Formula 1 -kausi 2021

  • 379 755
  • 3 287

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hmm, mun mielestä ei tekisi koska vaatiihan se edelleenkin sen että olet 9/10 kisasta keskimäärin eturivissä jotta riskinotto tähän suuntaan olisi järkevää ja siihen tarvitaan kokonaispakettia edelleen mikä sisältää paljon muutakin. Mielenkiintoinen ajatuskuvio tämä Mersun auton suunnittelu vahvasti ajatellen kärjessä ajamista ja onhan tätä spekuloitu muuallakin kun CMoren studiossa. Ja täällä. :)
Ihan varmasti Mersun autoa onkin suunniteltu tällä ajatuksella, mutta sen vaikutus ei ole ihan niin radikaali, kuin annoit aiemmassa viestissäsi ymmärtää. Mersu on edelleen ollut ongelmissa lähinnä kuumassa kelissä, eikä muiden perässä ajaminen muutoin ole erityisiä ongelmia tuottanut.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
En nyt ihan näin pitkälle menisi kuitenkaan. Mersu on toki ongelmissa kuumassa kelissä, mutta muutoin kyllä auto kulkee niin hyvin, että muiden takana ei kauheasti tarvitse olla, jos vain rata mahdollistaa ohittamisen.

Jos tällaista tulosta saa aikaiseksi rakentamalla autoa puhtaassa ilmassa ajettavaksi, niin eiköhän kaikki tekisi samoin. Olet ihan oikeilla jäljillä, mutta ihan noin radikaalista erosta ei yleisesti ottaen ole kysymys.
Paitsi, että niinkuin Vowles ja Shovlin tuossa Mersun debriefvideossa Monzan kisat jälkeen puhuvat niin Bottaksen ongelmat johtuivat juurikin siitä, että power unit ylikuumeni koska joutui ajamaan ruuhkassa. Hamiltonilla ei tätä ongelmaa kisan alkupuolella ollut, koska ajoi kärjessä puhtaassa ilmassa. Mutta kun uusintalähdön jälkeen kävi stop and gon seisoskelemassa ja sai pakan kiinni, niin Hamiltonilla alkoivat samat ongelmat kun Bottaksella eli power unit ylikuumeni myös hänellä.

Joten siinä mielessä puheet Mersun ongelmista ajaa muualla kuin kärjessä eivät ole tuulesta temmattuja, varsinkaan jos on kuuma keli. Puhtaassa ilmassa kuumalla kelillä auto toimii, mutta ruuhkassa ongelmat alkavat.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Juurikin noin, näin itse asiaa myös tulkitsen ja tuo mainittu kuuma kelihän liittyy periaatteessa samaan aiheeseen että power unit ylikuumenee. Eikös?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joten siinä mielessä puheet Mersun ongelmista ajaa muualla kuin kärjessä eivät ole tuulesta temmattuja, varsinkaan jos on kuuma keli. Puhtaassa ilmassa kuumalla kelillä auto toimii, mutta ruuhkassa ongelmat alkavat.

Joo ja tämä on myös Bottaksella muutama kerran näkynyt, heti kun jotain autoa pääsee sen n.2 sekunnin sisään niin vaikeudet yleensä alkaa, todella vaikea yleensä päästä siihen alle sekunnin sisään ja ohi. Hamiltonilla yleensä tätä ongelmaa ei ole kun pääsee kärjessä ajaan puhtaassa ilmassa ja jotenkin muutenkin ehkä nopeammin yleensä tapahtuu ne ohitustilanteet jotka tulee.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nimenomaan kuuma keli ja ruuhkassa ajaminen on Mersuille vaikea yhdistelmä, ei siitä ole kahta sanaa. Yritin vain tuoda esille sitä, että jos ei ole erityisen kuuma keli, niin ei se Mersu mitenkään erityisen kovissa vaikeuksissa ole ruuhkassakaan.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Alfa Romeo
AlphaTauri
Alpine
Aston Martin

Kyllä nyt sikiää A-luokan talleja. Pari vielä lisää, niin ei pysy enää kärryillä, että mikä oli mikäkin. Löytyisikö vaikka Dorilton Capitalilta joku A-brändi omistuksestaan, jota olisi tarve päästä markkinoimaan? Arrowsin voisi myös tuoda takaisin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Alfa Romeo
AlphaTauri
Alpine
Aston Martin

Kyllä nyt sikiää A-luokan talleja. Pari vielä lisää, niin ei pysy enää kärryillä, että mikä oli mikäkin. Löytyisikö vaikka Dorilton Capitalilta joku A-brändi omistuksestaan, jota olisi tarve päästä markkinoimaan? Arrowsin voisi myös tuoda takaisin.
Audin sinne nyt ainakin voisi ottaa messiin.
 

EP34

Jäsen
Suosikkijoukkue
Outis
Kaikesta huolimatta ja Vettelin nykytilanteesta liika johtopäätöksien tekeminen niin, onhan se hienoa nähdä kun nelinkertainen maailmanmestari jatkaa puikoissa. Toivottavasti olisi kilpailukykyinen auto ja Vettel 2.0, onhan hän silti sarjan parhaita kuljettajia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nimenomaan kuuma keli ja ruuhkassa ajaminen on Mersuille vaikea yhdistelmä, ei siitä ole kahta sanaa. Yritin vain tuoda esille sitä, että jos ei ole erityisen kuuma keli, niin ei se Mersu mitenkään erityisen kovissa vaikeuksissa ole ruuhkassakaan.

Kannattaa huomata että Mersu ei ole koko kauden aikana keikkunut huippunopeusmittauksissa kärkipäässä, Monzan ja Span viikonloppuina kumpikaan auto ei ole pyörinyt edes TOP10:ssä. Tämä vähän viittaa siihen että Mersun tämän auton konsepti pohjaa vahvemmin aerodynaamiseen pitoon jota haetaan uhraamalla suoranopeutta ja luotetaan siihen että suuremmilla mutkanopeuksilla ja paremmalla vetopidolla kiihdytettäessä mutkista ulos saavutetaan niin paljon etua ettei Mersuista tulla ohi.

Todennäköisesti Mersu on vähän myös uhrannut mahdollisuuksia jäähdyttää moottoria tehokkaasti saavuttaakseen aerodynaamista etua, mutta ymmärtääkseni Bottaksen ongelmat Monzassa johtuivat osaksi siitä että jäähdytyskanavat olivat osittain tukkeutuneet.
 
Viimeksi muokattu:

BaronFIN

Jäsen
Tuo sarja ja Mercedes vaatisi tällä hetkellä Frank Williamsin kaltaista tallipäällikköä joka pistäisi kuskin kiertoon aina mestaruuden jälkeen kun tämä alkaa ruikuttaa palkankorotuksen perään.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Tätä oon itsekkin miettinyt. On tosiaan osa Volkswagen-konsernia niin liekö tämä syy, et VV haluis kuitenkin oman brändin sinne? No en tiedä.
Audillahan oli käsittääkseni jo pitkälle viedyt suunnitelmat ja peräti moottori rakennettuna ykkösiä varten. Mutta muutaman vuoden takainen Volkswagenin päästökriisi muutti suunnitelmat. Samoihin aikoihinhan Volkkari vetäytyi myös rallista. Sinänsä sääli. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä minkälaisen vehkeen olisivat saaneet aikaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kannattaa huomata että Mersu ei ole koko kauden aikana keikkunut huippunopeusmittauksissa kärkipäässä, Monzan ja Span viikonloppuina kumpikaan auto ei ole pyörinyt edes TOP10:ssä. Tämä vähän viittaa siihen että Mersun tämän auton konsepti pohjaa vahvemmin aerodynaamiseen pitoon jota haetaan uhraamalla suoranopeutta ja luotetaan siihen että suuremmilla mutkanopeuksilla ja paremmalla vetopidolla kiihdytettäessä mutkista ulos saavutetaan niin paljon etua ettei Mersuista tulla ohi.

Joo ja miten mulla on mielikuva että mersun moottori ei olisi muutenkaan enää välttämättä se aivan nopein ainakaan kaikilta ominaisuuksilta mutta muu auto on juurikin niin hyvä että pystyvät keinumaan tuolla kärjässä helposti. Tietenkin tässä on hyvin isoja ratakohtaisia eroja mitä ominaisuuksia myös siltä moottorilta tarvitaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Joo ja miten mulla on mielikuva että mersun moottori ei olisi muutenkaan enää välttämättä se aivan nopein ainakaan kaikilta ominaisuuksilta mutta muu auto on juurikin niin hyvä että pystyvät keinumaan tuolla kärjässä helposti. Tietenkin tässä on hyvin isoja ratakohtaisia eroja mitä ominaisuuksia myös siltä moottorilta tarvitaan.

Tehoiltaanhan Mersun on arvioitu olevan edelleen kärjessä, varsinkin kun Ferrari menetti edun jonka sai polttoaineen virtauskikkailullaan(ja joka oli ilmeisesti aika isossa roolissa Ferrarin voimayksikössä). Mersun arvioin keskittyneen siihen että voimantuotto on mahdollisimman sopiva eri rataprofiileille.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Tehoiltaanhan Mersun on arvioitu olevan edelleen kärjessä
Näin se taitaa olla. Järjestyshän mennee näin: Mersu, Honda/Renault ja Ferrari. Ferrarin pudotus ollut raju ja on nyt jopa selkeästi viimeinen. Renault ja Honda taitavat olla aikalailla tasoissa. Vaikea sanoa, ehkä Honda vähän edellä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Espanjalaislähteiden mukaan Sergio Perez on erittäin lähellä Red Bullin kisakuskin paikkaa ensi kaudelle.
Perez Red Bullilla olisi mielenkiintoista nähdä. Tasainen suorittaja ainakin. Jos joku gridiltä, niin Perez ansaitsee uuden mahdollisuuden huipputiimissä. Olisi Red Bullilta kova veto ottaa kaveri oman kuski ohjelman ulkopuolelta ykköstiimiin. Olisikohan tarkoituksena ottaa Perez yhden vuoden sopparilla sisään ja laittaa Albon ja Gasly Alpha Taurille kaudeksi katsomaan kuka on kuka ja sen jälkeen nostaa toinen takaisin ykköstiimiin?
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Toivotaan että tuo on totta niin nähtäisiin miten Perez pärjää Verstappia vastaan. Nythän ei tunnu edes Strollille pärjäävän. Voihan se olla että on laitettu huonommat säädöt vaan kuten Bottakselle :)
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Nythän ei tunnu edes Strollille pärjäävän. Voihan se olla että on laitettu huonommat säädöt vaan kuten Bottakselle :)
Pitäisin edelleen Pereziä kuitenkin paljon parempana rattimiehenä kuin Stroll.

Pinkkien autojen keskinäiset tältä kaudelta:

Aika-ajot: 4-3 Perezille
Kisat: 4-3 Strollille

Viime kaudelta:

Aika-ajot: 18-3 Perezille
Kisat: 16-5 Perezille

13 pisteen piste-ero selittyy pitkälti Perezin kahden kisan missaamisella ja Strollin onnekkaalla Monzan podiumilla. Onko tuo ikinä saanutkaan muita palkintosijoja kuin kaaoskisoista pari tuuripodiumia?

En usko Strollin noin paljon ottaneen yhden kauden aikana kiinni nopeudessa, vaan Perezillä nyt vaan on ollut kaikkea tällä kaudella ja eiköhän autokin ole pitkälti tehty enemmän isin pojan mieleen.

Toivottavasti Vettel möyhentää Strollin ensi kaudella. En pidä pätkääkään maksukuskeista, vaikka Stroll onkin kehittynyt niistä ekoista kausista kun oli täysi vitsi tuolla gridillä. Eikä Stroll edes ole mikään tavallinen maksukuski, joka pyörii kauden pari mukana, vaan isi ostaa vaikka tallin pojalleen jos penkkiä ei meinaa löytyä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Näen hyvin erilaisina kuskeina Perezin ja Strollin, Lancesta voisi sanoa lyhyesti että tuli varmasti monen potentiaalisen ohi ykkösiin mutta siihen nähden ajaa hyvin. Perez on enemmän tunteella ajava ja siten viihdyttävä kuski, olisiko kuitenkin Strollissa enemmän potentiaalia kasvaa kuljettajana.
Isossa kuvassa aina hyvä nähdä kun kuljettajat vaihtavat tallia, tuo mielenkiintoa miten asettuu uuteen talliin, haastaa siellä, tallin sisäinen dynamiikka.

Mikä tämä Hamiltonin juttu on? Onko siellä pienintäkään mahdollisuutta että ei tulisi uutta sopparia?

Spekua. Haluaa kalliin vuoden sopparin koska säännöt muuttuu ja ehkä valta-asemat tallien kesken. Mersu haluaa sitoa kultapojan useiksi vuosiksi. Olisiko kompromissi 1+1, jos optioilla on mitään merkitystä. Haluaa varmasti ulospääsyn pian jos Mersu dyykkaa 2022. Haluaa lopettaa huipulla, iso uhka tuo 2022 ettei niin tapahdu jos voimasuhteet muuttuu. Kyttääkö vielä yhtä projektia uransa loppuun, uutta tallia. Se vaatisi sen 2-3v projektin, aika käy sitä ajatellen vähiin, ehkä.
 

jatu

Jäsen
Suosikkijoukkue
alhaalta ponnistavat
Itse näen, että Stroll voi hyvinkin kasvaa ihan hyväksikin kuljettajaksi ja Perez voisi olla hyvä verrokki. Olihan Strollin ensimmäiset kaudet hyvinkin epätasasia ja jopa huonoja välillä, mutta niin oli Perezinkin viime vuosikymmenen alussa. Ideaali tilanteessa Strollin olisi kuulunut ajaa tänä vuonna tulokas kausi ja olisi kerännyt kokemusta muista luokista, mutta tää on tätä, kun on tili kunnossa niin voi tulla harjoittelemaan f1:seen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Paremmin tai paremmalla maltilla se tuli sisään kuin vaikkapa Grosjean. Paremmin se ajaa kuin Giovinazzi ja muutama muukin. Näkökulmia on monia. Kuitenkin kaksi ekaa kautta Williamsilla joka ei olllut varmasti helpoin auto ajaa, silti pistesijoja ja siirto Racing Pointin tasoiseen autoon ei ollut mitenkään kohtuuton, harva haastaisi heti Perezin tasoisen kuskin mutta nyt toisella kaudella ihan hyvin on haastanut. Stroll on sitä "Isän rahoilla ykkösiin" mainetta parempi kuski.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mikä tämä Hamiltonin j siellä pienintäkään mahdollisuutta että ei tulisi uutta sopparia?

Spekua. Haluaa kalliin vuoden sopparin koska säännöt muuttuu ja ehkä valta-asemat tallien kesken. Mersu haluaa sitoa kultapojan useiksi vuosiksi. Olisiko kompromissi 1+1, jos optioilla on mitään merkitystä. Haluaa varmasti ulospääsyn pian jos Mersu dyykkaa 2022. Haluaa lopettaa huipulla, iso uhka tuo 2022 ettei niin tapahdu jos voimasuhteet muuttuu. Kyttääkö vielä yhtä projektia uransa loppuun, uutta tallia. Se vaatisi sen 2-3v projektin, aika käy sitä ajatellen vähiin, ehkä.

Tuskin Hamiltonin vuoden diiliä kannattaa tavoitella, sillä kukaan tuskin tietää ennen vuoden 2022 ensitestejä/ensimmäistä GP:tä mitkä ne voimasuhteet ovat.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Stroll oli ensimmäisenä vuotenaan hasardi, mutta niin on moni muukin kuljettaja. On kehittynyt kuitenkin ihan oikeasti ja on nykyään ihan pätevä kuljettaja F1-sarjaan. Antaisin kyllä Strollin taustojen vuoksi miehelle rapaa, jos olisi aihetta, mutta nyt ei ihan oikeasti ole. Stroll on lopulta ajamalla ansainnut paikkansa tuossa sarjassa, jota täytyy myös arvostaa, kun tuolla taustalla siellä voisi pyöriä myös kaveri, jota ei kiinnosta panostaa omaan uraan juurikaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuskin Hamiltonin vuoden diiliä kannattaa tavoitella, sillä kukaan tuskin tietää ennen vuoden 2022 ensitestejä/ensimmäistä GP:tä mitkä ne voimasuhteet ovat.
En tiedä sopimuskuvioista tarkemmin minkälaisia klausuuleja sinne kirjaillaan, mutta ajatus enemmänkin se että pääsee kohtuu kivuttomasti irti heti halutessaan jos Mersu dyykkaa ja muut suorittaa paremmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös