Formula 1 – kausi 2018

  • 304 908
  • 1 853

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mustakiikarin viime vuosien osumatarkkuuden huomioiden voisi siis olettaa että Stroll ajaa ensi kaudella ihan missä tahansa muussa tallissa mutta ei missään nimessä Force Indialla.

Mutta totta puhuen en kyllä pitäisi ihmeenä mikäli katselevat aktiivisesti muiden tallien suuntaan. Isi-Stroll haluaa pojalle vain parasta ja Williamsin viime kausien kehitys (lue taantumus) ei oikein lupaavalta näytä, ja kun homma ei todennäköisesti rahastakaan kiinni jää niin on tuo Force India -kuvio ihan mahdollinen. Kumpi sieltä sitten joutuisi vaihtarina Williamsille? Mersun tuella ajava, todella lupaavasti esiintynyt Ocon vai jo useamman kauden hyvää tulosta tehnyt Perez jonka takana myöskin on ihan kohtalainen potti meksikolaisrahaa. Vai voisiko käydä niin että vaikka Mallya on kiinnostunut sijoittajista niin haluaa silti autoihinsa mieluummin hyvän kuljettajakaksikon kuin ehkä keskinkertaisen mutta vähän enemmän rahaa tuovan? Stroll ei kuitenkaan paria hyvää kisaa lukuunottamatta ole ihan vakuuttanut vielä.
 

BaronFIN

Jäsen
Motorsport.com: "F1 could introduce standart parts?"

Ei nyt ensi kaudelle, mutta mahdollista tulevaisuutta? Saa nähdä miten Ferrari/Mersu reagoi. Voisi kuvitella vastustavan, mutta tässähän olisi ehdotus erojen kaventamiseksi sekä kustannusten leikkaamiseksi. Ja varmasti sarjatuotannon Ferrareissa ja Mersuissa on standardiosia, joten kaiken ei tarvitse olla 100% homemade, jotta imago ja kasvot säästyisi.

Toki osa kehitystyöstä jäisi vapaaksi ja parhaille clutch-kuskeille saisi edelleen lapioida talikalla rahaa, mutta en tyrmäisi ajatusta suorilta käsin. Saas nähdä miten tuosta politikoidaan.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Onko Nico Rosberg tekemässä paluuta F1-rattiin vai mitä hän tuolla Instagram-livessä niin vihjailevasti heiluu?

Edit: Ilmeisesti tuo suuri uutinen oli vain hänen mestaruusautonsa sijoittaminen Mercedes-Benzin automuseoon. Eli ei mitään tähän ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
Onko Nico Rosberg tekemässä paluuta F1-rattiin vai mitä hän tuolla Instagram-livessä niin vihjailevasti heiluu?

Edit: Ilmeisesti tuo suuri uutinen oli vain hänen mestaruusautonsa sijoittaminen Mercedes-Benzin automuseoon. Eli ei mitään tähän ketjuun.
Jonkin huhun mukaan olisi menossa Formula-E sarjaan Mersun tallipäälliköksi. Mene ja tiedä, en tiedä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Loistavaa! Forza Ferrari.
F1 Ferrari, rinnovo per Raikkonen per il 2018 - Tuttosport

Suorastaan pakko päästä ensi vuonna kisoihin paikan päälle, ympyrä sulkeutuu kun ensimmäisen kisan näin paikan päältä 2001.

Ilmeisesti palkka ei ole kummoinen tallin suunnalta, mutta eiköhän silti pari miljoonaa tilille kolahda + bonukset voitoista ja ehkäpä podiumeistakin. Puhumattakaan sponssisoppareista, harva tajuaa sitä että tämän tason kuski ottaa tuolta henkilökohtaiselta sponssipuolelta tosi ison siivun.

_
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi kun ajaa ensi kauden alta pois, niin samalla kaverista tulee kaikkien aikojen toiseksi eniten kisoja samassa tallissa ajanut kuljettaja. Vain Michael Schumacher on pysynyt pidempään samassa tallissa kuin Kimi ja molemmat tietysti siis Ferrarilla.

Aika jännä ja kovakin juttu.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kimi kun ajaa ensi kauden alta pois, niin samalla kaverista tulee kaikkien aikojen toiseksi eniten kisoja samassa tallissa ajanut kuljettaja. Vain Michael Schumacher on pysynyt pidempään samassa tallissa kuin Kimi ja molemmat tietysti siis Ferrarilla.

Aika jännä ja kovakin juttu.

Ferrari on ainut talli jossa urat luodaan ja kruunataan. Ei niitä muita voi ottaa tosissaan.

Kimin jatko ehdottomasti hyvä uutinen!
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kimi kun ajaa ensi kauden alta pois, niin samalla kaverista tulee kaikkien aikojen toiseksi eniten kisoja samassa tallissa ajanut kuljettaja. Vain Michael Schumacher on pysynyt pidempään samassa tallissa kuin Kimi ja molemmat tietysti siis Ferrarilla.

Aika jännä ja kovakin juttu.

Tämä on kyllä erittäin erikoinen fakta. Varsinkin, kun miettii, että syystä tai toisesta Kimi ei ole ollut mitenkään Ferrarin erityissuosiossa juuri yhtenäkään kautena ja kuljettajan parhaassa iässä hänet häädettiin kertaalleen tallista jo poiskin. Voi että, kun uran jälkeen tulisi joku elämäkerta missä tätä Kimin ja Ferrarin suhdetta avattaisiin useamman kulisseissa ja framilla pyörineen toimesta näiden lukuisien yhteisten vuosien aikana. Ulkopuoliselle, kun päällimmäisenä jää väkisin mieleen yksi jos toinenkin jossittelu ja kysymysmerkki, tuon ikimuistoisen mestaruuden lisäksi.

Mutta pakkohan tätä on hienona uutisena pitää ja veti suun hymyyn. Monesti silti tuloksena lienee ensi vuonnakin vain jossittelun sävyttämää vitutusta, mutta Kimi on silti Kimi ja eräs kaikkien aikojen suomalaisurheilijoista ja persoonista sekä helvetin taitava kuljettaja. Jos Ferrari pitää autona tasonsa, niin uskon, että se yksi voittokin pakosti lipsahtaa näiden noin 30 kisan aikana vielä Kimille.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Tämä on kyllä erittäin erikoinen fakta. Varsinkin, kun miettii, että syystä tai toisesta Kimi ei ole ollut mitenkään Ferrarin erityissuosiossa juuri yhtenäkään kautena ja kuljettajan parhaassa iässä hänet häädettiin kertaalleen tallista jo poiskin. Voi että, kun uran jälkeen tulisi joku elämäkerta missä tätä Kimin ja Ferrarin suhdetta avattaisiin useamman kulisseissa ja framilla pyörineen toimesta näiden lukuisien yhteisten vuosien aikana. Ulkopuoliselle, kun päällimmäisenä jää väkisin mieleen yksi jos toinenkin jossittelu ja kysymysmerkki, tuon ikimuistoisen mestaruuden lisäksi.
Olisihan tuo kausi 2010 Räikkösen ajaessa Ferrarilla voinut olla ihan mielenkiintoinen. Silloinhan Räikkönen tosiaan käytännössä savustettiin kauden 2009 jälkeen pois, vaikka oli ajanut tuon kauden 2009 jälkimmäisen puoliskon ihan helvetin hyvin. Mukaan mahtui mm. voitto Spasta ja jos miettii kokonaisuuta niin Ferrari ei tosiaan ollut mikään erityinen voittaja-auto siihen aikaan.

Seuraava kausi olikin sitten Ferrarilta jo parempi, kun Alonso jäi vaan pari pistettä mestaruudesta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
McLaren vahvistanut Vandoornen sopimuksen myös ensi kaudelle.

Ei yllätys ollenkaan ja ilmeisestihän siellä olikin pidempi sopimus alunperinkin, mutta jonkinlaisia vuoden kestäviä optioita, joita McLaren voi sitten halutessaan vuosi kerrallaan jatkaa, kuten nyt kävi.

Alonsoa jatkokuvioita odotellessa. Toivottavasti ei vielä lopeta formuloissa, koska on ihan kärkikuskeja ja toisi kyllä hyvää säpinää kärkitaistoihin paremmalla autolla.
Hondalta tulossa ilmeisesti vielä pari isoa päivitystä loppukaudesta, mutta eipä niiden varaan uskalla kovin paljon taaskaan laskea.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kimin Ferrari-potkuista eniten kiinnostaisi tietää, missä vaiheessa hänet päätettiin korvata Alonsolla. Oliko asia päätetty ennen vai jälkeen Massan onnettomuuden?

Odotettuja jatkosopimuksia sekä Räikkösen että Vandoornen diilit. Kimi täyttää roolinsa Vettelin kakkosena, ja Vandoorne on parantanut koko ajan otteitaan. Jää kuljettajamarkkinoiden hulinat sitten ensi vuoteen, jolloin moni kuljettaja pääsee mittauttamaan arvonsa.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kimin Ferrari-potkuista eniten kiinnostaisi tietää, missä vaiheessa hänet päätettiin korvata Alonsolla. Oliko asia päätetty ennen vai jälkeen Massan onnettomuuden?
Olen jo unohtanut nämä potkujen käänteet mutta miten tähän kuvioon osui sponssit? Oliko Alonson sponssit siirtymässä ferrarille?
Sillä tavalla itse tuon ymmärrän että ehdoton huippukuski oli saatavilla Alonso ja jos sponsorit maksaa tuosta erittäin isosta palkasta osan ja kenties Kiminkin saamia rahoja niin alkoi olla Ferrarille järkevä ratkaisu.

Olisihan se Alonso ollut ehkäpä nyttenkin saatavilla mutta veikkaan nyt taas päinvastoin että itse Alonso pelleilyllään ei kiinnosta ferraria, näin ainakin haluan uskoa. Tähän lisää se Sebin puhuttu sanavalta tallissa. Olisiko savustanut Sebin ulos? Alonso jo aika vanha, missä jatkuvuus?
Nyt Kimin soppari sopii myös Sebille joka kenties tekee pidemmänkin jatkon ferrarin kanssa ja siinä se jatkuvuus huippukuskin kanssa tuleville vuosille.

_
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jää kuljettajamarkkinoiden hulinat sitten ensi vuoteen, jolloin mm. Verstappen pääsee mittauttamaan arvonsa.

Ricciardo, Hamilton ja Räikkönen ovat ensi vuoden kovimmat free agentsit. Mahdollisesti myös Bottas ja Vettel. Verstappen on diilissään kiinni vuoteen 2019, eli jos sitä ei rikota niin aikaisintaan 2020 eri tallissa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Verstappen on diilissään kiinni vuoteen 2019, eli jos sitä ei rikota niin aikaisintaan 2020 eri tallissa.
Jaa, totta. Tässähän menee sekaisin kun Verstappenista on vouhkattu valtavan kauan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näyttää kyllä tosiaankin että ensi kaudelle ei isoa liikehdintää tapahdu kuljettajapuolella, ja tallit jatkaa aika pitkälti samoilla miehityksillä. Ferrari julkaisi jo Kimin jatkon mutta eiköhän sieltä pian tule julkistus myös Vettelin jatkosta, ja sen jälkeen Mersu julkaissee Valtterin jatkosopparin. McLarenilla Alonso odotellee vielä jonkin aikaa ja katselee miten tämä Hondan uusin kehitysversio toimii Hungaroringia enemmän tehoa vaativilla radoilla, ja saattaa odotella vielä pidempäänkin että selviää tallin ja Hondan ensin kauden kuviot, mutta käytännössä Alonson vaihtoehdot lienee McLarenilla pysyminen tai joku toinen kilpasarja. Red Bullin ja Sainzin välit on ilmeisesti vähän rauhoittuneet ja Sainz ilmoitti jo että tulee kunnioittamaan sopimustaan, ja luulen että Red Bullillakin tulevat järkiinsä ja tajuavat että ei heillä ole Sainzia parempia vaihtoehtoja, joten Sainz jatkanee Toro Rossolla ainakin ensi kauden. Kvyat sen sijaan saattaa joutua väistymään Gaslyn tieltä jos ei otteet radikaalisti parane.

Ainoa isompi jännityksen aihe on tuo Renaultin toinen paikka, että tekeekö Kubica paluun vai kuka siihen autoon loppujen lopuksi istuu. Sauberilla myös tilanne vielä hyvin pitkälti auki, mutta veikkaisin että ainakin toisessa autossa istuu jompikumpi Ferrarin kehitysohjelman miehistä (veikkaan Leclerciä).
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Taitaa olla yleensäkin huipputallien ovet kiinni seuraavina vuosina.
Vettel kun teki sen kolmen vuoden jatkon Ferrarin kanssa niin siinä samalla
sulkeutui Ferrarrin ovi Verstappenilta ja Ricciadolta.
Daily mail uutoisoi että Hamilton olisi tekemässä myös kolmen vuoden jatkoa Mercedekselle.
Mikäli Bottas tekee vielä pidemmän kuin vuoden sopparin Mersulle niin alkaa olla ovet kiinni.

Kaikki lienee kiinni Bottaksen sopimuksen pituudesta. Vain ensikauden kattava sopimus saattaisi pyöräyttää
rulettia.
Verstappen Mersulle, Valtteri Ferrarille. jne.
Alonsolle taitaa jäädä mustapekka lopulta kouraan ja ajaa kiltisti vielä ensikauden McLarenilla ja ura päättyy
siihen.
Ricciardo voisi olla potentiaalinen uuden McLarenin nousun keulakuva kaudelle 2019.
Hyvä olisi jos saataisiin RB ja McLaren myös mukaan kärkikahinoihin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Olen jo unohtanut nämä potkujen käänteet mutta miten tähän kuvioon osui sponssit? Oliko Alonson sponssit siirtymässä ferrarille?
Sillä tavalla itse tuon ymmärrän että ehdoton huippukuski oli saatavilla Alonso ja jos sponsorit maksaa tuosta erittäin isosta palkasta osan ja kenties Kiminkin saamia rahoja niin alkoi olla Ferrarille järkevä ratkaisu.

Olisihan se Alonso ollut ehkäpä nyttenkin saatavilla mutta veikkaan nyt taas päinvastoin että itse Alonso pelleilyllään ei kiinnosta ferraria, näin ainakin haluan uskoa. Tähän lisää se Sebin puhuttu sanavalta tallissa. Olisiko savustanut Sebin ulos? Alonso jo aika vanha, missä jatkuvuus?
Nyt Kimin soppari sopii myös Sebille joka kenties tekee pidemmänkin jatkon ferrarin kanssa ja siinä se jatkuvuus huippukuskin kanssa tuleville vuosille.

_

Eikös Santander tullut ferrarin sponssiksi Alonson mukana ?

Alonso ja Vettel ei ois mahtunu samaan aikaan Ferrarille. Vettelille sopii parhaiten Kimi tallikaveriksi...
 
Suosikkijoukkue
KK
Taitaa olla yleensäkin huipputallien ovet kiinni seuraavina vuosina.
Vettel kun teki sen kolmen vuoden jatkon Ferrarin kanssa niin siinä samalla
sulkeutui Ferrarrin ovi Verstappenilta ja Ricciadolta.
Daily mail uutoisoi että Hamilton olisi tekemässä myös kolmen vuoden jatkoa Mercedekselle.
Mikäli Bottas tekee vielä pidemmän kuin vuoden sopparin Mersulle niin alkaa olla ovet kiinni.

Kaikki lienee kiinni Bottaksen sopimuksen pituudesta. Vain ensikauden kattava sopimus saattaisi pyöräyttää
rulettia.
Verstappen Mersulle, Valtteri Ferrarille. jne.
Alonsolle taitaa jäädä mustapekka lopulta kouraan ja ajaa kiltisti vielä ensikauden McLarenilla ja ura päättyy
siihen.
Ricciardo voisi olla potentiaalinen uuden McLarenin nousun keulakuva kaudelle 2019.
Hyvä olisi jos saataisiin RB ja McLaren myös mukaan kärkikahinoihin.
Bottaksen sopimus on luokkaa 1+1. Voihan se olla, että joku Verstappen, Ricciardo tai Ocon menee vielä Mersulle, mutta toivotaan, että Bottas pitää tallipaikkansa. Tällä kaudella on mahdollisuus jopa mestaruuteen ja ensi vuonna talli sekä kalusto on jo tutumpaa, joten itse uskon, että Valtterin saumat mestaruuteen ovat tulevalla kaudella. Jos Bottas pitää tuon kolmannen sijan kauden loppuun on se kelpo suoritus uudessa tallissa. Kaikki siitä ylöpäin on suuri plussa. Toivottavasti viime viikonlopun huonompi vire oli vain tilapäinen ja Italiassa taisteltaisiin taas ykköspodiumista.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Voisin jopa epäillä Alonson uran olevan loppusuoralla jo nyt, jos kuski jättää pelin kesken ehjällä autolla "teknisen vian" vuoksi, alkaa motivaatio olemaan mennyttä ja kuten Kekekin aikanaan totesi suomimedian epäiltyä miehellä olevan motivaatio-ongelmia: "Sinä päivänä kun minulla on motivaatio-ongelmia, lopetan".
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onhan tosta jo pidempään huhuttu ja Autosport uutisoi viikonloppuna Sainzin siirtyvän Rellulle osana tota pakettia. Kun se taho uutisoi jotain sisäpiiritietoihinsa nojaten, se pitää paikkansa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
McMopon moottorit vaihtuu Hondasta Renaultiin mikäli lähteiden viestit pitää paikkansa. Jatkaakohan Alonsokin siellä, kun huipputalleissa ei just nyt ole tilaa. Eikä varmaan haluakaan. Katsellaan osuuko oikeaan, vai onko ankka.

Eiköhän se taida olla ainakin varmaa jos Alonso jatkaa sarjassa niin ajaa ensikaudella autossa jossa on Renaultin moottori.

Noin muuten niin lieneeköhän Kubican ainoa mahdollisuus F1 ensikaudelle olla Williamsilla kun Renaultin homma kariutui? Toisaalta Massa on perusvarma kuljettaja ollut ja pidetty henkilö ja strollin rahoilla ei ole niin tarvetta välttämättä ottaa Kubicaa "mainosmielessä". toisaalta Stroll on parantanut otteita niin että tarvittaessa pientä riskiäkin toisen kuljettajan kanssa pystyisi ottamaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä tuo huhuiltu kuvio taitaa olla julkistusta vaille valmis, nämä Autosportin "sisäpiirilähteet" yleensä tosiaan aika hyvin pitää paikkansa. Kubica Massan tilalle kelpaisi kyllä vaikka sinänsä Massa onkin jatkosopimuksen ansainnut. Mutta tuo Kubican comeback olisi kyllä niin hieno juttu että pakko sitä on toivoa viimeiseen asti. Williams taitaa olla Kubicalle se viimeinen oljenkorsi ainakin ensi kautta ajatellen, Sauberille tuskin mahdollisuuksia on kun sinne on jo muutenkin tunkua (Ericsson, Leclerc, Giovinazzi) ja Wehrleinkin näyttää jäävän kokonaan ilman tuolia.

Kun nyt on puhuttu paljon tästä F1:n "ikärasismista" eli kuljettajat tulevat ykkösiin koko ajan nuorempana ja jotain vähän yli parikymppisiä pidetään jo menetettyinä lupauksina jos ei olla päästy vielä ykkösiin, niin joissakin tilanteissa se liian vähäinenkin ikä näköjään voi olla rasite. Sauberilta syrjäytetty Wehrleinhan olisi esim. Williamsille aika ihannevalinta toiseen autoon koska on nuori ja kehityskelpoinen kuljettaja jolla alkaa olla jo ihan mukavasti kokemustakin ja on vieläpä moottoritoimittaja Mersun omia junnuja. Mutta kun Williamsin pääsponsorina on alkoholivalmistaja niin alle 25-vuotias Wehrlein ei käy heille, koska toinenkin kuljettaja on alle parikymppinen kloppi. Martini haluaa sellaisen kuljettajan jota voivat käyttää mainoksissaan ja markkinoinnissaan ja Wehrlein ja Stroll olisivat molemmat liian nuoria siihen. Wehrleinin mahdollisuus päästä Williamsille taitaa siis kaatua siihen.

Sellainenkin kuvio on ollut esillä jossa Perez siirtyisi Williamsille ja Wehrlein Force Indialle, mutta myös tässä tämä ikäasia tulee esiin kun yksi FI:n isoista sponsoreista on viskivalmistaja Johnnie Walker, ja tallin toinen kuljettaja vasta parikymppinen Esteban Ocon. Eli sinnekin tarvittaisiin mielellään pari-kolme vuotta Wehrleinia vanhempi kuljettaja.

Tässä saattaisi olla Kubican sauma koska tuon Martini-diilin takia moni lupaava kuljettaja putoaa Williamsin listalta pois. Minä luulen että Kubica kelpaisi kyllä Martinille koska Kubicahan on melkein puoliksi italialainen (ajanut pitkään italiassa kilpaa, puhuu sujuvaa italiaa jne.) ja tuon comeback-tarinan ansiosta olisi muutenkin niin kiinnostava kuljettaja että sponsoreille tulisi takuuvarmasti paljon positiivista näkyvyyttä. Ja Kubican kohdalla ikä ei olisi ainakaan ongelmana. Lisäksi Stroll on esittänyt tosiaan niin lupaavia merkkejä tässä kauden aikana että sieltä taitaa sittenkin kuoriutua ihan oikea F1-kuljettaja, niin periaatteessa Williamsilla voisi olla varaa ottaa pieni riski toisen kuljettajan kanssa. Mutta voi se olla että Williamsilla päädytään kuitenkin tuttuun ja turvalliseen, ja Massalle kirjoitetaan jatkosopimus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös