Mainos

Formula 1 -kausi 2021

  • 389 244
  • 3 286

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Racefansin mukaan Saudi-Arabia on tällä hetkellä todella lähellä oman kisan saamista jos ensi kaudeksi. Kilpailu ajettaisiin Jeddan katuradalla, ja ajankohtana olisi todennäköisesti kauden toiseksi viimeinen kisa, ennen kauden päättävää Abu Dhabia.
Tässä nähdään kuinka vaikeaa kisan saaminen suomeen on ja siinä ei paljon perinteet paina. En nyt kuitenkaan tuomitse, ennen kuin olen nähnyt rataprofiilin. Toivottavasti tekevät kisailun kannalta edes kiinnostavan radan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Olen varmaan Suomen ainoa Lance Strollin fani, joten puolustan miestä monessa raossa. Ei Strollista mitään mestaria ikinä tule, mutta keskikastiin hän on näyttänyt tällä kaudella olevansa täysin pätevä kuljettaja. Aika-ajajana Stroll ei ihmeellinen ole (joskin nekin ovat parantuneet täksi vuodeksi), sen sijaan hän on erinomainen lähtijä ja eliittiä sadekelillä. Kisakuskina ylipäätään Stroll on ihan ok, kun osaa pysytellä poissa harmeista ja ajaa hyvin pisteitä.

Isin rahat toki ovat auttaneet rutkasti, mutta mietitäänpä mitä olisi ilman Lawrence Strollia. Tuhansia työttömiä ja mahdollisesti ainakin yksi kuopattu talli. Mielelläni maksan sen hinnan, että Lance Stroll on tuolla eikä Hülkenberg tai vaikka Wehrlein.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Racefansin mukaan Saudi-Arabia on tällä hetkellä todella lähellä oman kisan saamista jos ensi kaudeksi.
Onpas hieno paikka... Kyllä nyt kelpaa hehkuttaa tasa-arvoa ja sateenkaarivärejä, eiku...

Onhan siellä nytkin Venäjä, Vietnam, Bahrain, Kiina ja Azerbaidzan mutta ihan oikeasti että näiden jatkoksi tuo takapajula vielä. Voi voi. Ottaen huomioon millainen osumaprosentti katuradoilla on ollut, en kilpailullisestikaan paljoa odota.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei nostata riemun tunteita tuo Saudi-Arabian mukaantulo. Mutta tuo katuratahan on vain väliaikaisratkaisu. Kaverit on siellä rakentamassa maan pääkaupunkiin upouutta kaupunginosaa turisteille, johon on tulossa viihdykettä jos jonkinlaista. Sinne on rakenteilla myös maailman pisin f1-rata.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jännä nähdä että saako Tsunoda superlisenssin jo ensi kaudeksi. Hän on nyt sijalla 3. ja hänen takanaan on 2p vähemmän keränneenä Lundgaard ja sitten Shwartzman sekä Mazepin, joilla kummallakin 7p vähemmän kuin Tsunodalla. Ja Tsunodan pitäisi siis olla vähintään neljäs jotta pisteet superlisenssiin riittäisivät.

Illot tarvitsee myöskin neljännen sijan, mutta on tällä hetkellä toisena, 22p Tsunodaa edellä. Kaikkinensa kaksi "kisaa" jäljellä, joista ilmeisesti jaossa yhteensä maksimissaan 96p, jos voittaa Feature- ja Sprintti-kisat, sekä ajaa nopeimmat kierrokset kummassakin ja kaiken lisäksi pitäisi vielä ajaa Feature-kisaan paalulle.

Kun katsoo noita tuloksia, niin ei 20-30p kisaviikonloput ole harvinaisia, niin keskeytys Feature-kisassa ja sitä kautta huono sijoitus Sprinttiin, tarkoittaa että paikat voivat muuttua hyvin äkkiä. Illotilla siinä tosin etua että neljästä hänen alapuolellaan olevasta kuskista, kolmen pitäisi hänet ohittaa jotta pisteet eivät riittäisi superlisenssiin ensi kaudella.

Shwartzmanilla pisteet sitten riittävät superlisenssiin ja Schumacherilla se jo onkin.

Mutta jos Tsunoda tippuu viidenneksi (tai alemmas) ja Red Bull palkkaa huhutusti Perezin, niin Alpha Taurilla ajaa sitten kaiketi Albon + Gasly ja Kvyat potkitaan pois sarjasta. Vai onko sitten niin että Albon jatkaa RB:llä, jos Tsunoda pärjää riittävän hyvin, jolloin hänet nostetaan Gaslyn kaveriksi? Tässäkin tapauksessa Kvyat potkitaan pois.

Ja itse haluan usko että Alfalla on ensi kaudella Kimi + Schumacher kuljettajina.

Haasilla on sitten valinnanvaraa, nykyiset kuljettajat ja varmaan Ferraria tarjoaa Shwartzmania ja/tai Illottia talliin, lisäksi on nuo Perez ja Hulkenberg, ehkä myös Kvyat. Saas nähdä koska sopimuksia aletaan julkistamaan, seuraavan F2-kisan yli tuo taitaa ainakin mennä, jotta Illotin tilanne alkaa varmistua ja mahdollisesti myös Tsunodan.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helmut Marko paljasti F1 Insiderin haastattelussa suoraan, että Alpha Tauria ajavat ensi kaudella Pierre Gasly ja Yuki Tsunoda. Red Bullin toisesta paikasta taistelevat Albon, Perez ja Hulkenberg.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Helmut Marko paljasti F1 Insiderin haastattelussa suoraan, että Alpha Tauria ajavat ensi kaudella Pierre Gasly ja Yuki Tsunoda. Red Bullin toisesta paikasta taistelevat Albon, Perez ja Hulkenberg.
Tsunodaa toivoinkin Alpha Taurille. Nyt kun vielä nappaavat Hulkin Red Bullin toiseksi kuskiksi, niin olisi aivan loistavaa.

Karua kyllä Albonin kannalta, jos menettää paikkansa Red Bullilla, eikä pääse enää muuallekaan. Joku kolmoskuskin rooli varmaankin jäisi siinä kohtaa ainoaksi vaihtoehdoksi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Helmut Marko paljasti F1 Insiderin haastattelussa suoraan, että Alpha Tauria ajavat ensi kaudella Pierre Gasly ja Yuki Tsunoda. Red Bullin toisesta paikasta taistelevat Albon, Perez ja Hulkenberg.
Olisi kyllä hauska jos Tsunoda nyt tippuisi F2-sarjassa viidenneksi ja ei saisi superlisenssiä, mitä mahtaisi Marko sitten päättää.

Tosin Kvyat on kyllä vähän nähty ja heikoksi todettu. Vielä kun parista muusta turhakkeesta päästäisiin eroon ja saataisiin nuoria lupaavia tai kokeneita hyviä kuljettajia tilalle.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Williamsin uudet omistajat ovatkin purkamassa George Russellin diilin? Aivan pähkähullua toimintaa jos pitää kutiinsa. Kyseessä kuitenkin yksi sarjan lupaavimpia nuoria kuljettajia.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers

Williamsin uudet omistajat ovatkin purkamassa George Russellin diilin? Aivan pähkähullua toimintaa jos pitää kutiinsa. Kyseessä kuitenkin yksi sarjan lupaavimpia nuoria kuljettajia.
Ensi kaudella sitten Russell istuu Toton polvella kaikissa kisoissa, kuten Ocon viime vuonna ja kärkkyy Valen paikkaa.
Eipähän yllättänyt sekään, että tietenkään Latifia ei voida rahan takia vaihtaa pois. On Latifi toki ollut parempi kuin Kubica viime kaudella, mutta ei nyt silti paikkaa Russelin ja Perezin edeltä ansaitse.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Williamsin uudet omistajat ovatkin purkamassa George Russellin diilin? Aivan pähkähullua toimintaa jos pitää kutiinsa. Kyseessä kuitenkin yksi sarjan lupaavimpia nuoria kuljettajia.
Tämä olisi kyllä typerin temppu mitä voi tehdä. Russell ulos ja Latifi jatkaa. Tulosta tällä tempulla ei ainakaan saa aikaan. Jos joku tuolla Williamisilla onnistuu tällä tai ensi kaudella menestymään se on Russell. Raha määrää ja tämä on todella huono asia. Latifi ei ole kyllä uransa aikana näyttänyt yhtään mitään minkä johdosta hänen kuuluisi ykkösiä ajaa. Russell kuitenkin on tehnyt voitavansa ja piessyt tallikaverinsa ja tulokset pikkuluokista puhuu puolestaan. Toivotaan että se on Latifi, joka lähtee eikä Russell.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mitenköhän Mersu suhtautuu tähän, ymmärtääkseni Williams saa huojennusta voimayksikköjen hinnasta vastineeksi Russellin ajattamisesta, ilmeisesti Perez toisi mukanaan hilloa niin paljon että tuo on taloudellisesti kannattavaa? Tosin voi Williams jäädä ilman uusia päivityksiä/parempia moottorikarttoja.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sarjan sääntöjen mukaan näin ei saa käydä. Tuota on myös sen verran helppo valvoa, että tuskin Mersu lähtisi väkisin rikkomaan sääntöjä.

Näinkin tietysti, mutta onko FIA:llä varaa enää Hondan lähtiessä varaa suututtaa yhtä kolmesta jäljellejäävästä voimayksiköntoimittajasta. Tosin nuo olivat vain esimerkkejä, Mersu löytäneet sääntöjenmukaisiakin keinoja rangaista "sopimusrikkeestä".
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Russellin korvaaminen Perezillä olisi kyllä täysin idioottimainen veto. Tykkään Perezistä, mutta hänet on jo nähty ja Russellin potentiaali on aivan kärkiluokkaa. Ja kun Aston Martin on kiinni, Russellista voi olla vielä pitkäksi aikaa iloa Williamsille. Jossain kai on peloteltu jopa Nikita Mazepinilla (jossain vaiheessa kyllä ykkösiin ilmaantuu), joka olisi vielä pahempi virheliike. Mazepin kun ei ole koskaan näyttänyt missään olevansa edes etäisesti F1-materiaalia, vaikka eihän se toki mitään meinaa, kun isillä on miljardiomaisuus.

Claire takaisin!

Edit: Bottakselle olisi toki hyvä uutinen, mikäli Russell lentää ykkösistä pihalle. Tuskinpa Mercedestä huvittaisi nostaa hänen tilalleen yhden kauden poissa ollutta kuskia, jonka näytöt ovat ymmärrettävistä syistä aika vähäiset.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Latifihan onkin kaikista pahin esimerkki maksukuskista, ykkösten tietyt tallit menossa poikien hiekkalaatikoksi mihin isukit maksaa tallipaikat.
Russell on kirkkaimpia tulevaisuuden tähtiä tuolla!
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mä veikkaan, että tässä käy niin, että Lewis Hamilton tekee vain vuoden jatkodiilin Mersun kanssa ja pitää optionsa avoimena sääntömuutoskaudelle. Sitten voi lopettaa jos 8 mestaruutta ja yli 100 voittoa riittävät, jos ei niin sitten voi jatkaa valitsemassaan tallissa. Tämä tarkoittaisi sitä, että -22 Mesellä voisi olla vielä tilaa Bottakselle nimenomaan Russelin/Oconin rinnalla.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä tarkoittaisi sitä, että -22 Mesellä voisi olla vielä tilaa Bottakselle nimenomaan Russelin/Oconin rinnalla.
Kyllä se Russell on tässä tapauksessa. Mielestäni Ocon ei ole esittänyt mitään minkä johdosta hänet voisi kuviteltavan nostaa Mercedekselle. Jäänyt Renaultilla Ricciardon jalkoihin ja nyt ollut jopa huhuissa, että Gasly saattaisi korvata hänet Alpineksi muuttuvalla Renaultilla ensi kaudella. Kyllä se on Russell joka tästä kaksikosta Mersulle siirtyy jos on siirtymässä. Ja Mersullahan ei ole mikään kiire valita kuljettajia, kun kaikki sinne haluavat.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tämä on se surullisin puoli formuloissa. Ei jumalauta jos Russel lentää pihalle, ja joku Latifi saa jatkaa. Tietty raha ratkaisee, mutta urheilullisesti valinnan pitäisi olla täysin selvä asia.

Stroll on nykyään ihan kelvollinen kuljettaja, mutta ei olisi ikinä noussut formuloihin ilman isukkiaan. Stroll on saanut vuosia harjoitella rauhassa ja ilman paineita potkuista, koska isukki. Moni muu joutuu painamaan aivan eri paineissa, se on tulos tai ulos. Tämän takia en arvosta Strollia kovin korkealle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä tullaan myös siihen, että kyllähän formulat kaipaisi sen pari tallia lisää tuonne pyörimään, niin olisi se neljäkin kuskin paikkaa enemmän auki. Voisi se pari maksukuskia tulla lisää ja pari ehkä oikeaakin rattimiestä aloittelemaan uriaan.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Stroll on nykyään ihan kelvollinen kuljettaja, mutta ei olisi ikinä noussut formuloihin ilman isukkiaan. Stroll on saanut vuosia harjoitella rauhassa ja ilman paineita potkuista, koska isukki. Moni muu joutuu painamaan aivan eri paineissa, se on tulos tai ulos. Tämän takia en arvosta Strollia kovin korkealle.
Tämä on toki lautasen toinen puoli. Sitten toinen puoli on taas se, että ihan itse on nuo tähän astiset meriittinsä saavuttanut. Ei siellä ollut pappa-Stroll pitämässä ratista kiinni, kun ajoi F3-sarjan mestariksi lähes näytöstyyliin vuonna 2016. Nousi toki liian aikasin ykkösiin, mutta on jo todistanut olevansa kelpo kisakuski. Sanoisin, että maksukuskien kärkipäätä mitä tulee puhtaaseen talenttiin.

Siitä samaa mieltä, että Russellin potkiminen Williamsilta olisi aivan perseestä. Kyykyttänyt tallikaveriaan tähän asti noin 1000-0 ja palkinnoksi siitä jäät ilman ajopaikkaa ensi vuodelle. Karu maailma.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Eipä siitä montaa vuotta ole, kun Stroll sanoi olevansa ajamassa sen vuoksi, kun ei ole muutakaan tekemistä. F1:sen virallisessa haastattelussa.

Kyllähän tämä trendi on vähän huolestuttavaa, että kohta 1/4 kuskeista on maksukuskeja. Kyllä, F1 on tunnetusti isojen poikien pelikenttä ja raha ratkaisee, mutta vähän lähtee pohja urheilulliselta näkökulmalta. Kun ei oikeasti tiedetä, onko siellä taidokkaimmat tyypit ikinä kisaamassa samaan aikaan.

Nojoo, eiköhän Mersu kaikkensa, että Russel saa jonkun ajopaikan. Kuitenkin heidän kuskiohjelman paras (ja ainut) tulevaisuuden tähti. Jos siellä pelätään ajotauon venyvän yli yhden kauden mittaiseksi, niin eiköhän Bottas ole silloin uhrattavissa kauden 2021 jälkeen. Hamilton nyt saa ajaa niin kauan kun jaksaa. Kovasti hehkuttaa olevansa henkisesti vielä nuori lapsi (heh) eli eiköhän ura veny kauden 2022 loppuun. Voi sitten 9 mestaruuden ja ~120 voiton jälkeen astua pois.

Ajoitus on myös olennaisessa osassa, irtoaako paikkaa vai ei. Jokunen vuosi sitten Da Costa olisi ollut monen mielestä päivänselvä F1-tason kuski, mutta ei vain ollut tilaa missään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kyllä se Russell on tässä tapauksessa. Mielestäni Ocon ei ole esittänyt mitään minkä johdosta hänet voisi kuviteltavan nostaa Mercedekselle. Jäänyt Renaultilla Ricciardon jalkoihin ja nyt ollut jopa huhuissa, että Gasly saattaisi korvata hänet Alpineksi muuttuvalla Renaultilla ensi kaudella. Kyllä se on Russell joka tästä kaksikosta Mersulle siirtyy jos on siirtymässä. Ja Mersullahan ei ole mikään kiire valita kuljettajia, kun kaikki sinne haluavat.

Ocon ei ehkä ole se ykköstierin kuski jota miehestä odotettiin, mutta mielestäni on paskan alkukauden jälkeen päässyt hiljalleen lähemmäs mesimäyrää suoritustasossa, muistetaan kuitenkin että mesimäyrä peittosi tallikaverina Vettelin ja antoi Pizzanaamallekin kovemman vastuksen kuin muut tallikaveri.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tämä trendi on vähän huolestuttavaa, että kohta 1/4 kuskeista on maksukuskeja. Kyllä, F1 on tunnetusti isojen poikien pelikenttä ja raha ratkaisee, mutta vähän lähtee pohja urheilulliselta näkökulmalta. Kun ei oikeasti tiedetä, onko siellä taidokkaimmat tyypit ikinä kisaamassa samaan aikaan.

Maksukuskin lisäksi myös nuo eri tallien junioriohjelmat tekee touhusta sen että oikeille kuskeille ei välttämättä jää montaa paikkaa. Okei antaa ohjelma myös Russelin kaltaisilla kuskeille tallipaikkoja, mutta sitten siellä pyörii Giovinazzin kaltaisia kavereita jotka normaaleissa olosuhteissa saisi varmaan jo potkut ekalla kaudella (toki parantanut hänkin pikkuhiljaa tai joko kimi heikentynyt).
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tosin tätä maksukuskiasiaa päivitellessä täytyy muistaa että asia on vähän aina ollut noin että peräpään tallit käyttävät olosuhteiden pakosta kuskeja jotka tuovat sponssirahaa mukanaan, JJ, Häkkinen ja Salo saivat mahdollisuutensa F1:ssä kun taustajoukot saivat Lotukselle/Dallaralle järjestettyä merkittävästi sponssirahaa kuskin mukaan, Salon paikkaa Tyrrelilläkin taisi auttaa Nokian tulo samassa paketissa. Nyt tietysti osalla talleista on noita junnuohjelmia joiden kautta lupaavat nuoret voivat päästä sarjaan ilmankin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös