Mainos

Formula 1 – kausi 2017

  • 321 193
  • 1 872

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Mercedeksen vaisuus ehkä vähän yllätys, mutta Oikarinen oli eilen sitä mieltä, että se on jälleen tämä lämpö mikä ei sovi heille. Joudutaan avaamaan ponttooneita aina kuumissa kisoissa lisää jotta pelit ja vehkeet kestää ja kyllähän toi käy ihan järkeen, kun ajattelee että Mese on aina ongelmissa kun on kuuma.
Radan lämpötila + autolle ei niin sopiva rataprofiili tekee sen, ettei Mersu saa rengaslämpöjä ihan yhtä optimaaleiksi kuin RB:llä tai Ferrarilla, jolloin tulee yhdellä nopealla kierroksella vähän enemmän takkiin. Jotain myös kertoo se, että Hamilton ja Bottas ovat olleet vauhdin suhteen aika tasapäin tänä viikonloppuna kun taas normaalisti Hamilton rykäisee sen puoli sekuntia eroa viimeistään Q3:ssa. Sky Sportsilla puhuivat, että nämä pienemmän pidon radat (Baku, Sotši, Meksiko) sopivat Bottaksen ajotyylille paremmin ja siltähän se kieltämättä näyttääkin.

Pitkästä aikaa erittäin herkullinen asetelma lähtöruudukossa. Nyt olisi Kimillä paikka tehdä Hamiltonin elämä vaikeaksi, joskin tämä tullee erittäin suurella todennäköisyydellä varmistamaan mestaruuden tänään. Toisaalta Hamilton on FP3:ssa ja aika-ajoissa valitellut välillä tehon puutetta, joten olisiko Mersun myllyssä jotain orastavaa vikaa?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisaalta Hamilton on FP3:ssa ja aika-ajoissa valitellut välillä tehon puutetta, joten olisiko Mersun myllyssä jotain orastavaa vikaa?

Toivotaan että on. Tosin ei se muuta sitä faktaa kyllä miksikään että Lewis tuon mestaruuden vie väkisin nimiinsä. Kaksi keskeytystä tai pisteiltä poisjääntiä pitäisi tapahtua ja yksi missä jäädään sinne 5-10 tienoille. Not gonna happen. Ja Sebin pitää tietysti voittaa kaikki.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Onnittelut Hämikselle ja myös Bottakselle pienet onnittelut, kun pysyi Hämiksen tukena koko kauden. Sinäänsä hieman tylsää, että ratkesi jo pari kilpailua ennen kauden loppua, mutta ovathan ne joskus ratkenneet jo kauden puolessa välissä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onnittelut Hämikselle ja myös Bottakselle pienet onnittelut, kun pysyi Hämiksen tukena koko kauden. Sinäänsä hieman tylsää, että ratkesi jo pari kilpailua ennen kauden loppua, mutta ovathan ne joskus ratkenneet jo kauden puolessa välissä.

Niin on se mestari selvinnyt joskus jo tosiaan heinäkuussa
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kun porukka manailee nykyään miten epäkiinnostavia nämä kisat on, niin kyllä se johtuu vain ja ainoastaan teknologiasta. Tuo, että autoja voidaan etänä säätää kesken kisan on tuhonnut tämän lajin. Vanhoina aikoina ne posotti meneen sillä paskalla satasta kunnes jysähti ja välillä sinne päätyi podiumillekkin ihan muita kuin ne oletetut. Nykyään jos auto vähänkin hikkaa niin sitten otetaan kiekkoja pois ja vittuakos se noita kärki tiimejä haittaa, kun siinä vaiheessa se ero on jo riittävä muutenkin. Aikanaan se auto olis poksahtanut muutama kiekka ennen maalia ja 0 pojoa plakkariin. Lisäksi se moottori piti rakentaa kestämään ja tämä tasoitti tilannetta, kun ne pienemmät tallit pysty riskillä repiin eroa umpeen.

Takas vanhaan aikaan, että auto ei saa lähettää dataa, sitä ei saa ohjata etänä ja korkeintaan moottorinvikavalo saa syttyä palamaan ja sekin pitää lukea varikolla, mutta muuta ei saa tehdä. Johan olis jännäkakat ihan eri tasolla, kuten normaalillakin kansalaisella, kun se valo siihen kojelautaan syttyy.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kun porukka manailee nykyään miten epäkiinnostavia nämä kisat on, niin kyllä se johtuu vain ja ainoastaan teknologiasta. Tuo, että autoja voidaan etänä säätää kesken kisan on tuhonnut tämän lajin. Vanhoina aikoina ne posotti meneen sillä paskalla satasta kunnes jysähti ja välillä sinne päätyi podiumillekkin ihan muita kuin ne oletetut. Nykyään jos auto vähänkin hikkaa niin sitten otetaan kiekkoja pois ja vittuakos se noita kärki tiimejä haittaa, kun siinä vaiheessa se ero on jo riittävä muutenkin. Aikanaan se auto olis poksahtanut muutama kiekka ennen maalia ja 0 pojoa plakkariin. Lisäksi se moottori piti rakentaa kestämään ja tämä tasoitti tilannetta, kun ne pienemmät tallit pysty riskillä repiin eroa umpeen.
Erittäin hyvin sanottu siellä takana.

Kuten Red Bullin tallipäällikkö Horner sanoi jossain lähetyksessä; hybridit eivät ole tehneet mitään Formula ykkösille. Eihän nuo ole enää autoja, vaan tietokoneita joita buuttaillaan ja jos iskee jokin häiriö, niin koko autoon ei saa enää koskea. Tätäkö tulevaisuudessa tosiaan halutaan?

Jos tästä nyt positiivista haluaa repiä, niin Mersun etumatkaa ollaan kurottu kokoajan pikkuhiljaa umpeen. Ferrari haastoi jo tosissaan mestaruudesta tänä vuonna, ensi vuonna saattaa Red Bull olla myös entistäkin vahvempi. Tähän soppaan kun lisätään McLarenille vihdoin kunnon moottori sekä nousevat tallit Force India ja Renault, niin kyllä tässä odottaa jo ensi vuotta.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Ai suatana MTV3 se vaan osaa. Olin vain tuon koostelähetyksen varassa tällä kertaa, niin toki mainoskatkolla spoilataan Hamiltonin mestaruus. Vielä kun noi saisi pop up-ikkunaan kesken lähetyksen, ettei menisi jääkaapilla olevaltakaan rahvaalta ohitse.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ai suatana MTV3 se vaan osaa. Olin vain tuon koostelähetyksen varassa tällä kertaa, niin toki mainoskatkolla spoilataan Hamiltonin mestaruus. Vielä kun noi saisi pop up-ikkunaan kesken lähetyksen, ettei menisi jääkaapilla olevaltakaan rahvaalta ohitse.

Tämä on jo vuosia ihmetellyt että kenen etua huonosti toteutetut ja paljastavat koosteet on. Hyvä kooste keräisi varmasti isommat mainostulot ja antaisi hyvän kuvan lähetyksien tasosta myös maksukanavilla, nyt ihmiset odottaa että lähetykset on yhtä surkeita maksukanavilla eikä kannata tilaukseen pistää. Hyvin toteutetut lähetykset olisi varmasti kaikkien etu. Ei näin ainakaan uusia faneja saada ja vanhatkin menetetään pikkuhiljaa.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Paljastaviin koosteisiin voidaan kyllä lisätä vielä huono journalismi. Hauska lukea joka paikasta miten Hamilton nukkui alkukauden ja Vettelin suoritustaso laski loppukaudesta. Jotenkin tosi outoa että autojen suorituskyky erotellaan kokoaan tästä yhtälöstä. Hamiltonille tosiaan hieno mestaruus ei siinä. Eniten ehkä harmittaa suomalaisten jalkoihin jäänti tällä kaudella vaikka se nyt tiedettyä olikin. Mielenkiintoisena sivujuonteena Vettel on kunnostautunut kolaroimaan oikein urakalla. Ihmeellistä noissa kolareissa on ollut että varmaan kaikki on tapahtuneet lähdössä ja sen jälkeen menee kyllä hyvin.

Ei tässä muuta kuin ensi kautta odottamaan. Tällä kaudella tilanne oli jo vähän parempi, mutta jotenkin noiden autojen suorituskykyä pitäisi saada paljon lähemmäksi toisiaan. Ihan hirveitä nuo yli 20sec erot.
 

scholl

Jäsen
Paljastaviin koosteisiin voidaan kyllä lisätä vielä huono journalismi. Hauska lukea joka paikasta miten Hamilton nukkui alkukauden ja Vettelin suoritustaso laski loppukaudesta. Jotenkin tosi outoa että autojen suorituskyky erotellaan kokoaan tästä yhtälöstä. Hamiltonille tosiaan hieno mestaruus ei siinä.

Alkukausi oli todella mielenkiintoinen. Myöhemmin kiinnostus hävisi, kun Ferrari ei ollut enää niin nopea ja luotettavuuskin kärsi. Toki Hamilton paransi ajamistaan koko ajan ja oli lopulta ylivoimainen. Niinpä kaudesta jäi vähän valju kuva.
Eniten ehkä harmittaa suomalaisten jalkoihin jäänti tällä kaudella vaikka se nyt tiedettyä olikin. Mielenkiintoisena sivujuonteena Vettel on kunnostautunut kolaroimaan oikein urakalla. Ihmeellistä noissa kolareissa on ollut että varmaan kaikki on tapahtuneet lähdössä ja sen jälkeen menee kyllä hyvin.
[

Kun kerroin keväällä, että suomalaiset tulevat olemaan selkeitä kakkoskuskeja, eikä esim. Mersulla nähdä enää kovaa keskinäistä kisaa tallikavereiden välillä, sain aika paljon kuraa niskaansa. Maikkarin studiossa Mustakari, Tuominen ja kumppanit veikkailivat silloin ihan totaalisen epärealistisesti, että Bottas ja Kimi tyyliin kahdestaan ratkaisevat kumpi tulee maailmanmestariksi. Taisin silloin jo veikata 1. Hamilton, 2 Vettel, 3. Bottas, 4. Räikkönen. Red Bullin parantunut vauhti ja Verstappenin hyvät suoritukset ovatkin olleet tavallaan minulle se tämän kauden yllätys.

En pidä Hamiltonista persoonana yhtään, mutta rehellisyyden nimissä Vettel ei olisi nyt ansainnut mestaruutta, joten oikealle miehelle meni. Kun Nico lopetti, niin se jätti Lewisille oven auki dominoida täydellisesti ja jo silloin tiedettiin, ettei siinä tule olemaan kuin yksi lopputulos. Tosin sääntömuutokset olivat niin suuria, että olisin kyllä kuvitellut, että olisi ollut tasaisempaa. Ferrari olikin alussa hyvä, mutta menetti myöhemmin otteensa lähes täydellisesti.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Red Bullin parantunut vauhti ja Verstappenin hyvät suoritukset ovatkin olleet tavallaan minulle se tämän kauden yllätys.

Ferrari olikin alussa hyvä, mutta menetti myöhemmin otteensa lähes täydellisesti.

Pitäisi kyllä tehdä joskus pieni analyysi noista radoista. Esim RB ollut aina kauden jälkipuoliskolla hyvä, samoin Mercedes. Tämä viittaisi vähän siihen että jälkipuoliskon radoissa on enemmän sellaisia ratoja joissa on paljon nopeita mutkia. Eli toisin sanoen tulisi vähän pohtia johtuuko tuo "kehitys" aina siitä että auto paranee vai siitä että radat sopivat autolle paremmin. Tosin tänä vuonna esim RB kohdalla voidaan selvästi sanoa että auto on parantunut. Ensi kauden RB on muuten vissiin sit taas kokonaan Neweyn suunnittelema.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamilton ei ole tainnut vieläkään päästä yli siitä, että Rosberg lopetti mestarina, eikä Hamilton saanut yrittää revanssia tai näyttää kaapin paikkaa:
"Obviously each year I could do the easy thing which is stop & retreat like Nico did with these 4 titles, but I think there is more in me."

Toivottavasti meksikolaiset "maailman parhaat fanit" auttavat Hamiltonin kuitenkin toipumaan tuosta joskus vielä. Tai parhaat fanit Australiassa, Bahrainissa, Kiinassa jne...

Etenkin kun heti kisan jälkeen Rosberg laittoi someen videoita, joissa onnitteli Hamiltonia mestaruudesta jne. Kovastihan tuo Hamilton huuteli jo samana päivänä, kun Rosberg lopetti, että se oli ainoa kerta, kun Nico tämän missään ikinä voitti, joten oli fiksu kun lopetti.

Nauratti jotenkin kisan jälkeen, kun Juusela hehkuttaa Bottaksen roolia Hamiltonin mestaruudessa. "Ilman Valtterin panosta, ei Lewis juhlisi mestarina" tms.
Toki joo, jos etenkin Kimiin vertaa, niin auttoihan Bottas paljon enemmän tallikaveriaan voittamalla ne pari kertaa pitäen Vettelin takanaan ja olemalla muutenkin välillä Vettelin edessä. Hehkutus tuntui vaan taas siltä, että ihan kuin Valtteri olisi ollut aina sopivasti Hamilton ja Vettelin välissä.

Ferrarin tuntien jopa yllätyin, kun eivät taktikoineet Kimiä Vettelin taakse. Se nyt olisi ollut jo ihan naurettavaa, että Kimi pudotetaan neljänneksi ja Vettel ajelee podiumilla maaliin, kun mitään vaikutusta ei olisi mestaruuden kannalta ollut. Toki eri asia siinä kohtaa, jos olisi kärkikaksikolle tai Hamiltonille ongelmia tullut.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bottaksen roolista... Luulen että eilen Bottas käskettiin ajamaan toisena maaliin alun törmäilyjen jälkeen. Eli ei annettu edes mahdollisuutta taistella Maxia vastaan. Syy se että siten saatiin varmistettua Lewiksen mestaruus koska Vettel piti saada pidettyä ulkona kärkikaksikosta. Eli mikäli tarvetta olisi ollut niin luulen että Mersusta olisi "yllättäen" löytynyt vähän lisää kyytiä millä saisi pidettyä Vettelin takana. Ja samoin Kimi joutui passailemaan koska tarvittaessa hän olisi joutunut antamaan sijansa Vettelille. Nythän Kimi sai sijoituksensa pitää koska sen antaminen ei olisi muuttanut mitään...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ferrarin tuntien jopa yllätyin, kun eivät taktikoineet Kimiä Vettelin taakse. Se nyt olisi ollut jo ihan naurettavaa, että Kimi pudotetaan neljänneksi ja Vettel ajelee podiumilla maaliin, kun mitään vaikutusta ei olisi mestaruuden kannalta ollut. Toki eri asia siinä kohtaa, jos olisi kärkikaksikolle tai Hamiltonille ongelmia tullut.

Itse ajattelin että Vettel ei edes halunnut podiumille, katsomaan Hämiksen voitonjuhlia. Pidin vähän dorkana sitä että Juusela piti ihan automaationa että Kimille tulee ylimääräinen stoppi. Vilander taisi olla paremmin kärryillä.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Pidin vähän dorkana sitä että Juusela piti ihan automaationa että Kimille tulee ylimääräinen stoppi. Vilander taisi olla paremmin kärryillä.

Sama täällä. Toki ne olisisi sijoitukset vaihtaneet jos vaikka Max olisi keskeyttänyt mutta ei ne nyt muutenvaan vaihtele noita järjestyksiä :D
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kun porukka manailee nykyään miten epäkiinnostavia nämä kisat on, niin kyllä se johtuu vain ja ainoastaan teknologiasta. Tuo, että autoja voidaan etänä säätää kesken kisan on tuhonnut tämän lajin. Vanhoina aikoina ne posotti meneen sillä paskalla satasta kunnes jysähti ja välillä sinne päätyi podiumillekkin ihan muita kuin ne oletetut. Nykyään jos auto vähänkin hikkaa niin sitten otetaan kiekkoja pois ja vittuakos se noita kärki tiimejä haittaa, kun siinä vaiheessa se ero on jo riittävä muutenkin. Aikanaan se auto olis poksahtanut muutama kiekka ennen maalia ja 0 pojoa plakkariin. Lisäksi se moottori piti rakentaa kestämään ja tämä tasoitti tilannetta, kun ne pienemmät tallit pysty riskillä repiin eroa umpeen.

Takas vanhaan aikaan, että auto ei saa lähettää dataa, sitä ei saa ohjata etänä ja korkeintaan moottorinvikavalo saa syttyä palamaan ja sekin pitää lukea varikolla, mutta muuta ei saa tehdä. Johan olis jännäkakat ihan eri tasolla, kuten normaalillakin kansalaisella, kun se valo siihen kojelautaan syttyy.

Mitä ihmeen tekemistä teknologialla on sen kanssa että käytettävissä on neljä moottoria ja kisoja ajetaan kaudessa 20-22 kpl? Lisämoottoreista tulee 10 paikan pudotus ja mahd. Extraa. Millä sitä luotettavuutta lisätään jos ei ruuvaamalla/säätämällä tehoja pienemmälle? Samantekevää se on miten tuo käytännössä tapahtuu/toteutetaan. Säännöt ovat ongelma, ei teknologia. Ennen moottoririkko pilasi yhden kisan eikä se vaikuttanut mitenkään muihin kisoihin. Nyt on toisin. Kyllä tuolla huomattavasti enemmän riskillä vedettäisiin jos moottoreita voisi vedättää äärirajoilla vanhaan malliin ilman että samalla koneella pitää ajaa väh. 5-6 kilpailua. Jos yhdellä motilla ennen ajettiin n. 300-350 kilometriä, niin nyt yhdellä koneella ajetaan lähemmäs 2000 (+) kilometriä.

Kun pomminvarma luotettavuus ennen oli hyvän moottorin yksi tärkeä ominaisuus (siinä missä ajettavuus ja tehot), niin nyt se on kaikille sääntöjen sanelema pakko. Vähän samoin kuin ulosajot ennen näyttelivät merkittävää roolia kisoissa. Nyt suuri enemmistö radoista on sellaisia joilla ei käytännössä voi ajaa ulos tai törmätä mihinkään kun asfalttia ja turva-alueita on käytettävissä loputtomasti. Kaksintaisteluissakin kavereita voidaan ajattaa huoletta radalta ulos kun riskiä ei ole.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ferrarin tuntien jopa yllätyin, kun eivät taktikoineet Kimiä Vettelin taakse. Se nyt olisi ollut jo ihan naurettavaa, että Kimi pudotetaan neljänneksi ja Vettel ajelee podiumilla maaliin, kun mitään vaikutusta ei olisi mestaruuden kannalta ollut. Toki eri asia siinä kohtaa, jos olisi kärkikaksikolle tai Hamiltonille ongelmia tullut.

Niin tilannehan olisi varmasti ollut ihan "toisenlainen" jos Vetteli ei olisi keskeyttänyt Singaporessa ja Japanissa joista Hämis veti 50 pinnaa Vettelin 0:aa vastaan. Pisteet olisivat voineet mennä tyyliin n. 40 pinnaa molemmille ( molemmat podiumilla ko. kisoissa ) niin aika varmuudella Kimi olisi saanut tiedon: "Sebastian on takanasi...." Ne Hamiltonin Bottakselle "antamat" pisteet Unkarissa olisivat olleet kenties suuressakin roolissa mestaruuden kannalta. Olisi ollut aika kohtalon ivaa, jos ne 3 pistettä olisivat jopa ratkaisseet mestaruuden...
No nythän tätä ei tarvitse spekuloida, mutta kuitenkin....

Edittiiiii:

Mitä ihmeen tekemistä teknologialla on sen kanssa että käytettävissä on neljä moottoria ja kisoja ajetaan kaudessa 20-22 kpl? Lisämoottoreista tulee 10 paikan pudotus ja mahd. Extraa. Millä sitä luotettavuutta lisätään jos ei ruuvaamalla/säätämällä tehoja pienemmälle? Samantekevää se on miten tuo käytännössä tapahtuu/toteutetaan. Säännöt ovat ongelma, ei teknologia. Ennen moottoririkko pilasi yhden kisan eikä se vaikuttanut mitenkään muihin kisoihin. Nyt on toisin. Kyllä tuolla huomattavasti enemmän riskillä vedettäisiin jos moottoreita voisi vedättää äärirajoilla vanhaan malliin ilman että samalla koneella pitää ajaa väh. 5-6 kilpailua. Jos yhdellä motilla ennen ajettiin n. 300-350 kilometriä, niin nyt yhdellä koneella ajetaan lähemmäs 2000 (+) kilometriä.

Kun pomminvarma luotettavuus ennen oli hyvän moottorin yksi tärkeä ominaisuus (siinä missä ajettavuus ja tehot), niin nyt se on kaikille sääntöjen sanelema pakko. Vähän samoin kuin ulosajot ennen näyttelivät merkittävää roolia kisoissa. Nyt suuri enemmistö radoista on sellaisia joilla ei käytännössä voi ajaa ulos tai törmätä mihinkään kun asfalttia ja turva-alueita on käytettävissä loputtomasti. Kaksintaisteluissakin kavereita voidaan ajattaa huoletta radalta ulos kun riskiä ei ole.

Eikös silloin oikeaan vanhaan hyvään aikaan noita myllyjä käytetty ihan saatanan surutta. Niitä saattoi mennä isoilla talleilla kisaviikonlopun aikana helposti tuo 4 moottoria, jopa enemmänkin.
Silloin ei kuluilla ollut väliä. Nyt tietenkin on hyvä, että samanlaista "kulutushysteriaa" ei enään ole, mutta toisaalta mun mielestä kilpa-autoilu nyt ns. "kärsii" kun ajetaankin jotain kestävyysajoa ja moottoreita ei viritettä sinne niin aivan ultimaattisen kireälle. Tiedätte mitä tarkoitan
Vanhat kunnon moottorien räjähdykset kunnon tulen lieskoineen ja savupatsaineen ja elämän eliksiirien valumiseen radalle ovat muisto vain....
 
Viimeksi muokattu:

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Erittäin hyvin sanottu siellä takana.

Kuten Red Bullin tallipäällikkö Horner sanoi jossain lähetyksessä; hybridit eivät ole tehneet mitään Formula ykkösille. Eihän nuo ole enää autoja, vaan tietokoneita joita buuttaillaan ja jos iskee jokin häiriö, niin koko autoon ei saa enää koskea. Tätäkö tulevaisuudessa tosiaan halutaan?

Niin, hybridiaikahan se lopetti Red Bullin ja Renaultin valtakauden ;) Noin vakavasti puhuen, moottoreita ne siinä ovat kuin ennenkin vaikka erojakin toki on. Tehokkaita, monimutkaisia, kalliita, vähemmän kuluttavia, puhtaampia ja hiljaisempia.
 

BaronFIN

Jäsen
Väitän kylläkin, että kulut ovat samaa luokkaa formuloissa, jos vaihtoehdot on 30 kpl ”halpoja” V10 moottoreita tahi 5 kpl über teknologisia monimutkaisuuden multihuipentumia, jotka rakennetaan kestävistä yli-metalleista joiden elektroniikkaan sisältyy insinööriarmeijan koodaama teko-äly (kyllä sekin sieltä löytyy), joita testataan super-tietokoneiden simulaattorilla 24/7 ennen ratkaisevaa päätöstä rakentamisesta. Italialaiset päätti tällä kaudella käyttää joitakin halpis laakereita, jotka pamautti pari turboa, mutta sitäkään virhettä tuskin enää tekevät.

Onhan tuo munatonta touhua jos vertaa 1980- ja -90 luvun aikoihin, mutta näillä mennään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jos kisoista halutaan oikeasti tasaisia, niin valmistajia ei saisi olla kuin yksi ja kaikille samanlaiset autot. Lisäksi menestyksestä joudut ottamaan lisäpainoa tai muuta menoa hidastavaa juttua. Siten olisi jonot tiiviitä ja 10 sekunnin tappio voittajalle tietää sijoitusta 8-10.

Näillä nykyjutuilla, kun muutamilla talleilla on rahaa pilvin pimein, tasoero on väistämätön. Rikkaat ja asiansa osaavat pärjäävät varmasti.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mitä ihmeen tekemistä teknologialla on sen kanssa että käytettävissä on neljä moottoria ja kisoja ajetaan kaudessa 20-22 kpl? Lisämoottoreista tulee 10 paikan pudotus ja mahd. Extraa. Millä sitä luotettavuutta lisätään jos ei ruuvaamalla/säätämällä tehoja pienemmälle? Samantekevää se on miten tuo käytännössä tapahtuu/toteutetaan. Säännöt ovat ongelma, ei teknologia. Ennen moottoririkko pilasi yhden kisan eikä se vaikuttanut mitenkään muihin kisoihin. Nyt on toisin. Kyllä tuolla huomattavasti enemmän riskillä vedettäisiin jos moottoreita voisi vedättää äärirajoilla vanhaan malliin ilman että samalla koneella pitää ajaa väh. 5-6 kilpailua. Jos yhdellä motilla ennen ajettiin n. 300-350 kilometriä, niin nyt yhdellä koneella ajetaan lähemmäs 2000 (+) kilometriä.

Kun pomminvarma luotettavuus ennen oli hyvän moottorin yksi tärkeä ominaisuus (siinä missä ajettavuus ja tehot), niin nyt se on kaikille sääntöjen sanelema pakko. Vähän samoin kuin ulosajot ennen näyttelivät merkittävää roolia kisoissa. Nyt suuri enemmistö radoista on sellaisia joilla ei käytännössä voi ajaa ulos tai törmätä mihinkään kun asfalttia ja turva-alueita on käytettävissä loputtomasti. Kaksintaisteluissakin kavereita voidaan ajattaa huoletta radalta ulos kun riskiä ei ole.
Ai sun mielestä ei ole eroa, että kuskin pitää perstuntumalla tietää jos kone on menossa, siihen kun jokainen hikka nähdään monitoreilta ja heti huutaa koneet varotuksia ja lyö stoppeja sinne, ettei tule vähääkään enempää vaurioita? Joo ihan sama juttu on jada jada. On vähän eroa että voiko se kone paukahtaa 60 kierrosta ihan millon vaan, eikä kukaan voi tietää että on menossa, kuin se että insinöörit tietää joka sekunti ihan kaiken mitä siellä koneessa tapahtuu ja voi etänä vaikka kytkee hätätapauksessa yhden pytyn pois käytöstä ja johtoasemassa rajoittaa kierroksia, ettei varmasti olla riskirajoilla.

Mitä tulee koneiden kestävyyteen, niin mä en tunne sääntöjä niin tarkasti, mutta tuskinpa tuolla on mitään "täytyy säilyä avaamattomana 5 kisaa" sääntöä (korjaan itseäni on, ainakin johonkin rajaan asti), eiköhän siellä vaihdeta joka tiiviste yms. joka välissä kun ehditään. Se nyt vaan on niin, että joku pienempi firma voi riskillä vetää turbonsa vähän tiukempaan ja toivoa, että se kestää maaliin asti, saa tällä etua. Edes 70% kisasta on huikeaa katsottavaa, kunnes se kone laukeaa. Isoilla talleilla, jotka kilpailee joka pisteestä, ei tälläiseen ole varaa. Mutta kun tätä etua ei enää ole, kun noita koneita voidaan rukata lennossa ja isot tietysti osaa senkin paremmin, niin lopputulos on sitten tätä että ajetaan jonossa alusta loppuun.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhat kunnon moottorien räjähdykset kunnon tulen lieskoineen ja savupatsaineen ja elämän eliksiirien valumiseen radalle ovat muisto vain....

Tässä taas yksi hyvä kommentti, miksi minä voin aivan hyvin olla maksamatta F1-lähetyksistä ja katsoa sen seuraavana päivänä ilmaiseksi boksilta tai vapaan sattuessa suorana. Ainoa hinta minulle on iltapulujen sivuilta pysyminen poissa siihen asti ja kun en muutenkaan jatkuvasti niissä pyöri, ei minulle ole tästä mitään ongelmaa. F1 tarjoaa tänä päivänä aivan liian vähän yllätyksellisyyttä, että viitsisin maksaa tai edes kaivaa jotain suttuista streamia. Ennen paukkui koneita jokaisessa kisassa kärjestä ja perästä. Kuten yllä mainittiin, ennen ulos ajaminen maksoi todella monta sijaa, nykyään huonolla tuurilla 5 sekunnin aikarangaistuksen. Ennen sai ajaa kilpaa ja vain oikeista törkeyksistä rangaistiin, nykyään jokaisesta törmäyksestä etsitään tikulla paskaa ja syyllisiä (okei, tähän tullut edes hitunen järkeä tällä kaudella).

Turvallisuus ja taloudellisuus ovat hienoja asioita, mutta jos noista asioista tehdään ykkösprioriteetteja (kuten on tehty, vaikka muuta väitetään), kukaan ei voita. Tai ehkä se yksi kuski 20 vuodessa, joka heittää henkensä. Jokainen kuolema on ikävä asia ja niitä pitää pystyä välttämään, mutta kyllä mun silmissä tuossa on menty jo liian pitkälle. Ihmiset (en varmasti ole ainoa) kaipaavat yllätyksellisyyttä ja tiettyä vaaraa, eivät ääriturvallista ja - taloudellista rinkiajelua, jota koitetaan sitten keinotekoisesti pitää kiinnostavana. Ja vielä ensisijaisesti lisäämällä autoon lisää tekniikkaa.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ai sun mielestä ei ole eroa, että kuskin pitää perstuntumalla tietää jos kone on menossa, siihen kun jokainen hikka nähdään monitoreilta ja heti huutaa koneet varotuksia ja lyö stoppeja sinne, ettei tule vähääkään enempää vaurioita? Joo ihan sama juttu on jada jada. On vähän eroa että voiko se kone paukahtaa 60 kierrosta ihan millon vaan, eikä kukaan voi tietää että on menossa, kuin se että insinöörit tietää joka sekunti ihan kaiken mitä siellä koneessa tapahtuu ja voi etänä vaikka kytkee hätätapauksessa yhden pytyn pois käytöstä ja johtoasemassa rajoittaa kierroksia, ettei varmasti olla riskirajoilla.

Mitä tulee koneiden kestävyyteen, niin mä en tunne sääntöjä niin tarkasti, mutta tuskinpa tuolla on mitään "täytyy säilyä avaamattomana 5 kisaa" sääntöä (korjaan itseäni on, ainakin johonkin rajaan asti), eiköhän siellä vaihdeta joka tiiviste yms. joka välissä kun ehditään. Se nyt vaan on niin, että joku pienempi firma voi riskillä vetää turbonsa vähän tiukempaan ja toivoa, että se kestää maaliin asti, saa tällä etua. Edes 70% kisasta on huikeaa katsottavaa, kunnes se kone laukeaa. Isoilla talleilla, jotka kilpailee joka pisteestä, ei tälläiseen ole varaa. Mutta kun tätä etua ei enää ole, kun noita koneita voidaan rukata lennossa ja isot tietysti osaa senkin paremmin, niin lopputulos on sitten tätä että ajetaan jonossa alusta loppuun.

Testipenkissä saadaan kyllä kohtalaisen tarkasti selville paljonko rasitusta on kohtuullista ja paljonko vaaditaan että mennään riskirajalle ja paljonko vaaditaan siihen että seurauksena on varmasti konerikko. On kai se nyt täysin päivänselvää, että nykysäännöillä kaikki riskit kaikissa vaihtoehdoissa minimoidaan ja täysrikkoja varotaan enemmän kuin tosissaan. Se mitä koneille (tai voimayksiköille) voi tehdä tai mitä voidaan vaihtaa tai uusia on todella, todella tarkasti säädeltyä ja rajattua. Ja mitä kisavauhtiin tulee, niin edes turbojen kanssa ei nykysäännöillä voi toimia miten parhaaksi näkee. Bensavirtaus on tarkasti säädeltyä ja seurannassa ja jos rajoissa ei pysytä, niin seurauksena on hylkäys. Ei siis ole mahdollista kääntää paineita tappiin yhdessä osassa kisaa ja ajella bensaa säästellen loppukisaa tai aloittaa hitaammin ja ottaa kaikki irti loppukisassa. Se 80-luvun tilanne, jossa turboaikana osa säästeli viime kierrokset pintakaasulla ja höyryillä ei ole mahdollista.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Testipenkissä saadaan kyllä kohtalaisen tarkasti selville paljonko rasitusta on kohtuullista ja paljonko vaaditaan että mennään riskirajalle ja paljonko vaaditaan siihen että seurauksena on varmasti konerikko. On kai se nyt täysin päivänselvää, että nykysäännöillä kaikki riskit kaikissa vaihtoehdoissa minimoidaan ja täysrikkoja varotaan enemmän kuin tosissaan. Se mitä koneille (tai voimayksiköille) voi tehdä tai mitä voidaan vaihtaa tai uusia on todella, todella tarkasti säädeltyä ja rajattua. Ja mitä kisavauhtiin tulee, niin edes turbojen kanssa ei nykysäännöillä voi toimia miten parhaaksi näkee. Bensavirtaus on tarkasti säädeltyä ja seurannassa ja jos rajoissa ei pysytä, niin seurauksena on hylkäys. Ei siis ole mahdollista kääntää paineita tappiin yhdessä osassa kisaa ja ajella bensaa säästellen loppukisaa tai aloittaa hitaammin ja ottaa kaikki irti loppukisassa. Se 80-luvun tilanne, jossa turboaikana osa säästeli viime kierrokset pintakaasulla ja höyryillä ei ole mahdollista.
Miksi ei ole? Huomaa nyt miten sinun lähtökohtainen ajatusmallisi on tässä jo alkujaankin pielessä. Kun se kaikki teki siitä formulasta kiinnostavaa. Toki rajoituksia on hyvä olla ja pakkokin olla, mutta samalla tää touhu on lähtenyt ihan lapasesta. Lisäksi vaikka sä kuinka testaat niin aina siellä voi olla jokin heikko lenkki mikä ei kestäkkään sitä mitoitettua kulutusta sitten oikeassa olosuhteessa, kun koneesta vedetään kaikki irti ja se on jälleen jännää katsojille.

Säätilat vaihtelee, ilmankosteus vaihtelee, lämpötilat vaihtelee. Se olisi aivan huikeaa kun siellä olisi kaikilla vaikka jotkut normi auton moottorit alla, ilman mitään monitorointeja. Olisi jumankekka aivan mysteeri kaikille, että miten kisa päättyy. Siinä olisi jotain oikeasti katsottavaa. 20 samanlaista fiat puntoa ja sieltä pitäisi ottaa moottori irti ja pultata autoon kaikille. Eikä se syy ole siinä että se olisi kaikille edes sama, kun ei sen tarvitsisi olla. Voisi olla vaikka sääntönä mikä tahansa markkinoilta löytyvä 1.6 moottori. Kyse on siitä, miten täysiä kysymysmerkkejä ne koneet olisi, niiden kestävyys olisi täysi mysteeri yms. Nyt kun noi kaikki tehdään tietokoneella ja niitä valvoo tietokoneet, jotka mittaa tuhansia kertoja sekunnissa joka saatanan asiaa ja hienosäätää niitä kaikkea, niin siitä touhusta puuttuu se inhimillisyys. Se kone pystyy laskemaan aivan liikaa muuttujia ja aivan liian pitkälle tulevaisuuteen niitä taktiikoita, miten saadaan se paras olemaan paras. Jotain mikä aikanaan olisi johtanut keskeytykseen, onkin nyt vain että körötellään isolla kaulalla vähän rauhallisemmin maaliin.

Katsojat haluaa nähdä dramatiikkaa. Ei tälläistä tietokonemaista jonossa-ajelua. Karu fakta on, että se ensimmäinen mutka on maaliin tulon lisäksi, tai varmaan jopa sitä enemmän kiinnostava asia formuloissa, miksi? Koska siellä sattuu ja tapahtuu. Nyt se draaman kaari vaan on vetästy jo minimiin, kun se on vain se eka mutka. Kesken kisaa tapahtuu aivan liian vähän ja aivan liian harvoin ja iso syyllinen on se, että niitä autoja ei enää aja ihmiset, vaan tietokoneet.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eikös silloin oikeaan vanhaan hyvään aikaan noita myllyjä käytetty ihan saatanan surutta. Niitä saattoi mennä isoilla talleilla kisaviikonlopun aikana helposti tuo 4 moottoria, jopa enemmänkin.
Silloin ei kuluilla ollut väliä. Nyt tietenkin on hyvä, että samanlaista "kulutushysteriaa" ei enään ole, mutta toisaalta mun mielestä kilpa-autoilu nyt ns. "kärsii" kun ajetaankin jotain kestävyysajoa ja moottoreita ei viritettä sinne niin aivan ultimaattisen kireälle. Tiedätte mitä tarkoitan
Vanhat kunnon moottorien räjähdykset kunnon tulen lieskoineen ja savupatsaineen ja elämän eliksiirien valumiseen radalle ovat muisto vain....

Vähän koomistahan se on, että 16 kisaa vedettiin ennen n. 50 - 60 moottorilla ja nyt 20 - 22 viikonloppua pitäisi selvittää neljällä koneella ja kohtahan määrä taitaa olla kokonaiset 1.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös