Formula 1 – kausi 2017

  • 313 383
  • 1 872
Suosikkijoukkue
HIFK
Saa nähdä kenet meinaa Toro Rosso ottaa ensi kaudelle Gaslyn pariksi?

Vaihtoehtoja ei ole kovin paljon ja kenelläkään junnuista ei ole superlisenssiä.
Kai sieltä sitten Kvyat kaivetaan ainakin kaudeksi vielä.

Aikamoinen on Kvyatin alamäki ollut. 2015 kaudella voitti kuitenkin Ricciardon pisteissä.
Sitten seuraavan kauden aluksi pudotus sisartalliin ja nyt sitten saakin jo antaa autoaan muille muutaman kisan ajaksi.
Toki suoritusten perusteella alamäki on ihan ansaittua.
Kvyatilla tuntuu olevan liiankin kova halu näyttää ja sitten tulee kaikenlaisia kolareita ja juttuja, joista muutkin kärsivät.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Mahtava homma tuo Kvyatin hyllytys, nähdään onko mikä miehiään tuo Gasly lopulta. Venäläinen on ollut kyllä melko yössä kohta 2 kautta niin saa ihmetellä miten edes enää on koko ykkösissä. Kai siellä potentiaalia olisi mutta pääkoppa tieten estää.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
2001 Malaysian Grand Prix: Full Race

F1 on ladannut viralliselle kanavalleen Youtubeen 2001 Malesian kilpailun kokonaisuudessaan. Kisahan oli kunnon hulinaa ensimmäisestä kierroksesta alkaen, kun rankkasade iski radalle.

Mukava muutos tämä uusien omistajien tuoma linjaus, jossa jakavat somessa erilaisia videoita ja taitaa Youtubeen tulla esimerkiksi heti kaikista sessioista parhaat palat ja paalumiehen aika-ajokierros yms. Kisan jälkeen sitten toki myös parhaat palat, kuljettajien haastatteluita ja parhaimpia tiimiradioita.
Paljon on muuttunut sitten Ecclestonen ajan etenkin juuri näkyvyyden suhteen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
2001 Malaysian Grand Prix: Full Race

F1 on ladannut viralliselle kanavalleen Youtubeen 2001 Malesian kilpailun kokonaisuudessaan. Kisahan oli kunnon hulinaa ensimmäisestä kierroksesta alkaen, kun rankkasade iski radalle.
Nyt ihan ulkomuistista, olikos tämä se kisa missä Ferrarit vetää jossain vaiheessa peräkkäin mutkan pitkäksi ja ovat ihan sijoilla ynnä muut, mutta lopulta sitten vetävät melko vaivattoman kaksoisvoiton Schumin johdolla?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin, oikein muistin. Joten tuo kisa kyllä symboloi noiden vuosien 2001-2004 (pl. kausi 2003) totaalista Schumi-ylivoimaa, ihan sama mitä sieltä tapahtuu ja vaikka miten tuntuu menevän perseelleen, niin aina Schumi voitti.
Kyllä.
Ne harvat kerrat kun Ferrarista petti tekniikka tai muuten meni hommat vituiksi, niin sen aina tiesi jo vilauksen punaista autoa nähdessään että Barrichellohan se siellä nurmikolla matelee menemään jne.

2002 Schumi oli jokaisen kisan palkintopallilla. Taisi muistaakseni vielä loppukaudesta antaa pari-kolme voittoa Barrichellolle ja tuli sekunnin päästä perässä maaliin.

Vaikka Mersut olikin ihan yhtä ylivoimaisia muutaman vuoden, niin onneksi sentään kisailivat keskenään ihan tosissaan. Red Bullillakin oli uusi-Schumi eli Vettel ihan yksinään ajelemassa. Toki ei ne Vettelin mestaruudet ehkä 2011 ja 2013 lukuunottamatta mitään ylivoimaisia olleet, vaikka Red Bull paras auto olikin.
2010 ja 2012 oli kyllä pirun hienoja kausia, kun draamaa riitti loppuun asti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikka Mersut olikin ihan yhtä ylivoimaisia muutaman vuoden, niin onneksi sentään kisailivat keskenään ihan tosissaan. Red Bullillakin oli uusi-Schumi eli Vettel ihan yksinään ajelemassa. Toki ei ne Vettelin mestaruudet ehkä 2011 ja 2013 lukuunottamatta mitään ylivoimaisia olleet, vaikka Red Bull paras auto olikin.
2010 ja 2012 oli kyllä pirun hienoja kausia, kun draamaa riitti loppuun asti.

Kyllähän Vettelkin vielä siinä 2010 joutui ihan tosissaan ajamaan Webberiäkin vastaan ja herrat taisi pariin kertaan kolistella keskenäänkin, mutta sitten tapahtui jotain ja Webberistä ei jatkossa ollut oikein mitään vastusta Vettelille. En tiedä saiko Vettel niin kovan henkisen yliotteen Webberistä kun vei mestaruuden tämän nenän edestä (Webberhän johti pisteissä ison osan kaudesta), kehitettiinkö autoa lopulta enemmän Vettelille mieluiseen suuntaan vai tuliko siinä jotain sääntömuutoksia tms. jotka ei oikein sopineet Webberille, mutta tuon 2010 jälkeen Webber ei kyennyt antamaan enää mitään vastusta Vettelille. Vähän samankaltainen tilannehan oli Mersullakin että 2013 ja 2014 Hamilton ja Rosberg olivat melko tasaväkisiä mutta sitten noiden keskinäisten kolarointien ja 2014 onnistuneen loppukauden ansiosta Hamilton otti henkisen yliotteen ja vei 2015 Nicoa kuin litran mittaa. Mutta hienosti Nicokin kyllä kokosi vielä itsensä ja pystyi nousemaan takaisin haastamaan Hamiltonia, siinä missä Webber ei tässä enää koskaan onnistunut.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän Vettelkin vielä siinä 2010 joutui ihan tosissaan ajamaan Webberiäkin vastaan ja herrat taisi pariin kertaan kolistella keskenäänkin, mutta sitten tapahtui jotain ja Webberistä ei jatkossa ollut oikein mitään vastusta Vettelille.
Joo teki muisti tepposet ja unohdin tuon Webberin hyvän kauden 2010, jossa taisteli tosissaan jopa mestaruudesta. Se Korean ulosajo kolmanneksi viimeisessä kisassa kävi erittäin kalliiksi ja ilman sitä saattaisi hyvinkin olla nytkin maailmanmestarina historian kirjoissa.
Kyllähän tuo Vettel selvästi myös oli se Red Bullin kultapoika, nuori nopea kuski vs vanha kehäkettu. Muistaakseni Webber johti MM-sarjaa silloin 2010 puolivälissä ja olikohan niin, että Vettel taisi jossain harjoituksissa rikkoa jonkun siipensä autostaan ja talli otti Webberin autosta sen uudistetun etusiiven ja laittoi sen Vettelille, Webberin tyytyessä vanhempaan malliin.
Helmut Markokin syytti heti Turkin kolaroinnin jälkeen Webberiä, vaikka selvästihän kyseessä oli Vettelin vika joka kääntää Webberin kylkeä kohti.

Webberillä oli myös vähän sama homma kuin Barrichellolla. Aina tuntui Webberin auto hajoavan käsiin ja kaikenlaista ihmeellistä tapahtuvan, etenkin nuo viimeisimmät vuodet.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin lähellä, mutta niin kaukana Kimin paalu. Viimeiseen mutkaan se taisi mennä, kun ei tullut ihan nappiin.
Kakkossija kuitenkin ihan jees ja tarjoaa hyvät saumat huomiselle. Ferrarin kisavauhti on näyttänyt oikein hyvältä, joten jos sieltä jotain kivaa Kimin toimesta tulisi. Kunhan nyt ei ykkösmutkaan jää. Vettel tuo varmasti tapahtumia ja ohituksia kilpailuun, kun lähtee perältä. Saa nähdä tarjoaako Maleasian vaihtelevat olosuhteet taas jonkinlaista lottoa kilpailuun.

Missä on Valtteri? Alkukaudesta oli paremmin mukana kärkitaistoissa ja oikeastaan Unkarin aika-ajon jälkeen, jolloin voitti Hamiltonin, niin on ollut ihan yössä.
Jännästi taso laskenut kauden kuluessa. Toki Red Bull on alkanut myös nousemaan lähemmäs kärkeä, joten kilpailijoitakin on enemmän, mutta kyllä nyt pitäisi taas saada hommasta kiinni.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Huomiseen kisaan siis järjestys:

1. Hamilton
2. Räikkönen
3. Verstappen
4. Ricciardo
5. Bottas
--
20. Vettel

Hamilton repäisi juurikin sen puoli sekuntia pois taas ajastaan, muuten järjestys on kuin ennustettiinkin. Luotan kuitenkin Räikköseen, sillä Ferrari on ollut erittäin vahva koko viikonlopun kuin myös Red Bull. Mersulla on puolestaan ollut kisavauhdin kanssa ongelmia, mutta eiköhän nuokin ongelmat ole yllättäen selätetty huomiselle. Ja sitten päästään kuulemaan Hamiltonin suusta kisan jälkeen "guys did amazing job..."

Huomiseen kisaan toivomuksena Räikkösen voitto, Hamiltonin keskeytys ja Vettelille vaikkapa kakkossija. Ricciardo vaikka kolmanneksi, jotta saadaan taas huumoria palkintokorokkeelle. Bottas luultavasti ajaa sen perusvarman prosenttiajon tuoden auton maaliin sijalla 5.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Bottas on huomenna vahvoilla, riittää kun ohittaa Ricciardon. Ai missä muut? Kysykää sitä sen jälkeen, kun hollannin hörökorva on lanannut kaikki soralle ekassa mutkassa...
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaihteeksi joutaisi tuo ritsa-arto jäämään ensimmäiseen mutkaan, hannuhanhi on Unkaria lukuun ottamatta niistä selvinnyt siinä missä toinen punainen auto on tainnut kärsiä eniten. Hamilton on toki toinen kärkitallien kuski, jolla taitaa olla puhdas saldo noista ensimmäisen kierroksen yhteenotoista. Huomenna nähdään onko Hamilton katsonut Singaporen startin. Mikäli Räikkönen tai Verstappen saa paremman lähdön, niin järkevänä miehenä kannattaisi vaan väistää kauas. Noilla kahdella ei ole mitään menetettävää. Kolmonenkin olisi Hamiltonille oikein hyvä sija siinä missä Ferrarin kultapoika saa jotain jäännöspisteitä ilman sadetta.

Täytyy toivoa, että Maranellon miehet ovat unohtaneet mestaruushaaveet ja ajattavat huomenna Kimin ehdoilla. En toki ole yllättynyt, mikäli noistakin asemista lähdetään pelaamaan Sepastiinan pussiin. Toki ihan mitä tahansa muutakin voi sattua sarjan virallisen epäonnensoturin ollessa kyseessä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Bottas on saanut kyllä pakettinsa hienosti sekaisin. Nyt tulee takkiin aivan liikaa, tiedä sitten mikä on syy.

Kimi oli hyvä, Lewis napsun nopeampi.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Bottas: Noin suuri ero Hamiltonin ei vain ole hyväksyttävää. En tiedä miksi halusi ajaa uudella päivityspaketilla, joka ei ainakaan Hämikselle toiminut. Ainoa puolustava tekijä Bottaksen noin suurelle erolle tallikaveriin on juurikin se, että kyseessä on Hamilton, joka on vaan tällä hetkellä niin dominoiva formuloissa.

Kimi: Ai että kun oli lähellä! Tosiaan viimeisen mutkan pieni virhe todennäköisesti maksoi paalun. Toivottavasti saisi yhtä hyvän lähdön kuin Singaporessa, mutta niin että olisi ekan mutkan jälkeen vielä kärjessä.

Muistaako joku kummalta puolelta Malesiassa paalulta lähdettiin? Itse muistelisin, että joskus paalupaikan puolta vaihdettiin koska olisi joutunut lähtemään likaiselta puolelta ajolinjaa?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Veikkaisin että kaikilla radoilla on nyttemmin jälkikäteen muutettu paalun puoli sille paremmalle ajolinjalle, noista kun on noussut skandaaleja historiassa, parhaimpana esimerkkinä Senna/Prost 1990.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Oikealla on paalu. Malesian ratahan on sellainen, jossa ensimmäinen ja viimeinen mutka ovat eri suuntiin, joten ajolinja menee pääsuoralla radan reunasta toiselle. Samaa on nähtävissä muutamalla muullakin radalla, ja näillä pitää paalupaikan puoli mitoittaa lähinnä sen suuntaan, onko paalupaikalta lyhyempi matka ensimmäiseen vai viimeiseen mutkaan.

Shanghai
Montreal (heti lähdön jälkeen se pieni kinkki, jota ei toki mutkaksi virallisesti lasketa)
Baku (viimeinen kinkki on oikeaan, eka mutka ysikymppinen vasuri)
Spa
Abu Dhabi
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Mika Salo on kasvanut ihmisenä. Hän pystyi Maikkarilla veikkaamaan Kimin voittoa. Ennen on ollut liian hapokasta, ei ole mies siihen pystynyt.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Silleen tämä menee hienosti, että en minä ainakaan toivo Vettelin mestaruutta. Tai siis toivon että Kimi on Ferrarin viimeinen maailmanmestari (kunnes joku toinen suomalainen). Talli ei ole mitenkään sympaattinen, kuten ei tietysti Vettelkään. Hamiltonin voitto ei oikeastaan haittaa.

Kimillä olisi tänään ollut kyllä valitettavan hyvä mahdollisuus voittoon.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän tästäkin sunnuntaista jäi taas sellainen sopivan paska maku suuhun.
Nyt kisan jälkeen voi hyvin sanoa, että kyllähän tämä kisa oli täysin Kimin voitolle pedattuna. Taas voi sanoa, että nyt oli se sauma ottaa se voitto. Tuskinpa niitä tilanteita ihan hirveästi enää tulee taas, jossa Vettel lähtee kaukaa takaa ja Kimi nopeimmalla autolla kakkosruudusta liikkeelle.
Bottakselta hyvää ajoa...ensimmäinen kierros. Sitten tulikin sitä jo vähän liian tuttua ajelua eli tallikaverilta naurettavan paljon turpaan ja ei mitään palaa muiden kärkiautojen kanssa. Ei kulkenut Mersu tänään kummallakaan, mutta Hamilton sentään sai pidettyä erot niin ettei sieltä Ricciardo tullut esimerkiksi takaa ohi. Veikkaan, että Red Bullit olisi ajaneet kaksoisvoittoon, jos Bottas olisi ollut Hamiltonin paikalla.

Onneksi nyt sentään ei Hamilton voittanut. Vituttaa silti taas kerran Kimin kohtalo. Kyllä tässä alkaa se fiilis olemaan, että ei Kimi tule enää sitä voittoa ottamaan. Aina tulee jotain.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Kyllähän tästäkin sunnuntaista jäi taas sellainen sopivan paska maku suuhun.
Nyt kisan jälkeen voi hyvin sanoa, että kyllähän tämä kisa oli täysin Kimin voitolle pedattuna. Taas voi sanoa, että nyt oli se sauma ottaa se voitto. Tuskinpa niitä tilanteita ihan hirveästi enää tulee taas, jossa Vettel lähtee kaukaa takaa ja Kimi nopeimmalla autolla kakkosruudusta liikkeelle.
Bottakselta hyvää ajoa...ensimmäinen kierros. Sitten tulikin sitä jo vähän liian tuttua ajelua eli tallikaverilta naurettavan paljon turpaan ja ei mitään palaa muiden kärkiautojen kanssa. Ei kulkenut Mersu tänään kummallakaan, mutta Hamilton sentään sai pidettyä erot niin ettei sieltä Ricciardo tullut esimerkiksi takaa ohi. Veikkaan, että Red Bullit olisi ajaneet kaksoisvoittoon, jos Bottas olisi ollut Hamiltonin paikalla.

Onneksi nyt sentään ei Hamilton voittanut. Vituttaa silti taas kerran Kimin kohtalo. Kyllä tässä alkaa se fiilis olemaan, että ei Kimi tule enää sitä voittoa ottamaan. Aina tulee jotain.

Luulen kyllä, että tuolla Ricciardon auton vauriollakin oli vaikutusta, ettei päässyt haastamaan Hamiltonia. Muuten voi kyllä samaistua hyvinkin paljon kirjoitukseesi.

Toivottavasti Suzuka? on yhtä vaikea mersuille kuin tämä Malesia ja ferrareilla tai red bulleilla olisi saumat voittoon.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Luulen kyllä, että tuolla Ricciardon auton vauriollakin oli vaikutusta, ettei päässyt haastamaan Hamiltonia. Muuten voi kyllä samaistua hyvinkin paljon kirjoitukseesi.

Toivottavasti Suzuka? on yhtä vaikea mersuille kuin tämä Malesia ja ferrareilla tai red bulleilla olisi saumat voittoon.
Joo varmasti haittasi vaurio Ricciardoa. Red Bull myös vähän kusi taktiikan suhteen, koska pitivät Ricciardoa liian pitkään radalla ja menetti stoppien yhteyksissä noin kahdeksan sekuntia Hamiltoniin, ero ennen stoppeja vajaa viisi sekuntia ja stoppien jälkeen joku kolmetoista sekuntia.

Suzuka vaikuttaa ennakkoon kyllä aika myrkylliseltä Mersulle. Etenkin kaksi ensimmäistä sektoria.
Red Bull saattaa olla jopa kaikista nopein siellä ja Ferrari myös ihan siinä rinnalla. Hyvää vääntöä saadaan varmasti. Bottaksen aika-ajosijoitus tulee olemaan todn. näk. kuudes ja Hamiltonin joku toinen.
Valtterilla menee kausi kyllä ihan päinvastoin kuin olisi voinut olettaa. Alkukausi paljon paremmin kuvioissa mukana, kuin loppukausi. Kesätauon jälkeen ollut ihan hukassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suzuka vaikuttaa ennakkoon kyllä aika myrkylliseltä Mersulle. Etenkin kaksi ensimmäistä sektoria.
Red Bull saattaa olla jopa kaikista nopein siellä ja Ferrari myös ihan siinä rinnalla. Hyvää vääntöä saadaan varmasti. Bottaksen aika-ajosijoitus tulee olemaan todn. näk. kuudes ja Hamiltonin joku toinen.

Ferrarin auto on kyllä nopea, näyttäisi siltä että nopein kaikista erityisesti kisassa. Mutta viikonlopusta toiseen löytävät nyt keinot kusta kisat jollakin tavalla Mersun ja Hamiltonin pussiin.Tuosta kun Vettel tötöili (vai oliko se nyt Strollin vika, ei voi vielä tietää) itselleen lähtöruuturankun vaihdelaatikon vaihdosta ja vielä muutaman rangaistuspisteen ja ehkä kilpailukiellon niin voi olla että ei Ferrarit juuri Suzukassakaan juhli. Eiköhän se Kiminkin kisa jollakin opilla onnistuta taas pilaamaan. Sanoisin että pessimisti ei pety, mutta tämän päivän perusteella tuokaan ei pidä paikkaansa vaan pessimistikin VOI vielä pettyä. Toiveena kun sekä Kimillä että minulla oli että kisa kestäisi tällä kertaa pidemmälle kuin sen 100 metriä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Nyt on tuomaristolla taas paikka näyttää hauista antamalla Strollille joku 20 ruutua ja 5 rangaistuspistettä, kun on joku Willamsin rookie kyseessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös