Formula 1 – kausi 2017

  • 320 831
  • 1 872

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ensin pistin tuon kolarin melko lailla Vettelin piikkiin, ja kyllähän se tietysti tuosta Vettelin peittoyrityksestä liikkeelle lähti, mutta kun olen katsellut tuota videota ja hidastuksia eri kulmista niin kyllä tuosta aika paljon voi laittaa myös Verstappenin piikkiin. Ei Verstappenkaan nimittäin tuossa tilanteessa kovin fiksusti aja. Siinä vaiheessa kun Vettel lähtee peittämään Verstappenia, ja Verstappen aloittaa siirtymisen vasemmalle niin Kimi on jo kokonaan Verstappenin rinnalla joten kyllä hänen olisi pitänyt huomata että tilaa ei ole mutta lähtee silti kääntämään. Verstappen oli huonon lähtönsä takia joutunut pussiin ja hänellä ei ollut tilaa mennä mihinkään, joten ainoa mahdollisuus hänellä olisi ollut nostaa jalkaa hieman kaasulta jolloin sitä tilaa olisi taas tullut, mutta sehän ei oikein Maxin luonteelle käy joten päätti vaan jatkaa kääntämistä kohti Räikköstä joka siinä vaiheessa oli ehtinyt jo Verstappenin edelle. Ei kovin fiksua ajamista minusta Verstappeniltakaan.

Mutta en minä tuosta olisi tosiaan mitään rangaistuksia halunnut nähdä koska aika normaali kisatilannehan tuollainen startissa on. Kaikki yrittävät peittää parhaansa mukaan ja tilaa on vähän, joten välillä käy näin. Harmi vaan että Kimin tykkistartti meni nyt ihan hukkaan, harvemmin on häneltä nähty viime aikoina noin hyviä startteja. Minä luulen että jos olisi tuosta ehtinyt livahtaa ilman osumaa niin voinut olla ensimmäisen mutkan jälkeen kisan johdossa.

Nyt sää ja Ferrari (tai oikeastaan Vettel) pelasi kyllä kaiken Hamiltonin pussiin, joka kiitti ja otti aika vahvan otteen mestaruudesta. Tämän piti olla nimenomaan se rata jossa Vettelillä oli mahdollisuus repiä kunnolla piste-eroa koska Mersu ei ole koskaan ollut Singaporessa vahva ja aika-ajossakin jäivät selvästi sekä Ferrarien että Red Bullien vauhdista, mutta nyt kävikin niin että Hamilton repäisi 25 pistettä lisää eroa Vetteliin. Ferrarin ja Vettelin kannalta meni nyt siis kaikki aivan reisille ihan alusta alkaen. Vaikka tuota starttikolaria ei olisi sattunut niin Hamilton olisi silti ollut huomattavasti vahvempi kuin aika-ajossa, hän on kyllä nimittäin juuri tällaisessa kelissä aivan parhaimmillaan. Nyt kun hän vielä pääsi tilanteeseen jossa on myöskin parhaimmillaan, eli pääsi ajamaan alusta alkaen johdossa ja kontrolloimaan tilannetta, niin ei ollut kyllä kenelläkään mitään sanomista. Eihän esimerkiksi Ricciardo tuoreemmilla renkailla päässyt edes lähelle turva-auton jälkeen, ja Bottas ajoi ehkä sillä Mersun normaalilla tasolla. Hamilton sen sijaan oli eilen jollakin ihan yli-ihmistasolla mihin hän välillä pääsee kun kaikki olosuhteet ja asiat osuu kohdalleen.

Tuosta startista muuten sen verran että tuossa on monesti ihan tuurista kiinni miten käy kun parikymmentä autoa ahtautuu yhteen mutkaan melko nipussa, ja siellä pari-kolme autoa vielä osuu toisiinsa kunnolla Esimerkiksi Bottas sai aivan surkean lähdön mutta se tavallaan pelasti hänet kun sen ansiosta vältti tuon ensimmäisen mutkan rytäkän. Alonso taas otti loistavan lähdön ja kun tuossa lähtösuoralla rytisi niin pääsi sieltä ulkokautta kierrättelemään peräti kolmoseksi, mutta tämä kostautui sitten siinä kun ohjauskyvytön Räikkönen tuli sieltä kelkkana ja kolasi ensin Verstappenin ja dominoefektin kautta myös Alonson radalta. Ricciardo myös otti todella huonon lähdön viivalta mutta se todennäköisesti pelasti hänetkin tuolta ensimmäisen mutkan rysäykseltä.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Nyt sää ja Ferrari (tai oikeastaan Vettel) pelasi kyllä kaiken Hamiltonin pussiin, joka kiitti ja otti aika vahvan otteen mestaruudesta. Tämän piti olla nimenomaan se rata jossa Vettelillä oli mahdollisuus repiä kunnolla piste-eroa koska Mersu ei ole koskaan ollut Singaporessa vahva ja aika-ajossakin jäivät selvästi sekä Ferrarien että Red Bullien vauhdista, mutta nyt kävikin niin että Hamilton repäisi 25 pistettä lisää eroa Vetteliin. Ferrarin ja Vettelin kannalta meni nyt siis kaikki aivan reisille ihan alusta alkaen. Vaikka tuota starttikolaria ei olisi sattunut niin Hamilton olisi silti ollut huomattavasti vahvempi kuin aika-ajossa, hän on kyllä nimittäin juuri tällaisessa kelissä aivan parhaimmillaan. Nyt kun hän vielä pääsi tilanteeseen jossa on myöskin parhaimmillaan, eli pääsi ajamaan alusta alkaen johdossa ja kontrolloimaan tilannetta, niin ei ollut kyllä kenelläkään mitään sanomista. Eihän esimerkiksi Ricciardo tuoreemmilla renkailla päässyt edes lähelle turva-auton jälkeen, ja Bottas ajoi ehkä sillä Mersun normaalilla tasolla. Hamilton sen sijaan oli eilen jollakin ihan yli-ihmistasolla mihin hän välillä pääsee kun kaikki olosuhteet ja asiat osuu kohdalleen.

Tämä on kyllä täysin totta. Jotenkin tuosta Ferrarin ja Vettelin toiminnasta on muutekin jäänyt vähän sekava kuva. Meno on kyllä täysin erilaista kuin Vettelillä RedBull aikoihin. Toki sielläkin sumeni aina välillä mutta Ferrarin ratissa huomattavasti useammin. En tiedä onko paineet vähän liian kovat vai eikö tuo Italialainen ilmapiiri sovi missä muutkin elävät kovasti tunteella mukana. Kyllä ainakin omissa kirjoissa tässä vaiheessa kautta Hamilton on ehkä enemmän ansainnut mestaruuden, koska kaikenmaailman sekoiluilta on vältytty. Tosin sanottakoot että Hamiltonilla on taas vähän pahana tapana että välillä tulee hieman välikisoja. Tuntuu että joka kauteen mahtuu aina pieni jakso jolloin ei oikein kulje. Tosin ehkä sekin on parempi koska mies tuo silloinkin auton aina maaliin ja ottaa jotain pisteitä. Tietysti vähän harmi pohtia näin mutta kyllä se aika selvältä näyttää että suomalaiset eivät pysy tallikaveriensa vauhdissa jos kaikilla on hyvä päivä.

Se vielä tuosta Vettelistä, että onko jollain tietoa millainen "wheel to wheel racer" hän on? Esim Ricardohan on tässä loistava. Mutta jotenkin jäänyt näkemättä tämä Sebastianin osalta kun RedBullillakin oli monesti tapana kärkeen ja karkuun taktiikka. Tietty Ferrarilla hän on ajanut hyviä kisoja ja tuo kilpailu muitten kanssa näyttää menevän ihan hyvin niin kauan kun on 1 vs 1 tilanteita, mutta varsinkin näissä lähdöissä on ollut aika paljo ylireagointia. Esim se viime vuoden Spa oli hyvin samantapainen kuin tuo eilinen kisa (tosin sillä erolla että se oli aivan selvästi vain ja ainoastaan Sebasianin syy).
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä on ihan mutua koska ei voi tietää mitä kulissien takana tapahtuu ja on tapahtunut, mutta minä luulen että Vettel tarvitsisi talliin jonkunlaisen auktoriteetin joka vähän rauhoittaisi häntä. Voi olla että Ferrarilla hänen asemansa on vähän liiankin vahva ja ottaa sitten itselleenkin turhan paljon paineita, ja kukaan ei ole oikein pistämässä häntä ruotuun. Ainahan Vettel on vähän kuumakalle ollut mutta RB:llä se puoli saatiin pidettyä minusta huomattavasti paremmin kurissa kuin Ferrarilla. Tosin menestyvässä tallissa on aina helpompi pysyä rauhallisena ja ajaa puhtaasti. Kyllähän esim. Hamiltonin suorittaminen on ylivoimaisella Mersulla ollut aivan erilaista kuin McLaren-aikoina jolloin joutui taistelemaan joka kisassa tiukasti tasaväkisellä kalustolla ajavia vastaan. Se jatkuvasti kolaroiva kuumakalle-Lewis on aika hyvin pysynyt kurissa kun lähtee koko ajan keulilta kisaan, ja silloinkin kun lähtee vähän taempaa niin pystyy nousemaan hyvän kaluston ansiosta melko vähällä taistelulla ylöspäin.

"Wheel to wheel -racerina" Vettel on minusta näistä mestaritason kuskeista keskitasoa. Eli aggressiivisuus menee välillä yli ja kokonaiskuvan hahmottaminen unohtuu koska elää tilanteet vähän liiankin tunteella. Eli minusta paljon samaa kuin Verstappenissa. Ricciardo on minusta tässä ihan loistava, voisi melkein sanoa että omaa luokkaansa. Ajaa aggressiivisesti mutta lähes aina puhtaasti. Ricciardo taas ei ole hirveästi päässyt tilanteisiin jossa hän ajaisi johdossa ja hänen pitäisi kontrolloida vauhtia joten ei pysty ihan varmaksi sanomaan, mutta sanoisin että ei tässä ole ihan samalla tasolla Hamiltonin ja Vettelin kanssa jotka ovat aivan häikäiseviä silloin kun pääsevät nopealla autolla kärkeen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa aikaisemmassa videossa kuvakulma vääristää tilannetta, tästä suoraan edestä kuvatusta näkee hyvin sen, kuinka Verstappen olisi joka tapauksessa osunut Kimiin ja itse asiassa on vielä törmäyshetkelläkin aika kaukana Vettelistä.

Singapore F1 Grand Prix 2017 MAJOR CRASH - Ferrari & Redbull - VETTEL TO BLAME !!!! - YouTube

Verstappen ei missään vaiheessa kääntänyt Kimistä pois päin, vaan yritti peittää ohitusta ja kun tajusi tilanteen, oli se jo myöhäistä.

Vaikka Vettelin ohjausliike oli aivan käsittämätön, on tämäkin totta. Verstappen lähtee peittämään Kimiä, ja poika ja isä Verstappenin puheet sandwichiin joutumisesta on pelkkää bullshittiä. Olisi ajanut suoraan vaan, tuskin se Vettel olisi kylkeen tullut. Olen 99% varma, että Max keskittyi tuossa nimenomaan epätoivoisesti Kimin peittämiseen (aivan älytön ratkaisu sinänsä kun Kimi oli jo rinnalla) eikä Vettelin väistämiseen.

No tilanne ei muutu enää miksikään, mutta kyllähän tuo syö, että Kimi saa F1-paluunsa jälkeen parhaan starttinsa (ainakin Ferrarin ratissa), ja kaikki valuu hukkaan kahden sankarin älyttömien ratkaisujen johdosta. Voittoon ei olisi toki tietenkään ollut saumaa jos Vettel olisi pysynyt myös radalla, vaikka kärkipaikka olisikin ollut selviö lähdön jälkeen.

Ja tämä on kuitenkin autourheilua, näitä välillä sattuu, ja kyllä Vettel tulee vielä monta kertaa miettimään, mitä tuli tehtyä. Tähän meni maailmanmestaruus, aika lailla selvä asia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Paljon hyviä kommentteja yllä, olihan kauden parhaat 100 metriä Kimiltä ja siihen se sitten jäikin.

"Wheel to wheel -racerina" Vettel on minusta näistä mestaritason kuskeista keskitasoa. Eli aggressiivisuus menee välillä yli ja kokonaiskuvan hahmottaminen unohtuu koska elää tilanteet vähän liiankin tunteella.

Vaikka Kimin kylmiä hermoja arvostankin niin tässäkin asiallisessa kommentissa on aina se toinen puoli, Sebin agressiivisemmat liikkeet tuo keskimääräisesti enemmän pisteitä ainakin nyt lähikausilta. Eikös tässä just pari kisaa sitten hehkutettu Sebiä kun uskaltaa mennä tiukempaankin väliin ja silloin se palkittiin usemmankin kerran. Kimi tuli körökörö perässä jumittaen siellä mistä Seb oli tullut jo aikoja sitten ohi.
Itse olen Kimin kannattaja henkeen ja vereen, Vettelin muuvsit ihmetyttää varsinkin starteissa, onhan näitä vastaavia ollut ennenkin. Jotenkin tuntuu että tuolla agressiivisella ajotyylillä saa sitten talli kaupan päälle näitä starttihasardeja mitkä voisi ottaa hiukan iisimmin.

Hiukan käy jo sääliksi Nastolan pojan kannattajiakin kun Juusela korostaa kisan aikana suomalaisittain katastrofaalista alkua ja starttia. :) Kyllähän minäkin siis suomalaisena suomalaista kannatan, mutta jotain sanoin kuvaamatonta tunnetta vain puuttuu, fiiliksellä mennään kannattamisessakin.

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ricciardon odotettua heikommalle vauhdille löytyikin syy kun Red Bullilta kerrottiin että vaihdelaatikon öljynpaineet alkoi laskemaan jo kisan alkupuolella ja Ric joutui sen takia pudottamaan vauhtia että laatikko kestäisi maaliin asti. Minä kyllä ihmettelinkin tuota että miten Ricciardo ei pystynyt yhtään vastaamaan Hamiltonin vauhtiin vaikka alla oli tuoreemmat renkaat ja siihen saakka RB oli ollut koko viikonlopun selkeästi nopeampi kuin Mersu.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Olihan tuo lähdön kolari aivan tyylipuhtaasti Vettelin perseilyä. Räikkönen ajoi käytännössä ihan samaa linjaa kolaukseen asti ja Verstappenin pieni väistöliike törmäyksen aiheutti. Joka tapauksessa lumivyöry lähti heikkoa lähtöään peitelleen Vettelin älyvapaasta kiilauksesta. Kai tuo sitten sääntöjen mukaan on ihan ok ajaa toisen päälle, kunhan on inan edellä...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nimi vaikuttaa näissäkin piireissä, jokseenkin kieroutunutta että edellä mainittu pääsee kuin koira veräjästä mutta Verstappenia syytettiin heti alusta alkaen ja jopa vieläkin. Maine kantaa pitkälle ja tässä tapauksessa Verstappenilla on vain mainetta kolaroinneista ja toisella mainetta maailmanmestaruuksista. Vahvat on mielikuvat.

_
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vettel tuli kyllä sellaisella linjalla että olisi törmännyt todennäköisesti Kimiinkin jos ei Kimi ja Verstappen olisi kolaroinut. Ei varmaan nähnyt Kimiä ollenkaan.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Tuossa on kaksi videota, joista mielestäni selviää tilanne parhaiten. Siitä voi jokainen miettiä, kenellä olisi ollut tilaa väistää vasemmalle sen sijaan että käänsi oikealle.
Tuota jo vähän kisan aikana katselin, että miksei Kimi ottanut vaan autoa enemmän vasemmalle, koska siellä tilaa kuitenkin oli. Mutta eipä näitä kannata enää jossitella, loppupeleissä oikea vaihtoehto tuomaristolta tuo rangaistuksitta jatkaminen. Vettelin leikkaamisen lisäksi niin monta vaikuttavaa tekijää tuossa, että yksittäistä syyllistä vaikea etsiä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tai jos nimi on Sebastian Vettel. Ei olisi kovin moni muu kuski päässyt tuosta kuin koira veräjästä, ehkä Hamilton.

No enpä tiedä, ei tuossa minusta mitään rangaistavaa ollut vaikka sekä Vettel että Verstappen vähän pöljästi ajoivatkin. Noita sattuu starteissa, eikä noista minusta kovin herkästi ole yleensäkään annettu rangaistuksia jos ei ihan suoraan päälle aja.

Tuota jo vähän kisan aikana katselin, että miksei Kimi ottanut vaan autoa enemmän vasemmalle, koska siellä tilaa kuitenkin oli.

Koska jatkamalla täysin suoralla linjalla olisi ollut aika toivotonta selvitä ensimmäisestä mutkasta. Kimi sai todellisen rakettistartin, vauhtiero huomattavasti nihkeämmin liikkeelle päässeeseen Verstappeniin oli tuossa vaiheessa aika huima ja Kimi oli jo lähes ohittanut Verstappenin, joten tietenkin hän lähtee hakemaan linjaa keskemmältä että saisi kunnollisen linjan ensimmäiseen mutkaan. Kimin kannalta harmi vaan että juuri tuolla hetkellä Vetteli lähti kääntämään voimakkaasti vasemmalle ja Verstappen aavistuksen ylireagoi siihen ja päätti lähteä kääntämään hänkin vasemmalle vaikka Kimi oli jo ehtinyt kokonaan sinne rinnalle. Ei tuota kyllä Räikkösen piikkiin saa mitenkään.

Mutta kuten sanoit niin tuossa tilanteessa oli niin monta tekijää jotka vaikutti siihen miten lopulta kävi, että oli täysin oikea päätös tuomaristolta jättää rankaisematta tuosta.
 
Viimeksi muokattu:

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
No enpä tiedä, ei tuossa minusta mitään rangaistavaa ollut vaikka sekä Vettel että Verstappen vähän pöljästi ajoivatkin. Noita sattuu starteissa, eikä noista minusta kovin herkästi ole yleensäkään annettu rangaistuksia jos ei ihan suoraan päälle aja.

Tästä kyllä aivan 110% samaa mieltä. Vähän sama kuin vaikka jääkiekossa. Tuomarin tehtävä on ottaa sikailut pois mutta ei alkaa ratkomaan peliä. Törkeydet pois kovilla sanktioilla mutta muuten kovaa ajoa. Olen vähän sitä mieltä että nuo 5 sec rangaistukset olivat ihan tyhmiä kuin tulivat. Antoivat hyvän syyn antaa pikkurikkeistä pieni penalty. Mielestäni täistä on ihan turha edes rankoa. Annetaan sitten niitä varikonläpiajoja kun on niiden paikka.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa on kaksi videota, joista mielestäni selviää tilanne parhaiten. Siitä voi jokainen miettiä, kenellä olisi ollut tilaa väistää vasemmalle sen sijaan että käänsi oikealle.

Singapore crash SLOMO start Verstappen, Vettel, Räikkönen 2017 - YouTube
https://media.giphy.com/media/5SeEy7WOTTPQA/giphy.gif
Huoh. Kukaan ei varmasti ole kiinnostunut tuosta paskasta trollaamisestasi.

Kimi oli ainoa, joka saa puhtaat paperit. Vetteliltä epätoivoista peittelyä, mutta hän ei kolaroinut, joten rankaisematta jättäminen aivan oikein. Verstappen väisti Kimin päälle. Olisi vaan pitänyt linjansa, tuskin Vettel päälle olisi tullut.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Jännä että heti kun Kimi vetää agressiivisesti ja kuten kuuluu niin aletaan osoittelemaan sormella ja haukkumaan. Muu aika kaudesta valitetaan että ajaa liian kiltisti ja varmanpäälle.

En saa Kimiä syylliseksi tähän mitenkään. Speedtrapilla oli 20 km/h enemmän vauhtia kuin Verstappenilla ja Vettelillä. Ei silloin aleta nostelemaan. Verstappen taas reagoi Vettelin manööveriin mielummin ajamalla Kimin päälle kuin nostamalla. Voisi katsoa nauhalta mitä kakkoseksi sijoittunut tallikaverinsa teki saatuaan paskan lähdön. Harmi Kimille ettei saanut aika-ajoissa osumaan kierrostaan paremmin. 2. ruudusta olisi hävinnyt tuolla lähdöllä jo horisonttiin ennen kuin Vettel olisi edes harkinnut sijoituksensa suojelua vetämällä eteen.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Villeneuve on varmaan ensimmäistä kertaa päästänyt suustaan jotain missä on järkeä. Villeneuve on siis ottanut kantaa tuohon Singaporen kolarointiin.

Samaa mieltä Villeneuven kanssa, että mestaruudesta kamppailtaessa pitää valita taistelut. Vaikka Räikkönen ja Verstappen olisivat molemmat menneet ohi, olisi Hamilton silti jäänyt taakse, eikä kovin helpolla olisi edes noussut sieltä haastamaan, ottaen huomioon Red Bullin ja Ferrarin selkeästi paremman kyydin. F1 on myös täynnä riskianalyysejä ja valinnat on tehtävä nopeasti.

Tässä ketjussa toki trollataan, että Kimillä oli tilaa mennä vielä enemmän reunaan mikä on totta, mutta jossain vaiheessa siihen tulevaan mutkaan on otettava linjaa, jolloin nimenomaan kaikki lähtevät kääntämään enemmän tai vähemmän ulkokanttaria kohden, jolloin mutkan apexin pääsee ohittamaan mahdollisimman hyvällä vauhdilla. Tämä toki on kaikille lajia seuraaville ihan selvä asia, mutta kun tässäkin ketjussa trollataan aika avoimesti eikä asiaan ole sen suuremmin puututtu, niin ajattelin nyt näin vielä itsekin heittää omat senttiset aiheesta.

Tästä vielä Villeneuven kommentteihin ylen sivuille.
 

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Vettel ei varmasti olisi lähtenyt noin paljoa peittämään, jos olisi nähnyt Kimin olevan myös siellä. Nythän Vettel lähti F1:sistä melko tutulla tavalla peittämään vain Maxilta linjaa, mutta tilaa olikin oletettua vähemmän, koska Kimikin oli siellä laidassa. Ei omasta mielestä mitenkään yliaggressiivinen liike, nyt vain oli huonoa tuuria mukana. Toki jälkiviisastelu on helppoa, mutta samanlaisia tilanteita näkee starteissa kahden auton välillä toistuvasti.

E: Rangaistuksia tuosta ei onneksi jaettu kenellekään. Kisatilanne.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vettel ei varmasti olisi lähtenyt noin paljoa peittämään, jos olisi nähnyt Kimin olevan myös siellä. Nythän Vettel lähti F1:sistä melko tutulla tavalla peittämään vain Maxilta linjaa, mutta tilaa olikin oletettua vähemmän, koska Kimikin oli siellä laidassa. Ei omasta mielestä mitenkään yliaggressiivinen liike, nyt vain oli huonoa tuuria mukana. Toki jälkiviisastelu on helppoa, mutta samanlaisia tilanteita näkee starteissa kahden auton välillä toistuvasti.

E: Rangaistuksia tuosta ei onneksi jaettu kenellekään. Kisatilanne.

Kyllähän se juuri näin meni, että tuossa vaan meni monta asiaa yhtä aikaa sopivasti ristiin. Vettelin toiminta oli aika normaalia nykypäivän F1:ssä, tuotahan nähdään ihan jatkuvasti että huonon startin jälkeen yritetään minimoida vahingot ja peittää takana tulevia niin paljon kuin mahdollista. Monesti näkee jopa paalupaikan kuljettajan valmistautuvan tähän sillä tavalla että auto asetetaan lähtöruutuun vähän vinoon että päästään heti peittämään kakkosruudusta lähtevän linja. Kun tähän Vettelin peittoliikkeeseen yhdistetään se että rakettistartin ottanut ja sisäreunassa ollut Kimi lähti hakemaan optimaalista ajolinjaa ensimmäiseen mutkaan koska hänen vauhtieronsa sekä Verstappeniin että Vetteliin oli tuossa vaiheessa todella massiivinen ja hän tiesi pääsevänsä molemmista ohi, ja se että takana sattui olemaan Max Verstappen joka ei tunne käsitettä "antaa periksi", niin nyt sitten kävi niin kuin kävi. Ei voi sanoa että kukaan olisi tuossa tehnyt mitään sääntöjen vastaista, erityisen härskiä tai ihan ääliömäistä liikettä, mutta nuo kaikki kolme tekijää yhdessä aiheutti sen että tila loppui kesken. Ferrarin kannalta tuossa kävi vielä pirun huono tuuri että Verstappen osui Kimin autoon juuri sellaiseen kohtaan että se pyöräytti Kimin aika vauhdilla Vettelin kylkeen ja rikkoi samalla Vettelin auton jäähdyttäjän. Autosta näytti tulevan sen verran jäähdytysnestettä ulos että tuo Vettelin pyörähdyskin johtui hyvin todennäköisesti pelkästään siitä, niin paljon Vettelin auto näytti luistelevan ennen tuota pyörähdystä.
 

Byvajet

Jäsen
Jännä että heti kun Kimi vetää agressiivisesti ja kuten kuuluu niin aletaan osoittelemaan sormella ja haukkumaan.

En minä väitä, että Kimi ei olisi saanut ajaa noin. Onnettomuus oli vain Kimin syy. Verstappen väisti leikkaavaa Vetteliä, mutta Räikkönen sen sijaan ei väistänyt kääntävää Verstappenia, vaikka tilaa oli.

Miksi tällaista tulkintaa väitetään trollaamiseksi, kun se kuitenkin on tosiasia? Katso nyt tuo video uudestaan ja kerro, kenellä siinä on tilaa väistää.

Kun Räikkönen olisi kuvakaappauksen hetkessä siirtynyt kaksi ja puoli takarenkaan leveyttä vasemmalle, niin koko onnettomuus olisi jäänyt syntymättä. Vettelin leikkauksessa ei ollut mitään epätavallista. Nuo ovat täysin tavallisia. Myös Verstappenin reaktio Vettelin nopeaan liikkeeseen oli täysin luonnollinen, se tulee selkäytimestä. Sen sijaan Kimi teki valinnan ajaa aggressiivisesti ja aiheutti onnettomuuden.

Jos Räikkönen olisi tyytynyt siihen, että hän saa huonon linjan ensimmäiseen mutkaan ja joutuu päästämään autoja sivultaan ohi, onnettomuus olisi jäänyt tapahtumatta, mutta nyt Räikkönen otti riskin, pyrki keskemmälle paremmalle linjalle ja sitten tapahtui mitä tapahtui.

Tässä on se hetki, jossa Räikkönen tekee valinnan, joka aiheuttaa onnettomuuden.

Screenshot by Lightshot
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
En minä väitä, että Kimi ei olisi saanut ajaa noin. Onnettomuus oli vain Kimin syy. Verstappen väisti leikkaavaa Vetteliä, mutta Räikkönen sen sijaan ei väistänyt kääntävää Verstappenia, vaikka tilaa oli.

Miksi tällaista tulkintaa väitetään trollaamiseksi, kun se kuitenkin on tosiasia? Katso nyt tuo video uudestaan ja kerro, kenellä siinä on tilaa väistää.

Kun Räikkönen olisi kuvakaappauksen hetkessä siirtynyt kaksi ja puoli takarenkaan leveyttä vasemmalle, niin koko onnettomuus olisi jäänyt syntymättä. Vettelin leikkauksessa ei ollut mitään epätavallista. Nuo ovat täysin tavallisia. Myös Verstappenin reaktio Vettelin nopeaan liikkeeseen oli täysin luonnollinen, se tulee selkäytimestä. Sen sijaan Kimi teki valinnan ajaa aggressiivisesti ja aiheutti onnettomuuden.

Jos Räikkönen olisi tyytynyt siihen, että hän saa huonon linjan ensimmäiseen mutkaan ja joutuu päästämään autoja sivultaan ohi, onnettomuus olisi jäänyt tapahtumatta, mutta nyt Räikkönen otti riskin, pyrki keskemmälle paremmalle linjalle ja sitten tapahtui mitä tapahtui.

Tässä on se hetki, jossa Räikkönen tekee valinnan, joka aiheuttaa onnettomuuden.

Screenshot by Lightshot

Eli Kimin olisi pitänyt osata ennakoida että Vettel tulee leikkaamaan Maxin edelle, ja tämän seurauksena Max tulee väistämään vasemmalle? Puhumattakaan siitä että tuo olisi pitänyt tehdä peilistä, koska Maxin eturengas osuu Kimin takarenkaaseen. Kimi oli lähes ohi Maxista, jos tuo väistö olisi tullut 0.2 sekuntia myöhemmin ei ensimmäistä kontaktia olisi edes tullut.

Eräs Niki Lauda on muuten sun kanssa eri mieltä, hänen mukaan Kimillä ei ollut mitään mahdollisuuksia väistää tuossa tilanteessa.

Ja jos Kimi olisi tyytynyt löysäilemään niin sinäkin olisit täällä vinkumassa kuinka Kimi ei enää osaa ajaa agressiivisesti yms. Mitä enemmän tuota starttia kelailee, niin sitä vakuttuneempi olen että Kimi olisi johtanut kisaa ensimmäisessä mutkassa. Sen verta enemmän keräsi vauhtia niin olisi luultavasti ehtinyt hakea parempaa linjaakin mutkaan.

Ja tuossa screenshotissa nimenomaan korostuu Kimin superlähtö versus Max & Vettel. Tuossa jo Maxin rinnalla, tuossa ei yksikään kuljettaja väistä vasemmalle tai löysää kaasua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi tällaista tulkintaa väitetään trollaamiseksi, kun se kuitenkin on tosiasia? Katso nyt tuo video uudestaan ja kerro, kenellä siinä on tilaa väistää.

Mikä vitun tosiasia? Se että sinä, joka vaikutat olevan ihan vitun kujalla joka asiasta mikä liittyy F1:een, sanot jotain ei tarkoita sitä että se olisi tosiasia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lähtökolarissa mistä on puhuttu jo likimain kaikki mahdollinen on myös hyvä muistaa että jos Kimi tuosta ampuu sisälle ja vierelle, niin ei ole kisan jatkon kannalta mitään hyötyä muusta kuin ohi pääsystä koska eka mutka on niin tiukka, ei siihen voi mennä 3-4 autoa rinnan, paras linja on melkeinpä tuossa kuvassakin näkyvällä Hamiltonilla koska Vettelikin tekee niitä puolustusmuuvejaan. Jos Kimi väistäisi vielä sisemmäksi niin olisi sama kuin että suosiolla luovuttaa tykkilähdön ja asemoi itsensä Maxin taakse, riski oli otettava ja hyvän startin myötä yritettiin Maxin edelle, ja on heti haettava linjaa keskemmälle jotta pääsee ekasta mutkasta läpi, tuo linjaus näkyy jo tuossa kuvassa.

Jos jos ja jos Vettel ei tulisi Maxin päälle vaan puolustaisi vaikkapa toiselta puolen niin Kimi olisi saanut paremman linjan Maxiin nähden ekaan mutkaan koska oli vauhdilla tulossa jo ohi.

Kolari johtuu Vettelin muuvista mutta kisatilanne koska puolusti linjaansa tietämättä että Kimikin on jo siellä rinnalla eikä Maxilla tilaa, tälläistä tapahtuu.

_
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Toro Rosso ajattaa Kvyatin tilalla kahden seuraavan kisaviikonlopun aikana Pierre Gaslya. Kvyat tehnee paluun rattiin Austinissa, koska Gaslyn oman sarjan (Japanin Super Formula) viimeinen kisaviikonloppu on tuolloin. Mielenkiintoista nähdä mihin Gasly pystyy.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kvyat onkin saanut jo jatkaa tötöilyään ja alisuorittamistaan ihan tarpeeksi kauan joten Toro Rossolta viisas ratkaisu. Gasly on melko varmasti toinen ensi kauden kuskeista joten nyt hänelle saadaan jo kisakokemusta ettei tarvitse aivan kylmiltään hypätä ensi kauteen, ja samalla saadaan vähän vertailtua Gaslyn vauhtia suhteessa Sainziin mikä myöskin auttaa ensi kaudella. Kvyat ilmeisesti saa vielä yhden mahdollisuuden Austinissa kun Gasly ei pääse sinne ajamaan, ja jännä on sitten nähdä jos sama töhöily jatkuu että saako Kvyat sen jälkeen lopullisesti kenkää. Helpompi on varmaan Toro Rossollekin lähteä ensi kaudelle toista kuljettajaa miettimään kun Gaslylla on jo muutama kisa vyöllä ja jos vieläpä on osoittanut ajomiehen otteita. Saako siinä vaiheessa Honda toiveensa läpi ja toiseen autoon tulisi Matsushita?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös