Mainos

Formula 1 – kausi 2018

  • 305 348
  • 1 853
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
En itse näe, että vaikka tankkaukset olisivatkin sallittuja, niin taktikoissa mitenkään merkittäviä eroja tulisi olemaan. Toki varmasti paljon riippuisi siitä, minkä kokoiseksi polttoainetankki määrättäisiin vai olisiko se vapaa. Tankkausaikana voi olla myös vaikeampi muuttaa taktiikkaa kesken kisan ainakaan yhden stopin kisassa sillä ainakin entisaikaan oli selvästi nähtävissä se, että kuluneet renkaat + vähän polttoainetta oli poikkeuksetta parempi kuin uudet renkaat + paljon polttoainetta. Nykyiset hybridit kun vielä kuluttavat polttoainetta selvästi vähemmän kuin vapaastihengittävät aikanaan.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minäkin olen pikkuhiljaa ruvennut taipumaan siihen, että välitankkaukset eivät välttämättä ole "the juttu", jolla kisoista saataisiin mielenkiintoisempia. Mutta taktiselle puolelle yleisesti täytyy tulla muutoksia, koska nykyinen malli ei palvele ketään. Polttoaineen määrää tulisi ainakin nykyisestä kasvattaa, koska jo pelkästään se rajaa useampia stoppeja pois. (=Mitä hyötyä on ajaa kahdella stopilla, jos joudut paremmillakin renkailla säästelemään puolet ajasta bensaa?)
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Miksi Kanada? Siellähän ajetaan pääsääntöisesti kyllä ihan hyviä kisoja. Tämä vuosi oli kyllä poikkeus, mutta yleensä siellä on hyvä kisa.

Monacoakaan en poistaisi, onhan se toki ihan mahdoton rata noin niinku kunnon kilvanajon kannalta, mutta toisaalta siellä on vähän sellainen spesiaali tunnelma ja yllätyksiä voi nähdä siinä mielessä että virheisiin ei ole pientäkään mahdollisuutta.
En muista Kanadassa ajetun kuluvalla vuosikymmenellä kuin kaksi hyvää kisaa: 2011 (sadekisa) ja 2014. Muuten muistini mukaan erot autojen välillä ovat olleet aivan järkyttävän suuret ja ohitusten määrä jää siksi vähälle. Renkaatkin tahtovat tuolla kestää todella paljon, eli ei ole oikein sitäkään momenttia.

Paul Ricardille antaisin vielä mahdollisuuden, koska "paluukisa" oli ihan jees. Hirveähän se rata on esteettisesti (oikeasti, kuka vastaa maalauksesta siellä?) ja täynnä asfalttiviidakkoa, mutta tämä taitaa olla ykkösten valitsema tie että asfalttia lyödään radat täyteen. Turha siitä on yhtä rataa tikun nokkaan laittaa.

@Ostoskassi
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Koska koko kolmikko palkintopallilla juhlimassa näytti lähinnä maansamyyneiltä, niin mielenkiinnosta katsoin kahden viimeisimmän kauden palkintopallisijoitukset, millainen on ylipäätään podiumilla ollut vaihtuvuus. Ei ihmekään, että tuntuu helvetin kuluneilta naamat, kun pariin vuoteen vain 2x Azerbaidzanin kisassa on joku muu kuin top-3-tallin kuski pystynyt nousemaan edes pronssille. Tämäkin kaiketi johtuu pitkälti sen kisan kolariherkästä luonteesta. Nämä olivat Stroll ja Perez.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Polttoaineen määrää tulisi ainakin nykyisestä kasvattaa, koska jo pelkästään se rajaa useampia stoppeja pois. (=Mitä hyötyä on ajaa kahdella stopilla, jos joudut paremmillakin renkailla säästelemään puolet ajasta bensaa?)

Ei polttoaine-tankin tilavuus kulutusta itsessään lisää. Vaikka olisi 200l tankki niin ei sinne ainetta laiteta kuin just se mitä tarvitaan. Bensaa säästeltäisiin silloinkin ihan samoin kun nyt. Inssit laskee mikä olisi nopein tapa ajaa kisa ja sen mukaan polttoaineet tankkiin. Kun nytkin ollaan jo tilanteessa että autoja ei tankata "täyteen" joka kisassa. Lähdössä 10kg enemmän ainetta tankissa hidastaa sen verran että kisa on hävitty jo kun valot sammuu. Vaikka loppukisan saisikin ajaa bensaa säästämättä niin se ei välttämättä ole se nopein tapa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ei polttoaine-tankin tilavuus kulutusta itsessään lisää. Vaikka olisi 200l tankki niin ei sinne ainetta laiteta kuin just se mitä tarvitaan. Bensaa säästeltäisiin silloinkin ihan samoin kun nyt. Inssit laskee mikä olisi nopein tapa ajaa kisa ja sen mukaan polttoaineet tankkiin. Kun nytkin ollaan jo tilanteessa että autoja ei tankata "täyteen" joka kisassa. Lähdössä 10kg enemmän ainetta tankissa hidastaa sen verran että kisa on hävitty jo kun valot sammuu. Vaikka loppukisan saisikin ajaa bensaa säästämättä niin se ei välttämättä ole se nopein tapa.

Polttoaineen kulutusta pitäisi vapauttaa siis toisin sanoen - tällä hetkellä rajoitus on 105kg per kisa eli noin 140 litraa. Vuodelle 2019 tuo rajahan on noussut 110kg per kisa. 10kg ylimääräistä painoa autossa on tietenkin huono asia - tämä on kuitenkin eri asia mikäli jokainen auto painaisi 10kg enemmän ja ajetaan kaasu pohjassa koko kisa.

Enemmän ei tietenkään laiteta kuin kisassa kulutetaan, mutta kisoja ei kyllä nykyään ajeta kaasu pohjassa. Singapore näistä kisoista hieno esimerkki jossa kisassa jäätiin 10-12 sekuntia paaluajasta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
10kg ylimääräistä painoa autossa on tietenkin huono asia - tämä on kuitenkin eri asia mikäli jokainen auto painaisi 10kg enemmän ja ajetaan kaasu pohjassa koko kisa.

Mut sittenhän pitäisi pakottaa säännöillä kaikki ottamaan se tankki täyteen... Muussa tapauksessahan tilanne ei muutu miksikään...
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mut sittenhän pitäisi pakottaa säännöillä kaikki ottamaan se tankki täyteen... Muussa tapauksessahan tilanne ei muutu miksikään...

Kyllä jokainen tiimi saisi ottaa vähemmän bensaa jos kuvittelevat sillä pääsevänsä maaliin. Idea tuossa luonnollisesti olisi se, että sallittu bensan kulutus kisan aikana on sellainen joka mahdollistaa täysillä ajamisen. Mikäli tietyn tiimin taktikko laskee että vaikkapa 5kg kevyemmällä autolla voittaa tietyn määrän per kierros lopussa jos kykenee alussa säästämään bensaa - niin siitä vaan.

Tällä hetkellä tuo maksimikulutuksen raja on säädetty siten ettei ole mahdollista ajaa täysillä koko kisaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt kun Sotsissakin "kikkailtiin" tuolla aika-ajoissa, niin on nyt ollaan suunnittelemassa aika-ajoihin muutosta, että 3n setin sijaan ajettaisiinkin 4, kuten maikkari kertoo ( linkki siis mtv.fi )

Mites toimiskohan nykyään se vanha aikoja sitten ollut systeemi, että aika-ajot kestää 1 h ja sulla on 12 kierrosta käytettävissä ( mukaan luettuna sisään ja ulosmeno kierrokset ) ?
Eikös se ollut ihan "hyvä" systeemi ?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mites toimiskohan nykyään se vanha aikoja sitten ollut systeemi, että aika-ajot kestää 1 h ja sulla on 12 kierrosta käytettävissä ( mukaan luettuna sisään ja ulosmeno kierrokset ) ?
Eikös se ollut ihan "hyvä" systeemi ?
Eikös se aika tylsää ollut ekat 45 min siinäkin systeemissä? Kuten kaikissa muissakin aika-ajosysteemeissä on tainnut olla. Se yksi kierros per naama taisi olla kuitenkin kaikkein huonoin. Vähän vaikea voi olla koko tunnin spektaakkelia tuosta rakentaa, kitkeä kaikki kikkailu, ja pitää homma silti yksinkertaisena.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eikös se aika tylsää ollut ekat 45 min siinäkin systeemissä? Kuten kaikissa muissakin aika-ajosysteemeissä on tainnut olla. Se yksi kierros per naama taisi olla kuitenkin kaikkein huonoin. Vähän vaikea voi olla koko tunnin spektaakkelia tuosta rakentaa, kitkeä kaikki kikkailu, ja pitää homma silti yksinkertaisena.

Ainahan kaikissa systeemeissä on omat heikkoutensa ja puutteensa ?Tuskin koskaan saadaan sellaista systeemiä jossa ei kikkailla ja pelleillä jotenkin ?
Kyllähän tossa 12 kiekan hommasssa oli omat puutteensa ? Toisaalta jos jätit "vedon" ihan loppuun niin radalla saattoi olla ruhkaa, kuten on nyttenkin

Juu tuo 1 kiekan veto oli kyllä ihan "sieltä". Siinä ehti jos mahdollisesti keliolosuhteetkin muuttumaan. Kuten myös nyt, mutta nyt sentään niinhin keliolosuhteisiin voi edes jotenkin vaikuttaa ?
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
La Gazzetta dello Sport on jälleen jyrähtänyt.

Vettel 8,5
Räikkönen 6,5

Mitähän tuohon nyt sanoisi. Toinen saa lähes kiitettävän kun ensin tekee täysin typerän, vaarallisen ja raukkamaisen peittelyn ja köröttelee lopun kisaa ilman sen suurempia tähtihetkiä kolmosena maaliin.

Toinen sitten on kutosen mies kun ajaa aikalailla tismalleen samoilla kierrosajoilla tallikaverinsa perässä maaliin neljäntenä. Tuo 9 sek keskinäinen erokin selittyi Ferrarin erikoisella taktiikkavalinnalla autolle nro 7. Ja vaikka Kimi olisi tullut sekunnin Vettelin perässä niin eihän siitä ohi olisi saanut tulla niin ihan sama oletko sekunnin vai minuutin perässä ykkösviulunsoittajaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ainahan kaikissa systeemeissä on omat heikkoutensa ja puutteensa ?Tuskin koskaan saadaan sellaista systeemiä jossa ei kikkailla ja pelleillä jotenkin ?
Kyllähän tossa 12 kiekan hommasssa oli omat puutteensa ? Toisaalta jos jätit "vedon" ihan loppuun niin radalla saattoi olla ruhkaa, kuten on nyttenkin
Kummonen mahtaisi olla lopputulos, jos aika-ajossa saisi ajaa rajattomasti kierroksia, tai vaikka max 12 kierrosta, mutta ratkaisevaa olisi kierrosaikojen keskiarvo? Vapaavalintaisesti sitten vaikka yhden, kahden tai kahdentoista kierroksen. Ulostullessa olisi pakko ajaa vähintään yksi aikakierros. Olisiko kärkitalleilla kanttia jättää yritykset loppuun, vai käytäisiinkö alussa vetämässä perusvarma kierros, jonka mennessä vituiksi pitäisi sitten koko tunti koittaa raivota kovia aikoja?
Kovin selkeä ei kyllä tuo systeemi olisi. Varmaan pitäisi siirtyä Amerikan tyyliin keskinopeuksien ilmoittamiseen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
La Gazzetta dello Sport on jälleen jyrähtänyt.

Vettel 8,5
Räikkönen 6,5

Mitähän tuohon nyt sanoisi. Toinen saa lähes kiitettävän kun ensin tekee täysin typerän, vaarallisen ja raukkamaisen peittelyn ja köröttelee lopun kisaa ilman sen suurempia tähtihetkiä kolmosena maaliin.

Toinen sitten on kutosen mies kun ajaa aikalailla tismalleen samoilla kierrosajoilla tallikaverinsa perässä maaliin neljäntenä. Tuo 9 sek keskinäinen erokin selittyi Ferrarin erikoisella taktiikkavalinnalla autolle nro 7. Ja vaikka Kimi olisi tullut sekunnin Vettelin perässä niin eihän siitä ohi olisi saanut tulla niin ihan sama oletko sekunnin vai minuutin perässä ykkösviulunsoittajaa.


Yllättävän hyvä arvosanahan toi Kimille oli. Ois voinu olla vaikka 5nen. No onneks ens kaudella Leclerkki on 10 mies ja Kimi rypee Sauberilla sijoilla 15
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yllättävän hyvä arvosanahan toi Kimille oli. Ois voinu olla vaikka 5nen. No onneks ens kaudella Leclerkki on 10 mies ja Kimi rypee Sauberilla sijoilla 15

Ensikaudella kimi saa pelkkiä 5 kun ei pysty voittamaan kisoja vaikka pesisi tallikaverinkin selkeesti :D
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kummonen mahtaisi olla lopputulos, jos aika-ajossa saisi ajaa rajattomasti kierroksia, tai vaikka max 12 kierrosta, mutta ratkaisevaa olisi kierrosaikojen keskiarvo? Vapaavalintaisesti sitten vaikka yhden, kahden tai kahdentoista kierroksen. Ulostullessa olisi pakko ajaa vähintään yksi aikakierros. Olisiko kärkitalleilla kanttia jättää yritykset loppuun, vai käytäisiinkö alussa vetämässä perusvarma kierros, jonka mennessä vituiksi pitäisi sitten koko tunti koittaa raivota kovia aikoja?
Kovin selkeä ei kyllä tuo systeemi olisi. Varmaan pitäisi siirtyä Amerikan tyyliin keskinopeuksien ilmoittamiseen.

Ei kai tuommoinenkaan toimisi kun rata olisi aina kuitenkin paras sille viimeiselle stintille. 55 minuuttia olisi sitä kun williams pyörii mainosmielessä rataa ympäri ja muut ajaa sen 1-2 vetoa ajan lopussa.

Se sitten että pakkoko vielä nykypäivänä olla tunnin lähetys aika-ajoissa. Joku kaksi 10 minuutin sessiota voisi toimia paljon paremmin jossa karsitaan ekan session jälkeen vaikka 8-10 huonointa ja ohjelman saisi sisällettyä 30 minuutin ohjelmaruutuun ilmaiskanavillekin ja näkyyys moninkertastuisi vaikka aika vähenee. Korvataan vaikka sitten osa mahdollista menetettyä tv-aikaa sunnuntai lyhyellä Warm up ennakkolähetyksellä jossa saisi vapaasti käydä radalla 20 minuutin ajan, tämänkin session ja ennakkolähetyksen saisi osumaan hyvin aamupäivällä löysään ohjelmistoon puolentunnin ohjelmana. Sopivasti kasvattaisi kiimaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei kai tuommoinenkaan toimisi kun rata olisi aina kuitenkin paras sille viimeiselle stintille. 55 minuuttia olisi sitä kun williams pyörii mainosmielessä rataa ympäri ja muut ajaa sen 1-2 vetoa ajan lopussa.
Toisaalta joo, mutta kestäisikö kantti jättää vedot loppuun kun pieni virhe tarkoittaisi sijaa ynnämuut ja isompi takariviä. Versus heti alussa tehty veto. Vai vaikuttaisiko radan parantuminen niin paljon että riski kannattaisi ottaa. Varmaan joku jättäisi yhden vedon varaan ja vetäisi reikä päässä, mutta kärkitallit olisi ehkä konservatiivisempia. No joo.
 

Wire

Jäsen
Tällä hetkellä kisan nopeimmat kierrokset ovat 5-6s hitaammin kuin aika-ajoissa. Vanhaan hyvään aikaan ero oli 0,5s. Ongelman aiheuttaa polttoaineen määrä ja maksimi virtaus. Lisäksi rajattu moottorien määrä tuo säästö liekeillä ajamisen.

Tämä aiheuttaa sen että renkaat ei kulu, ohitus yritysten määrä on rajattu ja kuljettajat ei tee virheitä kun autot menee kiskoilla.

Lisää moottoreita ja bensaa kiitos. Ai niin ja siipien määrää tulisi rajoittaa.

Hiekka-alueita tarvittaisiin metrin kaista kanttarin taakse.
 
Suosikkijoukkue
KK
La Gazzetta dello Sport on jälleen jyrähtänyt.

Vettel 8,5
Räikkönen 6,5

Mitähän tuohon nyt sanoisi. Toinen saa lähes kiitettävän kun ensin tekee täysin typerän, vaarallisen ja raukkamaisen peittelyn ja köröttelee lopun kisaa ilman sen suurempia tähtihetkiä kolmosena maaliin.

Toinen sitten on kutosen mies kun ajaa aikalailla tismalleen samoilla kierrosajoilla tallikaverinsa perässä maaliin neljäntenä. Tuo 9 sek keskinäinen erokin selittyi Ferrarin erikoisella taktiikkavalinnalla autolle nro 7. Ja vaikka Kimi olisi tullut sekunnin Vettelin perässä niin eihän siitä ohi olisi saanut tulla niin ihan sama oletko sekunnin vai minuutin perässä ykkösviulunsoittajaa.
Miksi lehti ei anna arvosanoja tallille? Fefen pisteet olisi huonommat kuin Räkän.
 
Suosikkijoukkue
KK
Meinaat että italialaiset antaisivat Ferrarille alle kympin arvosanoja missään tilanteessa?
Niin meinaan. Ei kai yksikään media halua tehdä itsestään naurunalaista? Ferrari on läpi kauden tehnyt niin tyhmiä ratkaisuja niin Kimin, kuin Vettelin kannalta. Varsinkin, kun Kimin kisa on vesitetty, on myös Ferrarin haaveet merkkimestaruudesta vesittyneet.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ensikaudella kimi saa pelkkiä 5 kun ei pysty voittamaan kisoja vaikka pesisi tallikaverinkin selkeesti :D

Toki Kimin pitäisi ensin myös voittaa se tallikaveri. Giovinazzi voi osoittautua yllättävän kovaksi palaksi, etenkin jos auto ei ole siinä kapeassa Räikköselle sopivassa ikkunassa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huhuissa pyörinyt jo pitkään, että jotain kepulipeliä olisi Ferrarilla ollut ja kiertänyt sääntöjä. En oikein jaksanut uskoa noihin huhuihin, mutta nyt alkaa vähän ihmetyttämään, että miten Mersu meneekin yhtäkkiä niin helvetin kovaa ja Ferrari ei pysy enää ollenkaa perässä?
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Huhuissa pyörinyt jo pitkään, että jotain kepulipeliä olisi Ferrarilla ollut ja kiertänyt sääntöjä. En oikein jaksanut uskoa noihin huhuihin, mutta nyt alkaa vähän ihmetyttämään, että miten Mersu meneekin yhtäkkiä niin helvetin kovaa ja Ferrari ei pysy enää ollenkaa perässä?
Kuulemma muut tallit epäilleet Ferrarin ERS-järjestelmää, joten näille asennettu kahteen kertaan FIA:n toimesta mittauslaitteet ja tämän jälkimmäisen jälkeen on näiden vauhti pudonnut radikaalisti. Epäilisin tämän tapahtuneen Monzan aikoihin, vaikka siellä nähtiinkin punainen eturivi. Singaporessa näillä ei sitten ollutkaan mitään jakoa enää.

Ferrarilla ollut ilmeisesti renkaiden kanssa ongelmia ensimmäisten harjoitusten aikana, joten tietää taas mitä kisassa tulee käymään.
 
Suosikkijoukkue
KK
Alkaa tuo Fefen touhu naurattamaan jo. Varmaan tekee ihan Kimille hyvää päästä tuosta sekopäätallista pois. Kuivalle radalle välikelit, kun Mese vetää supersofteilla. Way to go Ferrari!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös