Mainos

Formula 1 – kausi 2018

  • 305 563
  • 1 853

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kai tämä kertoo vain siitä millaista politikointia tuo päätöksen teko on ollut. Kun teet päätöksen mikä haittaa yhtä niin pitää antaa jotain takaisin. Mielestäni tämä johtaa vain siihen että laji kaatuu omaan älyttömyyteensä. Nyt tarvitaan vahvaa johtamista. Joku tekee päätökset ja sitten tallit osallistuu tai ei osallistu ja sillä hyvä.

Aina kun puhutaan kilpailua parantavista ja kilpailua lisäävistä sääntömuutoksista niin asiaan täytyy suhtautua todella suurella varauksella. Lähihistoriasta löytyy niin paljon esimerkkejä siitä kuinka jopa tuulitunneleissa ja radalla testatut ja varmasti kilpailua lisääviksi ja parantaviksi vannotut sääntömuutokset ovat olleet jo valmiiksi jotain täysin muuta tai sitten hyvä muutos/muutokset on pilattu toisaalla.

Tallien täytyy nähdä se, että nykytilanne on kaikille osapuolille erittäin huono. Johtaako se hyviin muutoksiin...epäillä tuota sopii.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Seosten välillä tulisi joka tapauksessa olla selvät erot ja täysin älytöntä että näin ei ole. Jos joku päättäisi vetää kisan yhdellä sarjalla läpi, niin eihän se toki tarkoittaisi että kaikki tekisivät automaattisesti saman. Tuo toisi myös esiin autojen ja kuskien erot rengaskulutuksessa.

No juu ja silloin pitäisikin olla suuret erot renkaissa, kuten nykyisissä hardeissa ja ultrasofteissa esimerkiksi.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen...maraton-kayntiin-c-morella/6953872#gs.w5apH8w

Näköjään kummia tapahtuu maikkarilla ja sunnuntain kilpailu tulee vapailta kanavilta ja jopa ilmeisesti ennakkolähetyskin vielä. Vuosia ihmetellytkin miksi koko tuote piilottaa maksukanavan taakse kun yksittäisiä aika-ajoja tai kisoja pystyisi näyttään ja laadukkaampia koosteita jälkilähetyksenä.
Juu. Varmaan taas 5min välein 10min mainoskatko ja kisa totaalista kärsimystä, kuten ennenkin.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Red Bull vahvisti tänään tehneensä 2 vuoden sopimuksen Hondan moottoreista. Ihan kiva juttu sinällään, mutta harmittaa kun McLaren lopetti yhteistyönsä Hondan kanssa. Todella lyhyen tähtäimen ratkaisu oli, joka ei edes hirveää muutosta ole tuottanut. Luulisi että tuo olisi ollut paras vaihtoehto tulevaisuudessa, toki en sitten tiedä onko vielä mahdollista palata Hondalle mikäli haluja on. Paras vaihtoehto olisi toki jos Honda tekisi paluun Formuloihin ihan tiiminä.
Huhut toki kertovat että kaudella 2021 Red Bull käyttäisi Aston Martinin moottoreita, mutta tiedä siitä..
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Red Bull vahvisti tänään tehneensä 2 vuoden sopimuksen Hondan moottoreista. Ihan kiva juttu sinällään, mutta harmittaa kun McLaren lopetti yhteistyönsä Hondan kanssa. Todella lyhyen tähtäimen ratkaisu oli, joka ei edes hirveää muutosta ole tuottanut. Luulisi että tuo olisi ollut paras vaihtoehto tulevaisuudessa, toki en sitten tiedä onko vielä mahdollista palata Hondalle mikäli haluja on. Paras vaihtoehto olisi toki jos Honda tekisi paluun Formuloihin ihan tiiminä.
Huhut toki kertovat että kaudella 2021 Red Bull käyttäisi Aston Martinin moottoreita, mutta tiedä siitä..

Red Bull ottaa riskin koska tosiaan 2021 saattaa olla kuvioon tulossa mukaan uusia moottorivalmistajia. Honda on tosin osoittanut että homma ollaan saatu nyt vihdoinkin paremmin pakettiin, joten voivat tietenkin jatkaa silläkin. Nostalgiamielessä tuo McLarenin hyppääminen pois Hondan kelkasta juuri väärällä hetkellä tietysti harmittaa, mutta tuntuu siltä että tiimi on vähän tuuliajolla muutenkin, Zak Brown ja Eric Boullier eivät oikein vakuuta johtamiskyvyillään, Brownilla ei oikein mitään näyttöjä menestyvästä johtamisesta moottoriurheilussa ja Boullierkin ratsasti Renault/Lotuksella vain Kimin ja James Allisonin saavutuksilla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Red Bull vahvisti tänään tehneensä 2 vuoden sopimuksen Hondan moottoreista. Ihan kiva juttu sinällään, mutta harmittaa kun McLaren lopetti yhteistyönsä Hondan kanssa. Todella lyhyen tähtäimen ratkaisu oli, joka ei edes hirveää muutosta ole tuottanut. Luulisi että tuo olisi ollut paras vaihtoehto tulevaisuudessa, toki en sitten tiedä onko vielä mahdollista palata Hondalle mikäli haluja on. Paras vaihtoehto olisi toki jos Honda tekisi paluun Formuloihin ihan tiiminä.
Huhut toki kertovat että kaudella 2021 Red Bull käyttäisi Aston Martinin moottoreita, mutta tiedä siitä..

Kyllähän tuo taitaa Red Bullilta olla kuitenkin melko riskitön kun yhden vuoden verran kuitenkin jo Hondan moottoreista kokemusta, varmaan aika hyvä vertailukohtaa ovat saaneet kumpi moottori on parempi heidän kannalta niin vauhdillisesti kun taloudellisesti. Parin vuoden päästä voivat sitten katsoa jatkaako Honda yhteistyötä vai tuleeko muuta tarjolle. Mclarenilta tosiaan ehkä turhankin lyhyen aikavälin ratkaisu ja nimenomaan taloudellisesti, nyt menestystä ei juurikaan enempää ole tullut ja kaikki maksaa moninkerroin enemmän. Tässä olisi varmaan myös Williamsilla voinut olla paikka hypätä Hondan kelkaan, mersun moottorin ylivoima kun tuntuu olevan mennyt.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
McLaren make huge offer for 'king of the market' Daniel Ricciardo – report | Sport | The Guardian

McLaren yrittää naarata Ricciardon riveihinsä, tuon voi ilmeisesti tulkita niin ettei Alonson uskota enää jatkavan ainakaan McLarenilla F1:ssä. Ehkä Alonso lähtee kuskaamaan huhuttua McLarenin Indy-autoa?

Nyt Alonson voitettua Le Mans näen siirtymisen indyyn entistä todennäköisempänä.

McLarenilla muutenkin tapahtuu. Mitä ilmeisimmin tehtaan puolella on aika kova kuhina käynnissä ja tällä hetkellä monet haluavat Martin Whitmarshia takaisin johtamaan ja vaikka sitä ei suoraan sanota, Eric Boullieriin tapaan johtaa ei enää luottoa kovin ole. Monet McLarenin lähellä toimivat henkilöt kokevat, että McLaren on tallina muuttunut ja tällä hetkellä ei omaa samoja arvoja kuin ennen. Osaltaan tässä viitataan McLarenin laajentamaan repertuaariin kisojen osalta mihin osallistutaan, samaan aikaan Formula ykkösissä talli sukeltaa jo ties kuinka monetta vuotta peräkkäin. Myös paljon kuhinaa aiheuttaa mielestäni kaikkein relevantein kysymys, kuka tallia tällä hetkellä tosiasassa johtaa? Eric Boullier on nimellisesti johtavassa asemassa, mutta en voi välttyä ajatukselta, että Alonso olisi kasvanut tallia suuremmaksi. Ja jos kuljettaja kasvaa McLarenia suuremmaksi, niin silloin ollaan ongelmissa.

McLarenin henkilökunta aikoo lähettää kirjeen Whitmarshille tilanteesta, joskin Whitmarsh on ohjeistanut lähettämään sen Mansour Ojjehille, joka omistaa osan McLaren Groupista. Whitmarsh ei suoraan ole ottanut kantaa siihen olisiko hän kiinnostunut palaamaan, mutta hän on sanonut, että ihmiset kyllä tietävät mistä Whitmarsh on löydettävissä mikäli tilanne siihen suuntaan menee.

Uskon ennemmin tai myöhemmin Whitmarshin tulevan takaisin jossain roolissa talliin ja mikäli tulokset näin jatkuu, pitää myös tallin johdon kantaa vastuu. Tällöin katseet kääntyvät Eric Boullieriin.
 

HaZekki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans,Suomi
Nyt sitten tilanne on niin, että viimeisempien huhujen mukaan Leclerc olisi ottamassa paikan ferrarilla kaudella 2019. Eli Kimin olisi nyt viimeistään skarpattava ja otettava kesän kisoista niitä voittoja.
Ferrari: no a Ricciardo, no a Raikkonen, il futuro in Rosso sarà di Leclerc - Formula 1 News Linkki vie motorsportsin kotisivuille.

Myös kuuleman mukaan McLaren olisi tehnyt Ricciardolle huippu tarjouksen, mutta pystyykö Mclaren tarjoamaan tälle voittaja autoa? sen näkee.
Jännittäviä aikoja eletään kuski markkinoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Järkevältähän tuo kuulostaa, että Leclerc jo ensi vuodeksi Ferrarille menisi. Leclerc on ajanut ikäisekseen erittäin kypsästi, pysynyt erossa kolareista ja tuonut Sauberille jo kolmesta kisasta pisteitä. Hän on ollut selvästi parhaita starttaajia ja onkin noussut useita sijoja avauskierroksilla. Vastaavasti Kimillä taitaa olla avauskierroksen ohituksesta kulunut jo kolmisenkymmentä kisaa. Helpompaa se tietysti on häntäpäässä sijoja poimia ja tilastoissa loistaa, kun edellä pari autoa keskeyttää. Kuitenkaan Leclerc ei ole toistaiseksi esittänyt mitään, minkä johdosta hänen kypsyyttään ja sopivuuttaan Ferrarille tulisi epäillä. Mielestäni Ferrarilla ei ole hirveästi voitettavaa roikuttamalla Räikköstä edelleen mukana, vaikka Vettelille se varmasti sopisi mainiosti. Ricciardon huhutun kova palkkapyyntö pitänee tosiaan huolen, ettei häntä Ferrarin ratissa nähdä, joten päätös kuskipaikasta käydään Leclercin ja Räikkösen välillä. Ricciardo sitten miettikööt haluaako pysyä Red Bullilla vai mennä McLarenille. Mielenkiintoista nähdä miten käy. Lapsuuden suosikkitalli McLarenin nousua täällä odotellaan jo kovasti.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt sitten tilanne on niin, että viimeisempien huhujen mukaan Leclerc olisi ottamassa paikan ferrarilla kaudella 2019. Eli Kimin olisi nyt viimeistään skarpattava ja otettava kesän kisoista niitä voittoja.
Ferrari: no a Ricciardo, no a Raikkonen, il futuro in Rosso sarà di Leclerc - Formula 1 News Linkki vie motorsportsin kotisivuille.

Myös kuuleman mukaan McLaren olisi tehnyt Ricciardolle huippu tarjouksen, mutta pystyykö Mclaren tarjoamaan tälle voittaja autoa? sen näkee.
Jännittäviä aikoja eletään kuski markkinoilla.


On totta että Kimi on ollut muutaman viime kauden ajan "ihan turisti". Ikä alkaa jo näkyä, mutta näin Suomalaisena pessimistinä voi kysyä mm:
Ovatko autot Vettelin kanssa olleet oikeasti saman tasoiset ?
Onko taktikka ollut Kimiä suosiva ?

Kimi on ollut ihan statistinä kyllä tallissa. Mutta kaveri on sen hyväksynyt. Saa ajaa maailman kuuluisimmassa tallissa ja siitä saa vielä ihan mukavan rahallisen korvauksen. Josko sillä nyt olisi merkitystä paljonko tienaa. Välit Vettelin kanssa taitaa olla aika hyvät ja se varmasti edes auttaa viihtymään tallissa
Ja onhan talli nyt varmasti ollut tietyllä tapaa Kimin suorituksiin tyytyväinen kun on saanut jatkaa tallissa ?



Kyllähän Ricciardon kannattaisi pysyä Red Bull:lla ? Hondan moottori on joo arvoitus, mutta kokonaisuudessa Red Bull tallina on varmasti parempi kuin nykyajan McLaren, joka on valovuosien päässä siitä tasosta jolla talli on ollut ? Red Bullilla on parempi voittamisen kulttuuri tällä hetkellä. Osaava tiimi ympärillä ja tallikaverina ihan "skitso" arvoitus. Se varmasti motivoi kun Ricciardo on pystynyt lyömään turpaan Mad Max:ia.
 

Outsider

Jäsen
Leclerc on parantanut ihan alkukaudesta ja ajanut viime kisat hienosti. Ferrari on kuitenkin ainoa kärkitalli mihin hänen on mahdollista päästä tässä vaiheessa, joten tallilla ei ole mitään tarvetta hätiköidä kuskipäätösten suhteen.

Kimin on parannettava, mutta nopeastipa se alkukauden vauhti ja sijoitukset kilpailuissa taas unohtui. Nyt kun viime kisoissa ei ole kukaan pystynyt ohituksiin, niin huono aika-ajo on korostunut. Ferrarissa kyllä olisi muuten vauhtia nousta, mutta minkäs teet. Vaikka taktiikatkaan eivät ole jo totuttuun tapaan olleet parhaimmistoa, niin syyllinen löytyy kyskinpenkiltä. Se ei silti tarkoita, että nyt Kimistä tuli taas yhtäkkiä liian vanha ja hidas. Toisaalta nyt ei ole vähään aikaan tarvinnut lukea siitä, miten Bottas meni tuhoamaan uransa liian kovaan talliin tai, että hänen pitäisi vähintään tajuta jättäytyä Hamiltonin taakse kakkoskuskin roolin. Tähän tietysti vaikuttaa se, että tällä hetkellä Hamilton on menettänyt motivaationsa ja miettii lopettamista...
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää Ranskan uusivanha rata näyttää todella todella paskalta! Joka puolella kilometrin pituiset turva-alueet ja pelkkiä nopeita mutkia, ei käytännössä yhden ainuttakaan ohituspaikkaa radalla.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Mielestäni Ferrarilla ei ole hirveästi voitettavaa roikuttamalla Räikköstä edelleen mukana, vaikka Vettelille se varmasti sopisi mainiosti.

Hyvä kirjoitus, joskin napsin vain tämän yhden lauseen irti. Näkisin, että Ferrarilla on paljonkin voitettavaa jatkamalla Räikkösen kanssa yhteistyötä. En aloita edes puhumaan Räikkösen PR-arvosta, joka on edelleen korkealla. Mutta Ferrarilla ei mikään kiire ole Leclercin kanssa ja mikäli itse vetelisin naruista Maranellossa, jatkaisin Räikkösen kanssa yhteistyötä.

Täytyy muistaa, että Sauber on Ferrarin asiakastalli. Mitä enemmän Leclerc tuo pisteitä tallille ja tätä myöten menestystä ja varoja, on se Ferrarin etu. Mitä enemmän Sauberilla on rahaa käytettävissä, sitä enemmän se voi maksaa moottoritoimittajalle sen tarjoamista palveluista. Eikä ainoastaan voi maksaa, vaan myös maksaa. Leclerc on kauden alun jälkeen vienyt Ericssonia mennen tullen ja palatessa. Keskipakan seassa ajava Sauber on Ferrarin etu.

Mutta tosiaan, koska Leclercillä ei mikään kiire ole kuitenkaan, täytyy muistaa että kaveri ajaa vasta ensimmäistä kauttaan. En näe, että Ferrari merkittävästi ainakaan voittaisi nostamalla Leclercin Ferrarin rattiin. Joskin Kimi kyllä voisi parantaa otteitaan sille tasolle, missä ne olivat kauden alussa. Viime kisoissa Vettel on vienyt tallin sisäisen taiston täysin itselleen eikä Kanadan kilpailu ainakaan Kimin kilpeä kiillottanut. Vettel voittaa, ja Kimi oli, muistaakseni kuudes tai jotain. Ei tuo voi olla hyväksyttävää.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tää Ranskan uusivanha rata näyttää todella todella paskalta! Joka puolella kilometrin pituiset turva-alueet ja pelkkiä nopeita mutkia, ei käytännössä yhden ainuttakaan ohituspaikkaa radalla.


Eli soveltuu muiden paskojen ratojen joukkoon. Olisi ollut hyvä kun kisa olisi viety takaisin Mängnikouriin ?

Muuten joku ihme härpäkeverkkosysteemi oli Alonson autossa ekoissa harkoissa ? MIkä lie merkitys, kiinnittikö muut huomiota ?

Rata taitaa olla aika pomppuinen kun pohjalevyt taitaa raapia asfalttia kun kipinät lentelee
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tää Ranskan uusivanha rata näyttää todella todella paskalta! Joka puolella kilometrin pituiset turva-alueet ja pelkkiä nopeita mutkia, ei käytännössä yhden ainuttakaan ohituspaikkaa radalla.
Nimenomaan näyttää. Turva-alueet maalattu aivan karmealla värillä, meinaa päätä ruveta särkemään kun telkkaria katsoo.

Sen verran tylsiä olleet kolme edellistä kisaa (tosin eipä noilla radoillakaan ole viime vuosina ihmeellisiä kisoja ollut), että odotukset viihdearvon kannalta ovat hyvin alhaalla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Erikson veti sit auton huolella renkaisiin. Autokin syttyi palamaan ja kärsi muutenkin vaurioita. Ihme on jos saadaan kasaan seuraaviin harjoituksiin.
Aika monella tuntui olevan vaikeuksia hallita auton takapäätä kun pyörähdyksiä oli paljon. Tuokin ulosajo johtui juuri takapään pidon menetyksestä.
Onkohan asfaltti uusittu vai muuten vaan likainen ?
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Jos Räikkönen on tosiaan päättänyt lopettaa formulat tähän kauteen, niin se piristää kisoja. Ei hän tietenkään ihan villisti voi ajella, mutta tuki Vettelille saattaa hyvinkin jäädä vähemmälle. Ferrari olisi halunnut jatkaa sopimusta vielä vuodella, mutta tallin härski politiikka saksalaisen suosimisesta on vissiin saanut Jäämiehen mitan täyttymään.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nimenomaan näyttää. Turva-alueet maalattu aivan karmealla värillä, meinaa päätä ruveta särkemään kun telkkaria katsoo.

Siellähän on sitä Volframia. Sinisellä alueella vähemmän ja punaisella alueella enemmän. Eli tämän pitäisi tuhota renkaita, jos kyseiselle alueelle ajautuu. En tiedä sitten mikä on totuus.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Siellähän on sitä Volframia. Sinisellä alueella vähemmän ja punaisella alueella enemmän. Eli tämän pitäisi tuhota renkaita, jos kyseiselle alueelle ajautuu. En tiedä sitten mikä on totuus.
Pirellien kestävyys paranee entisestään kun ajelee volframilla.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Jos Räikkönen on tosiaan päättänyt lopettaa formulat tähän kauteen, niin se piristää kisoja. Ei hän tietenkään ihan villisti voi ajella, mutta tuki Vettelille saattaa hyvinkin jäädä vähemmälle. Ferrari olisi halunnut jatkaa sopimusta vielä vuodella, mutta tallin härski politiikka saksalaisen suosimisesta on vissiin saanut Jäämiehen mitan täyttymään.

Tämä huhumylly on kyllä hauskaa seurattavaa. Aiemmin kerrottiin kuinka Ferrari haluaa nostaa Leclercin Ferrarille ensi kaudeksi, koska Kimi ei aja tarpeeksi hyvin. Ja siitä päivä, kaksi eteenpäin, niin tarina on muuttunut siten, että Kimi ei halua jatkaa yhteistyötä Ferrarin kanssa. Jos pitäisi rahaa laittaa likoon, niin sanoisin edelleen, että Mercedeksellä, Ferrarilla ja Red Bullilla ajaa samat naamat ensi kaudella.

Jos saisin päättää, ketkä veijarit putoaisivat pois sarjasta ensi kaudeksi, jäisi Sirotkin ja Hartley ilman ajopaikkaa. Ericsson pitäisi ajopaikkansa rimaa hipoen.
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Räikkönen mokaa Q3:ssa, ei varmasti yllättänyt ketään.
Grosjean seinässä, ei varmasti yllättänyt ketään.
Hamilton on paalulla, ei varmasti yllättänyt ketään.
Suomalaiset eivät tule juhlimaan huomenna, ei varmasti yllätä ketään.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Räikkönen mokaa Q3:ssa, ei varmasti yllättänyt ketään.
Grosjean seinässä, ei varmasti yllättänyt ketään.
Hamilton on paalulla, ei varmasti yllättänyt ketään.
Suomalaiset eivät tule juhlimaan huomenna, ei varmasti yllätä ketään.

Tähän voidaan lisätä vielä: Pitkät suorat ja nopeat mutkat niin ohittaminen mahdotonta, ei yllätä. Kaikki ajavat yhdellä pysähdyksellä maaliin, ei yllätä ketään. Hamilyon voittaa ja kehuu yleisön hienoimmaksi missään, ei yllätä ketään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös