Formula 1 – kausi 2019

  • 232 445
  • 1 280

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nelossija nyt on Alfalle täysin utopistinen, vaikka nyt sillä sijalla ovatkin Kimin hienojen suoritusten takia. Kyllähän tähän asti nähdyn perusteella Rellun lisäksi Haas on edellä, ja ehkä myös McLaren. En kauheasti yllättyisi, jos Alfa olisi kauden lopussa sijalla 7, siinä toki parannusta yksi sija viime kauteen. Viitossija on ehdoton maksimi ja se olisi jo hieno saavutus. Kimille taas top-10 loppusijoitus.
En nyt täysin utopistisesta puhuisi tuon neljännen sijan suhteen. Toki vaikea se on saavuttaa, mutta ei tähän asti nähdyn perusteella mitään kovin suuria johtopäätöksiä voi tehdä voimasuhteista. Varsin tasaväkisesti Kimi on taistellut radalla Haasin, Renaultin ja McLarenin kanssa. Toki Giovinazzin täytyy nousta taistelemaan pistesijoituksista, koska yksin Kimi ei missään nimessä voi neljättä sijaa Alfalle saavuttaa tallien taistelussa. Viides sija ainakin on täysin saavutettavissa, jos Giovinazzi tuo edes vähän apuja pistetaistelussa Kimille.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
En nyt täysin utopistisesta puhuisi tuon neljännen sijan suhteen. Toki vaikea se on saavuttaa, mutta ei tähän asti nähdyn perusteella mitään kovin suuria johtopäätöksiä voi tehdä voimasuhteista. Varsin tasaväkisesti Kimi on taistellut radalla Haasin, Renaultin ja McLarenin kanssa. Toki Giovinazzin täytyy nousta taistelemaan pistesijoituksista, koska yksin Kimi ei missään nimessä voi neljättä sijaa Alfalle saavuttaa tallien taistelussa. Viides sija ainakin on täysin saavutettavissa, jos Giovinazzi tuo edes vähän apuja pistetaistelussa Kimille.

Tallien voimasuhteet on yksi asia - toinen asia on sitten kuljettajien taitotaso. Kahden GP:n perusteella Alfa on tullee sijoittumaan sijoille 5-7 - riippuen siitä miten Giovinazzi tulee ajamaan. Mikäli jatkaa näin, niin sitten ei vitossijaan ole asiaa. Kimillekin tulee jossain vaiheessa se pakollinen keskeytys tai kaksi - keskikasti tulee pisteiden valossa olemaan tiukka, joten yksi pisteetön kisa saattaa merkitä aika paljon sijoituksellisesti.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Missä oli tuhma-Valtteri ? Katosi tyylilleen uskollisesti kameroista ja jäi minuutin Hamiltonista. Fuck you Valtteri. Olitpa taas hidas. :)

Kimin viimeinen stintti softeilla oli hemmetin vahva. Muuten aika perus suhailua ja ensimmäinen stintti löpön säästelyä(!!!).

Miksi tuo 100 kg/h maksimikulutus ? Miksi ei voida kilpailla alusta loppuun urut auki ja kuluttaa 20kg enemmän löpöä ? Grönlanti sulaa ?
 
Viimeksi muokattu:

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Vaikkei Hamilton ole lähellekään suosikkikuskejani, niin pitää kyllä todeta miehen olevan taitava sekä erittäin kypsä kuljettaja. Eikä hän niitä virheitäkään kovin paljoa ole tehnyt - mainitsemistasi virheistä on kulunut jo yli kymmenen vuotta. Vettel teki virheen viimeksi eilen.
Juu, kyllähän Hammeri on yksi kaikkien aikojen kovimmista kuskeista ja varmasti tämän hetkisistä paras. Virheitä kysyttiin, ja noi tuli mieleen sekä hyvässä, että pahassa (Kimin kannalta).
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Missä oli tuhma-Valtteri ? Katosi tyylilleen uskollisesti kameroista ja jäi minuutin Hamiltonista. Fuck you Valtteri. Olitpa taas hidas. :)

Valtterilta oli erittäin kyrväkäs lähtö. Sitten vauhti ei riittänyt. Siellä oli jotain pussia siivessä kiinni yms. Mutta olihan Fefe ja varsinkin Leclerc nopeita.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Bottas oli trimmannut partaansa liikaa. Siitä johtui vauhdin puute. Ensi kisaan taas kunnon rouheutta niin alkaa kyyti kulkea.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikä oikein viitsi puhua Sennasta ja Ricciardosta samassa lauseessa :) Sennalla oli vähän muutakin näyttöjä kuin näyttäviä jarrupommeja.
Eihän noita samassa lauseessa mainittukaan.

Oli viihdyttävä kisaviikonloppu ja edelleen harmittaa Leclercin kohtalo, olisi ollut täysin oikea voittaja ylipäätänsä ja ollut hieno ns. lisänäpäytys Vettelillekin, että nuori tallikaveri tuli ja vei 100-0 eli ensin aika-ajot ja päälle kisankin. No, Vetteliä toki Leclerc veikin, muttei harmittavasti koko kisaa.

Hyvä kausi tulossa, jos vaan Ferrarikin nyt saa vauhtinsa hyödynnettyä kunnon tuloksiin, kärkipakan takana puolestaan onkin sitten rutkasti kiinnostavia liikkuvia osia kuten aina.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika vaikeita nekin on ajoittaa siten, että pääset ohi etkä kolaroi, vaikka kaveri väistelisi. Herkästi vedät myös liian leveäksi ja kaveri pääsee taas ohi. Ihan oma taiteenlajinsa tuokin.

Joo ja minusta hieman näyttänyt että Alfalla olisi ehkä isoimmat ongelmat noiden renkaiden kulumisen ja toiminnan kanssa, jos siinä olisi Kimi väkisin alkanut syöksymään ohi niin myös noiden toimintaan se olisi voinut vaikuttaa ja koko keskikasti mennä ohi sitten lopulta. Näyttää ainakin että tälläkaudella pystyisi kuitenkin paljon helpommin pysymään sen toisen auton perässä. Taistelua ei kuitenkaan näytetty niin vaikea sanoa oliko esim. suoranopeuksissa eroa. Lisäksi jäi vielä se 3 kierosta ajamatta joten ei tiedä säästelikö kimi aivan loppuun paukkuja.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Bottas otti sitten paalun, eikä ollu edes tyytyväinen kierrokseensa, Kimin jäädessä tällä kaudella ekaa kertaa vikasta osiosta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Bottakselta mainio suoritus tuloksellisesti. Kimmolla duunia huomenna enemmän edessä.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Bottas otti sitten paalun, eikä ollu edes tyytyväinen kierrokseensa, Kimin jäädessä tällä kaudella ekaa kertaa vikasta osiosta.
Bottaksella ei tosiaan oikeen osunut hyvät osiot samalle kierrokselle. Varmaan jostain saisi ongittua mikä olisi ollut aika ekan vedon ekalla ja tokan vedon vikalla osalla. Keskiosa taisi olla molemmissa hyvä, ja ainakin Ferrari jäi siinä parissa mutkassa monta kymmenystä.
 

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hamilton näytti kyllä melkoista pelisilmää, vaikken miehestä yhtään tykkää niin pakko nostaa hattua tuolle jarruttelulle.

Kyllähän Hamilton nosti aivan älyttömästi tasoaan kun sai taistella kahdestaan Rosbergin kanssa. Samanveroisilla vehkeillä kun ajelee niin joutuu kääntämään kaikki kivet edun saavuttamiseksi.

Kyllä niillä huippukuskeilla on sitä pelisilmää eritavalla, Vettel tajusi että nyt on kiire ja paineli Verstappenista ohi. Teinipojalta sitten kauheat itkut kun ei oma pelisilmä riittänyt ja se hymyilyttää kyllä koko lauantain ainakin meikäläistä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Gasly on osoittautumassa aikamoiseksi flopiksi. Tosin kausi on alussa, mutta aikamoinen ero on tallikaverien välillä. Tosin RB ei pystyne haastamaan Mercedestä eikä Ferraria tälläkaudella vaikka toista ajaisi kuka muu tahansa gridiltä ja Verstappenin pisteet riittävät yksi pitämään keskikastin takana. Eikä Alborn tai Kvyat ole mitään poikkeuksellisen lahjakkaita kuten Verstappen niin Gasly saanee aika rauhassa ajella ainakin toistaiseksi.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Hieno homma, että Vale ajoi paalulle, Eihän Bottas vieläkään meinaa oikein innostaa samalla tapaa kuin Kimi, mutta kyllä esim. tänään jo aika-ajojen lopussa jännitti Valtterin puolesta. Bottasta tässä kuitenkin mestariksi kannatetaan, joten jos se siitä lähtisi.
Ihmeellistä sekoilua kyllä oli Q3:ssa tuo, että esim Haas-kuskit eivät ehtineet aloittaa kierrosta ollenkaan ja myös Verstappenilla sekosivat pasmat kun Vettel tuli ohitse. Kisan kannalta olisi ollut kiva jos Max olisi ottanut vaikkapa kolmannen ruudun ja päässyt haastamaan heti kärkeä. Verstappen ajoi Q2 nopeimman ajan Ferrarin ja Mersun tapaan mediumeilla, kun taas tallikaveri Gasly starttaa kisaan pehmeimmillä renkailla, eli periaatteessa pystyisi lähdössä haastamaan, mutta kun Gaslyn vauhti on mitä on niin saa kyllä tehdä töitä ollakseen edes top 6:ssa huomenna.

Willimsilta melkoinen milestone sijoittua 17 ja 18:sta sijalle. Pari autoa kun olisi pudonnut pelistä pois niin siinähän olisi jo Q2 paikka ollut lähellä. Eroakaan ei kärkeen ollut edes kolmea sekuntia. Eihän tuota toki oikeasti voi kehua millään tavalla. Heikkikin on Caterhamilla ajanut toiseen osioon monta kertaa ja Marussiakin useampaan otteeseen saman tempun tehnyt pari kautta sitten, joten on suorastaan säälittävää jos nämä jäävät Williamsin parhaiksi suorituksiksi tällä kaudella.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Hieno homma, että Vale ajoi paalulle, Eihän Bottas vieläkään meinaa oikein innostaa samalla tapaa kuin Kimi, mutta kyllä esim. tänään jo aika-ajojen lopussa jännitti Valtterin puolesta. Bottasta tässä kuitenkin mestariksi kannatetaan, joten jos se siitä lähtisi.
Ihmeellistä sekoilua kyllä oli Q3:ssa tuo, että esim Haas-kuskit eivät ehtineet aloittaa kierrosta ollenkaan ja myös Verstappenilla sekosivat pasmat kun Vettel tuli ohitse. Kisan kannalta olisi ollut kiva jos Max olisi ottanut vaikkapa kolmannen ruudun ja päässyt haastamaan heti kärkeä. Verstappen ajoi Q2 nopeimman ajan Ferrarin ja Mersun tapaan mediumeilla, kun taas tallikaveri Gasly starttaa kisaan pehmeimmillä renkailla, eli periaatteessa pystyisi lähdössä haastamaan, mutta kun Gaslyn vauhti on mitä on niin saa kyllä tehdä töitä ollakseen edes top 6:ssa huomenna.

Willimsilta melkoinen milestone sijoittua 17 ja 18:sta sijalle. Pari autoa kun olisi pudonnut pelistä pois niin siinähän olisi jo Q2 paikka ollut lähellä. Eroakaan ei kärkeen ollut edes kolmea sekuntia. Eihän tuota toki oikeasti voi kehua millään tavalla. Heikkikin on Caterhamilla ajanut toiseen osioon monta kertaa ja Marussiakin useampaan otteeseen saman tempun tehnyt pari kautta sitten, joten on suorastaan säälittävää jos nämä jäävät Williamsin parhaiksi suorituksiksi tällä kaudella.

Niin Williams kuskithan olivat sen takia noilla sijoilla, kun Albion ei päässyt edes radalle auton mentyä niin huonoon kuntoon ja Giovinazzillakin oli jotain ongelmia. :D

Edit. Williamsit eivät kyllä tällä kaudella tule Q2 pääsemään ellei useammalla autolla tule ongelmia tai vesisade ala heti heidän ajettua ensimmäiset kierrokset kuivalla.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kyllä niillä huippukuskeilla on sitä pelisilmää eritavalla, Vettel tajusi että nyt on kiire ja paineli Verstappenista ohi. Teinipojalta sitten kauheat itkut kun ei oma pelisilmä riittänyt ja se hymyilyttää kyllä koko lauantain ainakin meikäläistä.
Verstappen on ajoittain tyhmä lapsi. Kohta se varmaan kitisee jos kisan viimeisellä kierroksella hänet ohitetaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olipa vähän tylsä kisa kyllä. Päälinmäisenä jäi mieleen Bottaksen melko vaisu kisa, paalupaikka olisi pitänyt pystyä paremmin hyödyntämään nyt saattoi olla viimeisiä hetkiä horjuttaa Hamiltonin luottamusta, nyt näyttäisi että alkaa menemään omia menojaan kuten edelliskausina tallikaveriin nähden. Toki voimasuhteet vaihtelee rajusti vielä ratakohtaisesti, mutta Ferrari myös näyttäisi syövän itseltään pisteitä niin en oikein usko Vettelin ja Ferrarin mahdollisuuksiin.

Kimiltä myös hyvää taistelua taas keskikastissa, tosin ei tuo varmaan tule riittämään tallien 4 sijaan jos tallikaveri ei rupea petraamaan suorituksia, mutta näyttää selkeästi varmin kuski olevan keskikastissa. Ei varmaan 6-7 sija MM-pisteissä mahdoton ole kuskien taistelussa. Näyttäisi jopa että kyytiä olisi enemmänkin mutta harmittavasti aina muutama auto siihen eteen ehtii niin ettei aivan ohi pääse.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ei riitä Ferrarilla vauhti eikä taktinen osaaminen, taaskaan. Leclerc hölmöiltiin viidenneksi ja vasta nyt ihmiset heräävät tuohon Ferrarin pelleilyyn, kun Vettelin tallikaverina on kaikkien rakastama monacolainen eikä eläkeikää lähestyä RäikkösKimi. Nyt kun Räikkönen on vihdoin päässyt pois tuolta makaroonien seasta, niin tulosta on alkanut tulemaan ihan eri tavalla. Tainnut tällä kaudella toistaiseksi jokaisessa kisassa sijoittua paremmin kisassa aika-ajoihin nähden. Kausi on toki vasta alussa ja voimasuhteet tulevat muuttumaan, mutta ainakin itse olen ollut positiivisesti yllättynyt kuinka hyvä tuo Alfa on Kimin käsissä. Giovinazzi ei saa omasta autostaan mitään irti ja mielestäni on melkeinpä gridin surkein kuski ennen Kubicaa.

Bottaksestakaan ei ollut juuri haastamaan Hamiltonia voitosta. Viimeisten stoppien jälkeen pääsi 1,5 sekunnin päähän, mutta tuon jälkeen Hamilton sai omat renkaansa toimimaan ja se oli sitten soronoo. Shanghain rata ollut muutenkin varmaan AmazingFansin vakioratoja dominoinnin suhteen, joten ei mitään uutta tässä mielessä.

Parin viikon päästä sitten Bakua ja onneksi siellä sentään sattuu ja tapahtuu.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kimiltä myös hyvää taistelua taas keskikastissa, tosin ei tuo varmaan tule riittämään tallien 4 sijaan jos tallikaveri ei rupea petraamaan suorituksia, mutta näyttää selkeästi varmin kuski olevan keskikastissa. Ei varmaan 6-7 sija MM-pisteissä mahdoton ole kuskien taistelussa. Näyttäisi jopa että kyytiä olisi enemmänkin mutta harmittavasti aina muutama auto siihen eteen ehtii niin ettei aivan ohi pääse.

Kyllä se siltä nyt näyttää, ettei Alfalla riitä millään kyyti tuohon tallien neljänteen sijaan. Tätä ei tietenkään auta se, että Giovinazzi tuntuu hitaalta ja näköjään se on aina noissa Fiatin talleissa, että sille kakkoskuskille lyödään maanantaipainoksista kasattu auto, joka hajoilee milloin mitenkin. Melko tasainen tuo keskikasti on ja sinällään vähän hajontaa pisteisiin tulee, mutta kyllä sieltä saattaa jatkossa kuitenkin muita vahvempia erottua.

Kimin kuskien kuudenteen sijaan en näe mitään mahdollisuuksia, ellei Gasly sitten ryssi jatkuvasti oikein urakalla. Riippuen vähän siitä, mihin suuntaan minkäkin tallin kehitys menee ja miten radat sopivat autoille, niin tuo seitsemäs sija voi olla haarukassa ja parasta, mihin Kimi voi lopulta yltää. Tasaisuus noilla best of the rest sijoituksilla on valttia. Periaatteessa nämä muut kuskit taistelevat vain skabojen pisteistä 6,4,2,1, jolloin isompia eroja on vaikea nykiä ja sopivalla vaihtelulla erot pysyvät hyvin pieninä. Jonkun erikoisen skaban 4./5. sijalla voi taas saada aika ison edun, jos muut vielä ajelevat takana sopivasti. Mielestäni siis Kimin ehdoton maksimi on 7. sija, mutta sekään yllättäisi, jos sijoitus on jotain about 8.-10. väliltä. Mutta, mistäs noiden tallien kehityksestä tiedät.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kuinkakohan kauan kestää, että Maranellossa herätään todellisuuteen. Vettel ei tule Hamiltonia lyömään mestaruustaistossa.
Leclerc on nyt menettänyt kolmessa ekassa kisassa 5-7 pistettä Vettelin hyväksi tallin päätöksien ansiosta, sekä 10 pistettä
tekniseen vikaan. Silti pisteet on Monacolaiselle 37-36 ja Verstappen on edellä selkeästi heikommalla autolla.

Bottaksen huono startti harmittava ja Lewis pääsi kontrolloimaan kisaa ja teki taas vaihteeksi täysin virheettömän kisan.

Kimiltä taas hyvä kisa ja kaksi pistettä. Keskikastissa tuo kokemus ja rauhallisuus tulee olemaan kovaa valuuttaa kauden vanhetessa.

Albornilta hyvä suoritus ja ansaittu driver of the day.

Gasly ajaa omaa sarjaansa. Ei tunnu vauhti riittävän muille kärkiautoille ja keskikastilla ei autojen suorituskyky riitä uhkaamaan millään tavalla.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oliko muuten niin, että tämä oli nyt ensimmäinen kerta sitten kauden -92, kun joku talleista ottaa kaksoisvoiton kauden kolmesta ekasta skabasta? Kuulinko oikein, vai ymmärsinkö väärin, tai jotain?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kova on työ Bottaksella jos meinaa Lewiksen lyödä, sen verta kovalla tasolla Lewis suorittaa heti alkukaudesta. Bottas oli Australiassa ylivoimainen, mutta näissä kahdessa kisassa ei ole pystynyt Hamiltonia vauhdissa haastamaan, ja se vähän huolettaa. Noh, kausi on onneksi vasta alussa.

Ferrari sen sijaan jatkaa jo perinteeksi muodostunutta perseilyä. Ilman tallimääräyksiä Leclerc-Vettel vääntö olisi 3-0, nyt se on 2-1. Ihan järjetön päätös tuhota Leclercin kisa, tuossa olisi voitu tuoda autot maaliin sijoilla 3&4, nyt Leclercin taktiikasta johtuen Max pääsi kiilaamaan väliin. Näyttää siltä, että on huti panostaa Vetteliin, mutta eiköhän Ferrarilla tajuta tämä joskus syksyllä, jolloin kaikki on jo liian myöhäistä.

Kimiltä taas perus suoritus. Tasainen, nopea ja luotettava. Ei tuon parempaa kuskia keskitalliin voi saada.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Oliko muuten niin, että tämä oli nyt ensimmäinen kerta sitten kauden -92, kun joku talleista ottaa kaksoisvoiton kauden kolmesta ekasta skabasta? Kuulinko oikein, vai ymmärsinkö väärin, tai jotain?

Kuulit oikein. Williams tuon tempun aikanaan teki, ja nyt Mersu perässä.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lisätään nyt vielä sekin, että onhan toi Fiat ja Sebu melkoinen pariskunta. Keinolla millä hyvänsä pitää tallin pilata Leclercin kisa, jotta Sebu näyttää tallin ykköskuskilta ja kerää enemmän pisteitä kuin junnu. Paljon on kautta jäljellä, mutta Mersulla on nyt likeäs puolet enemmän pisteitä kuin Fiatilla. Tulee hauskoja skaboja, kun nopeampi kuski määrätään hitaamman taakse suununtaiajelulle. Vai nähdäänkö jatkossa perinteisiä varikkopysähdystaktiikoita asioiden hoitamiseen. Oma jännityksensä tässäkin.
 

markusst

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS | Miami Dolphins
Lisätään nyt vielä sekin, että onhan toi Fiat ja Sebu melkoinen pariskunta. Keinolla millä hyvänsä pitää tallin pilata Leclercin kisa, jotta Sebu näyttää tallin ykköskuskilta ja kerää enemmän pisteitä kuin junnu.

Ihan käsittämätöntä miten lannistuneelta Ferrari tänään näytti, tuli fiilis niinkuin varikkomuurilla olisi luovutettu kärkitaisto ensimmäisten kierrosten aikana ja päätetty alkaa pelaamaan Red Bullia vastaan. Sekin meni sitten puoliksi mönkään kun Leclerc jäi Verstappenin taakse. Seuraavaksi Azerbaidžan missä viime vuonna mersut dominoivat ja olisivat ottaneet kaksoisvoiton ilman radalle jäänyttä hiilikuituromua, joten ennustan lisää vaikeuksia Fefelle. Valtterin olisi tärkeä saada Hamiltonin putki poikki heti alkuunsa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös