kyllä tasan nämä. Ajattelin heti kun näin tilanteen, että pakko tulla 5s penalty.
Ei täysin vastaava, koska Hamiltonin ratkaisu rikkoa sääntöä oli tietoinen, vaikkakin täysin oikea. Eli Lando yritti tulla varikolle sääntöjen mukaisesti, mutta epäonnistui. Hamilton kolaroi paikassa, josta pääsi varikolle vain tulemalla sääntöjen vastaisesti. Toki täysin käsittämätön ratkaisu tuomaristolta.
F1:n livelähetyksessä kisan jälkeen YouTuben puolella tuota käsiteltiin, että säännöistä löytyy pykälä, jossa olosuhteiden takia varikkoviivan ylittäminen yms. voidaan jättää rankaisematta. Ilmeisesti vähän tapauskohtaista ja mielestäni oli ihan oikein olla antamatta Landolle rangaistusta tuosta.
Löytyy force majeure -pykälä kyllä. Onneksi tuomaristo aloitti linjaamalla, että sitä ei voi tilanteeseen soveltaa, koska kyseessä ei ollut force majeure -tilanne.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Brittimedia nyt tosin nostaa Bullin selkeästi nopeammaksi autoksi joka kisassa. Halutaan kääntää tilanne omien puolelle.

Sinänsä huvittavaa. Nytkun Max kamppailee voitoista, esimerkiksi BBC Benson käyttää usein narratiivia, että heillä on nopein auto ja se on menetyksen seurausta. Mutta kun HAM on kulkenut vuosia voitosta voittoon, saman näkökulman käyttäminen on ollut täysi kirosana heille.

SkySportsin F1-lähetystä alkoi jo vähän naurattamaankin kun Crofty ja Di Resta(en tiedä mihin Brundle tuolta oli kadotettu) olivat noin pariinkymmeneen kierrokseen asti maansa myyneitä kun HAM oli Ricciardon perässä jumissa ja Verstappen nousi hiljalleen yllättävän lähelle. Bottaskin taidettiin muistaa heittää bussin alle kun ei auta tiimiään. Tietysti jokainen F1:tä viimeiset 10 vuotta seurannut ymmärsi että sieltä on se "Hammer Time" tulossa heti kun McLaren poistuu edestä.

Tuosta tilanteesta tulikin mieleeni, eikös tuollainen varikkomiesten lähettäminen valmiuteen hämäyksen vuoksi(jotta saadaan kilpakumppani menemään sinne varikolle) kielletty ihan säännöissä taannoin. Nythän Mersu aika selkeästi huijasi McLarenin ottamaan Ricciardon sisään tuomalla omat varikkomiehet odottamaan renkaiden kanssa vaikka Hamilton taisi takoa vielä jonkun 7-8 kierrosta radalla Ricciardon poistuttua?
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Löytyy force majeure -pykälä kyllä. Onneksi tuomaristo aloitti linjaamalla, että sitä ei voi tilanteeseen soveltaa, koska kyseessä ei ollut force majeure -tilanne.
No tämä ehkä asettaa tuon rankaisematta jättämisen entistä oudompaan valoon. Kaikki muut kuskit taisivat kuitenkin pysyä viivojen sisällä slickseistä huolimatta.

Voisi joku Alfa vittuillakseen protestoida tuosta, jotta saisivat Kimille pari bongoa lisää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös