Formula 1 – kausi 2017

  • 320 827
  • 1 872

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Hamilton pelasi tällä viikolla täysin eri tavalla kuin Vettel viime kisassa. Antoi Verstappenin mennä ja varmisteli hyvät pisteet, eli mukavan pistepotin. Vettel sen sijaan otti riskin, olisi voinut lähdössä pudota Singaporessa sijalle kolme, ja tämän jälkeen olisi ollut koko kisa aikaa.

Stroll ja Vettel törmäili. Osittain molempien syytä, mutta enemmän Strollin. Ethän sinä nyt voi vaihtaa linjaa katsomatta mitä siellä on. Perus kaistanvaihto kansankielellä sanottuna.

P.S. Kimi olisi tänään voittanut.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Bottas luultavasti ajaa sen perusvarman prosenttiajon tuoden auton maaliin sijalla 5.
Bottas ei petä. Ihan uskomattoman hmv-kuljettaja ollut kesätauon jälkeen, mihin se vauhti katosi?

Suurin kiima tietysti kisasta meni jo startissa, kun Kimin auto työnnettiin pilttuuseen. Jossitella voi taas, että olisi ollut voitto lähes todennäköinen. Vettel painoi sitten kisan nopeimpia kierroksia alusta loppuun ja toi aika helpostikin auton neljänneksi.

31(?) pistettä nyt ero MM-taistelussa Hamiltonin hyväksi ja 5 kilpailua jäljellä. Yksi keskeytys tuohon Hamiltonille ja voitto Vettelille, niin kaikki on taas auki. Hamiltonilla on ollut niin vähän vastoinkäymisiä tällä kaudella, joten pakkohan silläkin on jossain vaiheessa napsahtaa.

EDIT: Eipä tullut Vettelille tai Strollille mitään tuosta kolarista ja hyvä niin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkohan Kimin autoon tehty joku ohjausnappi "hajoa" jos se on Vettelin edellä kisassa kun jatkuvasti hyviä aika-ajo suorituksia ja aina kun pääsee eturiviin niin jotain tapahtuu. Siinä missä kimi on jopa Vetteliä niskanpäällä ollut ja pystyisi auttaan jos ja kun auto vaan saisi maaliin niin Bottas on jäänyt ihan pihalle Hamiltonin vauhdista. Jopa ihan ulkona.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vaikka Salo viihdyttävä kommentoija onkin, niin ei tuota selkeää erektiota aina kun pääsee puhumaan Ferrarista jaksa. Kaikki objektiivisuus katoaa ja vetää Oikarisen ja Juuselan vielä mukaansa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
MTV3 kirjoitti:
Bottas sai Mercedekseltä huonot päivitykset – "Ei vain ollut vauhtia"
....
Mercedes oli asentanut Bottaksen autoon uudet päivitykset, mutta Hamilton kilpaili yhä vanhoilla säädöillä.

– Meille tuli tänne päivityspaketti, mutta siitä ei olla varmoja, onko se parempi vai ei. Todennäköisesti ei ole, totesi Bottas.
Yllättäen pöllölaakso sai tuonkin tallin syyksi. Hamiltonhan vaihtoi lauantaina takaisin vanhaan pakettiin ja se osottautui nopeammaksi. Bottas itse pysyi uudessa päivityspaketissa ja olisi kai saanut itsekin vaihdettua vanhempaan, jos olisi vaan halunnut.

Bottaksen olisi nyt hyvä saada vauhtia lisää ihan kärkitaistelun hämmentämistä ajatellen. Nyt ajaa lähinnä kärjen ulkopuolella ja tuo vain varmat pisteet kotiin, mikä sopii tietysti Mersulle varsin hyvin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Miksi minä oikein katson tätä paskaa, sitä sai taas miettiä.

Tänään olisi ollut se päivä, jolloin Kimi Räikkönen palaa voittokantaan, mutta eipä päässyt Kimi edes sataa metriä tänään. Kyllä tässä alkaa aika loppua, mikäli Räikkönen enää mielii tänä vuonna voittaa, kun RB on piristynyt, eikä Vettel ole jäänyt tuhottoman kauas Hamiltonista.

Mitä Valtterille on tapahtunut? Ajo on ollut kesätauon jälkeen aneemisempaa kuin Michael Nylanderin pelit Jokeri-paidassa, mitä nyt Monzan MOOTTORIradalla pääsi toiseksi ja Singaporessa surullisenkuuluisan alun jälkeen kolmanneksi. Eräs nimimerkki toki lienee erittäin tyytyväinen tähän kovalaismaiseen suorittamiseen...

Löytyi tuolta tosin jotain iloittavaakin: Vandoorne ajoi uransa parhaan kilpailun olemalla seitsemäs. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, mihin Stoffel pystyy ensi vuonna, kun otteet ovat parantuneet koko ajan eikä Kuljettajajumala enää rökitä 100-0 viikosta toiseen.

PS: Salon voi ohjata Tallinnan laivalle, koska hän ei yksinkertaisesti osaa muodostaa ehjiä lauseita. Ärsyttävää kuunneltavaa, kun koko ajan takkuaa. Joko aika olisi kypsä JJ:n paluulle?
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Yllättäen pöllölaakso sai tuonkin tallin syyksi. Hamiltonhan vaihtoi lauantaina takaisin vanhaan pakettiin ja se osottautui nopeammaksi. Bottas itse pysyi uudessa päivityspaketissa ja olisi kai saanut itsekin vaihdettua vanhempaan, jos olisi vaan halunnut.
Näinköhän olisi saanut vaihettua. Eiköhän siellä ajatettu kakkoskuskia uudella setillä, että se saadaan sitten korjattua kinkulle seuraavaan kisaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näinköhän olisi saanut vaihettua. Eiköhän siellä ajatettu kakkoskuskia uudella setillä, että se saadaan sitten korjattua kinkulle seuraavaan kisaan.

Näin taisi itse Bottas sanoa että olisi saanut vaihtaa takaisin vanhaan, mutta voihan se olla että Mersulta on "vahvasti suositeltu" Bottakselle että pysyisi tässä uudessa, koska samalla talli saa hyvää dataa näiden pakettien eroista ja toisaalta testiä siitä mitä pitää tehdä että se saadaan toimimaan paremmin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllä Bottaksella on nyt oikeasti ongelmia joko itseluottamuksen tai auton kanssa. Ennen kesätaukoa aika-ajot olivat tallikaverien välillä 6-5 Lewikselle, eli todella tasaista (Hamilton toki kisoissa selvästi parempi), nyt jäädään lähes sekunti tallikaverista. Suzuka tulee varmaan liian nopeasti, mutta sen jälkeen Bottaksen on kerättävä itsensä tuosta suosta, jossa on. Kyllähän Hamilton on parempi kuski, se on selvää, mutta ei se ero noin kova voi olla. Mersu myös tekee päätöksen 2019 kuskeistaan takuuvarmasti jo alkuvuodesta ja jos Bottas kyntää vielä silloin samalla tavalla niin paikka keskikastin tallistakin tuntuisi lottovoitolta. Räikkönenhän ei tuolloin enää formuloissa ajele, joten olisi sääli katsella taas kisoja ilman suomalaisväriä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä Bottaksella on nyt oikeasti ongelmia joko itseluottamuksen tai auton kanssa.

Monesti se on niin että ensimmäinen johtuu jälkimmäisestä. Eli kun autoa ei saa mieleisekseen niin siihen ei ole silloin myöskään täyttä luottoa ja se alkaa näkymään välittömästi kellossa. Ja kuljettaja joutuu muutenkin helposti vähän hakoteille kun yrittää joko epätoivoisesti kaikenlaisia säätöratkaisuja ja muutoksia omaan ajamiseensa jotka ei välttämättä sovi oikein yksiin sen kanssa mikä tulee suoraan selkärangasta. Nämä Bottaksen vaikeudet ajoittuu nyt niin selkeästi tuohon kesätauon jälkeiseen aikaan niin voisi veikata että siellä on tehty autoon joku sellainen päivitys jonka kanssa hän ei nyt ole sinut kun taas Hamilton on päässyt tuosta alkukauden ailahtelevuudesta ja jatkuvista säätöongelmista eroon ja löytänyt melko hyvän ja tasaisen suoritustason.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vaikka Maikkari kuinka hehkutti kuskimestaruuden olevan vielä jännittävä, niin se kyllä vaatii käytännössä Hamiltonille yhtä keskeytystä enemmän kuin Vettelille. Muutenhan Hamiltonille riittää esimerkiksi että voittaa Vettelin yhdessä kisassa sijoituksissa niin että saa 2 pistettä enemmän ja ajelee lopuissa kakkoseksi Vettelin voittaessa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Vaikka Maikkari kuinka hehkutti kuskimestaruuden olevan vielä jännittävä, niin se kyllä vaatii käytännössä Hamiltonille yhtä keskeytystä enemmän kuin Vettelille. Muutenhan Hamiltonille riittää esimerkiksi että voittaa Vettelin yhdessä kisassa sijoituksissa niin että saa 2 pistettä enemmän ja ajelee lopuissa kakkoseksi Vettelin voittaessa.

Joo, kyllä se melkoisen ihmeen vaatii että Vettel mestaruuden voittaisi. Hamilton pelasi varman päälle ja maximoi tuloksen. Vettel veti Singaporessa riskillä ja jäi pisteittä. Kyllä tuo Hamilton on kova kuski, oli persoonana kuinka ärsyttävä tahansa.

Ja Bottaksen täytyy kyllä parantaa ja paljon. Nyt tuo touhu on melko surullista, ei voi ottaa sekunnilla takkiin kierroksella. Jos tuo meno ei tuosta muutu niin ei tarvi paljoa jatkoja Mersulla miettiä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
...niin se kyllä vaatii käytännössä Hamiltonille yhtä keskeytystä enemmän kuin Vettelille.

Näin on. Mutta ei tuo peli Vettelin kannalta missään nimessä menetetty ole. Hamilton on vetänyt tämän kauden läpi käytännössä ilman mitään isompia ongelmia ja yhtään keskeytystä ei vielä ole, joten se "tilastokeskeytys" saattaa vielä hyvinkin tulla. Vettelin pitää vaan käyttää se maksimaalisesti hyväksi jos se keskeytys tulee. Muutenhan Ferrarin tilanne vaikuttaisi sikäli hyvältä että auto näyttää kyllä nopeammalta kuin Mersu tällä hetkellä, ja Ferrarin kannalta myös tuo Red Bullin parantunut nopeus tietää hyvää koska haastavat jo ihan tosissaan Mersua ainakin joillakin radoilla.

Mutta Ferrarin ja Vettelin pitäisi lopettaa myös tämä ilmaisten lahjojen jakelu Hamiltonille jos haluavat mestaruudesta vielä taistella.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Bottaksen mietteitä:

"– Tämä on ollut urani vaikeinta aikaa. Haluan vain suoriutua hyvin, mutta en ole onnistunut siinä vähään aikaan erinäisistä syistä, Bottas kommentoi ESPN:n mukaan.
– Päälläni on monta kysymysmerkkiä, sillä Lewis on esiintynyt viime kisoissa vahvasti ja ero välillämme on kasvanut. Minun on saatava kurssi kääntymään nopeasti, sillä jos ajan jatkossakin tällaisia kisoja, se ei ole hyväksi kenellekään, suomalaiskuski ruotii avoimesti.

Bottaksen seuraava tavoite on saada niin sanotusti pää peliin mukaan.
– Se saattaa kuulostaa oudolta, mutta tämä laji on erittäin herkkä henkisellä puolella. Sinun täytyy olla täysin fokusoitunut, jos haluat olla nopein. Se ei ole siis optimaalinen tilanne, jos et tunne olevasi staprosenttisessa iskussa istuessasi autoon, Bottas summaa."
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta Ferrarin ja Vettelin pitäisi lopettaa myös tämä ilmaisten lahjojen jakelu Hamiltonille jos haluavat mestaruudesta vielä taistella.

Joo no luulempa että suomalaiset voi olla tässä taistelussa aika tärkeitä, esim. tänään jos olisi Kimi pystynyt olemaan mukana kärkinelikon taistelussa niin olisi vienyt tärkeitä pisteitä ja jopa pystynyt ehkä taktikoimaan Vettelin korkeammalle, juuri niitä tärkeitä pisteitä että ero olisi alle 25 pisteen, mutta ei niin ei. Toisaalta taas Bottaksen vauhti oli niin hukassa että olisi pitänyt pystyä vähintään hidastamaan vetteliä niin ettei ricardoa saanut kiini.
 

Byvajet

Jäsen
– Se saattaa kuulostaa oudolta, mutta tämä laji on erittäin herkkä henkisellä puolella.

Kun kirjoittelin tähän ketjuun, että toivottavasti Bottas osaa tyytyä kakkoskuskin rooliinsa, jotta henkiset paineet eivät kasva liiaksi ja suoritustaso säilyy, sain vain vittuilua osakseni. Olisiko nyt sitten kuitenkin käynyt niin, että kun vastassa on supernopea tallikaveri, niin paketti rupeaa hajoamaan.

En usko, että kysymys on ainoastaan henkisistä seikoista, mutta tuskin ne merkityksettömiäkään ovat. On pirun vaikea säilyttää henkinen vakautensa, jos tavoitteena on voittaa tallikaveri samaan aikaan, kun takaraivossa jyskyttää tietoisuus, että oikeasti olen vain hitaampi.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Todella harmillista, ettei Kimi päässyt tänään starttaamaan. Uskomatonta, miten huono tuuri voi yhdellä miehellä käydä. Milloin kisan sotkee Ferrarin taktiikat, milloin Verstappen tai joku muu kuski ja nyt taas vaihteeksi auto ei toimi. Kyllähän se tylsältä tuntui katsella kisaa ilman Kimiä, vaikka omalla suosikkiradallani ajettiinkin (valitettavasti viimeistä kertaa). Kuten joku jo sanoikin, olisi tänään se voitto ollut todellakin odotettavissa, mutta kun ei niin ei. Toivottavasti Kimi saisi näiden reilun 20 kisan aikana sen yhden voiton vielä otettua, sitä ainakin itse toivon sydämestäni. Olettaen siis, että Kimi ensi kauden jälkeen lopettaa. Olisi Kimikin ensimmäistä kertaa vuosiin tyytyväinen kisan jälkeen. Ensi viikolla ajetaan taas, tällä kertaa Suzukassa. Ferrarit oletettavasti vahvoilla sielläkin, josko silloin sitten olisi Kimin vuoro, tai sitten ei.

Mestaruustaisto käy kuumana ja itse olen kyllä ehdottomasti Lewiksen junassa. Ferrari ja Vettel molemmat aina olleet inhokkejani, joten valinta on helppo. Hyvä kuitenkin, että taisto on yhä elossa, tuo ehdottomasti lisää jännitystä ja mielenkiintoa kauden viimeisiin kisoihin.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Kun asiasta oli puhe niin piruuttani laskin että kuinka monta kertaa suomalaiset ovat edesauttaneet tallikaveriaan mestaruustaistossa tällä kaudella. Tämä siis tarkoittaen että Räikkönen on Hamiltonin edellä tai Bottas Vettelin. Päädyin 6 - 3 lukuihin Bottaksen hyväksi. Todellisuudessa tämä ei ole kyllä ihan näin yksinkertaista vaan nuo pitäisi laskea ihan pisteiden muodossa. Mutta väitän että tämä saattaa mennä vielä selvemmin Bottakselle kun tuossa oli nuo muutama kisa missä Hamilton oli vähän pihalla ja kärki oli Bottas - Vettel.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kyllä Bottaksella on nyt oikeasti ongelmia joko itseluottamuksen tai auton kanssa. Ennen kesätaukoa aika-ajot olivat tallikaverien välillä 6-5 Lewikselle, eli todella tasaista (Hamilton toki kisoissa selvästi parempi), nyt jäädään lähes sekunti tallikaverista. Suzuka tulee varmaan liian nopeasti, mutta sen jälkeen Bottaksen on kerättävä itsensä tuosta suosta, jossa on. Kyllähän Hamilton on parempi kuski, se on selvää, mutta ei se ero noin kova voi olla. Mersu myös tekee päätöksen 2019 kuskeistaan takuuvarmasti jo alkuvuodesta ja jos Bottas kyntää vielä silloin samalla tavalla niin paikka keskikastin tallistakin tuntuisi lottovoitolta. Räikkönenhän ei tuolloin enää formuloissa ajele, joten olisi sääli katsella taas kisoja ilman suomalaisväriä.

Veikkaisin molempia. Olisiko joku päivitys joka ei istu Valtterin hanskaan ollenkaan, kun taas Lewikselle sopii täydellisesti. Tästä johtuen sitten hieman yliyrittämistä, joka nyt harvemmin johtaa mihinkään, ja siinäpä onkin sellainen noidankehä josta on hankala päästä pois. Varsinkin kun tallikaveri on tällä hetkellä aivan jäätävässä iskussa, niin ei ole helppoa. Ja pahinta on vielä se, että tämä suvanto on tullut kauden loppupuolella. Kaikki olisivat ymmärtäneet ensimmäisissä kisoissa nämä vaikeudeut, mutta kun Valtteri ajoi nimenomaan alkukauden helvetin hyvin, niin kovin kummallista että loppukaudella menee näin päin persettä.

Toki tuo Lewiksen dominointikin on voinut olla osasyynä Valtterin itseluottamuksen menettämiseen. Jos alkukaudesta oltiin suhteellisen lähekkäin, ja Valtterikin on saattanut kuvitella ettei se ero olekkaan niin iso mitä puhutaan, ja sitten yhtäkkiä Lewis pyykii lattiaa mennen tullen ja palatessa, niin ei ihme jos vähän tärisyttää. Varsinkin kun tietää että sai paikan "lahjana", ja kaikki tuijottavat jokaista suoritusta, niin onhan siinä paineita. Toisaalta, Bottaksen pitäisi olla maailman eliittiä kääntämään rattia, joten noilla liksoilla sitä painetta pitääkin kestää.

Se on sitten eri asia, että onko Valtterista ylipäätänsä mestariksi. Ehdottoman hyvä kuljettaja, mutta ei oikein häikäisevä missään. Radalla vähän samanlainen mitä persoonana, aika hajuton ja mauton. Tekee (yleensä) sen hyvän perussuorituksen, mutta harvemmin mitään joka jäisi aidosti mieleen. Kyllähän Kimistä oli aistittavissa lähes heti että tuossa on aivan saatanan nopea kuljettaja, kyllä joku Suzukan nousu viimeisestä paikasta voittoon on sellainen mitä muistelee luultavasti hautaan asti.

Ja kuten kirjoitit, tämä loppukausikin saattaa näytellä yllättävän isoa roolia 2019 valinnoissa. Ja kyllähän se vuoden mittainen sopimus kertoo että joku toinen siellä on kiikarissa.

Valen onneksi kaikki on vielä mahdollista, nyt miestä punnitaan ja jos ei tästä kykene nousemaan, niin sitten ei ole paikkaa kärkitallissa ansainnut.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Se on sitten eri asia, että onko Valtterista ylipäätänsä mestariksi. Ehdottoman hyvä kuljettaja, mutta ei oikein häikäisevä missään. Radalla vähän samanlainen mitä persoonana, aika hajuton ja mauton.
No vähän kuten Nico Rosberg, eli voi voittaa mestaruuden kun vaan saa riittävän hyvin itselleen toimivan auton ja vähän niitä taivaankappaleita myös puolelleen. Ei Nicostakaan ollut mitenkään aistittavissa maailmanmestaruutta vielä joitan vuosia sitten, kunnes oli jo lähellä kaudella 2014 ja lopulta viime vuonna osui.

Ja toisaalta mestaruuden on voittanut sellainenkin kaveri kuin Jacques Villeneuve, joten niin kauan kun Bottas saa ajaa sarjan kärkiautossa niin aina on olemassa mahdollisuus mestaruuteen. Alkukausi kuitenkin todisti että pysyy kärjen vauhdissa mukana, joten ensi kaudella on sitten iso vuosi Valtterin kannalta. Jatkosopimus Mersulle kuitenkin on jo takataskussa, joten toivottavasti nämä vaikeudet saadaan selätettyä viimeistään ensi kauteen lähdettäessä.

Toki siinä mielessä olen samaa mieltä että Bottakselta tuskin koskaan nähdään mitään totaalisia WTF-hetkiä kuten Räikköseltä parhaimmillaan, mutta tasaisen varmana kuskina voi kuitenkin joskus yltää siihen mestaruuteen.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
No vähän kuten Nico Rosberg, eli voi voittaa mestaruuden kun vaan saa riittävän hyvin itselleen toimivan auton ja vähän niitä taivaankappaleita myös puolelleen. Ei Nicostakaan ollut mitenkään aistittavissa maailmanmestaruutta vielä joitan vuosia sitten, kunnes oli jo lähellä kaudella 2014 ja lopulta viime vuonna osui.

Ja toisaalta mestaruuden on voittanut sellainenkin kaveri kuin Jacques Villeneuve, joten niin kauan kun Bottas saa ajaa sarjan kärkiautossa niin aina on olemassa mahdollisuus mestaruuteen. Alkukausi kuitenkin todisti että pysyy kärjen vauhdissa mukana, joten ensi kaudella on sitten iso vuosi Valtterin kannalta. Jatkosopimus Mersulle kuitenkin on jo takataskussa, joten toivottavasti nämä vaikeudet saadaan selätettyä viimeistään ensi kauteen lähdettäessä.

Toki siinä mielessä olen samaa mieltä että Bottakselta tuskin koskaan nähdään mitään totaalisia WTF-hetkiä kuten Räikköseltä parhaimmillaan, mutta tasaisen varmana kuskina voi kuitenkin joskus yltää siihen mestaruuteen.

Mietinkin juuri Nicoa kun tuota tekstiä kirjoitin. Näkisin kuitenkin Nicolla ja Valtterilla yhden ison eron, Nico oli parhaimmillaan (tai pahimmillaan) aivan helvetin häikäilemätön. Ei tehnyt tiukkaa ajattaa Lewis nurmikolle jos tultiin rinnakkain mutkaan jne. Ja Nico oli mielestäni parempi aika-ajaja. Mutta joo, muuten periaatteessa olen samaa mieltä, ja toivon että Valtterista olisi mestariksi asti.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Mietinkin juuri Nicoa kun tuota tekstiä kirjoitin. Näkisin kuitenkin Nicolla ja Valtterilla yhden ison eron, Nico oli parhaimmillaan (tai pahimmillaan) aivan helvetin häikäilemätön. Ei tehnyt tiukkaa ajattaa Lewis nurmikolle jos tultiin rinnakkain mutkaan jne.
Totta, tosin kyllä Bottakseltakin on nähty aika kovaa taistelua esim. silloin kun puolustaa paikkaansa, vaikea sieltä on ohi tulla jos ei ole oikeasti selvästi nopeampi. Ehkä ihan samalla tavalla "kyynärpäät ylhäällä" Valtsu ei siellä vetele, mutta onhan tuo pari kertaa osunut Räikköseen yms. kun on loppuun asti painanut menemään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
F1 on sellainen laji, kun mestaruudet ratkotaan pitkässä sarjassa pisteiden perusteella, että välttämättä sinun ei tarvitse olla kaikissa olosuhteissa ja tilanteissa porukan nopein vaan mestaruuden voi voittaa myös tasaisuudella ja suoritusvarmuudella silloin kun perusnopeus on hyvällä tasolla, kalusto kunnossa ja vähän onneakin mukana että ei tule paljon teknisiä ongelmia. Kyllä Valtteri on osoittanut sen että perusnopeus on ihan riittävä vaikka ne Hamiltonmaiset häikäisevät suoritukset jääkin ehkä puuttumaan, koska onhan hän pystynyt jo ajamaan samalla kalustolla samaa vauhtia ja nopeamminkin kuin Hamilton, joten silloin kun kaikki osuu kohdalleen ja saa auton toimimaan mieleisellään tavalla niin kyllä minä näkisin että se perusnopeus riittää mestaruudesta ajamiseen. Ehkä ihan aavistuksen lisää "kyynärpäitä" Valtteri voisi ottaa esiin kaksintaistelutilanteisiin mutta ei hän niissäkään ihan niin lapanen ole kuin annetaan ymmärtää.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Valtterillahan on tuntunut olevan erityisesti Kimin suhteen kyynärpäitä liikaakin (voi olla puhdasta sattumaa), mutta tosiaan muuten nykyajan trendi eli päivänselvät kiilailut ja radalta ulosajattamiset (nykysääntötulkintojen mukaan toki ihan ok ajoa useimmiten...) puuttuvat. Eivätkä caset Kimin kanssa mitään verstappeneita ole olleet, mutta härskiä ja ajattelematonta ajoa kuitenkin.

Mutta niin kuin live-seurantaan tuli laitettua joukon jatkoksi, niin melkoisen totaalinen tasonpudotus iskenyt Bottakseen kesätauolla. Autoa muutettu ilmeisen olennaisesti ja puihin mennyt Valtterin kannalta. Puheet ja harkinta ajotyylin muuttamisesta lienee kiikkumista hyvin ohuella oksalla ja jotenkin todennäköisyyksien puolesta veikkaisin, että keskimäärin ajotyylin yhtään suurempi mukauttaminen auton muuttuneisiin ominaisuuksiin ei ole toimiva tapa menestyä. Tietysti kuskit ovat erilaisia ja joillakin sitä "ikkunaa" on enemmän kuin toisilla. Kimin ikkuna esim. ainakin sitten McLaren-aikojen ollut turhan kapea, että saa sen viimeisen loiston mukaan ajamiseen. Toisaalta Kimi on vaikuttanut aina satavarmalta siitä, että paras tapa pitkällä tähtäimellä on säätää aina nimenomaan autoa, eikä yrittää mukautua. Onkohan minkä verran onnistuneita esimerkkejä päinvastaisesta eli Bottaksen arvuuttelua tukevaa aineistoa, että ajotyyliä kannattaisi muuttaa?

Faneille on harmillisesti äärimmäisen vaikea arvioida kenelle ja millä motiiveilla päivityspaketteja on tehty, kun avoimesti julkisuuteen ei tietoja hihku (varsinkaan etukäteen suunniteltavista muutoksista). Kilpailu on tietysti kovaa ja pakko salailla kaikkea mahdollista. Kuljettajat itse toistelevat vaikeuksissa ollessaan, että tiedän mitä pitää muuttaa, mutta perseellään auton säädettävyys/säädöt silti on kisasta toiseen, eikä kulje. Ja taustat miksi muutokseen on päädytty jäävät hämäriksi/foliohattuilun varaan. Vaikutus on huima ja ratkaiseva tuolla tasolla käykö se auto käteen ja löytyykö säädöissä varaa muutoksiin.

Bottaksen kohdalla entistä huolestuttavampaa ehkä onkin se, jos Valtteri puhuu totta, kun sanoo, että eivät ole paikallistaneet ongelmaa tarkemmin. Tiedä häntä sitten mikä on totuus. Kimin vakiolausehan taas on kymmenissä kisoissa ollut, että tiedetään missä mättää, mutta korjaaminen kestänyt vähintään sen viisi kisaa aina...

Kimin uralla tosiaan rouva Fortuna on päättänyt, että vuoden 2007 kauden lopetus kattaa loppujen vajaan 15 kauden verran erinäköistä epäonnea. Malesiassa olisivatkin tähdet olleet liian hyvin kohdallaan, kun Vettel oli jäänyt liian kauas tallimääräyksiä ajatellen ja auto "mintissä", mutta fortunalla oli melkoinen ässä hihassa Singaporen jatkoksi. Melkoisen masentavat kaksi kilpailua suhteessa kuskin omaan suorittamiseen ja mihin olisi ollut saumat = noll poäng. Varmaan jokin vastaava epäonnen keskittymä löytyy McLaren-ajoilta, mutta veikkaan, että aika korkealle Kiminkin saldossa Singapore-Malesia 2017 menee. Pahimmin tällä kaudella teknisistä murheista kärsinyt Verstappen sai Malesiassa balsamia haavoille oikein tuhdisti kerralla, mahtava ajo häneltä. Tai no, Alonson Hondahan se on tainnut jopa Verstappenin autoa useammin "hajota"... :)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Bottaksella ilmeisesti menossa vaihdelaatikko vaihtoon eli viisi ruutua rankkua luvassa. Lähtöpaikka siis luultavasti joku 10-11.
Tuskalliselta näyttää Bottaksen loppukausi kyllä, kun edellisiä kisoja peilaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös