Mainos

Formula 1 – kausi 2017

  • 321 206
  • 1 872

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Niin, missähän vaiheessa Ferrari on saanut riittävästi korvauksia siitä, että on ollut alusta mukana? Vai vääristetäänkö kilpailua loppuun asti koska.
Olen siitä samaa mieltä että rahaa voisi jakaa tasaisemmin, mutta Ferrarin arvo koko F1-sarjalle on aika järkyttävän iso. Veikkaan että on selvästi arvokkain yksittäinen talli, jolloin koko paskan arvo romahtaa merkittävästi jos Ferrari lopettaa tai lähtisi perustamaan omaa sarjaansa (vaikka parin muun kärkitallin kanssa).

Ja ei, tilanne ei ole verrattavissa siihen että Jokerit lähti liigasta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen siitä samaa mieltä että rahaa voisi jakaa tasaisemmin, mutta Ferrarin arvo koko F1-sarjalle on aika järkyttävän iso. Veikkaan että on selvästi arvokkain yksittäinen talli, jolloin koko paskan arvo romahtaa merkittävästi jos Ferrari lopettaa tai lähtisi perustamaan omaa sarjaansa (vaikka parin muun kärkitallin kanssa).
Tätähän joskus käytiin läpi mediassakin ja tällä sitä juuri perusteltiin pitkälti, arvo sarjalle on todellakin iso. Ferrarin joka on maailman tunnetuin urheiluautovalmistaja mukana olo pr-mielessäkin on sarjalle tärkeä kuninkuusluokkana. Summiin en ota kantaa, mutta pitkään mukana olleille tehdastalleille voisi maksaa jotain lisää juurikin mukanaolo vuosien mukaan ettei se mene rahastukseksi, muutama vuosi -> ei menestystä ja ulos.
Tuollainen taloudellinen porkkana pitkästä mukanaolosta on ihan järkevä ettei tallin pitkä ura ykkösissä katkea heikoimpiin vuosiin.

Tuohon Libertyn lajin muuttamiseen olen kyllä hyvinkin skeptinen, ei ne pysty lajia muuttamaan koska talleilla on niin suuri sanavalta, eikös kaikki isot muutokset tule hyväksyttää talleilla. Hyvä uutinen on Ross Brawnin mukaan tulo urheilujohtajana, on varmasti mies paikallaan ja itse ilolla luin hänen kannanottoja moottoriuudistuksestakin ja mihin siinä tulisi mennä 2019 eteenpäin. Oli vahvasti sitä mieltä että hybridiaika on nähty ja henkilöautotekniikkaa ei tule enää seurata eikä antaa sinne suuntia koska muuten ajettaisiin kohta sähköllä ja meillä on jo Formula-E. Samaan ottaa kantaa Horner, ainakin maikkari siitä tänään uutisoi.

Libertyn muutokset tulevat olemaan jotain julkisuuskuvaan, mediaan ja sosiaaliseen mediaan liittyviä. Kaikkea hyvää uutta pöhinää lajin näkyvyyden parantamiseksi, en usko isompiin kisaformaattimuutoksiin. Jos jenkit yhden kisan saisi lisää niin se voisi olla ihan ok. Austin, sitten etelässä lähellä oleva Mexico ja pohjoisessa Montreal on jo kalenterissa. Jos potentiaalinen neljäs kisa tuonne suunnalle tulisi niin tuskin sitä suuresti vastustettaisiin.

_
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Libertyn muutokset tulevat olemaan jotain julkisuuskuvaan, mediaan ja sosiaaliseen mediaan liittyviä. Kaikkea hyvää uutta pöhinää lajin näkyvyyden parantamiseksi, en usko isompiin kisaformaattimuutoksiin. Jos jenkit yhden kisan saisi lisää niin se voisi olla ihan ok. Austin, sitten etelässä lähellä oleva Mexico ja pohjoisessa Montreal on jo kalenterissa. Jos potentiaalinen neljäs kisa tuonne suunnalle tulisi niin tuskin sitä suuresti vastustettaisiin.
Eikös suunnitelmissa ollut että Amerikan Grand Prix olisi ajettu siellä New Jerseyn suunnalla, radan taustalla olisi näkynyt Manhattan? Kisan piti tulla alunperin mukaan jo vuonna 2013, mutta ei sitten lopulta mennyt koskaan läpi. Taisi olla jo ensimmäisissä kisakalentereissakin mukana vuodelle 2013 merkittynä Amerikan Grand Prix, mutta jäi sitten pois. Eli eiköhän sinne USA:han vielä toinenkin kisa saada mukaan jollain aikataululla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
ikös suunnitelmissa ollut että Amerikan Grand Prix olisi ajettu siellä New Jerseyn suunnalla, radan taustalla olisi näkynyt Manhattan?
Tosiaan olin kokonaan unohtanut tuon vision ja löytyyhän siitä paljon konkreettista netistäkin.
Port Imperial Street Circuit - Wikipedia

Nykymeiningin mukaan tuo on varmaan todennäköisempää kuin uusi moottorirata tai vanhakaan F1:lle, uskon että markkinointimielessäkin on hyvä että toinen jenkkien radoista olisi ihan kaupungin sydämessä tai hollilla ja toinen moottoriratafaciliteeteissa.

Tiedä sitten mutkistaako mahdollisia kuvioita tuo Formula-E kontrahti että ajavat ensi kesänä Brooklynissa. Riittääkö New Yorkille yksi kisa yksillä formuloilla.

_
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Amerikkalaistamista pelkään itsekin. Nyt on huhuissa puhuttu jopa neljästä kisasta jenkeissä ja jostain erityskisasta, joka ajettaisiin Super Bowlin viikolla kyseisellä pelipaikkakunnalla.
Tuskin nyt kuitenkaan tulee ainakaan toivottavasti.

.

Niin 4 kisaa Jenkkilässä olisi kyllä vähän "liikaa" mutta siellä kyllä varmasti kisat keräisivät kunnolla katsojia, mun mielestä on ihan rektaalista, että F1:siä on viety sellaisiin maihin joissa ei ole minkäänlaista autourheiluhistoriaa.
Tietyihin maihin on tehty hienoja ja "hienoja" ratoja joissa on ajettu vain pari kisaa ja nyt siellä seisoo radat "tyhjinä" ? Korea, Intia, Turkki ???

En tiedä toimisiko se, että sarjassa olisi vaikka juuri tuo 20-21 kisaa / kausi ja siellä olisi tietyt vaikio kisat joka vuosi vaikka n. 12 - 14 ja sitten loput kisat vaihtelisivat vuosittain ? Näin mahdollisimman monta maata saisi järjestää kisat ja olisihan se katsojillekkin hyvä että olisi vaihtelua. Lisäksi kisojen järjestäminen olisi taloudellisempaa ? kun niitä ei joka vuosi ajettaisi ?

Miten on ?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ecclestonelle on nostettava hattua siitä, että hän nosti (ei tietenkään yksinään) formulat kauneimpaan kukoistukseensa. Valitettavasti viimeisiltä vuosilta mieleen jää lähinnä menneisyyteen hirttäynyt pappa, joka esitti aivan älyvapaita ideoita ja jonka "ansiosta" nuorempi polvi ei ole oikein löytänyt lajia.

Nyt on uuden johdon vastuulla korjata niitä virheitä, ja saada esimerkiksi sitä nuorisoa kiinnostumaan lajeista. Vaikka he eivät Rolexin asiakaskuntaa olekaan ;)

Ross Brawn urheilujohtajana herättää luottamusta, onhan kyseessä pitkän linjan moottoriurheilumies.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
En tiedä toimisiko se, että sarjassa olisi vaikka juuri tuo 20-21 kisaa / kausi ja siellä olisi tietyt vaikio kisat joka vuosi vaikka n. 12 - 14 ja sitten loput kisat vaihtelisivat vuosittain ? Näin mahdollisimman monta maata saisi järjestää kisat ja olisihan se katsojillekkin hyvä että olisi vaihtelua. Lisäksi kisojen järjestäminen olisi taloudellisempaa ? kun niitä ei joka vuosi ajettaisi ?

Miten on ?
Ilmeisesti tuo järjestäminen ei tule tulevaisuudessa maksamaan niin paljon kuin Ecclestonen aikakaudella, eli saattaa olla jopa kannattavaa. Mutta onhan tuo mielestäni hyvä idea. Jos saataisiin vaikka tännekkin joskus yhdet kisat.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ilmeisesti tuo järjestäminen ei tule tulevaisuudessa maksamaan niin paljon kuin Ecclestonen aikakaudella, eli saattaa olla jopa kannattavaa.

Ross Brawn itseasiassa sanoi, että järjestämismaksuihin he eivät tule ainakaan lähitulevaisuudessa puuttumaan.

– Pidän täysin todennäköisenä, että promoottorit haluavat neuvotella hinnoista uudelleen. Meidän on muistettava, että osalla heistä on taloudellisia hankaluuksia, Brawn sanoo Auto Motor und Sportille.

– Mutta tämän asian voi nähdä kahdella eri tavalla. Voimme toki alentaa hintoja, mutta voimme myös auttaa heitä saamaan enemmän tuloja, mikä auttaa maksujen maksamisessa. Mielestämme se on parempi ratkaisu kuin kilpailujen järjestämisestä maksettavan hinnan alentaminen, Brawn sanoo.

Eli suora hinta ei putoa, mutta saatavia tuloja pyritään kasvattamaan. Jännä nähdä, miten tämä Brawnin toimesta meinataan toteuttaa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Manorin taru F1:ssä päättyi sitten virallisesti tänään. Todella harmillinen homma, koska Manor oli viimeinen kolmesta uudesta lähtöruudukkoon tulleesta tallista vuonna 2010 ja nyt niistä jokainen on vuorollaan kuopattu. F1:n uudella johdolla on todellakin tekemistä, että lajista saadaan myös pienempien tallien kannalta kannattavaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Manor on lopettanut toimintansa, koska ei ei löytänyt uutta rahoittajaa.

"– Tallin toiminta on lakkautettu ja kaikki työntekijät on lähetetty kotiin tänään perjantaina, Manorin pesänselvittäjä FRP Advisory tiedotti."

Harmi, koska Manor ei ollut edes huonoin talli koko viime kautta, vaan piti esimerkiksi Sauberia ahtaalla. Näinköhän sitten ne Felipe Nasrin ajamat pari pistettä Sauberille aivan kauden loppuvaiheilla pistivät Manorin ahtaalle. Yleisestihän oli viime kaudella käsitys, että Manorin talous on paremmalla tolalla kuin aiemmin ja Sauber tarvitsee lähes ihmeen pelastuakseen, mutta näin siinä sitten kuitenkin lopulta kävi, että toinen putoaa kuitenkin pois.

Nyt on sitten 2010 vuonna tulleista kolmesta uudesta tallista kaikki lopettaneet toimintansa. Manorhan aloitti Virgininä, josta siirtyi Marussiaksi ja lopulta Manoriksi. Omistaja on ollut välillä eri, mutta itse talli ollut kuitenkin periaatteessa se sama. HRT ja Lotus/Caterham tuossa jo aikoja sitten lopettikin.

Todella harmittava juttu, koska jo aiemmin kirjoitinkin, että ei se Manorin meno enää niin räpiköinniltä näyttänyt ja tallin ilme oli tullut varsin raikkaaksi ja tulevaisuus näytti jopa ihan hyvältä, kun yleensä näillä aivan peräpään talleilla se on kädestä suuhun selviytymistä. Pisteet myös Manorin mediatuotannolle, joka teki hienoja postereita viime kaudella nostalgisella sävyllä. Tässä yksi esimerkki: Kuva

Näin on taas formuloissa se 20 autoa lähtöruudukossa. Kyllähän tuonne mielellään sen muutaman näkisi lisää kiertämään rataa. Nämä peräpään tallit kuitenkin tarjoaa kisaan niitä ohituksia, ulosajoja sun muita juttuja, jotka tuovat lisää tapahtumia radalle hyvässä ja pahassa. Niitähän formuloihin halutaan monen tahon toimesta lisää.

Noh, onneksi on saatu Valtteri Mersulle ja uusi aikakausi sääntömuutosten myötä, niin eiköhän me hieno kausi saada.

Wihuri siirtyi muuten myös Valtterin mukana Mersulle ja varsin isolla panostuksella. Löytyy ainakin Hamiltonin kypärästä näkyvältä paikalta sivusta ja eiköhän se myös autostakin löydy.
Kuva
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Manor on lopettanut toimintansa, koska ei ei löytänyt uutta rahoittajaa.

"– Tallin toiminta on lakkautettu ja kaikki työntekijät on lähetetty kotiin tänään perjantaina, Manorin pesänselvittäjä FRP Advisory tiedotti."

Harmi, koska Manor ei ollut edes huonoin talli koko viime kautta, vaan piti esimerkiksi Sauberia ahtaalla. Näinköhän sitten ne Felipe Nasrin ajamat pari pistettä Sauberille aivan kauden loppuvaiheilla pistivät Manorin ahtaalle. Yleisestihän oli viime kaudella käsitys, että Manorin talous on paremmalla tolalla kuin aiemmin ja Sauber tarvitsee lähes ihmeen pelastuakseen, mutta näin siinä sitten kuitenkin lopulta kävi, että toinen putoaa kuitenkin pois.

Kyllähän tuo varmaan aika merkittävä tekijä oli ettei Manor saanut viimekaudella yhtään palkintorahoja menestyksen perusteella, tuo yli 10 miljoonan menettäminen 11 sijan takia oli varmasti melko kirpaiseva tekijä. Jos operoidaan jollain 40 miljoonan budjetilla ja saadaankin tuloja vain 30 miljoonaa niin juuri ratkaiseva ero. Varmaan muuten olisikin saanut kituutettua juuri ja juuri kauden läpi.

http://damcdn.autosport.com/editori...51c9.jpg?_ga=1.246862534.337639376.1446043110 Tuommoinen linkin taulukkoon löysin autosportin julkaisemana netistä. Kuvastaa hyvin tuota tulojakoa. Eniten tuossa pistää tosiaan tuo Ferrari ja sitten samalla että vaikka Williams on yksi kärkitalleja viimevuosina ollut niin ei saa juuri tuloja enempää kun muutkaan, saman verran kun Mclaren joka ei oo menestynyt. Eihän tosiaan varmaan ferrariltakaan kannata kaikkia tuloja ottaa pois jota se nyt saa ylimääräistä, mutta ehkä joku 20 miljoonan boonus historiansa vuoksi riittäisi ja rahat jakaa järkevämmin vaikka menestyksen mukaan sitten tai jaetaan muillekin historian perusteella tasaisemmin.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Tuo taulukko osoittaa juuri isoa vinoumaa siinä, että sijojen 10 ja 11 ero on kaikkein suurin. Esimerkiksi kun loppukaudesta Williams ja Force India kävivät taistelua valmistajien sarjan nelospaikoista, puhuttiin isoista rahoista mutta tuossa nelosen ja vitosen (jotka olivat Red Bull ja Force India) ero oli kolme miljoonaa, siinä missä kymppisijan saavuttanut Manor nettosi 13,5 miljoonaa. Tuolla kaudella ei 11. tallia ollut, mutta kaiken järjen mukaan siis Manor ei saanut viime kaudesta yhtään rahaa tuon Col2:n perusteella.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo taulukko osoittaa juuri isoa vinoumaa siinä, että sijojen 10 ja 11 ero on kaikkein suurin. Esimerkiksi kun loppukaudesta Williams ja Force India kävivät taistelua valmistajien sarjan nelospaikoista, puhuttiin isoista rahoista mutta tuossa nelosen ja vitosen (jotka olivat Red Bull ja Force India) ero oli kolme miljoonaa, siinä missä kymppisijan saavuttanut Manor nettosi 13,5 miljoonaa. Tuolla kaudella ei 11. tallia ollut, mutta kaiken järjen mukaan siis Manor ei saanut viime kaudesta yhtään rahaa tuon Col2:n perusteella.

Joo ei käsittääkseni saanut penniäkään, paitsi tuon 33,5 miljoonaa minkä jokainen saa, siinä se epäsuhde juuri tuon 13,5 miljoonan osalta. Miksei rahaa voisi jakaa kaikille, olkoon sittne peräpäässä vaikka 5 ja 10 miljoonaa.. kärki saa sitten noita 30 miljoonan boonusta menestyksen lisäksi ja ferrari vielä omaa.. viimeinen ei sitten mitään..
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ilmeisesti tuo järjestäminen ei tule tulevaisuudessa maksamaan niin paljon kuin Ecclestonen aikakaudella, eli saattaa olla jopa kannattavaa. Mutta onhan tuo mielestäni hyvä idea. Jos saataisiin vaikka tännekkin joskus yhdet kisat.

Vaikka Iiittiin tuleekin se uusi rata, niin sehän ei tainnut täyttää F1 kriteereitä ? MotoGp ja WTCC luokitus on ? ( en jaksa tarkistaa tuota WTCC:tä, mutta näin muistelisin )
Mutta olisihan se hienoa jos F1 kisa olisi suomessa, Ruotsissahan on 70 luvulla ajettu kuten palstalaiset tietävät
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka Iiittiin tuleekin se uusi rata, niin sehän ei tainnut täyttää F1 kriteereitä ? MotoGp ja WTCC luokitus on ? ( en jaksa tarkistaa tuota WTCC:tä, mutta näin muistelisin )
Mutta olisihan se hienoa jos F1 kisa olisi suomessa, Ruotsissahan on 70 luvulla ajettu kuten palstalaiset tietävät

Iitin radalle haetaan myös FIA:n 1 luokitusta eli korkeinta mahdollista. Eli kyllä F1 radan puolesta olisi toteutettavissa mutta onko muista syistä, paha sanoa...

KymiRing avasi mahdollisuudet F1-kilpailulle Suomeen | Moottoriurheilu.tv
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olisi kyllä ns aivan helvetin hienoa jos F1-kisa Kymi Ringille saataisiin. Olin jotenkin ajatellut tuon sijainnin huonommaksi, mutta eihän se ole kuin reilu puoltoistatuntia Helsinki-Vantaalta. Rahat tiskiin. Jos tässä yhtään moottoriurheiluperinteille antaa uusi F1-omistaja arvoa, niin Suomelle kisa kuuluisi ja tarvittaessa valtiovallan pitää asiaa edistää.
12 mestaruuden voittanutta kansallisuutta, Suomi ainoa jossa ei ole kisaa järjestetty (radiossa sanottiin, en tarkistanut).
Olikos se 2018 johon MotoGP:tä on kalenteroitu. Varmaankaan ei ole realismia järjestää sekä MotoGP:tä että F1:stä samana vuonna ainakaan taloudellisesti kannattavasti, ja se on tietysti sääli jos mopoiluun tulisi heti ekan vuoden jälkeen katkos, mutta 2019 tai 2020 formuloita sitten. Toivottavasti Bottas on vielä mukana.
Voisiko Suomessa muuten kisan ajaa (esim kesäkuun lopulla) vähän myöhemmin päivällä kuin Keski-Euroopassa. Lähtö esim klo 18? Ajatellen pohjoisamerikkalaisia katsojia siis.
 
Viimeksi muokattu:

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Olisi kyllä ns aivan helvetin hienoa jos F1-kisa Kymi Ringille saataisiin. Olin jotenkin ajatellut tuon sijainnin huonommaksi, mutta eihän se ole kuin reilu puoltoistatuntia Helsinki-Vantaalta. Rahat tiskiin. Jos tässä yhtään moottoriurheiluperinteille antaa uusi F1-omistaja arvoa, niin Suomelle kisa kuuluisi ja tarvittaessa valtiovallan pitää asiaa edistää.
12 mestaruuden voittanutta kansallisuutta, Suomi ainoa jossa ei ole kisaa järjestetty (radiossa sanottiin, en tarkistanut).
Olikos se 2018 johon MotoGP:tä on kalenteroitu. Varmaankaan ei ole realismia järjestää sekä MotoGP:tä että F1:stä samana vuonna ainakaan taloudellisesti kannattavasti, ja se on tietysti sääli jos mopoiluun tulisi heti ekan vuoden jälkeen katkos, mutta 2019 tai 2020 formuloita sitten. Toivottavasti Bottas on vielä mukana.
Voisiko Suomessa muuten kisan ajaa (esim kesäkuun lopulla) vähän myöhemmin päivällä kuin Keski-Euroopassa. Lähtö esim klo 18? Ajatellen pohjoisamerikkalaisia katsojia siis.

Kesäkuussa lämpötilan ollessa 5-10 asteen välillä sateessa olisikin nättiä ajaa kilpaa. Voisi olla hieman vaikeuksia saada renkaat pysymään lämpimänä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo ajankohta ja mahdollisuus ajaa illemmalla kuin keski-euroopassa voisi olla myyntivaltti suomen pienen pienille mahdollisuuksille saada kisa. Kuitenkin nykypäivänä pidän liki mahdottomana kisan järjestämistä, ensinnäkin lisenssimaksut ovat aivan järjettömän kovia ja en keksi tahoa joka niitä lähtisi maksamaan. Tietyissä piireissä tämä on ihan yhtä punainen vaate kuin Guggenheim toisille, ei sitä isoa rahaa tule valtiolta, kaupungeilta jne kun pitäisi siihen terveydenhoitoon sijoittaa ja vanhusten hyvinvointiinkin.
Jotta kisan saisi kannattamaan lippujen hinnat pitäisi olla korkealla siellä noin 200-350€ sunnuntailiput. Löytyykö suomesta tälläistä hintaa maksavia muita kuin ne jotka kävisivät kisoissa muutenkin euroopassa, muutama tuhat, ehkä kotikisassa max 20 000, kun tuollaisen tapahtuman tulisi vetää 100 000 koko viikonloppuna että se kannattaisi. Edelleen se maksu-tv-peikko on tälläisilläkin megatapahtumilla, vielä kymmenenkin vuotta sitten paikalle olisi saatu helpommin ihmisiä nykyään kaiken saa kotisohvalle kunhan vain hinnasta sovitaan.

Sijainti on ihan ok, eli Kouvolasta reilu 10km, kisaturisteille se olisi se paikka eli Kouvolan tulisi majoittaa tuhansia ihmisiä kisaviikonloppuna, Lahdestakin siirtyminen veisi noin tunnin suuntaansa joten alkaa olla aika maksimi koko viikonlopun kisapaikalla kävijöille. Toki osa ajaisi kauempaakin mutta lähiseutu on kuitenkin se kysytyin alue missä majoittua viikonloppu, kynnys kasvaa lähteä kauempaa.
Suomen mahdollisuus olisi ollut parempi 70-luvulla tai heti perään kun Anderstorpissa ajettiin ja Keken aikakausi oli meneillään. Nyt suunta on enemmän valtion/kaupungin tuella tuonne Formula-E suuntaan ja myös F1-organisaatiolla kaupunkisoihin uusilla paikkakunnilla ja vanhat paikkakunnat edustaa näitä klassisia moottoriratoja.

Toisin sanoen F1-hyväksytty rata sekä yksi tai kaksikin kotimaista kuskia ei riitä tuomaan kisaa suomeen. Ei lähellekään.

_
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kesäkuussa lämpötilan ollessa 5-10 asteen välillä sateessa olisikin nättiä ajaa kilpaa. Voisi olla hieman vaikeuksia saada renkaat pysymään lämpimänä.
Aika pessimistinen näkemys Suomen kesästä. On tuo toki mahdollista, mutta niinhän se on muuallakin, ja on noita kai aika kylmässä välillä ajettukin.
Tuo ajankohta ja mahdollisuus ajaa illemmalla kuin keski-euroopassa voisi olla myyntivaltti suomen pienen pienille mahdollisuuksille saada kisa. Kuitenkin nykypäivänä pidän liki mahdottomana kisan järjestämistä, ensinnäkin lisenssimaksut ovat aivan järjettömän kovia ja en keksi tahoa joka niitä lähtisi maksamaan. Tietyissä piireissä tämä on ihan yhtä punainen vaate kuin Guggenheim toisille, ei sitä isoa rahaa tule valtiolta, kaupungeilta jne kun pitäisi siihen terveydenhoitoon sijoittaa ja vanhusten hyvinvointiinkin.
Pitää vaan katsoa että ne joille se on punainen vaate, eivät ole vallassa kun asioista päätetään. Nyt näyttää tietysti huonolta ja Emma Karin "For-mu-laan ei tule valtion rahaa" -räp näyttää uhkaavalta.
Jotta kisan saisi kannattamaan lippujen hinnat pitäisi olla korkealla siellä noin 200-350€ sunnuntailiput. Löytyykö suomesta tälläistä hintaa maksavia muita kuin ne jotka kävisivät kisoissa muutenkin euroopassa, muutama tuhat, ehkä kotikisassa max 20 000, kun tuollaisen tapahtuman tulisi vetää 100 000 koko viikonloppuna että se kannattaisi. Edelleen se maksu-tv-peikko on tälläisilläkin megatapahtumilla, vielä kymmenenkin vuotta sitten paikalle olisi saatu helpommin ihmisiä nykyään kaiken saa kotisohvalle kunhan vain hinnasta sovitaan.
Kyllä suomalaiset edelleen on festari- ja penkkiurheilukansaa. Joku Ruisrock myy sen 100 000 lippua joka vuosi esiintyjistä riippumatta ja nyt puhuttaisiin kuitenkin aika eri statuksen tapahtumasta (toki se Tuisku voisi tuollakin esiintyä). Hinnat pitää tietysti olla tavallisen ihmisen tavoitettavissa, eli alle kahdella sadalla pitää kisaa päästä katsomaan halvimmillaan, niin uskon että katsomot olisivat täynnä.
Ei kai ne lisenssimaksut ole kuin jotain kymmeniä miljoonia per kisa? Siihen jotain kymppejä tai satanen päälle infraan yms, niin uskon että välilliset hyödyt olisivat hyvinkin riittäviä.

Sijainti on ihan ok, eli Kouvolasta reilu 10km, kisaturisteille se olisi se paikka eli Kouvolan tulisi majoittaa tuhansia ihmisiä kisaviikonloppuna, Lahdestakin siirtyminen veisi noin tunnin suuntaansa joten alkaa olla aika maksimi koko viikonlopun kisapaikalla kävijöille. Toki osa ajaisi kauempaakin mutta lähiseutu on kuitenkin se kysytyin alue missä majoittua viikonloppu, kynnys kasvaa lähteä kauempaa.
En kyllä näe, että tunti puolitoistakaan olisi mikään ongelma matkustusajaksi hotellilta radalle. Tämä siis lähinnä ulkomaiselle kisaturistille, suomalaisista suurin osa asuu ajomatkan päässä ja muutama miljoona pietarilaista majoittuisi matkalle, Lappeenrantaan, Kotkaan. Ruuhkien kannalta on hyvä asia että majoituspaikkakuntia olisi joka iilmansuunnassa (no pohjoisessa Jyväskylä on kyllä aika kaukana).

Edit: Mitä helvettiä tuostahan menee junarata vierestä?! Tarvitaan vain riittävän pitkä juna.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika pessimistinen näkemys Suomen kesästä. On tuo toki mahdollista, mutta niinhän se on muuallakin, ja on noita kai aika kylmässä välillä ajettukin.
Kyllä esimerkiksi Kanadassa aika usein on kylmä, kun ajetaan. Sekin on juuri kesäkuun alussa. Helposti juuri nuo 5-10 astetta ja kuskit värjöttelee paksujen takkien alla, toki sielläkin lämpötilat vaihtelee pirusti.
Kylmä keli tekee renkaiden lämmittämisen vaikeaksi, mutta ei se mahdotonta ole tai estä kilpailua.

Olisi kyllä aivan mahtavaa tuo Kymiringin kilpailu. Nyt kun tuli uudet omistajat ja muutoksia sarjaan, niin se olisi ehkä edes jollain tasolla mahdollistakin verrattuna Ecclestonen aikaan, jolloin tärkein asia oli saada osallistumismaksut öljymaista.
Veikkaan, että tuo 150 000 katsomopaikkaa saataisiin jo pelkillä suomalaisilla täytettyä ainakin ensimmäisenä vuonna.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuossa hyvin summattu kuluja ja miten kulut kasvaa kun järjestetään kisoja vuosittain. Muutamat legendaariset radat saa alennusta. Mutta uusille tuo on aika karua luettavaa. Siitä 10 vuoden sopparia sorvaamaan. :)
Cost Of Hosting Formula 1 Race (Fees & Running expenses)

Ja ettei saa väärää kuvaa niin pessimistinä(realistina) näitä juttuja funtsin, itse olisin kisan kannalla ehdottomasti ja varmasti sellaisella noin viiden hengen köörillä sinne tulisi osallistuttuakin. Täytyy tuo ratafasiliteetti lähteä ensi vuonna tsekkaamaan kun MotoGP sinne todennäköisesti saapuu. Vaikken mitään kaksipyöräisistä ymmärrä niin näkee tilukset kuitenkin ja iso tapahtuma.

_
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuossa hyvin summattu kuluja ja miten kulut kasvaa kun järjestetään kisoja vuosittain. Muutamat legendaariset radat saa alennusta. Mutta uusille tuo on aika karua luettavaa. Siitä 10 vuoden sopparia sorvaamaan. :)
Cost Of Hosting Formula 1 Race (Fees & Running expenses)

Juu eihän tuo ihan helppo juttu ole saada kisaa härmään mutta uusien omistajien tulo auttaa varmasti jonkin verran ja tuo entinen "hinnasto" ei sellaisenaan ole enää ajankohtainen. Mutta tekee miten vaan niin kallis se on ja ilman mitään takuita on F1 kisan järjestäminen varmasti hankalaa. Sen verran kiinnostava aihe kuitenkin että siihen kannattaa kyllä tutustua huolella.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olisi kyllä aivan mahtavaa tuo Kymiringin kilpailu. Nyt kun tuli uudet omistajat ja muutoksia sarjaan, niin se olisi ehkä edes jollain tasolla mahdollistakin verrattuna Ecclestonen aikaan, jolloin tärkein asia oli saada osallistumismaksut öljymaista.

Ross Brawn ilmoitti jo että järjestämisoikeuksien hintoja ei tulla laskemaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä suomalaiset edelleen on festari- ja penkkiurheilukansaa. Joku Ruisrock myy sen 100 000 lippua joka vuosi esiintyjistä riippumatta ja nyt puhuttaisiin kuitenkin aika eri statuksen tapahtumasta (toki se Tuisku voisi tuollakin esiintyä). Hinnat pitää tietysti olla tavallisen ihmisen tavoitettavissa, eli alle kahdella sadalla pitää kisaa päästä katsomaan halvimmillaan, niin uskon että katsomot olisivat täynnä.

Joo ja vetäähän rallit edelleen hyvän määrän porukkaa tänne Keski-Suomen sorateille joten miksipäs ei formulat vetäisi yleisöä ainakin niin kauan kun suomalainen kuski on mukana. Sinällään jos miettii kun joku taisi vetää tuon guggenheimin jossain viestissä että formuloiden järjestäminen saisi yhtä paljon vastustusta kun tuon rakentaminen, se on varmaan totta, toisaalta jos miettisi mitä summia tuohonkin hankkeeseen oltiin pistämässä julkisista varoista niin kyllähän sillä jo saataisiin varmaan radan olosuhteet kuntoon ja rahoitettua jokusen miljoonaa joka vuosi kilpailua. Johan tuossa tulisi miljoonia jo lipputuloista valtiolle verotuloina.. mutta sinällään toki todella riskipeliä olisi noilla kisamaksujen lisenssimaksuilla, mutta nykyisellään varmasti vetäisi hyvin porukkaa, mutta asia on erikseen vaikka 10 vuoden päästä. Toki uskoisin että nää puheet f1 radasta Suomeen on vain tehty vuohdittamaan puheita ja radan rahoitusta, samaa puhetta melkein vuosi vuodelta on jonkun tahon osalta ollut mutta vain yksittäisien ihmisten puhetta yleensä. Julkista rahaahan tuo homma vaatisi taustalle vaikka joku yksityinen lähtisikin rahoittamaan homman, mutta sitä tuskin nähdään vaikka varmasti kaupungit ja valtio saisi varmaan omansa pois.. tai ainakin järkevämpi kohde työntää rahaa kun moni muu kohde.
 

AaaPee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, HIFK
Sain kunnian viedä appiukon keväällä katsomaan Barcelonan GP:tä ja kysyisin, että mistä olette hommanneet liput kisoihin?

Onko jotain ehdotonta ykköstä hinnan/luotettavuuden ja myynnissä olevien paikkojen suhteen?

Kaikki apu otetaan vastaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös