Formula 1 – kausi 2017

  • 320 824
  • 1 872

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Italian paskalehdistö yllättäen lyttäsi Räikkösen ja antoi arvosanaksi 6:n...
Vettelille ei annettu arvosanaa. Olisivat antaneet 4+. Mestari "tuhosi" autonsa...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Italian paskalehdistö yllättäen lyttäsi Räikkösen ja antoi arvosanaksi 6:n...
Vettelille ei annettu arvosanaa. Olisivat antaneet 4+. Mestari "tuhosi" autonsa...

No, ei Kimin viikonloppu tietysti mikään huippuhyvä ollut vaikka kisassa tekikin paljon ohituksia ja onnistui nousemaan muutaman pykälän. Mutta harjoituksissa ulosajo minkä takia piti vaihtaa vaihdelaatikko ja tuli lähtöruuturangaistus. Ei ihan nappiin mennyt aika-ajokaan joten yhdessä tuon lähtöruuturangaistuksen kanssa lähtöruutu jäi aika heikoksi. Ja ensimmäisellä kierroksella aavistuksen kömpelö ohitusyritys Hülkenbergista minkä seurauksena tippui keskikastiin. Vasta tuon jälkeen alkoi kulkemaan ja Kimi tekikin nipun hienoja ohituksia, mutta liikaa mahtui kyllä virheitä viikonloppuun ja sen takia sijoitus vasta viides vaikka kaluston puolesta mahdollisuudet olisi ollut huomattavasti korkeammallekin. Sanoisin että 6-7 ihan käypä arvosana tuosta viikonlopusta.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Italian paskalehdistö yllättäen lyttäsi Räikkösen ja antoi arvosanaksi 6:n....

Minusta ihan osuva numero. Räikköseltä ensin iso virhe harjoituksissa, jossa rikkoi autoa saaden lähtöruuturangaistuksen. Sitten itse aika-ajossa heikko suoirtus ja tosiaan vielä kisan ensimmäinen kierros kisassa vihkoon. Sen jälkeen hyvää suorittamista selvästi hitaampia autoja vastaan, mutta tietenkään kovin hyvää arvosanaa ei voi antaa, kun jää viidenneksi autolla, jolla nopeuden puolesta piti olla edellytyksiä ajaa voitosta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Minusta ihan osuva numero. Räikköseltä ensin iso virhe harjoituksissa, jossa rikkoi autoa saaden lähtöruuturangaistuksen. Sitten itse aika-ajossa heikko suoirtus ja tosiaan vielä kisan ensimmäinen kierros kisassa vihkoon. Sen jälkeen hyvää suorittamista selvästi hitaampia autoja vastaan, mutta tietenkään kovin hyvää arvosanaa ei voi antaa, kun jää viidenneksi autolla, jolla nopeuden puolesta piti olla edellytyksiä ajaa voitosta.

Joo, en kyllä itekkään 6 parempaa numeroa tästä viikonlopusta antaisi. Oikeastaan tuon harjoituksissa sattuneen tällin takia aika-ajotkin taisi mennä miten menivät, ei kauheasti ehditty hakea säätöjä kun piti saada vain auto kasaan.

Mutta tätä se Kimin kohdalla tuntuu olevan, jos mies on iskussa niin joku muu pettää, ja kun auto toimii niin Kimi mokaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Maikkarin sivuilla oli juttua et F1 olisi ehkä tekemässä paluuta Hollantiin ?
Kisa ajettaisiin ehkä katuradalla jos siis toteutuu...
Itse en toisaalta diggaa noista katuradoista. Monaco nyt on Monaco mutta mun mielestä kaikki katuradat ei vaan "toimi".
Valencia taisi olla suht. mielenkiintoinen rata
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en toisaalta diggaa noista katuradoista. Monaco nyt on Monaco mutta mun mielestä kaikki katuradat ei vaan "toimi".
Valencia taisi olla suht. mielenkiintoinen rata

Minun mielestäni taas Valencia oli umpitylsä rata jossa ei ikinä nähty mielenkiintoisia kisoja. Singapore on varmaan sieltä parhaasta päästä, Monaco on miljöönä hieno mutta aika on ajanut pahasti radan ohi ja kilpa-ajo siellä on mahdotonta. Baku on ihan OK. Sotshi, Melbourne, Kanada ja Yas Marina taitavat myöskin olla virallisesti katuratoja mutta ovat enemmän sellaisia "puistoratoja" kuin puhtaita katuratoja jossa rata on tehty täysin olemassa olevien katujen ja rakenteiden ehdoilla.

Jos F1 Hollantiin palaa niin tietysti näkisi mieluummin Zandvoortin ratana, mutta en dumaa tuota katurataakaan jos se on vaan hyvä. Ainakin katuradoissa on se hyvä puoli että ihan joka paikkaa ei pysty täydeksi lentokentäksi tekemään niin virheet kostautuu herkemmin kuin "tilkedromeilla".

Katuradoista varsin mielenkiintoiselta näyttäisi myös tämä Kööpenhaminan rata mitä on huhuttu myös kalenteriin kaudelle 2020 (muistaaksenI). Köpis on hieno kaupunki ja rataprofiili näytti kyllä varsin mielenkiintoiselta siltojen ylityksineen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Valencian viimeinen kisa oli kauden 2012 mielenkiintoisin, toki teknisten vikojen ja kolareiden edesauttamana. Muuten siellä ei sitten mitään tapahtunutkaan, mistä kertovat lukuisat maininnat puhuttaessa huonoimmasta F1-radasta koskaan.

Sitten muita aiheita: Toro Rosso on huhujen mukaan paikkaamassa Carlos Sainzin jättämää aukkoa Sebastien Buemilla, sillä Pierre Gaslyn täytyy hoitaa velvoitteensa Japanin Super Formula -sarjassa. Robert Kubicaa on huhuttu Torolle(kin), mutta hänen taustallaan vaikuttava Nico Rosberg tyrmäsi spekulaatiot.

Ihan jees, jos Buemi ajaa Sainzin tilalla Austinissa. Onhan Buemi tehnyt pitkän uran RB:n organisaatiossa ja pärjännyt hienosti Formula E -huristeluissa.

https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen...-etsimme-hanelle-korvaajan/6613010#gs.hvJn6R8 (Linkki Maikkarin juttuun Toro Rossosta)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitten muita aiheita: Toro Rosso on huhujen mukaan paikkaamassa Carlos Sainzin jättämää aukkoa Sebastien Buemilla, sillä Pierre Gaslyn täytyy hoitaa velvoitteensa Japanin Super Formula -sarjassa. Robert Kubicaa on huhuttu Torolle(kin), mutta hänen taustallaan vaikuttava Nico Rosberg tyrmäsi spekulaatiot.
)

Voisi äkkiseltään kuvitella että autoon pitäisi hieman muutoksia tehdä jos Kubica meinasi ajaa ja ehkä hieman poissuljettu vaihtoehto ja ehkäpä tuo kunto on myös lopulta hieman kysymysmerkki vaikka testejä paljon ajeltu ja vakuuteltu, lienee siinä lopulta joku syy miksei renaultille tullut (toki tuli muitakin kuskeja tarjolle ) .
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo uutinen vahvistanee nyt sit sen että Kvyatin ura RedBullin ohjelmassa taitaa olla lopullisesti kuopattu...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on Torolla hyvä paikka katsoa onko Kvyatista enää F1-kuskiksi ja vertailla samalla Buemiin, joka lienee yksi tallin ensi kauden vaihtoehdoista. Buemi on tehnyt sähköformuloissa hyvää työtä ja on näitä Red Bullin omia kuljettajia joten olisi aika luonnollinen valinta toiseen autoon mikäli vaan pystyy pitkän tauon jälkeen löytämään vauhdin. Gasly lienee melko varma tapaus toiseen autoon joten jos Kvyat ei nyt pysty näyttämään selvää nopeuseroa Buemiin nähden ja ajamaan virheetöntä kisaa, niin venäjän torpedon F1-ura saattaa olla siinä. Ainakin Red Bullin omistamissa talleissa.

Toro Rosso alkaa rakentamaan ensi kaudella Hondan kanssa uutta joten talli tarvitsee ainakin toiseen autoon luotettavan kuljettajan joka pystyy myös antamaan hyvin palautetta autosta, joten Buemi kyllä tuntuisi siinäkin mielessä aika hyvältä valinnalta jos ja kun RB ei halua oman ohjelman ulkopuolelta kuljettajaa ottaa. Jatkuvasti kolaroiva ja ulos suistuva Kvyat ei kyllä varmaan hirveästi kehitystyössä tallia auttaisi.

Kubica olisi kyllä todella mielenkiintoinen vaihtoehto myös, mutta Rosberg ainakin tyrmäsi tuon että Kubica olisi Austiniin tulossa ajamaan tällä aikataululla. Toivottavasti Toro Rosso/Red Bull ainakin antaisi mahdollisuuden Kubicalle ensi kautta ajatellen, koska edelleenkin sanon että isosta riskistä huolimatta Kubica on myös valtava mahdollisuus. Pitkään italiassa asunut ja sujuvaa italiaa puhuva Kubica varmaan sopisi aika hyvin italialaistaustaiseen tiimiin jossa käsittääkseni edelleen paljon italialaista henkilöstöä ja päämajakin Faenzassa, ja Kubican comeback-tarina olisi niin hieno että Red Bull saisi siitä varmaan markkinoinnillisestikin paljon irti. Ja vaikka Kubican kohdalla onkin iso riski niin riski olisi myös lähteä kauteen kaksikolla Gasly-Kvyat koska Gasly on vielä keltanokka jonka tasoa ei olla nähty ja Kvyatin taso on valitettavasti nähty ja torpedo on varsin epävarma ja henkisesti totaalisen lyöty kuljettaja. Ja oma riskinsä on Buemissakin joka ei kuitenkaan ihan huipputasolle ykkösissä koskaan noussut ja on ajanut F1-kisan viimeksi vuonna 2011.

EDIT: Minusta Toro Rosson kannattaisi katsella kyllä myös Jean-Eric Vergnen suuntaan. Vergne teki kuitenkin hyvää työtä Torolla ja ajoi varsin tasaisesti Ricciardon kanssa, ja löi selvästi Kvyatin tämän debyyttikaudella. Tuossa vaiheessa vaan Red Bullin kuljettajatilanne oli aika päinvastainen kuin nyt, että lupauksia oli riveissä vähän liikaakin ja kun Verstappenille piti järjestää pikaisesti paikka ykkösistä niin Vergne joutui lähtemään hyvistä suorituksista huolimatta. Hän on kuitenkin ajanut kilpaa myös näillä hybridihärpäkkeillä ja taukoa ykkösistä ei vielä ole kovin paljoa niin Vergne voisi olla se riskittömin vaihtoehto kaikista. Ehkä jopa nopeudeltaan paras?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toro Rosso onkin nyt sitten tekemässä astetta yllätyksellisempää kuskivalintaa kun Gaslyn tilalle Austiniin onkin tyrkyllä uusiseelantilainen Brendon Hartley, joka on ajanut viime vuodet lähinnä tuolla endurance-puolella Porschen tiimissä. On toki Le Mans -voittaja tältä vuodelta mutta on ollut Red Bullin ja Toro Rosson testikuljettaja niinkin kauan aikaa sitten kuin 2009-2010 ja ajanut viimeksi F1-autoa vuonna 2012 Mersun testissä. Red Bull pudotti hänet junioriohjelmastaan juuri tuon vuoden 2010 jälkeen joten aika yllättävää että tässä vaiheessa ovat kiinnostuneita ottamaan Hartleyn Toro Rossolle, varsinkin kun ovat kuulemma kiinnostuneita palkkaamaan Hartleyn myös ensi kaudelle Kvyatin tilalle. Sen verran on vielä sopimuksellisia mutkia matkassa, kun Hartley on ollut lähellä Indy-diiliä Ganassin kanssa, että Sebastien Buemi on Toro Rossolla backup-planina ainakin Austinin kisan osalta.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Millonkahan Heikki Kovalaisen nimi otetaan esiin. Hyvät näytöt Lotuksella eivät varmasti ole jääneet ilman huomiota.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Millonkahan Heikki Kovalaisen nimi otetaan esiin. Hyvät näytöt Lotuksella eivät varmasti ole jääneet ilman huomiota.

Kyllähän Heikki oli kiinnostunut myös Rosbergin paikasta, mutta ei näytöt aivan riittäneet. Ei sillä, ei formuloihin ihan joka jamppa nouse. Helppo naureskella Kovalaiselle, kun verrokkina oli Räikkönen, joka aikanaan oli ihan kirkkainta eliittiä. Väitän että Kovalainen pärjäisi siinä missä joku Ericsson.

Suomalaiset on vain tottuneet liian hyvään. Jännä nähdä miten käy, jos Valtteri joutuu lähtemään mersulta huonompaan talliin, ja Kimi lyö hanskat naulaan. Kestääkö lajin suosio, kun suomalaisia ei voitosta aja. Noh, on tässä vielä onneksi kausi 2018 jäljellä.

Pakko muuten kehua tuota formuloiden uudistunutta ilmettä sosiaalisessa mediassa! Jatkuvasti jotain pieniä haastatteluja, nähdään kuvaa palavereista jne. Aivan eri planeetalta mitä seniilin aikana, jolloin videoita poistettiin YouTubesta.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Kyllähän Heikki oli kiinnostunut myös Rosbergin paikasta, mutta ei näytöt aivan riittäneet. Ei sillä, ei formuloihin ihan joka jamppa nouse. Helppo naureskella Kovalaiselle, kun verrokkina oli Räikkönen, joka aikanaan oli ihan kirkkainta eliittiä. Väitän että Kovalainen pärjäisi siinä missä joku Ericsson.

Suomalaiset on vain tottuneet liian hyvään. Jännä nähdä miten käy, jos Valtteri joutuu lähtemään mersulta huonompaan talliin, ja Kimi lyö hanskat naulaan. Kestääkö lajin suosio, kun suomalaisia ei voitosta aja. Noh, on tässä vielä onneksi kausi 2018 jäljellä.

Komppaan. Periaatteessa kaikista maailman rattimiehistä vain 20 parasta pääsevät ajamaan kuninkuusluokassa, eli aika tiheän kamman läpi mennään. Ja tämän jälkeenkin aika moni kuljettaja jää ilman voittoa, paalupaikkaa ja/tai palkintopallisijoitusta. Kovalainen pystyi saavuttamaan urallaan noista mainituista kaiken.

Yleensä mestaruuden voittamiseksi täytyy olla vähän kusipää. Ja viime vuosien mestareista pitää mennä aika pitkälle, että tuo sanonta ei pidä paikkaansa. Itse menisin vuoteen 1998 ja 1999. Kovalaiselta puuttui jotain, ehkä kyynärpäitä olisi voinut olla enemmän.

Tuo Toro Rosson kuskikuvio kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta. Vaikea uskoa, että F1-maailmaan voidaan tulla lähes kylmiltään tuolla tavoin puskista.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
No joo eihän se Kovalainen ihan surkea ollut tai sitten taustajoukot hoiti hommat aikanaan hyvin kun pääsi Mclarenille asti.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Yleensä mestaruuden voittamiseksi täytyy olla vähän kusipää. Ja viime vuosien mestareista pitää mennä aika pitkälle, että tuo sanonta ei pidä paikkaansa. Itse menisin vuoteen 1998 ja 1999.
Räikkönen? Ei kuitenkaan pahemmin tainnut politikointia harrastaa ja Massallakin oli ihan yhteneväiset mahdollisuudet ajaa voitosta, mutta Räikkönen oli vaan selkeästi parempi.

Jenson Buttonia on myöskään pitäisi mitenkään erityisen kusipäisenä hahmona, Barrichello taisi saada ihan yhtäläiset mahdollisuudet kohti mestaruutta, mutta Button oli lopulta tasaisempi.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Räikkönen? Ei kuitenkaan pahemmin tainnut politikointia harrastaa ja Massallakin oli ihan yhteneväiset mahdollisuudet ajaa voitosta, mutta Räikkönen oli vaan selkeästi parempi.

Jenson Buttonia on myöskään pitäisi mitenkään erityisen kusipäisenä hahmona, Barrichello taisi saada ihan yhtäläiset mahdollisuudet kohti mestaruutta, mutta Button oli lopulta tasaisempi.

Olet oikeassa Buttonin suhteen. Button tosiaan unohtui, joten lisään hänet listalle. Mielestäni Räikkösellä on mielestäni juuri sopivasti kusipäisyyttä etenkin parhaina päivinään. En pysty Räikköstä herrasmiehenäkään pitämään. Hieno mies hän on. Todellakin toivon, että ensi kaudella Kimi juhlisi mestaruutta ja voisi poistua kuvioista mestarina.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Räikkönen? Ei kuitenkaan pahemmin tainnut politikointia harrastaa ja Massallakin oli ihan yhteneväiset mahdollisuudet ajaa voitosta, mutta Räikkönen oli vaan selkeästi parempi.

Sehän siinä oli, että Räikkönen ei ollut selkeästi Massaa parempi vaan täysin tasaveroinen. Toi oli Schumin dominoinnin jälkeen shokki kun kuviteltiin Räikkösen olleen yhtä hyvä kuski. Massahan joutui auttamaan Kimiä jo hyvissä ajoin mestaruuskaudella, mistään selkeästä paremmuudesta ei todellakaan voi puhua. Pikemminkin ero oli hiuksenhieno Räikkösen eduksi.
 

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Toro Rosso vahvisti Hartleyn ajavan ensi kisassa. Muistaakseni aikoinaan pidettiin lupaavana kuskina, mutta asenteen takia tiputettiin RedBullilta ulos. Erikoista että saa nyt uuden mahdollisuuden. Täytyy vaan toivoa ehjää viikonloppua molemmille kuskeille, jotta voi vähän vertailua tehdä Kvyatiin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kova veto kyllä Red Bullilta ottaa Hartley Toro Rossolle. Toki hän on tehnyt kestävyyskisoissa hyvää tulosta, mutta ikää on debytantille paljon (27) ja Buemi näytti alkuun olevan hyvin vahvoille tuolle paikalle. Mutta antaa Hartleyn näyttää kyntensä sekä Austinissa että mahdollisesti ensi kaudella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, Hartleyhan sieltä sitten vahvistettiin. Tuli kyllä totaalisen puun takaa tämä veto, tuskin oli kovinkaan monessa spekulaatioissa mukana Hartleyn nimeä. No, uusia nimiä on aina mielenkiintoista nähdä, varsinkin kun ovat vielä ihan tasokkaita kilpa-ajajia eikä mitään Yuji Iden kaltaisia räpeltäjiä. Ainakin Hartleylla ihan kovia näyttöjä WEC:n puolelta. Ihan jännä nähdä miten pärjää Kvyatia vastaan, ja toisaalta jännä nähdä miten Kvyat ottaa tämän tilanteen ja sen tuomat paineet. Paheneeko henkinen lukko entisestään ja tuloksena taas romua?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän se taas voidaan todeta, että formuloissakin on kaikki mahdollista. Di Resta ajanut kilpailun, Hartley ajaa kilpailun ja Kubicakin pyörii ainakin huhuissa taisteluissa kisakuskin paikoista.

Oli kyllä todellinen jokeri tämä Hartleyn ajaminen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Siellä on näköjään kokeiltu harkoituksissa uudenlaisia mikkejä Force Indian autoissa äänitehosteiden lisäämiseksi.

Kyllähän tuo paremmalta kuulostaa kuin ennen, toki varsin kimeä tuo ääni kiihdytyksissä. Vaihteita vaihtaessa murisee vehkeet kyllä mukavasti

Ensimmäinen linkki vie Twitteriin, jossa heikkolaatuinen video Perezistä kierroksella, toinen linkki vie Streamableen, jossa parempi laatu, mutta Perez tulee varikolle suht hitaasti:

https://twitter.com/ivan_metalero/status/921491694146674689

https://streamable.com/0awkv
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös