Formula 1 – kausi 2017

  • 313 398
  • 1 872

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Miksi ei ole? Huomaa nyt miten sinun lähtökohtainen ajatusmallisi on tässä jo alkujaankin pielessä. Kun se kaikki teki siitä formulasta kiinnostavaa. Toki rajoituksia on hyvä olla ja pakkokin olla, mutta samalla tää touhu on lähtenyt ihan lapasesta. Lisäksi vaikka sä kuinka testaat niin aina siellä voi olla jokin heikko lenkki mikä ei kestäkkään sitä mitoitettua kulutusta sitten oikeassa olosuhteessa, kun koneesta vedetään kaikki irti ja se on jälleen jännää katsojille.

Säätilat vaihtelee, ilmankosteus vaihtelee, lämpötilat vaihtelee. Se olisi aivan huikeaa kun siellä olisi kaikilla vaikka jotkut normi auton moottorit alla, ilman mitään monitorointeja. Olisi jumankekka aivan mysteeri kaikille, että miten kisa päättyy. Siinä olisi jotain oikeasti katsottavaa. 20 samanlaista fiat puntoa ja sieltä pitäisi ottaa moottori irti ja pultata autoon kaikille. Eikä se syy ole siinä että se olisi kaikille edes sama, kun ei sen tarvitsisi olla. Voisi olla vaikka sääntönä mikä tahansa markkinoilta löytyvä 1.6 moottori. Kyse on siitä, miten täysiä kysymysmerkkejä ne koneet olisi, niiden kestävyys olisi täysi mysteeri yms. Nyt kun noi kaikki tehdään tietokoneella ja niitä valvoo tietokoneet, jotka mittaa tuhansia kertoja sekunnissa joka saatanan asiaa ja hienosäätää niitä kaikkea, niin siitä touhusta puuttuu se inhimillisyys. Se kone pystyy laskemaan aivan liikaa muuttujia ja aivan liian pitkälle tulevaisuuteen niitä taktiikoita, miten saadaan se paras olemaan paras. Jotain mikä aikanaan olisi johtanut keskeytykseen, onkin nyt vain että körötellään isolla kaulalla vähän rauhallisemmin maaliin.

Katsojat haluaa nähdä dramatiikkaa. Ei tälläistä tietokonemaista jonossa-ajelua. Karu fakta on, että se ensimmäinen mutka on maaliin tulon lisäksi, tai varmaan jopa sitä enemmän kiinnostava asia formuloissa, miksi? Koska siellä sattuu ja tapahtuu. Nyt se draaman kaari vaan on vetästy jo minimiin, kun se on vain se eka mutka. Kesken kisaa tapahtuu aivan liian vähän ja aivan liian harvoin ja iso syyllinen on se, että niitä autoja ei enää aja ihmiset, vaan tietokoneet.

Nyt tarkistamaan ne omat ajatusmallit: en kannata em. sääntöjä ja rajoituksia, ainoastaan totean että ne ovat todellisuutta nykypäivän Formula ykkösissä. Jos tutkitaan formula ykkösten historiaa, niin mestaritallit ovat aina loistaneet rautaisen kovalla luotettavuudella, mutta heti tuon jälkeen on tullut kova pudotus ja kisoissa maaliinajaneiden määrät ovat olleet aivan muuta mitä nykyisin. Eikä telemetria ja tietokoneet formula ykkösissä mitään uusia ilmiöitä ole.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Jos kisoista halutaan oikeasti tasaisia, niin valmistajia ei saisi olla kuin yksi ja kaikille samanlaiset autot. Lisäksi menestyksestä joudut ottamaan lisäpainoa tai muuta menoa hidastavaa juttua. Siten olisi jonot tiiviitä ja 10 sekunnin tappio voittajalle tietää sijoitusta 8-10.

Näillä nykyjutuilla, kun muutamilla talleilla on rahaa pilvin pimein, tasoero on väistämätön. Rikkaat ja asiansa osaavat pärjäävät varmasti.

DTM on aika lähellä tuota mitä hahmottelet, niin suosittelen sinulle kyseistä sarjaa.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Mitä tuota touhua noin naapurin takia on tullut seurattua, niin raha ratkaisee jo tuossakin touhussa sen verran, ettei sielläkään enää ilman rahaa ja sponsoreita pärjätä. Kai jotkut kyläkisat vielä menevät "jokamiehen" kilpailuina, mutta kaikissa vähääkään isommissa kilpailuissa on menty todella kauas kyseisen luokan alkuperäisestä tarkoituksesta.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Mitä tuota touhua noin naapurin takia on tullut seurattua, niin raha ratkaisee jo tuossakin touhussa sen verran, ettei sielläkään enää ilman rahaa ja sponsoreita pärjätä. Kai jotkut kyläkisat vielä menevät "jokamiehen" kilpailuina, mutta kaikissa vähääkään isommissa kilpailuissa on menty todella kauas kyseisen luokan alkuperäisestä tarkoituksesta.
Eiko siella ole enaa sita systeemia etta auto on myytava jollain tietylla hinnalla jos joku sen haluaa ostaa? Muistaakseni talla tasattiin ainakin aikanaan kilpavarustelua
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Eiko siella ole enaa sita systeemia etta auto on myytava jollain tietylla hinnalla jos joku sen haluaa ostaa? Muistaakseni talla tasattiin ainakin aikanaan kilpavarustelua
No onhan siellä. Autoista jätetään kilpailun jälkeen ostotarjouksia ja ketä arpaonni suosii, niin saa sitten lunastaa auton 1500€ tjsp. Menestyneistä autoista on sitten sen 200 tarjousta per kisa ja näitä kaupitellaan nettiautossa monen tonnin voitolla.

Huippukuskien roskapönttöjä ne kai kellottelevat siihen 5sekunnin pintaan 0-100metriä, että siitä voi jo päätellä että ei ihan normaalilla 1500€ peltoautolla enään pysytä mukana.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän koomistahan se on, että 16 kisaa vedettiin ennen n. 50 - 60 moottorilla ja nyt 20 - 22 viikonloppua pitäisi selvittää neljällä koneella ja kohtahan määrä taitaa olla kokonaiset 1.

Siitä huolimatta taitaa moottoritoimittaja ottaa sen vähintään 10x hinnan per moottori tuohon nähden ja lopputuloksena on että hinnat pysyy kutakuinkin samana, moottovalmistajat tuhlaa moottorin kehitykseen sen sitten mitä ehkä säästyy valmistuskuluista (jos säästyy).
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No onhan siellä. Autoista jätetään kilpailun jälkeen ostotarjouksia ja ketä arpaonni suosii, niin saa sitten lunastaa auton 1500€ tjsp. Menestyneistä autoista on sitten sen 200 tarjousta per kisa ja näitä kaupitellaan nettiautossa monen tonnin voitolla.

Huippukuskien roskapönttöjä ne kai kellottelevat siihen 5sekunnin pintaan 0-100metriä, että siitä voi jo päätellä että ei ihan normaalilla 1500€ peltoautolla enään pysytä mukana.
Mutta onhan/olihan tuo jokkis yksi hienoimmista lajeista. Siellä näkee niin messeviä vekottimia ja erilaista ajokkia, mistä on revitty kuitenkin melkoisesti irti ja silti ajotaidoillakin on melkoisesti osuutta asiaan, että pitäähän tuota arvostaa. Tuosta kun saataisiin sellainen jokkis 2.0 missä olisi se virittäminen yms. paljon rajoitetumpaa, niin olisi taas täyttä timanttia ja aivan helvetin viihdyttävää seurattavaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta onhan/olihan tuo jokkis yksi hienoimmista lajeista. Siellä näkee niin messeviä vekottimia ja erilaista ajokkia, mistä on revitty kuitenkin melkoisesti irti ja silti ajotaidoillakin on melkoisesti osuutta asiaan, että pitäähän tuota arvostaa. Tuosta kun saataisiin sellainen jokkis 2.0 missä olisi se virittäminen yms. paljon rajoitetumpaa, niin olisi taas täyttä timanttia ja aivan helvetin viihdyttävää seurattavaa.

Rokkiralistahan yritettiin tällaista "jokkis 2.0:aa" mutta ei se tainnut ihan ottaa tulta alleen, vaikka taitaa niitä kisoja vielä jossakin olla. Mutta kun menee pieniin "kyläkisoihin" niin siellä sitä ihan aitoa jokkistain näkee vielä, ja varsinkin EVK:n puolella on mahtavaa vääntöä vielä. Liigakisat on myös tosi viihdyttävää katsottavaa vaikka niissä on jo tuo kalustoon panostus karannut aika pahasti käsistä ja siltä osin alka olla kaukana jokkiksen alkuperäisestä ideasta. Näissä isoissa kisoissa (Asfalttikunkku, Poikkinaintiajot, SM-kilpailut jne.) on kyllä menty jo sitten todella kauas aidosta jokkiksesta kun autoihin panostetaan jopa kymppitonni ja ostetaan se sitten melkein samalla summalla takaisin kisan jälkeen. Ei ihme että lajin ympärillä on alkanut olla kaikenlaista lieveilmiötä kun kisoissa pyörii jobbareita tekemässä tarjouksia näistä huippuautoista, ja sitten vaan kisan jälkeen heti nettiautoon myyntiin moninkertaisella hinnalla. Ainahan tietysti löytyy joku joka haluaa ja pystyy panostamaan enemmän kuin muut, mutta yksi syy tähän autojen hinnan karkaamiseen on varmasti myös palkinnoilla koska noissa isoissa kilpailuissa saattaa olla voittajalle jopa kymmenien tuhansien eurojen palkinnot. Jos palkintona olisi pelkkä pytty ja hyvä mieli niin ehkä se vähän rajoittaisi sitä miten paljon halutaan panostaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

BaronFIN

Jäsen
Ihan sama, sarja ollut rikki kohta viimeiset 10 vuotta ja todennäköisesti Liberty Median sääntöuudistukset ei oikeasti muuta mitään. Tarkempaa tietoa kun uudistuksista ei ole, niin paha sanoa kuitenkaan mitään. Pahimmassa tapauksessa uudistukset ovat tyyliin, että laitetaan Gridiin kolme autoa rinnan ensimmäiseen riviin ja säädetään lähtöjärjestystä. Muutetaan pisteidenlaskua taas vaihteeksi. Muutetaan näennäisesti sääntöjä, mutta oikeasti vain näperrellään. Eco tuotteet ja rajoitukset ittuun formuloista. Toinen rengasvalmistaja, tankkaukset takaisin ja aerodynamiikka+elektroniikka minimiin, niin jo lähtisi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ainakin itse uskoisin että Ross Brawn ymmärtää tarkemmin mistä homma kiikastaa, onhan hän itse osannut pitkään menestyksellisesti käyttää sääntöjen porsaanreiät hyväkseen. Tankkaukset eivät sinänsä välttämättä ole se juttu, mutta toisen rengasvalmistajan lisääminen toisi sitä vaihtelua kisoihin. Nythän tilanne on naurettava kun Pirellin pehmeimmällä seoksellakin pystyi ajamaan puolet Meksikon kilpailumatkasta ilman järjetöntä heittoa suorituskyvyssä. Loppupelissä hommaa pitää tasoittaa niin että muillakin kuin aivan kärkitalleilla on edes satunnaiset mahdollisuudet ottaa osakilpailuvoittoja, osittain tuohon vaikuttaa tietysti FIA:n linja että kestävyyttä painotetaan, mikä tylsyttää tilannetta. Itse myöskin karsisin kuljettajien mahdollisuuksia tehdä muutoksia itse autoon kesken kilpailun, koskien jarrubalanssin säätöjä yms.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei varmaan tuo jokunen vuositten ollut tilanne että viimeisillä kieroksilla rengas saattoi räjähtää ja hajota pahasti ole se ihan optimitilanne rangasvalmistajalle, mutta ei myöskään nykyinen tilanne jossa yleensä 1 stopilla pääsee melkeinpä jokaisella radalla. Joku selkeämpi välimuoto tai tosiaan kaksi valmistajaa takaisin. Olisi kiva tietää paljonko oikeasti nykyisellään säästetään vanhaan tilanteeseen vai onko lopulta vain hinnat kohonnut ja ainoa peruste on että yksi valmistaja pystyisi tuomaan turvallisen renkaan.

Tuo meksikon kisa oli oikeastaan todella hyvä esimerkki miksei nykyformulat oikein toimi. Melkein jokainen kuljettaja säästeli autojaan kauden viimeisiin kisoihin ja kun renkaat kesti hyvin niin sieltäkään ei muuttujia tullut juurikaan. Sentään muutamalla hajosi tekniikka. Ei oikein formuloiden pitäsi olla mitään kestävyysajoja.
 

Byvajet

Jäsen
Ihan sama, sarja ollut rikki kohta viimeiset 10 vuotta

Mikä kymmenen vuotta sitten oli paremmin?

Saatan olla väärässä, mutta minun ymmärtääkseni tapahtumien määrä sarjassa on kasvanut tasaisesti. Jos nykykatsoja istutettaisiin vanhojen lähetysten ääreen, hän pitäisi niitä umpitylsinä. Perin outoa on sekin, että jotkut kaipaavat aikoja, jolloin ainoat jännityksen kohteet kisoissa olivat lähtö, varikkokäynnit ja moottorien hajoamiset. Varsinaista kilpailua radalla ei ollut lähdön jälkeen lainkaan, vaan autot ajoivat peräkkäin ilman mahdollisuuksia ohittamiseen.

Toistan uudestaan, että saatan olla väärässä, mutta pahoinpa pelkään, että maailma ympärillä on muuttunut niin paljon, että ihmiset ovat tottuneet ärsykepommitukseen, minkä vuoksi formuloiltakin odotetaan jatkuvaa räiskettä. Sitä tuskin tullaan saamaan, jos autoja ja budjetteja ei vakioida. Mutta ei ennen ollut sen paremmin. Olkoonkin, että nykyään ohituksia nähdään osin avattavan takasiiven ansiosta, niin nähdään kuitenkin. Parempi sekin kuin katsoa läpi kilpailun tappituntumalla ajavia autoja ilman ohituksia.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Mikä kymmenen vuotta sitten oli paremmin?
Ulosajojen ja kolarien määrä. Tai no ei oikeastaan enää edes kymmenen vuotta sitten, mutta arviolta jonnekin 2004-2005 asti. Suurelle osalle katsojista erilaiset onnettomuudet ovat yksi lajin suola, ja tuo jännitysmomentti on nykyään aivan täysin minimissä. Autoja on liian helppo ajaa, ja vaikka kuski virheen tekisikin, se ei isolla osalla radoista aiheuta mitään muuta kuin muutaman kymmenyksen heikomman kierrosajan. Kuolemia ei kai kukaan toivo (toivottavasti, en ainakaan itse), mutta en näkisi sitäkään minään katastrofina, jos joskus jollekin tulee aivotärähdys tai sääri murtuu. Tapahtuu niitä muissakin lajeissa, ja formuloiden alkuperäisessä viehätyksessä ja suursuosiossa lajin vaarallisella ja hurjalla maineella oli kuitenkin suuri rooli. Ovat ne kiistatta kauden dramaattisimpia hetkiä, kun kuvaruutuihin välähtää joku autonromu, ja seuraavat sekunnit jännitetään nouseeko kuski omin avuin ulos vai tarvitaanko apua. Monille kolarit ja ulosajot ovat varmasti negatiivinen tai yhdentekevä juttu, mutta hyvin monille myös lisäarvoa ja lajin viehätystä lisäävä tekijä. Itse kaipaisin lisää pieniä ja keskisuuria onnettomuuksia, Bianchin, Massan tai Burtin kaltaiset vakavat loukkaantumiset saavat sitten jo liiaksi sydämen kurkkuun.

Tämä pohdiskelu on toki suurelta osin teoreettista, sillä lajin turvallisuutta tuskin tullaan koskaan merkittävästi laskemaan, mutta kun nyt kysyit niin kerroin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mikä kymmenen vuotta sitten oli paremmin?
Joo, itselläkin on kyllä vahva muistikuva siitä miten juurikin tuossa kymmenisen vuotta sitten puhuttiin siitä miten "90-luvulla oli kaikki paremmin kun Häkkinen jne...". Todennäköisesti kymmenen vuoden päästä muistellaan miten oli hienoa kun kuljettajien kyky säästää renkaita oli niin suuressa arvossa...

Yleisesti parasta olisi (menestyvien suomalaisten ohella) se että mestaruudesta oikeasti taisteltaisiin tasaisesti ihan sinne kauden viimeiseen kisaan asti. Vaikka kaudet 2014-16 oli täysin Mersun ylivoimaa, niin silti ainoastaan kautta 2015 lukuunottamatta mestaruudet ratkesi vasta kauden viimeisessä kisassa ja erot oli pieniä. Tai no 2014 piste-eroa oli 67 pistettä johtuen tuosta keinotekoisesta Abu Dhabin tuplapistesäännöstä, ja ero kasvoi noin isoksi kun Rosberg hyytyi pisteiden ulkopuolelle Hamiltonin ottaessa 50 pistettä voitosta.

Kausi 2010 on varmaankin paras esimerkki huipputasaisesta kaudesta, kauden viimeisessä kisassa mestaruuteen oli mahdollisuudet peräti neljällä kuskilla ja loppupisteissä nämä oli 16 pisteen sisällä. Tämä on aika hyvin siinä mielessä kun tuollakin kaudella voitosta sai sen 25 pistettä. Toinen hyvä esimerkki sitten 2012 kun Vettel ja Alonso taisteli mestaruudesta ihan loppumetreille asti, Vettel voitti mestaruuden lopulta kolmen pisteen erolla. Jotain tällaista kun näkisi jatkossakin, niin kiva olisi.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Back in the good old days...

Blundell vs. Berger, Hockenheim '93

Blundell and Berger battle at Hockenheim in 1993 - YouTube

Kyllä, vuosia on välissä kohta 25 kpl, mutta en kyllä mitenkään pysty näkemään mitään mikä tässä ei olisi paremmin kuin nykymenossa - vieläpä moninkertaisesti. Klassikkorataa on turha edes verrata Tilken tekeleisiin, mutta nykyautot ovat kyllä suht ok ulkonäöltään kun slicksit ja oikea kokonaisleveys tuotiin takaisin, mutta härpäkkeet ja haravat ovat todella rumia ja ilmeisen merkittävästi myötävaikuttavat siihen miten vaikea nykyautoilla on seurata toista autoa (vrt. Vuosi 1993). Takasiiven laskeminen oli myös hölmö veto.
 
Viimeksi muokattu:

BaronFIN

Jäsen
Vanhat hyvät ajat. Voi voi... minä en puhu edes mistä 70- ja 80-lukujen menosta joita muisteltiin kaiholla 90– ja 00-luvun taktikointi-aikakausilta. 70- ja 80 luvuilla taisteltiin rengas rengasta vasten, 90- ja 00 -luvuilla erilaisilla taktiikoilla saatiin kisoihin eloa, mutta nykyään eipä muuten kuin sateella tai moottorirangaistuksen jälkeen takaa jyräten kärkeen über autolla

Parhaiten eron menneeseen voisi tiivistää Räikköseen: 15 vuoden takainen Sauberin V10 auto henki raakaa voimaa ja vikurointia ja siinä tosiaan näytti siltä, että auto vie miestä eikä toisin päin. Pieniä ajovirheitä tuli kierroksessa useita ja niin sen pitikin mennä, koska jo koko auton pitäminen radalla oli saavutus mihin useimmat meistä ei pystyisi.

Muoks: Vimeo: 2005, Räikkönen, Fisichella Suzuka, sanokaa oikeasti onko tuossa jotain vikaa, ei tarvitse säästellä, antaa palaa ja seuraavaan kisaan uudet laitteet tarvittaessa. Nykyään säästeltäisiin kaikkea kuluvaa ja bensaseokset olisi pelkkää vettä.

Nykyään nämä hiilikuitulehmät pistävät menemään kuin kiskoilla erilaisten elektroniikka- ja tietokone apuohjelmien avulla ja yksi ajovirhe huomataan heti twittereissä ja muualla, että kisa meni muuten siihen sekunnin kymmennykseen jarrutuksessa ja sen seurauksena lähtöruutu oli kaksi pykälää huonompi kuin olisi voinut olla.

Kyllä, se on haastavaa ja armotonta näinkin, mutta jotenkin toivoisi, että tuo olisi enemmän rattimiesten kuin insinöörien laji, vaikka toki moottoriurheilu on tekniikkalaji. Mutta virheitä et pysty nykyään paikkaamaan kovemmalla puristamisella, koska raamit eivät mahdollista niiden ylittämistä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Massa ilmoittanut lopettavansa tämän(kin) kauden jälkeen. Vuosi 1969 edellinen kerta, kun ei yhtään brassikuskia ollut formuloissa, joten vaikuttaa vahvasti pitkän putken päätökseltä.
Saapa nähdä kuka ajaa toista Williamsia ensi kaudella. Kubica ilmeisesti saa lisätestejä ja Williams on ilmoittanut jollain tasolla, että Kvyat on yksi ehdokkaista myös. Wehrlein voisi myös olla toki yksi ehdokkaista ikään kuin vastapalveluksena Bottaksen päästämisestä tms.

Tuolileikiksi se taas menee.

EDIT: Enpä huomannut yhtään, että keskustelua olikin jo tuolla ensi kauden ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Vanhat hyvät ajat. Voi voi... minä en puhu edes mistä 70- ja 80-lukujen menosta joita muisteltiin kaiholla 90– ja 00-luvun taktikointi-aikakausilta. 70- ja 80 luvuilla taisteltiin rengas rengasta vasten, 90- ja 00 -luvuilla erilaisilla taktiikoilla saatiin kisoihin eloa, mutta nykyään eipä muuten kuin sateella tai moottorirangaistuksen jälkeen takaa jyräten kärkeen über autolla

Parhaiten eron menneeseen voisi tiivistää Räikköseen: 15 vuoden takainen Sauberin V10 auto henki raakaa voimaa ja vikurointia ja siinä tosiaan näytti siltä, että auto vie miestä eikä toisin päin. Pieniä ajovirheitä tuli kierroksessa useita ja niin sen pitikin mennä, koska jo koko auton pitäminen radalla oli saavutus mihin useimmat meistä ei pystyisi.

Muoks: Vimeo: 2005, Räikkönen, Fisichella Suzuka, sanokaa oikeasti onko tuossa jotain vikaa, ei tarvitse säästellä, antaa palaa ja seuraavaan kisaan uudet laitteet tarvittaessa. Nykyään säästeltäisiin kaikkea kuluvaa ja bensaseokset olisi pelkkää vettä.

Nykyään nämä hiilikuitulehmät pistävät menemään kuin kiskoilla erilaisten elektroniikka- ja tietokone apuohjelmien avulla ja yksi ajovirhe huomataan heti twittereissä ja muualla, että kisa meni muuten siihen sekunnin kymmennykseen jarrutuksessa ja sen seurauksena lähtöruutu oli kaksi pykälää huonompi kuin olisi voinut olla.

Kyllä, se on haastavaa ja armotonta näinkin, mutta jotenkin toivoisi, että tuo olisi enemmän rattimiesten kuin insinöörien laji, vaikka toki moottoriurheilu on tekniikkalaji. Mutta virheitä et pysty nykyään paikkaamaan kovemmalla puristamisella, koska raamit eivät mahdollista niiden ylittämistä.

Tuo aikakausi (V10-moottorit) on kyllä hurjaa menoa. Ei käytännössä rajoituksia moottorien kestolle (2004 yksi kisavkl samalla koneella ja 2005 kaksi kisavkl samalla moottorilla) tai kierrosluvuille, ei bensarajoituksia ja radan ympärillä vielä kiitettävän paljon hiekkaa/soraa ja nurmikkoa asfaltin sijaan. Varsinkin aika-ajokierroksilla ladataan autokameroiden perusteella aivan uskomatonta vauhtia. J. Villeneuve oli vuoden sivussa kauden 2003 lopulta seuraavan vuoden loppuun ja oli täysin ihmeissään (ja fyysisesti loppu) kuinka älytöntä vauhtia vain vuoden jälkeen mennään kiitos rengaskilpailun ja moottorikehityksen.

Tuo vuoden 2005 Japanin kilpailu oli siitä poikkeuksellinen ja tapahtumarikas, että kiitos sateen sekoittaman aika-ajon lähtöjärjestys oli lähes käännetty versio normaalista. Kuljettajien mestaruushan oli jo ratkennut, joten sekin takasi enemmän riskinottoa Räikkösen ja Alonson ajamiseen. Myös tuon kauden erikoisuus eli renkaidenvaihtokielto (yksi setti/kisa - lähdöstä maaliin) teki oman mielenkiintoisen lisänsä. Autojen ulkonäkö ei tuolloin kyllä ollut erityisen kaunis, kiitos aerodynaamisen kilpavarustelun alkamisen (lisä- ja pikkusiipiä tai ilmanohjaimia sinne, tänne ja tuonne) ja naurettavan korkealle nostettujen etusiipien.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Tänään voisi olla Räikkösen päivä. Kimi on aina parhaimmillaan kun peli on jo menetetty. Paitsi jos sataa silloin teoreettinen sijoitus on +10, käytännössä saattaa ajaa ulos heti kättelyssä.
 
Viimeksi muokattu:

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Huomiseen kisaan lähdetään siis järjestyksessä:

1. Bottas
2. Vettel
3. Räikkönen
4. Verstappen

Saa olla tyytyväinen jos Räikkönen selviää ensimmäisistä mutkista ehjänä noiden kahden välissä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Huomiseen kisaan lähdetään siis järjestyksessä:

1. Bottas
2. Vettel
3. Räikkönen
4. Verstappen

Saa olla tyytyväinen jos Räikkönen selviää ensimmäisistä mutkista ehjänä noiden kahden välissä.
Tuohon vielä Sergio Perez ruudussa viisi Ricciardon rangaistuksen myötä, Räikkönen saa olla miinakentällä sukkasillaan ensimmäisissä mutkissa. Bottas ja Vettel törmäilee keskenään, Verstappenilla hajoaa pelit - Räikkönen voittoon!
 
Tuohon vielä Sergio Perez ruudussa viisi Ricciardon rangaistuksen myötä, Räikkönen saa olla miinakentällä sukkasillaan ensimmäisissä mutkissa. Bottas ja Vettel törmäilee keskenään, Verstappenilla hajoaa pelit - Räikkönen voittoon!

Tähän kyllä kieytyy hienosti Räikkös-optimistien nykytila. Ei toivota, että Räikkönen pääsee kisan läpi ilman teknisiä ongelmia ja pystyy lähdössä ohittamaan jonkun edellään. Sen sijaan toivotaan, että koko muu kärkinelikko keskeyttää, että Räikkösellä olisi saumat voittoon. Ja silti sieltä joku Lewis varmaan änkisi viimeisessä kurvissa ohi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hienoa Valtteri! Loistava veto ja tärkeään paikkaan, kun Hamilton veteli pihalle ja kaikki katseet oli Valtterissa vähän sillä tyylillä, että nyt pitäisi näyttää ja sieltähän se näyttö tuli.

Kimi ei muistaakseni ole noussut kertaakaan ensimmäisellä kierroksella sijoitusta ja jonkun tilaston muistan katsoneeni, jossa olisi ottanut eniten miinuksia kaikista kuskeista. Sen takia se Singaporen unelmalähtökin vitutti niin suuresti, kun on niin harvinaista Kimillä.
Eipä se Kimin voitto varmaan ikinä tule muulla tavoin, kuin monen kärkiukon keskeytysten avulla. Joku menee aina kuitenkin vituiksi muussa tapauksessa tai sitten ei vain kyyti riitä silloin, kuin pitäisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös