Mainos

Formula 1 – kausi 2018

  • 305 339
  • 1 853

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eikö ensi kaudella tule melko mittavia aeromuutoksia? Yksinkertaisempi etusiipi, jarrujen jäähdytysputkissa (tai miksi niitä kutsutaan?) ei saa olle "siipiä" ja takasiipeenkin taisi tulla jotain muutoksia? Näillä siis tähdätään siihen että on helpompi ajaa toisen auton perässä ja ohittaminen helpottuisi. Auttaako tämä sitten Kimiä? Riippunee siitä kuinka paljon tuo vaikuttaa auton etupäähän - Räikkönenhän on auton etupään toimivuudesta aika riippuvainen ollut aina.


Jossain oli joo juttua, että toi auton etupään muutos siiven osalta ei välttämättä ole hyvä juttu Kimille, mutta aika näyttäköön. Nythän autoa päästään varmasti rakentamaan aika paljon Kimin toiveiden mukaiseksi ? taitaa olla ensi kerta sitten tyyliin vuoden 2007 ? Nyt Kimi on varmasti taas se tallin ykköskuski. Näin on viimeksi ollut juuri tuolloin 2007 huudeilla.
 

UniqueSputnik

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jossain oli joo juttua, että toi auton etupään muutos siiven osalta ei välttämättä ole hyvä juttu Kimille, mutta aika näyttäköön. Nythän autoa päästään varmasti rakentamaan aika paljon Kimin toiveiden mukaiseksi ? taitaa olla ensi kerta sitten tyyliin vuoden 2007 ? Nyt Kimi on varmasti taas se tallin ykköskuski. Näin on viimeksi ollut juuri tuolloin 2007 huudeilla.

Oli Lotuksen ykköskuljettaja vuosina 2012 ja 2013, mutta tuolloin asetelma oli varmasti tasaväkisempi kuin nyt tulevina Sauber-kausina.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllähän tänään "leivottiin" sellainen "pommi" että oksat pois. Kyllähän tämä Kimin siirtyminen takaisin sinne mistä kaikki aikanaan alkoi on yksi 2000 luvun suurimmista siirroista ? Omasta mielestä menee kyllä sinne TOP 3:een aika kirkkaasti. Nyt se ympyrä tavallaan sulkeutuu...

No ei sentään. Helposti kovempia olivat Kimin siirto Ferrarille 12 vuotta sitten, Hamiltonin siirto Mersulle, Vettelin siirto Ferrarille, Alonson siirto McLarenille, Ricciardon siirto Renaultille ja Kimin oma siirto Lotukseen aikanaan. Tässä on kyse kuitenkin vain parista jäähdyttelyvuodesta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei sentään. Helposti kovempia olivat Kimin siirto Ferrarille 12 vuotta sitten, Hamiltonin siirto Mersulle, Vettelin siirto Ferrarille, Alonson siirto McLarenille, Ricciardon siirto Renaultille ja Kimin oma siirto Lotukseen aikanaan. Tässä on kyse kuitenkin vain parista jäähdyttelyvuodesta.

Eiköhän pointtisi ole tullut selväksi kaikista kymmenistä turhista viesteistä joita tänne F1-ketjuihin suollat. En ymmärrä kuinka paljon pitää olla henkilökohtaista kaunaa kun pitää viestistä toiseen suoltaa samaa Räikkösen mollaamista ja jauhaa mantraa jäähdyttelystä, kakkoskuskin asemasta, kuinka ei ole maailmalla arvostetun asiantuntijan Juhaht:n mielestä sarjan kärkikuskeja ym. ym. Viestien sisältöarvo on täysi nolla kun vuodesta toiseen kirjoitusten ainoa pointti on Kimin lyttääminen.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Mielenkiintoista nähdä ensi kaudella, että mihin suuntaan tallien voimasuhteet kallistuu. Oma veikkaukseni on, että Mersu pääsee taas niskanpäälle vahvemmin Ferrariin nähden. Leclerc/Vettel-kaksikko ei ole auton kehittämisessä samalla tasolla kuin parivaljakko Bottas/Hamilton. Räikkösen tuoma boosti Sauberille on myös mukava nähdä. Kuinka korkealle Sauber tämän hetken peräpään sijoituksista?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kyllä Kimin Sauber-siirto on yllättävyydessään suurimpia aikoihin. Lähteä nyt noin iäkkäänä Ferrarilta (jossa on moneen kertaan sanonut lopettavansa) alemman keskikastin Sauberille, tällaisesta tuskin kukaan uskalsi edes haaveilla vuoden alussa. Mutta minusta tämä on lähinnä hyvä asia, sillä Kimillä tullee olemaan ihan kivaa, ja huippulupaus Leclerc saa näyttää kyntensä Ferrarilla.

Sinänsä itselleni tässä ainoa ongelma on se, että kärjestä katoaa nyt se suuri mielenkiinto, koska Valtteri Bottas ei vaan ole edes murto-osaa siitä mitä Räikkönen. Sama oli Kovalaisen ajaessa McLarenilla.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eiköhän pointtisi ole tullut selväksi kaikista kymmenistä turhista viesteistä joita tänne F1-ketjuihin suollat. En ymmärrä kuinka paljon pitää olla henkilökohtaista kaunaa kun pitää viestistä toiseen suoltaa samaa Räikkösen mollaamista ja jauhaa mantraa jäähdyttelystä, kakkoskuskin asemasta, kuinka ei ole maailmalla arvostetun asiantuntijan Juhaht:n mielestä sarjan kärkikuskeja ym. ym. Viestien sisältöarvo on täysi nolla kun vuodesta toiseen kirjoitusten ainoa pointti on Kimin lyttääminen.

Miten Räikkösen mollaaminen eroaa Hamiltonin, Vettelin tai vaikkapa Verstappenin mollaamisesta? Samanlaisia kuskeja ne kaikki ovat, ei mua kiinnosta hevon vittua onko Kimi Matias syntynyt Suomessa vai Sudanissa.

Mitä tulee Kimin suorittamiseen, ihan paskaahan se on ollut viimeiset viisi vuotta paria pilkahdusta lukuunottamatta. Tämän näkemisessä ei tarvitse olla edes maailmalla arvostettu asiantuntija, vaikka se ihan kiva titteli onkin. Kiitos siitä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miten Räikkösen mollaaminen eroaa Hamiltonin, Vettelin tai vaikkapa Verstappenin mollaamisesta? Samanlaisia kuskeja ne kaikki ovat, ei mua kiinnosta hevon vittua onko Kimi Matias syntynyt Suomessa vai Sudanissa.
Jos täällä olisi nimimerkki, jonka F1-viesteistä 90% (en tarkistanut mutta otetaan tällainen hypoteesi) keskittyy esim Vettelin tai jonkun sudanilaisen kuskin mollaamiseen, niin kyllä sitäkin vähän kummallisena voitaisiin pitää.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä tulee Kimin suorittamiseen, ihan paskaahan se on ollut viimeiset viisi vuotta paria pilkahdusta lukuunottamatta. Tämän näkemisessä ei tarvitse olla edes maailmalla arvostettu asiantuntija, vaikka se ihan kiva titteli onkin. Kiitos siitä.
Esim. 9 podiumia tällä kaudella ja suoritustaso on ollut jo 5 vuotta ihan paskaa paria pilkahdusta lukuunottamatta?

Muuten samaa mieltä sinänsä, että eiköhän asia ole tullut selväksi ja voidaan sopia että Kimi on nyt virallisesti jäähdyttelijä, niin ei tarvitse enää sitä pointtia tänne vahvistaa moneen kertaan. Paska jäähdyttelijä, ei sitä muutama hyvä suoritus muuksi muuta, ja toki tuon turvin on hyvä tänne tulla jatkossakin haukkumaan kun Kimi tuskin ihan mestaruuksia Sauberillakaan voittaa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Esim. 9 podiumia tällä kaudella ja suoritustaso on ollut jo 5 vuotta ihan paskaa paria pilkahdusta lukuunottamatta?

Sarjan parhaalla autolla. Onhan Bottaskin ajanut tulosten valossa ihan ok, mutten silti pidä jäbän suorituksia oikein minään tällä kaudella. Vertailukohta on aina tallikaveriin ja siinä skabassa suomalaiset ovat feilanneet vuosien ajan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten minusta tuntuu että kaikesta hymistelystä huolimatta Räikkösen sopimuksen lopettamisen takana on itse
Sebastian Vettel.

Kimi on hänelle ollut liian hyvä kakkoskuskiksi.

Ainakin viimeaikojen otteita kun katsoo ei olisi kovin ihmeelistä vaikka olisi. Siinä myös missä ensikauden ferrarikaksikko on ollut "pihalla" niin Kimi se vaan paukuttelee kärkiaikoja :D katsotaan nyt mutta hyvältä näyttää jos Kimin vaan annetaan ajaa voitosta ja osuu se aika-ajo.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Koskas se Räikkönen Mersulle siirtyi? Mennyt ihan ohi.

Tällä hetkellä Ferrari on kyllä sarjan paras auto - toki hieman ratariippuvaisuutta näissä aina on.

Turbo-hybdrikaudella Mercedes on sen sijaan kokonaisuutena täysin ylivoimainen auto. Jopa ylivoimaisempi kuin Ferrari oli Schumacherin loistokkuuden aikoihin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Tällä hetkellä Ferrari on kyllä sarjan paras auto - toki hieman ratariippuvaisuutta näissä aina on.
Juurikin näin, radasta riippuen tuo menee. Ehkä väärin sanoa että Mersulla olisi paras auto, mutta paras tiimi niillä on. Hämmentävän usein tuntuvat taktisesti olevan Ferraria edellä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Juurikin näin, radasta riippuen tuo menee. Ehkä väärin sanoa että Mersulla olisi paras auto, mutta paras tiimi niillä on. Hämmentävän usein tuntuvat taktisesti olevan Ferraria edellä.

Tuon allekirjoitan kyllä täysin. Varikkotiimi ei juurikaan sekoile ja taktiikat tuntuvat osuvan varsin hyvin kohdalleen. Joku voisi sanoa sitä vaikkapa saksalaiseksi pedanttiudeksi.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
katsotaan nyt mutta hyvältä näyttää jos Kimin vaan annetaan ajaa voitosta ja osuu se aika-ajo.

Mites tuo muuten menee, jos et kuuntele tallimääräyksiä, vaan kaasuttelet keskari pystyssä voittoon, niin minkälaisia sanktioita tuosta on olemassa? Mutta luulisi taas Fia:n jossain manuaalissa lukevan kohta "kaikki kuljettajat ovat oikeutettuja kilpailemaan voitosta". Että sikäli nämä ovat ristiriitaisia asioita. Joten luulisi Kimin vähät välittävän karkuunjuoksijoiden käskyistä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mites tuo muuten menee, jos et kuuntele tallimääräyksiä, vaan kaasuttelet keskari pystyssä voittoon, niin minkälaisia sanktioita tuosta on olemassa? Mutta luulisi taas Fia:n jossain manuaalissa lukevan kohta "kaikki kuljettajat ovat oikeutettuja kilpailemaan voitosta". Että sikäli nämä ovat ristiriitaisia asioita. Joten luulisi Kimin vähät välittävän karkuunjuoksijoiden käskyistä.

Ne painaa sitä "räjäytä kimin moottori" nappia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kovat on kovia. Rikkösellä uhoaminen tuotti 5. sijan:)
Juu Kimihän on tunnettu uhoamisestaan.

Olipahan veto Hamiltonilta. Huikea kierros. Verstappenilta myös loistava veto tuohon ja Ricciardo kaukana takana.

Ihan mielenkiintoiset lähtöasetelmat, kun Hamilton - Verstappen - Vettel. Vettelin tarvitsee jo pikkuhiljaa olla Hamiltonin edellä ja kun otetaan se tietynlainen virheherkkyys kisatilanteissa, niin voi tulla mielenkiintoinen ykkösmutka.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan mielenkiintoiset lähtöasetelmat, kun Hamilton - Verstappen - Vettel. Vettelin tarvitsee jo pikkuhiljaa olla Hamiltonin edellä ja kun otetaan se tietynlainen virheherkkyys kisatilanteissa, niin voi tulla mielenkiintoinen ykkösmutka.

Kärkikolmikko kolaroi itsensä pihalle ja suomalaisille kaksoisvoitto :)
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Juurikin näin, radasta riippuen tuo menee. Ehkä väärin sanoa että Mersulla olisi paras auto, mutta paras tiimi niillä on. Hämmentävän usein tuntuvat taktisesti olevan Ferraria edellä.

Ihan pientä miinusta jos hakee niin vertailtaessa "kakkoskuskeja", Kimi hienokseltaa peittoaa Bottaksen ? Tai no miten sen nyt kukakin tulkitsee, mutta alla ns. tilastot heidän kesken tähän mennessä tällä kaudella

- Kimi keskeyttänyt 3 kertaa, Bottas 2
- Kimin huonoin sijoitus 6s, ( kerran 4s) Bottas 8, ( lisäksi 7, 2x5 sekä 2x4 )
- Kimi toinen 3 kertaa, Bottas 5 kertaa
- Kimi kolmas 6 kertaa, Bottas 1 kerran

Lisäksi noi Bahrainin ja Belgian keskeytykset menevät kyllä tallin piikkiin ? Bahrainissa sohlattiin sen renkaan kanssa ja Belgia meni sen bensasekoilun piikkiin ? Niissä kisoissa Kimi olisi aika suurella varmuudella ollut top 3ssa, ainakin Bahrainissa.

Jokainen talli kyllä tarvitsee menestyäkseen huippukakkos kuljettajan jos taistellaan merkkimestaruudesta ? Ensi kaudella Ferrari ei tule merkkimestaruudesta taistelemaan, ellei Leclerc todellakin ole huippulahjakas kuten väitetään.
Vaikka Kimi onkin jo vanha, niin ei tuon tason kakkoskuskeja montaa ole ? Mitään pois ottamatta Valtterilta, mutta Kimi on kyllä "tasokkaampi". Tosin onhan Kimilläkin kyllä tota kokemusta jo iänkin puolesta, mutta I think that you all know what I mean...
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Ihan pientä miinusta jos hakee niin vertailtaessa "kakkoskuskeja", Kimi hienokseltaa peittoaa Bottaksen ? Tai no miten sen nyt kukakin tulkitsee, mutta alla ns. tilastot heidän kesken tähän mennessä tällä kaudella

No mielestäni ovat aika fifty-fifty kyllä. Bottaksellakin yksi keskeytys kärkipaikalta siihen hiilikuidun palaseen johon ei voinut mitenkään reagoida. Sanotaanko että Kimillä on se katto vähän korkeammalla mutta Bottas on tasaisen hyvä. Tuollainen sopiva barrichello huipputallissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös