Formula 1 – kausi 2019

  • 232 424
  • 1 280

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ferrarin paluu sinne missä olivat 1992-1993 olisi ihanaa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Joo sinne lähti Mauri.. Kaudesta 2015 lähtien ollut nousujohteista Ferrarin meno, poislukien Singaporen, Sochin ja Japanin väliset kisat tällä kaudella, mutta nuokin ongelmat ratkaistiin ja loppu kaudesta Ferrari oli taas tasollaan, mutta silti vain potkitaan pihalle, ensin Kimi ja sitten Arrivabene. Vaikea oikeasti käsittää, mitä tällä viimeisimmällä ratkaisulla oikein haetaan. Muutama kausi sitten jo näki, että nyt on tekemisen meininkiä Ferrarilla kun Vettel, Kimi ja Arrivabene olivat samassa tallissa, mutta nyt kun tulosta alkaisi tulemaan niin kaikki pistetään pihalle ja pilalle. Toivottavasti Ferrari tosiaan floppaa ensi kaudella.
En toki Hamiltonistakaan mestaria halua, mutta ehkäpä olisi wingmanin tai Red Bullin vuosi vaikkapa sitten.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Joo sinne lähti Mauri.. Kaudesta 2015 lähtien ollut nousujohteista Ferrarin meno, poislukien Singaporen, Sochin ja Japanin väliset kisat tällä kaudella, mutta nuokin ongelmat ratkaistiin ja loppu kaudesta Ferrari oli taas tasollaan, mutta silti vain potkitaan pihalle, ensin Kimi ja sitten Arrivabene. Vaikea oikeasti käsittää, mitä tällä viimeisimmällä ratkaisulla oikein haetaan. Muutama kausi sitten jo näki, että nyt on tekemisen meininkiä Ferrarilla kun Vettel, Kimi ja Arrivabene olivat samassa tallissa, mutta nyt kun tulosta alkaisi tulemaan niin kaikki pistetään pihalle ja pilalle. Toivottavasti Ferrari tosiaan floppaa ensi kaudella.
En toki Hamiltonistakaan mestaria halua, mutta ehkäpä olisi wingmanin tai Red Bullin vuosi vaikkapa sitten.

Olisiko tässä kuitenkin se, että Maurizio ei ollut kuitenkaan sellainen italialaistyylinen johtaja ja tähän, kun lisää menestymättömyyden (ei mestaruuksia) niin vaihto oli ehkä jopa helpompi. Näin suomalaisena Maurizion johtaminen oli hyvää ja jämäkkää, tuollaista johtamista ei yleensä näe eteläisessä Euroopassa.

Loppujen lopuksi Maurizion ja Toton johtamistavoissa ei ulkoisesti ollut suurta eroa ja tämä oli se, joka helpotti johtajavaihdosta. Eli stereotypisesti saksalaisia ja italialaisia johdetaan eri tavalla, nythän näin ei ollut.

Mutta en itsekään olisi tällaista ratkaisua tehnyt, mutta yritin laittaa itseni italialaisiin saappaisiin. Ferrarilla oli viimeisten vuosien ajan selkeä suunta, johon se oli menossa ja on ollut tasaisesti toiseksi paras auto gridillä, viime kaudella ehkä pakettina jopa paras.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Wihuri lopettaa Bottaksen tukemisen, kun rahalliseen panostukseen nähden anti on ollut heikkoa. Antti Aarnio-Wihuri sanoi vielä aika suoraan, että Bottas on ajanut heikosti.

Ei ainakaan helpota Bottaksen jatkosuunnitelmia, kun se pari miljoonaa jää taustarahaa pois.

Kovia näyttöjä täytyy lyödä tiskiin tällä kaudella.
 
Suosikkijoukkue
KK
Turhaahan Wihurin on enää Bottakseen sponsorirahoja tunkea, kun loppu on Valtterista itsestään kiinni. Tämä kausi kertoo paljon, minkälaisessa tallissa mies tulee tulevan kauden jälkeen ajamaan. Jos tuleva kausi menee yli odotusten ja Bottas taistelee viimeisiin kisoihin asti mestaruudesta saattaa Mersu tarjota hänelle sopimusta. Saattaa tulla Bottakselle liikaa painotaakkaa hartioille ensi kaudeksi ja siksi uskonnon, että Bottas ei pysty muutamaa kisaa lukuunottamatta haastamaan Hamiltonia. Itse näen kristallipallosta Lewiksen ajavan turvallisesti uuteen mestaruuteen. Kauden suurimmat puheenaiheet tulevat olemaan Sauber ja Kimi. Aika varmoja arvauksia jotka varmaan moni voi allekirjoittaa jo tässä vaiheessa vuotta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ihan ymmärrettävää tietyllä tapaa et Wihuri ei ennän sponssaa Bottasta...

Mielenkiintoinen kausi tulossa Valtterin kannalta. Nyt ajetaan tulevaisuudesta ?
Alle pitää saada huippu kausi. Voittoja on tultava useita ja sijoituksia podiumille. Top 3ssa on oltava kauden loputtua.
Muuten käy kuin maailman nopeimmalle Heikille. Mäklarenilta yhden Unkarin voiton miehenä Gaterhamin kautta ulos Formuloista
Mersulla on kuitenkin "tallin kirjoilla" nuoria lupaavia kavereita joilla pinkkakin on kunnossa.
Bottas tarvitsisi ehdottomasti rahakkaan sponsorin. Suomesta ei taida Super Celliä parempaa rahakasaa löytyä ?


Ai kuka maailman nopein Heikki ? No Kovalaisen Heikki..
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös se Wihuri ole näkynyt Hämiksenkin haalarissa, varmaan sitä kautta on tullut näkyvyyttä ihan mukavasti, mutta en tiedä miten nämä menee, eli olisiko se mainospaikka ollut saatavissa ilman Bottaksen sponssausta ja mihin hintaan. Muuten varmaan Wihurille aika paska ROMI näissä formulajutuissa, mutta rakkaudesta lajiin tietysti.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ihan ymmärrettävää tietyllä tapaa et Wihuri ei ennän sponssaa Bottasta...

Mielenkiintoinen kausi tulossa Valtterin kannalta. Nyt ajetaan tulevaisuudesta ?
Alle pitää saada huippu kausi. Voittoja on tultava useita ja sijoituksia podiumille. Top 3ssa on oltava kauden loputtua.
Muuten käy kuin maailman nopeimmalle Heikille. Mäklarenilta yhden Unkarin voiton miehenä Gaterhamin kautta ulos Formuloista
Mersulla on kuitenkin "tallin kirjoilla" nuoria lupaavia kavereita joilla pinkkakin on kunnossa.
Bottas tarvitsisi ehdottomasti rahakkaan sponsorin. Suomesta ei taida Super Celliä parempaa rahakasaa löytyä ?


Ai kuka maailman nopein Heikki ? No Kovalaisen Heikki..

Supercellin target-market ei taida olla perinteinen formulaniilo? Kaikki on toki aina mahdollista, mutta en kyllä ihan heti näe Supercelliä formulasponsseissa mukana. Varsinkaan Bottaksen. Eri asia voisi olla jos olisi vaikka kiinalainen F1-kuski.

Caterham oli se tiimi missä maailman mukavin Heikki ajeli ympyrää aikansa kuluksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: pp33

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Supercellin target-market ei taida olla perinteinen formulaniilo? Kaikki on toki aina mahdollista, mutta en kyllä ihan heti näe Supercelliä formulasponsseissa mukana. Varsinkaan Bottaksen. Eri asia voisi olla jos olisi vaikka kiinalainen F1-kuski.

Caterham oli se tiimi missä maailman mukavin Heikki ajeli ympyrää aikansa kuluksi.

No noinhan se taitaa mennä että ei ole lähtemässä F1 bisnekseen mukaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan ymmärrettävää tietyllä tapaa et Wihuri ei ennän sponssaa Bottasta...

Mielenkiintoinen kausi tulossa Valtterin kannalta. Nyt ajetaan tulevaisuudesta ?
Alle pitää saada huippu kausi. Voittoja on tultava useita ja sijoituksia podiumille. Top 3ssa on oltava kauden loputtua.

Joo ja jotenkin näkisin että Valtterin pitää olla oikeastaan heti se vauhti päällä tuskin Ocon tuonne mersulle meni pelkästään testimielessä vaan ihan kyttäämään tuota Bottaksen paikkaa. Periaatessa nyt jos vielä Bottas ei tuo yhtään rahaa tallille niin tuo kesken kauden potkiminen oikeastaan helpottu aika paljonkin. Tietenkään ei mersullakaan mitään rahan takia varmaan tehdä, mutta ei tuo nyt ainakaan helpota tilannetta Bottaksen kannalta jos uutta yhtä rahakasta sponsoria ei tilalle löydy.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Saksalainen Auto Bild huhuilee, että Sauber oltaisiin uudelleennimeässä Alfa Romeo Racingiksi ja että nämä "voisivat palkata" kenenkäs muunkaan kuin Maurizio Arrivabenen, suomalaisittain Rauta-Maurin. Nimimuutos luultavasti toteutuu, mutta saa nähdä päätyykö Mauri lopulta Sauberille. Tallipäällikön rooliin ei kuitenkaan olisi tulossa, vaan johonkin muuhun tehtävään.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Saksalainen Auto Bild huhuilee, että Sauber oltaisiin uudelleennimeässä Alfa Romeo Racingiksi ja että nämä "voisivat palkata" kenenkäs muunkaan kuin Maurizio Arrivabenen, suomalaisittain Rauta-Maurin. Nimimuutos luultavasti toteutuu, mutta saa nähdä päätyykö Mauri lopulta Sauberille. Tallipäällikön rooliin ei kuitenkaan olisi tulossa, vaan johonkin muuhun tehtävään.
Muillakin foorumeilla olen jo sanonut, että Mauri toisi ryhtiä ja uskottavuutta Sauberille, vaikka pelkästään seisoisi tallissa tuima ilme naamalla ja kädet puuskassa. Toivottavasti siis siirto sinne toteutuisi, sillä olisihan se mahtavaa saada herra Kimin kanssa samaan talliin.
Kyllä todella mielenkiinnolla odotan ensi kautta ja toivottavasti voimasuhteissa olisi sääntömuutosten ja esim. Red Bullin Honda diilin myötä vähän vaihtelua. Ainakin tasaisempi gridi maistuisi jos ei muuta.
 

BaronFIN

Jäsen
Hesarin uutisen mukaan Liberty Media on jo hakemassa uutta omistajaa/ostajaa F1 sarjalle ja vanha kettu Ecclestone on mukana kuvioissa.

Sarjalla on todella paha identiteettikriisi päällä. Se haluaisi olla globaali ekologinen moottoriurheilu sarja, mutta ongelma on siinä, että vanhat fanit vihaavat Euroopan ulkopuolisia (uusia) ratoja pitäen hybridejä naurettavina ja uusia faneja ei näillä eväillä saada.

Jos olisi pari miljardia taskun pohjalla, niin sarja tänne, halvat, vapaasti hengitettävät asiakasmoottorit takaisin, kulukuuri ja Mersun tuhannen hengen tallit kuuseen ja 80% kisoista Eurooppaan. Ei tää voi olla niin vaikeaa :)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos olisi pari miljardia taskun pohjalla, niin sarja tänne, halvat, vapaasti hengitettävät asiakasmoottorit takaisin, kulukuuri ja Mersun tuhannen hengen tallit kuuseen ja 80% kisoista Eurooppaan. Ei tää voi olla niin vaikeaa :)
Vaikea tuosta on eri mieltä olla. @Lätkä-Bongari Iso-E eikö tässä olisi hyvä paikka Suomen valtiolla ottaa vähän förskottia veikkausvoittovaroista ja varmistaa kisat KymiRingille tästä ikuisuuteen.
Mikä mahtaisi muuten olla ympäristövaikutus, jos sarja jättäisi yhden kaukoidän kisan ajamatta. Versus kaikki viherpesukikkareet joita sarjassa nyt on. Ja Anttonen voisi sponssata tankit täyteen RE85:ta.
 
Suosikkijoukkue
KK
Vaikea tuosta on eri mieltä olla. @Lätkä-Bongari Iso-E eikö tässä olisi hyvä paikka Suomen valtiolla ottaa vähän förskottia veikkausvoittovaroista ja varmistaa kisat KymiRingille tästä ikuisuuteen.
Mikä mahtaisi muuten olla ympäristövaikutus, jos sarja jättäisi yhden kaukoidän kisan ajamatta. Versus kaikki viherpesukikkareet joita sarjassa nyt on. Ja Anttonen voisi sponssata tankit täyteen RE85:ta.
Vaikka menee ensi kaudesta tältä osin offtopicciin niin vastaan silti tänne.

KymiRing tekee parhaillaan selvitystyötä F1-kisan hakemista varten
KymiRingistä suomalainen autourheilu saa kansainvälisen areenan, joka mahdollistaa huipputason tapahtumien järjestämisen.

”Suomesta on puuttunut korkeimman tason autourheilun suorituspaikka, mikä tekee KymiRingin valmistumisesta äärettömän tärkeän asian Suomen koko lajikattaukselle. Ennen kaikkea KymiRing luo mahdollisuuksia: aiempaa laajempien kansainvälisten kilpailujen järjestämiselle, kansallisen toiminnan tason nostolle ja entistä laadukkaammalle valmennustoiminnalle. Nyt suomalainen autourheilu kokonaisuudessaan saadaan maailman näyttämölle, rallin lisäksi”, toteaa AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio.

AKK Sports Oy on sopinut Formula One Groupin kanssa Suomen ja KymiRingin soveltuvuuden selvittämisestä F1-osakilpailun järjestämiseen. Virallinen dokumentti on allekirjoitettu ja yhteistyö aloitettu kesällä 2018.

”Olemme hakeneet OKM:n avustusta osakilpailuhaun vaatimusten selvittämiseksi. Emme pakonomaisesti aja kisan saamista vaan selvitämme, onko Suomella intressiä, mahdollisuuksia ja perusteltua syytä hakea osakilpailua tulevaisuudessa. Selvää on se, että saamme paljon oppia itse selvitystyöstä ja siitä, mitä kaikkein korkeatasoisin moottoriurheilukilpailu todellisuudessa vaatii”, Lehmuskallio toteaa.

Lainaus KymiRingin internetsivustolta: Uutiset » KymiRing

Jottei mene täysin offtopicciin, niin kerrotaan, että Sergio Perez on viettänyt fanien kadosta, koska tulokset eivät ole olleet hyviä. Räikkösestä taas on tullut hyvinkin aktiivinen Instassa mitä en olisi uskonut tapahtuvan ikinä. Niin se jäämieskin on alkanut sulamaan vanhoilla päivillään. Onko se sitten pää vai sydän mikä on pehentynyt niin minä tykkään.
 

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hesarin uutisen mukaan Liberty Media on jo hakemassa uutta omistajaa/ostajaa F1 sarjalle ja vanha kettu Ecclestone on mukana kuvioissa.

Sarjalla on todella paha identiteettikriisi päällä. Se haluaisi olla globaali ekologinen moottoriurheilu sarja, mutta ongelma on siinä, että vanhat fanit vihaavat Euroopan ulkopuolisia (uusia) ratoja pitäen hybridejä naurettavina ja uusia faneja ei näillä eväillä saada.

Jos olisi pari miljardia taskun pohjalla, niin sarja tänne, halvat, vapaasti hengitettävät asiakasmoottorit takaisin, kulukuuri ja Mersun tuhannen hengen tallit kuuseen ja 80% kisoista Eurooppaan. Ei tää voi olla niin vaikeaa :)

Niin, Libertyhan nimensä mukaan omistaa sarjan kaupalliset oikeudet. Saavat siis päättää osakilpailuista ja tv-sopimuksista.

Eipä noilla oikeuksilla sääntöjä muutella.
 
Suosikkijoukkue
KK
Niin, Libertyhan nimensä mukaan omistaa sarjan kaupalliset oikeudet. Saavat siis päättää osakilpailuista ja tv-sopimuksista.

Eipä noilla oikeuksilla sääntöjä muutella.
Toivottavasti joku muu kuin vanha ahne seliini ostaa oikeudet. Bernien takaisin tulo olisi varmaan lopullinen niitti koko lajille ja KymiRingin mukaan tulo varmaan vaikeutuisi tai kallistuisi aivan liikaa. Toki tämä vain omaa mutua.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Saattaa tulla mielenkiintoinen kausi, kun myös keskikasti tulee saamaan Ricciardon ja Räikkösen vuoksi oikeasti huomiota. Taitaa jäädä ne äärettömän tylsät kisat vähiin. Plussana sääntömuutokset, joilla "mersu-ilman" tuottaminen on saatu minimoitua. Alkais jo.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Olisit rakentanut kunnollisen klikkipommin tyyliin:

Kimi Räikkönen ei ajakaan Sauberia ensi kaudella. Lisätietoa linkistä. (linkki toki sanaan upotettuna ctrl-v / ctrl-c sijaan).
Näin jo silmissäni maikkarin uutisoivan asian jotenkin näin:

Mitä ihmettä? Kimi Räikkönen ei ajakaan Sauberia ensi kaudella - "Nyt talli ilmoitti, että...."

Melkoinen lottovoitto kyllä Alfa Romeolle tämä Räikkösen hankinta. Tuo noin miljoona kertaa enemmän näkyvyyttä tallille kuin jos vaikka autoa ajaisi kaksikko Giovinazzi - Ericsson.

Alkais jo!
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Haas avasi pelin uusien autojen osalta ja tässä (mtv.fi) komeilee näiden uusi kilpuri tälle vuodelle. Etusiipi on tosiaankin melkoinen lumiaura, mutta ilmanohjaimia niissä on edelleen sen verran, että varmasti vaikuttavat lähes samalla tavalla takana ajavaan autoon. Auton väritykselle ehdoton 5/5.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Uusi Haas on ihan tyylikäs ja kiva juttu, kun saatiin taas musta auto gridille. McLaren todennäköisesti jatkaa viime kauden oransissa liveryssä, josta ei allekirjoittanut niin hirveästi pidä.
Toivon kovasti, että pakka olisi tiivistynyt ensi kaudella eikä kärjen takana ero olisi niin iso. Eihän siitä kovin kauaa ole kun periaatteessa jokaisella autolla pl. uudet tiimit, oli mahdollista ajaa podiumille. Kimille, Bottakselle ja Kvyatille toivon eniten onnistumisia.
Eniten epäilyttää Williams ja Kubica. Luulisi toki Kubican tietävän, mitä tekee, mutta voi olla joku Singapore melkoisen rankka ajaa tuolla kädellä, joten toivottavasti käsi kestää.
Force Indian uudeksi nimeksi jäi nyt siis Racing Point. Tarkoitushan oli julkistaa uusi nimi ennen kauden alkua, mutta nyt päädyttiin tuohon. Luulisi että olisi löytynyt vaikka joku sponsori, jonka johdosta olisi saatu parempi nimi tallille, mutta nyt mennään tuolla. Saa nähdä miten tallin ilmapiiriin vaikuttaa, se kun Stroll tulee ja lyö rahat pöytään, vaatien menestystä.

EDIT: @Giroux Taisi olla niin, että Haas esitteli vain värityksensä ja uusi auto nähdään kokonaisuudessaan vasta myöhemmin. Etusiipi lienee siis viime kauden tekele. Ensimmäinen virallinen 2019 auto nähdään maanantaina Toro-Rosson toimesta.
 
Viimeksi muokattu:

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
EDIT: @Giroux Taisi olla niin, että HAAS esitteli vain värityksensä ja uusi auto nähdään kokonaisuudessaan vasta myöhemmin. Etusiipi lienee siis viime kauden tekele. Ensimmäinen virallinen 2019 auto nähdään maanantaina Toro-Rosson toimesta.
Jos näin on, niin pahoittelut erheestä. Nyt kun aloin tutkiskelemaan (ts. otin pään pois perseestä), niin joka paikassa puhutaan vain auton värityksestä eli liverystä. No mutta, joka tapauksessa tyylikkäät värit autossa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös