Mainos

Formula 1 – kausi 2018

  • 305 383
  • 1 853

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC

Outsider

Jäsen
Näköjään Kimikin olisi halunnut pysyä pidempään radalla jos olisi tiennyt että Seb pysyy, sen huomaa selvästi tästä keskustelusta:
Luke Smith Twitterissä: "Engineer: "We need a little bit more pace Kimi, Seb is lapping 28.5"Kimi: "Has he not stopped yet?"Engineer: "Not yet"Kimi: **** you tell me now!? You first say to me that you are not in a hurry?! **** me up with this!"#F1 #AusGP"

Eli kyllä jonkun verran totuutta Vettelin suosimisesta on jälleen kerran taustalla.

Mä tulkitsin ton niin, että Kimi vaan aiemmin sanotun perusteella luuli, että Vettel jää nykyisellä vauhdilla taakse ja kritiikki tuli annetusta infosta eikä niinkään taktiikasta. Ei ainakaan kritisoinut kisan jälkeen taktiikkaa, mutta tiedä sitten miten asia oikeasti meni
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Näköjään Kimikin olisi halunnut pysyä pidempään radalla jos olisi tiennyt että Seb pysyy, sen huomaa selvästi tästä keskustelusta:
Luke Smith Twitterissä: "Engineer: "We need a little bit more pace Kimi, Seb is lapping 28.5"Kimi: "Has he not stopped yet?"Engineer: "Not yet"Kimi: **** you tell me now!? You first say to me that you are not in a hurry?! **** me up with this!"#F1 #AusGP"

Eli kyllä jonkun verran totuutta Vettelin suosimisesta on jälleen kerran taustalla.

Eikö Räikkönen kritisoi tuossa siitä, että hänelle ei kerrottu ettei Seb oli vielä pysähtynyt ja sitten häneltä pyydetään lisää vauhtia? Miten tuon voi ymmärtää niin, että Räikkönen olisi halunnut olla pidempään ulkona?

Ei Kimillä ainakaan mitään kritiikkiä taktiikkaa kohtaan itsellään ollut?

Linkissä Räikkösen kommentit Ferrarin taktiikasta.

Kimi, oliko Ferrarin taktiikassa Vettelin suosimista? - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mikä olisi ollut odotettu lopputulos, jos Kimi olisi ollut se, jonka pysähdystä olisi venytetty?

Hamilton-Räikkönen-Vettel. Suomalaiset toimittajat kuvittelevat Ferrarin olevan radalla yksin. Nytkin Hamilton reagoi Kimin stoppiin, jos Kimi olisi jatkanut radalla, olisi Hamilton melko varmasti jatkanut radalla.

Tätä Vettelin taktiikkaa ajatettiin Kimillä viime kaudella jatkuvasti, silloin ei vain käynyt tuuri. Nyt Vettelillä kävi.

Ja Juusela on perseestä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Mä tulkitsin ton niin, että Kimi vaan aiemmin sanotun perusteella luuli, että Vettel jää nykyisellä vauhdilla taakse ja kritiikki tuli annetusta infosta eikä niinkään taktiikasta. Ei ainakaan kritisoinut kisan jälkeen taktiikkaa, mutta tiedä sitten miten asia oikeasti meni

Eikö Räikkönen kritisoi tuossa siitä, että hänelle ei kerrottu ettei Seb oli vielä pysähtynyt ja sitten häneltä pyydetään lisää vauhtia? Miten tuon voi ymmärtää niin, että Räikkönen olisi halunnut olla pidempään ulkona?
Jep, oikeassa olette. Minä tulkitsin tuon keskustelun väärin aluksi. Kiinnitin liikaa huomiota tuohon "Has he not stopped yet?".

Ja Juusela on perseestä.
No, tämä taitaa olla asia mistä kaikki on samaa mieltä, eli et saa valitettavasti minkäännäköistä väittelyä aikaiseksi ;)
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Ainakin tänään Kimi pudottautui kauemmas kun Seb rupesi "pumppaamaan" vauhtia juuri ennen uusintalähtöä. Varmasti siksi että minimoi tällä tavalla riskin ottaa osumaa.
Siinä vaan pitäisi silti pysyä kuten Hamiltonkin, muuten kaverit käyttää tätä hyväkseen surutta, kuten onkin nähty.

Juusela tosiaan alkoi marista ja sanoi ääneen kaikki ne asiat, jotka jokainen katselija itsekseen jo totesi, kun Vettel tuuriohitti kaikki. Ei ehkä pääselostajalle kuuluvaa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tuossa kävi vain Vettelillä hirveä munkki. Turha tässä nyt vielä on foliohattuja vetää turhan syvälle.

Kimin vauhti oli hyvää. Tosin kovemmilla renkailla putosi vähän liikaa Hamiltonin kyydistä. Olisi pysynyt ihan kannassa niin ehkä noiden Hamiltonin ongelmien myötä olisi ainakin ollut mahdollista haastaa toisesta sijasta. Mutta ihan hyvä alku tämä Kimille oli. Ferrarille loistava.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Räikkönen sai maksimit ajamalla. Vauhtihan putosi kovemmilla renkailla, kuten @MikGo yllä toteaa. Jos Vettel olisi otettu sisään ja Räikkönen jatkanut, Hamilton olisi voittanut. Tällöin Vettel olisi järjestetty kenties Räikkösen edelle esimerkiksi ylimääräisellä varikkokäynnillä. Ja kuten @Knox toteaa, Räikkönen oli useamman kerran viime kaudella se, joka jäi odottelemaan radalle. Nyt se oli Vettel.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan hyvä kauden aloitus.

Kevyt vitutus kerkesi jo nousta, kun Vettel munkittaa itsensä kärkeen ja Ricciardo on aivan Kimin kontissa kiinni. Eipä olisi yllättänyt sekään, että Vettel kruisailee voittoon ja Ricciardokin vielä kerkeää syöksymään Kimin ohi podiumille. Hyvin ajoi kyllä Kimi kokonaisuudessaan koko viikonlopun ja toivottavasti tuollaiset tasaiset otteet jatkuu koko kauden ettei tule sellaisia hajuttomia kisoja, joissa kruisaillaan siellä kuudentena jne.

Valtterilta aika mitäänsanomaton kilpailu. Vaikea tuolla on kyllä ohittaa hyvälläkään autolla ja ehkä otti sitten varman päälle eilisen mokan jälkeen, ettei nyt ainakaan toista virhettä tule, jos liian ahnaasti syöksyy ohittamaan tai muuta sellaista. Toivottavasti seuraavana viikonloppuna sitten kulkee jo paremmin ja on mukana kärkitaisteluissa.

Haasia käy kyllä sääliksi. Nyt olisi juuri ollut se hyvä iskun paikka ottaa isot pisteet, kun Red Bullkin näytti pysyvän suhteellisen hyvin takana. Vähän veikkaan, että kauden edetessä näitä paikkoja ottaa sijoituksia viiden sakissa tuskin pahemmin tulee.

Alonsolta ja McLarenilta myös hyvää tekemistä. Hienoa nähdä Fernando takaisin kärkikahinoissa ja toivottavasti saavat vielä potkun lisää vauhtia. Jos olisi helpompi rata ohittaa, niin olisivat kyllä olleet aika paljon alempana, mutta se on aina jos ja jos.

Ihan hyvät nuo uudet grafiikat. Jotain uutta kivaa, mutta toki parannettavaakin riittää. Turva-auton aikana olisi kiva tietää kierrosmäärä, eikä mitään "Major incident", tekstiä jenkkityylisesti lukea. Etenkin kun puhuttiin vain radan varteen jääneestä autosta, mutta tuo nyt taitaa olla varmaan joku vakioteksti, jos turva-auto laitetaan ulos.
Vähän enemmän saisi myös näkyä aikaerot siinä vasemmassa palkissa. Ei nyt niin paljon kiinnosta jotkut tallien logot, kun taistelut on kiivaimmillaan.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Omasta mielestä tuon VSC:n aikana pitäisi tiputtaa varikkonopeutta tai lisätä joku teennäinen aika pysähtymiseen, koska menee vähän idea tuosta koko touhusta. En nyt seurannut takemmin, mutta edellisinä vuosina on lisäksi voinut ero autojen välillä muuttua useitakin sekunteja VSC:n aikana, mikä on kyllä myös aika paskaa. Etenkin jos yrität tavoittaa edellä ajavia ja olet jonkun "tulpan" takana.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Positiivista oli toki Kimin vauhti. Ei Kimi Vetteliä tule pisteissä lyömään, mutta ainakin tämän viikonlopun perusteella kykenee ajamaan lähes samaa vauhtia. Kimin päävastus onkin bottas, mikäli Ferrari meinaa tallimestaruuden viedä. Hamilton vie kuskien mestaruuden varmasti.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Tätä lukiessa mikään ei näytä olevan taas hyvin. Ennen kuin Juusela tuli selostamaan haukuttiin Saarta ja nyt Juuselaa. Kenen pitäisi selostaa, että oltaisiin tyytyväisiä? Mertarantaa ja Saukkosta siellä olisi lähinnä tarjolla. Tai sitten Oikarinen, Vilander ja Salo selostavat kisat kolmestaan, kaikkien ollessa startin hetkellä tyyliin "Hei nyt lähtee,! Hei kato nyt lähtee".
Loppujen lopuksi Juuselalla on sama kohtalo kuin Oskari Saarella, sekä Antti Mäkisellä. Talentti on kasvanut niin suureksi, että on ns. asiantuntevaa kritisoida. Eihän kukaan "asiantuntija" edes tilaa Cmorea vaan asentaa tuhat euroa maksavan satelliitin katolle, jotta voi katsoa Ugulele-Saaren lähetystä.

Nyt kun nuo autot muutettiin vuosi sitten leveämmäksi, niin voiko olettaakkaan että ohituksia tapahtuisi yhtä paljon, kun jollain radoilla ei edes mahdu kahta rinnakkain. Tämäkin oli kaikkien fanien toive, mutta sitten kun autot muutettiin niin ei olla tyytyväisiä.
Yllättävän hyvä kisa siinä mielessä, että esim Haloon ja muihin muutoksiin lopulta tottui ihan hyvin, eikä häirinnyt kisan seuraamista.
 
Viimeksi muokattu:

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Omasta mielestä tuon VSC:n aikana pitäisi tiputtaa varikkonopeutta tai lisätä joku teennäinen aika pysähtymiseen, koska menee vähän idea tuosta koko touhusta. En nyt seurannut takemmin, mutta edellisinä vuosina on lisäksi voinut ero autojen välillä muuttua useitakin sekunteja VSC:n aikana, mikä on kyllä myös aika paskaa. Etenkin jos yrität tavoittaa edellä ajavia ja olet jonkun "tulpan" takana.

Tai varikolle punainen valo päälle ja mikäli varikolle tulee, niin valo vaihtuu vihreäksi tietyssä pisteessä. Jonain kautena oli siten, että turva-auton aikana valo oli punainen ja vaihtui vihreäksi, kun letka tuli ohi. Tämä olisi VSC:n aikana toki kova linjaus, mutta ainakin selkeä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Positiivista oli toki Kimin vauhti. Ei Kimi Vetteliä tule pisteissä lyömään, mutta ainakin tämän viikonlopun perusteella kykenee ajamaan lähes samaa vauhtia. Kimin päävastus onkin bottas, mikäli Ferrari meinaa tallimestaruuden viedä. Hamilton vie kuskien mestaruuden varmasti.

Hamilton on tietenkin suursuosikki kuljettajien mestariksi - kuitenkin tuollaiset 100% varmuudella heitot kun kaudesta on ajettu 1/21 kisasta ovat minusta hieman ennenaikaisia. Ylipäätänsä ensimmäisen kisan perusteella on kovin hankala tehdä mitään loppukautta määritteleviä ennustuksia.

Tietenkin mikäli on 100% varma Hamiltonin mestaruudesta, niin siitä rohkeasti vaan työntämään muutama kilo Hamiltonin mestaruuden puolesta ja ottaa helpot rahat pois kuleksimasta.

Kauden aikana kun saa käyttää vain kolmea moottoria, niin rangaistuksiakin saattaa olla odotettavissa loppukaudesta -tai aiemminkin- jotka ovat omiaan sekoittamaaan pakkaa. Katsellaan nyt rauhassa muutama kisa ennen kuin kausi heitetään 100% varmasti kenenkään taskuun :)
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Näiden F1-lähetysten uusi visuaalinen ilme ja grafiikka saa kyllä täydet pisteet itseltäni. Kyllähän tässä näkee että uusien amerikkalaisomistajien myötä on lisätty koko ajan tuota datan ja pienen infon määrää ruudussa aina silloin kun sitä tarvitsee ruutuun tuoda. Lisäksi esim. ensimmäisten vapaiden harjoitusten yhteydessä näytettiin radasta jotain tärkeimpiä kohtia ja sektoreita, sekä tilanteita joissa on vuosien aikana rytissyt. Ecclestonen aikana ei voinut kuvitellakaan että tällaista olisi ruutuun tullut, jotenkin sitä ei edes osannut kuvitella että tuollaisia voisi lisätä kun mitään sellaisia ei edes ollut. Pieniä juttuja, mutta sopivat tähän isoon kokonaisuuteen hienosti.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Sen verran grafiikoista annan runtua, että rengasseos pitäisi näkyä ruudussa. Koska nykyisellään ei tiennyt yhtään millä seoksella kukakin ajaa, ellei kyseistä autoa kuvattu. Mutta jonkun Leclercin kisasta ei saanut yhtään kiinni, kun ei ole tiedossa mikä rengas siellä on.

Toinen oli tosiaan se, että SC:n aikaan, olisi kiva myös tietää mikä kierros on käynnissä. Jos vaikka kierrosluvun saisi sinne major incidentin yläpuolelle tai teksti ja kierrosluku vaihtelisivat ruudussa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen verran grafiikoista annan runtua, että rengasseos pitäisi näkyä ruudussa. Koska nykyisellään ei tiennyt yhtään millä seoksella kukakin ajaa, ellei kyseistä autoa kuvattu. Mutta jonkun Leclercin kisasta ei saanut yhtään kiinni, kun ei ole tiedossa mikä rengas siellä on.

Muutenkin näin avauskisassa ainakin Cmorella keskityttiin lähinnä kärkiautoihin ja Kimiin eikä oikein muiden kuskien edesottamuksia seurattu tai oikein edes kerrottu ketä siellä ajaa. Toki pakko myöntää että itse katsonut vain lähinnä A-A lopun ja pistin suoraan lähetyksen lämmittelykierokselle, mutta niin varmaan aika moni muukin tekee. Kuitenkin aika pitkälle jonossa ajelua ilman ohituksia niin varmaan kerkeisi kertoa ja näyttää enemmänkin tilannetta kun pelkästä Kimistä ja Vettelin suosimisesta. Juuselasta tykkään kun selostaa tunteella, mutta ehkä vähän lian väriläsein selostaa kisoja, pitäisi neutraalimpi pystyä olemaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Piti muuten katsoa vielä uusintana tuo Toto Wolffin haastattelu aamulta, Mervi kyseli siinä että miten paskana se Valtterin auto on ja Toto ilmaisi hyvinkin dramaattisella ilmaisulla mitä Valtterin auton vaihdelaatikolle on käynyt:

"The gearbox is going to Valhalla"
-Toto Wolff

Olin aamulla sen verran puoliunessa kun tuota haastattelua kuuntelin että oli ihan pakko tarkistaa sanoiko se tosiaan noin, ja kyllä tosiaan sanoi. Hienosti ilmaistu.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä lukiessa mikään ei näytä olevan taas hyvin. Ennen kuin Juusela tuli selostamaan haukuttiin Saarta ja nyt Juuselaa. Kenen pitäisi selostaa, että oltaisiin tyytyväisiä? Mertarantaa ja Saukkosta siellä olisi lähinnä tarjolla. Tai sitten Oikarinen, Vilander ja Salo selostavat kisat kolmestaan, kaikkien ollessa startin hetkellä tyyliin "Hei nyt lähtee,! Hei kato nyt lähtee".
Loppujen lopuksi Juuselalla on sama kohtalo kuin Oskari Saarella, sekä Antti Mäkisellä. Talentti on kasvanut niin suureksi, että on ns. asiantuntevaa kritisoida. Eihän kukaan "asiantuntija" edes tilaa Cmorea vaan asentaa tuhat euroa maksavan satelliitin katolle, jotta voi katsoa Ugulele-Saaren lähetystä.
Eiköhän Juuselaa pääosin kritisoida ihan aiheesta ja syystä, kuten nyt Melbournen kisassa Nikin voivottelu siitä, kuinka Vettel ei varmaan päästä Kimiä ohitseen. Juusela on miellyttävä-ääninen ja intohimoinen selostaja, jonka ymmärrys ja näkökyky on Oskari Saarta selkeästi edellä. Pääosin olen häneen tyytyväinen, mutta ei nyt noin päättömiä juttuja voi vaan laukoa. Samoin jos viiden ensimmäisen kierroksen aikana mesimäyrä on mainittu 5 kertaa, alkaa siinä olla jo 4 kertaa liikaa,
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Omasta mielestä tuon VSC:n aikana pitäisi tiputtaa varikkonopeutta tai lisätä joku teennäinen aika pysähtymiseen, koska menee vähän idea tuosta koko touhusta.
Tämä ei ole mitenkään pelkästään sinulle kohdistettu, vaan yleisesti tuohon VSC-asiaan. Mielestäni tuo on yksi pienemmistä ongelmista joita formuloissa tällä hetkellä on. DRS on sinänsä hyvä keino "paikan vaihdoksiin", sekä tuo pientä taktista mahdollisuutta jos tallikaverit ovat peräkkäin. Mutta tuolle aero-puolelle voisi koittaa tehdä jotain, ei tuossa ole mitään järkeä että alle 1s päässä ei pysty oikeastaan seuraamaan kun pito katoaa. Lisäksi nuo moottori- ja bensa-rajoitukset ja se että varikolta voidaan säätää tehoja. Onpa hienoa katsoa kun rajoitetaan moottoria ja säästetään sitä sekä bensaa, varsinkin kun kyseessä on autoilun kuninkuusluokka. DRS-rajan voisi aluksi tälle kaudelle nostaa jopa 2s rajaan asti ja mahdollisimman pian aeron merkitystä pienemmäksi.
 
Asiantuntija Mika Salo kertoi 10-uutisissa, että Vettel ei pysynyt Kimin vauhdissa viikonloppuna missään vaiheessa. Minkä helvetin takia Kimi sitten jäi Vettelistä 10 sekunnin päähän uusintastartin jälkeen? Jos Kimin vauhti olisi riittänyt niin miksi ei pysytellyt esim. noin kolmen sekunnin päässä Hamiltonista ja iskuetäisyydellä, jos Hamiltonille olisi jotain tapahtunut... esim. renkaat loppuneet tai vastaavaa?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iltalehdessä hehkutetaan jo, että Ferrari "teki vahingossa" Kimiä suosivan auton ?!??!?! Siis missä menee noiden toimittajien taso noin niinkun nykyään ? Voitko oikeasti kirjoittaa ns. mitä tahansa noinkin tasokkaassa lehdessä ?
Nyt vedetään johtopäätöksiä yhden kisan perusteella että auto suosii Kimiä kun Vetteli "epäonnistui" yhdessä kisassa ?

Olisihan se tietenkin hienoa, jos auto olisi sellainen mistä Kimi tykkää ja mikä sopii hänen ajotyylilleen, mutta katotaan nyt vaikka 5 ekaa kisaa miten niissä käy

[URL=www.iltalehti.fi/formulat/201803262200837725_fo.shtml]linkki uutiseen[/URL]
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä ei ole mitenkään pelkästään sinulle kohdistettu, vaan yleisesti tuohon VSC-asiaan. Mielestäni tuo on yksi pienemmistä ongelmista joita formuloissa tällä hetkellä on. DRS on sinänsä hyvä keino "paikan vaihdoksiin", sekä tuo pientä taktista mahdollisuutta jos tallikaverit ovat peräkkäin. Mutta tuolle aero-puolelle voisi koittaa tehdä jotain, ei tuossa ole mitään järkeä että alle 1s päässä ei pysty oikeastaan seuraamaan kun pito katoaa. Lisäksi nuo moottori- ja bensa-rajoitukset ja se että varikolta voidaan säätää tehoja. Onpa hienoa katsoa kun rajoitetaan moottoria ja säästetään sitä sekä bensaa, varsinkin kun kyseessä on autoilun kuninkuusluokka. DRS-rajan voisi aluksi tälle kaudelle nostaa jopa 2s rajaan asti ja mahdollisimman pian aeron merkitystä pienemmäksi.

Pitäisi olla enemmän ratakohtaisia nuo asetukset sillähän siitä selvitään, Australian ja Monacon tyylisellä radalla käyttö olisi melkein vapaata ja muutamalla radalla jossa ohitus helpompaa niin rajojta vielä tiukennetaan hieman.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Sellainen pieni pelko heräsi, että väheneekö ohitukset entisestään. Ihan liian montaa ohitusta ei nähty, ja oman paikan pitäminen oli helppoa yksinkertaisesti vaan oma ajolinja pitämällä. Kuka tahansa oli mutkissa vaikeuksissa heti, kun oli jonkun muun kontissa kiinni. Odotetaan nyt useampi kisa ennen lopullisen tuomion antamista, mutta alku ei ole lupaava.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös