Formula 1 – kausi 2019

  • 229 318
  • 1 280

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No ihan voidaan siitä lähteä, että Ferrarilla auto on aina suunniteltu 1.kuskin perusteella Schumin ajoista lähtien. Vettelin kanssa Kimillä ei tuota erilaista ajotyyli ongelmaa ollut, mutta Alonson kanssa kyllä oli. En nyt muista tarkelleen miten meni, mutta toinen näistä tykkäsi yliohjaavasta ja toinen aliohjaavasta autosta.

Tietenkin sitä autoa yritetään sitten säätää myös 2.kuskin toiveiden suuntaa niin paljon kuin vain pystytään.

Edit. Lisätään nyt vielä, että Alonso oli yksi parhaista ajamaan autolla, jolla ei pitäisi pystyä menestymään/sovi omalle ajotyylille.
Kyllä Kimi kärsi myös Vettelin kanssa siitä, että autoa suunniteltiin enemmän Vettelin tarpeisiin. Ajotyylit eivät toki olleet täysin päinvastaiset kuten Alonson kanssa, mutta merkittävä ero on myös Kimin ja Vettelin välillä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
ja tämä on todennäköisempää kuin se että Kimin nopeus ei vaan ole Alonson eikä edes Vettelin tasolla? Koskaan Kimi ei itsekkään ole myöntänyt olleensa lähtökohtaisesti kakkoskuski mutta ajautunut tietenkin siihen kun kauden edetessä ollut niin paljon jäljessä. Jossain myös joku kuski ties kertoa että ei autoa suunnitella jollekkin tietyille kuskeille vaan mahdollisimman nopeaksi, tiedä sitten..
Persoonana Kimi on kyllä ylivertainen, aidompaa tyyppiä saa hakea.
Ei Kimi paluunsa jälkeen ollutkaan Vettelin tai Alonson tasolla, mutta ei myöskään niin selvästi jäljessä, miltä tulosten perusteella saattoi vaikuttaa. Se nyt on päivänselvää, että Ferrarilla suunniteltiin autot Alonson ja Vettelin tarpeisiin. Eihän Kimi nyt halunnut suoraan myöntää kakkoskuskin asemaa, eikä Ferrarikaan halunnut sitä korostaa, mutta päivänselvä tilanne se oli ja päätös tuosta oli tehty ennen kausien alkua.

Tottakai autot suunnitellaan mahdollisimman nopeiksi, mutta haastatteluissa tämän sanominen on pelkkää jargonia. Osassa talleista ei toki ole selvää ykköskuskia, jolloin sitä autoa ei suunnitella toisen kuskin toiveiden mukaiseksi, mutta Ferrarilla näin ei ole yleensä ollut.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tästä tulee mielenkiintoista. Hamilton kyllä vielä hymyilee ja onnittelee Bottasta, mutta tuskin kovin kauaa jos Valtteri jatkaa tätä menoa. Enkä usko että Mersu haluaa uusia 2016 kautta, jolloin meno kuskien välillä oli melko räjähdysherkkä. Jännä nähdä miten tämä kuvio menee.

Bottas ajoi todella hienosti, ansaittu voitto.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Oli kyllä kuskien chillout-huoneessa aika erilainen tunnelma kuin aiemmin. Hamilton tajunnut, että Bottas ei aio tällä kaudella alistua kakkoseksi ilman taistelua. Ja Wolff haluaa takuuvarmasti Hamiltonin voittavan, sen paljasti toi tekohymy Bottaksen voiton jälkeen. Mut Valtteri johtaa taas sarjaa, se on pääasia. Hieno ajo kyllä Bottakselta.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Oli kyllä kuskien chillout-huoneessa aika erilainen tunnelma kuin aiemmin. Hamilton tajunnut, että Bottas ei aio tällä kaudella alistua kakkoseksi ilman taistelua. Ja Wolff haluaa takuuvarmasti Hamiltonin voittavan, sen paljasti toi tekohymy Bottaksen voiton jälkeen. Mut Valtteri johtaa taas sarjaa, se on pääasia. Hieno ajo kyllä Bottakselta.
Hyvä huomio tuo Wolffin tekohymy, samaa nauroin itsekin ja toinen mikä pistää silmään on edelleen se että kun Bottas sattuu voittamaan niin on melko hillityt juhlat tallissa. Jos taas Hamilton ottaa perus voiton niin tuntuu että karambat soi ja mekaanikot itkee onnesta :D
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Eipä ole tullut juuri kommentteja itse kisaan liittyyen. Omasta mielestä yksi ylivoimaisesti kiinnostivimmista kisoista pitkiin aikoihin kun Valtteri oli kärkitaistelussa. Ei todellakaan enää ole mikään Mr Nice Guy tuolla radalla.

On muuten tuo Hamilton vaan armoton kuski. Hän tietää juuri kuinka laittaa paineita edellä ajavaan. Saattaa himmata muutaman kierroksen aina välillä ja sitten taas hirveä vauhti päälle. Ei voi olla helppoa olla johtoasemassa hänen edellä, varsinkin jos rupee huomaamaan että hän on nopeampi. Valtteri suoriutui ilman virheitä paineesta ja Lewis itse teki virheen.

Loistavaa Valtteri!
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Oli kyllä kuskien chillout-huoneessa aika erilainen tunnelma kuin aiemmin. Hamilton tajunnut, että Bottas ei aio tällä kaudella alistua kakkoseksi ilman taistelua. Ja Wolff haluaa takuuvarmasti Hamiltonin voittavan, sen paljasti toi tekohymy Bottaksen voiton jälkeen. Mut Valtteri johtaa taas sarjaa, se on pääasia. Hieno ajo kyllä Bottakselta.

Kyllähän tuo tallin tilannetta hankaloittaa, koska aika luonnollista on olettaa, että heikon viime kauden jälkeen Bottaksen korvaamista on varmasti mietitty. Siellä on ehkä on ajateltu että Ocon hyppää rattiin tämän kauden jälkeen, eikä uskollista suomalaista haluta maksaa ulos, vaan annetaan ajaa viimeinen sopimuskausi. Oletus ehkä oli että Bottas on korkeintaan se ensimmäisen kauden uskollinen aseenkantaja ja jos oikein huonosti menee, niin korvaaja on jo valmiiksi tallin palkkalistoilla.

Eiköhän Bottaskin tajua olevansa ns. jatkoajalla ja jos huhut pitävät paikkansa, että Bottas haluaa sopimuskuviot selväksi toukokuun aikana, niin kyllähän nämä suoritukset tilannetta hankaloittavat merkittävästi. Tallin puolelle tämä keskinäinen taistelu aiheuttaa turbulenssia ja jos fanit miettivät, onko tämä nyt Bottaksen taso jatkossa, niin varmaan tuota myös tallin sisällä pohditaan. Halutaanko talliin oikeasti tilanne, jossa kuskit tasapäin taistelevat mestaruudesta ja tilanteessa toivottavaa, että kuski on Bottas?

Olisiko tallille parempi, jos kuski olisi Ocon, jolla on mahdollisesti pidempi tulevaisuus tallissa myös Hamiltonin jälkeen. Lisäksi yksi varikkohuhuhan kertoo, että Verstappenista oltaisiin kiinnostuneita. Toki onhan tämä kauden alkua ajattelen se kiinnostavin tarina ja jos Hamilton olisi ottanut esimerkiksi kolme voittoa, niin edessä olisi mahdollisesti äärettömän tylsä kausi. Luulisi että Mercedeksen leirissä ymmärretään, että tämä pieni draama tuonee myös näkyvyyttä tallille.

Jos tuo Ferrarin konttaus jatkuu, niin eihän tässä paljon kirjoitettavaa olisi, jos Hamilton ajaisi joka kilpailussa paalulle ja paalulta voittoon.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllähän Ocon olisi varmaan aika nöyrä apupoika Lewikselle ?

Hienosti on Valtteri kyllä aloittanut, pakko tunnustaa vaikka olenkin ollut sitä mieltä että Valtteri on se häntää heiluttava puudeli joka istuu tai antaa tassua kun käsketään....

Verstappeni ja Hamilton ei kyllä samaan talliin mahdu samaan aikaan ?

Tuli villi ajatus mieleen... Vettelin soppari loppuu jossain vaiheessa... Koettaisko Ferrari kaapata Max:in. Toimisko Charles / Max kaksikko ?
Vettelin kasetti ei tunnu kestävän tälläkään kaudella
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On muuten tuo Hamilton vaan armoton kuski. Hän tietää juuri kuinka laittaa paineita edellä ajavaan. Saattaa himmata muutaman kierroksen aina välillä ja sitten taas hirveä vauhti päälle. Ei voi olla helppoa olla johtoasemassa hänen edellä, varsinkin jos rupee huomaamaan että hän on nopeampi. Valtteri suoriutui ilman virheitä paineesta ja Lewis itse teki virheen.

Loistavaa Valtteri!

Eikä ollut eka kerta kun Valtteri on kauhean painostuksen alla ja ajaa pomminvarmasti ilman virheitä. Valtteri on todella vahva tällaisissa tilanteissa. Ehdottomasti yksi sarjan parhaita kuskeja kestämään paineita.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toisaalta, onko se Ocon ihan niin kova rattimies mitä maine nyt on? Eka täysi kausi oli hyvä, mutta viime kaudella aika paljon turhaa sähläystä ja lopulta keskitason tallikaverilta selvästi turpaan pisteissä. Bottas oli aika itsestäänselvä best of the rest valinta Rosbergin tilalle aikanaan, Ocon ei minusta ole samaa tasoa. Ja kun vielä tallikaverin kanssa yhteistyö oli mitä oli, niin mitä järkeä Toton olisi vaihtaa Bottas Oconiin. Siis nyt kun Bottas ajaa tasollaan.
Ovatko Mersut muuten 2017-> osuneet kertaakaan toisiinsa, tai ollut mitään läheltä piti tilanteitakaan?
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Toisaalta, onko se Ocon ihan niin kova rattimies mitä maine nyt on? Eka täysi kausi oli hyvä, mutta viime kaudella aika paljon turhaa sähläystä ja lopulta keskitason tallikaverilta selvästi turpaan pisteissä. Bottas oli aika itsestäänselvä best of the rest valinta Rosbergin tilalle aikanaan, Ocon ei minusta ole samaa tasoa. Ja kun vielä tallikaverin kanssa yhteistyö oli mitä oli, niin mitä järkeä Toton olisi vaihtaa Bottas Oconiin. Siis nyt kun Bottas ajaa tasollaan.
Ovatko Mersut muuten 2017-> osuneet kertaakaan toisiinsa, tai ollut mitään läheltä piti tilanteitakaan?

Eipä taida olla. Ei ole kyllä mersun järkeä Bottasta Oconiin vaihtaa. Tiedä sitten kauanko Hämiksellä riittää motivaatiota vielä ajella. Toisaalta Hämiksellä kyllä täysi mahdollisuus rikkoa Schumin ennätyksiä vielä, kun Mersun dominointi vain jatkuu.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Äärimmäisen hienoa on kyllä se että Bottas on onnistunut lyömään Hamiltonin nyt kahdesti ja johtaa MM-sarjaa. Lisäksi Hamilton on aina tunnettu vahvana aika-ajajana, joten siinäkin mielessä kova juttu että myös aika-ajoissa Bottas on ollut kahdesti Hamiltonia vahvempi. Kyllä Hamiltonkin alkaa vähitellen tajuamaan sen että Bottas ei ole enää mikään apupoika vaan ajaa kilpaa tosissaan, sen nimittäin huomasi jo eilen tuolla kuljettajien huoneessa ennen palkintojenjakoa. Ei nyt ehkä ihan vielä missään Hamilton vs. Rosberg -tilanteissa olla, mutta ei varmaan kohta olla kovin kaukanakaan siitä.

Varjopuolena toki alkukauteen sitten se että kyllähän tämä on Mersun täydellistä dominointia ollut. Okei, Leclerc olisi voittanut kauden toisen kilpailun ilman teknisiä murheita, mutta noin muuten neljä kaksoisvoittoa neljästä ensimmäisestä kisasta on aika mykistävä tilasto. Itse asiassa viimeksi on joskus 50-luvulla käynyt vastaavaa. Täytyy nyt toivoa että Bottas jatkaa samaa tahtia ja pystyy jatkossakin lyömään Hamiltonin, niin saadaan ainakin jännitystä MM-taisteluun.

Eikä ollut eka kerta kun Valtteri on kauhean painostuksen alla ja ajaa pomminvarmasti ilman virheitä. Valtteri on todella vahva tällaisissa tilanteissa. Ehdottomasti yksi sarjan parhaita kuskeja kestämään paineita.
Joo kyllä Valtterilla ehdottomasti pää kestää näissä painetilanteissa. Harvoin sortuu ajovirheisiin, itse asiassa eilisessä kisassa se oli nimenomaan Hamilton joka sortui ajovirheeseen kun yritti väkisin punnertaa Bottaksen peesissä mutta sitten teki virheen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo kyllä Valtterilla ehdottomasti pää kestää näissä painetilanteissa. Harvoin sortuu ajovirheisiin, itse asiassa eilisessä kisassa se oli nimenomaan Hamilton joka sortui ajovirheeseen kun yritti väkisin punnertaa Bottaksen peesissä mutta sitten teki virheen.
Taisi 2017 pari ekaa voittoa tulla vähän vastaavassa painetilanteessa Vetteliä vastaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ovatko Mersut muuten 2017-> osuneet kertaakaan toisiinsa, tai ollut mitään läheltä piti tilanteitakaan?

Eilisen jälkeen sanoisin sen olevan vain ajan kysymys, koska kolisee. Hamiltonilla alkaa mennä tunteisiin eikä tule antamaan enää jatkossa samalla tavalla tilaa kuten eilen teki. Ja jos kolisee, niin varmaa on, että oli syy kumman hyvänsä, niin tallin suhtautuminen on vastaavaa kuin RB:lla viime kaudella Verstappen/Ricciardo -kolarissa (eli tässä tapauksessa tuettaisiin Hamiltonia).
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Toivottavasti tosiaan alkaisi kolisemaan Mercedes kuskien kesken. Kyllähän tämä tilanne varmasti suomalaisille kelpaa, mutta voisin kuvitella kaikkien muiden toivovan kipinää tallitoverusten keskelle. Olisihan se ollut melko väritöntä jos Rosberg ja Hamilton olisivat kunnioittaneet toisiaan radalla ja sen ulkopuolella. Tuo Mersun neljä kaksoisvoittoa neljästä kisasta on toki kova saavutus, mutta ei mielestäni kerro täysin mistään dominoinnista. Kyllähän Mercedes oli selvästi enemmän muita edellä, kausilla 14,15 ja 16, muttei silloin onnistunut maksimoimaan alkukautta kertaakaan. Nyt se on onnistunut vaikka Ferrari on paljon lähempänä.
Ferrarin ja Vettelin tekeminen eilen oli kyllä melko harmaata ja näytti ettei Vetteliä edes kiinnostanut yrittää ohi Mersuista. Se että Ferrari luopui Arrivabenestä oli päätöksenä yhtä tyhmä kuin McLarenin luopuminen Hondasta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulosten valossa alkukausi on ollut Mersujen dominointia, mutta kun katsotaan tulosten taakse, niin tilanne ei todellakaan ole näin "lohduton", jos koko kauden kilpailuasetelmia mietitään.

Ferrarilla on tehty virheitä, mutta vauhti on ollut pääosin riittävää Mersun haastamiseen. Kunhan saavat kasaan edes sen yhden siistin viikonlopun, niin tilanne voi alkaa kääntymään voimakkaasti. Leclerc parantaa ihan varmasti otteitaan kisasta toiseen, mutta on jo nyt ollut varsin nopea.

Myös Red Bull on niin lähellä nopeuden suhteen, että päivitysosien myötä ja erilaisilla radoilla se saattaa oikeasti taistella jopa voitosta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Myös Red Bull on niin lähellä nopeuden suhteen, että päivitysosien myötä ja erilaisilla radoilla se saattaa oikeasti taistella jopa voitosta.

Joo ja jos esim. viimekautta peilataan niin Monacossa ja Kanadassa Red Bull oli yllättävän kilpailukykyinen, nyt tuntuisivat että olisivat vieläkin lähempänä joten saa nähdä ovatko tuolloin kärjessä. Noissa kisoissa myös Mersulla taisi viimekaudella suurimmat ongelmat olla. Jos Espanjan jälkeisissäkin kisoissa keikkuvat kärjessä niin eiköhän se ole sitten siinä, mutta noissa taitaa muiden parhaimmat mahdollisuudet olla. Mersulle toki tilanne on hyvä siinä mielessä että jos kaikki kolme tallia on lähellä toisiaan niin pisteet jakantuvat todennäköisesti tasaisemmin jolloin johto helpompi pitää. Toki isoin uhka mersulla saattaakin olla tallin sisältä jos Bottas pistää hamiltonia ahtaalle seuraavissakin kisoissa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Red Bull on itseasiassa ollut monena vuotena se kuka on kyennyt selkeästi parhaiten kehittämään pakettiaan. Viime kauden loppupuolella haastoi ihan tosissaan jo Ferraria Ja Mercedestä.

Jännä nähdä miten tuo Gaslyn tilanne etenee. Äijä on ollut kyllä sanalla sanoen aika umpisurkea alkukaudesta. Ja samalla myös harmittaa Ricciardo ja kuinka surkean auton Renault on hänelle väsännyt.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Red Bull on itseasiassa ollut monena vuotena se kuka on kyennyt selkeästi parhaiten kehittämään pakettiaan. Viime kauden loppupuolella haastoi ihan tosissaan jo Ferraria Ja Mercedestä.

Jännä nähdä miten tuo Gaslyn tilanne etenee. Äijä on ollut kyllä sanalla sanoen aika umpisurkea alkukaudesta. Ja samalla myös harmittaa Ricciardo ja kuinka surkean auton Renault on hänelle väsännyt.
Gaslyhan oli ihan pätevässä vauhdissa nyt Bakussa. Aika-ajoissa oli ensimmäisen osion nopein ja kisassakin ajoi hyvin, kunnes auto petti alta. Toki varikolta starttaamiseen johtanut punnituksen missaaminen harjoitusten jälkeen taisi olla lähinnä Gaslyn oma vika, mutta se tuskin toistuu ja sillä ei ole mitään tekemistä ajotaitojen tai nopeuden kanssa.

Jos Ferrari parantaa, niin se haastaa Mersua ihan tosissaan, mutta jos se ei paranna, niin Red Bull saattaa hyvinkin taistella Ferrarin kanssa tasapäisesti tallien mm-sarjassa. Mersua tuskin muut kuin Ferrari voivat tosissaan haastaa tuossa taistossa.
 

BaronFIN

Jäsen
Jos Ferrari parantaa ja jos Red Bull parantaa. Ihan kuin Mercedes pysyisi paikoillaan ja olisi lopettanut kaikki kehitysohjelmansa. No, ei se ihan nyt niin mene.

Jos Räikkönen olisi ajanut Ferrarilla (seinään) kuten Monacon poika on rattia vääntänyt niin jeesus mikä ulina täällä olisi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos Ferrari parantaa ja jos Red Bull parantaa. Ihan kuin Mercedes pysyisi paikoillaan ja olisi lopettanut kaikki kehitysohjelmansa. No, ei se ihan nyt niin mene.
Hyvin luettu. Tottakai jokainen kehittää, mutta Ferrari on ollut vauhdin puolesta jo nyt Mersun tasolla. Ovat vain kaatuneet virheisiin. Ferrarin osalta parantamisessa on kyse enemmänkin siitä, että saavat virheet minimioitua.

Ja Red Bullin osalta totesin vain, että heillä voi olla mahdollisuuksia, jos kehitystä tapahtuu kauden aikana mukavasti, kuten on Red Bullin kohdalla käynyt ennenkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole aktiivinen formuloiden seuraaja, mutta johan tässä on muutama vuosi ennustettu ja odotettu Ferrarin ja kumppaneiden nousua. Lopuksi kuitenkin mersut voittavat. Niin varmaan seuraavallakin kerralla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole aktiivinen formuloiden seuraaja, mutta johan tässä on muutama vuosi ennustettu ja odotettu Ferrarin ja kumppaneiden nousua. Lopuksi kuitenkin mersut voittavat. Niin varmaan seuraavallakin kerralla.
Ehkä kannattaisi seurata aktiivisesti ja kommentoida sitten. Jos pelkkiä tuloksia seuraa, niin jää aika paljon pimentoon.

Mutta ilmeisesti näkemyksesi on, että kun kerran aiempien kausien osalta on käynyt tietyllä tavalla, niin näin tulee käymään loputtomiin myös tulevaisuudessa. Ihmeellistä kyllä, että yhdenkään tallin dominointi ei ole ollut loputonta tähän päivään asti.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä kannattaisi seurata aktiivisesti ja kommentoida sitten. Jos pelkkiä tuloksia seuraa, niin jää aika paljon pimentoon.

Mutta ilmeisesti näkemyksesi on, että kun kerran aiempien kausien osalta on käynyt tietyllä tavalla, niin näin tulee käymään loputtomiin myös tulevaisuudessa. Ihmeellistä kyllä, että yhdenkään tallin dominointi ei ole ollut loputonta tähän päivään asti.
Kommenttini tarkoitus oli osoittaa, että keskustelun sisältö ei ole hirveästi muuttunut vaan sama tilanne kuin edellisellä kaudella ja sitä edeltävälläkin.

Ei ollut tarkoitus loukata ketään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös