Formula 1 – kausi 2017

  • 320 836
  • 1 872
Hamiltonilla noin 1.50 kerroin maailmanmestariksi, eikä tuo ainakaan minua yllätä yhtään. Jos trendi jatkuu Hamilton vie maailmanmestaruuden jopa suht helposti, varsinkin jos Bottas siirretään nyt kakkoskuskiksi mikä on oletettavaa. Tietysti virheisiin ei ole varaa. Monzassa Mersulla selvä yliote, joten voisi kuvitella että Mersut ottaa kakkosvoiton, jos Bottas ei jostain syystä sula samalla tavalla kuin Belgiassa. Tämän jälkeen mestaruustaisto näyttää seuraavalta...
  1. 238 Hamilton
  2. 235 Vettel
  3. 197 Bottas
Jos katsotaan mitä ratoja on jäljellä, niin Ferrarilla on selkeä yliote ainoastaan Singaporessa, joka on muutenkin yksi Vettelin vahvimpia ratoja.
  • Singapore
  • Malesia
  • Japani
  • Yhdysvallat
  • Mexico
  • Brasilia
  • Abu Dhabi
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä näkisin että Monza on selkeästi Mersun heiniä, nuo nopeat radat tuntuu sopivan hyvin Mersun pitkälle akselivälille ja tehokkaalle moottorille. Jos ei Bottas pysty yllättämään Hamiltonia Monzassa niin Hamilton vienee seuraavan kisan. Mutta Singaporea pidän jonkinlaisena vedenjakajana sikäli että jos tilanne kääntyy taas päälaelleen että Ferrari on vahva ja Mersu vaikeuksissa niin loppukausi voi hyvinkin mennä Vettelille. Koska vaikka siellä on esim. Malesiassa, Meksikossa ja Abu Dhabissa pitkiä suoria niin niillä on paljon myös sitä syheröä missä Ferrari on ollut selvästi niskan päällä. Ja jos Mersu ei ole löytänyt ratkaisua noihin ongelmiinsa niin Ferrari voi olla Monzan jälkeen vähän edellä, ja jos Bottas pystyy vielä viemään esim. Monzan ja em. kaksikolle tulee nollakisat niin Mersu ei edelleenkään voine laittaa kaikkia paukkuja Hamiltonin taakse.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vaikka Mersun aina veikataan olevan kusessa pitkän akselivälinsä vuoksi katuradoilla, niin ei tuo nyt kovin huonosti ole Monaco poislukien ole mennyt, esim Bakussa oli voitto tulossa ja Sotshissa voitto tulikin. Sen sijaan nopeilla radoilla Ferrari ei ole pystynyt vastaamaan ilman jotain ällistyttävää sattumusta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikka Mersun aina veikataan olevan kusessa pitkän akselivälinsä vuoksi katuradoilla, niin ei tuo nyt kovin huonosti ole Monaco poislukien ole mennyt, esim Bakussa oli voitto tulossa ja Sotshissa voitto tulikin. Sen sijaan nopeilla radoilla Ferrari ei ole pystynyt vastaamaan ilman jotain ällistyttävää sattumusta.

Baku ja Sotshi ovatkin katuradoiksi vähän erilaisia, nehän ovat kuitenkin luonteeltaan aika nopeita ja sellaiset ahtaat ja tiukat syheröosuudet puuttuu. Mersu tuntuu olevan (suhteessa Ferrariin) vaikeuksissa juuri sellaisilla radoilla joissa on paljon hitaita tai melko hitaita mutkia. Jos rata on sellainen jouhevasti ajettava ja siinä on paljon nopeita ja lähes täysillä ajettavia mutkia ja pitkiä suoria niin silloin Ferrari ei näytä pystyvän oikein vastaamaan Mersuille.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Monzassa tulee tänään vettä kuin Esterin perseestä, ukkostakin on kait luvattu. Lauantain vapaita harjoituksia lykätään koska vettä tulee paljon, Juusela epäili että harjoituksia ei päästäisi ajamaan ollenkaan.

Tavallaan olisi toivonut sitä vesisadetta itse kilpailuun, mutta toisaalta Vilander heitti äsken hyvän pointin että nyt aika-ajot joudutaan ajamaan sadekelissä mutta kuivan kelin säädöillä, koska tosiaan huomenna ei ole vesisadetta luvassa vaan päinvastoin sellainen 25 asteen hellepäivä. Kyllähän tuo vesisade antaa oman mausteensa myös aika-ajoon, pitää toivoa että nähtäisiin kunnon yllätyksiä vaikka sen suhteen että Hamilton ja Vettel epäonnistuisivat ihan täysin aika-ajoissa ja starttaisivat perältä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Lauantain vapaita harjoituksia lykätään koska vettä tulee paljon, Juusela epäili että harjoituksia ei päästäisi ajamaan ollenkaan.
Kello käy, mutta autoja ei päästetä ajamaan sään takia. Tuskinpa kukaan tulee ajamaan kierrostakaan, jos sade yhtään jatkuu samanlaisena. Nyt olisi niille monsuunirenkaille käyttöä.

Yleensä sadekelissä ajetut aika-ajot tarjoavat hyviä yllätyksiä, kuten samalta radalta 9 vuotta sitten erään Vettelin ottaessa paalun Toro Rossolla. Ei mennyt sitten kisakaan yhtään pöllömmin sen jälkeen. Nyt olisi jollain Force Indialla paikka tehdä urotekoja, koska suorituskykyä autosta löytyy kiitos Mersun koneen ja sadekelin säädöillä saisi autot lähelle kärkeä.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ross Brawnilla oli kyllä hyviä pointteja omassa kehitysohjelmassaan, miten Formula ykkösiä tulee viedä eteenpäin. Silti listan ykkösasia pitäisi olla, että näillä autoilla voisi ajaa märällä. Paras elementti lisäjännitykseen on vesi, ja nyt kun sitä on tarjolla, ei näillä voi ajaa. Pirelli taisi koittaa parantaa märän kelin renkaitaan Brasilian katastrofin jäljiltä, mutta kommentit taisi olla sen suuntaisia, että pieleen meni. Muistelen lukeneeni, että siellä suunniteltiin taas yhtä kuivan kelin seosta lisää. Miten olisi sen sijaan monsuunirengas takaisin ja kehitystyössä isompi ero sadekelin ja välikelin renkaan suhteen,
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Ross Brawnilla oli kyllä hyviä pointteja omassa kehitysohjelmassaan, miten Formula ykkösiä tulee viedä eteenpäin. Silti listan ykkösasia pitäisi olla, että näillä autoilla voisi ajaa märällä. Paras elementti lisäjännitykseen on vesi, ja nyt kun sitä on tarjolla, ei näillä voi ajaa. Pirelli taisi koittaa parantaa märän kelin renkaitaan Brasilian katastrofin jäljiltä, mutta kommentit taisi olla sen suuntaisia, että pieleen meni. Muistelen lukeneeni, että siellä suunniteltiin taas yhtä kuivan kelin seosta lisää. Miten olisi sen sijaan monsuunirengas takaisin ja kehitystyössä isompi ero sadekelin ja välikelin renkaan suhteen,

Tuosta on ollu jonkin verran juttua että homma ei olisikaan läheskään täysin renkaista kiinni. Vaan moni auti on suunniteltu niin matalaksi että ne jää pohjasta vesiliirtoon. Mitään Maxilta ottamatta pois niin siitäkin oli juttua kun hän ajoi tuon superkisan, että Red Bull oli yksi harvoista autoista joka ei pohjannut veden kanssa pääsuoralla, tai pohjasi vain hyvin vähältä matkalta. Tämä tuolloin johtui heidän poikkeuksellisen suuresta rake kulmasta.

Yksi kysymys tietysti on että pitäisikö sääntöjä muuttaa siten että aina jos sataa annettaisiin lupa nostaa ajokorkeutta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt voisi sanoa, että olihan tuo aika-ajon lopetus odotuksen arvoista. Huikeaa tykitystä viimeinen osio pahentuvissa keleissä.

Kolme ensimmäistä ruutua huomenna Hamilton-Stroll-Ocon.
Tuon rivin jos on joku veikannut, niin lottoa sisään vaan seuraavaksi. En toki tiedä meneeko Veikkauksella lähtöruutujen vai aika-ajon tulosten takia nuo, koska Red Bullit putoavat välistä pois ja sen takia lähtöjärjestys on tuo.

En tiedä miten Hamilton tuon tekee, mutta ihan käsittämätön veto taas viimeisellä. Tämä on ukko on ihan omissa lukemissaan aika-ajoissa parhaimmillaan ja tänään se taas nähtiin.

Suomalaisittain voi sentään positiiviseksi laskea jo sen että molemmat selvisi viimeiseen osioon. Ei oikein luottoa löydy sateella niin kovasti.
Kimi nyt sentään voitti jopa Vettelin, joka oli aikamoinen yllätys ja kai tuo Valtterikin tuosta lopulta kisassa toiseksi nousee Hamiltonin taakse maalissa.

Mielenkiintoinen lähtöjärjestys huomiselle. Hamilton-Stroll-Ocon-Bottas-Kimi-Vettel ja Red Bullit peräpäästä järjestämään ohituksia.
Puitteet on ihan viihdyttävälle kilpailulle.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Kolme ensimmäistä ruutua huomenna Hamilton-Stroll-Ocon.
Tuon rivin jos on joku veikannut, niin lottoa sisään vaan seuraavaksi. En toki tiedä meneeko Veikkauksella lähtöruutujen vai aika-ajon tulosten takia nuo, koska Red Bullit putoavat välistä pois ja sen takia lähtöjärjestys on tuo.
Menee nimenomaan aika-ajojen tulosten mukaan, eli jos on Hamiltron-Stroll-Ocon riviä veikannut niin ei saanut muuta kuin moraalisen voittajan maineen ja lisää tilaa pankkitilille.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Menee nimenomaan aika-ajojen tulosten mukaan, eli jos on Hamiltron-Stroll-Ocon riviä veikannut niin ei saanut muuta kuin moraalisen voittajan maineen ja lisää tilaa pankkitilille.
Melkein 40 000euroa antoi Veikkaus tuolle kertoimeksi. Siinä voi vähän "moraalista voittajaa" syödä, jos tuollaisen rivin on laittanut sisään.
Toki kolmea nopeinta haetaan ja eihän tuo kolmikko sinänsä tosiaan nopein ollut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ross Brawnilla oli kyllä hyviä pointteja omassa kehitysohjelmassaan, miten Formula ykkösiä tulee viedä eteenpäin. Silti listan ykkösasia pitäisi olla, että näillä autoilla voisi ajaa märällä. Paras elementti lisäjännitykseen on vesi, ja nyt kun sitä on tarjolla, ei näillä voi ajaa. Pirelli taisi koittaa parantaa märän kelin renkaitaan Brasilian katastrofin jäljiltä, mutta kommentit taisi olla sen suuntaisia, että pieleen meni. Muistelen lukeneeni, että siellä suunniteltiin taas yhtä kuivan kelin seosta lisää. Miten olisi sen sijaan monsuunirengas takaisin ja kehitystyössä isompi ero sadekelin ja välikelin renkaan suhteen,

Kyllähän tuo on jo ihan Imagoasiakin, jos formulat haluaa olla kuninkuusluokka niin kyllä siellä pitäisi pystyä sateellakin ajamaan ja ottaamaan miehestä mittaa. Muutenkin jos pitäisi viimevuosilta ottaa ne parhammat kisat missä tapahtuu niin suurin osa parhaimmista kisoista on aina sadekeleissä ja muuttuvissa olosuhteissa ollut kun tullut yllätyksiä. Tuntuu vain että aina mennään pelkästään turvallisuus edellä ja viedään viimeisetkin elementit lajista pois, kohta varmaan jokaisen radan ekaa mutkaakin levennetään niin ettei kukaan vahinkossakaan voi osua toiseen. Jos joku kolaroi niin heti kilpailukieltoon.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Mainitaan nyt tässä ketjussa, että Niko Karin viikonloppu oli jälleen kerran kyllä todella surullinen. Kaksi kierrosta ennen loppua, kellon ollessa jo nollissa, Kari oli hienosti neljäs, eteenpäin oli 10 sekuntia, taaksepäin 5 sekuntia. Kuitenkin jostain syystä Kari ajoi ylikovaa Lesmo kakkoseen ja siitä ratavalliin ja kisa ohi. Vaikka kyse onkin junioreista ja on nuoria kuskeja, niin eihän tollaista tilannetta nyt vaan saa tapahtua.

Jotenkin minusta tuntuu, että Kari ei omaa samaa potentiaalia kuin Vainio aikoinaan. Enkä kyllä valitettavasti jaksa uskoa, että Kari ajaisi F1:ssä uransa aikana.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mainitaan nyt tässä ketjussa, että Niko Karin viikonloppu oli jälleen kerran kyllä todella surullinen. Kaksi kierrosta ennen loppua, kellon ollessa jo nollissa, Kari oli hienosti neljäs, eteenpäin oli 10 sekuntia, taaksepäin 5 sekuntia. Kuitenkin jostain syystä Kari ajoi ylikovaa Lesmo kakkoseen ja siitä ratavalliin ja kisa ohi. Vaikka kyse onkin junioreista ja on nuoria kuskeja, niin eihän tollaista tilannetta nyt vaan saa tapahtua.
Veikkaan että yritti hakea nopeaa kierrosta, josta saa lisäpisteitä. Noh, nyt ei tullut sitten yhtään pistettä ja ei hyvältä näytä tosiaan tulevaisuus.

Vaikea nähdä uran päätyvän formuloihin asti etenkin kun tallipaikat on niin helvetin tiukassa jo nykyisilläkin kuskeilla. Enemmän olisi hyviä kuskeja tarjolla, kuin on paikkoja ja monella se vaatii jonkinlaista taustatukea rahan muodossa. Mielenkiintoista olisi esimerkiksi tietää olisiko Bottas ikinä päässyt formuloihin ilman Wihurin rahallista apua yms. Valtteri on kuitenkin kuljettajana sitä parempaa keskitasoa tuolla, joka kertoo juuri siitä että pelkkä talentti ei aina riitä.
Karissa en näe tällä hetkellä myöskään aivan kirkkainta timanttia, vaan sellaista joka väläyttää välillä ja sitten häviää kuvasta.

Se on aika karua touhua noissa pikkuformuloissa, koska tulosta pitää takoa lähes samantien ja sinun pitäisi olla sarjan ykköskuskeja joka stepillä minne ikinä siirrytkään, jotta se F1 haave voisi olla realistista. Nyt kun Red Bull jätti Karin ja taustavoimilla ei ilmeisesti rahallista panostusta juurikaan ole, niin todella tukalaa on. En sitten tiedä ehkä tämäkin asia sai Karin yliyrittämään tänään hakiessaan sitä nopeinta kierrosta tms.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotain pitäisi kyllä tehdä noille rangaistuksille. Nyt taitaa olla niin, että yhdeksän kuljettajaa saa lähtöruuturangaistuksia kilpailuun. Eihän tuosta pysy enää kukaan tosifanikaan kartalla, että kuka lähtee mistäkin ruudusta.

Lähinnä mietin sellaisen satunnaiskatsojan toimesta tätä että minkä kuvan se antaa, jos auto X ajaa ruutuun X, mutta lähteekin kuitenkin kisaan ruudusta Y, vaikka sai tietynkokoisen rangaistuksen ja hänen pitäisi sen perusteella lähteä ruudusta Z, mutta onkin jostain syystä ruudussa Y, joka on kolme sijaa korkeammalla jne.

Tänäänkin on pari autoa siirtynyt, kun Vandoorne on ottanut 25 ruutua rangaistuksia (lähtee ruudusta 18. silti) ja Perez myös viisi ruutua vaihdelaatikosta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Tulee kyllä unettavan tylsä kisa tänään, mitä nyt siis voittotaisteluun tulee. Mersu on ihan ylivoimainen tuolla nopealla radalla ja kun Hamilton pääsee vielä lähtemään rauhassa eturivistä ilman että pahimmat kilpailijat (Bottas ruutu neljä ja Vettel ruutu kuusi), niin jos vaan lähtö onnistuu suht normaalisti niin pääsee kyllä Hamilton painamaan ihan täysin horisonttiin.

Toki ekassa mutkassa on se yllätysmomentti, siinä jos Stroll tai Ocon lähtee laittamaan all-in yrittää ohitusta Hamiltonista, niin siinä voi osua. Mutta jos Hamilton tuon klaaraa kunnolla niin voiton voi viedä ainoastaan joko auton hajoaminen tai sitten Hamilton tekee "Häkkiset" ja pistää liian pientä vaihdetta silmään tiukassa mutkassa ja keskeytys siinä. Toki en tiedä onko tuo edes noilla nykyautoilla mahdollista :D
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Viime kaudella jo naureskeltiin noille rangaistuksille (McLarenilla taisi olla pahimmillaan jotain 60 ruudun rangaistuksia?) ja tilanne on edelleen sama. Kaikkihan tietysti lähtee tuosta autosta, joka on nykyisellään enemmän tietokone kuin kilpa-auto. Sitten kuitenkin kaikki haluaa samaan aikaan karsia kuluja, niin miksei palata takaisin yksinkertaisempaan? Juttu lienee se, että tuossa hybridissä tullaan pysymään ainakin jonkun aikaa. Vähän ristiriitaista toimintaa.

Onneksi tuolla ruudukossa on Red Bullit vähän kauempana, niin saatetaan nähdä jopa ohituksia. Kärkikuusikossa tuskin nähdään suuria muutoksia, paitsi Strollin ja Oconin putoaminen alaspäin. Paljonkohan kerroin riville Hamilton-Bottas-Vettel?
 

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jos Ocon ja Stroll selviää ekan kierroksen osumatta, niin hattua täytyy nostaa. Stroll osoittanut olevansa hyvä kuski ja miksei myös tulevaisuudessa potentiaalinen Ferrari-kuski jos kehitys jatkuu tätä tahtia. Ymmärtääkseni Ferrarin suuntaan jotain kytköksiä on perheellä. Ocon taas on aika kolariherkkä, mutta tulevaisuudessa varmasti mestariainesta. Jännä eka kierros luvassa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Paljonkohan kerroin riville Hamilton-Bottas-Vettel?
Veikkauksella 3,28. Jos vaihtaa Vettelin paikalle Räikkösen, niin nouseekin jo 11,28. Mutta tämähän ei toteudu ilman Vettelin keskeytystä, joten tuo Ham-Bot-Vet on se todennäköisin.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Belgiassa Alonson autoon iski joku "vika" kun pyyhittiin ohi oikealta ja vasemmalta, eiköhän sama tahti ole tänäänkin ja Fernandolta loppuu huumori kesken kisan.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kuten odotettua, Mersu otti sitten kunnon niskalenkin Ferrarista Monzassa. Vettelille torjuntavoitto kolmannella sijalla ja Räikkönen pyristeli viidenneksi. Muuten aika tylsä kisa.

Singaporessa pitäisi sitten saada kärkitaisteluun enemmän tohinaa, koska sen pitäisi sopia varsinkin Red Bullille. Tuolla on muutenkin nähty ihan hyviä kisoja viime aikoina, vaikka aluksi rata aika tylsältä vaikuttikin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä oli ihan odotettua että Ferrari tuskin pystyy Mersun vauhtiin Monzassa, mutta ehkä Mersu oli jopa odotettuakin ylivoimaisempi. Räikkönen rimpuili startissa hetken Bottasta vastaan mutta sen jälkeen Bottaskin veti ihan leikiten kaikista ohi ja kakkoseksi. Hamiltonilla ei ollut missään vaiheessa mitään hätää, silloin kun Hamilton pääsee hyvin toimivalla autolla kärkeen ja saa kontrolloida kisaa niin hän on parhaimmillaan.

Pitää toivoa että tuo ero tasoittuu taas Singaporessa ja sen jälkeen, tai kääntyisi joissakin jäljellä olevissa kisoissa jopa Ferrarin eduksi. Koska ei vaan jaksaisi enää taas yhtä kautta jossa Mersut (ja Hamilton) marssii helppoon mestaruuteen ilman mitään vastusta. Hyvin Ferrari ja Vettel on kyllä alkukaudesta hanttiin pistänyt mutta nyt näyttää vähän pelottavalta miten loppukausi tulee menemään.

Singapore tulee olemaan mielenkiintoinen koska tosiaankin Red Bullit on olleet siellä aina vahvoja ja tullevat nytkin mukaan kärkitaisteluun. Ricciardo ajaa ihan loistavaa kautta muutenkin ja onnistuu näköjään kampeamaan itsensä kärkikolmikkoon tai kärkikolmikon tuntumaan huonoistakin lähtöasetelmista. Ja tekee sen vielä niin näyttävällä tavalla ja hienoja ohituksia tehden, ja aina leveä hymy huulillaan, että ei tuosta kaverista voi olla pitämättä. Verstappenilla ei sen sijaan onnistu kyllä tällä kaudella mikään. Silloin harvoin kun auto toimii niin sitten tulee jotain muuta ylimääräistä hämminkiä joko muiden tai Maxin itsensä toimesta. Monzassa tuo ensimmäinen kolhu meni ehkä enemmän Massan piikkiin mutta toisaalta naureskelin siinä että niin siinä lopulta käy että kun itse ajaa härskisti muita vastaan ja aina vähän harmaalla alueella, niin lopulta muut alkaa tehdä ihan samaa ja joutuu myös itse vastaanottavaksi osapuoleksi. Tuo osuma Magnussenin kanssa oli taas ihan tuttua Verstappenia, eli vaikka Magnussen ei siinä ihan rinnalla ollutkaan niin Verstappen taas kiemurteli jarrutuksessa ja käytännössä pakotti Magnussenin ulos. Tällä kertaa kuitenkaan Max ei kärsinyt tuosta vaikka ei ollut kaukana että olisi joutunut vielä ylimääräiseen takarenkaankin vaihtoon.

Suomalaisittain kisa oli aika lattea, vaikka Bottas kakkoseksi ajoikin. Mutta ei pystynyt haastamaan Hamiltonia yhtään ja kakkossija olikin noin ylivoimaisella autolla minimisuoritus. Räikkösellä oli taas vaihteeksi vaikeaa, auto oli silminnähtävästi vaikea ajettava ja Räikkönenhän valitteli tätä radioonkin monta kertaa. En tiedä sitten tuliko tuossa startissa jotain häikkää pyöränkulmiin tms. kun vähän paukutteli vanteita yhteen Bottaksen kanssa pariinkin otteeseen mutta kyllä sen huomasi incareista että vaikeaa oli varsinkin kun ajoi siinä Oconin ja Strollin takana likaisessa ilmassa?
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Kisan alku oli kyllä ihan hyvä kun oli vähän taistelua, mutta aika nopeasti tuli kuitenkin ilmi sitten tuo oikea järjestys ja kisa vähän rauhoittui turhankin paljon. Tuloksia katellessa voi hyvinkin vetää johtopäätöksen että Mersun voimahllähdettä käyttävät autot menivät normaalia paremmin ja Ferrarin normaalia huonommin. Jotenkin tuli kisan jälkeen vähän olo että Mersu on edelleen paras moottori, mutta Rellu ja Ferrari taitavat olla yllättävän lähellä toisiaan. Tekisi mieli vetää johtopäätös että Rellu saattaa olla jopa Ferraria edellä polttomoottorin osalta joka selittää voiman pitkillä suorilla (Rellua käyttävät autot ovat omanneet koko kauden ihan hyvän huippunopeuden). Mutta sitten taas Ferrari lienee edellä tuossa energiankeräyspuolella, joka antaa heille edun radoilla jossa on vain kohtalaisen pitkiä suoria. Ferrarihan muuten antoi tuossa muutama kuukausi sitten jollekin moottoripomolle kenkää kun toivottua edistystä ei ollut tullut. Tai sitten näillä nykyisillä autoilla aero vain merkkaa eniten ja Ferrarissa on eniten dragiä.

Mielenkiintoisena lisänyanssina edelliseen kommenttiini jossa ehdottelin että autot pitäisi saada säätää sadekeliä varten oli että Hamilton toivoi samaa, mutta molemmat Ferrarikuskit kiistivät sadekelisäätöjen tarpeellisuuden.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt oli lauantaina kaikki isot tapahtumat. Pitkän odottelun jälkeen hyvät aika-ajot. Vaikka ei pisteitä jaettukaan niin tuota kaipaa ykkösiin aina välillä, tuo kaivattua lisämaustetta ja uskomattoman hyvin osu säädöt ja upeat kuskisuoritukset niin Strollilta, Oconilta kuin Verstappeniltakin.
Eikös Vilander kommentoinut sadekelisäätöjä? Nyt en muista mitä tarkalleen sanoi mutta jotain siihen tyyliin ettei vaikutus olisi niin suuri kuin voisi olettaa.

Kisassa tapahtumia oli niukasti ja taas eniten siellä sijoilla 5-10 kun taistellaan useimmille talleille elintärkeistä pisteistä. Kimi oli paljon päälähetyksessäkin koska joutui taistelemaan ilmeisesti huonon takapään kanssa koko kisan ja siten työ ja tuska hoidella Ocon ja Stroll. tuo takapäähän tosiaan osui Bottaksen kanssa yhteen, ehkä siinä jotain sitten pientä käpyä kävi.

Singapore tulee olemaan mielenkiintoinen ja myös aika-ajot. Nyt jos Red Bull ajaa ferrarin edelle ja pysyy ekan kierroksen kisassakin niin veikkaan ettei punaiset pääse ohi. Voi olla jopa voittoa tarjolla Red Bullille jos taistelevat itsensä eturiviin.
Mersu on siellä täysi mysteeri, Lauda vähättelee, pelaa mediapeliä että ei olisi mitään jakoa. Voimasuhteet tasoittuu ja mikä hienointa voi olla aika tasan kolme eri tallin kesken ja tähän vielä Verstappenin muuvit niin tilanteita on tulossa, ohituksia tai yrityksiä nähdään varmasti.

_
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Jos Ocon ja Stroll selviää ekan kierroksen osumatta, niin hattua täytyy nostaa. Stroll osoittanut olevansa hyvä kuski ja miksei myös tulevaisuudessa potentiaalinen Ferrari-kuski jos kehitys jatkuu tätä tahtia. Ymmärtääkseni Ferrarin suuntaan jotain kytköksiä on perheellä. Ocon taas on aika kolariherkkä, mutta tulevaisuudessa varmasti mestariainesta. Jännä eka kierros luvassa.

Onhan noita pieniä kolhuja Oconilla ollut, mutta edellinen avopyöräisten kisassa tullut keskeytys on kolmen vuoden takaa, mikä on kyllä todella kova suoritus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös