Formula 1 – kausi 2020

  • 276 531
  • 2 260

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Eniten ehkä mietityttää myös että pystyykö kaikki tallit kehittämään autoa samaan tahtiin muiden kanssa jos tietyissä maissa on rajoituksia vaikka työssäkäynnin suhteen? Eli voisiko sieltä yllättäää joku talli jos keksii jotain ja toiset taas on jumissaan työntekijöiden kanssa. Myös tuo että mitä vähemmän kisoja niin todennäköisesti mestaruuskamppailu ratkeaa vasta viimeisissä kisoissa. Saattaa jopa Bottakselle olla nyt ainoa mahdollisuus viedä mestaruus.

Näen tässä myös sen riskin, että kun kausi lyhenee, niin Mersulla on isompi paine lähteä yhden kärjen taktiikalla liikkeelle. Jos Hamilton ja Bottas vääntävät keskenään, saattaa tynkäkaudella Ferrari tai Red Bull päästä iskemään väliin. Eli lähdetään Hamilton edellä kauteen, koska Mersu haluaa voittaa Lewiksen kanssa ja nousta Schumin kanssa tasoihin. Seuraava kausi on jossain määrin arvoitus, kun säännöt menevät uusiksi. Toki Mersu on luultavasti silloinkin todella kova, mutta isojen myllerryksien myötä voi hommat mennä myös perseelleen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näen tässä myös sen riskin, että kun kausi lyhenee, niin Mersulla on isompi paine lähteä yhden kärjen taktiikalla liikkeelle. Jos Hamilton ja Bottas vääntävät keskenään, saattaa tynkäkaudella Ferrari tai Red Bull päästä iskemään väliin. Eli lähdetään Hamilton edellä kauteen, koska Mersu haluaa voittaa Lewiksen kanssa ja nousta Schumin kanssa tasoihin. Seuraava kausi on jossain määrin arvoitus, kun säännöt menevät uusiksi. Toki Mersu on luultavasti silloinkin todella kova, mutta isojen myllerryksien myötä voi hommat mennä myös perseelleen.

Joo eiköhän tuo ole ihan totta, toisaalta sen takia Bottaksen pitää olla valmis hyökkään silloin kun Hamilton on heikoimmilla ja käyttää ne tilanteet hyväksi kun Hamiltonilla on mahdollisia ongelmia. Viimekausina tuntuu olevan että huonosti saanut hyödynnettyä noita. Enkä kyllä tiedä että onko juuri tuon takia että loppukaudesta käytetään kaikki Hamiltonin hyväksi vai alkaako Bottaksen pää hajota mutta jostain syystä tuntuu otteet huononevan mitä pitemmälle kausi menee. Tasaisuutta pitäisi löytyä enemmän.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Joo eiköhän tuo ole ihan totta, toisaalta sen takia Bottaksen pitää olla valmis hyökkään silloin kun Hamilton on heikoimmilla ja käyttää ne tilanteet hyväksi kun Hamiltonilla on mahdollisia ongelmia. Viimekausina tuntuu olevan että huonosti saanut hyödynnettyä noita. Enkä kyllä tiedä että onko juuri tuon takia että loppukaudesta käytetään kaikki Hamiltonin hyväksi vai alkaako Bottaksen pää hajota mutta jostain syystä tuntuu otteet huononevan mitä pitemmälle kausi menee. Tasaisuutta pitäisi löytyä enemmän.

Olen täysin samaa mieltä. Heti kärkeen mahdollisimman hereillä. Lewis on monesti vaisumpi kauden alussa, mutta kun on saanut koneet käyntiin niin on todella tyly. Olihan siellä Valtterilla viime kaudella esim. Saksa, jossa olisi pitänyt raapia ne tärkeät pisteet. Näitä mahdollisuuksia Lewis ei montaa kaudessa anna, joten ne vähäiset mahdollisuudet pitäisi maksimoida täysin.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Ferrarin tehdas kiinni ainakin seuraavat kaksi viikkoa. Auto ei vakuuttanut edes testeissä, joten todella isoa takapakkia tulee nyt italialaistallille. Saa nähdä pystyykö esim Racing Point haastamaan Ferkkua, kunhan kisaamaan päästään. Isoja ongelmia jokatapauksessa nyt Ferrarilla ja vaikea nähdä, että he kisasivat mestaruudesta tälläkaudella. Eiköhän homman vie Hamilton/Bottas/Verstappen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos peruttuja kisoja pyritään järjestämään eri ajankohtana, niin sehän käytännössä tarkoittaa tiiviimpää kisakalenteria. Tämä on katsojien kannalta aika mukavakin juttu, koska se vähentää taukoja kisojen välillä.

Eli kausi voidaan lopulta vetää läpi aika intensiivisesti. Tiedä vaikka kokemukset tuosta olisivat niin hyviä, että sillä olisi vaikutusta seuraaviin kausiin.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Monacon rataakin aletaan pikkuhiljaa pistämään pystyyn normaalisti. Eipäs siinä mitään muutakaan voi tehdä, kun varmuutta ajamisesta ei ole, vaikka turha työ onkin pelkona. Siinä sitä sitten oltaisiin, kun F1 saapuu kaupunkiin ja todetaan ettei olekkaan rataa valmiina.

Monaco tosin ilmeisesti oli yksi kisoista jotka oli mahdollista ajaa ilman yleisöä. Tosin olisi varmasti ikävin rata kuskeille tai talleille aloittaa uusi kausi Monacosta (esim. Latifin eka kisa ja heti ränniin) mutta siitäpä heille maksetaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Olisi kyllä viisasta laittaa nyt tehtaat kiinni, eli pitää virallinen kesätauko tässä vaiheessa. Nythän siellä joku Mersu pyörittää tuulitunnelia 24/7 ja Ferrari varmaan salaa ajaa testiä jossain Italiassa. Pieni harmi, että pre-season testit ajettiin normaalisti, koska ilman niitä olisi enemmän epävarmuustekijöitä voimasuhteista. Tosin silloin kukaan ei tietäisi Mercedeksen DAS järjestelmästä, joka voisi sekin suosia heitä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi kyllä viisasta laittaa nyt tehtaat kiinni, eli pitää virallinen kesätauko tässä vaiheessa. Nythän siellä joku Mersu pyörittää tuulitunnelia 24/7 ja Ferrari varmaan salaa ajaa testiä jossain Italiassa. Pieni harmi, että pre-season testit ajettiin normaalisti, koska ilman niitä olisi enemmän epävarmuustekijöitä voimasuhteista. Tosin silloin kukaan ei tietäisi Mercedeksen DAS järjestelmästä, joka voisi sekin suosia heitä.
Tuskin taukoa nyt heti pidetään, mutta kisoja tuskin päästään ajamaan ainakaan pariin kuukauteen, joten saattavat lomailla jossain vaihessa vähän myöhemmin.

Vaikka äkkiseltään ajateltuna rikkaimmat tallit hyötyvät eniten tästä ylimääräisestä kehitysajasta ennen ensimmäistä kisaa, niin toisaalta samoilla talleilla on sellainen tilanne, että parannettavaa on vaikeampi löytää. Jos siis pienemmät tallit kykenevät taloutensa puolesta aktiivisesti kehittämään autojaan, niin tästä ylimääräisestä ajasta voi lopulta olla heille paljonkin hyötyä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ei ollut mikään huono ennustus tämä.

Joo tämä oli reilu ratkaisu, kun elokuun kesätaukoa ollaan supistamassa muutenkin. FIA on ilmeisesti muuten ottanut tutkintaan Räikkösen ja Vettelin Melbournen tapauksen, jossa he lähtivät lentokentälle, ennen virallista ilmoitusta perumisesta. FIA ei kuulemma ollut kovinkaan tyytyväinen tilanteeseen, mutta vaikea uskoa, että tuosta mitään huomautusta kummempaa nyt voisi tulla. Olisihan tuo toki ollut melko iso juttu jos kisa oltaisiin päätettykkin ajaa ja Kimi ja Sebu olisivat euroopassa.

Tänään tuli myös uusi hahmotelma mahdollisesta kisakalenterista. Bahrainin ja Abu Dhabin ajaminen peräkkäin olisi kyllä nerokasta. Espanjan radan mukana roikuttaminen vähän njääh, mutta menkööt nyt tuolla sitten.

7.6. Azerbaidzan
14.6. Kanada
28.6 Ranska
5.7. Itävalta
19.7 Britannia
26.7 Espanja
2.8 Unkari
23.8. Hollanti
30.8. Belgia
6.9. Italia
20.9. Singapore
27.9. Venäjä
4.10. Vietnam
11.10. Japani
25.10. USA
1.11. Mexico
15.11. Brasilia
29.11 Bahrain
6.12. Abu Dhabi
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nopeana kommenttina. Mikäli kausi tänä vuonna käynnistyy, niin en jaksa uskoa että Monacoa ei ajettaisi. Kaikessa tylsyydessä ja glamourissaan on edelleen F1-kauden tärkein osakilpailu monelle. Monacon voitto on suurin yksittäin GP voitto edelleen, ei välttämättä perässäajelusta tv:n välityksellä hahmota mutta on armoton rata ja pakko ajaa täysin virheittä menestyäkseen tuolla.
Toki samat lainalaisuudet kuin muilla radoilla että parhaat on parhaita, tosin muun muassa Red Bull on lyöny kapuloita rattaisiin joten potentiaalia tuolla on myös sekoittaa pakkaa.

Ja eikös eilen ollut jo huhuja että kautta voitaisiin jatkaa aina joulukuun puolivälille asti. Joten onhan tässä aikaa vielä.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Nopeana kommenttina. Mikäli kausi tänä vuonna käynnistyy, niin en jaksa uskoa että Monacoa ei ajettaisi. Kaikessa tylsyydessä ja glamourissaan on edelleen F1-kauden tärkein osakilpailu monelle. Monacon voitto on suurin yksittäin GP voitto edelleen, ei välttämättä perässäajelusta tv:n välityksellä hahmota mutta on armoton rata ja pakko ajaa täysin virheittä menestyäkseen tuolla.
Toki samat lainalaisuudet kuin muilla radoilla että parhaat on parhaita, tosin muun muassa Red Bull on lyöny kapuloita rattaisiin joten potentiaalia tuolla on myös sekoittaa pakkaa.

Ja eikös eilen ollut jo huhuja että kautta voitaisiin jatkaa aina joulukuun puolivälille asti. Joten onhan tässä aikaa vielä.
Monaco on ainoa rata joka ei maksa Formuloille osallistumismaksuja, joten tästä syystä kisan pudottaminen on muita helpompaa, varsinkin siinä vaiheessa jos niitä joudutaan karsimaan useampia. Kyllä minun puolestani kuitenkin mielummin ajettaisiin Monacossa kuin Espanjassa jos näistä kahdesta pitäisi valita.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Suuri ongelma Monacossa (ja miksei kaikkialla muissakin katukisoissa) on se, että radan rakentaminen vie melko lailla aikaa, ja varmasti tuo häiriötekijää kaupunkiin. Viime vuodet Monacossa on vuorovuosina ajettu pari viikkoa ennen GP:tä Historic-autojen (parilliset vuodet) tai Formula E:n (parittomat vuodet) kisa, mutta toki tuollainen on helpompi pudottaa pois kuin itse GP. Ei se silti poista sitä, että kisan ajankohta täytyy olla tiedossa pitemmän aikaa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Hollanti, Espanja ja Monaco nyt virallisesti "postponed". Ei yllättänyt sinällään, kun kaikissa hahmotelmissa kesäkuun Bakun osakilpailu on merkitty aloitukseksi. Vahva luotto, että silloin myöskin päästään kausi starttaamaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missähän vaiheessa koko kausi vaarantuu jos näitä peruutuksia tulee vaikka elokuulle asti? ylipäätänsä vähän epävarmuustakijöitä varmasti sponsoripuolella jo nyt jos kisoja perutaan ja firmojen löysä raha on varmasti vähissä.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Nyt tuli FIA:lta vahvistus, että uudet sääntömuutokset siirtyvät kaudelle 2022! Tämä ei kyllä ole yhtään kiva uutinen, kun pitkään ollaan jo odotettu uusia sääntömuutoksia. Budjettikatto onneksi sentään tulee jo ensi kaudella käyttöön.
Toivottavasti edes Mersun DAS kielletään silti ensi kaudelle, kuten aikaisemmin ilmoitettiin. Hopeareunuksena tämä voisi kuitenkin tarkoittaa, että tallit pääsevät vielä lähemmäksi toisiaan, kun mennään periaatteessa 3 vuotta samoilla säännöillä.
 
Viimeksi muokattu:

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt tuli FIA:lta vahvistus, että uudet sääntömuutokset siirtyvät kaudelle 2022! Tämä ei kyllä ole yhtään kiva uutinen, kun pitkään ollaan jo odotettu uusia sääntömuutoksia. Budjettikatto onneksi sentään tulee jo ensi kaudella käyttöön.
Toivottavasti edes Mersun DAS kielletään silti ensi kaudelle, kuten aikaisemmin ilmoitettiin. Hopeareunuksena tämä voisi kuitenkin tarkoittaa, että tallit pääsevät vielä lähemmäksi toisiaan, kun mennään periaatteessa 3 vuotta samoilla säännöillä.
Voi kyrpäjooseppi. Tämä tarkoittanee Hämiksen yhden vuoden jatkoa Mersulla ja ainoa uhkaaja mestaruudelle lienee edelleen Bottas.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Oli kyllä todella masentava uutinen. Uudistuksia odotteli todella suurella mielenkiinnolla ja tavallaan oli olemassa myös pienen pienen pieni mahdollisuus Räikkösen jatkolle (+ sääntöuudistusten myötä yllätysmahdollisuuksille).
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Tuntuu puskevan uutista nyt koko ajan. Eli Monacon GP on siis kokonaan peruttu tältä vuodelta vuodelta ja jää ajamatta ensimmäistä kertaa melkein 70 vuoteen. Vielä jos sama tuomio annettaisiin myöhemmin Espanjalle, niin siinä olisi kaksi tylsintä rataa pois kalenterista. Tosin Espanja maana ehdottomasti kisansa ansaitsee, mutta minkäs teet kun rata tarjoaa niin heikkoa kisaamista. Haukuttu Valenciakin oli parempi.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt tuli FIA:lta vahvistus, että uudet sääntömuutokset siirtyvät kaudelle 2022!
Nyt kyllä täytyy myöntää että nämä alunperin ensi vuodelle kaavaillut sääntömuutokset on hävettävästi mennyt vähän ohi multa. Tuon budjettikaton nyt tiesin ja moottoreihin kai kajotaan jotenkin, mutta mitäs kaikkea nuo sääntömuutokset nyt sisälsikään?
 
Viimeksi muokattu:

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
NYt kyllä täytyy myöntää että nämä alunperin ensi vuodelle kaavaillut sääntömuutokset on hävettävästi mennyt vähän ohi multa. Tuon budjettikaton nyt tiesin ja moottoreihin kai kajotaan jotenkin, mutta mitäs kaikkea nuo sääntömuutokset nyt sisälsikään?
Autoihinhan oli siis tulossa isojakin muutoksia ja suunniteltu sen pohjalta, että kisailusta saataisiin parempaa.
Yksi kiinnostava juttu tässä jutussa tulee olemaan McLaren. En sitä äsken hoksannut, mutta McLarenhan käyttää ensi kaudesta lähtien Mercedeksen moottoreita. Heillä voi siis mennä auto isomminkin uusiksi, siitä huolimatta, että säännöt pysyvät samana, jotta uusi moottori saadaan sovitettua.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nyt kyllä täytyy myöntää että nämä alunperin ensi vuodelle kaavaillut sääntömuutokset on hävettävästi mennyt vähän ohi multa. Tuon budjettikaton nyt tiesin ja moottoreihin kai kajotaan jotenkin, mutta mitäs kaikkea nuo sääntömuutokset nyt sisälsikään?

Vaikka mitä, kyseessä olisi ollut isoin muutos autoihin sitten hybridimoottorien tulon. Maaefekti tekee paluun yms.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli kyllä todella masentava uutinen. Uudistuksia odotteli todella suurella mielenkiinnolla ja tavallaan oli olemassa myös pienen pienen pieni mahdollisuus Räikkösen jatkolle (+ sääntöuudistusten myötä yllätysmahdollisuuksille).

Pitää melkein kaivaa kiikarit esiin ja katsoa milloin Kimi kurvaa puuppolaan neuvottelemaan Mäkisen kanssa ensikauden kuvioista, jotenkin luulen että Kimi ei välttämättä halua jatkaa jos Alfan vauhti ei tuosta hirveästi nouse. Toki kaikki on mahdollista jos ferrarin moottori ottanut askelia eteenpäin, vielähän ei radalla ole testejä lukuunottamatta ajettu.
 
Suosikkijoukkue
KK
Pitää melkein kaivaa kiikarit esiin ja katsoa milloin Kimi kurvaa puuppolaan neuvottelemaan Mäkisen kanssa ensikauden kuvioista, jotenkin luulen että Kimi ei välttämättä halua jatkaa jos Alfan vauhti ei tuosta hirveästi nouse. Toki kaikki on mahdollista jos ferrarin moottori ottanut askelia eteenpäin, vielähän ei radalla ole testejä lukuunottamatta ajettu.
Näinköhän ajetaan kisan kisaa. Formulat tarvitsee todella paljon maksavaa yleisöä katsomoihin. En jaksa uskoa, että tällä kaudella F1:sitä ajetaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näinköhän ajetaan kisan kisaa. Formulat tarvitsee todella paljon maksavaa yleisöä katsomoihin. En jaksa uskoa, että tällä kaudella F1:sitä ajetaan.
Jos pienikin mahdollisuus on ajaa, niin ajetaan. Jos koko kausi jää väliin, niin uskallan väittää, että useampi talli menee konkurssiin tai ajautuu muuten vain niin huonoon tilanteeseen, että toiminta lakkautetaan. Koko sarjan tulevaisuus on pahasti vaakalaudalla, jos koko kausi jää väliin.

Vaikka ajettaisiin vain puolet kisoista ja nekin tyhjille katsomoille, niin sekin olisi sarjan kannalta tuhat kertaa parempi vaihtoehto kuin jättää koko kausi väliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös