Mainos

Formula 1 -kausi 2021

  • 389 125
  • 3 286

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Puhut kyllä paljon ja paskaa. Jos olisit seurannut Häkkisen ajoista alkaen niin varmasti muistaisit vuoden 98 Span ja Coulthard-Schumi keissin.

Aivan sama miten haluat tuon ajatella, niin tuosta ei kyllä voi osoittaa syytävää sormea kuin yhteen suuntaan ja se ei ole Hamilton. Edelleen täysin käsittämätön ratkaisu maxilta. Onneksi me kaikki tiedämme myös faktaksi sen, että ilman tuota hämmentävää episodiakin Hamilton olisi tuon kisan tullut voittamaan, koska Redbull valitsi Maxille väärän renkaan.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Onhan tämä huikein kausi sitten kauden 2016 ja Hamilton-Rosberg kukkopoikien tappelun. Huima trilleri tulee ensi viikonlopusta, kun kummallakaan ei ole varaa virheisiin missään kohtaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkaa pikkaisen tympimään toi tallipäälliköiden keskinäinen nokittelu joka helvetin viikonloppu. Milloin Wolf ja milloin Horner kitisee.
Ehdotankin että WWE bookkaa survivor seriesiin Team Wolf vs Team Horner.
Hornerin tiimissä tietenkin Jos, Helmut setä ja vaikka Nelson Piquet
Wolf ottaa tietenkin mukaan Russelin, Norbert Haugin ja jonkun guys in a factory osastolta.
Lämmittelynä voi olla naisten ottelu Geri vs Susie.

Wolfin 1. aseenkantaja ei voisi olla kukaan muu kuin Ossi Oikarinen.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä en kyllä edelleenkään näe, että miten Max olisi antanut latua asianmukaisesti. Ensinnäkin tuo kohta, jossa hän hidastaa, on varsin ahdas. Toiseksi, hän ei pysyttele kummallakaan laidalla, kunnes ohitus on suoritettu. Kolmanneksi, hän hidastaa vauhtia sen sijaan että siirtyisi sivummalle. Itse asiassa Max liikkuu päinvastoin kohti radan keskiosaa, mitä pidemmälle tilanne etenee.

Tilanteen voi katsoa vaikka tästä linkistä:



 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Näinköhän Verstappen on lyöty? Riskitasot ja aggressiivisuus ovat olleet aivan tapissa, eikä siltikään riitä Hamiltonia vastaan. Varmasti tietää olevansa melkoisen suurennuslasin alla, eli ihan typerimpiä temppuja ei Abu Dhabissa kannata kokeilla.

Niin rasittava henkilö kuin Lewis Hamilton onkin, osaa se kyllä älyttömän hyvin ja vieläpä suht puhtaasti ajaa kovissa paikoissa. Ei Hamiltonista voi - jos koskaan on voinut - enää puhua ylivoimaisella autolla ratsastavana kuljettajana, ei se hänen syynsä ollut, että Vettel ei enää Ferrarilla ollut parhaiden päiviensä tasolla tai että Bottaksesta ei ollut haastetta. Merkitsee varmasti Hamiltonin kaltaiselle egoistille tällainenkin pohdinta.

Melkoisen näytöksen nämä kaksi sankaria ovat järjestäneet, toivottavasti ainakin Ferrari liittyisi uusien sääntöjen (tänään sääntökirja kyllä muuttui useaan otteeseen jo) myötä kärkitaisteluun.

Aa, ja Tsunoda on muuten ihan turha veli. Ilman Hondan tukea kärsivällisyys olisi loppunut jo ajat sitten.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samat fiilikset. Vaikka Maxin bandwagonissa ollaan, niin tällaista lopetusta mestaruustaistolle on vaikea toivoa. Mieluummin vaikka joku vuoden 2016 Malesian toisinto Hamiltonille (=konerikko), jos pitäisi joku sopiva lopetus kaudelle keksiä. Niin paljon on Mersu noiden koneidensa kanssa kikkaillutkin tällä kaudella.

Kyllä, ja vaikka tuo motin hajoaminen eräänlainen antikliimaksi olisi niin sen tapahtuessa Hamiltonin johtaessa vaikka viimeisellä kierroksella ei siltikään voitaisi puhua mistään ansaitsemattomasta mestaruudesta, niin räikeästi ne ilman omaa syytä menetyt/ansaitut pisteet on menneet tällä kaudella Hamiltonin hyväksi. Baku, Imola, Silverstone ja Hungaroring. Mutta ei näilläkään tuurin tai epäonnen kanssa ole tekemistä, Imolassa Hamilton mestarillisesti piti auton käynnissä eikä hän ollut syyllinen siihen että toisaalla kolaroitiin. Hyötyi punaisista lipuista toki, mutta se kuuluu urheiluun. Epäonnesta ja tuurista puhutaan usein mutta tällaiset satunnaismuuttujat vain kuuluvat moottoriurheiluun.

Ja ihan sama tilanne toisinpäin, Verstappenilla on ne avaimet olleet käsissä ja "long game" unohtunut välillä. Sen sijaan tosiaan tuollaisesta rytinäratkaisusta tulisi jälkipyykkiä ja puhetta ja sellaista ei kyllä jaksa.
 

waida

Jäsen
Suosikkijoukkue
FPS
Minä en kyllä edelleenkään näe, että miten Max olisi antanut latua asianmukaisesti. Ensinnäkin tuo kohta, jossa hän hidastaa, on varsin ahdas. Toiseksi, hän ei pysyttele kummallakaan laidalla, kunnes ohitus on suoritettu. Kolmanneksi, hän hidastaa vauhtia sen sijaan että siirtyisi sivummalle. Itse asiassa Max liikkuu päinvastoin kohti radan keskiosaa, mitä pidemmälle tilanne etenee.

Tilanteen voi katsoa vaikka tästä linkistä:



Tuossahan sen näkee selkeesti 0.30 > Latua on vaikka kolmellekkin autolle mennä tuolta ohi. Joten väitteesi että tilaa ei ole "ahtaassa" paikassa on aika potaskaa. Jos ei kokenut kettu osaa tosta välistä ujuttautua niin, sitten ollaan väärässä lajissa. Aivan Lewiksen omaa hölmöilyä koko tilanne.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Ei ollut mikään purkaus, en halua Hamiltonille yvtään mestaruutta enää, mutta tämä päivä osoitti ettei Max ansaitse mestaruutta.
 

iRobot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minä en kyllä edelleenkään näe, että miten Max olisi antanut latua asianmukaisesti. Ensinnäkin tuo kohta, jossa hän hidastaa, on varsin ahdas. Toiseksi, hän ei pysyttele kummallakaan laidalla, kunnes ohitus on suoritettu. Kolmanneksi, hän hidastaa vauhtia sen sijaan että siirtyisi sivummalle. Itse asiassa Max liikkuu päinvastoin kohti radan keskiosaa, mitä pidemmälle tilanne etenee.

Tilanteen voi katsoa vaikka tästä linkistä:



Lewiksellä oli aikaa vaikka kuinka pyyhältää vasemmalta ohi, Max oli pitkään radan oikeassa reunassa vauhtia hiljentäneenä. Vilanderkin ihmetteli miksei Hamilton vain mennyt ohi. Luulen itse, että Max on vain päässyt Hamiltonin pään sisään niin pahasti, että Lewis hämmentyi ja jäätyi tilanteessa. Eikä varsinaisesti mikään ihme, onhan toi Josinpoika täysin arvaamaton radalla. Todistanut sen vuosia sitten mm. Räikköstä vastaan. Nyt on ns. "kovat piipussa".

Mutta joo, lopulta kyllä näyttää että "tilaisuus teki varkaan", ja Max haki tuon törmäyksen kun paikka tuli tarjottimella. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten Verstappen on käyttänyt jarrupoljintaan tilanteessa.
 

Hexa

Jäsen
Veikkaan homman kääntyvän ilman teknistä vikaa nyt Hamiltonille, on hiljalleen syönyt Verstappenin hyvän pistejohdon pois lyömällä tämän kerta kerran jälkeen viimeisissä kisoissa, mikä näkyy selvästi Maxin käytöksessä, Brasiliassa ja Saudeissa oltiin valmiita menemään niin selvästi sääntöjen "harmaalle alueelle", että tuo kielii puutteesta luottamuksesta lyödä Hamilton mies miestä vastaan. Verstappen ei voi edes luottaa siihen että kolaamalla Hamiltonin seinään Abu Dhabissa voittaa mestaruuden, FIA voi heittää päälle saman tuomion kuin Schumille 1997 jos tuon tekee liian tökerösti.
Varmasti FIA tutkii tarkasti kaikki kisatapahtumat kauden päätöskisassa Hamiltonin ja Verstappenin välillä. Vielä 1994 FIA:lla ei ollut pokkaa mitätöidä Schumin mestaruutta, 1997 oli jo pokkaa hylätä koko kausi hänen osaltaan. Maxilla on etu päätöskisaan lähdettäessä, mutta varmasti takaraivossa jyskyttää se kun Hamilton on kuronut kisa kisalta eron kiinni lähestyvän höyryveturin tavoin.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
En nyt varsinaisesti näe miten Hamilton olisi Maxin pään sisällä. Autohan tuolla on ollut paljon nopeampi viime kisoissa ja Max sen myös tiedostaa. Tuolloin pitääkin yrittää aivan kaikki, että voisi voittaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Varmasti FIA tutkii tarkasti kaikki kisatapahtumat kauden päätöskisassa Hamiltonin ja Verstappenin välillä. Vielä 1994 FIA:lla ei ollut pokkaa mitätöidä Schumin mestaruutta, 1997 oli jo pokkaa hylätä koko kausi hänen osaltaan. Maxilla on etu päätöskisaan lähdettäessä, mutta varmasti takaraivossa jyskyttää se kun Hamilton on kuronut kisa kisalta eron kiinni lähestyvän höyryveturin tavoin.

Plus, Hamiltonilla on moninkertaisena mestarina tietty henkinen usko omaan voittamattomuuteen, asia joka tavallaan aina kuskeilta jotka eivät vielä ole mestaruutta voittaneet. Mestaruustaisto on kuitenkin koko kauden mittainen kampanja jossa pitää minimoida omat pistemenetykset ja maksimoida aina se pisteellinen tulos, Maxissa on näkynyt pitkin kautta se ettei hän täysin ymmärrä tuota, vaan joka kisa pitää yrittää voittaa, hinnalla millä hyvänsä.
 

myhyjukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aivan huikea kausi ja kauden lopetus käynnissä, vaikka suht rumaksi kilpailu on kehittymässä. Ehtinyt jo unohtaa kuinka huikea laji tämä voi olla kun kärjessä on todellista kilpailua kahden kuskin välillä. Vähän pelkään että Max lähtee viimeiseen kisaan mestaruus tai hylkäys mentaliteetilla, mutta toivottavasti homma ei pääty Maxin ja Lewisin kolarointiin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuossahan sen näkee selkeesti 0.30 > Latua on vaikka kolmellekkin autolle mennä tuolta ohi. Joten väitteesi että tilaa ei ole "ahtaassa" paikassa on aika potaskaa. Jos ei kokenut kettu osaa tosta välistä ujuttautua niin, sitten ollaan väärässä lajissa. Aivan Lewiksen omaa hölmöilyä koko tilanne.
Pitääkö ohitsepäästämistilanteessa mielestäsi "ujuttautua"? Tämä on se mitä haen. Kyllähän tuosta pääsee puikkaamalla vasemmalta ohi, mutta ei kai tarkoitus ole, että ohitusta vaikeutetaan tarkoituksella?

Videon perusteella on mielestäni aika mahdotonta päätyä lopputulokseen, että Max olisi mennyt kiltisti radan oikeaan reunaan ja odottanut Lewiksen ohitusta. Hän kyllä hidastaa, mutta pysyttelee koko ajan melko keskellä rataa. Siihen kun yhdistää tuon kapean rataosuuden ja kovan huippunopeuden, niin ainekset törmäykselle ovat olemassa.

Eiköhän tuossakin haettu jotain millisekuntien hyötyä puhtaammasta ajolinjasta tai DRS:stä tai ties mistä. Hamilton oli kisassa nopeampi, minkä Max tiesi, ja otti sen takia kaikki mahdolliset harmaan alueen konstit käyttöön.

Kisassa oli lukuisia tilanteita, joissa Max vei kamppailun aivan äärirajoille. Se lienee tietoinen taktiikka, sillä Hamilton on ollut koko ajan pisteissä perässä, jolloin molempien ulosajo on Maxin etu. Tuossakin tilanteessa olisi voinut selkeän sääntörikkeen jälkeen päästää ohi jo seuraavassa mutkassa, minkä jälkeen taistelu olisi jatkunut.

Red Bull on tallina osoittanut, että se tekee aivan kaiken saadakseen mestaruuden.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Varmasti FIA tutkii tarkasti kaikki kisatapahtumat kauden päätöskisassa Hamiltonin ja Verstappenin välillä. Vielä 1994 FIA:lla ei ollut pokkaa mitätöidä Schumin mestaruutta, 1997 oli jo pokkaa hylätä koko kausi hänen osaltaan. Maxilla on etu päätöskisaan lähdettäessä, mutta varmasti takaraivossa jyskyttää se kun Hamilton on kuronut kisa kisalta eron kiinni lähestyvän höyryveturin tavoin.
Menee vähän OT:ksi, mutta vähän on pakko vastata tuohon boldattuun.

Kaudella, jolla FIA lahjoitti Hillille 40 pistettä hylkäämällä Schumin kahdesta kisasta erittäin kyseenalaisesti ja siihen vielä laittoi kilpailukieltoa päälle? Sille Hillille, joka ei radalla päihittänyt Schumacheria kuin yhdessä kisassa puhtaasti (Espanjassa Schumilla oli vaihdelaatikko jumissa). Tällä FIAlla?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aivan huikea kausi ja kauden lopetus käynnissä, vaikka suht rumaksi kilpailu on kehittymässä. Ehtinyt jo unohtaa kuinka huikea laji tämä voi olla kun kärjessä on todellista kilpailua kahden kuskin välillä. Vähän pelkään että Max lähtee viimeiseen kisaan mestaruus tai hylkäys mentaliteetilla, mutta toivottavasti homma ei pääty Maxin ja Lewisin kolarointiin.

Toisaalta Maxilla on tuo etu että tasapisteissä vie mestaruuden niin mitään ei oikeastaan menetä tuossa jos jotain temppua yrittää, olettaen että Mersun vauhti on kovempaa ja pystyy olemaan jossain kohti kisaa edellä. Vaikeeta myös hylkäys tulisi olemaan ellei tee selkeää ohjausliikettä toisen päälle, viimeaikaiset linjaukset kuitenkin tuntunut olevan että saa jättää jarrutuksen myöhäiseksi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Pitääkö ohitsepäästämistilanteessa mielestäsi "ujuttautua"? Tämä on se mitä haen. Kyllähän tuosta pääsee puikkaamalla vasemmalta ohi, mutta ei kai tarkoitus ole, että ohitusta vaikeutetaan tarkoituksella?

Ainakin Autosportin seurannan mukaan Hamiltonille ei oltu vielä informoitu tuossa kohdassa että Max on määrätty antamaan sijoitus hänelle.
 

Meister

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän tuossakin haettu jotain millisekuntien hyötyä puhtaammasta ajolinjasta tai DRS:stä tai ties mistä. Hamilton oli kisassa nopeampi, minkä Max tiesi, ja otti sen takia kaikki mahdolliset harmaan alueen konstit käyttöön.
Niin siis Hamilton pitkitti tuota ohituksen tekemistä jotta Verstappen ei saisi sitä DRS etua heti pääsuoralle. Itse ihmettelin jo live tilanteessa hetken, että miksi se Hamilton ei nyt sitten mene ohi kun edessä selvästi hidastettiin. Vauhtia oli tuohon kohtaan selvästi normaalia vähemmän jo paljon ennen kontaktia. Todella oudosti Lewis ajoi jo hidastuneessa vauhdissa todella lähelle ennen sitten viime hetken yritystä vetää vasemmalta ohi, kun se väylä siellä vasemmalla oli auki koko ajan.

Edit. Tai sitten jos Hamiltonilla ei ollut tietoa, että Verstappen on määrätty antamaan sijoitus takaisin, niin Hämis varmaan ihmetteli mitä oikein tapahtuu ja ei sen takia ajanut vaan suoraan ohi. Selvästi ennen kolaria myös Hamilton kuitenkin hidastaa reilusti vauhtiaan, syystä tai toisesta.
 
Viimeksi muokattu:

Hexa

Jäsen
Menee vähän OT:ksi, mutta vähän on pakko vastata tuohon boldattuun.

Kaudella, jolla FIA lahjoitti Hillille 40 pistettä hylkäämällä Schumin kahdesta kisasta erittäin kyseenalaisesti ja siihen vielä laittoi kilpailukieltoa päälle? Sille Hillille, joka ei radalla päihittänyt Schumacheria kuin yhdessä kisassa puhtaasti (Espanjassa Schumilla oli vaihdelaatikko jumissa). Tällä FIAlla?
Voittihan Hill Schumin ihan ajamalla myös ainakin Japanin kisassa. Tuossa kuitenkin tarkoitin kauden päätöskisan tapahtumia Australiassa.

Eikä myöskään Benettonin laillisuudesta edelleenkään ole täysiä takuita kaikissa kisoissa noilta ajoilta. Silloin huhuiltiin muun muassa softaan piilotetusta luistonestosta.
 
Viimeksi muokattu:

BaronFIN

Jäsen
Verstappen jarrutti, 10s rangaistus.

Siitä teille:


Stewards explain Verstappen decision
At turn 21 the driver of car 33 was given the instruction to give back a position to car 44 and was told by the team to do so “strategically”.
Car 33 slowed significantly at turn 26. However, it was obvious that neither driver wanted to take the lead prior to DRS detection line 3.
The driver of Car 33 stated that he was wondering why Car 44 had not overtaken and the driver of Car 44 stated that, not having been aware at that stage that Car 33 was giving the position back, was unaware of the reason Car 33 was slowing.
In deciding to penalise the driver of Car 33, the key point for the Stewards was that the driver of Car 33 then braked suddenly (69 bar) and significantly, resulting in 2.4g deceleration.
Whilst accepting that the driver of Car 44 could have overtaken Car 33 when that car first slowed, we understand why he (and the driver of Car 33) did not wish to be the first to cross the DRS.
However, the sudden braking by the driver of Car 33 was determined by the Stewards to be erratic and hence the predominant cause of the collision and hence the standard penalty of 10 seconds for this type of incident, is imposed.

Vähällä pääsi, seuraavaan kisaan viisi ruutua ei olisi ollut vääryys.
 

BaronFIN

Jäsen
Verstappen sai jarrutestistään 10 sekunnin aikarangaistuksen ja kaksi rangaistuspistettä lisenssiinsä.

Hidastuvuus oli telemetrian mukaan 2.9G, eli ihan huolella hidasteli. Kyllä tuosta olisi voinut laittaa lähtöruudukkoa seuraavaan kisaa. Tosin nut taitaa olla playoffin jatkoaikasäännöt käytössä. Kauden avauskisassa olisi tullut rankkua enemmänkin, nyt tällaista mukarankaisemista vaikka syylliseksi todettiin.

Toki palstan asiantuntijoiden mielestä tuossa ei mitään tapahtunut ja Hamiltonin olisi vain pitänyt ymmärtää mennä oli.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Voittihan Hill Schumin ihan ajamalla myös ainakin Japanin kisassa. Tuossa kuitenkin tarkoitin kauden päätöskisan tapahtumia Australiassa.
Juu, se oli se mitä meinasin. Pelkkiä tuloksia katsomalla, tuo Espanjan GP osuu silmään, siksi sen tuonne laitoin. Ehkä olisin voinut muotoilla paremmin.

Ja juu, mun pointti on se, että kaudesta 94 puhuttaessa yleensä tarinana on se, kun Schumacher huijasi tuon mestaruuden itselleen. Nuo FIAn kieroilut Schumacheria kohtaan jätetään yleensä huomioimatta. Australian tapahtumat olivat toki kiistanalaisia, mutta oma mielipiteeni siitä on "racing incident"; Schumi käänsi rikkinäisellä autolla ehkä turhan huolimattomasti, mutta toisaalta Hill tunki oman autonsa jo selvästi kiinni menevään rakoon. Ei tuosta olisi millään (tai mistä sitä tietää, kun FIA on kyseessä) saanut kuin korkeinaan hylkäyksen tuosta Australian kisasta, josta taas ei Hill olisi hyötynyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös