Mikään erityisen varakas talli Williams ei kait koskaan ole ollut, mutta ovat osanneet tehdä poikkeuksellisen toimivia innovaatioita sekä hankkia oikeita moottorikumppaneita (Honda, Renault ja BMW), joiden tuki oli runsas.
Ei Williams tosiaan suuruutensa päivinäkään ollut lähelläkään jotain Ferrarin tai McLarenin resursseja vaan kyllä se on aina mieluummin tunnettu sellaisena vanhan liiton kilpatallina jossa on panostettu osaamiseen ja siihen että resurssit hyödynnetään mahdollisimman hyvin. Ja Williamsilla on ollut myös hyviä suhteita moottorikumppaneiden kanssa. Myös noina suuruuden päivinä Williams oli tunnettu aika kitsaana palkanmaksajana ja tallihan menetti mm. pari maailmanmestaria heti mestaruuden jälkeen kun eivät halunneet antaa mestarin pyytämää palkankorotusta. Frankilla oli sellainen periaate että hyvän auton ja toimivan tallin pitää riittää ja siksi kuljettajille ei makseta tähtitieteellisiä summia.
Kyllähän talli edelleenkin vähän samalla periaatteella menee, vaikka toki 2000-luvun taitteessa alkanut alamäki ja resurssien kutistuminen on muuttanut tuota siten että mieluummin kuljettaja maksaa tallille kuin toisin päin. Mutta vaikka tässä viime vuosina Williamsilla onkin nähty "maksukuljettajia" niin minusta nämä ei kuitenkaan ihan sellaisia perinteisiä maksukuljettajia ole olleet. F1-maailma on muuttunut sen verran että oikeastaan juuri kukaan ei enää pääse F1:een pelkällä lahjakkuudella ja sillä tavalla että talli alkaisi heti maksamaan hyvää palkkaa. Kyllä siellä suurin osa näistä ihan kovista lahjakkuuksistakin tuo "myötäjäisiä" mukanaan eli ovat tavallaan maksukuskeja.
Mutta tällaisena ihan perinteisenä maksukuskina minä käsitän nämä tyypit joita nähtiin menneinä vuosina paljon, joilla ei olisi ollut F1-luokkaan mitään asiaa ilman massiivisia rahasummia. Olihan siellä esim. 90-luvulla ihan karmeita suhareita joukossa. Ei esimerkiksi edes Maldonadoa voi laskea tällaiseksi, puhumattakaan Bottaksesta tai Massasta. Edes Strollia en laskisi ihan puhtaaksi maksukuljettajaksi vaikka valtavat summat onkin tuonut Williamsille rahaa, koska onhan tuo Stroll kuitenkin tehnyt pikkuformuloissa tulostakin ja osoittanut alkuvaikeuksien jälkeen että ei ihan toivoton tapaus F1-tasollakaan loppujen lopuksi ole. Ericsson ehkä menee enemmän tähän maksukuskien kuin "maksukuskien" kastiin, mutta ei Ericssonkaan ole edes lähelläkään sitä toivottomuuden tasoa millä jotkut Taki Inouet, Yuji Idet, Giovanna Amatit, Paul Belmondot jne. liikkuivat. Ja joskus 90-luvulla nähtiin sekin yksi kaveri (olisikohan ollut Pacificin tiimissä) joka oli niin huonossa kunnossa että hänen piti keskeyttää ensimmäinen kilpailunsa jo ihan alkuvaiheessa kun ei jaksanut enää pitää päätänsä pystyssä.
2021 sääntöuudistukseen lataan paljon odotuksia ja toivon, että tulevaisuudessa vielä nähtäisiin aika, jolloin yllättäviä GP voittajia tulisi keskikastinkin talleista. Tosin ei siitä ole montakaan vuotta ole kun kauden seitsemään ensimmäiseen kisaan tuli seitsemän eri voittajaa.
Minä näkisin että tällaista aikaa ei tulla näkemään ennen kuin näistä moottori-/vaihdelaatikko- ym. rajoituksista luovutaan tai kevennetään niitä huomattavasti. Käytännössähän se on aina niin että 1-2 tallia (tai max. 3 tallia) on ylitse muiden, ja näitä yllätysvoittajia on nähty kisoissa jossa näiden tallien kuljettajat ovat joutuneet vaikeuksiin (kolaroineet, tekniikka pettänyt jne.) samaan aikaan. Nyt kun näiden huipputallien autot keskeyttävät ehkä 1-2 kertaa kaudessa niin kuinka todennäköistä on se että esim. Mersun, Ferrarin ja Red Bullin kaikki autot keskeyttäisivät tai joutuisivat suuriin vaikeuksiin samassa kisassa? Baku oli ehkä lähimpänä sellaista kisaa tällä kaudella mutta sielläkin Ricciardo voitti RB:llä ja Bottas nousi ihan järkyttävän takamatkan päästä kakkoseksi Mersulla. Tähän aivan yli vedettyyn luotettavuuteen kun yhdistetään vielä se että radat on melkein läpeensä asfaltoitu sellaisiksi että hiekalle juuttumisen vaara on käytännössä olematon, niin ulosajoistakaan ei yleensä seuraa muuta kuin pieni aikamenetys. Toki on vielä muutama rata jossa ulosajo kostautuu koska muurit/kaiteet on lähellä, mutta on se edelleen aika epätodennäköistä että kaikki kuusi kärkiautoa joutuisi samassa kisassa niin suuriin ongelmiin että joku noiden kolmen tallin takaa nousisi voittoon. Saattaa tapahtua joskus mutta sanoisin että keskimäärin maksimissaan kerran kolmessa kaudessa.