Mainos

Formula 1 – kausi 2018

  • 305 393
  • 1 853

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Keskittyisivät nyt ennemmin muuttamaan noita autoja siihen suuntaan, että niillä olisi mahdollisuus oikeasti kisata kunnolla. Nyt kun jostain käsittämättömästä syystä moottorien käyttö on rajoitettu kolmeen täksi vuodeksi, niin tullaan näkemään yhä enemmän Australian GP:n kaltaisia tilanteita, jossa kakkosena ajava kuljettaja luovuttaa lähes 10 kierrosta ennen maalia ja tyytyy säästelemään moottoria loppukisan ajan.

Välitankkaus pelastaisi kyllä niin paljon jo viihteen kannalta. Eikös tuo turvallisuussyistä aikoinaan lopetettu ja varmasti lähes kymmenessä vuodessa on joku keksinyt turvallisemman tavan tankata auto F1-kisan aikana. Tämän lisäksi autojen aerodynaamisia ominaisuuksia tulisi tarkastella uudestaan, koska nykyautoilla ei pysty ajamaan "likaisessa ilmassa" ollenkaan.

Kaiken maailman ehdotukset sprinttikisoista yms. ovat vain tekohengitystä ja koittavat peitellä lajin todellisia ongelmia.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kuinka monella ihmisellä on aikaa (tai halua) katsoa ~1½ tuntia aika-ajoa lauantaina aamupäivällä, siihen päälle ~½ tuntia sprinttikisaa iltapäivällä ja sitten vielä ~1½ tuntia normikisaa vielä normikisaa sunnuntaina?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Miten tuon sprinttikisan kanssa sitten toimittaisiin noin niinku pistelaskun kannalta? Ideana sprinttikisa kuulostaa ihan miettimisen arvoiselta, eri asia otetaanko edes kokeiluun.

Muita asioita: Force India on hälyttävässä tilassa. Tallin johtoportaaseen kuuluvan Robert Fernleyn mukaan Force Indian on löydettävä rahaa huhtikuun loppuun mennessä, tai muuten kioski saattaa mennä kiinni. Liberty Media oli tarjoutunut auttamaan, mutta Williams torppasi rahallisen avustuksen, joka olisi vaatinut muiden tallien hyväksynnän.

https://www.f1today.net/en/news/f1/237293/next-four-weeks-decisive-for-force-india-survival
Linkki F1 Today -sivuston juttuun Forcesta.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei sprinttikisaa. Pilaa pahimmillaan myös itse pääkisankin.

Esimerkki: Kimi onnistuu sprintin aika-ajoissa ja lähtee paalulta kisaan. Joku junnukuski (lue Max) kolauttaa peräkonttiin ja Kimin kisa jää kesken. Sunnuntain pääkisa alkaakin sitten joukon hänniltä, jos sprintin lopputulosten mukaisilta sijoituksilta startataan. Jonkun muun moka voi maksaa kahden kisan pinnat, joten ei jatkoon tämä ehdotelma.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Keskittyisivät nyt ennemmin muuttamaan noita autoja siihen suuntaan, että niillä olisi mahdollisuus oikeasti kisata kunnolla.

Tämä. Libertyllä tuntuu olevan paljon ideoita miten tuotetta kehittää, vaikka se oikea kehityskohde on aivan jossain muualla kuin siinä, että monta pientä kilpailua saadaan yhdellle viikonlopulle. Mielestäni hommassa ei ole mitään vikaa, jos autot pystyisivät ohittaa ja ajaminen ei olisi säästelemistä vaan mentäisiin pää punaisena moottorit huutaen eteenpäin.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Auto, Motor und Sportin artikkelissa mainittiin muitakin hyviä ajatuksia eli pääsylipulla pääsisi katselemaan autoja varikolle
Tämä olisi ehdottomasti toteuttamisen arvoinen uudistus.

Muita mainittuja uudistuksia en pidä kovin todennäköisinä ainakaan ennen vuoden 2021 isompia sääntöuudistuksia. Sprinttikisoihin tai vastaaviin siirtyminen vaatisi radikaaleja muutoksia nykyisiin rajoituksiin moottorien ja muiden komponenttien osalta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
100km sprinttikisa kaasu pohjassa ilman mitään rajotuksia ja siihen päälle normikisa puolikaasulla ja muilla rajotuksilla?

Eikö vaan suosiolla ajettaisiin se normikisa ilman rajotuksia, kustannukset varmaan suunnilleen samaa luokkaa ylläolevan kanssa?

Tämä. Uskomatonta kikkailua. Korjaisivat nyt ensimmäisenä nuo renkaat, eiköhän näillä hypermegaultrasofteilla ajettaisi tarvittaessa vaikka koko kisa.

Kuningasluokka, ja kuskit joutuvat himmailemaan ettei löpö lopu kesken.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Osa ehdotetuista / heitetyistä ideoista on varmasti lähes täysin toteuttamiskelvottomia. Mielestäni on silti parempi, että Liberty edes miettii / heittelee ajatuksia ilmaan sen sijaan, että tilalla olisi edelleen despootti-Bernie joka oli kaikkea vastaan ja mikään ei saisi ikinä muuttua.

Olisihan se aivan hel**** n hienoa mikäli moottoreina olisivat korkealle kiertävät V10:t, välitankkaukset olisivat edelleen mukana, kisat ajettaisiin kaasu pohjassa ja Häkkinenkin olisi vielä mestaruusvuosien loistossa. Mutta kun ei ole, niin pitää toivoa että tulevat uudistukset lisäävät lajin mielenkiintoa. Mercedeksen (ja aiemmin RBR:n) ylivoimaisuus ei ole lajille mitenkään hyväksi.

Ainahan sitä voi kuitenkin katsoa vaikkapa GT / WEC kisoja, sillä niissä ainakin sattuu ja tapahtuu.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvä, että heittelevät ehdotuksia ilmaan. Mutta tällä hetkellä itse kisaviikonloppu on ihan hyvässä tikissä. Ongelma on autoissa, joilla ei pysty ohittamaan. Aerosääntöjä tässä nyt pitäisi muuttaa ja pikaisesti, jotta edelläajavan auton seuraaminen helpottuisi. Vasta kun tätä asiaa saadaan kuntoon voi kisaformaatteja pohtia. En silti ole sprinttikisojen kannattaja. Nykyinen on mielestäni hyvä systeemi. Ja kun aika-ajokin on kunnossa. Eli aerosäännöt kuntoon. Ja tuolle moottoriasialle pitäisi myös tehdä jotain.

Tuo rengasasiakin on vaikea. 2013 oli alkukaudesta hyvät renkaat viihteen kannalta, jotka kuluivat nopeasti ja pakottivat tiimit useaan varikkokäyntiin. Red Bull ja muistaakseni Mersu näistä kitisivät ja renkaita muutettiin ja alkuun tasainen ja tiukka kausi menikin sitten loppuunasti täysin Vettelin komennossa. Pirellillä on kyllä vaikea rako kehittää renkaita. Kunnolla ei pääse testaamaan. Silti renkaiden pitäisi olla pehmeät ja nopeasti kuluvat shown kannalta, muttei sitten liiankaan pehmeät etteivät ole jo turvallisuusriski. Samaan aikaan tiimit kehittää autojaan rengasystävällisiksi ja huristelevat kisat läpi yhdellä stopilla, vaikka pireli mitä keksii.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ainakaan kuulosta kovinkaan isolta rahalliselta säästöltä jos ensin ajellaan kaikki irti kisa ja sitten vielä säästökisa perään, sprinttikisassa tulee varmasti romua ja jos vielä nykyiset rajoitukset on niin pannukakkuhan tuosta tulee. Sprintikisa voisi toimia jos viikonloppuna olisi yksi auto käytössä ja seuraavana viikonloppuna jo toinen, sprintti voisi olla melkein pääkisan jälkeen "romuralli" meiningilla ja otetaan sitten tosissaan kaikki irti ja käänetyllä ajojärjestyksellä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Osa ehdotetuista / heitetyistä ideoista on varmasti lähes täysin toteuttamiskelvottomia. Mielestäni on silti parempi, että Liberty edes miettii / heittelee ajatuksia ilmaan sen sijaan, että tilalla olisi edelleen despootti-Bernie joka oli kaikkea vastaan ja mikään ei saisi ikinä muuttua.

Vähän pakko tarkentaa, Berniehän heitteli villejä ideoita aina silloin tällöin(oikaisupaikat ohittamista varten, keinotekoiset sadekisat), mutta niistä vain tuo "tuplapisteet viimeisestä kisasta" meni läpi. Bernie ei ollut jarruna noissa hulluissa ideoissa, ennemminkin FIA ja FOCA nuo yleensä estivät.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Vähän pakko tarkentaa, Berniehän heitteli villejä ideoita aina silloin tällöin(oikaisupaikat ohittamista varten, keinotekoiset sadekisat), mutta niistä vain tuo "tuplapisteet viimeisestä kisasta" meni läpi. Bernie ei ollut jarruna noissa hulluissa ideoissa, ennemminkin FIA ja FOCA nuo yleensä estivät.

Joo olihan siellä kaikenlaista tosiaan: mitalia, ylimääräistä varikkostoppia voittaville kuskeille, kahta kisaa vkonlopulle, aika-ajojen tulokset arvonnalla ja ties mitä.

Ehkä F1 ei kaipaa mitään ihan hulluja ideoita kuitenkaan. V10, beryllium ja Häkkinen takaisin ja heti :)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kahden kisan viikonlopussa olisi myös se riski että jos joku talli olisi ylivoimainen niin se olisi sitä todennäköisesti vieläkin suuremmalla marginaalilla kun pienikin sattuman osuus vähenee kun pisteitä enemmän jaossa. Muutenkin kun kisojen määrää kokoajan kasvatetaan niin kenellä on aikaa katsella formuloita taukoamatta. Jos lähes 25 kisan kausia vedetään ja kahtena päivänä kisaa ja aika-ajot päälle niin kyllähän siinä koetellaan faneja ja urakalla. Nyt jo alkaa välillä olemaan vaikea saada aikatauluja osumaan kun entisen 2 viikon välin sijaan ajetaan usein peräkkäisinä viikonloppuina, ennen sai sunnuntain menoja siireltyä mutta nykyään vaikeampaa. Jos pitäisi vielä lauantait uhrata niin formulat pakko katsoa nauhalta pikakelauksella.
 

BaronFIN

Jäsen
Oliko DTM -sarjassa menestyspainot aikanaan? Esim. 1 kg / piste. Siinähän Hamilton ajaisi loppukaudesta 300 kiloa painavammalla autolla kuin Sauber. Luulisi silloin Eriksoninkin pääsevän pisteille?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Oliko DTM -sarjassa menestyspainot aikanaan? Esim. 1 kg / piste. Siinähän Hamilton ajaisi loppukaudesta 300 kiloa painavammalla autolla kuin Sauber. Luulisi silloin Eriksoninkin pääsevän pisteille?

Vähän eri systeemeitä on ollut. Jossain vaiheessa vaikutti aina automerkkien kaikkiin autoihin. Eli kun Bernd Schneider voitti Mersulla, niin kaikkiin Mersuihin tuli lisää painoa.

Siinä sarjassa, joka Sörnäisissäkin ajoi, menestyspainot olivat kuljettajakohtaisia. Muistaakseni 50 kg maksimi ja tuplavoitolla sai 30 kg. Mutta olivat sellaisia, että huonot kisat poistivat painoa yhtä lailla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eihän tuossa nyky systeemissä ole "järkeä" kun sua rangaistaan siitä, että osia vaihdetaan ? Moottorin rajoitukset 3 / kausi on ihan farssi. Joo siinä vanhassa ajassa 3 myllyä / auto / kisa ei ollut järkeä, mutta kyllähän tuo nyt tappaa kilvanajon tyystin.... Eikö ennemmin pitäisi kehittää osia niin että ne kestää sitä kunnon kisan ajoakin täysillä eikä tarvitsisi himmailla ?
Välitankkauksien tulo mahdollistaisi eri polttoainetaktiikat ja siten ns. kevyemmät autot voisivat karata alussa kun taas tietyillä radoilla painavammalla autolla voisi hyötyä koska ei tarvitse heti tulla varikolle... Näin ne varikkokäynnitkin olisivat eri pituisia sen 3 sek sijaan ?
Autot sellaisiksi että niilä voi oikeasti ohittaa saatana.
Ei ollut Häkkisen ja Schumin aikaan perässä ajelua kuten nyt...
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Viikonlopulle olisi kisa tiedossa! Harjoitusten perusteella punaiset autot aika mukavassa vauhdissa. Tänään sitten nähdään pitikö Mercedes vauhtia piilossa, ja jos piti niin kuinka paljon.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Hamilton antaa muille vähän tasoitusta, koska sai lähtöpaikka penaltyn (viisi ruutua). Räikkönen ollut jälleen jopa yllättävän hyvässä vauhdissa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamilton antaa muille vähän tasoitusta, koska sai lähtöpaikka penaltyn (viisi ruutua). Räikkönen ollut jälleen jopa yllättävän hyvässä vauhdissa.
Tekee kyllä kisalle hyvää, kun ei pääse ainakaan paalulta karkuun.
Bahrainissa toki pääsee ohi kyllä suoravauhdeilla aika helposti etenkin nyt vielä kun DRS-alue taisi pidentyä pääsuoralle alkamaan joku 100m aikaisemmin.

Mielenkiintoiset asetelmat kuitenkin luvassa. Saa nähdä mitä tekee Bottas. Nyt olisi taas paikka antaa niitä näyttöjä, kun tallin ykköstykki ei kärjestä pääse lähtemään, vaikka nopein aika-ajossa olisikin.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Mielenkiintoiset asetelmat kuitenkin luvassa. Saa nähdä mitä tekee Bottas. Nyt olisi taas paikka antaa niitä näyttöjä, kun tallin ykköstykki ei kärjestä pääse lähtemään, vaikka nopein aika-ajossa olisikin.

Olisi kyllä itseluottamuksen kannalta ihan pirun tärkeää Valtterille saada onnistuminen, vähintään kolmen joukkoon siten, että lähtee kisaan eturivistä, ja vielä mieluiten tallikaveria nekkuun ja paalu. Tämä kisa on nyt sama, kun jääkiekossa isot alivoimatapot jne. kauden suuntaa voi suuresti määrittyä tai vaihtua nyt tulevan viikonlopun myötä.

Uskon edelleen Mercedeksen olevan yhdellä kierroksella nopeampi kuin Ferrarin, mutta mitä korkeammalle elohopea nousee sitä enemmän vaakakuppi kääntyy Ferrarin ja miksi ei myös Red Bullin suuntaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mielenkiintoista toisten vapaiden ajoissa oli myös se, että kaikki muut ajoivat super softeilla paitsi Ricciardo joka ajoi softeilla. Ricciardo ajoi käytännössä identtisen ajan Verstappenin kanssa eli 1.30.745 vs. 1.30.751.

Ensimmäiset ja kolmannet harjoitukset ajetaan päivällä jolloin lämpötilat ovat melko erilaiset kuin itse kisassa (ja aika-ajoissa) eli näiden perusteella on hankala sanoa oikein mitään kisavauhdista. Tuuliolot voivat myös vaikuttaa tuolla siellä paikoitellen tuolla tulee melkoisia puuskia.

Toivotaan Valtterille hyvää kisaa tästä ja Kimille erinomaista kisaa!
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Mitäs täällä muut on mieltä noista uusituista grafiikoista? Itse huomasin heti ongelman niissä sillä varsinkin tuo tulosluettelo tuntuu palavan tv ruutuun todella helposti ja pitää välillä vaihdella resoluutiota tuon vuoksi. Eilen tosin unohtui harjoitukset taustalle ja tulosluettelo näkyy ruudussa vähän vieläkin... Muualla tuota ongelmaa ei ole. Muutenkin saisi esim rengasseokset ja muut näkyä tuossa, mutta siihenhän varmaan onkin muutos tulossa ihan lähiakoina.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs täällä muut on mieltä noista uusituista grafiikoista?
Mielestäni ihan hyvät on grafiikat. Muutama juttu, johon pitää vielä ns. tottua ja jotain infoa saisi olla enemmän, mutta ihan hyvät jo nytkin ja asioita hallitsevat tahot on ilmoittaneet, että kuuntelevat palautteita ja tekevät tarvittavia muutoksia niiden mukaan sitten. Testeistä Australiaan oli jo muutoksia ja nyt Australiasta Bahrainiinkin on muutoksia tehty ainakin joissain kohdissa luettavuuden ja selkeyden parantamiseksi.
Pakko myös sanoa, että tykkään siitä uudesta introsta, jossa on musiikkiakin. Vähän semmoinen jenkkimäinen, mutta jotenkin pistää fiilistä heti, että kohta mennään.

Tuota kiinnipalamista en ole huomannut sen enempää. Toivottavasti ei ole yleinen ongelma vaan enemmänkin yksittäistapauksia, vaikka ei toki teikäläistä lohduta, jos ongelmaa aiheuttaa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Itse huomasin heti ongelman niissä sillä varsinkin tuo tulosluettelo tuntuu palavan tv ruutuun todella helposti ja pitää välillä vaihdella resoluutiota tuon vuoksi. Eilen tosin unohtui harjoitukset taustalle ja tulosluettelo näkyy ruudussa vähän vieläkin...
Mikä töllö sinulla on jos tuollaista ongelmaa pukkaa? :o
Tuonlaiset ongelmat olisi pitänyt kadota jo 10 vuotta sitten plasmatöllöjen poistumisen myötä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tullut Kimille paalua. Harjoituksia hallitsi ja aika-ajoa aina viimeisen osion viimeisiin vetoihin asti.
Kimi sanoi, että liikennettä oli sillä viimeisellä ratkaisevalla vedolla.

Bottakselta hyvä suoritus ja voitti Hamiltonin ihan ajamallakin. Hamilton jäi neljänneksi, joten lähtee vasta yhdeksäntenä kilpailuun.

Pierre Gaslylta kyllä huikea suoritus kun ajoi kuudenneksi ja lähtöruutuna viides Hamiltonin rangaistuksen jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös