Formula 1 – kausi 2017

  • 313 130
  • 1 872

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kimin osallistuminen aika-ajoihin epävarmaa, auto sen verran pahasti paskana.

Ja väärään ketjuun kaiken lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:

Pata4win

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers ja FC Barcelona
Jotenkin alkaa tuntumaan, että Ferrarilla on sabotööri kokoajan Kimin auton kimpussa. Oliskohan sisäisen tutkinnan paikka?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Jotenkin alkaa tuntumaan, että Ferrarilla on sabotööri kokoajan Kimin auton kimpussa. Oliskohan sisäisen tutkinnan paikka?

No tässä tapauksessa se sabotoija oli itse Räikkönen joka ajoi seinään.

Vaihdelaatikko meni Kimillä myös vaihtoon, eli rangaistusta pukkaa joka tapauksessa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotenkin alkaa tuntumaan, että Ferrarilla on sabotööri kokoajan Kimin auton kimpussa. Oliskohan sisäisen tutkinnan paikka?

Taisi tällä kertaa tosin tuo sabotööri löytyä ratin takaa. Mutta ei kyllä ota Räikkösen epäonni loppuakseen, ei saa ehjää viikonloppua ei sitten millään. Ja silloinkin harvoin kun saa niin talli käskee jäädä Vettelin taakse.

Ja ei ole kyllä nyt Bottaksellakaan helppoa. Omia mokia on tullut hänellekin mutta tuntuu että tällä kaudella kaikki ne harvat tekniset viat mitä Mersuihin on tullut osuu juuri Bottaksen autoon. Jos Hamilton itki koko viime kauden epäonneaan niin tällä kaudella tuntuu saavan kaiken korkojen kautta takaisin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kylläpä oli taas "hyvä fiilis" herätessä suoraan aika-ajoon kun luki, että Kimillekin on tulossa viiden ruudun rangaistus. "Kaikkien aikojen suomalaiskausi" pyöri taas päässä.

Valtterilta kyllä kelpo suoritus aika-ajoon. Hamilton on taas kerran ihan kingi, mutta hyvin tuli Valtteri ja toivottavasti saa sitä itseluottamusta vähän edes takaisin taas. Huomenna toivottavasti nousee podiumille asti.

Kimin olisi pitänyt kyllä ainakin Red Bullit voittaa tänään. Kai tuolta noin kympin paikkeilta sen muutaman sijan nousee, mutta ilman lottokisaa ei kyllä ole asiaa podiumille taistelemaan.
Toivottavasti Vettel pääsisi vaikka kärkeen, niin saataisiin jotain jännitettävää kisaan.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Saapa nähdä paljonko Hamiltonilla on paaluja, kun tämä hybridipelleily päättyy. Nyt jo uran 71. paalu ja jatkaa ainakin ensi kauden vielä Mersulla. Saa nähdä tuleeko kukaan ikinä rikkomaan tuota ennätystä enää. Voittoennätykseen sitten onkin matkaa vielä ja sen toivoisin pysyvän Schumilla. (Schumi 91, Hamilton 60)

Jotenkin näytti vähän siltä ettei Kimi saanut autostaan läheskään kaikkea irti, Vettelkin kuitenkin oli ihan reippaasti Red Bullien edellä. Ilmeisesti tuo auto parsittiin aika nopeasti kasaan kolmansista treeneistä, niin ei välttämättä ollut ihan täydessä iskukyvyssä. Singaporessa kisa kesti 100 metriä, Malesiassa ei sitäkään ja nyt varmaan iskee joku ripuli, ettei pääse koko rata-alueelle huomenna?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ja ei ole kyllä nyt Bottaksellakaan helppoa. Omia mokia on tullut hänellekin mutta tuntuu että tällä kaudella kaikki ne harvat tekniset viat mitä Mersuihin on tullut osuu juuri Bottaksen autoon. Jos Hamilton itki koko viime kauden epäonneaan niin tällä kaudella tuntuu saavan kaiken korkojen kautta takaisin.

Kovin merkittävää eroa ei kaksikon välillä ole ollut teknisten ongelmien suhteen. Kisoissa Bottas on kerran kärsinyt moottoririkon ja Hamiltonin autosta kertaalleen hajosi pääsuojus. Molemmat menettivät 15 pistettä noiden ongelmien takia. Bottaksella on kahdesti tullut 5 ruudun lähtöruuturangaistus tekniikkaongelmien takia ja Hamiltonille kerran. Sitäkin kai voi pitää loogisena, että Bottas kärsii oletusarvoisesti enemmän tekniikkamurheista, koska hänelle myös sattuu enemmän ajovirheitä kolarointien ja pyörähdysten muodossa, jotka ovat aina potentiaalisia vaurioiden aiheuttajia.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Taisi tulla Japanin kisasta suomalaisittain kaikkien aikojen heikki, oijjoi uijjui!!!!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Singaporessa kisa kesti 100 metriä, Malesiassa ei sitäkään ja nyt varmaan iskee joku ripuli, ettei pääse koko rata-alueelle huomenna?

Tai juuttuu aamulla johonkin Vettelin ja Verstappenin aiheuttamaan ruuhkaan matkalla radalle eikä ehdi ajoissa koko rata-alueelle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kovin merkittävää eroa ei kaksikon välillä ole ollut teknisten ongelmien suhteen. Kisoissa Bottas on kerran kärsinyt moottoririkon ja Hamiltonin autosta kertaalleen hajosi pääsuojus. Molemmat menettivät 15 pistettä noiden ongelmien takia. Bottaksella on kahdesti tullut 5 ruudun lähtöruuturangaistus tekniikkaongelmien takia ja Hamiltonille kerran. Sitäkin kai voi pitää loogisena, että Bottas kärsii oletusarvoisesti enemmän tekniikkamurheista, koska hänelle myös sattuu enemmän ajovirheitä kolarointien ja pyörähdysten muodossa, jotka ovat aina potentiaalisia vaurioiden aiheuttajia.

Joo, ei toki voi sanoa että Bottaskaan olisi juuri kärsinyt teknisistä ongelmista tällä kaudella mutta hitusen enemmän kuitenkin kuin Hamilton jonka kauteen on mahtunut hämmästyttävän vähän mitään teknisiä ongelmia. Mutta jos vertaa siis siihen miten Ferrareilla ja Red Bulleilla on ollut kaikenlaista ongelmaa niin nyt ei kyllä Hamilton voi valitella huonoa onneaan kuten viime kaudella. Ja tällä en siis yritä ottaa mitään häneltä pois, koska sellaista F1 on että joskus ongelmat kasaantuu ja joskus mennään ihan päinvastoin. Ärsytti vaan se jatkuva parkuminen viime kaudella ja yritys leimata Nico pelkäksi tuurimestariksi kun nämäkin ongelmat kuuluu lajiin ja välillä ollaan tosiaan ottavana osapuolena ja välillä hyödytään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Se ajaa Palmer huomenna sitten viimeisen kilpailunsa. Suzukan jälkeen Carlos Sainz ottaa ajohommat Renaultilla.
Nämä on nyt virallisesti vahvistettuina tallien toimesta.

Kai se Kvyat sieltä sitten palaa taas Sainzin tilalle. Kunnon tuolileikkiä nämä kuviot.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Se ajaa Palmer huomenna sitten viimeisen kilpailunsa. Suzukan jälkeen Carlos Sainz ottaa ajohommat Renaultilla.
Nämä on nyt virallisesti vahvistettuina tallien toimesta.

Kai se Kvyat sieltä sitten palaa taas Sainzin tilalle. Kunnon tuolileikkiä nämä kuviot.

Näin on nähtävä. Palmer on varsin sympaattisen oloinen kaveri, mutta laji on raaka. Muutamia väläyksiä siellä täällä, mutta eihän tuo kovin häävisti ole mennyt.

Ja nimenomaan tuolileikkiä, parempi että tuoli on perheen alla kun musiikki loppuu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se ajaa Palmer huomenna sitten viimeisen kilpailunsa. Suzukan jälkeen Carlos Sainz ottaa ajohommat Renaultilla.
Nämä on nyt virallisesti vahvistettuina tallien toimesta.

Kai se Kvyat sieltä sitten palaa taas Sainzin tilalle. Kunnon tuolileikkiä nämä kuviot.

Kvyatinhan piti ajaa muutenkin USA:n GP kun Gaslylla oli samaan aikaan Super Formulan finaalikisa Suzukassa. Mutta saas nyt nähdä miten Toro Rosso tuon kuvion järjestelee, eli kokeillaanko siinä toisessa autossa vielä jotain muuta kaveria vai jättääkö Gasly vaan tuon finaalikisan Japanissa väliin ja jatkaa toisessa Toro Rossossa.

Helmut Markohan jutteli tuossa muutama päivä sitten vähän siihen suuntaan että Kvyat saattaa hyvinkin saada vielä jatkaa ensi kauden Toro Rossolla. Marko kommentoi että Matsushita on vielä liian kokematon, ja kun vaihtoehdoksi tarjoiltiin mm. Wehrleinin, Ericssonin tai jonkun muun palkkaamista oman porukan ulkopuolelta, niin Marko kommentoi vaan että "We are Red Bull, we are different".
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin lisäkommenttina pakko todeta, että kaksikko Sainz-Hülkenberg on kyllä pirun mielenkiintoinen. Paha yhtään veikata kumpi on pitkässä juoksussa edellä.
Hulkenberg on mielestäni jopa hieman yliarvostettu ainakin tietyillä ulkomaisilla palstoilla, kuten Redditin formulaosiossa, mutta toisaalta on kyllä taas suhteellisen hyvä ja tasainen kuski joka tuo tasaisesti tuloksia.
Sainzissa on kyllä potentiaalia ja onhan tuo mielestäni ajanut tasaisen hyvin myös Toro Rossolla. Molemmilla toki tallikaverit Palmer ja Kvyat siinä rinnalla, joka tietyllä tavalla saattaa vääristää sitä kuvaa tai saada sen toisen näyttämään vähän "liiankin hyvältä".
Itse näen, että Sainzilla se upside on vähän korkeammalla kuin Hülkenbergillä, mutta aikahan tämänkin näyttää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hulkenberg on mielestäni jopa hieman yliarvostettu ainakin tietyillä ulkomaisilla palstoilla, kuten Redditin formulaosiossa, mutta toisaalta on kyllä taas suhteellisen hyvä ja tasainen kuski joka tuo tasaisesti tuloksia.

Samaa mieltä. Hulkki tekee kyllä tasaisesti tulosta mutta se joku tuntuu puuttuvan että ei saa itsestään irti niitä ihan huippusuorituksia. Ei minusta enää voi pelkän huonon kaluston ja huonon tuurinkaan piikkiin laittaa että kisoja on pitkälti toistasataa ja ei vielä yhtään podiumpaikkaa kun tallikaverit on niitä kuitenkin samalla kalustolla ajaneet muutamia. Minä näen tässä Hulk-Sainz -parissa paljon samaa kuin Hulk-Perez -parissa Force Indialla. Eli Sainz saattaa olla se joka keräilee välillä noita huippusijoituksia (ehkä jopa podiumeja jos Rellu tuosta vähän parantaa ensi kaudelle) mutta on hitusen verran virheherkempi eikä pysty pommittamaan pistesijoja ihan niin tasaisesti kuin Hülkenberg, joten loppujen lopuksi ovat pisteissä hyvinkin lähellä toisiaan ja tuuri esim. tekniikan kanssa saattaa kääntää tilanteen kumman tahansa suuntaan.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Hamilton laskettelemassa helppoon mestaruuteen ja alkukaudella dominoinut Ferrari on kompastumassa omiin jalkoihinsa, Singaporessa molemmat autot ulos ensimmäisellä kierroksella ja tuon jälkeen ei olla saatu toimimaan autoja kunnolla. Austin on perinteisesti ollut Mersulle vahva rata, joten eiköhän siellä varmistu Hamiltonin neljäs MM-titteli.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ferrarilta on kyllä hyvän alkukauden jälkeen levähtänyt pakka niin komeasti että ei kyllä onnistu muilta kuin italialaisilta. Heillä vaikuttaisi edelleen olevan nopein auto mutta tulokset on jääneet käsittämättömän heikoiksi viime kisoissa. Milloin mokaa kuskit, milloin hajoilee autot mutta koko ajan on kyllä jotain ylimääräistä ohjelmaa, ja Hamilton vaan kruisailee kaikessa rauhassa ja odottelee kun mestaruus tipahtaa syliin. Ei siinä etteikö Hamiltonkin olisi kesätauon jälkeen ajanut hyvin mutta jotenkin vähän liian kauniissa paketissa Ferrari tarjoilee mestaruuden hänelle.

Vaikka tuo Arrivabene vaikuttaa ihan hyvältä tyypiltä niin edelleenkin pitää sanoa että Ferrari kaipaisi ei-italialaista johtajaa joka pistäisi porukan kunnolla ruotuun ja pitäisi kaikkien fokuksen oikeissa asioissa. Tällä kaudella homma näytti menevän hyvin niin kauan kun Mersu oli ongelmissa oman auton kanssa ja hommat meni Ferrarin kannalta putkeen, mutta heti kun alkoi tulla vähän enemmän haastetta niin homma levähti käsiin ihan totaalisesti.

Toki Todtin aikana Ferrarilla hinkattiin liki yötä päivää ympäri Fioranoa jolloin iso osa pikkuvioista saatiin hiottua pois ihan vaan raa'alla työllä, mutta kyllä minä luulen että Todt (ja Brawn) oli myös sellainen johtaja joka sai pidettyä nämä käsienheiluttelijat kurissa ja kaikki keskittyivät kunnolla omaan tekemiseen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ferrarilta on kyllä hyvän alkukauden jälkeen levähtänyt pakka niin komeasti että ei kyllä onnistu muilta kuin italialaisilta. Heillä vaikuttaisi edelleen olevan nopein auto mutta tulokset on jääneet käsittämättömän heikoiksi viime kisoissa. Milloin mokaa kuskit, milloin hajoilee autot mutta koko ajan on kyllä jotain ylimääräistä ohjelmaa, ja Hamilton vaan kruisailee kaikessa rauhassa ja odottelee kun mestaruus tipahtaa syliin. Ei siinä etteikö Hamiltonkin olisi kesätauon jälkeen ajanut hyvin mutta jotenkin vähän liian kauniissa paketissa Ferrari tarjoilee mestaruuden hänelle.

Vaikka tuo Arrivabene vaikuttaa ihan hyvältä tyypiltä niin edelleenkin pitää sanoa että Ferrari kaipaisi ei-italialaista johtajaa joka pistäisi porukan kunnolla ruotuun ja pitäisi kaikkien fokuksen oikeissa asioissa. Tällä kaudella homma näytti menevän hyvin niin kauan kun Mersu oli ongelmissa oman auton kanssa ja hommat meni Ferrarin kannalta putkeen, mutta heti kun alkoi tulla vähän enemmän haastetta niin homma levähti käsiin ihan totaalisesti.

Toki Todtin aikana Ferrarilla hinkattiin liki yötä päivää ympäri Fioranoa jolloin iso osa pikkuvioista saatiin hiottua pois ihan vaan raa'alla työllä, mutta kyllä minä luulen että Todt (ja Brawn) oli myös sellainen johtaja joka sai pidettyä nämä käsienheiluttelijat kurissa ja kaikki keskittyivät kunnolla omaan tekemiseen.

Ajat on tietenkin muuttuneet mm. testauksen osalta mutta kyllähän Todt-Brawn-Schumacher-Barrichello yhdistelmä oli jotain maagista dominointia ? Vähän sama ku Mersu nyt.
Sen aikakauden Ferrari oli Ferrari ja tallissa taisi olla aika selvää kuka on kuka ja nykyinen taaperrus ei olisi ollut mahdollista ?
Miten ja kuka saisi palautettua Ferrarille Maranelloon sen saman aikakauden ?
Kuskeista se ei kyllä mun mielestä jää kiinni. Onko organisaatio nyt sellainen että kukaan ei oikein saa otettua oria suisista kiinni vaan kaikki koettaa juosta laukkaavan orin perässä ja miettivät mitä pitää tehdä ?
Nykyinen toiminta vastaa karusellin pyörittämistä tivolissa ja pelimannit soittaa hanuria (ei omaansa)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuskeista se ei kyllä mun mielestä jää kiinni. Onko organisaatio nyt sellainen että kukaan ei oikein saa otettua oria suisista kiinni vaan kaikki koettaa juosta laukkaavan orin perässä ja miettivät mitä pitää tehdä ?

Minusta tämä Ferrarin sekava tilanne näkyy myös Vettelissä, joka myöskin on sellainen kaveri joka tarvitsisi vähän suitsijaa ja rauhoittelijaa talliin. Vettelistä saadaan silloin paras irti kun hänet saadaan pidettyä rauhallisena ja keskittyneenä, eikä anneta sortua näihin typeriin ylilyönteihin ja yliaggressiiviseen ajamiseen kuten nyt parilla viime kaudella on nähty.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kylläpä lässähti MM-taistosta ilmat pihalle äkkinopeasti.

Singaporessa oli vielä tilanne se, että Hamilton johtaa MM-sarjaa kolmella pisteellä. Lähtöjärjestyksessä Vettel paalulla ja Hamilton viidentenä. No, ensimmäisen kierroksen jälkeen olikin Hamilton kärjessä ja siitä lähtien MM-sarja on valunut Vettelin käsistä totaalisesti.
Tiukan MM-taiston sijaan nähdään tiukka taisto kakkossijasta MM-taulukossa. Bottas enää 13 pistettä Vettelin perässä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kylläpä lässähti MM-taistosta ilmat pihalle äkkinopeasti.

Singaporessa oli vielä tilanne se, että Hamilton johtaa MM-sarjaa kolmella pisteellä. Lähtöjärjestyksessä Vettel paalulla ja Hamilton viidentenä. No, ensimmäisen kierroksen jälkeen olikin Hamilton kärjessä ja siitä lähtien MM-sarja on valunut Vettelin käsistä totaalisesti.
Tiukan MM-taiston sijaan nähdään tiukka taisto kakkossijasta MM-taulukossa. Bottas enää 13 pistettä Vettelin perässä.


Aika totaalinen muutos joo 3 kisan aikana. Malesiassa Vettel sentään pystyi hienosti nousemaan perältä ja sai MM-taistoon ehkä hieman vielä eloa. Suzukan jälkeen on kyllä melkoinen ihme jos vielä saadaan taistelu aikaan.
Vaatisi Hamiltonilta ainakin 2 keskeytystä ja Vettelin pitäisi olla top 3 niissä kisoissa ja ero pitäisi saada kavennettua n. 10 pinnaan ennen viimeistä kisaa
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Tiukka mm-taisto on tottakai tärkeä, mutta en kuitenkaan mestaria ole Vettelistä toivonut siitä syystä että Kimi pysyisi edelleen Ferrarin edellisenä mestarina. Ainakin se hyvä puoli tässä on, että Ferrarin ei tarvitse enää käyttää tallimääräyksiä, joten ehkä helpottaa Räikkösen loppukautta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samaa mieltä. Hulkki tekee kyllä tasaisesti tulosta mutta se joku tuntuu puuttuvan että ei saa itsestään irti niitä ihan huippusuorituksia. Ei minusta enää voi pelkän huonon kaluston ja huonon tuurinkaan piikkiin laittaa että kisoja on pitkälti toistasataa ja ei vielä yhtään podiumpaikkaa kun tallikaverit on niitä kuitenkin samalla kalustolla ajaneet muutamia. Minä näen tässä Hulk-Sainz -parissa paljon samaa kuin Hulk-Perez -parissa Force Indialla. Eli Sainz saattaa olla se joka keräilee välillä noita huippusijoituksia (ehkä jopa podiumeja jos Rellu tuosta vähän parantaa ensi kaudelle) mutta on hitusen verran virheherkempi eikä pysty pommittamaan pistesijoja ihan niin tasaisesti kuin Hülkenberg, joten loppujen lopuksi ovat pisteissä hyvinkin lähellä toisiaan ja tuuri esim. tekniikan kanssa saattaa kääntää tilanteen kumman tahansa suuntaan.

Tuntui että hulk oli parhaimillaan silloin kun rengaskuluma oli isompi, pystyi ajamaan pitkä stinttejä ja säästelemään renkaita ja nousemaan sen avulla. Nyt on nykyisillä rankailla hieman pulassa ja ei saa niin isoa hyötyä tuosta että säästelee renkaita. Tasainen mutta nykyiset säänötkään ei ehkä niin enää suosi. loistava kakkoskuski tallille kun tallille, mutta ei ehkä enää sitä ykköskuskin ja kärkikavereiten tasoa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuntui että hulk oli parhaimillaan silloin kun rengaskuluma oli isompi, pystyi ajamaan pitkä stinttejä ja säästelemään renkaita ja nousemaan sen avulla. Nyt on nykyisillä rankailla hieman pulassa ja ei saa niin isoa hyötyä tuosta että säästelee renkaita. Tasainen mutta nykyiset säänötkään ei ehkä niin enää suosi. loistava kakkoskuski tallille kun tallille, mutta ei ehkä enää sitä ykköskuskin ja kärkikavereiten tasoa.

Voi olla hyvinkin totta. On sellainen mielikuva että Hulk ajeli usein juuri hyvin erilaisilla taktiikoilla kuin muut ja napsi hyviä sijoituksia ihan sillä että pystyi venyttämään stinttejä niin paljon pidemmäksi kuin pahimmat kilpailijat. Hyvä ja luotettava kuljettaja joka tapauksessa keskikastin tallille koska kerää aina tasaisesti pisteitä, ja uskoisin että ehkä aavistuksen nopeamman (parhaimmillaan) ja räiskyvämmän Sainzin kanssa muodostaa hyvän parin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös