Formula 1 – kausi 2020

  • 268 404
  • 2 260

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Kyllä mulla on sellainen kutina, että Fernando sieltä tulee Rellulle. Ihan mahdottomana en pitäisi sitäkään, että hyppäisi rattiin jo kesken tämän kauden totuttelemaan uus-vanhaan talliin.

No, ei tuo varmaan kovin todennäköistä sittenkään ole, mutta mahdollista. Ainakin teoriassa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Renaulti julkistaa ilmeisesti keskiviikkona toisen kuljettajansa. Tiimille oli paljastettu, että olette ennen työskennelleet hänen kanssa.
Suomussalmen kuha on myös teoreettinen vaihtoehto näillä filttereillä. Kunhan ei nyt Hulkenberg olisi, koska siinä tapauksessa olisi kyllä gridin suurin hmv talli. Vaikka Alonso onkin inhokki ollut varsinkin 2005-2014, niin pakkohan se on myöntää, että viihdettä siitä seuraisi, joten itse otan ilomielin Fernandon takaisin sarjaan. Kunhan tämä nyt ei Valtterille kostaudu jos Mersu paikka menee alta. Tosin jos Oconin kausi menee nyt penkin alle, niin olisiko edes suuri vääryys korvata häntä Bottaksella.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä se 99% todennäköisyydellä viittaa Alonsoon. Jotenkin vaikea nähdä että haluaisivat keskinkertaisen Hulkenbergin takaisin.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kyllä se 99% todennäköisyydellä viittaa Alonsoon. Jotenkin vaikea nähdä että haluaisivat keskinkertaisen Hulkenbergin takaisin.
Ihan yhtä paljon tuo viittaa Alonsoon kuin Nelson Piquet junioriin, Robert Kubicaan, Vitali Petroviin tai Nick Heidfeldiin.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Renaulti julkistaa ilmeisesti keskiviikkona toisen kuljettajansa. Tiimille oli paljastettu, että olette ennen työskennelleet hänen kanssa.
Magnussenia itse veikkaisin. Haas on mennyt alaspäin viime vuosina ja olisi realistisin vaihtoehto Ex-Renault kuskeista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei missään nimessä tätä. Sieltä alkaa HAMMERTIME paukkua jos Hämistä ärsytetään. Oliko viime vai edelliskaudella kun Bakussa tms oli vähän röyhkeämpää Bottasta ja LW totesi että mennään tällä sitten ja loppukausi 6-0 hänelle.

Paras tapahan on saada Hamiltonin pasmat sekaisin olemalla sitä nopeampi. Tietenkin kun MM-johto on jo 13 pistettä ja Verstappenilla on 0 pistettä niin tuossa ei tarvitse alkaa kumarella ja tekemään tilaa ohitustilanteissa. Leclerc tässä ehkä se musta hevonen jos muille tulee jatkossakin enemmän sotaa, auto ei nyt nopein mutta mitä se on sitten Unkarin jälkeen. Verstappen ainakin tulee suututettuna. Se tässä Bottaksella että kausi voi olla lyhyt joten jos nyt saa pidettyä johdon edes muutaman kisan niin on loppuun asti taistelussa mestaruudesta. Hyvällä tuurilla ajetaan tyyliin 8 kisaa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Kyllä nyt, kun Oconin kurvailua katsoi, niin kyllä se luotettava ja hyvin ajava Hulkenberg alkaa houkuttelemaan vaihtoehtona koko ajan enemmän ja enemmän. Toki oli Oconin ensimmäinen kisa pitkään aikaan ja annetaan vielä aikaa, mutta kyllä näillä näytöillä on helppoa nimetä näistä se parempi kuski. Mutta kausihan se vasta alkoi.

Hyvä aloitus Bottakselta, nyt vaan on jatkettava viikonloppuna tuosta, paalun saaminen on tärkeää, puolustaessaan Bottas on ihan sarjan parhaita kuten nähtiin sunnuntaina, tuo ominaisuus Valtterilla on ollut jo pitkään kunnossa. Raaka nopeuskin riittää. Röyhkeyttä vaan ohituksiin, jos sellaisia tulee, Valtteri voisi vaikka Ricciardon ohituskouluun mennä, jos ei muuta.
 

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Kyllä nyt, kun Oconin kurvailua katsoi, niin kyllä se luotettava ja hyvin ajava Hulkenberg alkaa houkuttelemaan vaihtoehtona koko ajan enemmän ja enemmän. Toki oli Oconin ensimmäinen kisa pitkään aikaan ja annetaan vielä aikaa, mutta kyllä näillä näytöillä on helppoa nimetä näistä se parempi kuski. Mutta kausihan se vasta alkoi.
Itse mielenkiinnolla odotin juurikin, että miltä se Oconin vauhti näyttää. Pakko sanoa, että en ole ikinä ymmärtänyt sitä hehkutusta kaverin ympärillä. Aina ollut minun mielestäni keskinkertainen lahjakkuus. Mitä pidemmälle viikonloppu eteni, niin sen suuremmin alkoi hymyilyttämään kaverin kommentit viime kaudelta, kun vihjaili, että Mersulla pystyisi Bottasta paremmin kilpailemaan Hämistä vastaan mestaruudesta. Okei tämä oli vasta ensipuraisu, mutta kun ei se vauhti ollut kummoista tallikaveriinkaan verrattuna.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Mutta muistaako kukaan Oconin heikkoa ensimmäistä kisaa enää sen jälkeen, jos ja kun vauhti tuosta vielä paranee? Sai vielä mukavan piste-eronkin tallikaveriinsa, vaikka Ricciardo näistä kahdesta kiistatta parempi kuski on. Ei vaan kannata aliarvioida liikaa tuota yli vuoden taukoa kisoista.

Vauhdillisesti oli kuitenkin aika tasoissa Perezin kanssa Force Indialla, mutta menetti paljon pisteitä keskinäisiin hölmöilyihin. Aika näyttää paikkaako vauhdillisesti ikinä Hulkenbergia, joka ei tasaisesta suorittamisesta huolimatta ollut kuitenkaan vauhdillisesti kovin kummoinen tapaus. Sanoisin, että potentiaalia parempaan suorittamiseen on.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Ajoi Botte kyllä tosi hyvän kisa, mutta ensimmäinen turva-auto kyllä pelasti kaverin. Siinä kohtaa näytti, että vauhti oli tippumassa ja renkaat (tuttuun tapaan) tuhottu, kun Hamilton oli kirinyt 7,5s eron siihen 3s tuntumaan. Tämä renkaiden kuluminen oli viime kaudella Botten perisynti. Katsoiko joku kisan Cmoren kautta - miten parivaljakko Juusela & Oikarinen tämän huomioi? Vai lakaistiinko tämä vaan maton alle kaiken kiiman keskellä?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajoi Botte kyllä tosi hyvän kisa, mutta ensimmäinen turva-auto kyllä pelasti kaverin. Siinä kohtaa näytti, että vauhti oli tippumassa ja renkaat (tuttuun tapaan) tuhottu, kun Hamilton oli kirinyt 7,5s eron siihen 3s tuntumaan. Tämä renkaiden kuluminen oli viime kaudella Botten perisynti. Katsoiko joku kisan Cmoren kautta - miten parivaljakko Juusela & Oikarinen tämän huomioi? Vai lakaistiinko tämä vaan maton alle kaiken kiiman keskellä?
Kyllä muistaakseni selostajat sitä manaili, että "Nyt on britin kyyti pelottavan vahvaa" ja vähän Juuselaankin kevyt pelko iski kaiken sen alun dominoinnin jälkeen.
On kyllä joo Bottaksen yksi heikkous tuo renkaiden pitäminen hyvässä kunnossa, etenkin jos ja kun joutuu ajamaan tallikaveria vastaan keulilla. Tiedä sitten johtuuko ihan vain siitä, että tavallaan Bottas joutuu ajamaan koko ajan aivan maksimaalisesti "taitojensa limiitillä", kun taas Hamilton sitten voi ehkä vähän iisimmin ajaa pitäen kuitenkin hyvän kyydin päällänsä.
Toki voihan se myöskin olla, että Bottas säästeli renkaita ja autoaan enemmän, kun taas Hamilton otti tuossa kohtaa kaiken irti. Vähän liikaa kuitenkin ja nopeasti se ero alkoi hupentumaan.
Hyvin kuitenkin Bottas otti lähdöt turva-autojen jälkeen joka kerta eikä Hamilton kuitenkaan päässyt edes yrittämään ohitusta.

Hamiltonilla on kyllä outo tapa aloittaa kautensa vähän vaisummin. 2015 kauden jälkeen ei ole voittanut avauskisaa kertaakaan. Toki viime kaudella voitti sitten kaksi seuraavaa kisaa ja ylipäänsä ensimmäisestä kahdeksasta kilpailusta kuusi...

Bottakselle myös on Itävalta sopinut erittäin hyvin, kun tuloksena on ollut jo kolme paalua, pari voittoa ja useampi palkintopalli.
Hamilton taas ei ole ollut kertaakaan edes palkintopallilla niillä kausilla, kun ovat Bottaksen kanssa olleet tallikavereita.

Sen suhteen ei vielä uskalla lippuja vetää salkoon. En jotenkin vieläkään usko Bottaksen tason riittävän Hamiltonia vastaan koko kauden kuvassa. Toki nyt on tynkäkausi varmaankin luvassa ja pari keskeytystä Hamiltonille johonkin kohtaan lisää mahdollisuutta. Nyt vain pitää ottaa niitä maksimaalisia pisteitä aina kun paikka on. Viime kaudella pari kisaa meni putkeen juuri vituiksi kauden puolivälissä, kun ensin Saksassa ajoi ulos juuri kun oli iso paikka kaventaa eroa MM-pisteissä ja sitten seuraavassa kisassa Unkarissa etusiipi otti osumaa ja nousi vain jämäpisteille lopulta. Toki Unkarissa Leclerc sen siiven leikkasi, mutta juuri tälläisiin pariin kisaan ei ole ollenkaan varaa.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
On kyllä joo Bottaksen yksi heikkous tuo renkaiden pitäminen hyvässä kunnossa, etenkin jos ja kun joutuu ajamaan tallikaveria vastaan keulilla. Tiedä sitten johtuuko ihan vain siitä, että tavallaan Bottas joutuu ajamaan koko ajan aivan maksimaalisesti "taitojensa limiitillä", kun taas Hamilton sitten voi ehkä vähän iisimmin ajaa pitäen kuitenkin hyvän kyydin päällänsä.
Eikös Maailman nopein Heikki maininnut taannoin Beyond the Grid -podcastissa tuosta Hamiltonin ajotyylistä mikä nimenomaan olisi rengasystävällinen? Eli mutkiin tullaan terävästi ja käännytään keskimäärin muita myöhemmin. Tällöin ns. mutkan pituus olisi lyhyempi = vähemmän kuluttava renkaille. Että kai siinä tässä näkemyksessä jotain perää on.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eikös Maailman nopein Heikki maininnut taannoin Beyond the Grid -podcastissa tuosta Hamiltonin ajotyylistä mikä nimenomaan olisi rengasystävällinen? Eli mutkiin tullaan terävästi ja käännytään keskimäärin muita myöhemmin. Tällöin ns. mutkan pituus olisi lyhyempi = vähemmän kuluttava renkaille. Että kai siinä tässä näkemyksessä jotain perää on.

Tuohan on ollut Hamiltonin tyyli aina, brittifanit leikkisästi kutsuvat sitä tyre whispereriksi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Täytyy muistaa, että tuon 2-3 kierrosta milloin Hamilton tuon eron reilusta kuudesta sekunnista noin kolmeen sekuntiin pudotti taisi Härällä olla kierroksella ohitettavia jotka nosti 1.09,5 kierroksista sinne 1.10.3-5 aikoihin, kun taas Hamilton ajoi tyhjää rataa.
Nopeampi Hamilton oli tuossa vaiheessa, mutta ei se ihan noin dramaattisen paljon nopeampi todellisuudessa ollut.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Ja oliko nyt, niin että nuo sensoriongelmat iski ekana Bottaksen autoon. Että saattoi senkin takia ajella varovaisemmin. Yhtä kaikki varmaan säästeli renkaita ja autoa, mutta ehkä vähän liikaa kun Hämis sai niin kovasti kiinni. Mutta paljon tulee voimavaroja vaatimaan Bottakselta, jos Hamiltonin haluaa kukistaa. Rosberg joutui venymään aivan äärirajoilleen ja lopetti heti kun oli tavoitteessaan onnistunut. Toki Bottaksen tilanne on nyt erilainen kuin aiempina vuosina. Takana on hyvä viime kausi, joka nosti itseluottamuksen kohdilleen. Nyt myös elämäntilanne on erilainen, kun rinnalle on löytynyt uusi mielitietty. Jotenkin Valtteri vaikuttaa, ehkä tavallista rennommalta, en tiedä, tälläinen kuva itselleni välittynyt, joten ehkä vaihdos vaikuttaa positiivisesti radankin puolella. Vaikeaa Hamiltonin voittaminen tulee olemaan, mutta jos mestaruuden haluaa voittaa se on pakko tehdä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehdoton peukku Alonson paluulle, jos toteutuu. Etenkin kun on vielä todennäköisesti keskikastin tallissa, niin päästään kuulemaan kiukkuista radioitkua sun muuta.
Kiistatta helvetin kova kuski ja mielelläni näen tuolla ajamassa ja väriä tuomassa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tiimiradion kuninkaat
1 Räikkönen
2 Alonso
3 Grösjään
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehdoton peukku Alonson paluulle, jos toteutuu. Etenkin kun on vielä todennäköisesti keskikastin tallissa, niin päästään kuulemaan kiukkuista radioitkua sun muuta.
Kiistatta helvetin kova kuski ja mielelläni näen tuolla ajamassa ja väriä tuomassa.

Joo tietenkin tuossa on se että Renaultin moottorit on ollut yllättävänkin hyvässä iskussa että tiedä vaikka taistelisi ihan kärkitiloista Alonso.

Alonson sopimus myös tekisi mielenkiintoiseksi sen mitä Vettel tekee, käytännössä tuo taitaisi olla viimeinen portti ensikauden osalta kärkipään talleissa. Puhutaan kuitenkin 4 kertaisesta mestarista ja 33v ikää, että kai tuossa kausi tai parikin voi välivuoden pitää, mutta muuttaisiko vuodenkaan tauko juuri kun suurin osa paikoista silti on kiinitetty jo monivuotisilla sopimuksilla. Samat Haas, Alfa ja Williams paikat taitaa olla joissa kuskiliikennettä tulee olemaan seuraavina kausina ellei Mersulle sitten tehdä vain vuoden jatkot molempien kuskien kanssa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Pureskeltu on tätä Fernandon paluuta ja ehkä loppujen lopuksi varovainen peukku. Hyvä ettei tehnyt paluuta Ferrarilla. Kyllähän laji kaipaa tuollaisia kusipäitä näiden iloisten Meemi Norristen joukkoon. Siinä ovat nykyiset energiajuomajonnet ihmeissään kun käsketään ajamaan seinään, jotta Alonso saa pitstopin ideaaliin aikaan turva-auton perässä.
Vielä kun Briatore tulisi tuonne niin olisi vuosituhannen inhokkiduo kasassa.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Ja oliko nyt, niin että nuo sensoriongelmat iski ekana Bottaksen autoon.
Joo, ainakin tämän ilta-sanomien uutisen mukaan

Andrew Shovlin kirjoitti:
Ongelma ei ilmene yhtenä asiana, se on käytännössä kerääntymä sähköistä hälyä, joka alkaa häiritä eri systeemejä. Valtterin kohdalla huomasimme sen kisan puolessa välissä. Lewisillä ongelma huomattiin myöhemmin, mutta se paheni ajan myötä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Mielenkiintoista nähdä mihin kykenee. Tarkoittaako samalla sitä, että Vettel poistuu areenalta? Tuskin tulee viemään Bottaksen paikkaa.
Joku F1-toimittaja tiesi kertoa, ettei "silly season" pääty tähän Alonson Renault-sopimukseen, joten näinköhän on Vettel löytänyt jostain vielä paikan ensi kaudelle. Aston Martinia ollaan väläytelty suunnaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös