Mainos

Formula 1 – kausi 2019

  • 232 954
  • 1 280

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
En mä ainakaan jaksa valittaa vaikka pari kolme vuotta katsonut Skyn lähetyksiä. Kyllä maailmaan hehkutusta mahtuu ja sitten jos/kun joku juttu menee selostajilta ohi, niin aina voi kävellä peilin eteen ja sanoa omalle peilikuvalle silmää iskien, kuinka olisi itse tiennyt asiat paremmin.

Sama pätee noissa suomalaisissa NHL-selostuksissa, kun tuntuu että esim. Mäkisen jutut häiritsee osaa porukkaa rankastikin.

Selostajat ottaa suurta osaa katsojista aina pannuun (myönnän, itseäni usein myös). Myös ULKOMAILLA sama homma. Eli ne samat britti- (F1 ja futis) ja jenkkiselostajat (NHL ja NFL), joita täällä aina ylistetään, vituttavat todennäköisesti yhtä suurta osaa briteistä ja jenkeistä, kuin suomalaiset selostajat suomalaisia.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Gaslylle kenkää n puolesta välistä kautta.
 
Tämähän menee suomalaisittain hienosti. Edellinen katsomani F1-kilpailu oli kauden 2007 päätöskisa. Siitä jatketaan Netflixin sarjan innoittamana.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Gaslylle kenkää n puolesta välistä kautta.

Jännä nähdä voisiko Kvyjat korvata jopa Gaslyn kesken kauden jos näin otteet jatkuu, olisi jopa aika ivallista kun historiaa katsoo :D

Mitä itse kisaan niin nyt Bottakselta semmoista ajamista jota odotettu viimevuodet. Nyt vaan tulta pesään myös seuraavista kisoissa. Myös Kimiltä hyvä kauden aloitus, vauhtia tuntui olevan jopa hieman enemmän kun edessä olevilla vaikka tuli kaikista kuskeista ensimmäisenä varikolle. Tiedä vaikka olisi päässytkin ohi helpommin jos ei olisi varikkostoppi kestänyt hieman pitempään.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Olipa kertakaikkisen tyrmäävä esitys marshmallow manilta! Kaikkien viime kauden hankaluuksien jälkeen haalarin sisällä kuohuu varmasti ja kovaa, vaikka viileästi esiintyykin. Annetaanko nyt oikeasti sauma haastaa Hamilton, jos vauhti on oikeasti tuolla tasolla, eikä ero selity Hamiltonin ongelmilla, tms.

Vieläkään en saa Valtterista fanipoikamielessä tiukkaa otetta, mutta kyllä tämä tylytys vaakakuppia kivasti kallisti.

Leclerc sai heti oppitunnin nokkimisjärjestyksestä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Haha, tämä. Tuo Mervin "the walk of shame" on silti vielä pientä Pulkkiseen verrattuna. Kaveri näytti aina siltä kuin olisi parin kuukauden putki takana ja kaikki vältteli haastattelua viimeiseen asti xD

Eikö Pulkkisen bravuuri ollut myös tuo Pirellin rengasäijä? Samat kysymykset joka kerta. Muuten oli hauska seurata Timpan touhua, kun gridillä pyörii isoja superstaroja, ja Timppa tuijottaa kauempaa mikrofoni kädessä, kun ei vahingossakaan uskalla mennä näitä staroja haastattelemaan.

Valtteri oli päivän kuningas, upea startti ja mahtavasti kontrolloitu kilpailu. Tästä on hyvä jatkaa, ja mitä enemmän painetta saa Lewiksen suuntaan, sitä parempi.

Ferrari oli sitten melkoinen pettymys. On se uskomatonta miten tuolla budjetilla hommat saadaan noin vihkoon. Tai ainakin ensimmäisen kisan perusteella, kausi on toki pitkä.

Kimi pesi tallikaverinsa melko reilusti, virheetöntä ajoa, ja kai nuo sijat on ne missä Kimi koko kauden vääntää. Haas oli kova, mutta sekin taitaa olla radasta johtuvaa.
 

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL-SaiPa
Onko Valtterilla nyt kaikkien aikojen suurin johto MM-sarjassa ensimmäisen kilpailun jälkeen, vai onko tuo pisteytys ollut joskus erilainen? Dominoiva suoritus ja nyt nähtiin sellaista Bottasta, jota tässä ollaan toivottu. Kautta on vielä paljon jäljellä, mutta lupaava alku. Kimiltä myös suunnilleen maksimisuoritus tuolla autolla. Suomalaisittain positiivinen alku kaudelle.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Annetaanko nyt oikeasti sauma haastaa Hamilton, jos vauhti on oikeasti tuolla tasolla, eikä ero selity Hamiltonin ongelmilla, tms.
Kyllä Mersu antaa ajaa kilpaa kun molemmat ovat vielä taistelussa mukana MM-pisteissä. Yksittäisiä kisoja tuskin harvemmin riskeeraavat, mutta jos muistelee vaikka kautta 2017 niin silloinhan Hamiltonin käskettiin päästää Bottas ohi yhdessä kilpailussa, tuolloin siis tilanne oli se että Bottas päästi ensin Hamiltonin ohi kun kokeiltiin saako Hamilton kärkeä kiinni, mutta ei saanut niin se sijoitus annettiin Bottakselle takaisin.

Toki tämä on vain yksittäisen kisan esimerkki, mutta kyllä noin yleisesti Mersulla on kuskien annettu ajaa kilpaa ihan rehdisti mikäli molemmat on MM-taistelussa mukana.
 

BaronFIN

Jäsen
Hienoa oli myös Hondan podium heti ensimmäisessä kisassa RBR:n kanssa. McLarenille vähän suolaa haavoihin.
McLaren on kyllä hieman surullinen ilmestys. Honda oli helppo syntipukki samaan aikaan kun koko organisaatio meni muutenkin uusiksi, mutta johan näillä oli viime vuonna sama moottori kuin Red Bullilla ja silti viime vuosikin meni miten meni. Nyt näyttää vain siltä, että Hondallakin pääsee Ferrareista ohi (ensimmäinen podium moottorille heti ensimmäisessä kisassa uudella tallilla), mutta McLaren on tukevasti keskikastissa.

McLarenista saisi varmaan hyvän tutkimuksen aikaiseksi; minä meni vikaan organisaatiomuutoksessa kun siirryttiin punaisen johtajan alta moderniin matriisijohtamiseen.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Aika hyvin sai Bottas karistettua itsestään viime vuoden hmv-asenteen pois. Kliinistä suorittamista lähdöstä maaliin asti, eikä Hamilton päässyt oikeastaan missään vaiheessa edes haastamaan tätä voitosta. Kova suoritus aloittaa kausi voitolla ja nopeimmalla kierroksella.

Ferrarille huutonaurut. Kisavauhti täysin kateissa eikä paljon nopeampaa Leclerciä päästetä Vettelin ohi. Vauhdillisesti näiltä surkein startti since 2016?

Kimiltä ihan perusvarma kisa. Ei tainnut ohittaa muita kuin tallikaverinsa radalla ja se riitti yhden sijan kohottamiseen, kiitos Grosjeanin keskeyttämisen. Sellainen 7 arvosana kisasta hänelle.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
@Barney on isoin johto. Lisäpiste nopeimmasta kierroksesta oli käytössä 50-luvulla, mutta voitosta sai sillon vaan 8p. Parhaimillaan lisäpiste jaettiin sillon 7 eri kuskille samasta kisasta, kun tais olla vaan sekunnin kymmenykset käytössä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mersulta täydellinen kisa: Kaksoisvoitto, lisäpinna kisasta ja aika-ajon paalu. Toivottavasti eivät ole ihan noin ylivoimaisia koko kautta, tulee tylsiä kisoja muuten. Mersun osalta pullat on hyvin uunissa, myös RedBull näyttää hyvältä Verstappenin ajamana. Ferrari tässä kisassa aika hukassa, mutta eiköhän sielläkin löydy vauhtia muilla radoilla. Tallimääräys (?) heti ensimmäisessä kisassa, lampaanperse siitä. Leclerc oli huomattavasti nopeampi, mutta ei edes yrittänyt Vettelin ohi.

Keskikasti odotetun tiukka, siellä saa ajaa tosissaan sijoituksista. Toivottavasti tuo tiukkuus ja taistelu jatkuu tuollaisena. Kimin kokemus on valttia noissa väännöissä. Turisteja tänään mm.: Kubica, Russell, Ricciardo, Gasly, Giovinazzi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saa vaan nähdä jos voimasuhteet jatkossa tasantuu niin miten Ferrarin taktiikka toimii, jos mersut ajaa täysiä toisia vastaan ja Lecter päästää aina Vettelin eteensä kun paikka tulee muihin nähden muutama lisäpojo. Toki se sitten että äkkiä tuommoinenkin aiheuttaa eripuraa tallin sisällä. Se vielä pisti silmään miksei Ferrari yrittänyt Lecterin avulla saada lisäpistettä nopeimmasta kieroksesta? vai laskettiinko että vauhti ei edes uudella renkaalla riittäisi mersulle joten turha ottaa riskiä?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
McLarenista saisi varmaan hyvän tutkimuksen aikaiseksi; minä meni vikaan organisaatiomuutoksessa kun siirryttiin punaisen johtajan alta moderniin matriisijohtamiseen.

McLarenille ei ilmeisesti sovi pehmeä johtaja lainkaan. Alamäki tosiaan alkoi kun Dennis astui sivuun ja Whitmarsh tuli tilalle. Ronin johtotyyli oli sanalla sanoen vähintäänkin autoritäärinen verrattuna Whitmarshiin ja erityisesti Boullieriin. Mielenkiintoista onkin nähdä kuinka kauan Ojjehin ja Bahrainin poikien Mumtalakatin kärsivällisyys kestää Brownin kanssa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Loistava voitto Bottakselta. Lähdössä Hamiltonilla vähän pidon kanssa ongelmia, Valtterilla ei, ja se riitti tällä kertaa. Loistava suoritus koko tallilta, mutta mukavaa kuinka Bottas on tullut takaisin. Haas jälleen kerran vahva Australiassa, mielenkiintoista nähdä miten tilanteet elävät jatkossa, koska Melbourne kuitenkin hiukan erilainen rata kuin monet muut. Bahrain ja Kiina antavat sitten enemmän osviittaa. Toivottavasti Bottas otti tästä runsaasti itseluottamusta mukaan, eikä mieti sitä, että vastassa on ehkä kaikkien aikojen rattimies. Pää alas ja keskittyminen vain siihen omaan ajamiseen.

Mietin illalla, että jaksanko herätä. Onneksi jaksoin.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Tallimääräys (?) heti ensimmäisessä kisassa, lampaanperse siitä. Leclerc oli huomattavasti nopeampi, mutta ei edes yrittänyt Vettelin ohi.

Minulla ei ole mitään hajua oliko tallimääräys vai ei, mutta mietin jo tuossa eilen illalla että olisi iha fiksu veto Leclerciltä ajaa tässä alussa vaikka 4-6 kisaa Vettelin perässä maaliin. Tällä saisi taattua itselle työrauhan ja välttyisi isommilta turbulensseilta. Tämän jälkeen voi sitten alkaa painaa ja jos tulee joku pieni lipsahdus niin ei tule ihan niin jäätävää sangollista kuraa niskaan kun on jo hyviä tuloksia takana.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Minulla ei ole mitään hajua oliko tallimääräys vai ei, mutta mietin jo tuossa eilen illalla että olisi iha fiksu veto Leclerciltä ajaa tässä alussa vaikka 4-6 kisaa Vettelin perässä maaliin. Tällä saisi taattua itselle työrauhan ja välttyisi isommilta turbulensseilta. Tämän jälkeen voi sitten alkaa painaa ja jos tulee joku pieni lipsahdus niin ei tule ihan niin jäätävää sangollista kuraa niskaan kun on jo hyviä tuloksia takana.

Ei minullakaan faktaa ole, mutta haiskahti niin Ferrariteatterilta kuin vaan voi. Leclerc oli kierroksella 0,5-0,8 sekuntia nopeampi, kunnes pääsi DRS-rangeen, jonka jälkeen tipahti kierroksen aikana kahden sekunnin päähän.

Toki fiksua, ettei lähtenyt keltanokkana tallimääräystä haastamaan, mutta toivoisin todella tällaisen pelleilyn joskus kosahtavan tiimin sormille niin, että tuntuu. Leclerc voisi vaikka hävitä MM-pronssin yhdellä pisteellä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ei minullakaan faktaa ole, mutta haiskahti niin Ferrariteatterilta kuin vaan voi. Leclerc oli kierroksella 0,5-0,8 sekuntia nopeampi, kunnes pääsi DRS-rangeen, jonka jälkeen tipahti kierroksen aikana kahden sekunnin päähän.

Toki fiksua, ettei lähtenyt keltanokkana tallimääräystä haastamaan, mutta toivoisin todella tällaisen pelleilyn joskus kosahtavan tiimin sormille niin, että tuntuu. Leclerc voisi vaikka hävitä MM-pronssin yhdellä pisteellä.

Yhdellä henkilökohtaisella MM-pronssilla ei ole mitään merkitystä Ferrarille. Tallin saamat pisteet olisivat olleet kuitenkin samat riippumatta missä järjestyksessä autot olisivat tulleet maaliin. Sen sijaan saattaisi hieman harmittaa, mikäli Vettel sitten kauden päätteeksi olisi hävinnyt mestaruuden yhdellä pisteellä.

Eiköhän Ferrarilla kuitenkin totuuden nimissä työnnetä kaikki munat Vettelin koriin heti alusta alkaen.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ferrarin spedeilystä kertoo sekin, että olisivat voineet ottaa vielä Leclercin sisään uusille renkaille (eroa taakse oli joku 35 sekuntia) ja näin ollen ottaa Bottakselta pois tuo ylimääräinen piste. Monacolainen oli kuitenkin ihan hyvässä vauhdissa, kunnes kohtasi seinän nimeltä Vettel.

Eri asia toki, jos siellä ei enää uusia renkaita ollut, mutta luulisi kymmenien kisataktiikasta vastaavien ihmisten miettivän edes tuota asiaa.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Yhdellä henkilökohtaisella MM-pronssilla ei ole mitään merkitystä Ferrarille. Tallin saamat pisteet olisivat olleet kuitenkin samat riippumatta missä järjestyksessä autot olisivat tulleet maaliin. Sen sijaan saattaisi hieman harmittaa, mikäli Vettel sitten kauden päätteeksi olisi hävinnyt mestaruuden yhdellä pisteellä.

Tämä on taivaan tosi. En spekuloinut Leclercin mestaruuden menetyksellä, koska se on erittäin epätodennäköistä. Toivon vain yleisesti, että tämä Ferrarin vuosikausia noudattama epäurheilullisuus ampuisi joskus takaisin ja kovaa.
 

BaronFIN

Jäsen
...olisi iha fiksu veto Leclerciltä ajaa tässä alussa vaikka 4-6 kisaa Vettelin perässä maaliin. Tällä saisi taattua itselle työrauhan ja välttyisi isommilta turbulensseilta...
Jos kauden alussa ottaa kuusi kisaa putkeen kakkoseen tallikaveriltaan, niin hattua nostan, joka pystyy loppukaudesta kääntämään asian päikseen. Kimi teki sen viime vuonna kun Vettelin mahdollisuudet mestaruuteen sulivat, joten mitä aikaisemmin Mercedes paketoi kauden, niin sitä nopeammin päästään kisoissa näkemään mistä Monacon poika on tehty. Toki aika-ajoissa saa painaa menemään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Semmoinen sieltä sitten. Mitä helvettiä Valtteri?
Startista kärkeen ja täyttä dominanssia. Sieltä sitten vielä tiimiradioon kyselyä loppupuolella, että mitäs tehdään kun haluan sen 26 pistettä tästä ja tiimi sanoo, että ei oteta riskejä.
Kohta soikin nopein kierros sekunnin erolla muihin.

Kisan jälkeen vielä huuteli tiimiradioon vähän viestiä "vihaajille": https://streamable.com/nltj2

Ihan täydellinen startti kauteen. Bottas dominoi ja Kimikin ajoi hyvän kisan heti pisteille. Jotain hämärää nautintoa sai siitäkin, kun Vettel huutelee tiimiradioon, että miksi ollaan näin hitaita. Toki kiinnostavan MM-sarjan takia sitä toivoo, että Ferrarikin nostaa tasoaan, mutta ennen kaikkea, että Bottas pitää edes vähääkään tämän päivän tasoaan ja haastaa Hamiltonin kunnolla.
Kympin joukossa kahdeksan eri tallia tänään. Tiukkaa on keskikastissa.

Mahtava startti kauteen.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mercedeksen mukaan Hamiltonin auton pohjassa oli vikaa.

Mercedes: “We have discovered damage to Lewis' floor at the region of the left-rear tyre seal (in front of the rear tyre) which will have exacerbated the challenges he had with the car balance. A chunk of the floor is missing, not sure how or why at this stage” #F1 #AusGP
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla ei ole mitään hajua oliko tallimääräys vai ei, mutta mietin jo tuossa eilen illalla että olisi iha fiksu veto Leclerciltä ajaa tässä alussa vaikka 4-6 kisaa Vettelin perässä maaliin. Tällä saisi taattua itselle työrauhan ja välttyisi isommilta turbulensseilta. Tämän jälkeen voi sitten alkaa painaa ja jos tulee joku pieni lipsahdus niin ei tule ihan niin jäätävää sangollista kuraa niskaan kun on jo hyviä tuloksia takana.

Kyllä siellä selvä määräys oli:

- Pitäisikö minun pysyä Sebastianin takana? Kyllä vai ei? Leclerc kysyi.

– Kyllä, ja hidasta vähän jättääksesi väliä häneen, monacolaiselle vastattiin varikkomuurilta.

Lähde: https://www.is.fi/formula1/art-2000006038446.html
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös