Mainos

Formula 1 – kausi 2018

  • 305 383
  • 1 853

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Huonosti kestävä rengas toisi kyllä viihdettä kisoihin, mutta pelkään että Pirelli ei uskalla liikaa siihen suuntaan mennä, koska tallit, varsinkin ne isot vetävät herneenpalkoja nokkaansa jos voitot menevät renkaiden vuoksi.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
En tiedä, mutta luulisi että aika hämärän kuvan satunnaisseuraajalle annetaan näillä osienvaihdoista aiheutuneilla lähtöruuturangaistuksilla, kun joissain kisoissa tuntui jo nyt että vähintään yhdellä kolmasosaa ruudukon autoista oli ties mitä rangaistuksia ja parhaimmilla monia kymmeniä sijoja menetystä. Varsinkin kun näillä satunnaiskatselijoilla ei ole mistään osakohtaisista rajoituksista yms mitään käryä. Kai nämä säästötalkoot loppuu, kun joku mestaruustaisto ratkeaa siihen, että toinen joutuukin ottamaan uusia osia käyttöön ja putoaa lähtöruudukossa kriittisen paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Byvajet

Jäsen
Kai nämä säästötalkoot loppuu, kun joku mestaruustaisto ratkeaa siihen, että toinen joutuukin ottamaan uusia osia käyttöön ja putoaa lähtöruudukossa kriittisen paljon.

Jos säästötalkoot loppuvat, niin sitten loppuu koko laji. Jos kulujen hallinnassa epäonnistutaan, laji kuolee kokonaan. Tälläkin hetkellä menestys on aivan liian voimakkaasti sidottu tallin taloudellisiin resursseihin.

Lajin seuraajien suhtautuminen on ristiriitaista. Yhtäältä tahdotaan nähdä rajoittamatonta tekniikkaa ja teknistä kilpailua, mutta kun se johtaa räikeään kilpailun puutteeseen ja harvojen tai usein vain yhden hallintaan, niin sitten valitetaan tapahtumien ja jännityksen puutteesta.

Pohtikaa, mitä tapahtuisi, jos kuluja ei pyrittäisi hillitsemään. Tänä vuonna edes jotenkin kilpailussa pysyi mukana vain kolme tallia, ja niidenkin erot olivat selvät. Tahtooko joku vähentää kilpailua vielä lisää?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minua harmittaa lähinnä bensan ja moottorien säästely. En tiedä paljonko niillä on tekemistä kulujen hallinnan kanssa. Luulisi että moottorin kustannukset muodostuvat pääasiassa sen kehitystyöstä.
 

Outsider

Jäsen
Moottorien määrän rajoittaminen ei vaan todellisuudessa ole mitään kulujen rajoittamista, vaan se päin vastoin nostaa kuluja ja suosii sitä kenellä on eniten rahaa(poislukien Italialainen "osaaminen").
 

BaronFIN

Jäsen
Yksi asia minkä haluaisin nähdä olisi se, että asiakasmoottoreita käyttävät tallit olisi samalla viivalla tehdasmoottoreiden kanssa. Esim. Strollin Williams-Mercedeksellä taipiminen Bottaksen Mercedekselle Bakussa. Tai toissa vuoden Silverstone missä Williamsit jäi lopulta hyvinkin selkeästi jälkeen. Yksikään Ferrari ei jää asiakas-Ferrarin taakse.

En tiedä miten tuo onnistuisi, mutta nykyisellään on varmasti Force India/Williams/etc... akselille todella turhauttavaa kilpailla voitosta kun siihen todellisuudessa ole mitään aitoa mahdollisuutta kun aina löytyy jostain taikanappi joka varmistaa tehdas Mersulle voiton muiden jäädessä ”kiva kun osallistuit, niin ei ole kuutta autoa gridissä” -osastolle. Toki ymmärrän, että Ferrari-Mersu välillä kilpailu on kovaa, mutta nykykisellään tämä on aika tylsää jos yksikään kolmesta suuresta ei nappaa.

Aikoinaan oli omat mestaruussarjansa turbomoottoreille ja vapaastihengittäville. En tiedä löytyisikö tuosta ratkaisu. Antaa Mersun ja Ferrarin kilpailla itsensä hengiltä ihmemoottoreillaan. Muut voivat käyttää vapaastihengittäviä V10 tai V8 moottoreita vaikka sitten Cosworthin toimittamana. Ei tuo tuloslista muuksi muuttuisi, mutta yksityistallien kustannukset laskisi ja rinnakkaissarja toisi oman mielenkiintoisen ulottuvuutensa sarjaan. Jos tämä onnistui vanhoina hyvinä aikoina, niin miksi se ei toimisi nyt?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Alfa Sauber kertoi julkisen salaisuuden eli sen, että tallin kuljettajina 2018 ajavat Marcus Ericsson ja Charles Leclerc. Giovinazzi siis joutuu vielä odottamaan, elleivät ne huhut, joiden mukaan hän korvaisi Magnussenin Haasilla ennen kauden alkua, toteudu. Tuskinpa sentään.

https://twitter.com/SauberF1Team/status/936913027777011713 (Linkki Sauberin twiittiin jossa kuljettajuutinen)
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Värityksen yhteydessä oli esillä autossa numero 16, jota Charles Leclerc tulee todennäköisesti käyttämään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
On kyllä nätti toi uus "Sauberi". Toivottavasti kulkisikin. Sauber on kuitenkin niitä pitkään mukana roikkuneita pikku talleja. Muita on tullut ja mennyt mut Sauber on siellä vaan notkunu mukana.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jos kaikki menee "suunnitellusti" niin ensi kauden kisakalenteri on tälläinen....
Siinä taitaa pitää vähän kiirettä tallien henkilökunnalla koska 6 viikonlopun aikana vetästään 5 kisaa joista 3 vielä putkeen.

Linkki männööö maikkarin sivuille
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos kaikki menee "suunnitellusti" niin ensi kauden kisakalenteri on tälläinen....
Siinä taitaa pitää vähän kiirettä tallien henkilökunnalla koska 6 viikonlopun aikana vetästään 5 kisaa joista 3 vielä putkeen.

Linkki männööö maikkarin sivuille

Eipä tuo katsojillekaan herkkua ole kun keskellä kesää pitäisi sitoutua moneksi viikonlopuksi formuloille, pakko melkein muutama kisa jättää kalenterista pois omalta osalta kun vaikea menoja jatkuvasti siirtää. Ei varmaan myöskään tv kanaville helppoa ole aikataulullisesti jos kokoajan kisoja, ainakin ajaa formuloita yhä enemmän maksumuurien taakse pienemmälle joukolle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Enemmän toki viime kauden juttuja ja ehkä kuuluisi edelliseen ketjuun, mutta turhapa sitäkään enää nostella ylös.

Autosport teetti kyselyn tallipäälliköille, jossa listasivat MM-pisteistä tutulla kaaviolla parhaat kuljettajat kaudelta 2017:

1 Lewis Hamilton 233
2 Max Verstappen 143
3 Sebastian Vettel 141
4 Daniel Ricciardo 112
5 Esteban Ocon 73
6 Fernando Alonso 65
7 = Kimi Raikkonen 49
7 = Carlos Sainz Jr 49
9 Nico Hulkenberg 47
10 Valtteri Bottas 39

Kyllä tuo Bottaksen sijoitus ihmetyttää. Kolme voittoa, neljä paalua ja kolmetoista podiumia ja silti vasta kymmenes.
Eikä tuo Mersu tällä kaudella edes ollut niin ylivoimainen kuin aiempina vuosina, vaan nyt sai osan kaudesta haastetta Ferrarilta ja Red Bullilta. En nyt sano että välttämättä jotain seiskasijaa ylemmäs ansaitsisi päästä, mutta hämmentävän alas on rankattu ja vieläpä Kimin taakse.

Kai se harmaa luonne ja suhteellisen harmaat esitykset sitten vaikuttaa. Ei tule mitään rämäpäisiä liikkeitä tai ohituksia, kuten esimerkiksi Red Bullin kuskeilta jne.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Vähän kyllä itseäkin ihmetyttää Bottaksen sija. Noita Red Bullien ohituksia ihaillaan vähän turhaan. Max puskee järjestäin kaikki ulos ja Ricciardo tekee näitä
Jarrupommeja ja toivoo että kaveri väistää. Austin divebomb Bottakselle oli malliesimerkki typeryydestä. Ricciardo tuli kuin pulkka ylikovaa ja käytännössä pakotti vastustajan väistämään. Ei mitään tekemistä kilvanajon kanssa noilla syöksyillä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Suomalaisten sijoitukset omaan mielipiteeseen verrattuna kutakuinkin väärinpäin. Kyllä Bottas paremman kauden ajoi kuin Räikkönen. Force Indian kuskeilla poikkeuksellisen suuri ero, kun Ocon oli viides ja Perez ei kympin kärjessä lainkaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tiedä sitten millä muskeleilla Hulkenberg on saanut noin paljon ääniä. Ei minusta kovin erikoisia otteita esittänyt ja Sainz pisti lyhyellä valmistautumisella kovasti kampoihin. Hyvin ajoi Hulk, mutta en tiedä oliko kausi noin hyvä? Palmerinhan nyt voittaa vaikka Ericssonkin.

Jossain vaiheessa oli huhua, että Giovanazzi kärkkyisi ajopaikkaa Haasille Magnussenin tilalle. Tervehtisin tätä ilolla, koska mielestäni Kevin ei ole missään vaiheessa esittänyt mitään erikoista ja Magnussenin katto kuljettajana on omasta mielestä tuo, missä hän nyt on.

Paljon myös aikoinaan hekumoitiin Pascal Wehrleinilla ja hänen ajotaidoillaan aikoinaan. Vähän huonoa ajoitusta kaverin uralla ja sen lisäksi vielä Ericsson oli siinä mielessä huono tallikaveri, että tosiasiallisen ajotaitojen puolesta Ericsson on aika mysteeri, mutta maineeltaan ruotsalaiskuski ei ole mikään tasonmittari. Joten Ericssonin kanssa tasainen ajaminen ei ollut mikään vahvin näyttö ulospäin, vaikka tosiasiallinen Ericssonin "ajokunto" on kaikille pieni mysteeri. Toki Bottaksen uran kannalta Wehrleinin putoaminen kisakuskin paikalta on hyvä asia. Yksi Mercedeksen paikkaa kärkkyvä kuljettaja vähemmän, koska F1:sten ulkopuolelta ei kärkitalleihin nousta.
 

Outsider

Jäsen

BaronFIN

Jäsen
Haluaisinpa nähdä sen päivän kun Ferrarilla on kaksi tasa-arvoista kuskia ja yhtä suortuskykyistä pakettia. Tuossa tiimissä lyödään heti kaikki panostukset laitaan ja toinen kuskeista alistetaan poikkeuksetta tallitaktiikoissa, päivistysversioissa kakkoskuskin asemaan. Varmaan voi vaikuttaa kuskista annettaviin arvioihin.

Hyvin on toiminut. Poistakaa Schummacherin mestaruudet ja laskekaa mestaruuksien määrä viimeiseltä 40 vuodelta. Hieman jää vähiin, kannattaisiko miettiä toista tulokulmaa asiaan. Eikö Ferrarilla oikeasti ole resursseja kahden huippupaketin kasaamiseen? Tältä se vaikuttaa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Haluaisinpa nähdä sen päivän kun Ferrarilla on kaksi tasa-arvoista kuskia ja yhtä suortuskykyistä pakettia. Tuossa tiimissä lyödään heti kaikki panostukset laitaan ja toinen kuskeista alistetaan poikkeuksetta tallitaktiikoissa, päivistysversioissa kakkoskuskin asemaan. Varmaan voi vaikuttaa kuskista annettaviin arvioihin.

Hyvin on toiminut. Poistakaa Schummacherin mestaruudet ja laskekaa mestaruuksien määrä viimeiseltä 40 vuodelta. Hieman jää vähiin, kannattaisiko miettiä toista tulokulmaa asiaan. Eikö Ferrarilla oikeasti ole resursseja kahden huippupaketin kasaamiseen? Tältä se vaikuttaa.

Kyllähän Räikkönen/Massa oli melko tasainen pari, josta toinen sai selkeän edun vasta kun se oli oikeasti järkevää. Toki näin ulkomuistista heitän, että kaudelle 2009 auto oli selkeästi tehty Massalle sopivammaksi, luultavasti johtuen kaudesta 2008. Mutta tuohon aikoihin tallipäällikkö (tai vastaava) heitti kommenttia, että kun mennään tiettyihin säätöihin, niin toinen menettää vauhtinsa täysin. Ja yleisestä oletettiin että tarkoittaa juurikin Massaa, mutta myöhemmin voitaneen todeta että se oli nimenomaan Räikkönen joka ei ole niin sopeutuvainen mitä kuviteltiin. Tuohon aikaanhan (minä mukaanlukien) huudeltiin kuinka Kimi paikkaa auton puutteet hanskalla tuosta vain. Ja kyllähän Massan onnettomuuden jälkeen Kimin vauhti nousi selvästi, mikä viittaa siihen että tuolla kaudella mentiin selvästi Massa edellä.

Mutta noin muuten sanoisin että tuo duo on ollut lähimpänä tasavertaista Ferrarilla mitä minä muistan. Ja ei se kaukana ollut etteikö Massa olisi viimeisin mestari, eli aika toimiva sotasuunnitelma tuo saattaisi olla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisaalta olihan Bottas aika usein hukassa, toki tallikaverina on ehkä yksi kaikkien aikojen paras kuski että vaikea vertailukohtakin. Hulkin eteen vähintän olisi listauksessa ansainut päästä, muut taitaa olla sitten enemmän mielipidekysymyksiä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haasin F1 tiimin nimi kanssa muuttumassa Sauberin tapaan. Maserati Haas F1 team olisi uusi. Noin 20 miljoonaa olisi tulossa rahaa lisää sieltä suunnalta Haasille.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Maserati-nimitys on suoraa jatkoa tuolle Sauberin Alfa Romeo-kytkökselle. Marchionne halusi tuoda Alfa Romeon takaisin formuloihin, mutta tämä Maserati oli kyllä vähän yllättävä. Saa nähdä seuraako tuo Maserati-nimi jollekin muulle tallille sitten, jos Haas vaihtaa moottoria.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minua harmittaa lähinnä bensan ja moottorien säästely. En tiedä paljonko niillä on tekemistä kulujen hallinnan kanssa. Luulisi että moottorin kustannukset muodostuvat pääasiassa sen kehitystyöstä.
Moottorien säästely tarkoittaa ilmeisesti sitä että kaikki toleranssit ovat äärimmäisen tiukkoja, jolloin kustannukset nousevat helvetin isoiksi. Eli eipä sekään oikein säästöä taida tuoda
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Autosportin mukasn Robert Kubica on pudonnut pois Williamsin kuskiehdokaslistalta. Vahvin vaihtoehto tällä hetkellä Williamsin rattiin on Segei Sirotkin, jonka taustalla häärii Boris Rotenberg ja Sirotkin toisi mukanaan n 15 miljoonan punnan sponssipaketin. Toissijainen ehdokas on Danil Kvijat.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sirotkin ollut mukamas myös testeissä vakuuttavampi. Itse veikkaan että kyse ainoastaan rahasta. Ja miten ihmeessä nyt Strollin rinnalle kelpaakin nuori jannu?

E: toisaalta, kertonee myös osittain siitä, että Kubica ei sitten välttämättä kuitenkaan ole ollut niin vakuuttava, kun 7 vuotta ollut poissa sarjasta ja ensin Renault hylkäsi miehen testien jälkeen ja nyt Williams tekemässä saman?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös