Formula 1 – kausi 2017

  • 312 664
  • 1 872

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuosta on nyt ollut jonkin verran polemiikkia lehdistössä kun noita rangaistuksia tuli Monzassa niin pirusti että varmaan kovinkaan monella katsojista ei ollut aika-ajon jälkeen käsitystä mistä ruudusta kukakin lähtee. Nuo rangaistukset on kaksipiippuinen juttu sikäli että tuohan se vähän lisämielenkiintoa kisaan kun kärkiukot joutuu lähtemään hänniltä ja raivaamaan tiensä takaisin kärkeen, mutta toisaalta ei tuossa ole enää järkeä kun loppukaudesta (ja varsinkin Monzan kaltaisissa kisoissa joissa kalusto joutuu aika tiukalle) noita rangaistuksia alkaa tulla niin paljon että kukaan ei pysy enää mukana mikä tilanne on. Monzassa kaiken huippu oli kyllä tuo tapaus Sergio Perez. Perezhän ajoi aika-ajossa 11. lähtöruutuun, sai itse 5 ruudun rangaistuksen osien vaihdosta mutta starttasi lopulta kisaan 10. ruudusta eli ylempää kuin mitä hänen alkuperäinen aika-ajosijoituksensa oli. Selkeää?

Toivottavasti Ross Brawn alkaisi saamaan tähän touhuun jotain järkeä, vaikka jokaisessa asiassa tosiaan on puolensa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuosta lähtöruuturangaistuksista, ainakin voisi miettiä tuoko tuo moottorisääntö oikeasti talleille säästöjä verrattuna siihen aikaan kun moottoreita sai rajattomasti vaihtaa tai sääntö oli paljon löysempi. Vähän vaan tuntuu että sama hinta otetaan vaikka moottoreita menisi puolet vähemmän.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Tuosta lähtöruuturangaistuksista, ainakin voisi miettiä tuoko tuo moottorisääntö oikeasti talleille säästöjä verrattuna siihen aikaan kun moottoreita sai rajattomasti vaihtaa tai sääntö oli paljon löysempi. Vähän vaan tuntuu että sama hinta otetaan vaikka moottoreita menisi puolet vähemmän.

Tästä oli itseasiassa pari vuotta sitten jossain formulasivustolla juttu missä olikohan mersu puhui siitä että moottorien hinnat nousevat hurjasti tuon kestovaateen takia. Tälle oli myös kovin looginen syy. Jotta moottori saadaan kestämään noin pitkä matka joudutaan käyttämään todella erikoisia ja kalliita materiaaleja. Lisäksi osien koneistuksessa toleranssit pitää olla aivan vimosenpäälle. Joten saatat olla täysin oikeassa että vähemmän kestävä moottori olisi huomattavasti halvempi.

Itseasiassa faneillekkin olisi mielekkäämpi sääntö jossa voimayksikön pitää kestää viikonlopun ajan. Nykyistä juttua on todella vaikea seurata koska osia käytetään uudelleen. Esim nuo Ferrarin turbot. Muutamassa ekassa kisassa käytettiin 4 turboa ja tälläkin hetkellä saldo on vielä tuossa neljässä. Kaiken lisäksi Ferrari sai vielä vaihtaa jollain poikkeusluvalla osia noihin jo käytettyihin turboihin "luotettavuus syistä". Yritä tässä sitten fanina pysyä perässä että kellä on oikeasti hyvä ja kellä huono tilanne noista osista. Esim Vettelin turbotilanne näytti paljon huonommalta kuin Räikkösen koska hän otti neljännen turbon aijemmin käyttöön. Todellisuudessa Kimin tilanne on huonompi koska hänen käytetyistä turboista yksi on oikeasti hajonnut, mutta tämä ei näy tilastoissa mitenkään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo on varmaankin ihan totta että mitään säästöjä näistä rajoituksista ei talleille tule, tai jos tulee niin se säästö on luokkaa minimaalinen. Kun tuollaisesta 1.6-litraisesta padasta otetaan irti 800-900 hv ja siitä pitäisi sitten vielä tehdä niin kestävä että se kestää ajaa vähintään viisi kisaa niin on aika selvää että joudutaan käyttämään eksoottisia (=lue kalliita) materiaaleja ja hiomaan tuotanto viimeisen päälle kuntoon, joten saattaa hyvinkin käydä niin päin että tuollaisen tehokkaan ja luotettavan moottorin valmistaminen on kalliimpaa kuin tehdä kaksi pelkästään tehokasta moottoria. Ja minä luulen että asiakastalleillekaan tästä ei ole mitään hyötyä kun moottorivalmistajat tuskin hinnoittelee noita yksikköhinnoilla vaan talli X maksaa moottorintoimittajalle summan Y riippumatta siitä montako niitä myllyjä kauden aikana käytetään. En usko että esim. ensi kaudella asiakastallien moottorimaksut pienenee kun pitäisi tulla toimeen taas vähemmällä moottorimäärällä.

Ja siitäkin samaa mieltä että katsojille tämä on erityisen epäselvää kun missään ei oikein ole luotettavaa tietoa miten paljon kenelläkin on oikeasti käyttökelpoisia osia jäljellä, koska tallit vaihtelee noita vähän radasta ja tilanteesta riippuen ja koskaan ei oikein tiedä että onko vaihto tehty siksi että osa on mennyt rikki vai ihan kilpailukykysyistä. Sitten kun tallit vielä taktikoivat näillä kuten esim. Mersu viime kaudella Hamiltonin kanssa kun yhden viikonlopun aikana otettiin hurja määrä rangaistuksia ja vaihdeltiin rekkalastillinen moottoreita ja moottorin osia, tai tällä kaudella vaihtoivat tarkoituksella moottoreita kun tuota öljynkulutussääntöä muutettiin kesken kauden. Ja katsojille tästä tekee vieläkin epäselvemmän nämä rangaistukset, kun tosiaan loppukaudesta nämä kisat alkaa mennä sellaiseksi rangaistusruletiksi että ei enää aika-ajon jälkeen ole mitenkään kartalla kuka starttaa mistäkin ruudusta.

Itse kun lajia aika tiiviisti seuraa kaikenlaisten sivustojen ja keskusteluforumien kautta niin pysyy jollakin tavalla kartalla näistä asioista, mutta voin kuvitella että joku Pertti Peruskatsoja joka katselee pelkästään kisat parin viikon välein on välillä aika ymmällä näistä 65 ruudun lähtöruuturangaistuksista ja siitä että joku rangaistuksen saaneista kuljettajista starttaa lopulta paremmasta ruudusta kuin mihin on alun perin ajanut.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sainz Renault deal sets up McLaren Honda changes

Vahvat huhut kertovat, että Carlos Sainz siirtyy Renaultille ensi kaudeksi, mutta mahdollisesti jopa jo tämän kauden aikana Malesian kilpailuun. Tässä tapauksessa Pierre Gasly hyppäisi Sainzin korvaajaksi Toro Rossolla.

McLaren siirtyisi myös samalla ensi kaudesta lähtien Renaultin moottoreihin ja Toro Rosso taas saisi Hondan koneet autoihinsa.

Näitä siirtoja on jo muutaman viikon huhuiltu ja nyt ilmeisesti ovat palikat lyöty lukkoon. Virallisia vahvistuksia saadaan toki jonkin aikaa vielä odottaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Samalla näyttää siltä että Renaultilla katsottiin Kubica liian suureksi riskiksi ja puolalaisen toivottu paluu f1:een jää tulematta. Jos tämä Toro Rosson (RB:n) Renaultin, McLarenin ja Hondan välinen diili toteutuu niin palikat alkaisi asettua sillä tavalla että Sainz siirtyisi Renaultille, Gasly korvaisi Sainzin Toro Rossolla, se tietäisi todennäköisesti Kvyatille vielä yhden kauden armonaikaa koska TR:lla ei hirveästi parempiakaan vaihtoehtoja ole. Ja Hondan moottorien vaihtuminen Renaulteihin saisi varmaan Alonson kirjoittamaan jatkosopparin McLarenille, ja kun Perezille ei jää käytännössä muita vaihtoehtoja niin Perez kirjoittanee aika pian jatkon Force Indian kanssa. Näin tosiaan Sauber jäisi ainoaksi pieneksi kysymysmerkiksi mutta eiköhän sielläkin Leclerc ja Ericsson aika vahvoilla ole. Ei taida tulla kovinkaan vilkas "offseason" tämän kauden jälkeen.

EDIT: Ai niin joo, onhan siellä toki Williams vielä, mutta näkisin että Stroll-Massa parin jatko on aika todennäköinen.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Todella ärsyttävää tällainen. Ei mitään järkeä siirtyä mihinkään Renaultiin McLarenilla. Honda kyllä alkaa toimimaan ajan kanssa ja 3 vuotta heitettäisiin hukkaan tällaiselle ja varsinkin loppukausi olisi ihan turhaa tässä tapauksessa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Todella ärsyttävää tällainen. Ei mitään järkeä siirtyä mihinkään Renaultiin McLarenilla. Honda kyllä alkaa toimimaan ajan kanssa ja 3 vuotta heitettäisiin hukkaan tällaiselle ja varsinkin loppukausi olisi ihan turhaa tässä tapauksessa.
Ehkäpä McLarenilla kyllästyttiin tähän "kyllä se siitä ajan kanssa"-ajattelutapaan ja päätettiin tehdä asialle jotain. Satunnaisia väläytyksiä lukuunottamatta Honda on ollut täysi katastrofi. Renaultilla on sentään voitettu kisoja.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkäpä McLarenilla kyllästyttiin tähän "kyllä se siitä ajan kanssa"-ajattelutapaan ja päätettiin tehdä asialle jotain. Satunnaisia väläytyksiä lukuunottamatta Honda on ollut täysi katastrofi. Renaultilla on sentään voitettu kisoja.

McLarenilla menee vaan samalla metsään heidän oma puheensa siitä, että "eivät tule ikinä voittamaan mestaruuksia olemalla asiakastalli" eikä moottorivalmistajan #1 prioriteetti. Renault-diili haisee sikäli jo kehnolle, että Renaultin oman tehdastallin lisäksi myös Red Bull käyttää Rellun moottoreita, jolloin McLaren voi jäädä "3.hevoseksi". Eikä se Renault nyt mikään erikoinen moottorina ole nykyisellään. Ferrari ja Mercedes ovat monta askelta edellä ja varsinkin RB:n porukka on avoimesti kritisoinut, että erot tulevat moottoripuolella.

Vähän tuntuu, että McLaren hyppää tällä diilillä ojasta allikkoon. Toki voivat voittaa satunnaisia kisoja, mutta hankala nähdä "mahdollisena mestarina".
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän tuntuu, että McLaren hyppää tällä diilillä ojasta allikkoon. Toki voivat voittaa satunnaisia kisoja, mutta hankala nähdä "mahdollisena mestarina".

Tietenkin lähemmäksi kärkeä todennäköisesti pääsevät, mutta näkisin nytkin että Red bulleilla saattaa olla jopa sarjan paras auto mutta moottoreissa juurikin annetaan hieman tasoitusta.

Vähän salaa ehkä toivoin että Williams siirtyisi Hondan leiriin, siellä ehkä voisi kärsivyyttä kuskeilla ja tallilla riittää kauemmin ja nykyisellään tuntuu jääneen hieman muille jalkoihin ja ehkä mersu menettää seuraavilla kausilla lisää etumatkaa jolloin tallin sijoitus auttamatta jatkaa laskuaan. En pitäisi kovin ihmeelisenä jos Toro rosso Hondalla vetäisi williamsin ohi ensikaudella pisteissä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Honda onn osoittanut kyvyttömyytensä kilpailukykyisen powerunitin rakentamisessa, joten ei ole suuri yllätys. Renault on niin paljon edellä kehityksessä, että vaihto on Maclarenilta ihan järkevä. Kun kamelin selkä on katkennut, se on katkennut. Hondalla oli kolme vuotta aikaa eivätkä he saaneet mitään aikaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tavallaan ymmärtää että McLarenin mitta tuli täyteen koska Honda on lupaillut ja lupaillut parempaa mutta jokainen kehitysversio tuntuu olevan yhtä epäluotettava kuin entinen ja tehopuolellakaan ei ole isoa kehitystä tapahtunut tämän kauden aikana. He ovat kuitenkin jo kolme vuotta tätä räpellystä katsoneet ja koko tallin maine alkaa olla jo vaakalaudalla. Eihän se varmaan hyvää tee McLarenin siviiliautojen maineellekaan kun F1-talli kyntää syvällä, taistelee Saubereiden kanssa jämäsijoista ja Alonso huutaa radioon miten koko auto on pelkkä vitsi.

Mutta toisaalta sitten taas kun miettii niin ottaako McLaren mitään isoa askelta eteenpäin siirtyessään Renaultin asiakastalliksi? Renaultilla on ollut niin ikään paljon luotettavuusongelmia, ja Red Bullin hyvistä suoranopeuksista huolimatta Renaultin moottori ei taida tehojenkaan suhteen olla ihan Mersun tai edes Ferrarin tasoa. Ja asiakastalli on aina asiakastalli. Joten jos McLarenilla ei ole jotain todella hyvää suunnitelmaa (esim. Porsche-diili parin vuoden päästä, tai oman moottorin rakentaminen jolloin tämä Renault olisi vaan välivaihe) niin en ole oikein varma että onko tämän Honda-diilin katkaiseminen sittenkään fiksu liike. Vaikka Honda nyt on jo kolme kautta räpeltänyt aika heikolla tasolla niin minä uskon että he tulevat vielä osumaan maaliin. Poistuminen takavasemmalle olisi tässä tilanteessa noloa ja epäjapanilaista joten minä luulen että siellä laitetaan kyllä kaikki peliin että tämä projektin saadaan onnistumaan, ja toisaalta pitää muistaa että Honda teki ensimmäisen ja toisen kauden välillä aika ison hyppäyksen eteenpäin joten kyllä siellä osataan oppiakin virheistään. Tälle kaudelle paketti laitettiin täysin uusiksi koska ilmeisesti huomasivat että sen ensimmäisen version suhteen lähdettiin jo alusta pitäen väärälle ladulle, ja joutuivat siksi aloittamaan taas aika lailla tyhjästä. Voisi siis olettaa että ensi kaudeksi voisi tapahtua taas vähän isompi kehitysloikka. Jos McLarenilla ei ole tätä hyvää plan B:tä niin voi olla että tätä päätöstä katuvat vielä.

Hondan kannalta minä uskon että tämä on jopa hyvä diili. Toro Rosso olisi heille sikäli hyvä kumppani että talli on nyt ajanut hybridikaudella sekä Ferrarin että Renaultin moottoreilla joten heillä on hyvin dataa ja vertailupohjaa eri moottoreista ja pystynevät auttamaan Hondaa kehitystyössä. Ja vaikka Toro Rosso lasketaan pikkutalleihin niin siellä on kuitenkin RB:n resurssit taustalla koska eittämättä tähän diiliin kytkeytynee jonkinlainen optio siitä että myös RB siirtyisi tulevaisuudessa Hondan kumppaniksi, eli Honda saa kyllä lähes McLarenin tasoisen kumppanin myös tämän RB/TR-diilin kautta. Ja en tiedä tekisikö sekin hyvää Hondan kehitystyölle että Toro Rosson kumppanina odotukset ei olisi niin kovat kuin McLarenin kanssa jolloin saisivat tehdä kehitystä ehkä enemmän rauhassa? Vaikka tuokin tietysti on kaksipiippuinen juttu että onko se jopa hyvä että siellä on joku Alonso radiossa vittuilemassa kisasta toiseen ja pistämässä painetta.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Hondan kannalta minä uskon että tämä on jopa hyvä diili. Toro Rosso olisi heille sikäli hyvä kumppani että talli on nyt ajanut hybridikaudella sekä Ferrarin että Renaultin moottoreilla joten heillä on hyvin dataa ja vertailupohjaa eri moottoreista ja pystynevät auttamaan Hondaa kehitystyössä. Ja vaikka Toro Rosso lasketaan pikkutalleihin niin siellä on kuitenkin RB:n resurssit taustalla koska eittämättä tähän diiliin kytkeytynee jonkinlainen optio siitä että myös RB siirtyisi tulevaisuudessa Hondan kumppaniksi, eli Honda saa kyllä lähes McLarenin tasoisen kumppanin myös tämän RB/TR-diilin kautta. Ja en tiedä tekisikö sekin hyvää Hondan kehitystyölle että Toro Rosson kumppanina odotukset ei olisi niin kovat kuin McLarenin kanssa jolloin saisivat tehdä kehitystä ehkä enemmän rauhassa? Vaikka tuokin tietysti on kaksipiippuinen juttu että onko se jopa hyvä että siellä on joku Alonso radiossa vittuilemassa kisasta toiseen ja pistämässä painetta.
Ilman muuta tämä on taustalla. Renault kuitenkin panostaa omaan talliinsa ja parhaimmat myllyt menevät luonnollisesti sinne kun asiakastallit
saavat tyytyä asiakasversioihin. Nyt on Red Bullilla hyvä tilanne viilata Hondan moottori kuntoon Toro Rosson kanssa ja sen jälkeen Red Bull siirtynee
Hondan tehdastiimiksi.
Kokonaisuutena näen tämän vain hyväksi koko sarjalle.
Iltasanomissa uutisoitiin Hondan haluavan japanilaiskuskin Nobuharu Matsushitan Toro Rosson rattiin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Iltasanomissa uutisoitiin Hondan haluavan japanilaiskuskin Nobuharu Matsushitan Toro Rosson rattiin.

Tuo kävi mielessä kun tähän diiliin kytkeytyi nyt tuo Sainzin siirto, että onko Hondalla jotain toiveita/vaatimuksia kuljettajien suhteen. Ja Toro Rosson kaltainen talli olisi kyllä hyvä paikka ajaa näitä oman ohjelman kuljettajia sisään, kun tuo RB:n kehitysohjelman oma "kultaputki" näyttää vähän tyrehtyneen ja siellä ei enää ole niin paljon tunkua huippulahjakkuuksista. Tässä tapauksessa on vaan mielenkiintoista nähdä että ohittaisiko Matsushita Gaslyn vai siirrettäisiinkö Kvyat syrjään.

Kvyat ei kyllä sinänsä ole jatkopaikkaa edes ansainnut mutta toisaalta tallin kannalta voisi olla fiksua pitää edes yksi vähän kokeneempi kuljettaja kuin lähteä kahdella tulokkaalla. Jo ihan kehitystyönkin kannalta. Mutta vielähän tässä ehtisi tällä kaudella ajaa Gaslya muutaman kisan ajan sisään ja vertailla Kvyatiin kun Sainz siirrettäisiin Rellulle jo tämän kauden aikana. En usko että Rellullakaan olisi mitään sitä vastaan että pääsisivät hitaasta ja epäluotettavasta Palmerista heti eroon.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Vituiksihan se tuo McLarenin ja Hondan kuvio meni. Ensimmäinen kausi oli todella surkea, mutta jollain tavalla ehkä kuitenkin jopa odotettu, joten sen suhteen ei ollutkaan varmaan odotukset missään mestaruustaistoissa.
Toinen kausi oli jo selvästi parempi ja kuskit keräsiki 76 pistettä MM-sarjassa verrattuna edellisen kauden 27 pisteeseen.
Tällä kaudella onkin sitten meno mennyt aivan toiseen suuntaan, kuin moni odotti. Viime kauden jälkeen se meno näytti siltä, että tänä vuonna McLaren on taas askeleen lähempänä kärkeä, ei kaksi askelta taaempana, mutta näin pääsi käymään. 11 pistettä koossa ja näistä 8 tuli Alonson Unkarin kuudennella sijalla.
Unkarissa on McLaren aika hyvin pisteitä kerännytkin parina edellisenä kautena. Viime kaudella Alonso viides, toissakaudella seitsemäs.
Minkä vaikutus Unkarissa on vähäisempi? No moottorin tietysti ja siellä auton rungolla ja aerolla on enemmän merkitystä.

Tavallaan tykkään tuosta McLarenin siirtymisestä Rellun koneisiin. Jos nyt vielä saataisiin Alonso jatkamaan sarjassa ja autoon sellainen moottori, että hyvistä pistesijoista pystyisi jatkuvasti taistelemaan ympäri kisakalenteria, niin se kelpaisi. Alonso on kuitenkin edelleen mielestäni ihan kärkikuskeja ja toisi hyvää säpinää sinne kärjen tuntumaan tai alapuolella taistelemaan näiden Force Indioiden ja muiden ei aivan kärkitiimien kanssa.
Fiksu veto Red Bullilta ottaa nuo Hondan koneet sisartalliin. Rauhassa kehitystyötä siellä ja sitten jossain kohtaa jos homma alkaa skulaamaan niin siirto myös päätalliin ja näinkin onkin sitten heidän tiimeillä Hondan loistavat ( jos ja jos) moottorit ainoastaan kärkitalleista.

Eiköhän tuo Palmerin ura pääty ensi kisaan. Jos ihan tilastollisestkin verrataan, niin MM-pisteet tallikaveria vastaan 41-1 tappiolla.

Kvyatin ura alkaa olemaan paketissa, mutta näyttäisi vielä kameleontin tavoin selviytyvän ainakin yhden kauden verran lisää.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Jos Sainz ei siirry Renault'lle jo kauden aikana olisi Toro Rosson kannalta jopa hyvä, että Kvjat saisi rangaistuspisteet jossain vaiheessa täyteen ja joutuisi huilaamaan yhden kisan, jolloin todenäköisesti Gasly pääsisi ottamaan paikan.

Sean Gelaelhan on rahojensa turvin saamassa muutaman FP1-ajon Toro Rossolla, mutta ajosuorituksilla ei ansaitse todellakaan sellaista. Menee samaan kastiin kuin Force Indialla silloin tällöin kurvaillut Alfonso Celis Jr.
 

BaronFIN

Jäsen
Ilmeisesti moottorisäännöt menevät tulevaisuudessa niin uusiksi, että vaikea nähdä Honda enää nousevan nykyisessä konesukupolvessa ennen kuin uudet koneet on vietävä suunnittelupöydälle.

Hondalle häpeä, ei McLarenilla oikein muutakaan vaihtoehtoa ole.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja Maclarenhan etsii tässä nyt ratkaisua nimenomaan vuoteen 2021 asti. Tällä viikolla ilmoittivat, että yksi vaihtoehto -21 eteenpäin on oman moottorin rakentaminen. Tulisi vaatimaan paljon resursseja, mutta onhan firmalla millä mällätä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä ollut aika-ajot suomalaisten juhlaa. Molemmat otti melkein kuusi kymmenystä turpiin tallikavereilta ja Vettelin ajaessa paalulle kerkesi Kimin eteen molemmat Red Bullit, jotka ovat toki koko viikonlopun näyttäneet erittäin hyviltä, joten tiedä sitten voiko Vettelin sanoa jopa ylisuorittaneen.

Bottas ollut täysin kuutamolla koko viikonlopun ainakin, eikä Mercedes muutenkaan ole ollut Singaporessa vahvimmillaan, kuten ennakkoon jo veikkailtiinkin.

Ihan kivat lähtöasetelmat huomiselle kyllä. Vettel paalulla, nälkäiset Red Bullit takana ja Hamilton viidentenä. MM-sarjalla on taas mahdollisuus tasaantua mukavasti.
 

Byvajet

Jäsen
Bottas ollut täysin kuutamolla koko viikonlopun ainakin

Mitä pitemmälle kausi etenee, sitä ilmeisemmin Hamiltonin paremmuus näkyy. Tallin tekemä sopimuskin kertoo siitä, ettei Bottaksen kykyihin luoteta edes kakkoskuskina. Jos Bottas putoaa pois Mersulta, niin paikkaa kärkitalleissa tuskin enää sen jälkeen on tarjolla.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Hetken jo näytti että Ferrareille eturivi mutta sitten Kimiltä virhe taas vaihteeksi ja toinen yritys valui hukkaan. Vettel saa ajella huomenna varmaan voittoon ja eiköhän Red Bullit ota loput palkintopalli sijat jos vaan Verstappeni saa pidettyä auton ehjänä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Ainoa jännityksen aihe on se, että mitä Verstappen tekee huomenna. Mikäli ei mitään, tullee huomisesta kyllä tylsä kilpailu. Olipas taas hemmetin tylsä aika-ajo siinä mielessä, että yllätyksiä ei suuremmin tapahtunut. Ferrari oli vahva, Kimi huono, Red Bull ja McLaren hyviä kuten olettaa saattoi, Bottas hävisi tallikaverilleen. Ei yllätyksiä. Toivottavasti kisaan saadaan edes jotain tapahtumaa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Toivottavasti kisaan saadaan edes jotain tapahtumaa.
Ehkä sinua ilahduttaa se fakta, että Singaporen GP-historiassa ei olla kertaakaan menty ilman turva-autoa. Näillä nykyisillä autoilla se on enemmän kuin todennäköistä, kun miettii minkälaista romurallia Bakussakin oli.

Mutta jos nyt huomenna jostain kumman syystä mennään ilman turva-autoa, niin eiköhän Vettel painele maisemiin ja Kimi jumittuu Red Bullien taakse koko kisan ajaksi. Hamilton ja Bottas pyristelevät sitten sen minkä pystyvät, ei ole Mersun rata tuo. Alonso voisi puolestani käydä aiheuttamassa hämminkiä näiden välille.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Saas nährä mitä Verstappen keksii ensimutkiin. Ja kiva että Alonsokin on siinä sähläämässä. Olisko nyrkkimylly Alonso vs. Hamilton ekan mutkan kolaroinnin jälkeen mitään siinä kanttareilla? Alonso on semmonen unelmavävy että taitaa yhä olla poikamies.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mitä pitemmälle kausi etenee, sitä ilmeisemmin Hamiltonin paremmuus näkyy. Tallin tekemä sopimuskin kertoo siitä, ettei Bottaksen kykyihin luoteta edes kakkoskuskina. Jos Bottas putoaa pois Mersulta, niin paikkaa kärkitalleissa tuskin enää sen jälkeen on tarjolla.

Näin näyttäisi olevan. Kesätauon jälkeen Bottas on kyllä ollut todella huono suhteessa Hamiltoniin. Unkarissa Hämis napsi voiton ja Bottas jäi viidenneksi. Italiassa taas aika-ajossa nähtiin liki käsittämätön ero herrojen välillä, kun Lewis tykitti sateella liki kaksi sekuntia kovemman kierrosajan. Tämän viikonlopun Bottas on taas ollut ihan kujalla ja saa kiittää onneaan, että kukaan ei kiilannut hänen ja tallikevarinsa väliin, vaikka eroa kertyi hyvän matkaa päälle puoli sekuntia britin hyväksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös