Mainos

Formula 1 – kausi 2018

  • 305 496
  • 1 853

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Iltalehdessä hehkutetaan jo, että Ferrari "teki vahingossa" Kimiä suosivan auton ?!??!?! Siis missä menee noiden toimittajien taso noin niinkun nykyään ? Voitko oikeasti kirjoittaa ns. mitä tahansa noinkin tasokkaassa lehdessä ?
Nyt vedetään johtopäätöksiä yhden kisan perusteella että auto suosii Kimiä kun Vetteli "epäonnistui" yhdessä kisassa ?

Olisihan se tietenkin hienoa, jos auto olisi sellainen mistä Kimi tykkää ja mikä sopii hänen ajotyylilleen, mutta katotaan nyt vaikka 5 ekaa kisaa miten niissä käy

Räikkönenhän sanoi itse kisan jälkeen, että auto sopii hänelle hyvin. Tuskin se nyt Ferrarilta vahingossa on syntynyt, eivätköhän hekin halua, että molemmat kuskit voivat pärjätä.

Hienoahan se olisi jos Kimi onnistuisi lopettamaan hyvän kauden jälkeen. Ollut sellaista matalalentoa miehen koko Ferrari-ura (oikeastaan jo se eka stintti), että jäisi edes vähän parempi maku suuhun.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Sellainen pieni pelko heräsi, että väheneekö ohitukset entisestään. Ihan liian montaa ohitusta ei nähty, ja oman paikan pitäminen oli helppoa yksinkertaisesti vaan oma ajolinja pitämällä. Kuka tahansa oli mutkissa vaikeuksissa heti, kun oli jonkun muun kontissa kiinni. Odotetaan nyt useampi kisa ennen lopullisen tuomion antamista, mutta alku ei ole lupaava.

Uudet aerosäännöt kun tulivat 2017 niin ohitukset vähenivät lähes 50%. Tähän ei ole kovinkaan paljon muutosta odotettavissa ennen vuotta 2021 kun sääntöjä taas muutetaan. Tämän on Ross Brawn myöntänyt itsekin.

Autosportin sivuilta voi lukea aiheesta lisää: F1 chief Ross Brawn admits Australian GP lacked 'vital' overtaking - F1 - Autosport
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Odotetaan nyt useampi kisa ennen lopullisen tuomion antamista, mutta alku ei ole lupaava.
Joo ei kannata vielä Australian perusteella vetää johtopäätöksiä.
Huono rata ohittamiselle ylipäänsä oli autot millaisia tahansa.
Eiköhän Bahrainissa ja Kiinassa taas jo niitä nähdä enemmän.
Se on sitten taas eri asia onko noin keinotekoiset ohitukset sitten senkään arvoisia.
Kilometri suoraa, imuapu ja DRS auki. "Jee".

Toki se on myös totta, että ohitukset väheni viime kaudelle jo reilusti edellisistä kausista. Jotain siis uudet aerosäännöt yms. ovat sen suhteen pilanneet, kun perässä ei voi ajaa mutkiin.

Vastapainona sitten se, että autot on historian nopeimpia ja rataennätykset paukkuu. Myös tietysti se, että jos ja kun saa ohitettua muualla kuin DRS-alueella, niin yleensä ohitukset on hienoja ja rohkeita suorituksia.

Ulkonäöltään autot onon my selvästi hienompia kuin aiempien vuosien korkeat takasiivet yms. Toki Halo tänä vuonna rumentaa autoja viime kauden aggressiivisen seksikkäisiin tykkeihin nähden.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mua ei ole ikinä kiinnostanut autojen ulkonäkö ja niiden mutkanopeudet ovat ihan yks hailee. Tärkeämpää on se, että kisat ovat viihdyttäviä ja nähdään paljon ohituksia. Parasta olisi kieltää kaikki siivet ja muu kikkailu kokonaan, mutta sitä tuskin tapahtuu kiitos liian vahvojen tallien.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Sellainen pieni pelko heräsi, että väheneekö ohitukset entisestään. Ihan liian montaa ohitusta ei nähty, ja oman paikan pitäminen oli helppoa yksinkertaisesti vaan oma ajolinja pitämällä. Kuka tahansa oli mutkissa vaikeuksissa heti, kun oli jonkun muun kontissa kiinni. Odotetaan nyt useampi kisa ennen lopullisen tuomion antamista, mutta alku ei ole lupaava.
Ohituksia tuli kuitenkin enemmän kuin viime vuonna, joten eiköhän niitä nyt paria kisaa lukuunottamatta tulla näkemään. Monaco nyt lähinnä mietityttää, että miten siellä kun ei tainnut viime vuonnakaan yhtään ohitusta tulla, ainakaan startin jälkeen, ellei sitten Button Wehrlein tilanetta lasketa.
Vaikea vielä sanoa onko renkaat liian kovia, mutta nehän olisi mahdollisuutta muuttaakkin viimeisiin kisoihin niin, että tuotaisiin vain pehmeimmät seokset, eli Hyper, Ultra, sekä Supersoft.
Sitä en jaksa enään toistella, mutta sanon nyt vielä kerran, että mielestäni autot saisivat olla sellaisia, kuten kaudella 2016 olivat..

Edit: @king of the jungle Hypersoftit vahvistettu Monacoon, sekä Canadaan
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta mitäs tapahtui renkaille? Vettel paukuttaa puolet kisasta ultasofteilla ilman ongelmia ja käytännössä kaikki tallit kävivät vain kerran vaihtamassa renkaat.

Tälle kaudelle Pirelli lupaili enemmän kulutusta renkaisiin, jonka johdosta varikkopysähdyksiä tulisi enemmän. Vaikka ehkä keinotekoista sekin on, mutta kyllä ne varikkopysähdykset on aina niitä paikkoja kisoissa, kun tilanteet saattaa muuttua ja taktiikat joko toimii tai ei toimi.

Noh, yksi kisa vasta takana. Ettei tässä nyt taas käy, niin että kun tuodaan uusia settejä kehiin, niin sitten niitä hypersofteja ei edes käytetä Monacoa lukuunottamatta.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Horner valittaa ettei mersu saa käyttää autonsa "bilemoodia" vaan senkin pitäisi ajaa samoilla moottorikartoilla koko aika-ajo koska muuten se on epäreilua toisille talleille. Mitä helvettiä oikeasti, eiköhän se vaan kannata Red Bullin yrittää keksiä jotain autoonsa tai tyytyä ajelemaan sijoilla ynnä muut :D
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tuo tietyn tallin ylivoima tai kilpailun epäreiluudesta vinkuminen ei poistu Formula 1 kuvioista ikinä - ei ennen kuin lähes kaikki vakioidaan IndyCar tyyliin ja sitten Formula 1 ei tietenkään enää ole Formula 1, vaan jotain ihan muuta.

Muistaakseni Horner ei vinkunut kovin paljoa kun Red Bull tovi sitten ajeli mestaruudesta mestaruuteen ja voitosta voittoon. Eittämättä toki Mercedeksen viime kausien ylivoima on puuduttavaa - mutta se nyt vaan kuuluu valitettavasti lajin luonteeseen.

Mercedes on muuten ollut viime vuosina aivan käsittämättömän ylivoimainen kun tilastoja katsoo. Eihän tämä mikään yllätys ole, mutta kyllä nuo voittoprosentit hyppää silmille.
 

Liitteet

  • Mercedes.png
    Mercedes.png
    26,8 KB · kertaa luettu: 410
Viimeksi muokattu:

BaronFIN

Jäsen
Toisaalta silloin kun Red Bull ajoi mestaruudesta toiseen, niin Mersu vinkui milloin mitäkin renkaista aerodynamiikkaan ja taisi Mersu ajaa jonkun laittoman rengastestinkin kun eivät muuten saaneet kehitettyä autoa parempaan suuntaan. Ja taisi joku Red Bullin mestaruuksista tulla sellaisella kaudella kun seitsemään ensimmäiseen kisaan saatiin seitsemän eri voittajaa.

Ja yhden ylivoima on ihan normaalia Formuloissa. Epänormaalia on se, että eroja ei saada oikein kurottua/kavennettua kauden aikana. Joskus Häkkiseen aikana kausi saattoi alkaa, että McLarenit olivat omilla sekuntiluvuillaan, mutta Imolassa mentiinkin jo punaisten tahdissa. Brown GP voitti kauden kuusi ensimmäistä kilpailua ja viimeisestä 12 kilpailusta yhden. Alonso hävisi Ferrarillaan mestaruudet viimeisessä kisassa.

Sarja on periaatteessa mielenkiintoinen, mutta Pirelli on täysin epäonnistunut renkaiden kanssa (ultrasoftilla vedetään puoli kisamittaa), autojen tekninen kestävyys on liian vakioitua (ei voida hakea äärirajoja tekniikan pettämisen pelossa), ajaminen on liian tietokone avustettua (ei ajovirheitä, säädöt, telemetriat viety viimeisen päälle) ja Mersu nauraa moottorinsa kanssa koko matkan palkintopallille.

Ja silti minä olen sunnuntaina joko töllön ääressä tai kärsimässä vieroitusoireista.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Mutta mitäs tapahtui renkaille? Vettel paukuttaa puolet kisasta ultasofteilla ilman ongelmia ja käytännössä kaikki tallit kävivät vain kerran vaihtamassa renkaat.

Tälle kaudelle Pirelli lupaili enemmän kulutusta renkaisiin, jonka johdosta varikkopysähdyksiä tulisi enemmän. Vaikka ehkä keinotekoista sekin on, mutta kyllä ne varikkopysähdykset on aina niitä paikkoja kisoissa, kun tilanteet saattaa muuttua ja taktiikat joko toimii tai ei toimi.

Taidettiin viimekauden pehmeimmällä seoksella eli ultrasoftilla parhaillaan vetää puolet kisasta ilman suoritustason laskua.

Eikös se ollut vielä niin, että tuo ultrasoft olisi edelliskautta pehmeämpi, kun muistelen niiden käytännössä vaihtaneen asteittain pehmeämmäksi eli edeliskauden hard on tämän kauden medium jne.

Odotan innolla, kun niillä hypersofteilla (vai mikä hyperultrasuperpehmeä onkaan) vedetään puolet kisasta ja suoritustason ero ensimmäisen kierroksen kumin ja loppuunpoltetun kumin on sen pari kymmenystä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Melbournen rata on aikaisemminkin nähty aika vähän renkaita kuluttavaksi (esimerkiksi 2015 ajettiin myös yhden stopin kisaa, vaikka Pirellillä oli sinäkin vuonna se kahden stopin pyrkimys). Vuodesta 2016 ei pysty niin selkeitä yhteenvetoja tekemään, kun punainen lippu mahdollisti ylimääräiset renkaanvaihdot.

Vaikka pääosa kisoista menisikin kahdella stopilla, Monaco lienee kuitenkin yhden stopin kisa - rata itsessään kuluttaa renkaita kaikkein vähiten, ja lisäksi kilpailu on pituudeltaan kaikkein lyhyin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka pääosa kisoista menisikin kahdella stopilla, Monaco lienee kuitenkin yhden stopin kisa - rata itsessään kuluttaa renkaita kaikkein vähiten, ja lisäksi kilpailu on pituudeltaan kaikkein lyhyin.

Monacossa taidettiinkin nähdä muutama vuosi sitten ihan hyviä vääntöjä silloin kun renkaat pistettiin kaikista äärimmilleen, aika lopussa oli muutamalla ja jos ei paljon ohituksia silloinkaan nähty niin monien vauhti taisi tippua useamman sekunnin. Melkein pitäisi olla jotkut aika-ajo renkaat jotka menettää jo ensimmäisien kieroksien jälkeen suorituskykynsä. Taitaa olla ainut rata jonka melkein renkailla kun renkailla pystyisi jopa 0 stopilla vetään jos säänöt sallisi nykyään.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Toisaalta silloin kun Red Bull ajoi mestaruudesta toiseen, niin Mersu vinkui milloin mitäkin renkaista aerodynamiikkaan ja taisi Mersu ajaa jonkun laittoman rengastestinkin kun eivät muuten saaneet kehitettyä autoa parempaan suuntaan. Ja taisi joku Red Bullin mestaruuksista tulla sellaisella kaudella kun seitsemään ensimmäiseen kisaan saatiin seitsemän eri voittajaa.

Ja yhden ylivoima on ihan normaalia Formuloissa. Epänormaalia on se, että eroja ei saada oikein kurottua/kavennettua kauden aikana. Joskus Häkkiseen aikana kausi saattoi alkaa, että McLarenit olivat omilla sekuntiluvuillaan, mutta Imolassa mentiinkin jo punaisten tahdissa. Brown GP voitti kauden kuusi ensimmäistä kilpailua ja viimeisestä 12 kilpailusta yhden. Alonso hävisi Ferrarillaan mestaruudet viimeisessä kisassa.

Sarja on periaatteessa mielenkiintoinen, mutta Pirelli on täysin epäonnistunut renkaiden kanssa (ultrasoftilla vedetään puoli kisamittaa), autojen tekninen kestävyys on liian vakioitua (ei voida hakea äärirajoja tekniikan pettämisen pelossa), ajaminen on liian tietokone avustettua (ei ajovirheitä, säädöt, telemetriat viety viimeisen päälle) ja Mersu nauraa moottorinsa kanssa koko matkan palkintopallille.

Ja silti minä olen sunnuntaina joko töllön ääressä tai kärsimässä vieroitusoireista.

Näinhän se on. Vinkumisen määrä F1-maailmassa on vakio - vain vinkujat vaihtuvat :)

Suurin tekijä miksi eroja ei kurota kauden aikana enää niin merkittävästi kiinni lienee testausrajoitukset. Simulaattorit ovat varmasti hyviä mutta eivät varmasti (ainakaan tällä hetkellä) täysin korvaa "oikeita" testejä sekä tietenkin nuo luotettavuusvaatimukset rajoittavat myös melkoisesti kun ei voi vetää tyyliin moottori per kisa.

Brawnin ylivoimahan johtui siitä (Hondan) diffuusorista jota muut eivät olleet alkukaudesta autoihinsa viritelleet koska ajattelivat sen olevan laiton. Sitten kun muut saivat diffuusorit autoihinsa tilanne tasoittui melkoisesti mutta Brawnilla (ja Buttonilla) oli jo liian suuri kaula. Tuolloin muuten luin jostain (en muista enää lähdettä), että Honda olisi tehnyt kolme autoa tuolle kaudelle joista sitten valittiin paras. Sitten Ross Brawn osti koko läjän yhdellä punnalla. Good old times...tai noh..ainakin old times :)
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Näinhän se on. Vinkumisen määrä F1-maailmassa on vakio - vain vinkujat vaihtuvat :)

Niin, huvittavaa kuinka Red Bull vinkuu nyt vaikka kun he dominoivat vuosikymmenen alussa oli heidän kommenttinsa vinkumisiin "olemme vain tehneet työmme paremmin". Nyt sitten Mersu on tehnyt työnsä paremmin ja nauttii sen hedelmistä.
 

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niin, huvittavaa kuinka Red Bull vinkuu nyt vaikka kun he dominoivat vuosikymmenen alussa oli heidän kommenttinsa vinkumisiin "olemme vain tehneet työmme paremmin". Nyt sitten Mersu on tehnyt työnsä paremmin ja nauttii sen hedelmistä.

On ehkä kuitenkin eri asia dominoida paremmalla autolla, johon kaikki ovat voineet käyttää yhtä paljon aikaa, kuin paremmalla moottorilla jota on rakennettu vuosia kauemmin kuin muut.

Eikä Red Bullin dominointi aivan yhtä korkealla tasolla ollut kuin Mercedeksen on ollut, RB:tä vastaan pystyivät vielä muut taistelemaankin. Vähän eri meininki kuin nyt Mercilla, Hamilton on ensin 2 sekuntia Vetteliä perässä ja sitten painetaan taikanappia ja kas kummaa, kahdessa kierroksessa kontissa kiinni vaikka kärkiautokin kilpailee täysillä.

Mersullahan oli V6 valmis jo ennen uusia moottorisääntöjä ja painostivat sääntömuutoksiin. Jos oikein muistan niin uhkasivat lähteä sarjasta jos ei siirrytä heille suotuisiin moottoreihin?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
On ehkä kuitenkin eri asia dominoida paremmalla autolla, johon kaikki ovat voineet käyttää yhtä paljon aikaa, kuin paremmalla moottorilla jota on rakennettu vuosia kauemmin kuin muut.

Eikä Red Bullin dominointi aivan yhtä korkealla tasolla ollut kuin Mercedeksen on ollut, RB:tä vastaan pystyivät vielä muut taistelemaankin. Vähän eri meininki kuin nyt Mercilla, Hamilton on ensin 2 sekuntia Vetteliä perässä ja sitten painetaan taikanappia ja kas kummaa, kahdessa kierroksessa kontissa kiinni vaikka kärkiautokin kilpailee täysillä.

Mersullahan oli V6 valmis jo ennen uusia moottorisääntöjä ja painostivat sääntömuutoksiin. Jos oikein muistan niin uhkasivat lähteä sarjasta jos ei siirrytä heille suotuisiin moottoreihin?

Saihan Hondakin erivapauksia rakentaa moottoriaan pidempään kuin muut eikä se kovin kauniisti mennyt. Mercedes on siis tehnyt hyvää työtä ja niitä tuloksia he nyt niittävät. On eittämättä selvää ettei tämä nyt ole optimitilanne katsojien kannalta, mutta tilanne on nyt se mikä se on. Todettakoon nyt tähän disclaimerina vielä se, että Mercedes ei ole lähellekään suosikkitiimini / Hamilton / Bottas suosikkikuskejani.

Olet täysin oikeassa siinä, että tehokkaampi moottori tuo yhdelle tiimille merkittävää etua mikäli muut tekijät ovat suurinpiirtein samalla tasolla. On kuitenkin niitäkin kausia jolloin dominoitu ylivoimaisella autollakin eli esim. tuo mainitsemani Honda / Brawn.

Uudet omistajat ovat noin yleisesti ottaen kuitenkin tehneet järkeviä muutoksia sarjaan ja eiköhän F1 tästä vielä parane ja kisatkin tule tiukemmaksi. Nautitaan nyt vielä kun on kaksi suomalaista kuskia - pian ei enää ole kahta kuskia pienestä Suomesta ja silloin voi tulla ikävä näitä(kin) aikoja.
 

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Saihan Hondakin erivapauksia rakentaa moottoriaan pidempään kuin muut eikä se kovin kauniisti mennyt. Mercedes on siis tehnyt hyvää työtä ja niitä tuloksia he nyt niittävät. On eittämättä selvää ettei tämä nyt ole optimitilanne katsojien kannalta, mutta tilanne on nyt se mikä se on. Todettakoon nyt tähän disclaimerina vielä se, että Mercedes ei ole lähellekään suosikkitiimini / Hamilton / Bottas suosikkikuskejani.

Olet täysin oikeassa siinä, että tehokkaampi moottori tuo yhdelle tiimille merkittävää etua mikäli muut tekijät ovat suurinpiirtein samalla tasolla. On kuitenkin niitäkin kausia jolloin dominoitu ylivoimaisella autollakin eli esim. tuo mainitsemani Honda / Brawn.

Uudet omistajat ovat noin yleisesti ottaen kuitenkin tehneet järkeviä muutoksia sarjaan ja eiköhän F1 tästä vielä parane ja kisatkin tule tiukemmaksi. Nautitaan nyt vielä kun on kaksi suomalaista kuskia - pian ei enää ole kahta kuskia pienestä Suomesta ja silloin voi tulla ikävä näitä(kin) aikoja.

Mersu on rakentanut noita V6-turboja tieautoihin, samoin näitä sähköhärpäkkeitä mitä käytetään. Eli on ollut vuosia edellä ennenkuin heidän lobbaamat sääntömuutokset tuli.

Joku kutsuu hyväksi työksi, minä olen taas sitä mieltä että käyttivät tilanteen hyväksi kun Red Bull oli hyvällä työllä dominoinut ja saivat heille sopivat moottorimuutokset läpi uhkailemalla jäädä pois ykkösistä.

Toki hyvää businessuunnittelua, siitä pisteet heille. Mutta ei nyt puhuta siitä asiasta että joku talli tekisi vuoden aikana vain kovempaa ja paremmin töitä saadakseen edun.

Eikä ne voimasuhteet muutu mihinkään jos teeveessä aletaan näyttää twiittejä ja Amerikassa ajetaan useampi GP. Liberty ei säännöistä päätä vaan sen tekee FIA. Liberty hallinnoi kaupallisia oikeuksia.

Ainoa keino päästä takaisin 8-moottoreihin on saada niin paljon moottorivalmistajia mukaan että voi ottaa riskin sen suhteen että Mercedes lähtee.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Ainoa keino päästä takaisin 8-moottoreihin on saada niin paljon moottorivalmistajia mukaan että voi ottaa riskin sen suhteen että Mercedes lähtee.

Mua jaksaa aina naurattaa tuo V6 koneen valinta. Tuo vaihtoehto joka on sisäisesti epäbalanssissa ja vaatii täten kauheat vastapainot. Tekisi mieli väittää että jos olisi vapaat säännöt ja saisi valita litratilavuuden puitteissa haluamansa moottorimuodon, niin tuskin kukaan päätyisi V6 moottoreihin. Olivat vain jostain syystä muodissa 10 vuotta sit.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Alonso hävisi Ferrarillaan mestaruudet viimeisessä kisassa.
Korjataan sen verran, että mestaruuden eli siis sen kauden 2010 maailmanmestaruuden. Alonso lähti tuolloin kauden viimeiseen kisaan MM-sarjan johto takataskussaan, mutta hyytyi sitten lopulta sijalle seitsemän kun ei päässyt Vitali Petrovista ohi ja Vettel kaasutti voittoon ja mestaruuteen.

Kaudella 2012 Alonsolla oli toki saumansa myös voittaa maailmanmestaruus, mutta viimeiseen kisaan MM-sarjan kärkimiehenä lähti kuitenkin Sebastian Vettel, ja tämä nappasi kutospaikallaan tarvittavat pisteet jotta mestaruus tuli kolmen pisteen erolla ennen Alonsoa, joka oli päätöskisassa toinen. Tuo kisa oli kyllä melko erikoinen, Vettel kolaroi heti alussa ja auto oli ihan siinä ja siinä että olisi mennyt hajalle ja Vettelin kisa siinä. Adrian Newey epäili tuolloin että vesikeli oli Vettelin onni, paitsi sen vuoksi että Red Bull oli tuohon aikaan melko ylivoimainen sadekelin auto niin lisäksi vesisade todennäköisesti viilensi autoa sen verran ettei se ylikuumentunut, riskinä oli se kun tuossa kolarissa Vettelin auton pakoputket ottivat jonkun verran osumaa että auto olisi hajonnut sen vuoksi.

Muttajuu, muuten sinulla toki pointtisi tuossa viestissä ja ne on helppo allekirjoittaa, muta halusin tuohon pieneen kohtaan vähän tarkennusta antaa koska Alonsolla ei tosiaan ollut Ferrarin ratissa kuin tasan yhden kerran se mestaruus ns. omissa käsissä kauden päätöskisassa, eli ekalla Ferrarilla-kaudella 2010.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mersu on rakentanut noita V6-turboja tieautoihin, samoin näitä sähköhärpäkkeitä mitä käytetään. Eli on ollut vuosia edellä ennenkuin heidän lobbaamat sääntömuutokset tuli.

Joku kutsuu hyväksi työksi, minä olen taas sitä mieltä että käyttivät tilanteen hyväksi kun Red Bull oli hyvällä työllä dominoinut ja saivat heille sopivat moottorimuutokset läpi uhkailemalla jäädä pois ykkösistä.

Toki hyvää businessuunnittelua, siitä pisteet heille. Mutta ei nyt puhuta siitä asiasta että joku talli tekisi vuoden aikana vain kovempaa ja paremmin töitä saadakseen edun.

Eikä ne voimasuhteet muutu mihinkään jos teeveessä aletaan näyttää twiittejä ja Amerikassa ajetaan useampi GP. Liberty ei säännöistä päätä vaan sen tekee FIA. Liberty hallinnoi kaupallisia oikeuksia.

Ainoa keino päästä takaisin 8-moottoreihin on saada niin paljon moottorivalmistajia mukaan että voi ottaa riskin sen suhteen että Mercedes lähtee.

Eihän kukaan ole väittänyt, että Mercedeksen etu johtuu vuoden aikana tehdystä työstä? Heillä nyt on vain parempi moottori kuin muilla, mutta ei se aika kehittää moottoreita automaattisesti takaa hyvää moottoria kts. case Honda.

En ihan heti näe aivan valtavasti hyötyä F1-maailmaan siitä kun ovat tehneet kutosturboja katuautoihin? Ei siitä varmasti haittaakaan ole mutta melko marginaalisia hyödyt lienevät. Toki jos tähän on jokin lähde niin mielelläni luen asiasta lisää miten Mercedes on saanut merkittävää etua F1-moottoreihinsa katuautojen moottoreiden / elektroniikan kautta?

Unohdit myös kuitenkin kätevästi mainita että Mercedes ei ollut ainoa valmistaja joka uusia moottoreita lobbasi, sillä Renault uhkasi myös lopettaa mikäli katuautoihin irrelevanttien V8-moottoreiden käyttö jatkuisi, eli Mercedestä pelkästään on turha demonisoida tuon asian vuoksi. Valmistajan F1-tiimin pitää pystyä jollain tavalla oikeuttamaan olemassaolonsa, eli mikäli F1-autoissa käytettäisiin tekniikka jota ei voi mielekkäällä aikavälillä tuoda katuautoihin, miksi panostaa rahaa F1-projektiin?

Itse näkisin asian ennemminkin niin, että suunta on pienempään ja pienempään päin. Seuraavaksi tulee V4 moottorit ja ehkäpä sähköinen voimalinja etuakselille? V8-aikaan ei ole enää paluuta. Soundimaailman kannalta V10-moottorit olivat aivan mahtavia. Good old times mutta turha niiden perään on enää haikailla.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Libertyn suunnitelmissa perjantaina ajettaisiin nykyiseen tapaan kaksi tunnin mittaista harjoitussessiota. Lauantaiaamuna vuorossa olisi perinteinen aika-ajo, mutta sen lisäksi saman päivän aikana ajettaisiin 100 kilometrin "sprinttikisa", jossa määriteltäisiin lopullinen lähtöjärjestys itse sunnuntain osakilpailuun.

Sprinttikisa ajettaisiin lauantaina parhaaseen katseluaikaan, juuri ennen eurooppalaisten pääsarjojen jalkapallo-otteluita.

- 100 kilometrin sprintissä ei olisi lainkaan polttoaine- tai rengasrajoituksia. Tarkoituksena on, että kuljettajat ajaisivat kisan alusta loppuun kaasu pohjassa, Auto Motor und Sportin Michael Schmidt kirjoittaa.
Lähde: F1:n omistajat esittelivät talleille suunnitelmansa: kisaviikonloppu mullistuisi radikaalilla tavalla!

Tuohan kuulostaa aluksi ihan hyvältä, siis tuo sprinttikisa. Ainoa ongelma joka tulee itselleni mieleen on moottorit, aika harvoin tuolla nytkään ajellaan koneen äärirajoilla.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Lähde: F1:n omistajat esittelivät talleille suunnitelmansa: kisaviikonloppu mullistuisi radikaalilla tavalla!

Tuohan kuulostaa aluksi ihan hyvältä, siis tuo sprinttikisa. Ainoa ongelma joka tulee itselleni mieleen on moottorit, aika harvoin tuolla nytkään ajellaan koneen äärirajoilla.

Auto, Motor und Sportin artikkelissa mainittiin muitakin hyviä ajatuksia eli pääsylipulla pääsisi katselemaan autoja varikolle ja Wolffin mielestä tuo oli oikein hyvä idea. Wolff heitti myös ilmoille ajatuksen siitä, että harjoitusten parhaasta kierrosajasta annettaisiin pisteitä.

Sprinttikisa vaikuttaa ihan fiksulta ajatukselta ja lisää katsojiahan Liberty tällä hakee sillä ajoitus olisi juuri ennen lauantain futismatseja. F1-maailma ei nyt ole kaikkein dynaamisin näissä muutoksissa eli katsotaan miten tämä kehittyy :)

Erittäin hyvä kun Liberty kuitenkin heittelee ajatuksia ilmoille kiinnostavuuden lisäämiseksi.

Tässä linkki Auto, Motor und Sportin uutiseen: Neue Pläne der F1-Bosse: Quali-Rennen bestimmt Startaufstellung - auto motor und sport
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ei ole mitään hyvää noissa ehdotuksissa. F1 on nimenomaan se yksi iso kilpailu ja mitkään sprintit eivät kuulu lajiin millään tavalla. Ymmärrän että kaikki on saatava pilalle, mutta jos nyt ei kuitenkaan keskityttäisi muuttamaan itse viikonlopun formaattia. Jos jollakin ei keskittyminen riitä niin se on voi voi. Ei lätkämatsejakaan muuteta miksikään 20 minuutin 3 vs 3 peleiksi. Perustakoot uuden lajin rinnalle jos haluavat niin kovasti tehdä näitä muutoksia.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
100km sprinttikisa kaasu pohjassa ilman mitään rajotuksia ja siihen päälle normikisa puolikaasulla ja muilla rajotuksilla?

Eikö vaan suosiolla ajettaisiin se normikisa ilman rajotuksia, kustannukset varmaan suunnilleen samaa luokkaa ylläolevan kanssa?
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
HPK vs KalPa
  • 3.05
  • 4.20
  • 2.06
KooKoo vs Kärpät
  • 2.48
  • 4.30
  • 2.60
Pelicans vs Jukurit
  • 1.85
  • 4.45
  • 3.50
Sport vs Lukko
  • 3.40
  • 4.40
  • 1.88
Tappara vs Ässät
  • 1.71
  • 4.60
  • 4.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös