Mainos

Formula 1 – kausi 2017

  • 321 196
  • 1 872

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Eipä ole vielä tässä ketjussa mainittu, mutta perjantaina Mersun henkilökuntaa joutui aseellisen ryöstön uhriksi radan läheisyydessä. Ei taida olla ensimmäinen kerta, kun tällaista tapahtuu Brasiliassa. Hieno rata, mutta voisi miettiä kannattaako tuollaisessa kehitysmaassa järjestää kisoja jatkossa? Harmillisesti sopimus radan kanssa kattaa vuoteen 2022 asti, mutta jos vastaavia insidenttejä tapahtuu jatkossakin, niin luulen omistajien punnitsevan tilannetta uudelleen.

Tänään pitäisi olla suhteellisen kuuma päivä São Paulossa ja kuumuus on yleensä ollut Ferrarin etu. Ennustankin podiumille järjestystä Vettel, Räikkönen, Bottas.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä ole vielä tässä ketjussa mainittu, mutta perjantaina Mersun henkilökuntaa joutui aseellisen ryöstön uhriksi radan läheisyydessä. Ei taida olla ensimmäinen kerta, kun tällaista tapahtuu Brasiliassa. Hieno rata, mutta voisi miettiä kannattaako tuollaisessa kehitysmaassa järjestää kisoja jatkossa? Harmillisesti sopimus radan kanssa kattaa vuoteen 2022 asti, mutta jos vastaavia insidenttejä tapahtuu jatkossakin, niin luulen omistajien punnitsevan tilannetta uudelleen.
.

Ratana kuitenkin hyvä ja myös niitä alueita joissa F1 on suosiossa ja tullut kuskeja. Ei tietenkään väkisin pidä turvattomissa maissa ajella, mutta jos kisa korvataan jollain aavikkokisalla pellehermannin suunittelemalla radalla niin kyllähän se aika harmi myös on. Muistaakseni vähän jokaisena vuotena noita varasteluja ja ryöstöjä ollut, ettei tuokaan hyvää tietenkään tee jos ihmisten turvallisuutta uhataan. Myös lisäähän se kustannuksia jos pitää lisätä turvamiehiä että joku uskaltaa edes varikolta lähteä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Eipä ole vielä tässä ketjussa mainittu, mutta perjantaina Mersun henkilökuntaa joutui aseellisen ryöstön uhriksi radan läheisyydessä. Ei taida olla ensimmäinen kerta, kun tällaista tapahtuu Brasiliassa. Hieno rata, mutta voisi miettiä kannattaako tuollaisessa kehitysmaassa järjestää kisoja jatkossa? Harmillisesti sopimus radan kanssa kattaa vuoteen 2022 asti, mutta jos vastaavia insidenttejä tapahtuu jatkossakin, niin luulen omistajien punnitsevan tilannetta uudelleen.
Mietin jo yli vuosi sitten olympialaisten aikaan, että tuonne banaanimaahan ei pitäisi antaa mitään kansainvälisiä urheilutapahtumia ennenkuin maan turvallisuus paranee ja ihmiset oppivat käyttäytymään. Ikävä homma koska Interlagos on ratana tosiaan yksi sarjan parhaita, mutta kyllä kuljettajien ja muun tallihenkilöstön pitäisi olla niin turvattu kun paikoille tulevat, että ei tarvitse pelätä oman turvallisuuden puolesta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sauberinkin porukkaa oli yritetty ryöstää, kun poistuivat rata-alueelta ja poliisen suojasta.
Auto oli ajanut kylkeen ja yrittänyt saada blokattua tätä.

Hullua touhua vuodesta toiseen. Tänä vuonna jo tosiaan tuo Mersun ryöstäminen ja oli muistaakseni ainakin yritystä parin muunkin tallin kanssa, yhdestä oli yritetty lyödä aseella ikkuna rikki, mutta panssarilasi oli suojannut. Vuosien varrella on ryöstelty ties kuinka monet tallit ja vielä tulee ikävä kyllä se kerta, kun tilanteet päättyy laukauksiin aseella uhkailun sijasta.

Maikkarinkin tiimi oli juuri Meksikossa jollain tasolla ryöstetty poliisien toimesta. Tai ainakin kusetettu rahat pois tai muuta sellaista.

Piruttain lähdin Google Mapsista tutkimaan Brasilian faveloita. Pakko antaa propsit sille, joka on lähtenyt kuvaamaan noita alueita Streetviewiä varten, koska näköjään sellaisetkin löytyy monesta alueesta, josta ei uskoisi.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Vettelille jo kauden viides voitto, suomalainen tallikaveri ei ole ollut korkeimmalla korokkeella kertaakaan. Kimi ei kylläkään vaikuta miltään voittajatyypiltä, kun huomioi, että miehen edellinen voitto Ferrarilla on huhtikuulta 2008. Sen jälkeen hän on körötellyt toista sataa voitotonta kilpailua Ferrarin puikoissa. Joku tilastoniilo voisi tarkistaa, onko kukaan koskaan aiemmin ajanut noin monen voitottoman kisan putkea Ferrarin leivissä.

Oikeastaan melko käsittämätöntä, että Räikkönen sai vieläkin jatkosopimuksen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Vettelille jo kauden viides voitto, suomalainen tallikaveri ei ole ollut korkeimmalla korokkeella kertaakaan. Kimi ei kylläkään vaikuta miltään voittajatyypiltä, kun huomioi, että miehen edellinen voitto Ferrarilla on huhtikuulta 2008.
Belgian GP:n voittoa elokuulta 2009 ei lasketa? Hyvin sä vedät.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Belgian GP:n voittoa elokuulta 2009 ei lasketa? Hyvin sä vedät.

Anteeksi. Tuo oli minulta paha unohdus ja siitä seurannut asiavirhe,

Ei niitä voitottomia kisoja sitten olekaan putkeen kuin jotain vajaa 90.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Piruttain lähdin Google Mapsista tutkimaan Brasilian faveloita. Pakko antaa propsit sille, joka on lähtenyt kuvaamaan noita alueita Streetviewiä varten, koska näköjään sellaisetkin löytyy monesta alueesta, josta ei uskoisi.
Eikös Google maksanut paikallisille että kävelevät sen "trekkerin" kanssa tuolla? Eli faveloiden asukkaat kuvasivat nuo itse rahaa vasten.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tai sitten ihan puhdas tietämättömyys. Ei sitä tarvitse toki anteeksi pyytää.

Ei ole kyseessä tietämättömyys. Kyllä minä tuon voiton tiesin, kun sen kilpailun aikoinaan katsoin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Ei ole kyseessä tietämättömyys. Kyllä minä tuon voiton tiesin, kun sen kilpailun aikoinaan katsoin.
Turhaan selittelet, tekee sinusta vaan entistä nolomman.

En jaksa laskea, Felipe Massalla oli kanssa aika pitkä putki ilman voittoa Ferrarin ratissa aikanaan. Toki mielenkiintoisempi on tuo Ferrarin putki vuoden 2007 jälkeen, 10 vuoteen ei ole tullut kuljettajille maailmanmestaruutta. Sitäkään ei olisi tullut ilman Räikköstä. Mitähän lie olisi jos Kimi olisikaan voittajatyyppi.
 

Byvajet

Jäsen
Bottas hävisi nopeammalla autolla. Lähdön voittaminen olisi kenties tarjonnut koko kilpailun voiton. Olisi vain härskisti sijoittanut autonsa vinoon ruutuun ja lähtenyt sulkemaan Vetteliltä tietä. Siis samalla tavalla kuin Vettel on joskus tehnyt.

Ongelma on tietenkin se, että kun joku röyhkeästi puolustaa asemiaan ja kolahtaa, niin sitten tuomaristo tutkii ja fanit mylvivät ja rangaistuksia tulee, vaikka varsinaista syyllistä ei olisikaan.

Minusta joukon perältä ei pitäisi olla asiaa palkintopallitaisteluun, mutta niin vain tänään tapahtui. Ja niin tulee tapahtumaan jatkossakin, jos autoja ei vakioida.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Oikeastaan melko käsittämätöntä, että Räikkönen sai vieläkin jatkosopimuksen.

Niin, kai se Kimi jotain tekee kuitenkin oikein kun vuodesta toiseen tarjotaan jatkoa.

Eipä sillä, ei nykyinen Kimi haasta Vetteliä kuin poikkeustapauksissa. Minäkin, joka olen valtava Kimi-fani, olen myöntänyt jo jonkin aikaa sitten ettei Kimin kokonaispaketti ole enää sitä mitä se on joskus ollut. Aina puuttuu jotain, milloin aika-ajot menevät penkin alle, milloin startti kusee, milloin puuttuu aggressiivisuutta ja milloin mitäkin. Tavallaan sääli, että nuoremmat fanit näkevät nykyisen Kimin, eivätkä sitä mitä mies parhaimmillaan oli. Toisaalta, mikäs minä olen mitään sanomaan, uskon kaikesta Ferrarinkin sekoilusta huolimatta, että sinne on valittu tiimin kannalta paras kuljettaja Vettelin kaveriksi.

Mitä tähän kisaan taas tulee, niin olipahan tylsä kisa pl. Startti. Bottas menetti voiton heti starttiin, ja siinäpä se olikin. Kimi onnistui sentään pitämään Hamiltonin takana.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Massa peittoaa Kimin tässä varsin kyseenalaisessa tilastossa, hän ehti ajaa kannaltaan surullisenkuuluisan Brasilian 2008 jälkeen 87 kilpailua Ferrarilla ilman voittoa. Kimin lukema on tämän päivän jälkeen 83. Ei hyvä.

Eihän tämä Kimin Ferrari-paluu ole sujunutkaan alkuunkaan kuin toivottiin. Hyviä suorituksia siellä täällä, mutta kokonaiskuva on viime kautta lukuun ottamatta ollut aina sama: tallikaveri kyykyttää aivan 1000-0. Se ei tokikaan pyyhi pois niitä hienoja muistoja, ne vaan eivät voi loputtomiin kannatella.

Ja niin tulee tapahtumaan jatkossakin, jos autoja ei vakioida.
Yksityyppiluokkaa ykkösistä ei tule koskaan, tämä on fakta. Sitä varten ovat F2, GP3 ja sun muut luokat, joiden taloudellinen ja urheilullinen status on mitätön ykkösiin verrattuna.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Niin, kai se Kimi jotain tekee kuitenkin oikein kun vuodesta toiseen tarjotaan jatkoa.

Eipä sillä, ei nykyinen Kimi haasta Vetteliä kuin poikkeustapauksissa. Minäkin, joka olen valtava Kimi-fani, olen myöntänyt jo jonkin aikaa sitten ettei Kimin kokonaispaketti ole enää sitä mitä se on joskus ollut.
Eihän Räikkönen ole ollut sen 2007 maailmanmestaruuden jälkeen enää samalla tasolla. Ja onhan Räikkönen tavallaan epäsuorasti joskus sen myöntänytkin että maailmanmestaruus on se tavoite numero yksi, ja kun se saavutettiin niin kaikki mitä sen jälkeen tulee on ollut vähän kuin plussaa. Siinä mielessä aikalailla samanlainen tapaus kuin idolinsa James Hunt, F1-sarjan maailmanmestaruus oli se unelmien täyttymys mistä oli haaveiltu lapsesta asti.

Parhaimmillaan Kimi oli varmaan kaudella 2005, mutta se vitun McLarenin luotettavuus...
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Eihän Räikkönen ole ollut sen 2007 maailmanmestaruuden jälkeen enää samalla tasolla. Ja onhan Räikkönen tavallaan epäsuorasti joskus sen myöntänytkin että maailmanmestaruus on se tavoite numero yksi, ja kun se saavutettiin niin kaikki mitä sen jälkeen tulee on ollut vähän kuin plussaa. Siinä mielessä aikalailla samanlainen tapaus kuin idolinsa James Hunt, F1-sarjan maailmanmestaruus oli se unelmien täyttymys mistä oli haaveiltu lapsesta asti.

Parhaimmillaan Kimi oli varmaan kaudella 2005, mutta se vitun McLarenin luotettavuus...

Toisaalta taas Lotus aikana Kimi oli itse varmuus. Jatkuvasti nopea ja ennen kaikkea tappavan tasaista suorittamista. Tuolloin Kimi taisi hyötyä noista renkaista paljonkin, kun miehen ajotyyli on varsin hellä renkaille. Mutta ei toki mitään 2005 vuoden Kimi, joka oli aivan saatanan nopea. Tuo kausi on kyllä niitä isoimpia vitutuksen aiheita Torinon finaalin ohella.

Mutta kaikesta huolimatta olen mielissäni että Kimi jatkaa ensi kauden. Ja aina kun on uusi kausi tulossa niin on mahdollisuus.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Toisaalta taas Lotus aikana Kimi oli itse varmuus. Jatkuvasti nopea ja ennen kaikkea tappavan tasaista suorittamista. Tuolloin Kimi taisi hyötyä noista renkaista paljonkin, kun miehen ajotyyli on varsin hellä renkaille. Mutta ei toki mitään 2005 vuoden Kimi, joka oli aivan saatanan nopea. Tuo kausi on kyllä niitä isoimpia vitutuksen aiheita Torinon finaalin ohella.
Mietin näitä Lotus-vuosia kyllä kanssa, siinä kyllä näkyi hyvin se että parin vuoden tauko formuloista teki Kimille hyvää. Lotarilla vaan oli se pikkutallin ongelma, että ihan ei riittänyt puristus loppuun asti ja mestaruudesta ei sitten lopulta pystytty kunnolla taistelemaan, vaikka toki olosuhteisiin nähden tulokset oli hyviä.

Kyllä Kimi edelleen on tasainen kuski mitä tulee tallipisteiden keräämiseen, realistisesti parempia kuskeja ei kuitenkaan tuohon Ferrarin paikalle ole saatavilla.
 

Byvajet

Jäsen
Yksityyppiluokkaa ykkösistä ei tule koskaan, tämä on fakta. Sitä varten ovat F2, GP3 ja sun muut luokat, joiden taloudellinen ja urheilullinen status on mitätön ykkösiin verrattuna.

Ykkösiä kantaa niiden perinne. Jos sarja aloitettaisiin tyhjästä ilman perinteitä ja tunnettuja kuljettajakuvioita, se tuskin kukoistukseen nousisi.

Ykköset ovat miesten saippuaoopperaa. Kuljettajia vihataan ja rakastetaan, tilanteista väännetään viikkoja jälkikäteen. Menestyjät saavat lisää vihamiehiä. TV-esiintymisiä ja lausuntoja arvostellaan. Kisan aikaisista radiokeskusteluista raivostutaan.

Tähän saippuaoopperamaisuuteen ja ihmisten väliseen draamaan sarja perustuu. Sitä on käsikirjoitettu jo niin kauan, että tarina kantaa, mutta jos pitäisi aloittaa alusta, niin ei onnistuisi.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, kai se Kimi jotain tekee kuitenkin oikein kun vuodesta toiseen tarjotaan jatkoa.
...
Toisaalta, mikäs minä olen mitään sanomaan, uskon kaikesta Ferrarinkin sekoilusta huolimatta, että sinne on valittu tiimin kannalta paras kuljettaja Vettelin kaveriksi.

Niin, eiköhän suurimmat syyt Kimin jatkosopimukseen ole fanisuosio sekä hyvät suhteet tallikaverin kanssa. Jos nopeampaa kuskia olisi haluttu, sellainen olisi varmaan jo täksi tai viimeistään ensi kaudeksi löydetty. Kimin rooli on tällä hetkellä olla Vettelin "uskollinen aseenkantaja", samaan tyyliin mitä Rubens Barrichello oli Ferrarilla vuosikausia Schumille.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Täytyy vielä eilisestä sanoa, että Bottas oli melkoinen pettymys. Edelleen kaipaisin munaa Bottaksen suorituksiin. Hamiltoniin ei eilistä voi peilata, koska Lewiksellä oli uudet romut, säädöt ja eri taktiikka. Mutta että Valtterilta ei edes nähty mitään yritystä. Vettel olisi antanut Valtterille painetta jatkuvasti, jos Valtteri olisi pitänyt sijoituksena startissa. Samoin Lewis, Max tai Ricciardo olisivat melko varmasti edes yrittäneet ohi, vaikka sitten pienellä riskillä.

Varsinkaan kun mitään menetettävää ei ole. Valtteri on hyvä kuljettaja, mutta en edelleenkään ole nähnyt mitään sellaista jonka takia uskaltaisin veikata tulevaksi mestariksi. Toivottavasti Bottas todistaa minun olevan väärässä.
 

scholl

Jäsen
Täytyy vielä eilisestä sanoa, että Bottas oli melkoinen pettymys. Edelleen kaipaisin munaa Bottaksen suorituksiin.

Valtteri on Heikin ja Nicon välissä. Ei ihan sellainen joukonjatkona ajava reppana niin kuin maailman hitain heikki, muttei toisaalta halua voittaa kuten Nico halusi. Ei muuten ihme, että Hamiltonin mielestä tallissa on kaikkien aikojen paras meininki, kun ei ole mitään uhkaa tallikaverista kuten oli silloin, kun ajoi Alonson kanssa samassa tallissa tai viimeiset vuodet Nicon kanssa.

Se oli hyvä kun isänpäivänä faija sanoi, että Bottas munaa lähdön ja häviää siihen sen kisan. Pää ei kestä ja se jätkä näyttää löysältä, joten ei yritä väkisin ohi myöhemminkään. Just niinhän siinä nyt kävikin ja on hienoa, että talli uskaltaa kritisoida kuljettajaa. Ei voi jatkuvasti hyssytellä, jos ajetaan munattomasti. Toto Wolffin lausunto siitä, että Bottakselta puuttuu tappajan vaistoa, on kyllä niin oikein sanottu kuin voi vain olla. Sen jätkän pitäisi oikeasti lopettaa tuollainen kilttipoikamentaliteetti. Jos haluaa voittaa, niin silloin yrittää 100%. Esim. Verstappenista voi ottaa mallia. Mielummin ylilyöntejä joskus kuin tilanne, jossa ei edes yritä.

Bottashan on oikeasti todella hyvä kuljettaja, mutta voittajatyypit erottuvat henkisesti siinä, että he haluavat niin paljon sitä voittamista. Heille ei riitä ihan ok sijoitus.
 

scholl

Jäsen
Niin, eiköhän suurimmat syyt Kimin jatkosopimukseen ole fanisuosio sekä hyvät suhteet tallikaverin kanssa. Jos nopeampaa kuskia olisi haluttu, sellainen olisi varmaan jo täksi tai viimeistään ensi kaudeksi löydetty.

Vettel on saanut vaikuttaa todella paljon siihen tallikaverin valintaan. Tälle kaudelle nimenomaan halusi Kimin jatkavan. Ensi kaudelle tilanne on vähän toinen. Kimi on mielestäni ajanut riittävän hyvin nyt ja on ansainnut omin voimin paikkansa. Korvaajat eivät nimittäin ole vielä valmiita. Ensi kauden jälkeen tilanne voi olla eri, jos ja kun heidät laitetaan esim. Sauberille vuodeksi hakemaan kokemusta. Veikkaan Kimin lopettavan vuoden päästä.

Valtteri on hyvä kuljettaja, mutta en edelleenkään ole nähnyt mitään sellaista jonka takia uskaltaisin veikata tulevaksi mestariksi. Toivottavasti Bottas todistaa minun olevan väärässä.

Tuosta voisi sanoa, että jos viisi suosikkia maailmanmestariksi tuolta formuloista nostaisi niin sanoisin 1. Hamilton, 2. Vettel, 3. Verstappen, 4. Alonso ja 5. Bottas. Näkisin vain yhden tavan, millä Bottas voisi olla lähitulevaisuudessa maailmanmestari ja se olisi kausi, jolloin Mersu olisi ylivoimainen, mutta Hamilton kärsisi huonosta onnesta keskeytysten myötä. Jopa McLarenin nouseminen voittaja-autoksi tuntuu todennäköisemmältä.
 

Byvajet

Jäsen
Mutta että Valtterilta ei edes nähty mitään yritystä.

Ei Mersulla pysty yrittämään, kun edellä on suunnilleen saman tasoinen auto. Ei pysty Bottas eikä pysty Hamilton. Eilenkin selostajat puhuivat siitä, että Mersu on vapaan radan kuningas, mutta kärsii pahasti joutuessaan muiden autojen taakse.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuosta voisi sanoa, että jos viisi suosikkia maailmanmestariksi tuolta formuloista nostaisi niin sanoisin 1. Hamilton, 2. Vettel, 3. Verstappen, 4. Alonso ja 5. Bottas. Näkisin vain yhden tavan, millä Bottas voisi olla lähitulevaisuudessa maailmanmestari ja se olisi kausi, jolloin Mersu olisi ylivoimainen, mutta Hamilton kärsisi huonosta onnesta keskeytysten myötä. Jopa McLarenin nouseminen voittaja-autoksi tuntuu todennäköisemmältä.

Bottas voi voittaa maailmanmestaruuden vain samalla tavalla kuin Räikkönen: muiden hillittömään epäonneen ja keskinäiseen sähläilyyn. Kimillähän oli tuolloin se tilanne, että Massa osoittautui alusta asti vähintään yhtä nopeaksi ja mestaruus oli käytännössä Alonson ja Hamiltonin välinen vääntö kunnes he sähläsivät itsensä häviämään koko paskan yhdellä pisteellä. En sano tuurimestaruus, sillä se oli täysin ansaittu, mutta jos Bottas joskus mestaruuden nappaisi, tulisi se tapahtumaan todennäköisesti hyvin samalla tavalla.

Esim. ensi kaudella - joka muuten voi olla Valtterin viimeinen mahdollisuus huipputallissa ellei ota talven aikana isoa steppiä eteenpäin - Vettelin ja Hamiltonin pitäisi kolaroida keskenään useammassa kisassa ja Red Bullien pitäisi edelleen olla heikompia, jotta Bottas voisi kerätä pudonneet hedelmät ja ajella auringonlaskuun mestarina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös