Formula 1 – kausi 2019

  • 228 846
  • 1 280

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli käytännössä ihan selvää, että se joka lähdön jälkeen on kärjessä tulee myös voittamaan kisan, mikäli auto ei hajoa käsiin. Nyt kävi näin, mutta mestaruustaistossa Vale on edelleen täysillä mukana.

Paska rata, siitä ei pääse mihinkään. Harmi että heti perään on tiedossa Monaco, niin tässä lienee pari paskaa kisaa putkeen. Kanadan rata on onneksi varsin hyvä, niin Monacon jälkeen päästään jälleen oikean viihteen pariin.

Ihmetyttää kyllä tuo Ferrarin heikko vauhti. Ferrarin muu sähläys ei jaksa enää ihmetyttää, kun se tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Tekivät muuten ison virheen potkiessaan Arrivabenen pois. Siinä oli sentään asiansa osaava tallipomo.

Red Bull ja etenkin Verstappen haastaa Ferraria jo ihan tosissaan. Saattaa jopa haastaa Mersua joillain radoilla, kuten esimerkiksi Monacossa. Gaslyn vauhti ei kyllä vakuuta vieläkään, vaikka vähän onkin saanut juonesta kiinni. Kvyat ajaa varsin hyvää alkukautta Toro Rossolla. Olisiko jopa haastamassa Gaslyn paikkaa Red Bullilla, mikäli Gaslyn tekeminen ei tuosta parane? Myös Albon kyttää taustalla, mutta Kvyat on toistaiseksi vakuuttanut enemmän.

Alfalle heikko kisa ihan kokonaisuudessaan, mutta silti Gion asema toisena kuskina heikkenee kisasta toiseen. Varmaan viimeistään kesätauolla tapahtuu kuskivaihdos, mikäli Gio ei siihen mennessä kykene selvästi parantamaan. Pisteitä täytyy olla kerättynä tuohon mennessä edes vähän, sillä nollatuloksella ei loppukautta Alfan ratissa tule näkemään. Kimin virhe kisan alussa oli harmittava, mutta tuskin olisi pisteille kyennyt muutenkaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Paska rata, siitä ei pääse mihinkään. Harmi että heti perään on tiedossa Monaco, niin tässä lienee pari paskaa kisaa putkeen. Kanadan rata on onneksi varsin hyvä, niin Monacon jälkeen päästään jälleen oikean viihteen pariin.
Monacossa toki on se että joku hieman hasardialttiimpi kuski saattaa kolistella seiniä kun rata on niin kapea. Barcelona on sellainen että siellä vaikka pienen ajovirheen tekee niin ei välttämättä edes keskeytä, Monacossa tuo kostautuu kyllä melko suurella todennäköisyydellä.

Mutjoo eipä se mitään kilvanajon riemujuhlaa tule sielläkään olemaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Monacossa toki on se että joku hieman hasardialttiimpi kuski saattaa kolistella seiniä kun rata on niin kapea. Barcelona on sellainen että siellä vaikka pienen ajovirheen tekee niin ei välttämättä edes keskeytä, Monacossa tuo kostautuu kyllä melko suurella todennäköisyydellä.

Mutjoo eipä se mitään kilvanajon riemujuhlaa tule sielläkään olemaan.
Viime vuoden kauhukuvat mielessä. Ei turva-autoa ollenkaan ja vain kolme keskeytystä, jotka käytännössä johtuivat kaikki autojen teknisista vioista. Alonso siis keskeytti vaihteistovikaan ja Leclerc ajoi kisan lopussa Hartleyn perään, kun jarrut pettivät.

Ja Ricciardo mateli vikaisella autolla voittoon.

Edelleen hirvein kisa mitä olen koskaan todistanut. Jopa eilinen Espanjan kisa tarjosi enemmän viihdettä. Turva-auton jälkeen nähtiin kuitenkin jonkin verran ihan mukavaa kisaamista.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ihmetyttää kyllä tuo Ferrarin heikko vauhti. Ferrarin muu sähläys ei jaksa enää ihmetyttää, kun se tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Tekivät muuten ison virheen potkiessaan Arrivabenen pois. Siinä oli sentään asiansa osaava tallipomo..

On outoa, että Ferrari antaa ensin kuskiensa kilpailla muutaman kierroksen, samalla häviten aikaa ja renkaita turhaan kuormittaen, vain sitten kohta sopiakseen, että ok, laske ohi. Ja vielä kummankin kuskin kohdalla. Jos edes ollaan päästämässä ohi, niin kannattaisi heti tehdä vaihdos, koska silloin minimoivat menetetyn ajan ja renkaiden rasituksen.

Mutta aika vihkoon tämä kausi näyttää jo nyt menneen. Taktisia kömmähdyksiä, ehkä autokin tehty väärällä filosofialla jne.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Vähän näissä Hamiltonin voittamissa kisoissa on ollut sitä perusbottassyndroomaa, eli että kisavauhti ei vaan ole aika-ajosuorituksen tasolla. Vaikka ohittaminen ei onnistukaan, ja vaikka Hämiksellä oli se akkuongelma aika-ajossa, niin olisi Bottaksen pitänyt pystyä seuraamaan kuten Hamilton Bakussa.

Ei lupaa kovin hyvää Monacoonkaan, vaikka paalun saisikin, niin varikkokäynneillä voi käydä kimit2017.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Ihmetyttää kyllä tuo Ferrarin heikko vauhti. Ferrarin muu sähläys ei jaksa enää ihmetyttää, kun se tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Tekivät muuten ison virheen potkiessaan Arrivabenen pois. Siinä oli sentään asiansa osaava tallipomo.
Maurilla varmaan ollut ihan hauska alkukausi. Tekninen johtaja suunnittelee ensi auton päin persettä, korotetaan tallipäälliköksi ja homma on mennyt toistaiseksi täydellisesti vihkoon, lähtien Vettelin suosimiskommenteista, teknisistä ongelmista, kultapojan Bakun aika-ajovirheestä (johon talli oli osittain syyllinen) ja Espanjan tallimääräyssekoilusta.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eilinen oli kyllä todennäköisesti kaikkien aikojen tylsin osakilpailu, jopa kaikki Monacon kisat on mielenkiintoisempia kuin eilinen. Siis ihan totaalisen paska on tuo Barcelonan moottorirata, toivottavasti siitä päästään pian eroon.

Valtterille harmittava tappio eilen, seuraavassa kisassa toivottavasti taas Hamiltonin edellä. Olisihan se Monacossa kiva kuulla taas kunnon musaa.

Barcelonahan poistuu jo ensi kaudelle. Tilalle tosin saadaan ihan yhtä haukottava rata, Zandwoort, mutta ei voi mitään. Bottashan on ajanut Monacossa aina hyvin aika-ajoissa, tulisikohan nyt uran 10. paalu?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Barcelonahan poistuu jo ensi kaudelle. Tilalle tosin saadaan ihan yhtä haukottava rata, Zandwoort, mutta ei voi mitään. Bottashan on ajanut Monacossa aina hyvin aika-ajoissa, tulisikohan nyt uran 10. paalu?
Barcelonan poistumisesta tai Zandwoortin tulemisesta sen tilalle ei kummastakaan ole vielä mitään varmuutta. Ei siis kannata näistä vielä puhua varmoina asioina.

EDIT: Näköjään nyt on varmistunut Zandwoort, kun F1:n virallinen tili näin juuri twiittasi. Noh, eipä se Espanjasta huonommaksi ainakaan mene.
 
Viimeksi muokattu:

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Nyt on Zandvoortin kisa varmistettu ensi kaudelle! Sinällään harmi, koska jollain suomella olisi oikeasti ollut mahdollisuuksia kilpailla tuotakin rataa vastaan, mutta ei. Toivottavasti nyt muokkaavat tuonne Hollantiin radalle ainakin pitempiä suoria, niin kuin on huhuttu. Vietnamin ja Miamin radat vaikuttivat mielestäni kuitenkin paremmilta.
Barcelonan jatkosta ei sen sijaan ole vielä tullut päätöstä, mutta saisi kyllä poistua kalenterista. Toivottavasti kuitenkin talvitestit järjestetään Barcelonassa jatkossakin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt on Zandvoortin kisa varmistettu ensi kaudelle! Sinällään harmi, koska jollain suomella olisi oikeasti ollut mahdollisuuksia kilpailla tuotakin rataa vastaan, mutta ei. Toivottavasti nyt muokkaavat tuonne Hollantiin radalle ainakin pitempiä suoria, niin kuin on huhuttu. Vietnamin ja Miamin radat vaikuttivat mielestäni kuitenkin paremmilta.
Barcelonan jatkosta ei sen sijaan ole vielä tullut päätöstä, mutta saisi kyllä poistua kalenterista. Toivottavasti kuitenkin talvitestit järjestetään Barcelonassa jatkossakin.
Eipä tuo ole mitenkään pois Suomen mahdolliselta F1-kisalta. Monien ratojen osalta tulevaisuus on epävarma, mutta F1 haluaa silti kasvattaa vuosittaisten kisojen määrää entisestään. Jos siis taloudellisesti ja muiltakin osin valmis F1-kisan järjestelyihin, niin Suomeen saadaan kyllä kisa aikaiseksi.

Eikä tämä estä mitään myöskään Vietnamin tai Miamin kisoja ajatellen. Tämä nyt oli vain ensimmäinen mikä varmistui. Uusien kisojen ei tarvitse tulla minkään tilalle, vaan ne voidaan tuoda uusina mukaan muutenkin.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Tässä tosiaan onboard-pätkää Zandvoortista, ja rehellisesti sanottuna tuolla on Barcelonan rataakin vähemmän ohituspaikkoja. Pääsuorasta tosiaan ollaan huhuttu, että siitä tehtäisiin pidempi DRS-alueineen, mutta ei se kyllä itsessään riitä.

Vietnamin ja Miamin radat vaikuttivat mielestäni kuitenkin paremmilta.
Vietnamin ja Miamin ehdotettu rata ovat tosin katuratoja, joten ei oikein vertailukelpoisia Zandvoortin kanssa. Miamin kisasta ei ole muutenkaan kuulunut hetkeen, joten voi olla, että se ei ikinä toteudu.

Hamilton on myös vaihteeksi kitissyt, että F1 ei tarjoa tällä hetkellä riittävää fyysistä haastetta. Mun mielestä pari vuotta sitten kehui, että ajaessa ihan hengästyy kun autot ja renkaat olivat kasvaneet hieman edellisestä vuodesta. Tuskinpa muutenkaan puhuisi mistään fyysisistä haasteista, jos ei ajaisi ylivoimaisella autolla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vietnamin ja Miamin ehdotettu rata ovat tosin katuratoja, joten ei oikein vertailukelpoisia Zandvoortin kanssa. Miamin kisasta ei ole muutenkaan kuulunut hetkeen, joten voi olla, että se ei ikinä toteudu.
Muistelisin että Formula E -kisaa on vahvasti huhuiltu Miamiin tässä viime aikoina. Ehkä se toteutuu ensin ja F1 mahdollisesti vuoden tai pari perässä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Hamilton on myös vaihteeksi kitissyt, että F1 ei tarjoa tällä hetkellä riittävää fyysistä haastetta. Mun mielestä pari vuotta sitten kehui, että ajaessa ihan hengästyy kun autot ja renkaat olivat kasvaneet hieman edellisestä vuodesta. Tuskinpa muutenkaan puhuisi mistään fyysisistä haasteista, jos ei ajaisi ylivoimaisella autolla.
Viime kaudella oli vielä ihan kuitti Silverstonessa kun joutui ajamaan kilpaa. Tuntuu hassulta jos tämän kauden muutokset ovat nyt tehneet ajamisesta kevyempää, eiköhän syy ole se että vaikeustaso Mersulla ajaessa on luokkaa "amateur".
https://www.autosport.com/f1/news/137297/exhausted-hamilton-was-left-truggling-to-stand
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä tosiaan onboard-pätkää Zandvoortista, ja rehellisesti sanottuna tuolla on Barcelonan rataakin vähemmän ohituspaikkoja. Pääsuorasta tosiaan ollaan huhuttu, että siitä tehtäisiin pidempi DRS-alueineen, mutta ei se kyllä itsessään riitä.

Ompa vähän tylsänkin näköinen rata mutta toisaalta jos rata korvattaisiin Barcelonan kisalla niin antaisihan se silti mahdollisuuden että olisi parempi kisa kun ei tylsempi ainakaan voi olla.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Tuli joku vuosi sitten käytyä näihin aikoihin vuodesta katsomassa tuolla Zandvoortissa ADAC GT Masters kisaviikonloppua. Saavuttiin kaverin kanssa aurinkoiselle radalle perjantaina klo 15 aikoihin katselemaan harjoituksia. Tunnin jälkeen ihmeteltiin pääkatsomon lipan alla miksi maailma pimenee. En muista montaa kertaa nähneeni moista ukkosmyrskyä joka nousi Pohjanmereltä. Sen jälkeen ei koleassa ja sateessa taukoa ollutkaan sunnuntai-iltapäivään mennessä kun häivyttiin paikalta. Olisi ollut aika katastrofiviikonloppu F1-kisalle.

Säiden puolesta epävakaa ja erityisesti tuulinen paikka kun merenrantaan ei montaa sataa metriä ole. Toki siinä on dyynejä välissä mutta siltikin. Oletettavasti varsinkin keväällä säät voi olla mitä vaan. Loppukesällä varmaan vakaammat kelit.

GT-autoilla saivat sadekelillä ohiteltua muuallakin kuin pääsuoralla mutta tuskinpa formulaykkösillä millään kelillä. Muistikuvaksi radasta jäi että radan takaosa on sellaista syheröä. Kuvan perusteella on siellä yksi pätkä jossa saattaisi DRS-alueena päästä ohi.
 

BaronFIN

Jäsen
Joskus F1 pelissä (Crammondin jumalainen GP-sarja) tietokoneella modasin Zandvoortin mukaan kauden kisoihin ja rata jäi mieleeni positiivisessa valossa näin kuskin kannalta. Toki totuus voi olla muuta ja katsojan puolesta itse tylsyys, mutta minusta on hienoa että vanhoja eurooppalaisia kisoja tulee takaisin. Seuraavaksi Imola ja Donington tilaukseen.
 
Viimeksi muokattu:

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Kyllähän tuosta yhdestä onboard videosta itselle tuli vähän mieleen Suzuka, kun aika kapealta radalta vaikutti ja seinämät suhteellisen lähellä parissa kohtaa.

Koskakohan muuten aloittavat muutostyöt tuolla radalla, kun eihän tuolla voi mitenkään hyödyntää varsinaisen radan ulkopuolta, kun täynmä hiekka-alueita. Eihän nyky F1:llä voi tuollaisella radalla ajaa missä et voi oikoa yhtä kokonaista mutkayhdistelmää, kuten vaikkapa Austinissa tai Ranskan gp:ssä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Laitetaan nyt tänne vaikka ehkä ei ihan täysin sopiva ketju olekaan.

Alonson Indy 500 voitto jää ainakin tältä kaudelta saavuttamatta, sillä Alonso ei selvinnyt karsinnoista itse kisaan. Keskinopeudesta jäi uupumaan ~0.03 km/h.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kimillä on ainakin wikipedian mukaan kolmen kisan ero entries vs starts. Mitäköhän kisoja nuo on? 2005 Indianapolis on varmaan yksi, onko pari muuta sitten esim jotain kisoja jossa Räikkönen on keskeyttänyt lähdössä ja tullut uusintastartti, ts ei kisaan laskettavia kierroksia.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Formula_One_driver_records#Total_starts

2001 Spa keskeytti ennen uusintastarttia, 2005 Indianapolis ja 2017 Malesia ei startannu moottoriongelmien takia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
No sieltähän ne tuli kuin apteekin tykin suusta. Kiitos @Thombson
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kun on uusintastarttia on käytetty ja kuljettajille ei lasketa starttia, niin se tekee joltain osin tilastoista hölmöjä. Esimerkiksi Ronnie Peterson olisi kuollut kilpailussa, johon hän ei startannut lainkaan.

Spa 2001 oli ainoa kisa, joka käytiin silloin käytössä olleilla säännöillä. Tuolloin oli ajettu kaiketi neljä kierrosta keskeytyksen aikaan ja sen avulla muodostettiin lähtöjärjestys uusintastarttiin, mutta vain uusintastartin tuloksella oli merkitystä. Ennen tuotahan käytettiin pitkään yhteenlaskettuja aikoja. Nykyään taas uusintastartit tehdään turva-auton takaa, joten sikäli tilanne ei eroa tilanteesta, jossa turva-auto kokoaa joukon kasaan.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Nyt on taas luvattu sadetta kisapäivälle ja toivottavasti tuo pitää paikkansa vaikka olisikin liian hyvää ollakseen totta. Tuntuu Monacossakin nuo ennustukset muuttuvan jatkuvasti.
Saa nähdä mille sijoille Ferrarit jäävät huomenna aika-ajoissa. Jos Gaslyn ajaminen ei olisi noin heikkoa niin voisi oikeasti olla niin ettei Ferrari pääse edes top neloseen. Se on melko säälittävää kun ottaa huomioon kahden edellisen kauden dominoinnit Monacossa suhteutettuna Mercedekseen. Kimi ja sateinen Monaco ei toki kuulosta hyvältä yhdistelmältä, mutta ainakin Alfa Romeon vauhti on ollut suhteellisen vakuuttavaa, joten eiköhän sieltä varmat pisteet pitäisi perus suorituksella tulla.
Harmi että huomenna menee päällekkäin aika-ajot, sekä suomen peli. Molemmat olisi kiva katsoa, mutta taitaa nyt käydä niin, että vaihdan pelin päälle aika-ajojen jälkeen. Toivottavasti Venäjä ei ole silloin missään 4 maalin karkumatkalla...

Olenko muuten ainoa jolla on sellainen tunne Kimistä, että uusii vielä sopimuksensa näiden kahden Alfa Romeo kauden jälkeen. Mietin nimenomaan, että kausi 2021 voisi olla se viimeinen kausi Kimille. Räikkönen olisi kokeneena kuskina tiimille todella tärkeä kuski tuona kautena kun tulee isot sääntömuutokset voimaan, sekä silloin voisi olla oikeasti potentiaalia yllättää mikäli käyttää sääntömuutokset hyväkseen, kuten nähtiin 2009.
 
Viimeksi muokattu:

Byvajet

Jäsen
Nyt on taas luvattu sadetta kisapäivälle ja toivottavasti tuo pitää paikkansa vaikka olisikin liian hyvää ollakseen totta.

Tämä rata on niin umpipaska, että vain sade tai muista syistä aiheutuva romuralli voi pelastaa tapahtuman viihdyttävyyden.

Kaikki tietävät, että itse kilpailussa auton nopeudella ja kuljettajan taidoilla on mitätön merkitys. Melkein kaikki ratkeaa aika-ajoissa ja vähän lähdössä. Sen jälkeen kuljettajan merkitys on mitätön.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kaikki tietävät, että itse kilpailussa auton nopeudella ja kuljettajan taidoilla on mitätön merkitys. Melkein kaikki ratkeaa aika-ajoissa ja vähän lähdössä. Sen jälkeen kuljettajan merkitys on mitätön.
Näinhän se on. Ricciardo voitti viime vuonna, vaikka veti yli puolet kisasta kävelyvauhdilla. Nykyautojen ollessa vielä entistä leveämpiä ja pidempiä on Monacon kisan viihdyttävyys jälleen taattu.

Räikkönenhän sen hyvin kiteytti, että toivoo joka kerta Monacon viikonlopun menevän mahdollisimman nopeasti ohi. Niin toivovat fanitkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös