Formula 1 – kausi 2019

  • 232 401
  • 1 280

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Mikäköhän tuossa Ricciardon tilanteen päätöksessä nyt kestää. Ensin ohitti Shikaanissa radan ulkopuolelta ja palasi varsin kyseenalaisesti radalle. Tämän jälkeen ohitti Räikkösen kaikki neljä pyörää radan ulkopuolella. Ei pitäisi olla mitään epäselvää. Tosin onhan se sääli kun kisan ainoa kilpa-ajoon viittaava tilanne päättyy todennäköisesti rangaistukseen.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Kimi on edelleen melkein samassa tahdissa tällä kaudella, kuin kaudella 2014 Ferrarilla. Laitan tähän kahdeksan ensimmäistä kisaa näiltä kahdelta kaudelta. Suluissa 2014 sijoitukset. 8(7), 7(12), 9(10), 10(8), 14(7), 17(12), 15(10), 8(10).
Tuolla kaudella Kimi keräsi yhteensä 55 pistettä ja oli loppusijoituksissa 12:sta. Nyt Kimi on 2 pistettä jäljessä tuon kauden tahtia, mikäli Ricciardo ei saa rangaistusta. Mikäli saa niin pisteitä on kahdeksan kisan jälkeen saman verran. Jännä nähdä pistääkö Räikkönen ainakin sijoituksellisesti paremmaksi tällä kaudella Alfan ratissa. Olisihan se hienoa jos tämä kausi ei olisi Kimin huonoin tuloksellisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Mikäköhän tuossa Ricciardon tilanteen päätöksessä nyt kestää. Ensin ohitti Shikaanissa radan ulkopuolelta ja palasi varsin kyseenalaisesti radalle. Tämän jälkeen ohitti Räikkösen kaikki neljä pyörää radan ulkopuolella. Ei pitäisi olla mitään epäselvää. Tosin onhan se sääli kun kisan ainoa kilpa-ajoon viittaava tilanne päättyy todennäköisesti rangaistukseen.

Kaiken logiikan mukaan viisi sekuntia on selviö. En ymmärrä mikä tuossa tosiaan kestää, kun ihan selvä rangaistus pitäisi olla. Jos kyseessä olisi ollut oikea kilparata niin Ricciardo olisi osunut sisäkurvin ratavalliin kahdesti kisan lopussa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
https://twitter.com/CroftyF1/status/1142850195799126016?s=09

Ricciardolle kaksi viiden sekunnin aikarangaistusta. Tippuu pistesijojen ulkopuolelle, Gasly nousee kymmenelle sijalle.
Liian ankara rangaistus mielestäni. Joku 3 sekuntia, olisi voinut lisätä loppuaikaan niin, että olisi säilyttänyt kuitenkin pistesijansa, mutta menettänyt paikkansa Kimille ja Hulkille. Gaslyn ja Norriksen edellä Ricciardo olisi ollut ilman temppuansa, mutta nyt menee sitten Red Bullille tämäkin säälipiste.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Liian ankara rangaistus mielestäni. Joku 3 sekuntia, olisi voinut lisätä loppuaikaan niin, että olisi säilyttänyt kuitenkin pistesijansa, mutta menettänyt paikkansa Kimille ja Hulkille.
5 sek taitaa olla minimirankku. Tai toki varoitus/rangaistuspiste mikälie olisi lievempi tässä tapauksessa ollut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimiltä kerrankin lupaavampi viikonloppu parin heikomman kisan jälkeen. Tallille harmi että vain yksi kuski pystyy pisteitä ottamaan, antaa todella paljon keskikastissa tasoitusta muille tuon seikan takia.

Mestaruuskamppailu taisi nyt kääntyä viimeistään Hamiltonille. Bottas tuntuu olevan ihan menettänyt taas itseluottamuksen kuten parilla edelliskaudella hyvän kauden aloituksen jälkeen. Jostain syystä nuo kauden alkupään kisat tuntuu Bottakselle sopivan. Olisiko ehkä osittain syy siinä että muut hieman hakee vielä auton kanssa asetuksia alkukaudesta ja kun saa auton balanssiin niin vaikeudet alkaa . Nyt näyttäisi vielä tuo tilanne kääntyneen niin rajusti että vaikka Hamilton keskeyttäisi niin ei paljon hetkauta mitään. Varsinkin kun ei taida jatkossa olla niin itsestään selvyys että pystyykö Bottas edes ykköseksi ajamaan vaikka Hamilton keskeyttäisi.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Loistava tuo Ricciardon rangaistus, koska kahdesti hän haki ohitustilanteessa hyötyä radan ulkopuolelta ja näistä on aiemmin se viisi sekuntia tullut ja niin tuli nytkin. Toivottavasti nyt vähän linjaa saataisiin näihin ja tämä on ainakin oikeanlainen askel.

Harmi vaan, että tässä kesti näin tarpeettoman kauan, koska oma Hulk vs. Ricciardo veto meni häviöksi, vaikka Hulkille rahaa laitoin. Voisi itsekin osallistua Kalevan kisoihin 400 metrille ja laittaa omaisuus kilpailun voittoon kiinni, kisassa sitten oikoisi nurmen kautta voittoon.
 

markusst

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS | Miami Dolphins
Jos ei haluta näitä ratarikkomuksia niin mites olisi ruoho radan ulkopuolella? Ei voi käsittää tollaista että tyyliin lentokentälle maalataan viivat ja kutsutaan sitä Grade A F1-radaksi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Varmaankin videoita on pyöritelty hartaasti tuossa Ricciardo - Räikkönen tapauksessa. Hauskaa sinänsä, että myös Kimi teki tuon tuplaohituksensa radan ulkopuolelta oikaisten. Ehkä osittain törmäyksen välttääkseen. Loppu hyvin, kaikki hyvin, kuitenkin.
Hauskaa kyllä sekin, että Kimin 7. sija on kuin voitto, mutta Valtterin 2. sija on lähinnä tappio. Niin se vaan menee.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Liian ankara rangaistus mielestäni. Joku 3 sekuntia, olisi voinut lisätä loppuaikaan niin, että olisi säilyttänyt kuitenkin pistesijansa, mutta menettänyt paikkansa Kimille ja Hulkille. Gaslyn ja Norriksen edellä Ricciardo olisi ollut ilman temppuansa, mutta nyt menee sitten Red Bullille tämäkin säälipiste.
Turhan ankaralta tuntuu rangaistukset, etenkin kun tuli tuplana, mutta ihan sääntöjen mukaan rangaistiin. Ricciardokin tietää kyllä nämä säännöt. Toisaalta ihan hyvä, että ei voi huoletta rikkoa sääntöjä sillä tavoin, että ei menettäisi juuri mitään vaikka rangaistaisiin. Säännöt on sääntöjä ja niitä tulee noudattaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimiltä kerrankin lupaavampi viikonloppu parin heikomman kisan jälkeen. Tallille harmi että vain yksi kuski pystyy pisteitä ottamaan, antaa todella paljon keskikastissa tasoitusta muille tuon seikan takia.
Oikeastaan tuo kuvaus "lupaavampi viikonloppu" on mielestäni räikeää vähättelyä. Kimi ajoi ihan törkeän hyvän kisan. Ehkäpä paras kisa pariin vuoteen, jos ei lasketa viime kaudella tullutta voittoa. Tuolla autolla ei olisi mitenkään voinut saavuttaa yhtään parempaa lopputulosta.

Toisaalta on oikein puhua lupaavammasta viikonlopusta Alfan suhteen, mutta Kimin osalta kyse oli täydellisestä suorituksesta. Auto ei vain pysty tuon parempaan tällä hetkellä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Jos ei haluta näitä ratarikkomuksia niin mites olisi ruoho radan ulkopuolella? Ei voi käsittää tollaista että tyyliin lentokentälle maalataan viivat ja kutsutaan sitä Grade A F1-radaksi.
Nurtsia tai hiekkaa, kumpikin käy. Noin kymmenen vuotta sitten alkanut villitys turva-alueiden muuttamisesta asfaltiksi näkyy sitten siinä, että oiotaan surutta jotain shikaaneja ja hyödytään hemmetisti. Valitettavasti vaan trendi on ollut pidemmän aikaa se, että perinteiset moottoriradat poistuvat pikkuhiljaa takavasemmalle ja näitä asfalttihelvettejä tuodaan kalenteriin entistä enemmän.

Paul Ricardin rata on toki sekin vielä perinteinen moottorirata, mutta pilattu täysin noilla naurettavan suurilla turva-alueilla. Saa nähdä kokeeko Zandvoortin ratakin samanlaisen mullistuksen, kun palaa kalenteriin ensi vuonna.

Kisasta ei ole hirveästi kerrottavaa, tällä kertaa ei jaksanut katsoa edes loppuun asti. Ricciardon rankut tuntuivat aluksi melko kovilta, mutta lopulta täysin perusteltavissa molemmat aikarangaistukset. Kimiltä vahva kisa parin huonomman viime kisan jälkeen, toivottavasti Alfalla meininki jatkuu nousujohteisena.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisaalta on oikein puhua lupaavammasta viikonlopusta Alfan suhteen, mutta Kimin osalta kyse oli täydellisestä suorituksesta. Auto ei vain pysty tuon parempaan tällä hetkellä.

Joo nimenomaan Alfan kohdalta yritin tuossa puhua, ajoihan myös Giovinazazzi hyvät aika-ajot joten talliltakin selkeä parannus tuntui olevan , samaan aikaan kun kuitenkin esim. Haas oli täysin hukassa. Karkaa vaan tuo tallien 6 tila jos kakkoskuski ei pysty pisteitä ottamaan. Ainakin näyttisi isoin ero tulevan nimenomaan kisavauhdissa, siinä missä Giovinazazzi tuntuu olevan hukassa renkaiden ja auton käyttäytymisen kanssa jo todella aikasessa vaiheessa (melkeinpä jokaisessa kisassa) niin Kimi on pystynyt vetämään pitempiä stinttejä ja pidettyä kilpailykyä pitempään ilman isoja ailahteluja.
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Mestaruuskamppailu taisi nyt kääntyä viimeistään Hamiltonille. Bottas tuntuu olevan ihan menettänyt taas itseluottamuksen kuten parilla edelliskaudella hyvän kauden aloituksen jälkeen. Jostain syystä nuo kauden alkupään kisat tuntuu Bottakselle sopivan. Olisiko ehkä osittain syy siinä että muut hieman hakee vielä auton kanssa asetuksia alkukaudesta ja kun saa auton balanssiin niin vaikeudet alkaa . Nyt näyttäisi vielä tuo tilanne kääntyneen niin rajusti että vaikka Hamilton keskeyttäisi niin ei paljon hetkauta mitään. Varsinkin kun ei taida jatkossa olla niin itsestään selvyys että pystyykö Bottas edes ykköseksi ajamaan vaikka Hamilton keskeyttäisi.

Jep, sillehän tuo vähän vaikuttaa että Valtterilta on jäänyt aamupuurot syömättä muutaman ekan gp:n jälkeen.

Tosin kun katsoo videon maikkarin aika-ajojen analyysistä Hamiltonin ja Valtterin väliltä, niin onko tuo loppuunsa ihme jos Bottasta vähän masentaa ja kyrsii...

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...laisen-faktan-todella-outoa/7458164#gs.l1rts0

Jännästi isoin osa erosta tulee suorilla osuuksilla, joissa molemmilla talla pohjassa?
#samakalusto #eritehot?
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kisa olisi ollut huomattavasti parempi ilman tuota shikaania keskellä suoraa. En ymmärrä alkuunkaan villitystä lyhentää suoria shikaaneilla. Eikö virallinen syy ole siinä, ettei nopeus nouse liian suureksi? Jos noin on, niin tehdään autoista hitaampia, niin ei nouse vauhdit liian suuriksi. Esim. 1000 kilon minimipaino olisi hyvä aloitus.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jännästi isoin osa erosta tulee suorilla osuuksilla, joissa molemmilla talla pohjassa?
#samakalusto #eritehot?

Onkohan mitään eroa milloin moottori autoon vaihdettu ja sitten on vielä siiven asetukset jotka aika paljon vaikuttaa. Onhan se tietenkin selvää että tässäkohti kautta Hamilton saa ekana uudet osat ja päivitykset ja muutenkin ykköskuskin vakanssia, mutta siinäpä se kun muutama kisa sitten vielä olisi tuota omaa kurssia voinut bottas yrittää muuttaa kun pystyi myös noita Aika-ajoja paalulle ajamaan, pilasi startissa jo mahdollisuutensa.

Ihan mielenkiintoista kyllä kuskimarkkinat lähivuosille, Verstappen on vähän jumissa Red Bullilla, Hamiltonia saattaisi kiinostaa ajaa ferrarilla vielä urallaan ja Vettel taas vähän siinä pisteessä että pitäisi miettiä uran lopetusta tai tallivaihtoa, ehkä jo ennen sopimuksen loppua. Saattaisko kenties Bottas ja Vettel vaihtaa tallia keskenään tämänkauden jälkeen?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä tuli Bottaksen suora vauhtiin niin mielestäni aika-ajojen lopussa ja kisan lämmittelyssä Bottaksen auto savutti hieman. Hyvinkin voi olla ettei autosta täysiä tehoja otettu joka hetki. Sen takia kenties Lecler myös pääsi lähelle lopussa ja aika-ajossa ei maksimi tehoja. Tämä täysin omaa pohdintaa.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Vaikka seuraan jokaisen kisan ja aika-ajon pitkälti alusta loppuun, niin en edelleenkään täysin pysy perässä näissä rengaskikkailuissa ja olen liian laiska selvittelemään tämän kauden sääntöjä. Eli miten voi olla, että ajamalla aika-ajoissa kympin ulkopuolelle, saat käytännössä kuitenkin paremmat lähtökohdat kisaan (Alfan tilanne eilen)? Oliko Giovinazi käyttänyt nopeimmat renkaansa ja joutui sen takia lähtemään kisaan Kimiä huonommilla renkailla, vai täytyykö kärkikymmenikön lähteä aina pehmeillä vai mitä tuossa oikein tapahtui?
 

Outzala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL
Vaikka seuraan jokaisen kisan ja aika-ajon pitkälti alusta loppuun, niin en edelleenkään täysin pysy perässä näissä rengaskikkailuissa ja olen liian laiska selvittelemään tämän kauden sääntöjä. Eli miten voi olla, että ajamalla aika-ajoissa kympin ulkopuolelle, saat käytännössä kuitenkin paremmat lähtökohdat kisaan (Alfan tilanne eilen)? Oliko Giovinazi käyttänyt nopeimmat renkaansa ja joutui sen takia lähtemään kisaan Kimiä huonommilla renkailla, vai täytyykö kärkikymmenikön lähteä aina pehmeillä vai mitä tuossa oikein tapahtui?
Kärkikymmenikön täytyy lähteä samoilla renkailla, joilla Q2:n nopein aika on ajettu. Muut saavat valita vapaasti.
 
Vaikka seuraan jokaisen kisan ja aika-ajon pitkälti alusta loppuun, niin en edelleenkään täysin pysy perässä näissä rengaskikkailuissa ja olen liian laiska selvittelemään tämän kauden sääntöjä. Eli miten voi olla, että ajamalla aika-ajoissa kympin ulkopuolelle, saat käytännössä kuitenkin paremmat lähtökohdat kisaan (Alfan tilanne eilen)? Oliko Giovinazi käyttänyt nopeimmat renkaansa ja joutui sen takia lähtemään kisaan Kimiä huonommilla renkailla, vai täytyykö kärkikymmenikön lähteä aina pehmeillä vai mitä tuossa oikein tapahtui?

Tuo sama sääntöhän on ollut voimassa jo useamman vuoden. Yksinkertaisuudessaan menee niin, että top10:n on lähdettävä kisaan sillä renkaalla, jolla teki nopeimman aikansa toisessa aika-ajojen toisessa osiossa.

Edit: Hidas
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Vaikka seuraan jokaisen kisan ja aika-ajon pitkälti alusta loppuun, niin en edelleenkään täysin pysy perässä näissä rengaskikkailuissa ja olen liian laiska selvittelemään tämän kauden sääntöjä. Eli miten voi olla, että ajamalla aika-ajoissa kympin ulkopuolelle, saat käytännössä kuitenkin paremmat lähtökohdat kisaan (Alfan tilanne eilen)? Oliko Giovinazi käyttänyt nopeimmat renkaansa ja joutui sen takia lähtemään kisaan Kimiä huonommilla renkailla, vai täytyykö kärkikymmenikön lähteä aina pehmeillä vai mitä tuossa oikein tapahtui?

Q3:een selvinneiden kuskien pitää startata sillä renkaalla, millä ajoi parhaan aikansa Q2:ssa. Usein käy sitten niin, että parhaiden vauhti riittää keskimmäiselläkin renkaalla, kun taas ne, jotka joutuvat tekemään kovan työn selvitäkseen Q3:een, joutuvat käyttämään pehmeimpiä renkaita.

Viime vuonna Venäjällä nähtiin tuosta pahin farssi, kun viisi kuljettajaa jätti ajamatta Q2:n ja siten kaikki ajan saaneet kuskit pääsivät Q3:een. Toki tuohon vaikuttivat paljon myös lähtöruuturangaistukset, kun esimerkiksi Red Bull jätti ajamiset kesken, kun heidät oli muutenkin määrätty joukon perälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös