Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Formula 1 – kausi 2017

  • 322 066
  • 1 872

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pettymys oli Ferrari ja aiempaa kirjoittajaa mukaillen näyttää flopilta. Toki siihen on taustalla viime kauden mahalasku, eikä italialaistalli ole yleensä onnistunut isojen muutosten vuonna. Muistelen lukeneeni, että autosta piti jäädä valkoinen väri pois. Siellä sitä yhä on, eikä se vaan sovi mun silmään. Kokopunainen sopisi paremmin Ferrarin arvolle. Santander valkoisen toi, mutta en ymmärrä miksi sitä käytetään vastaväreillä heidän normaaliin logoon verrattuna. Kimin edellisellä stintillä Ferrari näytti vielä Ferrarilta.

Mercedes oli tutun tyylikäs, onneksi harmaaseen oli laitettu vähän raitaa sekaan. Renault on ylivoimaisesti upein auto ja Sauberkin on iso edistys entiseen. Force Indiassa on tosiaan kaikki viime vuosien kamaluudet ja jäänee rumimmaksi. Värityskin jatkaa huononemistaan, tykkäsin valkoisesta, Intian lipun väreillä korostetusta autosta. McLaren ei miellytä värillisesti silmää yhtään. Arrows teki tyylikkään oranssin auton, McLaren ei siihen kyennyt.

Evien suhteen alkuun ne näytti jopa siedettäviltä, mutta mitä enemmän niitä näkee, alkaa ne enenevissä määrin etoa. Jospa noista pääsisi jollain sääntömuutoksella eroon. Etenkin Mersussa ja Ferrarissa olleista naulakoista.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Myös McLaren julkisti tänään, ja väritykseltään tuo on kyllä aika epäonnistunut, mieleen tulee lähinnä yli vuosikymmenen takainen Spykerin räpellys:
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mersun hainevä on selkeästi maltillisin nyt esitetyistä autoista. Muutenkin on tyylikäs auto ulkoisesti. McLarenin autossa väritys toimisi paremmin jos oranssi olisi korvattu punaisella, ainakin omasta mielestäni.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Myös McLaren julkisti tänään, ja väritykseltään tuo on kyllä aika epäonnistunut, mieleen tulee lähinnä yli vuosikymmenen takainen Spykerin räpellys:

Mitä helvettiä tuossa on tapahtunut?!

Itse tykkään siitä, kun monissa medioissa sanotaan, että Hamilton tulee viemään Bottasta kuin kuoriämpäriä. Toivottavasti mielet muuttuu parin kuukauden päästä.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Mitä helvettiä tuossa on tapahtunut?!

Itse tykkään siitä, kun monissa medioissa sanotaan, että Hamilton tulee viemään Bottasta kuin kuoriämpäriä. Toivottavasti mielet muuttuu parin kuukauden päästä.
Palattu vanhaan ja säilytetty uutta.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen tuosta Ferrarin autosta hieman eriävää mieltä muiden kanssa. Voi toki olla täysi floppi, mutta siellä on koko (tähän mennessä julkaistujen) joukosta rohkeimmin ryhdytty kokeilemaan uutta. Tuo "T-siipi" hainevän lopussa, useampi eri "siipi" auton etuosassa ja muihin verrattuna täysin erilainen ilmanottoaukko auton ponttooneissa ovat ainakin minulle ihan positiivisia juttuja. Tuntuu, että siellä on edes yritetty rakentaa jotain oikeasti todella kovaa eikä vain tyydytty "turvalliseen 2./3.sijaan".

Voi siis todellisuudessa olla aivan pohjalla tai kärjessä, mutta itse otin noinkin rohkean lähestymistavan positiivisella tavalla vastaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi siis todellisuudessa olla aivan pohjalla tai kärjessä, mutta itse otin noinkin rohkean lähestymistavan positiivisella tavalla vastaan.
Joo tästä olen ehdottomasti samaa mieltä, vaikka haukuinkin auton ulkomuodon perusteella flopiksi. Tuli jotenkin niin kovat flashbackit 2014 autosta (täysi susi) muutaman ulkomuodon seikan takia.
Ehdottomasti silti plussaa, että yrittävät tosiaan jotain uutta eikä sitä perusmassaa mitä muutkin ja toivottavasti auto on hyvä, niin saadaan Kimi ja Valtteri keskinäisiin kärkitaistoihin.

2017 Ferrari F1 SF70H FIrst Shakedown

Siinä vähän videota Kimin ja Ferrarin ensikierroksista. Hyvältähän se näyttää.
Ilmeisesti Kimi paineli jo heti oman ennätyksenä testiradalla ja meni minuutin rajan alle. Schumacherin rataennätykseen vielä noin puolitoista sekuntia, joka ajettiin 2004 autolla. Siinä saattoi toki olla aika monta tuhatta kierrosta enemmän alla ja tämä auto veti jo heti kovempaa kuin esimerkiksi viime vuosien kilpurit missään vaiheessa.

Red Bullin julkaisua tässä vielä odottaa. Sieltä tulee yleensä aeron suhteen se timanttisin laite, joten saa nähdä minkälaisia virityksiä tulee.
Toki moni talli on jo kommentoinut, kuten Mersukin joka kertoi että käytännössä kaikki osat muuttuvat vielä jollain tasolla talvitestien aikana ja jälkeen, joten ulkomuodot voivat muuttua yllättävänkin paljon vielä ennen kauden alkua.

McLaren vähän petti ennakkohypeä. Tuo oranssi sai jo parin kuukauden ajan sellaista hypetystä eri foorumeilla, että meni jo vähän yli. Tuloksena sitten aika laimea sekoitus, josta tulee peräpään talli lähinnä mieleen, jota toki McLaren vähän viime vuosina onkin ollut. Mutta peräpäällä tarkoitan näitä Manoreita ja kumppaneita, eli pienen budjetin talleja.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuva

Kuva

Uusi Toro Rosso on pirun tyylikäs! Väritys erittäin onnistunut ja huomattavasti parempi kuin se vuosia ollut "Red Bull light" väritys.

Myös uusi Haas näyttää paremmalta kuin viime vuonna, kun on saanut tummanharmaan pohjavärin itselleen. Huomattavasti parempi kuin se varsin tylsä valkoinen.

Kuva
Kuvassa kaikki tulevan kauden autot.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Saas nähä kuinka käy hainevälle kauden edetessä. Mersu lähtenyt täysin eri linjalle muiden tallien kanssa tämän suhteen. Ferrari lisännyt muutaman siiven ja saakin nähdä, jos tuo tämän hetkinen etusiipi ottaa pientä osumaa niin kulkeeko auto jopa lujempaa, kuten joskus on käynyt kisojen aikana. Tänäänhän saadaan hieman jo ennakkosuhteita kauteen testien käynnistyessä. Ferrarilla aloittaa Vettel ja Mersulla Valtteri ajaa tänään aamupäivän ja Lewis iltapäivän. Mersun ratkaisun taustalla on kierrosten maksimointi G-voimien kasvettua viime vuotuisista.
Onko muuten joku palstalaisista käynyt katsomassa kilpailuja Budapestissa? Parin kaverin kanssa mietitty, että voisi lähteä kun kerta sekä Kimi että Valtteri ajavat huipputalleissa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja täällä taas livestreamia jos testien seuraaminen kiinnostaa.
Barcelona F1 test day one - Formula 1 Testing 2017 - Autosport Live updates

Tuoreimpia tapahtumia. Red Bull aiheutti punaisen lipun pysähdyksellään ja McLarenilla jälleen tuskaista: Bad news for McLaren. Honda has found an oil systems issue, which requires a full investigation. The team plans to run again today, but "due to the difficult access location, it will take several hours to resolve".

Viime vuoden ensimmäisissä Barcelona testeissä kärkiajat pyöri 1.22.8 - 1.23.4 välissä, joten siitä seuraamaan meneekö nämä uudet raaserit vauhtiin päästessään useamman sekunnin alle tuon.

_
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nuo T-siivet näyttävät kauheammilta kuin hainevät. Taas jäänyt paha porsaanreikä sääntöihin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Nuo T-siivet näyttävät kauheammilta kuin hainevät. Taas jäänyt paha porsaanreikä sääntöihin.
Barcelonan testeissä näyttäisi ainakin Hamiltonilla olevan samanlainen hainevä+siipi kuin Ferrarillakin, esittelyautosta poiketen.
 

Liitteet

  • IMG_0380.JPG
    IMG_0380.JPG
    358,8 KB · kertaa luettu: 421

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Barcelonan testeissä näyttäisi ainakin Hamiltonilla olevan samanlainen hainevä+siipi kuin Ferrarillakin, esittelyautosta poiketen.

Mersulla on kahta vaihtoehtoa tuossa, aamulla Bottaksen ajaessa ajettiin ilman hainevää.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Mielenkiintoisesti RB oli yrittänyt kieltää nuo hainevät perustellen, että niissä lähes mahdoton saada kilpailuetua koska muutenkin suorituskykyparannus niistä on aika marginaalinen ja lisäksi tuossa ei ole kauheasti mahdollisuuksia eri toteutuksille. Hyötyinä he olivat perustelleet estetiikkaa, mutta jostain mottipäisestä syystä lähes kaikki muut tallit olivat torpanneet ehdotuksen heti.

Eika päivä alkaa vissiin olemaan purkissa ja kärjessä Mersu. Itseasiassa Ferrari ei ollut ekaa kertaa kärjessä neljään vuoteen ekan tesipäivän jälkeen. Tuosta löytyy tulokset. Huomioitavaa on tietty Ferrarin aika medium renkaalla. Tosin näistä nopeimmista kierroksista ei ole testeissä ennenkään kannattanut paljon välittää. Pitkien vetojen kierrosaikakeskiarvot on olleet enemmän kertovia. Palaillaan asiaan kun jostain on saatavilla täydet kierroasaikaliuskat.

Day One Timesheet
1) Lewis Hamilton, Mercedes, 73 laps, soft tyres, 1:21.765
2) Sebastian Vettel, Ferrari, 128 laps; medium tyres, 1:21.878
3) Felipe Massa, Williams, 103 laps, soft tyres, 1:22.076
4) Kevin Magnussen, Haas, 51 laps, 1:22.894
5) Daniel Ricciardo, Red Bull, 50 laps, soft tyres, 1:22.926
6) Valtteri Bottas, Mercedes, 79 laps, soft tyres, 1:23.169
7) Sergio Perez, Force India, 39 laps, 1:23.709
8) Carlos Sainz, Toro Rosso, 51 laps, 1:24.494
9) Nico Hulkenberg, Renault, 57 laps, 1:24.784
9) Fernando Alonso, McLaren, 29 laps, 1:24.852
11) Marcus Ericsson, Sauber, 72 laps, 1:26.841
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Niin, ekan päivän tuloksista paha mennä sanomaan yhtään mitään. Red Bullilta meni melkein puolet päivästä piloille sensoriongelmien takia, McLarenin Honda-moottoriin tuli heti kättelyssä öljyvuoto, ja puolet päivästä meni heiltäkin kun koko motti vaihdettiin uuteen, puolet Alonson kierroksista on käytännössä tuollaisia 1-2 kierroksen kokeiluvetoja joiden jälkeen tultiin takaisin varikolle tutkimaan autoa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tässä vähän videota eiliseltä:
Formula 1 [F1] 2017 Test Day | All Cars Pure Sound by Jaume Soler - YouTube

Ja kierrosaikoja/ kierrosmääriä aamulta. Lewis ajanut super-softeilla tuon nopeimman, pari sekuntia nopeampaa kuitenkin kun viime vuoden Barcelonan testeissä ja viime vuoden paalu tuolla radalla oli 1.22.000

1. GB Lewis Hamilton Mercedes 1: 20,983 64
2. FI Kimi Räikkönen Ferrari 1: 22,831 1,848 47
3. FR Esteban Ocon Force India 1: 23,045 2,062 26
4. NL max Verstappen Red Bull Racing 1: 23,212 2,229 29
5. DK Kevin Magnussen Haas F1 1: 23,523 2,540 32
6. RU Daniil Kvjat Toro Rosso 1: 25,012 4,029 43
7. CA Lance Stroll Williams 1: 26,040 5,057 12
8. OLLA stoffel vandoorne McLaren 1: 26,204 5,221 29
9. SE Antonio Giovinazzi Sauber ei aikaa 2
10. GB Jolyon Palmer Renault ei aikaa 0
11. FI Valtteri Bottas Mercedes ei aikaa 0


Ei kovin vahva aloitus Lance Strollilta. Aamulla oli sekoiluja varikkopilttuuseen tulon kanssa ja sitten vielä jokin tilanne radalla mikä aiheuttaa pidempää testikatkoa Williamsille. Kullemma harmiton tilanne mutta osumaa tullut sen verran että joutuu tilaamaan uutta osaa tehtaalta.

Williams will not run again today, following Lance Stroll's incident this morning. We'll have a full story online before too long.

"Even though the accident was entirely innocuous we’ve unfortunately had quite a bit of accident damage, which we’re now in the process of repairing," Rob Smedley said. "We’re having to send some composite parts back to the factory, which will be back with us at some point tomorrow. We’re doing the upmost we can now to get back out on track at the earliest opportunity tomorrow."

_
 
Viimeksi muokattu:

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Tulee kyllä kutkuttavan jännä kausi, mikäli Mersu ei ole kuin vajaa kaksi sekuntia/kierros muita nopeampi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tulee kyllä kutkuttavan jännä kausi, mikäli Mersu ei ole kuin vajaa kaksi sekuntia/kierros muita nopeampi.
Totuus voi olla tuo vaikkakin super soft vs Kimin mediumit on tämän päivän aamun ajat.
Kyllähän se jostain kertoo jos ajetaan jo nyt kisapituuksia ja sen jälkeen heitellään supersofteja alle, pistetään parin sekunnin eroja muihin, ollaan selvästi muita edellä auton valmistelussa. Varikkohan on ekat päivät täynnä autoja jotka menee todella varovaisesti ensi kilometrit, Hondan murheet jne. Nopeasti analysoituna Mersu lienee jälleen nopein, toivottavasti Ferrari olisi lähempänä, Red Bull on hiukka mysteeri.

_
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei nyt kannata noista mersun pressikierroksista hämmentyä. Nyt siellä on Kimi ainoastaan alle kaks kymppiä Hamiltonille tappiolla vaikka veti softeilla
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En vielä lähtisi paukuttamaan henkseleitä vaikka nyt Kimi lupaavasti oli nopein, Mersun kuskivuorottelu tarkoittaa osittain sitä etten usko kummankaan Mersu-kuskin näyttäneen vielä kumpanakaan päivänä parastaan. Ja testianalysointi tässä vaiheessa on muutenkin hyvin vaikeaa, varsinkin kun pakkaa on sekoitettu. Tosin näyttäisi siltä että mikään talli ei ole tekemässä "Brawneja",
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noita aikoja on aivan turha tuijotella, millään mittarilla. Perusteluksi voin antaa vaikka sen, että alustavasti autot ovat Espanjassa 4-5 sekuntia viimekautista nopeampia. Viime kaudella Hamiltonin paalu oli 1:22:000 ja nyt on ajettu 1:20:960. Edes kohtuullisen nopeat kierrokset menevät heittämällä alle 1:20, joten nyt kyse on vielä säätötyöstä, uusien osien testaamisesta ja renkaiden analysoinnista. Pidemmät stintit antavat parhaan kuvan, mutta nekin ovat vielä todella kaukana todellisesta tasosta. Vertailuksi esimerkiksi edelliskauden ensimmäisen testiviikon tulokset linkissä alla. Mersut kierrosajoissa sijoilla 8. ja 12., mutta Australiassa totutusti kärjessä.

Barcelona test in numbers - who went fastest, and furthest? (Linkki F1:n sivuille)

Esimerkiksi Toto Wolff on sanonut, että ensimmäiset viitteet tallien todellisista tasoista saadaan toisen testiviikon viimeisinä päivinä, kun tallit rupeavat edes hieman kokeilemaan autoa "täydellä teholla". Ja silloinkin kyse on enemmän arvailusta kuin todellisesta tasosta, koska jokainen talli on laatinut oman ohjelmansa.

Mitä nyt itse on lukenut infoja autojen käyttäytymisestä, niin Ferrari ja Mercedes vaikuttavat ilmeisesti Red Bullia paremmalta jarrutuksiin tultaessa. Samoin Toro Rosso on tällä osa-aluella vaikuttanut vahvalta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Heikki Kullan raporttia aamupäivältä.
Bottas riepotteli rataennätystä - F1 - Turun Sanomat

Toki näihin testi-aikoihin tulee suhtautua varauksella mutta niinhän se on monessa asiassa ykkösissä kuten vaikkapa kuskispekulaatioissa, tämä on eräänlaista spekulaatiota vuoden 2017 suorituskyvystä ja kyllä mielestäni nämä pitkät vedot mitä Bottaskin taas tänään sai Mersulla tehtyä jo heti aamupäivällä kertoo aika luotettavasta menosta. Siihen päälle saatu vielä dataa nopeammista kierroksista super-softeilla ja nyt vielä tuoreimmat kierrokset ultra-softeilla, 1.19.8 super softeilla on tuolla radalla ihan kiitettävää vauhtia.
Jos kärkiajat olisi kenen vain saavutettavissa nyt niin eiköhän jo pr-mielessä kannattaisi muiden kuin kärkitallien ajaa nopeita kierroksia kerätessään rahaa kassaan. Näyttäisi kuitenkin siltä että ensiksi haetaan mediumeilla ja softeilla pidempiä stinttejä, vasta sen jälkeen testataan pehmeämpää kumia.

Kierrosmäärät kertoo omaa kieltään ja aika odotetusti näyttää kierroksia kertyvän talleille. Sauberin hyvää kierrosmäärää voidaan pitää jonnin moisena yllätyksenä ajatellen viime kauden mahalaskua mutta siellä lienee siirretty hyvissä ajoin kehitys tämän vuoden autoon.
Aamun kierrosmäärät:
1 Bottas (56)
2 Vettel (47)
3 Ericsson (38)
4 Stroll (31)
5 Ricciardo (31)
6 Palmer (24)
7 Alonso (21)
8 Kvyat (21)
9 Celis (21)
10 Grosjean (11)

Gary Anderson diggailee Ferrarin menosta mediumeilla:
13:17 I know the Mercedes has broken into the 1m19s bracket on super-softs, but watching at the fast Turn 9 right-hander the Ferrari doing 1m21s on mediums still looks the most impressive car to me. It just looks so stable and consistent.

Gary Anderson


_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei ole nyt linkkiä laittaa, kattelin eilen kännykällä Hamiltonin haastattelua ja sanoi ainakin, että:
- toisen auton perässä hankala ajaa
- renkaat kestää, kestää ja kestää

Toivottavasti ei siis tule tylsiä yhden stopin jonoajeluita.

Ferrari näyttää hyvältä. Ajaneet nopeimmat kierrosaikansa aina pykälää kovemmilla seoksilla kuin Mersun parhaat ajat. Bottas nyt tänään paukutellut aika hyviä aikoja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole nyt linkkiä laittaa, kattelin eilen kännykällä Hamiltonin haastattelua ja sanoi ainakin, että:
- toisen auton perässä hankala ajaa
- renkaat kestää, kestää ja kestää

Muuttuiko muuten säänöt sen osalta että joutuuko tallit edelleen rajoittamaan osan kilpailusta bensan syöttöä ja säästelemään että pääsee maaliin vai voiko ajaa täysillä jo läpi kisan? sen kannalta voi olla hyvä että jos renkaat kestää jos läpi kisan voi ajaa niin kovaa kun haluaa, mutta tappaako se sitten tosiaan taktiikat kokonaan ja kaikki vetää samoilla 1 stopilla läpi kisat.. mä ainakin lähtisin siitä että bensan tankkaaminen takaisin.. miksi edes otettiin pois, 2 sekunnin stopeissakaan ei järkeä kun kerkee nähdä mitään :D
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muuttuiko muuten säänöt sen osalta että joutuuko tallit edelleen rajoittamaan osan kilpailusta bensan syöttöä ja säästelemään että pääsee maaliin vai voiko ajaa täysillä jo läpi kisan?

Viisi kiloa enemmän saa olla kuin viime kaudella. Eli aiemmin maksimi oli 100kg, nyt 105kg.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös