Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Formula 1 – kausi 2017

  • 322 025
  • 1 872

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
minusta se näyttää edelleen siltä, että Kimi tönäisi häntä ja renkaat osuivat yhteen tai lähes osuivat ja Verstappen ajautui ulos.
Eivät osuneet yhteen, tämä näkyy Kimin onboard-kuvasta.

Verstappen, Red Bull ja muut ovat puhuneet että koko kisan aikana muutkin ajelleet miten sattuu tuolla radalla ja sitten vaan heitä rangaistaan. Ainoa vaan, että Verstappen oli ainoa joka suoritti ohituksen hyötymällä oikaisusta. Vähän turhaa kitinää mielestäni.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Tämän kauden tasolle aikas hyvä kisa. Olipas hienoa nähdä Kimi podiumilla pitkästä aikaa. Ennen kisaa nauratti kuskiesittelyssä kuuluttajan mainitsema "Daniil Torpedo Kvyat", "McLaren powerhouse" sekä Always smiling Räikkönen. Torpedoko on nyt ihan virallinen lempinimi?
 
Viimeksi muokattu:

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Pari nostoa.

Ensiksi Kimin tilanteeseen. Minua ihmetyttää miten yksi maailman parhaimmista kuskeista, eli Sebastian Vettel ei osaa pudottautua alle sekunnin päähän siten, että Kimi saisi DRS:n auki. Max oli kuitenkin sen verran kauempana ja kahden auton ohittaminen viimeisten mutkien aikana olisi vaatinut aika paljon. Ratista varmasti saa kellon, joka osoittaa eroa taaksepäin. Joka tapauksessa tosiaan Verstappen oikoi radan ulkopuolelta, joten rangaistus meni ihan oikein, mutta olisi tuokin ollut vältettävissä.

Toisekseen kisan parasta antia mielestäni tarjosivat Ricciardo ja Bottas. Tasaista ja ennen kaikkea reilua vääntöä, jossa molemmilla oli tarpeeksi tilaa, ei paljoa, mutta tarpeeksi. Molemmilta hienoa ajamista. Toki vielä se, että Bottas hoiti tilanteen kyynärpäitä käyttäen oli arvostettavaa. Vaikka tosiaan olisihan Valtterin vauhdin pitänyt olla parempaa, jotta Ricciardo ei olisi edes päässyt yrittämään. Joka tapauksessa upea vääntö kaksikolta ja siinä oli vähän sellaistan vanhan ajan meininkiä, eikä vain työnnetty toista niin pitkälle ulos radalta kuin mahdollista.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Liian usein nykyäänhän nuo ohitustilanteet on juuri noita toisen työntämisiä ulos ja ei niihin edes puututa. Verstappen ja Magnussen tuntuvat olevan pahimpia. On kyllä sinällään munatonta touhua jos Verstappen ei saa mitään rankkua esim. niistä "toivottavasti kukaan ei tule tänne ensi vuonna" kommenteista.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kvyat joutuu jälleen huilivuoroon, sillä Brendon Hartley ajaa myös Meksikossa ja Pierre Gasly tekee paluun Toro Rossolle. Tämä on myös mitä todennäköisimmin Toro Rosson kuljettajakaksikko ensi kaudelle.

https://www.is.fi/formula1/art-2000005420292.html (Linkki IS:n juttuun Torosta)

Tulipa hyvä olo, kun Kimi nousi kolmanneksi. Kesätauon jälkeen suurin piirtein kaikki kun oli mennyt pieleen, joten pakko Räikkösenkin on joskus onnistua. Tapakin hakee vertaistaan; Verstappen kelaa nousuaan kunnes Kimi tulee ja ottaa Maxin paikan. Aurinkolasit päässä tottakai.
 

BaronFIN

Jäsen
Palstaveli @scholl edelleen sitä mieltä, että Kimi pakotti Verstappenin oikaisemaan ja kyseessä oli puhdas ohitus ja väärin rankaistu?

Mielipidettään saa muuttaa eikä siinä mitään pahaa ole.
 

scholl

Jäsen
Eipä tää Kimin onboardista otettu video paljoo anna selittelyille sijaa: Instagram

iitse en nähnyt tuosta mitään, mutta olen samaa mieltä kuin Nico Rosberg: Kimi yritti ajaa Verstappenin ulos. Ihan sama koskettivatko renkaat vai eivät.

Tuosta kuvakulmasta näyttää kyllä entistä härskimmältä oikaisulta. Eiköhän noilla saada vaiennettua itse Jos The Bosskin, vaikka tämän avautumiset olikin huikeaa luettavaa.

Tuosta kuvakulmasta ei minusta näkynyt mitään. Ainoa asia mitä en ymmärrä, on se, mikseivät kanttarit ole niin korkeita, ettei niiden päälle voi ajaa. Ennen jos ajoi, kului auton pohjalevy ja sitten tuli hylkäys kisan jälkeen, kun autoa tutkittiin.

Olen edelleen tuosta tilanteesta sitä mieltä, että se oli Räikkösen vika. Jos joku toinen syyllinen pitää löytää, niin radan rakentaja, kun ei ole laittanut tarpeeksi korkeaa reunaa.
 

Outsider

Jäsen
Jos noista videoista ei näe Verstappenin oikaisua ja ymmärrä miksi siitä rangaistiin, niin kannattaa käydä optikolla tai keskittyä johonkin toiseen lajiin.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tuosta kuvakulmasta ei minusta näkynyt mitään. Ainoa asia mitä en ymmärrä, on se, mikseivät kanttarit ole niin korkeita, ettei niiden päälle voi ajaa. Ennen jos ajoi, kului auton pohjalevy ja sitten tuli hylkäys kisan jälkeen, kun autoa tutkittiin.

Olen edelleen tuosta tilanteesta sitä mieltä, että se oli Räikkösen vika. Jos joku toinen syyllinen pitää löytää, niin radan rakentaja, kun ei ole laittanut tarpeeksi korkeaa reunaa.

Tätähän F1-seuraajat ovat jo pidempään toivoneet. Nykyisillä turva-alueilla saa niin paljon anteeksi, ja se on vain väärin. Loppuisi myös nämä pelleilyt, että rataa voi ajaa mistä tahtoo. Tai enemmänkin sitä, että näitä turva-alueita ja kanttareita ei voisi hyödyntää tuolöa tavoin miten niitä nykyisin hyödynnetään.

Tuo oli kuitenkin selkeä oikaisu, joten olen kyllä huolissani näkökyvystäsi. Leaving track and gaining advantage. Se oli rangaistuksen syy ja onhan radalta poistuminen ja siitä hyötyminen kiistatonta noilla videotodisteilla.
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen edelleen tuosta tilanteesta sitä mieltä, että se oli Räikkösen vika. Jos joku toinen syyllinen pitää löytää, niin radan rakentaja, kun ei ole laittanut tarpeeksi korkeaa reunaa.

On kait sillekin syynsä, miksei joka paikassa ole enää korkeita kanttareita, vrt. esim. Mika Häkkinen Adelaidessa, lopputulos olisi ollut aika erilainen jos siinä olisi ollut asfalttia hidastamassa, eikä kanttaria sinkoamassa autoa ilmaan.

Räikkösen vikaa tuosta Verstappenin oikaisusta nyt ei saa mitenkään. Et ole toki tuota tosissasi kirjoittanut, mutta onhan tuo Verstappenien ajatusmaailma uskomaton / vaarallinen, kun Max-junnu syöksyy kamikazemaisesti mutkiin yrittäessään ohittaa tai yrittäessään blokata takana tulevaa, tulee muiden aina antaa tilaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos tuon tilanteen Räikkösen syyksi saa niin on kyllä yhtä pihalla kuin Verstappen oli radalta tuota ohitusta tehdessään. Ei tuossa minusta ollut mitään epäselvää, koska Räikkösellä oli oikeus valita linjansa ja jätti kyllä Verstappenille riittävästi tilaa että olisi pystynyt ajamaan tuon mutkan ihan ilman oikomistakin, mutta Verstappen (ja nämä nuoret kuljettajat yleensäkin) ovat tottuneet näihin uudenlaisiin ratoihin jossa voi ajella kuin pleikkarilla ihan missä sattuu ja ohitella vaikka radan ulkopuolella joten Max ajatteli vaan vetää RÄikkösestä ohi vaikka väkisin. Onneksi tuomaristo oli tällä kertaa hereillä ja Verstappenin selkeääkin selkeämpää rikettä ei päästetty läpi sormien kuten niin monesti aikaisemmin. Jos tuo olisi sallittu niin eihän koko touhussa olisi enää mitään järkeä, ei kai kukaan yritä enää edes ajaa radalla jos oikominen on sallittua ja sillä pystytään saavuttamaan selvä hyöty.

Siitä voi taas sitten kiistellä, että onko linja aina yhtenäinen. Eli pitäisikö jokaisesta oikomisesta alkaa sanktioimaan? Minun mielestäni pitäisi, koska ihan yhtä lailla sinä hyödyt siitä vaikka et suoraan ohittaisi ketään oikomalla. Mutta jos voitat vaikka sekunnin verran aikaa muutamalla oikomisella kisan aikana, ja tuo sama sekunti auttaa sinut kilpakumppanin edelle esim. varikkokäynnin jälkeen niin kyllähän sinä silloin olet siitä oikomisesta hyötynyt.

Paras keino tietysti olisi kun radat tehtäisiin sillä tavalla että oikomalla ei pystyisi hyötymään, vaan päinvastoin siitä kärsisi. Tämä ei olisi iso homma mutta jostain syystä asialle ei haluta tehdä mitään, ja mieluummin ajaudutaan koko ajan näihin kiistanalaisiin tilanteisiin jossa mietitään tuomariston tulkintoja ja kuljettajat ja tallit itkevät alahuuli rullalla kun on tullut heidän mielestään väärä tuomio. RB ja Verstappenhan on ennenkin valittaneet esim. näistä keltaisista kanttareista miten ne rikkovat autoa ja ovat vaarallisia, joten ilmeisesti heidän mielestään pitäisi saada ajella ihan miten sattuu ja missä sattuu, mutta veikkaanpa että pikku-Maxilla olisi alahuuli tötteröllä jos hänelle tehtäisiin samanlainen liike kuin minkä hän teki Räikköselle.

Kun Max ja Horner huusivat yhdenmukaisen kohtelun perään, niin toivottavasti FIA tällä kertaa tottelisi heidän toiveitaan ja olisi yhdenmukainen. Koska Vettelhän sai viime vuonna Meksikossa sanktioita siitä että haukkui Charlie Whitingia julkisesti, niin kyllähän myös Verstappenille pitäisi tulla sanktiota siitä että haukkui kisan tuomaria idiootiksi ja taisi vielä sanoa ääneen että toivoo ettei ihmiset tulisi ensi vuonna katsomaan kisaa tämän takia.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Moniko muu ohitti kilpakumppanin niin että koko auto oli pois radan merkatulta osalta? Moni kyllä veteli peräkkäin ajettaessa letkassa leveälti mutta käsittääkseni Worstappen oli ainoa joka teki ohituksen hyötymällä.

Ihme inisijöitä täällä mutta kun katsoo nimimerkkejä (aina vastaan) niin ymmärrän tuskan. Räikkönen ajoi tuon mutkan viisaasti peitellen niin ettei sisältä päässyt ohi laillisesti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siitä voi taas sitten kiistellä, että onko linja aina yhtenäinen. Eli pitäisikö jokaisesta oikomisesta alkaa sanktioimaan? Minun mielestäni pitäisi, koska ihan yhtä lailla sinä hyödyt siitä vaikka et suoraan ohittaisi ketään oikomalla. Mutta jos voitat vaikka sekunnin verran aikaa muutamalla oikomisella kisan aikana, ja tuo sama sekunti auttaa sinut kilpakumppanin edelle esim. varikkokäynnin jälkeen niin kyllähän sinä silloin olet siitä oikomisesta hyötynyt.
Tietysti jos oikaisee ja sillä voittaa ajallisesti niin rankkuhan siitä pitää saada. Sen lisäksi on mahdollista oikaista niin että ajallisesti häviää, mutta sijallisesti voittaa, eli että vaikka oikaisu ei ole nopein tapa edetä, sillä pääsee edellämenevän eteen niin, että normaalilinjaa ajava, mahdollisesti hitaampi auto ei pääse kuittaamaan takaisin.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Jos tollaiseen Verstappenmaiseen hyödyn tavoitteluun haluttaisiin oikeasti stoppi niin noista tulisi sitä rankkua sen verran, että oikeasti häviää tuolla yhden sijan.
Vai?

Jos vaan palautetaan ns omalle paikalleen, niin noitahan kannattaa kokeilla. Ja onhan Max tosiaan helvetin härski kokeilemaan kaiken maailman oikaisuja ja chicken-raceja. Noista lausunnoista sitten viimeistään voisi muistaa pikku kakulla, vrt juuri Vettelin case.
 

scholl

Jäsen
Räikkösen vikaa tuosta Verstappenin oikaisusta nyt ei saa mitenkään. Et ole toki tuota tosissasi kirjoittanut, mutta onhan tuo Verstappenien ajatusmaailma uskomaton / vaarallinen, kun Max-junnu syöksyy kamikazemaisesti mutkiin yrittäessään ohittaa tai yrittäessään blokata takana tulevaa, tulee muiden aina antaa tilaa.

mistä sinä saat minut epätosikirjoittajaksi? Olishan Verstappen voinut kurvata siinä Räikkösen kylkeenkin. Kimi on superhidas, renkaat loppu ja kun selvästi nopeampi kuljettaja tulee rinnalle, niin työnnetään hänet ulos. Sitten väitetään, että oli oikaisu, vaikkei juurikaan varmaan edes matka lyhentynyt.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
mistä sinä saat minut epätosikirjoittajaksi? Olishan Verstappen voinut kurvata siinä Räikkösen kylkeenkin. Kimi on superhidas, renkaat loppu ja kun selvästi nopeampi kuljettaja tulee rinnalle, niin työnnetään hänet ulos. Sitten väitetään, että oli oikaisu, vaikkei juurikaan varmaan edes matka lyhentynyt.
Tässä tapauksessa Kimi ei työntänyt ulos ja Verstappen mokasi ohittamalla oikaisemalla. Ei siinä sen kummempaa. Tilaa oli kuitenkin ajaa rataa pitkin ohitse.

Verstappen's Last-Lap Pass Of Raikkonen: All The Angles - YouTube

Tuosta se näkyy aika monesta kuvakulmasta.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Kvyatin F1 ura on nyt sitten ohi ainakin Red Bullin ja Toro Rosson osalta. Aika kova ratkaisu kyllä kun kesken kauden otetaan pari keltanokkaa ajamaan, mutta toisaalta jo hyvää treeniä ensi kautta silmällä pitäen.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Toro Rosson touhu kokonaisuudessaan herättää vähän kysymysmerkkejä. Austiniin kuskiksi joku entinen lupaus Hartley ja sitten hyvin esiintyneelle Kvyatille monoa. Ensi kaudeksi sitten "voiman"lähteeksi Honda. Hauskoja peräpään taisteluja vaan sitten sinne. Vähän eri meininki oli pari vuotta sitten, kun kuljettaparina olivat Verstappen - Sainz
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
"Hyvin esiintynyt" ei Kvjatin kohdalla kovinkaan moneen kisaan sovi, vaan päätös osoittaa ennemminkin ettei yksittäisellä kisalla hirveästi merkitystä ole. Sen jälkeen kun hänet pudotettiin takaisin Toro Rossolle, Kvjat sai pisteitä 6/32 kisassa eikä ollut kertaakaan yhdeksättä sijaa ylempänä (eikä itse asiassa ollut myöskään debyyttikaudellaan). Viime vuoden Espanjan GP:stä Sainzin Toro Rosso -kisoista 17/33 toi pisteitä ja 14 kertaa sijoitus oli parempi kuin Kvjatin paras samalta ajanjaksolta.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Kyllähän kvyatti on tilaisuutensa F1 saanut, kaikista ei tule kirkkainta tähteä. Hartleyn valinta kieltämättä on vaan hiukan outo, mutta sitähän ei tiedä kuinka kova kuski on kyseessä kun pääsee sinuiksi auton kanssa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Niillä on erilaiset autot. Tietysti voihan sitä kuvitella kun kuitenkin painaa vaan omia nappeja niin se rata pyörii sen takia viuhempaa.

Miettikää tätä samaa skenaariota muihin lajeihin:

Jalkapallon World Cup. Finaalissa ei pelaa Saksa ja Brasilia, vaan siellä pelaakin Englanti ja Naurusaaret. Miksi?
Englantilaiset tiedemiehet kehitti lädeille uudet supertossut, joilla pinkoo 0.3x muita kovempaa, josta syntyy aivan ratkaisevia eroja moniin tilanteisiin. Naurusaaret koska sinne muutti maailman rikkain miljardööri joka osti niille kaikkien aikojen all star -miehistön.

Yleisurheilu. Jelena Isinbajeva palaa eläkkeeltä ja siirtyy miesten seipääseen. Putinin rahoittamat venäläiset insinöörit rakensi sille turboseipään jolla 10 metriä on aloituskorkeus. Finaalissa kameramies zoomaa hiki otsalla korkeuksista alas maanpinnalle jossa shokissa makaavaa Bubkaa elvytetään.

Ammunta. Juha Hirvi kehittää autotallissaan uuden superaseen, joka paitsi ampuu vain 100% tuloksia myös laukeaa itsestään. Juha vetää lonkkaa ja kultaa.

Shakki. Carlsen häviää finaalissa ennenkuulumattomasti 0-12. Mestarin pääsi yllättämään suomalainen Warhammer-harrastaja ylivoimaisilla blitzkrieg-taktiikoilla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ihan oikein Toro teki laittaessaan Kvyatin pihalle. Kaveri on ollut aivan raunioina RB-potkujensa (jotka toki annettiin hatarin perustein, kun kaikkitänneheti-Maksi alkoi leikkiä hankalaa) jälkeen ja töhöillyt koko ajan.

Aikamoinen tarina tämä Hartley-case. Tyyppi ajoi alempia formulasarjoja Red Bullin tuella, mutta lensi suht nopeasti jengistä ulos, siirtyi urheiluautoihin joissa hyvät näytöt ja nyt lähemmäs kolmekymppisenä ajaa formuloita, Red Bullin organisaatiossa tottakai. Ykkösissä kaikki on mahdollista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varmasti ihan järkevä ratkaisu kaikkien kannalta. Kvyatille on kyllä mahdollisuutensa annettu mutta ei pystynyt niitä käyttämään, ja ehkä uusi alku jossakin muualla saa vielä uran uudestaan nousuun. F1 on kova maailma ja pään pitää kestää sellainenkin että tulee välillä takapakkia, ja jos Kvyat ei tätä pysty käsittelemään niin sitten hänen paikkansa ei F1:ssä ole vaikka potentiaalia kaverissa tuntuisi olevan vaikka miten paljon. Ei voi olla huono kuljettaja jos pystyy samalla autolla Ricciardon lyömään pistetaulukossa, vaikka toki osa tuosta selittyy Ricciardon epäonnella kaluston kanssa.

Toro Rosso on sellaisessa asemassa että heidän ei välttämättä tarvitse aina ajatella pisteitäkään ja niistä tulevia palkintorahoja, joten he voivat tehdä tällaisenkin ratkaisun että loppukaudesta testaillaan tulevan kauden kuljettajakokelaita ja annetaan heille kilometrejä. Se varmasti maksaa vähän takaisin ensi kaudella kun sekä Gasly että Hartley ovat valmiimpia, sikäli kun tämä kaksikko nyt tulee Toro Rossolla ensi kaudella ajamaan. Gasly lienee aika varma tapaus mutta Hartleyn kohdalla varmaan katsotaan miten kaveri suoriutuu, ja pidetäänkö sitten esim. Buemia varalla vielä jos Hartley ei vakuutakaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös