Formula 1 – kausi 2019

  • 232 440
  • 1 280

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä se siltä nyt näyttää, ettei Alfalla riitä millään kyyti tuohon tallien neljänteen sijaan. Tätä ei tietenkään auta se, että Giovinazzi tuntuu hitaalta ja näköjään se on aina noissa Fiatin talleissa, että sille kakkoskuskille lyödään maanantaipainoksista kasattu auto, joka hajoilee milloin mitenkin. Melko tasainen tuo keskikasti on ja sinällään vähän hajontaa pisteisiin tulee, mutta kyllä sieltä saattaa jatkossa kuitenkin muita vahvempia erottua.

Itse luulen että Ferrarin moottorit tuossa vielä kauden aikana erottuu, nyt alkukaudesta tuntunut pieniä ongelmia olevan jos niitä saa korjattua niin homma tasoittuu tuosta. Siihen ehkä perustuu tuo että Kimi saattaisi vielä olla keskikastin ykkönen. Näköjään Gasly vaikka vetänyt alkukauden ihan vihkoon nousi jo tuohon 6 sijalle. Ehkä Kimin kohdalla ollut tuo että vaikka hyvin ajannut niin ei sitten aivan ole pystynyt olemaan se paras kuski noiden 3 kärkitallin perässä. Varsinkin silloin kun Gasly ei ole tuossa ollut 6 sijalla. Lähellä mutta ei kuitenkaan ole sitten lopulta ohi päässyt.

Mutta eipä tosiaan suomalaisittain alkukausi missään nimessä huono ole ollut. Bottas on selkeästi ajanut tälläkaudella tallipaikastaan, mutta vähän näyttäisi menevän siihen suuntaan että Bottaksesta tulossa kyllä hyvä kakkoskuski mutta ei oikein näyttäisi pääsevän horjuttamaan Hamiltonin valtaa ja itseluottamusta. Näillä otteilla varmaan jatkosopimus on mahdollinen mutta matkaa siihen että mestaruudesta taistelisi taitaa olla liian iso.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Mitähän Giovinazzista ja Gaslysta voi tällä hetkellä sanoa. Mielestäni Giovinazzi ei ole koskaan kummoisesti vakuuttanut myöskään niissä kisoissa, joita ajoi 2017. Alemmissa luokissa oli ihan hyvä ja kyllähän herrassa potentiaalia luulisi olevan, mutta en tiedä. Pitää tässä antaa se puoli kautta aikaa ennen kuin voi lopullisesti tuomita.

Gaslyn sen sijaan pitää alkaa antamaan parempia näyttöjä heti. Nyt Kiinassa sai sentään ajettua ehdottoman minimisuorituksen sijoittumalla kuudenneksi. Red bullilla pitäisi kuitenkin taistella podiumsijoituksista, eikä mistään jämäpisteistä.

Ongelma on kuitenkin, että vaikka nämä kaksi mainitsemaani kuskia eivät saisi mitään aikaan, niin ei tilalle ole oikein ketään nostaa. Ehkä Ericsson saisi tällä hetkellä enemmän irti Alfasta kuin Gio, mutta pitemmällä tähtäimellä Giovinazzi on järkevämpi ja potentiaalisempi valinta.
Red Bullinkin ainoat vaihtoehdot olisivat Kvyat ja Albon, mihin on vaikea uskoa, vaikka itse toivoisinkin Kvyatin saavan kasettinsa kasaan tällä kaudella ja vakiinnuttavansa paikkansa sarjassa.

On muuten mielenkiintoista verrata Kimin tätä kautta Ferrarilla ajetun 2014 kauden kanssa rinnakkain kisa kisalta. Tuolloin loppusijoitus oli 12:sta ja 55 pistettä. Nyt kolme ensimmäistä kisaa on Kimiltä sujunut paremmin kuin tuolloin. Outoa ajatella miten huono tuo kausi Kimiltä ja myös Ferrarilta oli.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitähän Giovinazzista ja Gaslysta voi tällä hetkellä sanoa. Mielestäni Giovinazzi ei ole koskaan kummoisesti vakuuttanut myöskään niissä kisoissa, joita ajoi 2017. Alemmissa luokissa oli ihan hyvä ja kyllähän herrassa potentiaalia luulisi olevan, mutta en tiedä. Pitää tässä antaa se puoli kautta aikaa ennen kuin voi lopullisesti tuomita.

Gaslyn sen sijaan pitää alkaa antamaan parempia näyttöjä heti. Nyt Kiinassa sai sentään ajettua ehdottoman minimisuorituksen sijoittumalla kuudenneksi. Red bullilla pitäisi kuitenkin taistella podiumsijoituksista, eikä mistään jämäpisteistä.

Ongelma on kuitenkin, että vaikka nämä kaksi mainitsemaani kuskia eivät saisi mitään aikaan, niin ei tilalle ole oikein ketään nostaa. Ehkä Ericsson saisi tällä hetkellä enemmän irti Alfasta kuin Gio, mutta pitemmällä tähtäimellä Giovinazzi on järkevämpi ja potentiaalisempi valinta.
Red Bullinkin ainoat vaihtoehdot olisivat Kvyat ja Albon, mihin on vaikea uskoa, vaikka itse toivoisinkin Kvyatin saavan kasettinsa kasaan tällä kaudella ja vakiinnuttavansa paikkansa sarjassa.

On muuten mielenkiintoista verrata Kimin tätä kautta Ferrarilla ajetun 2014 kauden kanssa rinnakkain kisa kisalta. Tuolloin loppusijoitus oli 12:sta ja nyt kolme ensimmäistä kisaa on Kimiltä sujunut paremmin kuin tuolloin. Outoa ajatella miten huono tuo kausi Kimiltä ja myös Ferrarilta oli.
Kyllähän Gio sai tallipaikkansa lähinnä sen vuoksi, että on Italialainen. Ei siitä pääse mihinkään. Näytöt ovat toistaiseksi suorastaan surkeita. Kovin herkästi ei paikkaansa tallissa tule menettämään, mutta jos mitään edistystä ei tapahdu, niin jossain vaiheessa kautta Ericsson kyllä vaihdetaan puikkoihin.

Gasly on kyllä mysteeri, sillä ajoi kuitenkin Toro Rossolla varsin hyvin. Albon on toistaiseksi ajanut varsin hyvin, vaikka tuo yksi ikävä lapsus eilisissä harjoituksissa kävikin. Albon lienee se eniten painetta Gaslyn suuntaan antava kuljettaja.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Eihän tuolle pizzanpaistajien touhulle voi muuta kuin nauraa, varsinkin nyt kun oma suosikki siellä ei enää ole. Toki toivon, että Mersulle tulisi edes vähän haastetta punaisilta, mutta turha toivo se taitaa tänäkin vuonna olla.

Nyt muutkin kuin Kimi-värilasein tilanteita katsovat näkevät, ettei ne Kimin 3-5 sijat Vettelin 1-3 sijoihin verrattuna aina olleet pelkästään Kimin "hitautta". Tai no Tuttifrutti Della Sportat varmaan antoivat arvosanoiksi Vettel 9+, Leclerc 5 eiliseltä ja koko alkukaudelta ylipäätään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nyt muutkin kuin Kimi-värilasein tilanteita katsovat näkevät, ettei ne Kimin 3-5 sijat Vettelin 1-3 sijoihin verrattuna aina olleet pelkästään Kimin "hitautta". Tai no Tuttifrutti Della Sportat varmaan antoivat arvosanoiksi Vettel 9+, Leclerc 5 eiliseltä ja koko alkukaudelta ylipäätään.

Itseasiassa kyllä saapasmaassakin aletaan olla väsyneitä tilanteeseen, jo yli vuosikymmen minkäänlaisesta mestaruudesta. Tosin tietysti jos Vettel ottaa tässä alkukaudesta yhden voiton, niin laulu kääntyy ja siellä aletaan heti vaatimaan Leclercin ehdotonta alistamista Grazietuttin aseenkantajaksi.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Itseasiassa kyllä saapasmaassakin aletaan olla väsyneitä tilanteeseen, jo yli vuosikymmen minkäänlaisesta mestaruudesta. Tosin tietysti jos Vettel ottaa tässä alkukaudesta yhden voiton, niin laulu kääntyy ja siellä aletaan heti vaatimaan Leclercin ehdotonta alistamista Grazietuttin aseenkantajaksi.

Italiassa lehdistö antaa kyllä tallin ja kuskien kuulla kunniansa jos homma ei toimi kuten nyt. Suomessa lehdistö nuolee suomikuskien persettä ihan sama miten suorittavat.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Italiassa lehdistö antaa kyllä tallin ja kuskien kuulla kunniansa jos homma ei toimi kuten nyt. Suomessa lehdistö nuolee suomikuskien persettä ihan sama miten suorittavat.

Sä kun oot ihan aito Ferrari-fani niin mitäs mieltä oot tallin päätöksestä (jo ennen ekaa kisaa!) asettaa Vettel ykköseksi? Leclerc on kuitenkin Räikköstä nopeampi kuski ja pystyy oikeasti paineistamaan Vetteliä koko ajan, mutta silti hänet paskotaan Sebastianin takia kisasta toiseen. Ja silti Leclerc on vaan pari pistettä Vettelin takana kolmen kisan jälkeen.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Sä kun oot ihan aito Ferrari-fani niin mitäs mieltä oot tallin päätöksestä (jo ennen ekaa kisaa!) asettaa Vettel ykköseksi? Leclerc on kuitenkin Räikköstä nopeampi kuski ja pystyy oikeasti paineistamaan Vetteliä koko ajan, mutta silti hänet paskotaan Sebastianin takia kisasta toiseen. Ja silti Leclerc on vaan pari pistettä Vettelin takana kolmen kisan jälkeen.

Antaisin tässä vaiheessa kautta painaa ihan ilman rajoituksia ja kattoo sit myöhemmin onko ykköskuskille tarvetta.

En kuitenkaan kuvittele tietäväni lajista promillea siitä mikä asiantuntemus siellä on ja he tekevät kaiken tallin etu edellä joten ensin katsotaan mikä on tulos ja sitten kehutaan tai kihistään raivosta pienessä reiässä jossa asun, pää alaspäin. Tällä kaudella lähinnä kihisty.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Bakussa tapahtuu taas, tällä kertaa järjestäjät asialla. Leclerc ylitti ensimmäisessä treeniosiossa jonkun kaivonkannen, joka sitten irtosi paikaltaan ja myöhemmin Russell ajoi tuon kannen päältä tuhoten tämän auton. No ei siinä mitään, kuorma-auto tuli hakemaan Russellin auton ja varikolle ajaessa tämä auto törmäsi sitten siltaan, Russellin auto kyydissään. Koko insidentti videomuodossa tästä (YouTube).

Muistelisin jollain radalla session pysähtyneen (Singapore?) jonkun kaivonkannen takia, mutta kukaan ei ehtinyt ajaa sen päältä. Tuo että kansi irtoaa kokonaan paikaltaan on todella harvinaista ja pahimmassa tapauksessa todella vaarallista myös.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Bakussa tapahtuu taas, tällä kertaa järjestäjät asialla. Leclerc ylitti ensimmäisessä treeniosiossa jonkun kaivonkannen, joka sitten irtosi paikaltaan ja myöhemmin Russell ajoi tuon kannen päältä tuhoten tämän auton. No ei siinä mitään, kuorma-auto tuli hakemaan Russellin auton ja varikolle ajaessa tämä auto törmäsi sitten siltaan, Russellin auto kyydissään. Koko insidentti videomuodossa tästä (YouTube).

Muistelisin jollain radalla session pysähtyneen (Singapore?) jonkun kaivonkannen takia, mutta kukaan ei ehtinyt ajaa sen päältä. Tuo että kansi irtoaa kokonaan paikaltaan on todella harvinaista ja pahimmassa tapauksessa todella vaarallista myös.
Montoya 2005 Turkissa ajo irronneen kaivonkannenpäältä ja tais keskeyttää, meni ainakin kaksoisvoitto siin.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Muistelisin jollain radalla session pysähtyneen (Singapore?) jonkun kaivonkannen takia, mutta kukaan ei ehtinyt ajaa sen päältä. Tuo että kansi irtoaa kokonaan paikaltaan on todella harvinaista ja pahimmassa tapauksessa todella vaarallista myös.

Monacossa pari vuotta sitten kävi ainakin samanlainen kun Rosbergin auto irrotti radasta kaivonkannen ja Button ajoi suoraan sen päälle.

Ja toki Montoya ajoi 2005 Kiinassa kaivonkannen päältä ja keskeytti.
 

Creed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
On muuten kumma juttu kun Kimi fanit vinku aina että ei pärjää tallikaverille kun auto on suunniteltu Alonsolle tai Vettelille. Lisäksi Ferrrari suosi Alosoa/Vetteliä, nyt Ferrari ilmoitti että Vettel on ykköskuski ennen kauden alkua. Lecler on kuitenkin heti Vettteliä nopeampi. Voiskohan se kuitenkin olla että jos häviää jatkuvasti tallikaverille et yleensä ole yhtä hyvä kuljettaja? Räikkönen on kyllä ihan ok kuski mutta järjettömän yliarvostettu, sellasta Massan tasoa
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kubica täydentää Williamsin hyvää viikonloppua ja vetää 1 aika-ajon lopussa seinään radan kapeimmassa kohdassa....
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
No tuo Ferrarin tallipäällikkö ainakin tyytyväinen, kun ei tarvitse ottaa stressiä Vettel-Leclerc akselilla.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
On muuten kumma juttu kun Kimi fanit vinku aina että ei pärjää tallikaverille kun auto on suunniteltu Alonsolle tai Vettelille. Lisäksi Ferrrari suosi Alosoa/Vetteliä, nyt Ferrari ilmoitti että Vettel on ykköskuski ennen kauden alkua. Lecler on kuitenkin heti Vettteliä nopeampi. Voiskohan se kuitenkin olla että jos häviää jatkuvasti tallikaverille et yleensä ole yhtä hyvä kuljettaja? Räikkönen on kyllä ihan ok kuski mutta järjettömän yliarvostettu, sellasta Massan tasoa


Tässä nyt vedellään melko suoraksi mutkia. Kimi vuoteen 2009 asti oli kaikkea muuta kuin yliarvostettu. Ihan helvetin nopea, yksi gridin parhaista. Samoin Massasta puhuessa pitäisi muistaa mainita, että puhutaanko Massasta ennen onnettomuutta, vai onnettomuuden jälkeen. Massa ennen onnettomuutta oli lähes mestari.

Lotus vuosien jälkeen Kimiä voi pitää yliarvostettuna, ei siinä mitään. Kyllä Kimiltä puuttuu kovin kiima jos parhaisiin vuosiin verrataan. Tasainen ja hyvä kuljettaja toki edelleen, ja siksi Alfalle arvokas.

Ja mitä tähän kauteen tulee, niin Bottas näyttää taas hauista. Huomenna vain voitto kotiin niin saadaan Lewikselle painetta kupoliin.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Hieno ja tapahtumarikas aika-ajojen sessio nähtiin Bakussa. Bottakselta ja Mersulta kova suoritus vaikka ennen aika-ajoja Wolf sanoi, että Ferraria vastaan mitään ei ole tehtävissä. Leclerc vaikutti pysäyttämättömältä, mutta toisessa sessiossa monacolainen pysähtyi seinään. Sääliksi käy nuorta miestä, F1 koettelee nyt häntä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On muuten kumma juttu kun Kimi fanit vinku aina että ei pärjää tallikaverille kun auto on suunniteltu Alonsolle tai Vettelille. Lisäksi Ferrrari suosi Alosoa/Vetteliä, nyt Ferrari ilmoitti että Vettel on ykköskuski ennen kauden alkua. Lecler on kuitenkin heti Vettteliä nopeampi. Voiskohan se kuitenkin olla että jos häviää jatkuvasti tallikaverille et yleensä ole yhtä hyvä kuljettaja? Räikkönen on kyllä ihan ok kuski mutta järjettömän yliarvostettu, sellasta Massan tasoa
Tässä nyt tulisi muistaa, että ykköskuskin paikka ei välttämättä vaikuta kovinkaan paljoa, jos ykköskuskille suunniteltu auto sopii myös kakkoskuskille. Alonson ajotyyli on aina tiedetty poikkeavaksi, jonka vuoksi hänen kakkoskuskinsa ovat väistämättä kärsineet, kun autoa on suunniteltu Alonsolle sopivaksi. Toisaalta taas myös Kimin ajotyyli on poikkeava, jolloin hän kärsii kakkoskuskin roolista enemmän.

Vettelin ja Leclercin kohdalla tällaista merkittävää eroa ajotyylien suhteen ei ole, joten kuskien hierarkia vaikuttaa lähinnä tallimääräyksiin kisan aikana, sekä mahdollisesti joihinkin päätöksiin aika-ajoissa tai uusien osien käyttöön ottamisessa.

Kun puhutaan Kimin parhaista vuosista, niin kerta toisensa jälkeen oikeat asiantuntijat ovat puhuneet hyvin erityislaatuisista kyvyistä ja todella nopeasta kuljettajasta. Kimi oli ennen välivuosia ihan ehdottomasti sarjan nopeimpia kuljettajia, ellei jopa nopein. Aina ei alla oleva auto ja kuljettajan kyvyt natsaa, mutta taidot eivät katoa mihinkään.

Kimi on kokenut uransa aikana myös huonoa tuuria sen suhteen missä tallissa on milloinkin ajanut. Kyse on voinut olla liian huonosta autosta, ongelmista tallin sisällä tai kakkoskuskin asemasta. Lisätietoja tällaisesta voi kysellä vaikkapa Alonsolta.

Näissä asioissa on aina kyse niin monista eri muuttujista, että kärjistäminen suuntaan tai toiseen on aika turhaa. Jos haluaa päästä asian ytimeen, niin on syytä tutkia hieman pintaa syvemmältä.
 

HokiTero87

Jäsen
Suosikkijoukkue
JOKERIT,FPS,NHL
Kyllä Leclerc on minut ainakin yllättänyt alku kauden osalta, tänään toki pitkä miinus. Valtterilta jäätävä kierros vikalla vedolla, toivotaan huomenna hyvää lähtöä ja sitä kautta voittoa.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Kyllä Leclerc on minut ainakin yllättänyt alku kauden osalta, tänään toki pitkä miinus. Valtterilta jäätävä kierros vikalla vedolla, toivotaan huomenna hyvää lähtöä ja sitä kautta voittoa.

Ja vielä kun vältetään keskellä lähtösuoraa olevat sirpaleet viimeisillä kierroksilla.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit

Creed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässä nyt tulisi muistaa, että ykköskuskin paikka ei välttämättä vaikuta kovinkaan paljoa, jos ykköskuskille suunniteltu auto sopii myös kakkoskuskille. Alonson ajotyyli on aina tiedetty poikkeavaksi, jonka vuoksi hänen kakkoskuskinsa ovat väistämättä kärsineet, kun autoa on suunniteltu Alonsolle sopivaksi. Toisaalta taas myös Kimin ajotyyli on poikkeava, jolloin hän kärsii kakkoskuskin roolista enemmän.

Vettelin ja Leclercin kohdalla tällaista merkittävää eroa ajotyylien suhteen ei ole, joten kuskien hierarkia vaikuttaa lähinnä tallimääräyksiin kisan aikana, sekä mahdollisesti joihinkin päätöksiin aika-ajoissa tai uusien osien käyttöön ottamisessa.

ja tämä on todennäköisempää kuin se että Kimin nopeus ei vaan ole Alonson eikä edes Vettelin tasolla? Koskaan Kimi ei itsekkään ole myöntänyt olleensa lähtökohtaisesti kakkoskuski mutta ajautunut tietenkin siihen kun kauden edetessä ollut niin paljon jäljessä. Jossain myös joku kuski ties kertoa että ei autoa suunnitella jollekkin tietyille kuskeille vaan mahdollisimman nopeaksi, tiedä sitten..
Persoonana Kimi on kyllä ylivertainen, aidompaa tyyppiä saa hakea.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimi hylätty ja joutuu starttaamaan varikolta.

Alkaa olemaan varikonportillakin ruuhkaa, kun Gasly, Kubica ja Kimi ainakin siellä.

Harmin paikka, kerrankin olisi ollut mahdollisuudet jopa hätyytellä sitä podiumia jos oletus on että vähintään kerran kisan aikana voisi turva-auto tai virtuaalinen tulla. Toisaalta pisteille taitaa edelleen olla mahdollisuuksia ja jospa nähdään kerrankin hieman agressiviisisempaa Kimiä.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
ja tämä on todennäköisempää kuin se että Kimin nopeus ei vaan ole Alonson eikä edes Vettelin tasolla? Koskaan Kimi ei itsekkään ole myöntänyt olleensa lähtökohtaisesti kakkoskuski mutta ajautunut tietenkin siihen kun kauden edetessä ollut niin paljon jäljessä. Jossain myös joku kuski ties kertoa että ei autoa suunnitella jollekkin tietyille kuskeille vaan mahdollisimman nopeaksi, tiedä sitten..
Persoonana Kimi on kyllä ylivertainen, aidompaa tyyppiä saa hakea.

No ihan voidaan siitä lähteä, että Ferrarilla auto on aina suunniteltu 1.kuskin perusteella Schumin ajoista lähtien. Vettelin kanssa Kimillä ei tuota erilaista ajotyyli ongelmaa ollut, mutta Alonson kanssa kyllä oli. En nyt muista tarkelleen miten meni, mutta toinen näistä tykkäsi yliohjaavasta ja toinen aliohjaavasta autosta.

Tietenkin sitä autoa yritetään sitten säätää myös 2.kuskin toiveiden suuntaa niin paljon kuin vain pystytään.

Edit. Lisätään nyt vielä, että Alonso oli yksi parhaista ajamaan autolla, jolla ei pitäisi pystyä menestymään/sovi omalle ajotyylille.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös