Formula 1 – kausi 2018

  • 299 301
  • 1 853

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Riippuu siitä, mitä Mersu haluaa. Jos se haluaa pitää Hamiltonin kuningastuolin pystyssä, on "ihan sama" antaa kiltin Bottaksen jatkaa samaan tapaan kuin Barrichello ja Massa ajoivat pienen ikuisuuden Ferrarilla. Bottaksen vauhti kuitenkin riittää yksittäisissä kisoissa ihan voittotaisteluun ja kauden alkuhan oli oikein hyvä.

Sitten taas jos Mercedes on valmis palaamaan Hamilton vs Rosberg -ajan asetelmaan, niin tervetuloa Max Verstappen. Jos siis Honda ei edelleenkään osaa konetta valmistaa. Sitten Red Bull vasta pulassa olisikin...
Eiköhän se ole jutussa mainittu Ocon, jota sieltä sitten aletaan nostamaan Hamiltonin pariksi. Verstappen on sitoutunut Red Bulliin vuoden 2020 loppuun, toki tuon jälkeen mies voi haluta kokeilla jotain uutta, jos Hondan koneenkaan kanssa Red Bullista ei ole taistelemaan maailmanmestaruudesta. Oconin kohdalla ensi kausi on myös kysymysmerkki; jos Ocon ei saa tallipaikkaa, olisi aika riskialtista ottaa hänet ajamaan kärkitalliin, eikä sitä varmasti tulisi tapahtumaan.

On kyllä harmi, jos Ocon ei saa ensi kaudeksi mistään sopimusta. Suomalaisena välttämättä ei, mutta miehen uran kannalta. Silloinhan Bottaksen jatko ei tosiaan olisi kovinkaan epätodennäköistä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mitäs merkitystä tuolla aika-ajojen tuloksella noin niinku periaatteessa on? Räikkönen taisi vuosina 2003-2009 olla aina tallikaveriaan MM-pisteissä edellä, lukuunottamatta kautta 2008. Sama myös vuosina 2012-13. Toki sen jälkeen on ollut sitten selkeämmin kakkoskuskin asemassa, mutta silloin tallikavereina on ajanut maailmanmestarit. "Heikomman tallikaverin" Räikkönen on käytännössä aina kuitenkin voittanut, vaikka nyt aika-ajoissa olisi joskus hitaampi ollutkin.

Eipä tuolle trollille kannata vastailla. Kaveri käy heittämässä koukkua ja katoaa sen jälkeen paikalta. Kerranhan hän oli sitä mieltä ettei Kimillä ole koskaan ollut perusnopeutta.

Jos väittää Kimin olleen parhaimmillaan vain hyvä, niin ei kyllä ymmärrä lajista hevon vittua. Kimi oli parhaimmillaan kirkkainta eliittiä. Se on sitten monen tekijän summa, että mestaruuksia on "vain" yksi. Aivan kuten on monen tekijän summa että Vettelillä on mestaruuksia neljä. Alonso on huikea kuljettaja, mutta eipä saanut mestaruutta Ferrarilla. Nykyinen Kimi on varjo siitä mitä mies oli parhaimmillaan.

Olipahan Paska kisa eilen. Muuta kai kisasta ei voi sanoa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En mä sanoisi Rosbergin mestaruutta onnenkantamoiseksi. Pisti kaiken peliin ja käytti kaikki temput mitä pussista löytyy ja onnistui lyömään Hamiltonin.
Ei sitä yksi konerikko miksikään muuta.
Joo, usein törmää siihen väitteeseen tai ainakin jonkinlaiseen hiljaiseen hyväksyntään, että Hamiltonin mestaruus meni Malesian konerikkoon. Fakta on kuitenkin se, että tuota kisaa edeltäneet kolme kisaa Rosberg oli voittanut kaikki (kaksi niistä paalulta), ja Malesiaa seuranneessa Japanin GP:ssä Rosberg ajoi paalulta voittoon. Sitten riitti varmat kakkossijat mestaruuteen, jotka Rosberg mestarillisesti toimitti.
Sinänsä olen pitänyt (ainakin ennen kuin Rosberg voitti mestaruuden) Bottasta vähintään Rosbergin tasoisena kuskina ja olen kyllä snadisti pettynyt nykymenoon, mutta josko se siitä vielä lähtisi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jos väittää Kimin olleen parhaimmillaan vain hyvä, niin ei kyllä ymmärrä lajista hevon vittua. Kimi oli parhaimmillaan kirkkainta eliittiä. Se on sitten monen tekijän summa, että mestaruuksia on "vain" yksi. Aivan kuten on monen tekijän summa että Vettelillä on mestaruuksia neljä. Alonso on huikea kuljettaja, mutta eipä saanut mestaruutta Ferrarilla. Nykyinen Kimi on varjo siitä mitä mies oli parhaimmillaan.
Mestaruus on aina monen tekijän summa. Ihan samalla tavalla voidaan jossitella Alonson olevan kaksinkertainen tuurimestari. 2005 voitti mestaruuden kun McLaren ei saanut rakennettua tarpeeksi luotettavaa autoa Räikköselle ja 2006 voitti mestaruuden kun Schumin Ferrarista räjähti moottori ensimmäistä kertaa johonkin kuuteen vuoteen. Tuolloin Japanissa Schumi olisi kääntänyt MM-sarjan johdon itselleen kahteen pisteeseen ja Ferrari oli vauhdissa jo Rellua edellä ja Schumi oli voittanut eniten kisoja. Sitten tulikin keskeytys ja ennen viimeistä kisaa Alonso johti kymmenellä pisteellä MM-sarjaa, eli käytännössä viimeisessä kisassa Schumin olisi pitänyt voittaa ja Alonson jäädä pisteittä. Ei tapahtunut.

Se mikä Alonsossa vähän ihmetyttää on se että on ainakin kertaalleen sössinyt jo lähes takataskussa olleen mestaruuden pois. 2010 kauden päätöskisaan lähdettäessä johti MM-sarjaa ennen Mark Webberiä kahdeksalla ja lopulta mestaruuden voittanutt Vetteliä 15 pisteen erolla, mutta onnistui sitten hyytymään seitsemänneksi ja kisan voiton vienyt Vettel juhli mestaruutta. Alonsohan oli jopa hieman katkera Vitali Petroville kun ei itse kyennyt ohittamaan tätä.

EDIT:

Niin ja selvennyksenä vielä että en pidä Alonsoa tuurimestarina. Renault teki vuosina 2005 ja 2006 erinomaista työtä ja talli oli hyvin rakennettu Alonson ympärille.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Joo, usein törmää siihen väitteeseen tai ainakin jonkinlaiseen hiljaiseen hyväksyntään, että Hamiltonin mestaruus meni Malesian konerikkoon. Fakta on kuitenkin se, että tuota kisaa edeltäneet kolme kisaa Rosberg oli voittanut kaikki (kaksi niistä paalulta), ja Malesiaa seuranneessa Japanin GP:ssä Rosberg ajoi paalulta voittoon. Sitten riitti varmat kakkossijat mestaruuteen, jotka Rosberg mestarillisesti toimitti.
Vähän vastaavia juttuja nousee muuten usein esiin kun puhutaan Häkkisen toisesta mestaruudesta kaudelta 1999. Välillä tuntuu nousevan esille se että Häkkinen voitti tuolla kaudella mestaruuden ainoastaan sen vuoksi että Schumi loukkaantui Silverstonessa ja Häkkinen kamppaili "vain" Eddie Irvinea vastaan. Todellisuudessa Häkkinen oli ennen Silverstonen kisaa ollut Schumia parempi kolmessa kisassa peräkkäin ja johti tuossa vaiheessa MM-sarjaa kahdeksan pisteen erolla Schumiin.

Häkkiseltähän tuon kauden jälkimmäinen puolisko ei loppujen lopuksi ollut edes mitenkään erityisen hyvä ja mieheltä nähtiin paljon sellasia epäonnostumisia mitä ei normaalisti nähnyt, parhaana esimerkkinä Monzan kisan keskeytys ylivoimaisesta johdosta täysin omaan virheeseen. Olenko väärässä jos muistelen että Häkkinen on ainakin vähän jopa epäsuorasti myöntänyt sen että Schumin puuttuminen sai Häkkisen ainakin vähän alitajuisesti ajattelemaan että toiseen mestaruuteen mennään nyt ihan vasemmalla kädellä kruisaillen, vaikka juuri tuo toinen mestaruus oli Häkkiselle se paljon vaikeampi?

Silverstonen jälkeenhän Irvine nappasi kolme voittoa Häkkisen kahta vastaan ja lisäksi niistä kahdeksassa kilpailussa Irvine vei pisteet lukemin 38-36, mutta Häkkinen oli sitten kerännyt tarvittavat pisteet enemmän alkukaudesta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mestaruus on aina monen tekijän summa. Ihan samalla tavalla voidaan jossitella Alonson olevan kaksinkertainen tuurimestari. 2005 voitti mestaruuden kun McLaren ei saanut rakennettua tarpeeksi luotettavaa autoa Räikköselle ja 2006 voitti mestaruuden kun Schumin Ferrarista räjähti moottori ensimmäistä kertaa johonkin kuuteen vuoteen. Tuolloin Japanissa Schumi olisi kääntänyt MM-sarjan johdon itselleen kahteen pisteeseen ja Ferrari oli vauhdissa jo Rellua edellä ja Schumi oli voittanut eniten kisoja. Sitten tulikin keskeytys ja ennen viimeistä kisaa Alonso johti kymmenellä pisteellä MM-sarjaa, eli käytännössä viimeisessä kisassa Schumin olisi pitänyt voittaa ja Alonson jäädä pisteittä. Ei tapahtunut.

Se mikä Alonsossa vähän ihmetyttää on se että on ainakin kertaalleen sössinyt jo lähes takataskussa olleen mestaruuden pois. 2010 kauden päätöskisaan lähdettäessä johti MM-sarjaa ennen Mark Webberiä kahdeksalla ja lopulta mestaruuden voittanutt Vetteliä 15 pisteen erolla, mutta onnistui sitten hyytymään seitsemänneksi ja kisan voiton vienyt Vettel juhli mestaruutta. Alonsohan oli jopa hieman katkera Vitali Petroville kun ei itse kyennyt ohittamaan tätä.

EDIT:

Niin ja selvennyksenä vielä että en pidä Alonsoa tuurimestarina. Renault teki vuosina 2005 ja 2006 erinomaista työtä ja talli oli hyvin rakennettu Alonson ympärille.

Alonson mestaruuksissa yksi tärkeä elementti oli myös Renaultin R25 ja R26 autoissa ollut massaiskunvaimennin (mass damper) jolla saavutettiin melkoista etua kauden 2005 viimeisissä kisoissa ja noin puolissa vuoden 2006 kisoissa. Toki muutkin kopioivat Rellun systeemin mutta ilmeisesti Rellun rakentama versio oli toimivin / paras.

Toki ainahan yleensä mestariautoissa on joitain innovaatioita jotka tekevät siitä nopeamman / paremmin toimivan kuin muista autoista.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mestaruus on aina monen tekijän summa. Ihan samalla tavalla voidaan jossitella Alonson olevan kaksinkertainen tuurimestari. 2005 voitti mestaruuden kun McLaren ei saanut rakennettua tarpeeksi luotettavaa autoa Räikköselle ja 2006 voitti mestaruuden kun Schumin Ferrarista räjähti moottori ensimmäistä kertaa johonkin kuuteen vuoteen. Tuolloin Japanissa Schumi olisi kääntänyt MM-sarjan johdon itselleen kahteen pisteeseen ja Ferrari oli vauhdissa jo Rellua edellä ja Schumi oli voittanut eniten kisoja. Sitten tulikin keskeytys ja ennen viimeistä kisaa Alonso johti kymmenellä pisteellä MM-sarjaa, eli käytännössä viimeisessä kisassa Schumin olisi pitänyt voittaa ja Alonson jäädä pisteittä. Ei tapahtunut.

Se mikä Alonsossa vähän ihmetyttää on se että on ainakin kertaalleen sössinyt jo lähes takataskussa olleen mestaruuden pois. 2010 kauden päätöskisaan lähdettäessä johti MM-sarjaa ennen Mark Webberiä kahdeksalla ja lopulta mestaruuden voittanutt Vetteliä 15 pisteen erolla, mutta onnistui sitten hyytymään seitsemänneksi ja kisan voiton vienyt Vettel juhli mestaruutta. Alonsohan oli jopa hieman katkera Vitali Petroville kun ei itse kyennyt ohittamaan tätä.

EDIT:

Niin ja selvennyksenä vielä että en pidä Alonsoa tuurimestarina. Renault teki vuosina 2005 ja 2006 erinomaista työtä ja talli oli hyvin rakennettu Alonson ympärille.

Näinhän se on. Tuo 2005 vuosi tulee luultavasti vituttamaan vielä kuolinvuoteella. Parasta Kimiä ikinä, mutta ansaittu mestaruus Alonsolle.

Nykykuljettajista nostaisin Hamiltoniin omaan luokkaan. Pidin Vetteliä vielä vähän aikaa sitten samalla viivalla, mutta tämä kausi on osoittanut Hamiltonin olevan paljon fiksumpi radalla. Vettel saattaa olla yhtä nopea, mutta ryssii isolla kädellä pisteitä. Hamilton taas ymmärtää kisan/kauden olevan pitkä, ja ottaa riskejä harkitusti.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Rosberg voitti mestaruutensa vähän samaan tyyliin kuin Hamilton on viemässä tällä kaudella. Ajoi tasaisen kauden ja hyödynsi Hamiltonin muutamat virheet, vaikka perusnopeudeltaan ei ehkä ollutkaan parempi. Malesian konerikko oli sitten viimeinen naula arkkuun. Tällä kaudella Ferrari on ollut nopeudessa lievästi niskan päällä, mutta Hamilton ja Mersu ovat olleet Itävallan kisaa lukuunottamatta virheettömiä, kun taas Vettel ja Ferkku ovat sössineet urakalla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aika ihme pitää tapahtua jos Hamilton / Mersu sulaa vielä. Onhan kisoja joo jäljellä mut 40 pinnaa on hyvä johto.
Etenkin kun Ferrari ja Vettel koheltaa.. mm
Saksan ulosajo keulasta tulee todella kalliiksi Vettelille
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
George Russellilla kuulemma allekirjoitusta vaille sopimus Williamsin kanssa. Tuliskohan toiseksi kokeneeksi kuskiksi sitten Ocon? Molemmat olisi kyllä Mersun ”junnuja”
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
George Russellilla kuulemma allekirjoitusta vaille sopimus Williamsin kanssa. Tuliskohan toiseksi kokeneeksi kuskiksi sitten Ocon? Molemmat olisi kyllä Mersun ”junnuja”

Ocon "välivuodeksi" talliin kisatuntumaa ylläpitämään ja Russeli puolestaan hakemaan kokemusta ?
Mersulta kenties vähän avustusta tallille ja silleen ?
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Onhan se vähän ironista, kun pari viikkoa sitten Monzassa Kimin voitto suli renkaisiin ja Mersun tiimipeliiin, niin nyt olisi ollut maailman helpoin kisa voiton kannalta, mikäli lähdössä olisi vain pitänyt kärkipaikan.

Hamilton pystyi täydellisesti kontrolloimaan renkaitaan ja taktista puolta määrittämällä tilanteen mukaan haluamansa tempon. Harmi, ettei Kimi ollut nyt keulilla, koska olisi melko vaivattomasti voittanut kisan vaikka renkaat olisivat olleet huonossa jamassa. Eikä olisi haitannut, vaikka eteen olisi jätetty vaikkapa viisi Bottasta peippailemaan, koska kukaan ei kilpailun johtajaa ohittaisi ilman teknisiä murheita kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

BaronFIN

Jäsen
Kyllähän Häkkisen toisen mestaruuskauden jälkipuolisko oli omituinen: kaksi rengasrikkoa (johtopaikalta), Coulthard puski Itävallassa ulos ja vei Spassa voiton nenänedestä: nykyaikana tuollaista perseilyä ei katsottaisi sekuntiakaan. McLarenilla tehtiin paras mahdollinen, jotta mestaruus olisi livennyt käsistä. Toki Häkkinen auttoi Monzassa parhaalla mahdollisella tavalla.

Hauskalla tavalla Nürnburgringin sadelotossa voitetut kaksi pistettä oli ne kriittiset kaksi pistettä jotka käytännössä ratkaisivat lopulta mestaruuden. Kyseinen Nürburgring kisa päätyi muuten Stewart GP:n kaksoisvoittoon ja oli jatkumon Jaguar-Red Bullin ensimmäinen.

Oi aikoja, ok tapoja. Hienoa aikaa...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
George Russellilla kuulemma allekirjoitusta vaille sopimus Williamsin kanssa. Tuliskohan toiseksi kokeneeksi kuskiksi sitten Ocon? Molemmat olisi kyllä Mersun ”junnuja”
George Russell on näköjään 188cm eli tosi pitkä f1-kuskiksi. Pieni etu ehkä Oconille (186cm) olisi jos auto pitää suunnitella pitkälle kuskille joka tapauksessa. No ehkä kuskivalinnoissa muut syyt painaa enemmän.
Ensi kaudellehan on tulossa kuskeille minimipaino, 80kg tod näk, eli jos kuski painaa vähemmän niin tulee lisäpainoja. Hyvä uutinen Russelin kaltaisille kuskeille, tai no miksei kaikille. Ja tällainen ylipainoisten luokan karting-mestari tietysti tervehtii ilolla myös.
Russellissa kaikki henkii kyllä sellaista brittiläistä yläluokkaisuutta uuvattia ulkonäköä myöten, oikeastaan vain järjestysnumero puuttuu nimestä. Mutta on kuitenkin ihan ns tavallisesta self-made rikkaasta perheestä.
 

Janezky84

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Argentiina, AC Milan, RiKi
Onhan se vähän ironista, kun pari viikkoa sitten Monzassa Kimin voitto suli renkaisiin ja Mersun tiimipeliiin, niin nyt olisi ollut maailman helpoin kisa voiton kannalta, mikäli lähdössä olisi vain pitänyt kärkipaikan.

En tiedä oliko Monzassakin vähän Kimin/Ferrarin hölmöyttä roikkua Bottaksen perässä niin lähellä, olisi jättänyt parin sekunnin kaulan ja säästellyt renkaita. Toki Hamilton olisi silti voinut ohi tulla, mutta kyllä Kimi tappoi omat renkaansa kun kierroskaupalla roikkui Bottaksen imussa 0,6-1s päässä. En mä tosin näistä taktisista kuvioista niin tiedä mikä tuossa oli järkevää ja mikä ei.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kertoo jotain ohittaminen helppoudesta, kun Bottas ei päässyt edes riittävän lähelle kierroksella ohitettavaa, että sille olisi sinisiä lippuja näytetty...

Toisaalta bottas nyt tuntui olevan äärettömän hidas muutenkin ja se ohitettava oli kuitenkin vain muutaman sijan takana oleva renault auto. Enemmän kertoo ehkä kuskissa miksei päässyt 1,3 sekunnin päähän kun perässä vetää kuitenkin kimi sekunnin päässä. Kuitenkin kisan nopein auto ja jää semmoista 0.7-0.8 kieroksella tallikaverille aika-ajoissa ja kisassa. En tiedä sitten oliko Hamiltonilta maaginen viikonloppu vai Bottakselta surkea, mutta jotain tuossa viimekauden tapaan että jälkinmäinen osa kaudesta ei oikein ole lähtenyt käyntiin. Voiko sitten näyttää näin paljon osaa se että mestaruushaaveet meni noihin muutamiin turhiin keskeytyksiin mille ei voinut mitään.

Ohittaminen kyllä oli vaikeaa mutta sentään oli mahdollista toisin kuin vaikka Monacossa, siitä ihan hyvä rata ja seinään ajoja tuntuu aina tulevan (vähän harmi nyt ehkä ettei edes sade tullut sotkemaan pahemmin). Jotain tietenkin perässä ajamiseen voisi keksiä niin mahdollisuudet kasvaisi ohitukseen näillä tietyilläkin radoilla. Bottaksen kohdalla kuitenkin enemmän taisi vain johtua vauhdin puuttumisessa kuin että pääsisi seuraan toista. Kuluneet renkaat ym..
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ohittaminen kyllä oli vaikeaa mutta sentään oli mahdollista toisin kuin vaikka Monacossa, siitä ihan hyvä rata ja seinään ajoja tuntuu aina tulevan (vähän harmi nyt ehkä ettei edes sade tullut sotkemaan pahemmin). Jotain tietenkin perässä ajamiseen voisi keksiä niin mahdollisuudet kasvaisi ohitukseen näillä tietyilläkin radoilla. Bottaksen kohdalla kuitenkin enemmän taisi vain johtua vauhdin puuttumisessa kuin että pääsisi seuraan toista. Kuluneet renkaat ym..
Mitenköhän sellainen CARTista tuttu Hanford-takasiipi mahtaisi toimia moottori- ja katuradoilla ajettavissa f1-autoissa? Ovaaleilla kilpailut meni kai pahimmillaan vaan kisaksi siitä kuka saa viimeisen imun. Periaatteessa tilanne on nyt ihan perseestä ja nurinkurinen kun vähän hitaammalla autolla pitäisi pystyä seuraamaan, ja nyt ei edes vähän nopeammalla pysty. Takasiivet olisi (luulisi) aika helppo säännöillä määrätä tehtävän peesaamista helpottaviksi, mutta jostain syystä tahtotilaa ei tähän löydy vaikka se olisi enempivähempi kaikken etu.
Vai ratkaiseeko ensi kauden etusiipisäännöt tämän ongelman?
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Eikös niissä Concept Careissa kaudelle 2021 ollut se muotokieli tehty niin, että takana ajavalla on selkeästi enemmän downforcea (ja näin ollen ohittaminen helpottuisi), kun ilma ohjataan auton kylkiä pitkin kapeasti taakse, eikä takasiiven ”molemmilta puolilta”. Jotain tuollaista Oikarinen taisi jutella studiossa?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllähän Häkkisen toisen mestaruuskauden jälkipuolisko oli omituinen: kaksi rengasrikkoa (johtopaikalta), Coulthard puski Itävallassa ulos ja vei Spassa voiton nenänedestä: nykyaikana tuollaista perseilyä ei katsottaisi sekuntiakaan. McLarenilla tehtiin paras mahdollinen, jotta mestaruus olisi livennyt käsistä. Toki Häkkinen auttoi Monzassa parhaalla mahdollisella tavalla.

Hauskalla tavalla Nürnburgringin sadelotossa voitetut kaksi pistettä oli ne kriittiset kaksi pistettä jotka käytännössä ratkaisivat lopulta mestaruuden. Kyseinen Nürburgring kisa päätyi muuten Stewart GP:n kaksoisvoittoon ja oli jatkumon Jaguar-Red Bullin ensimmäinen.

Oi aikoja, ok tapoja. Hienoa aikaa...
Tuo oli muuten sinänsä ihan käsittämätöntä että Coulthardille annettiin niinkin pitkään yhtenevät mahdollisuudet ajaa voittoihin. Toki siis ihan urheiluhengen kannalta oikein että ns. kakkoskuski saa voittaa kilpailun jos on kaksoisvoitto tulossa, mutta kyllähän tuo perseily olisi pahimmassa tapauksessa voinut maksaa sen maailmanmestaruuden Häkkiselle.

Coulthard oli kuitenkin pisteissä aivan helvetisti Häkkistä jäljessä jo tuon Silverstonen jälkeen vaikka Häkkinen keskeytti ja Coulthard voitti siellä. Häkkisellä oli tuossa vaiheessa 18 pistettä enemmän ja aivan varmasti kaikille oli selvää että Ferrari tekee kaikkensa Irvinen eteen tuon loppukauden ajan. Itävallassa tosiaan olisi ollut jopa ihan reilua Coulthardilta antaa Häkkisen ajaa toiseksi kun torppasi Häkkisen kärkipaikalta ulos ja joitain kisoja myöhemmin Coulthard sai ajaa voittoon Spassa, vaikka tuossakin vaiheessa piste-ero oli sen 18 pistettä Häkkisen eduksi ja kautta oli enää Spa mukaanlukien viisi kilpailua jäljellä.

Toki siis urheilullisesti ihan oikeita päätöksiä mutta kyllähän McLaren meinasi ampua itseään jalkaan kun Coulthardille ei annettu ohjeita auttaa Häkkistä. Tuossa vaiheessa kautta kun sen olisi voinut tehdä ihan sijoituksia vaihtamalla, sitten loppukaudesta kun tajuttiin ettei Coulthard vähemmän yllättäen tule mestaruutta voittamaan niin David oli Häkkisen apupoikana. Paskalla menestyksellä koska ei kyennyt haastamaan Ferrareita ja esim. kauden viimeisessä kilpailussa mies ajeli pari kertaa nurmikon puolella ja päästi heti lähdössä Irvinen edelleen. Siinä mielessä ei tuo apupoika ollut ihan samalla tasolla kuin mitä Schumacherilla aikoinaan.

Ja olihan se Schumi itsekin ne pari viimeistä kilpailua tuolla kaudella hyvä kakkoskuski. Malesiassa hidasteli Häkkistä ihan perkeleesti ja auttoi Irvinen voittoon ja vielä viimeisessä kilpailussa Suzukassakin ajoi paalulle. Jos Häkkinen olisi jäänyt sen kisan toiseksi niin Irvinehan olisi voittanut mestaruuden sijoittumalla neljän parhaan joukkoon, ja Irvine oli lopulta kisan kolmas. Häkkinen onneksi voitti.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Eikös niissä Concept Careissa kaudelle 2021 ollut se muotokieli tehty niin, että takana ajavalla on selkeästi enemmän downforcea (ja näin ollen ohittaminen helpottuisi), kun ilma ohjataan auton kylkiä pitkin kapeasti taakse, eikä takasiiven ”molemmilta puolilta”. Jotain tuollaista Oikarinen taisi jutella studiossa?
Noi oli muuten suht hienon näköisiä muutenkin mitä kuvista nyt voisi päätellä. Toki konsepti on konsepti ja totuus on taas jotain paljon tylsempää.
Tässä kuva ja linkki vielä asian käsittelyyn.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Hyvä juttu Bottaksen kannalta tuo paalupaikka. Ei kyllä itsellä nostattanut juuri mitään tunteita vs Kimin paalu Monzassa, mutta kelpaa.

Harmi että Kimillä osui viimeiseen sektoriin jälleen Haas hidastelemaan ja viimeinen mutkakin meni pieleen. Oli muistaakseni ainoastaan 0,041 Bottaksen aikaa jäljessä kahden ekan sektorin jälkeen, joten vähän jo ehti toiveet nousta sinivalkoisesta eturivistä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän taas oli kisa, ohittamisen vaikeus ja kuskit köröttelee pitkin rataa kytäten muiden liikkeitä, pirelin hajoamattomat renkaat ja sitten vielä tuomaripeli yhdistettynä näihin tallimääräyksiin. Olisi voinut jatkaa päiväunia.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Sotsi on Bottaksen rata näköjään, mutta tänään "tiukka" MM-tilanne toi voiton Hamiltonille. Eipä kisasta muuten jäänyt kerrottavaa. Viime vuonna kuulemma nähtiin yksi ohitus, joten tänä vuonna pistettiin sentään vähän paremmaksi.

Vahvasti näyttää siltä, että Hamilton kävelee jälleen helppoon mestaruuteen Ferrarin kompastuessa omiin jalkoihinsa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vahvasti näyttää siltä, että Hamilton kävelee jälleen helppoon mestaruuteen Ferrarin kompastuessa omiin jalkoihinsa.

Miksiköhän Ferrari ei voi yrittää käyttää kimiä jotenkin hyödyksi mestaruustaistelussa selkeesti vain ajatetaan suoraan Vettelin taakse. Olisi Räikkösen kohdalla voinut yrittää jotain muuta, ottaa aikaisemmin sisään ja tuoda painetta aikaisempaan pysähdykseen mersulle.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Miksiköhän Ferrari ei voi yrittää käyttää kimiä jotenkin hyödyksi mestaruustaistelussa selkeesti vain ajatetaan suoraan Vettelin taakse. Olisi Räikkösen kohdalla voinut yrittää jotain muuta, ottaa aikaisemmin sisään ja tuoda painetta aikaisempaan pysähdykseen mersulle.
Niin tai tehdä kuten Mersu teki Bottaksen kanssa Italiassa. Ajattivat ensin Räikkösen Bottaksen perään kiinni ja samalla Räikkösen renkaat paskaksi, sen jälkeen Hamilton sai ilmaisen ohituksen kun Bottarainen otettiin varikolle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös