Mainos

Formula 1 – kausi 2018

  • 305 468
  • 1 853

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Forza Vettel! Forza Ferrari!
Nyt on lähtenyt kausi hienosti käyntiin!

Samantyyppistä ilakointia kuin Vettelin lapsellinen kiljunta maaliviivan ylittämisen jälkeen, vaikka kollegan sääriluu on hetkeä aikaisemmin napsahtanut poikki. Kukin tyylillään.

Kimi on ollut kumpanakin kisaviikonloppuna Vetteliä nopeampi, mutta pistetilanne on kaukana siitä. Olisi suonut nyt edes viimeisellä kaudella Kimille edes hieman tuuria. Tai edes välttyisi kaikista pahimmalta epäonnelta. Mutta kun ei niin ei.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Samantyyppistä ilakointia kuin Vettelin lapsellinen kiljunta maaliviivan ylittämisen jälkeen, vaikka kollegan sääriluu on hetkeä aikaisemmin napsahtanut poikki. Kukin tyylillään.

Ja tälläsen roskan jälkeen kehtaa vielä Vetteliä arvostella lapselliseksi. Toivottavasti tuli parempi mieli kun ferrarihenkilökunta kuitenkin on varmasti päällimmäisenä mielessä.
 

Steeger#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kovalchuk, Zinovyev, Morozov, Zherdev & Versteeg
Samantyyppistä ilakointia kuin Vettelin lapsellinen kiljunta maaliviivan ylittämisen jälkeen, vaikka kollegan sääriluu on hetkeä aikaisemmin napsahtanut poikki. Kukin tyylillään.

Kimi on ollut kumpanakin kisaviikonloppuna Vetteliä nopeampi, mutta pistetilanne on kaukana siitä. Olisi suonut nyt edes viimeisellä kaudella Kimille edes hieman tuuria. Tai edes välttyisi kaikista pahimmalta epäonnelta. Mutta kun ei niin ei.

Itse kyllä jotenkin ajattelen ettei Vettel siinä hetkessä tiennyt vielä koko asiaa.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Ferrarin varikkosöhellyksestä päähuomion vie mekaanikon loukkaantuminen ja sen jälkiselvittelyt. Minua kiinnostaa enemmän miksi Kimi oli ylipäätänsä varikolla toistamiseen kun pahimmat kilpailijat olivat liikkeellä yhdellä vedolla joka sopi myös Vettelille. Fiilikselläkö ne näitä asioita suunnittelee?

Karu fakta on se, että Ferrarin kakkoskuski (kuka muu tahansa kuin joku saksalainen) alistetaan aina ykköskuskin edun puolesta vaikka se muuten sotisi koko tallin etua vastaan.

Tuo porukka ei valitettavasti tallimestaruusksia ansaitse. Vaikka olisi kuinka legendaarinen talli ja automerkki muuten.

Ainakin kun otetaan huomioon että Vettelille sanottiin että vaihdetaan Plan B ja se kuinka loppu hänen renkaat oli niin vähän vaikuttaa että molempien Ferrarien oli tarkoitus ajaa Super Soft -> Soft -> Super Soft. Tähän oltiin tietty vähän pakotettuja kun Mediumeita ei tainnut olla kuin molemmilla yksi setti viikonlopulle. Tuo tietty olisi ollut mielenkiintoista, koska molemmat Ferrari kuskit olisivat saattaneet tippua tällä taktiikalla Mersujen taakse ja kuinka helppoa se ohittaminen olisi sitten ollut.

Itse en jaksa kyllä uskoa tahallisuuteen tuossa Räikkösen jutussa. Vaikka Ferrari haluaisi kuinka suosia Vetteliä, niin kyllä he olisivat Kimin halunneet tässäkin tapauksessa Hamiltonin edelle pisteissä. Se on tietty kummallista että näitä sattuu aika paljon Kimille, tosin on tässä kyllä myös viime vuosina Vettelilläkin ollut niitä että renkaat puhkee viimeisillä kierroksilla jne. Ilman mitään oikeaa faktaa kyllä tosi vaikea sanoa satuuko näitä enemmän Kimille, mutta kyllä se siltiä tuntuu. Toisaalta kun sijoittuu paremmin aika-ajossa ja kisassa niin riski kaikelle oudolle tuppaa pienenemään kun vähemmän muuttujia ympärillä.

Mielenkiintoisena pointtina tuosta kisasta, niin keinovaloissa näkyi hyvin tuo Ferrarin koneella olevien autojen perästä tuleva aivan hävytön öljysuihku. Tuohan on melkein kun sprinklerillä vetäis öljyä radalle :D
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kimi on ollut kumpanakin kisaviikonloppuna Vetteliä nopeampi, mutta pistetilanne on kaukana siitä.
No molemmissa kisoissa Räikkönen on kyllä kisavauhdissa ollut Vetteliä hitaampi.

Räikkösen seuraaminen on kyllä seuraamieni lätkäjengien lisäksi äärimmäisen turhauttavaa puuhaa. Aika-ajoissa täytyy olla aivan nappikierros, että haluaisi edes haaveilla paalupaikasta ja kisassa tuntuu aina käyvän jotain vastoinkäymisiä. Muut suomalaiset ovat niin kyllästyneitä näihin vastoinkäymisiin, että foliohatut päässä ollaan jo sitä mieltä, että Ferrari tahallaan puupeloi Räikkösen kisoja. Ei Kimi tule tälläkään kaudella saavuttamaan yhtään voittoa, ellei pahimmille kilpakumppaneille (Vettel, Hamilton) tapahdu jotain dramaattista. Vauhdissa Kimi ei pärjää enää kummallekaan, nimenomaan kisavauhdissa. Bottasta en laske pahaksi kilpakumppaniksi, koska tämä ei edes uskalla yrittää ohittaa radalla.
 
Suosikkijoukkue
Pyry & Tappara
Minkätakia Räikkönen edes otettiin sisään, muuta kuin pelinappulana saada Mercedes reagoimaan. Vettel kuitenkin suht koht hyvin lopulta selvisi noilla renkailla loppuun asti ja Kimi nyt on tunnetusti yksi parhaista ellei paras säästämään renkaita tässä sarjassa. Olisi se Hamilton sieltä saattanut silti ohi tulla, mutta olisipa vältytty ainakin tältä valitettavalta onnettomuudelta.

Mutta miksi muuten varikkomies edes oli jalka suoraan auton renkaan edessä? Eikö voisi varotoimenpiteenä pitää jalkansa jossain muualla varsinkin nyt, kun oli ongelmia ja auto saattaa vahingossa lähteä liikkeelle minä hetken hyvänsä. Mutta olipahan taas yllätys kenelle tämä tilanne sattui kuljettajista. Antoi taas sunnuntaipäivään mukavan tuulahduksen v*tutusta, jota ei Bottaksen voittokaan olisi millään pyyhkinyt pois.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minkätakia Räikkönen edes otettiin sisään, muuta kuin pelinappulana saada Mercedes reagoimaan. Vettel kuitenkin suht koht hyvin lopulta selvisi noilla renkailla loppuun asti ja Kimi nyt on tunnetusti yksi parhaista ellei paras säästämään renkaita tässä sarjassa. Olisi se Hamilton sieltä saattanut silti ohi tulla, mutta olisipa vältytty ainakin tältä valitettavalta onnettomuudelta.

Todennäköisesti oli laskettu tuo että Bottas ja Räikkönen ottaisi Vettelin kiini juurikin viimeisillä kieroksilla ja mahdollisesti tippuisi kumpienkin taakse. Ei haluttu tätä riskiä ottaa että Vettel voisi tippua Kimin taakse ja yritettiin pakottaa vielä mersu stopille. Vaikka eivät olisi pysähtyneet olisi Vettel päässyt vähintään toiseksi turvallisesti.

Kyllä tässä vähän vituttaa Kimin puolesta kun taas oli ihan hyvää kisaa ajamassa ja täyttämässä sitä roolia ferrarin kakkosena mitä odotetaankin. Napsinut pisteitä hamiltonin edessä ja antoi painetta Bottakselle.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Vaikka pidänkin selostustiimistä (miinus Juuselan eläinvertaukset ja kuivat sisäpiirivitsinsä ja pikkkupoikamainen Räikkös-fanitus), niin kuinka hemmetin sokea saa olla, ettei näe heti että: Verstappenin rengas tyhjeni - rengas ei hajonnut etusiipeen - Räikkösen rengasta ei ehditty edes vaihtamaan. Ei, vaikka Verstappenin vanne oli ihan kiero ja Räikkösen takarengas oli vanhaa settiä. Jotenkin olettaisi että selostustiimi, joilla on enemmän silmiä ja lajituntemusta havaitsisi jotain mitä kotisohvalla ei, mutta että hemmetti joka tilanne menee ohi, niin ei mahdu tajuntaan. Joku siellä myös takajoukosta veti varikon sisäänajosta viimehetkillä takaisin radalle, mutta sekin täysin ohitse. Oletan vieläpä että katsovat samaa lähetystä televisiosta Pasilassa. Nyt ei syy voi olla edes jatkuva Twitterin selailu, mitä se sillä edellisellä hessulla oli.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mietin, että kuinka paljon tuo Räikkösen kohdalla tapahtunut perseily vaikutti Vettelin taktiikkaan. Pelättiin että sama vika toistuu Vettelin kanssa, ja ei sen takia otettu sisälle? Sen verta limitillä mentiin noiden renkaiden kanssa.

Bottakselta olisin toivonut kunnollista riskinottoa. Vaikka sitten epätoivoinen syöksy, nyt jäi vähän vaisu maku tuosta.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mietin, että kuinka paljon tuo Räikkösen kohdalla tapahtunut perseily vaikutti Vettelin taktiikkaan. Pelättiin että sama vika toistuu Vettelin kanssa, ja ei sen takia otettu sisälle? Sen verta limitillä mentiin noiden renkaiden kanssa.

Bottakselta olisin toivonut kunnollista riskinottoa. Vaikka sitten epätoivoinen syöksy, nyt jäi vähän vaisu maku tuosta.
Juuri näin. Riskillä vaan rinnalle ja väkisin ohi. Jos kolahtaa, niin mitä väliä koska oma tiimi olisi todennäköisesti silti voittanut.

edit. Toki siellä saattoi jo nyt painaa myös tulevan kauden ajopaikka.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mietin, että kuinka paljon tuo Räikkösen kohdalla tapahtunut perseily vaikutti Vettelin taktiikkaan. Pelättiin että sama vika toistuu Vettelin kanssa, ja ei sen takia otettu sisälle? Sen verta limitillä mentiin noiden renkaiden kanssa.

Bottakselta olisin toivonut kunnollista riskinottoa. Vaikka sitten epätoivoinen syöksy, nyt jäi vähän vaisu maku tuosta.

Tuskin olisi ennen mersuja pysähtynyt oli mitä oli. Toki olihan tuossa sekin että ratavirkailija makasi radalla useamman kieroksen ajan että ei siinä olisi heti ollutkaan mahdollisuutta ja jos pysähdys olisi tullut olisi tullut seuraavalla kieroksella Kimistä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Räikkönen on menneen talven lumia, turha sen kohtalosta on välittää. Kun on Ferrarilla kakkoskuski, on kakkoskuski. Ihan se ja sama miten joku yksi varikkokämmi menee kun iso kuva on se, että miehen tehtävä on toimia Vettelin apupoikana.

Bottakselle enemmän munaa jatkossa. Voittajan pitää olla röyhkeä, eikä pelata varmasti.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Mutta miksi muuten varikkomies edes oli jalka suoraan auton renkaan edessä? Eikö voisi varotoimenpiteenä pitää jalkansa jossain muualla varsinkin nyt, kun oli ongelmia ja auto saattaa vahingossa lähteä liikkeelle minä hetken hyvänsä.
Tässä on video Kimin varikkopysähdyksestä viime kaudelta Japanista ja näkyy tuo renkaan eteen meneminen olevan ihan normaalia tuossa tilanteessa. Hurjan näköinen tilanne oli kyllä, toivottavasti mekaanikko saadaan vielä parsittua pelikuntoon.

Linkki Youtubeen.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tässä on video Kimin varikkopysähdyksestä viime kaudelta Japanista ja näkyy tuo renkaan eteen meneminen olevan ihan normaalia tuossa tilanteessa.
Jännästi toinen (oikea) takapyörä vaihdetaan kuitenkin ns. normaaliotteella edestä pois, takaa uusi. Mikseiköhän kumpaakin voisi asentaa takakautta, onko tämä vasen takarengas joku Ferrarin erikoisuus? Edessä kuitenkin laitetaan renkaat normaalisti. Toki nyt Räikkösen tapauksessa se äijä olisi seisonut siellä jokatapauksessa, kun rengas ei edes lähtenyt irti. Tuossa videolla myös näkee vasemman eturenkaan poisoton aiheuttavan ongelmia ja uuden renkaan asentajalle ei mitään liikoja kymmenyksiä jää jalkansa kanssa tulla alta pois. Ajovalohan syttyy jo oikealla, kun mies on vielä kiinni renkaassa.
 
Viimeksi muokattu:

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jännästi toinen (oikea) takapyörä vaihdetaan kuitenkin ns. normaaliotteella edestä pois, takaa uusi. Mikseiköhän kumpaakin voisi asentaa takakautta, onko tämä vasen takarengas joku Ferrarin erikoisuus? Edessä kuitenkin laitetaan renkaat normaalisti. Tuossa myös näkee vasemman eturenkaan poisoton aiheuttavan ongelmia ja uuden renkaan asentajalle ei mitään liikoja kymmenyksiä jää jalkansa kanssa tulla alta pois. Ajovalohan syttyy jo oikealla, kun mies on vielä kiinni renkaassa.

Voisiko olla vain vasemman takarenkaan henkilöstöstä kiinni, eli kätisyydeltään/otteeltaan nopeampi/varmempi noin päin?

Tuskin olisi ennen mersuja pysähtynyt oli mitä oli. Toki olihan tuossa sekin että ratavirkailija makasi radalla useamman kieroksen ajan että ei siinä olisi heti ollutkaan mahdollisuutta ja jos pysähdys olisi tullut olisi tullut seuraavalla kieroksella Kimistä.

Vettelin taktiikkaan liittyen väitän, että tuolla onnettomuudella oli todella iso merkitys. Vettelillehän sanottiin radiossa Räikkösen stopin jälkeen*, että "Suunnitelma D, suunnitelma D. Kimi keskeytti ongelmaan." Tuskin erillistä ilmoitusta tuosta taktisesta valinnasta olisi tehty, jos siitä oltaisiin jo aiemmin kisan aikana sovittu.

Ferrarin A-taktiikka taisi olla ajaa SS-S-SS, koska kummallakaan kuskilla ei ollut käyttämättömiä mediumeita tallessa ja niillä ajetut treenivedot olivat todella vähissä. Varikkomiehen loukkaantumisen vuoksi Vettelin optimaalinen stoppi-ikkuna meni ja Valtteri sai kiinni, että päättivät kokeilla selviytymistä loppuun asti. Nyt kävi Ferrarin kannalta onnellisesti, mutta todella tiukille se veti.

* Linkki tuohon radioviestiin (YouTube): 2018 Bahrain Grand Prix: Race Highlights - YouTube
 

BaronFIN

Jäsen
Näkisin, että välitankkaukset nostaisivat turvallisuutta antamalla ylimääräisiä sekunteja tusata näiden renkaiden kanssa. Tämä myös avaisi enemmän varikkopelaamisen mahdollisuutta kevyet vs. painavammat autot.

Vaarallisempia ovat nämä kahden sekunnin varikkostopit olleet kuin välitankkaukselliset 10 sekunnin stopit.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Näkisin, että välitankkaukset nostaisivat turvallisuutta antamalla ylimääräisiä sekunteja tusata näiden renkaiden kanssa. Tämä myös avaisi enemmän varikkopelaamisen mahdollisuutta kevyet vs. painavammat autot.

Vaarallisempia ovat nämä kahden sekunnin varikkostopit olleet kuin välitankkaukselliset 10 sekunnin stopit.

No jaa, kyllä tuossa välitankkaustenkin kanssa pyritään äärimmäisen nopeaan suoritukseen ja lisävaaran tuo vieläpä bensaa ruikkiva tankkausletku, joka on useampaan otteeseen jäänyt autoon kiinni kun on annettu liian hätäinen lähtölupa ja on kolhinut mekatsuja, palovaarasta puhumattakaan, joten sinällään välitankkauksen tuominen takaisin turvallisuuteen vedoten on puhdasta potaskaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vettelin taktiikkaan liittyen väitän, että tuolla onnettomuudella oli todella iso merkitys. Vettelillehän sanottiin radiossa Räikkösen stopin jälkeen*, että "Suunnitelma D, suunnitelma D. Kimi keskeytti ongelmaan." Tuskin erillistä ilmoitusta tuosta taktisesta valinnasta olisi tehty, jos siitä oltaisiin jo aiemmin kisan aikana sovittu.

Ferrarin A-taktiikka taisi olla ajaa SS-S-SS, koska kummallakaan kuskilla ei ollut käyttämättömiä mediumeita tallessa ja niillä ajetut treenivedot olivat todella vähissä. Varikkomiehen loukkaantumisen vuoksi Vettelin optimaalinen stoppi-ikkuna meni ja Valtteri sai kiinni, että päättivät kokeilla selviytymistä loppuun asti. Nyt kävi Ferrarin kannalta onnellisesti, mutta todella tiukille se veti.

* Linkki tuohon radioviestiin (YouTube): 2018 Bahrain Grand Prix: Race Highlights - YouTube

Joo en vain usko että Vettel olisi välttämättä tullut varikolle Kimin jälkeen jos ei sitten Bottas olisi reakoinut Kimin pysähdykseen. Toisaalta kun tuossa Bottaksenkin viimeisiä kieroksia katsoi niin ei ne renkaat tainnut niiläkään enää niin hyviä olla (toki perässä ajaminen vaikeuttaa ajoa) että taktiikka olisi voinut toimiakin hyvin. Vaikka mersut ei olisi sitten lopulta pysähtynyt olisi Kimi varmasti pystynyt uusilla renkailla takomaan kovia aikoja perässä ja antamaan painetta niin että Vettel olisi tarvallisemmin päässyt voittoon ajaan kun takana olijat joutuisi kimin takia tuhlata renkaitaan.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Räikkönen on menneen talven lumia, turha sen kohtalosta on välittää. Kun on Ferrarilla kakkoskuski, on kakkoskuski. Ihan se ja sama miten joku yksi varikkokämmi menee kun iso kuva on se, että miehen tehtävä on toimia Vettelin apupoikana.
Kiva että valaiset muita ja kerrot mistä tulee välittää ja mistä ei. Oletko muuten tietoinen, että formuloissa kisataan myös tallimestaruudesta?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kiva että valaiset muita ja kerrot mistä tulee välittää ja mistä ei. Oletko muuten tietoinen, että formuloissa kisataan myös tallimestaruudesta?

Joo ja itsekin iloinnet kaikista tallien mestaruuksista ihan hirveästi. Ne eivät kiinnosta ketään muuta kuin talleja itseään sekä joitakin sponsoreita.
 

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No jaa, kyllä tuossa välitankkaustenkin kanssa pyritään äärimmäisen nopeaan suoritukseen ja lisävaaran tuo vieläpä bensaa ruikkiva tankkausletku, joka on useampaan otteeseen jäänyt autoon kiinni kun on annettu liian hätäinen lähtölupa ja on kolhinut mekatsuja, palovaarasta puhumattakaan, joten sinällään välitankkauksen tuominen takaisin turvallisuuteen vedoten on puhdasta potaskaa.

Ainakin ne renkaat kerkeäisi laittamaan kiinni siinä välillä kun tankataan. Vähän inhottavaa nähdä näitä keskeytyksiä mitä Räikköselle ja Haaseille on tapahtunut. Ei kuulu mielestäni kilpailuun, on aina mukava nähdä jos joku kolaroi tiukan kilvanajon takia, mutta nyt on tullut jo liikaa näitä renkaat huonosti keskeytyksiä.

Onhan se selvää että vaaralliseksi menee kun kaikki renkaat pitää saada vaihdettua ja joku vaihtaa vielä valon vihreäksi 2,5 sekunnin aikana.

Jos välitankkaukset tulisivat takaisin voisi järjestää niin että valo vaihtuu vasta kun letku on irti autosta, oli vähän eri asia silloin good old times kun tikkarimies lähetti auton matkaan.

No eipä tule varmaankaan takaisin. Liberty pitää FIAt ja FOCAt kiireisenä kun esittelee twiittitaukoja ja kiihdytyskisoja ja kokouksien aika käytetään siihen kun mietitään miten amerikkalaiset saisivat enemmän irti Formuloista. Newsflash, siellä on jo NASCAR ja Indycar eli eivät tarvitse Formuloita. Kyllä se Bernie vaan tiesi mitä teki, ei tästä lajista tarvitse ymmärtää kuin hardcorefanien.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Oletko muuten tietoinen, että formuloissa kisataan myös tallimestaruudesta?
Luulisi myös, että kakkoskuskin haluttaisiin keräävän mahdollisimman pisteitä pahimman uhan (Hamilton) nenän edestä. Voin toki olla väärässäkin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli muuten tuo Ferrarin rangaistus suhteelisen pieni kun vain 50 000 dollarin sakot, tallipistemenetykset tai suurempi summa olisi voinut jo jotain merkata, nyt tuo summa on vähän kun vaihtaisi vessasta vessapaperiksi 100e seteleiden sijaan 50e seteleitä ja ei vaikuta tallin toimintaan mitään.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luulisi myös, että kakkoskuskin haluttaisiin keräävän mahdollisimman pisteitä pahimman uhan (Hamilton) nenän edestä. Voin toki olla väärässäkin.
Näinhän sitä tosiaan luulisi, mutta jos oma agenda on jossain aivan muualla, saattaa normaalit lainalaisuudet kumoutua.

On muuten aivan uskomatonta paskaa, että mediat Hesaria myöten ovat kirjoittaneet jostain someraivosta liittyen Kimin käytökseen. Kuinka huonoja toimittajia pitää olla, että kirjoittavat muutaman täysvajakin twiitin perusteella jutun, kuinka jotain on paheksuttu? Tarkoitan siis ainakin seuraavia toimittajia (nimet muistiin, kuuluisi myös Huonot toimittajat vauhdissa -ketjuun):
IL / Harri Hepojärvi ja Janne Palomäki
HS / Jan Vilén ja Ari Pusa
IS / Ville Touru
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös