Valtterillahan on tuntunut olevan erityisesti Kimin suhteen kyynärpäitä liikaakin (voi olla puhdasta sattumaa), mutta tosiaan muuten nykyajan trendi eli päivänselvät kiilailut ja radalta ulosajattamiset (nykysääntötulkintojen mukaan toki ihan ok ajoa useimmiten...) puuttuvat. Eivätkä caset Kimin kanssa mitään verstappeneita ole olleet, mutta härskiä ja ajattelematonta ajoa kuitenkin.
Mutta niin kuin live-seurantaan tuli laitettua joukon jatkoksi, niin melkoisen totaalinen tasonpudotus iskenyt Bottakseen kesätauolla. Autoa muutettu ilmeisen olennaisesti ja puihin mennyt Valtterin kannalta. Puheet ja harkinta ajotyylin muuttamisesta lienee kiikkumista hyvin ohuella oksalla ja jotenkin todennäköisyyksien puolesta veikkaisin, että keskimäärin ajotyylin yhtään suurempi mukauttaminen auton muuttuneisiin ominaisuuksiin ei ole toimiva tapa menestyä. Tietysti kuskit ovat erilaisia ja joillakin sitä "ikkunaa" on enemmän kuin toisilla. Kimin ikkuna esim. ainakin sitten McLaren-aikojen ollut turhan kapea, että saa sen viimeisen loiston mukaan ajamiseen. Toisaalta Kimi on vaikuttanut aina satavarmalta siitä, että paras tapa pitkällä tähtäimellä on säätää aina nimenomaan autoa, eikä yrittää mukautua. Onkohan minkä verran onnistuneita esimerkkejä päinvastaisesta eli Bottaksen arvuuttelua tukevaa aineistoa, että ajotyyliä kannattaisi muuttaa?
Faneille on harmillisesti äärimmäisen vaikea arvioida kenelle ja millä motiiveilla päivityspaketteja on tehty, kun avoimesti julkisuuteen ei tietoja hihku (varsinkaan etukäteen suunniteltavista muutoksista). Kilpailu on tietysti kovaa ja pakko salailla kaikkea mahdollista. Kuljettajat itse toistelevat vaikeuksissa ollessaan, että tiedän mitä pitää muuttaa, mutta perseellään auton säädettävyys/säädöt silti on kisasta toiseen, eikä kulje. Ja taustat miksi muutokseen on päädytty jäävät hämäriksi/foliohattuilun varaan. Vaikutus on huima ja ratkaiseva tuolla tasolla käykö se auto käteen ja löytyykö säädöissä varaa muutoksiin.
Bottaksen kohdalla entistä huolestuttavampaa ehkä onkin se, jos Valtteri puhuu totta, kun sanoo, että eivät ole paikallistaneet ongelmaa tarkemmin. Tiedä häntä sitten mikä on totuus. Kimin vakiolausehan taas on kymmenissä kisoissa ollut, että tiedetään missä mättää, mutta korjaaminen kestänyt vähintään sen viisi kisaa aina...
Kimin uralla tosiaan rouva Fortuna on päättänyt, että vuoden 2007 kauden lopetus kattaa loppujen vajaan 15 kauden verran erinäköistä epäonnea. Malesiassa olisivatkin tähdet olleet liian hyvin kohdallaan, kun Vettel oli jäänyt liian kauas tallimääräyksiä ajatellen ja auto "mintissä", mutta fortunalla oli melkoinen ässä hihassa Singaporen jatkoksi. Melkoisen masentavat kaksi kilpailua suhteessa kuskin omaan suorittamiseen ja mihin olisi ollut saumat = noll poäng. Varmaan jokin vastaava epäonnen keskittymä löytyy McLaren-ajoilta, mutta veikkaan, että aika korkealle Kiminkin saldossa Singapore-Malesia 2017 menee. Pahimmin tällä kaudella teknisistä murheista kärsinyt Verstappen sai Malesiassa balsamia haavoille oikein tuhdisti kerralla, mahtava ajo häneltä. Tai no, Alonson Hondahan se on tainnut jopa Verstappenin autoa useammin "hajota"... :)