Kiitos täsmennyksestä @Outzala @Espoon Siniset @punasydän. Näinhän se joo menikin nyt kun muistelee asiaa. Ei vain ole aikaisemmin tullut seurattua keskikastia muuta kuin sivusilmän sivusilmällä, joten ei ole oikein jäänyt mieleen.
Eikä oikein ole hyvä vaihtoehtojakaan. Ocon ei ole tiimipelaaja, eikä pärjännyt Perezillekään. Bottas oli kuitenkin suht kiistaton best of the rest kun Mersulle tuli. Ja nyt Ocon ilmeisesti olisi kelpaamassa Rellulle, en sitten tiedä mihin Hulkki on menossa, mutta eipä hänkään ole Bottakseen nähden edellä kuin ehkä kansallisuuden osalta.Uskon Valtterin saavan jatkoa Mersulla, koska Lewiksen kanssa välit ovat ilmeisen hyvät, Valtteri ajaa riittävän hyvin tallimestaruuden kannalta, muttei niin hyvin, että hänet satsattaisiin isolla rahalla toiseen talliin ykköskuskiksi.
Eikä oikein ole hyvä vaihtoehtojakaan. Ocon ei ole tiimipelaaja, eikä pärjännyt Perezillekään. Bottas oli kuitenkin suht kiistaton best of the rest kun Mersulle tuli. Ja nyt Ocon ilmeisesti olisi kelpaamassa Rellulle, en sitten tiedä mihin Hulkki on menossa, mutta eipä hänkään ole Bottakseen nähden edellä kuin ehkä kansallisuuden osalta.
Tärkeimpinä uudistuksina tuolle vuodelle 2021 lienevät tosiaan ehdotettu kulukatto sekä yksinkertaisemmat ja halvemmat hybridimoottorit. Autojen aerodynamiikasta koitetaan saada sellainen, joka mahdollistaa autojen ajavan entistä lähempänä toisiaan ilman, että likainen ilmavirtaus häiritsee liikaa takana ajavaa. Riittää Ross Brawnilla ja kumppaneilla miettimistä noissa asioissa.Uudet säännöt on tulossa vuonna 2021, ja nyt kuljettajia on ainakin hieman kuunneltu. Itse en ole kovin vakuuttunut siitä, että myönteisiä muutoksia olisi riittvävästi tulossa. Mutta toki toivon, että tulee. Tällä hetkellä F1 on viihteen ja kiinnostavuuden osalta niin surkeaa osalla radoista, että tarvitaan todella radikaaleja otteita F1:n pelastamiseksi. "Säästelen nyt polttonainetta ja renkaita", ei enää ole muutamaan vuoteen riittänyt.
Vaikka olisi periaatteessa valittu toisistaan eroavat seokset kisaan, niin eikös nuo valita jo viikkoja (vai kuukausia) ennen. Silloin ei voi riittävästi ennakoida paikallista lämpötilaa. Jos Ranskan kisa olisi vaikka helteisenä ensi viikonloppuna, olisivat noiden renkaiden erot kenties ihan toiset.Aika monessa noista renkaisiin liittyvistä säännöistä on muuten ihan hyviä ideoita taustalla. Ongelma on vain se, että erot eri seosten välillä ei todellakaan ole niin suuret kuin alkujaan annettiin ymmärtää ja toisaalta varmaan toivottiin.
Hamiltonilta Ranskan GP:n voittonsa jälkeen kritiikkiä kisan ja muidenkin F1-kisojen tylsyydestä (Fanit tätä mieltä? Ymmärrän hyvin). Nykyinen F1 onkin aika perseestä viihteen näkökulmasta. Hamiltonin mukaan F1-päättäjät ovat tehneet tosissaan töitä, mutta tulokset ovat olleet surkeita jo vuosia. Tallien välinen rahanjako on pielessä. Ja jos listaisin noiden lisäksi omat näkemykseni, radat on osin suunnitteltu päin persettä ja samoin renkaat ja säännöt. Uudet säännöt on tulossa vuonna 2021, ja nyt kuljettajia on ainakin hieman kuunneltu. Itse en ole kovin vakuuttunut siitä, että myönteisiä muutoksia olisi riittvävästi tulossa. Mutta toki toivon, että tulee. Tällä hetkellä F1 on viihteen ja kiinnostavuuden osalta niin surkeaa osalla radoista, että tarvitaan todella radikaaleja otteita F1:n pelastamiseksi. "Säästelen nyt polttonainetta ja renkaita", ei enää ole muutamaan vuoteen riittänyt.
Tuntuu Pirelli olevan pitkälti tallien talutusnuorassa tässä asiassa. Perinteisesti Mersulla on ollut vaikeuksia renkaiden kanssa etenkin kuumilla radoilla, mutta tämän kauden Pirelleillä sellaista ongelmaa ei ole. Sattumaako? Jokunen vuosi takaperin Pirelli muutti renkaitansa kesän jälkeen niin, ettei Red Bullille löytynyt enää haastajaa loppukaudeksi.Renkaissa pitäisi olla isommat erot. Jos ajat hardilla, niin ajat pitkään mutta ajat alussa selvästi hitaammin. Nythän Kimikin roikkui eilen kovalla setillä muiden mukana. Ja softit olisivat sitten ylivoimaisesti nopeimmat, mutta myös sulaisivat alle nopeasti.
Miksi ihmeessä Ferrari ottaisi Bottaksen?
Aika helposti olisi sarja tasattavissa, otetaan käyttöön menestyspainot a la DTM. Mitä paremmin menestyy niin sitä painavammaksi auto ajan myötä tulee, aika nopeasti nuokin autot hidastuvat kun lyödään lyijyä reilusti koriin.
Itse toivon kovasti, että se olisi juuri Kvyat joka nostettaisiin. Nyt Gasly toki sai säälipisteen Ranskasta kun Ricciardo sai penaltyn, mutta jos sinulla on tallissa kuski joka ajaa kärkiautolla 11 sijoja, niin eipä siinä mitään häviä, vaikka kuskia vaihdettaisiin. Olisi hienoa jos Kvyat kaikkien vaikeuksiensa ja epätoivoistenkin tilanteiden jälkeen saisi vielä alleen auton, jolla on mahdollisuus ajaa podiumeista ja hyvänä päivänä voitoistakin. Myös Gaslylle tämä todistaisi, että vaikka tippuisikin Toro-Rossolle niin portit ylös ovat vielä avoinna. Voisihan tuon vaihdon tehdä vaikka pariksi kisaksi kerrallaan ja katsoa muuttuuko tilanne vaihtamalla paremmaksi. Gasly ei kamppaile mestaruudesta, joten se on yhdentekevää, vaikka Red Bull mahdollisesti menettäisi 1-3 pistettä kokeilun vuoksi.Saa nähdä saako Gasly pitää paikkansa kauden loppuun asti. En kyllä odottanut, että uhkaisi millään tavalla Verstappenia, mutta onhan nuo tulokset nyt ihan surkuhupaisia. Vissiin Hartleyn surkeus sai Gaslyn näyttämään viime kaudella todellisuutta paremmalta. Joku Kvyat-Gasly vaihto voisi olla ihan hyvä loppukaudeksi.
Ei Vetteliä varmaankaan tulla Mersulla näkemään niin pitkään aikaan kun Hamilton siellä ajaa, eli siinäkään mielessä kuskien vaihto Bottas <--> Vettel ei käy järkeen. Ainoana järkevänä vaihtoehtona näen sen että Hamilton ja Vettel vaihtaisivat keskenään paikkaa.Vaikka Vettel on ollut kaukana parhaasta tasostaan, on mies kaiken sattuessa kohdalle edelleen yksi gridin nopeimmista. Mersu ei pomminvarmasti halua tilannetta jossa Vettel kykenisi haastamaan ja antamaan painetta Hamiltonille.
Mites paljon nopeammin se Schumi parhaimmillaan veti Ferrarin pahimpina dominointivuosina, olisiko ollut 2002 tai 2004? Jotenkin häijy mielikuva että jossain aika-ajossa olisi pamauttanut pari sekuntia nopeampaa kuin toisen tallin kuski. Barrichello taisi olla välissä.Siinä voisi hetkellisesti naurahtaa kun kaudella 2021 Melbournen harjoituksissa Mercedes vetäisi 2 sekuntia toiseksi tullutta tallia nopeampaa. Kunnes sitten mentäisiin taas kuusi seuraavaa kautta Get in there Lewis meiningillä Mersun dominoidessa.
Saa nähdä saako Gasly pitää paikkansa kauden loppuun asti. En kyllä odottanut, että uhkaisi millään tavalla Verstappenia, mutta onhan nuo tulokset nyt ihan surkuhupaisia. Vissiin Hartleyn surkeus sai Gaslyn näyttämään viime kaudella todellisuutta paremmalta. Joku Kvyat-Gasly vaihto voisi olla ihan hyvä loppukaudeksi.
Huhujen mukaan Buemia ollaan viemässä Bullille, kun Gasley on ollut iso pettymys.
Edit. Siis kesken kauden.
Periaatteessa olisi Mersulle ihan oikein. Kaudella 2013 renkaita muutettiin sen takia kesken kauden kun ne eivät Mersulle sopineet, joten miksei nyt voitaisi tehdä samaa? Onhan tämä toki vähän ristiriitaista, että onko tämä oikea peruste lähteä muuttamaan renkaita kesken kauden, mutta tuskin muutos nyt ainakaan huonoksi kisailulle olisi.Ja kuten arvata saattaa, muut tallit kyllästyivät Mersun dominointiin ja ovat äänestämässä sen puolesta, että palattaisiin viime kauden renkaisiin (mikäli tämä on siis mahdollista). Linkki Iltalehteen aiheen tiimoilta.
Onhan tämä vähän ristiriitaista, koska varsinaisesti Mersun vika se ei ole, että ovat niin ylivoimaisia tällä hetkellä. Voisin kuitenkin väittää, että tämän kauden rengasmuutokset ovat juurikin Mersua palvelleet eniten.