Formula 1 – kausi 2019

  • 229 146
  • 1 280

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joo samaa näköjään muutkin epäilevät jo. Otetaan siis kuitenkin komento vielä hetkeksi takaisin. Hearing oli kuitenkin muistaaksenki 30min sitten. FIA:n sivut toki kanssa jumissa.

E: Oli muuten tullut FIA:n jonkun jakelukanavan kautta kuitenkin. Ihmettelinkin, kun nappasin tuon ihan F1 journalistilta. Ei siis kuitenkaan aito.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan kuin Salo olisi kertonut eilen kuskijäsenen nimen ja se ei ollut Tom Kristensen. En muista kuka.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän Bottakselta jotain munaa puuttuu tuosta ajosta, nytkin tuli juuri ja juuri tallikaverin edelle vaikka etusiipeä ja muuta ongelmaa oli Hamiltonilla.
Valtterilla tuntuu olevan ongelmia pitää renkaat elossa. Aika monesti ottaa ihan kunnolla turpaan aina stintin lopussa. Ranskassakin pysyi noin ekan puolikkaan stintistä siinä perus kolmessa sekunnissa, mutta sitten muutama kierros myöhemmin ero olikin jo joku kymmenen sekuntia. Tänään taas vaikutti vähän samalta, että ei vain saa pidettyä kunnossa loppuun asti.
Toki kolmas sija varmistui ja Mersu on jo kommentoinut, että jäähdytyksen kanssa oli isoja huolia heillä, joten ymmärrettävää vetää tehoja alas ja varmistella maaliinpääsyä. Hamilton joutui lopussa painamaan, koska Vettel tuli kovaa. Toki vähän liian lähellä pääsi molemmat herroista Bottastakin ja samahan kävi Ranskassa LecLercin kanssa ihan lopussa.

Hamilton tuntuu olevan renkaiden kanssa paremmassa tikissä. Taitaa ajaa stintin alussa sitä 90 % tahtia samalla kun Bottas taitaa joutua pistämään ihan tosissaan renkaita kuluttaen. Sitten kun Hamilton lyö muutama kierros ennen stoppia hanaa, niin Bottas on jo tuhlannut renkaansa ja ottaa ajallisesti isosti turpaan.
Tämä on se oma mielikuva tilanteissa, joissa Mersut menevät kaksoisjohdossa Hamilton edellä jne.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vittu mitä paskaa. Eikö siellä radalla saa enään ajaa kilpaa ?
Varmaan hieno tunne voittaa tuomariäänillä uran eka voitto.
Taas saatiin lisää kiinnostusta sarjalle.
Farssi.
Leclerc ois voinu ajaa toisella tapaa ton mutkan
 

Barney

Jäsen
Pitkästä aikaa mielenkiintoinen kisa ja sitten tällainen päätös. Tästä lähtien voidaankin varmaan alkaa jakamaan pisteet aika-ajojen perusteella.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Hah. Kannatti pilata upea kisa idioottimaisella tempulla. Olisi päässyt puhtaastikin ohitse, mutta kasetti hajosi tavanomaisesti. Max vielä helpotti tuomariston päätöstä esittämällä kierrosta aiemmin puhtaan ohitusyrityksen samaisessa mutkassa.
 

IcePhoenix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Kärpät, Kiekko-Espoo
Sääli, että hieno taistelu sai tälläisen päätöksen, mutta ihan oikein tuo tuomio meni. Verstappen ei jättänyt Leclercille tilaa.

Edit: Komento takaisin, "päätös" olikin feikki.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinänsä samaa mieltä, että Leclercille olisi pitänyt jättää enemmän tilaa, jos oikein reilusti ja "vanhan ajan" tyylillä mentäisiin. Kuten esimerkiksi kierrosta aiemmin ajoivat vastaavat mutkat. Mutta formuloissahan on ainakin koko 2010-luvun ollut täysin yleistä ja hyväksyttyä ohittaa juuri tuolla Verstappenin tyylillä ja koska se samalla eliminoi ohitettavan mahdollisuudet ainakaan nopeaan kuittaukseen tehokkaasti, niin ei ihme, että on yleistynyt. Samaan aikaan, kun radoille on vielä tullut asvalttia kaikkialle niin ohitettava ei joudu täysin vauhtia stoppaamaan, vaan hyppäämään vain pois radalta hetkeksi, niin vauhdin putoaminenkaan ei näytä niin dramaattiselta.

Naurettavan poukkoilevaan tuomarilinjaan sopisi jatkumona tietenkin voiton vieminen Verstappenilta, mutta sellaisessa päätöksessä ei mitään järkeä ole, jos isoa kuvaa 2010-luvun kilvanajosta katsoo. Se on sitten toinen kysymys, että pitäisikö ajamista viedä toiseen suuntaan ylipäätään ja sääntöjä sekä niiden tulkintoja. Tuo vaatisi kuitenkin kunnon paaluttamisen ja esim. tuomariston naamojen vakioimisen samoiksi, että oikeasti kaikki tietäisivät missä mennään ja kuljettajat varmuudella tietäisivät tiettyjen asioiden olevan sallittuja ja tiettyjen kiellettyjä kaikille ja viikonlopusta toiseen. Nyt tuosta ollaan lähes niin kaukana kuin mahdollista.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Verstappen saa pitää voittonsa.

Oikea tuomio.

Samaa mieltä tavallaan. Mutta mielestäni asettaa tuon tuomaroinnin aika kyseenalaiseen asemaan. Ajoi kuitenkin renkaat yhteen eikä jättänyt tilaa. Ainakaan minä en pysty löytämään mitään yhteistä punaista lankaa tämän ja Hamilton - Vettel tilanteen väliltä. Ihan vitsi koko tuomarointi. Plus että nämä kisan jälkeen vatvotut jutut on ihan naurettavia. Tekisivät säännön että shampania ei lennä ennen kuin järjestys on päätetty. Tulisi tuomareillekkin vähän painetta saada nää jutut ajallaan valmiiksi.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sinäänsä tykkään, että ratkaistaan radalla, mutta ratkaisu tarkoittaa käytännössä, että mutkassa saa työntää kaverin ulos, vaikka olisi rinnalla. Vähän tuollainen, että aja ulos tai törmää minuun ratkaisu, missä toisella ei ole kuin huonoja vaihtoehtoja.

E: En toisaalta ymmärrä, miten sääntöjen mukaan on sallittua työntää toinen pois radalta, kun tuossa virallisessa dokumentissa todettiin, että olivat rinta rinnan. Taisi nyt käydä niin, että tänään pysyi tuo ennen kauden alkua todettu antaa poikien ajaa linja, mutta jotenkin se unohtui tuolla Kanadassa.
 
Viimeksi muokattu:

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Näkisin korkeimmalla korokkeella paljon mieluummin Leclercin kuin Verstappenin, mutta jos tuollaisesta kilpailutilanteesta aletaan antaa rangaistuksia, niin koko lajin voisi saman tien muuttaa pelkäksi aika-ajoksi. Käsittääkseni F1-sarjan perusperiaate on kilvanajo, ja kun kilpaa ajetaan, väkisinkin joskus onneksi mennään rengas rengasta vasten, eikä tällaisista tilanteista voida ruveta arpomaan voittoa millimetrin ratinliikkeen perusteella. Tuloskirjaa ei vaan saa eikä voi ruveta mikrotuomaroimaan.

Aivan oikea tuomitsematta jättäminen.
 

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
F1:sissä myös politikointi on näiden päätösten taustalla. Sääntöjen mukaan näitä ei voi aina vetää, sillä F1 olisi kokenut taas ns.imagotappion kun rangaistuksia olisi pitänyt antaa. Tuomaristolta kesti myös ratkaisu yllättävän kauan, eli onko tuomarit edes ratkaisseet tilannetta vai joku ylempi taho? Itse haluaisin nähdä puhdasta ja kovaa kilvanajoa, missä ei törmäillä toisia ulos, mutta esim. Max taas on eri mieltä kovasta kilvanajosta, kuten vuodet on näyttäneet.

Valitettavasti nyt yleistynee ohitukset missä sisäpuolen kaveri tuuppaa renkaat vastakkain kilpailijan ulos, koska se on katsottu sääntöjenmukaiseksi tavaksi ohittaa.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Näkisin korkeimmalla korokkeella paljon mieluummin Leclercin kuin Verstappenin, mutta jos tuollaisesta kilpailutilanteesta aletaan antaa rangaistuksia, niin koko lajin voisi saman tien muuttaa pelkäksi aika-ajoksi. Käsittääkseni F1-sarjan perusperiaate on kilvanajo, ja kun kilpaa ajetaan, väkisinkin joskus onneksi mennään rengas rengasta vasten, eikä tällaisista tilanteista voida ruveta arpomaan voittoa millimetrin ratinliikkeen perusteella. Tuloskirjaa ei vaan saa eikä voi ruveta mikrotuomaroimaan.
Verstappen onnistui kuitenkin samassa tilanteessa edellisellä kierroksella jättämään tuon tilan, mutta kun Leclerc sai sitten ohitettua takaisin, niin jotenkin seuraavalla kierroksella sitä tilaa ei jaksettukaan antaa. Olihan tuo vähän sellainen, että ensin yritti rehdillä pelillä, mutta kun ei onnistunut niin sitten sääntöjen rajamaille. Mikä tekee tilanteesta vielä naurettavamman kun stewardsien mielestä molemmat eivät olisi mahtuneet samaan mutkaan rinta rinnan, vaikka nätisti onnistui tasan kierros sitten.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä noi kaikenmaailman pilkun nussimiset vievät valitettavasti makua perinteisesti äärettömän hienosta sarjasta. Täysin verrattavissa vaikka jääkiekkoon, missä luistimen terän hipaisusta maalivahdin mailaan soitetaan norsunluutorniin ja vedetään pitkää tikkua.

En tarkoita nyt sitä, että voi päättömänä painaa Takuma Satona 300kmh kurviin ja kiilata kaikkea edestä, mutta kyllä jotain muutosta toivoisi, ettei jokaisesta ohitustilanteesta aloiteta sitä itkemistä tuomarille. Formuloiden suola on ohitukset ja kamppailu ja tänään Verstappen ja Leclerc esittivät jäätävän hienon shown.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Verstappen onnistui kuitenkin samassa tilanteessa edellisellä kierroksella jättämään tuon tilan, mutta kun Leclerc sai sitten ohitettua takaisin, niin jotenkin seuraavalla kierroksella sitä tilaa ei jaksettukaan antaa. Olihan tuo vähän sellainen, että ensin yritti rehdillä pelillä, mutta kun ei onnistunut niin sitten sääntöjen rajamaille.
Kukaan muu kuin Verstappen itse tuskin tietää, oliko auto ohjattavissa syvemmälle sisälinjalle, vai menikö jarrutus sen verran tiukalle, ettei käännös enää onnistunut, mutta juuri tämä spekulointi ja sillä rankaiseminen pitää saada lajista kitkettyä. Tahallisia ja tahattomia osumia on tullut aina, mutta vasta viime kausina niiden pilkkuja nussimalla on yritetty pilata loputkin hienosta lajista. Kukaan ei halua nähdä kamikazemaisia Schumacher --> Häkkinen -poistoyrityksiä à la Spa 1998, mutta tämänpäiväisen kaltainen kilpailu on todella syytä sallia.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Päivän kuljettajaksi äänestetty Robert Kubica.

Hyvä homma kyllä lajin kannalta, ettei tuomaristo puuttunut rehtiin voittokamppailuun. Eivät he anteeksi saa Vettelin rangaistusta Canadassa, eikä Ricciardon penaltya Ranskassa (5 sekuntia olisi riittänyt), mutta tällä suorituksella, sekä Hamiltonille annetulla rangaistuksella tuomariston touhulle nousee peukku.

Kova suoritus Gaslylta tänään muuten. Heti startissa tallikaverin kantaan ja olisi voittanut kisan, mikäli Verstappen, Leclerc, Bottas, Vettel, Hamilton ja Norris olisivat keskeyttäneet kisan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös