Formula 1 – kausi 2016

  • 212 500
  • 1 426

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Katsos ihmettä kun se epäonni alkoi jo ennen kuin kisa on alkanutkaan. No, eiköhän tuo vielä tuosta huonompaan suuntaan saada menemään. Olisiko kolari tai tekninen vika tällä kertaa?

Eilinen juopottelu piti minut täysin piilossa tästä asiasta. Melkoinen yllätys ilmeni äsken.

Vettelille hyvä startti. Ei kolissut ensimmäisillä kierroksilla.

Edit. Eihän tää mikään live seuranta ole.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Tätä just "tarkoitin". Onhan siinä taidettu maailmanmestaruuksiakin ratkoa. Sinänsä ihana vanhanliiton mutka kun on kapea ja kirraa kivasti ja ulkona on sitten hiekkaa eikä mitään vitun asfalttia joka antaa anteeksi. Hiekka ei anna. Siksi sinne on hyvä toinen ajattaa.
Onhan toussa asfalttia vaikka miten paljon ennen hiekkaa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Olikohan ensimmäinen kerta tällä kaudella, kun Ferrari suoritti onnistuneesti "undercutin"? Aika monesti on tallia kyykytetty tällä ja tänäänkin Hamilton saatiin junailtua Vettelin ohi kyseisellä tyylillä. Räikköseltä ihan mukiinmenevä kisa, tuntui koko ajan että vauhtia on enemmän kuin Vettelillä ja viides sija on lopulta hyvä suoritus.

Ruusbärillä vaihteeksi "normaali" viikonloppu ja täydet pisteet talteen virheettömällä kisalla. Aika hyvä niskalenkki on Hamiltonista tällä hetkellä ja Nicolle riittää mestaruuteen jokaisesta kisasta kakkossija, vaikka Lewis voittaisi loput kisat.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voittotaistelun suhteen tylsä kisa mutta muuten oli ihan hyvin taistelua kun Hamilton mokasi startin niin raskaasti ja Ferrarit putosivat muutaman pykälän ruudukossa rankkujen takia. Rosbergilta virheetön kisa ja pystyi ajamaan jopa autoa säästellen siinä missä tallikaveri joutui ottamaan taas kerran autostaan huomattavasti enemmän irti. Rosberg on nyt siinä tilanteessa että hän pystyy jo pelaamaan varman päällekin eikä tarvitse enää voittaa joka kisaa. Itse asiassa Rosbergille taitaa jo riittää kakkossijat kaikista jäljellä olevista kisoista vaikka Hamilton voittaisi ne kaikki. Rosbergilla on siis varaa periaatteessa antaa vähän periksikin jos kisa menee tiukaksi Mersujen välillä jossakin kisassa.

Hamiltonilta jälleen yksi huono startti. Nyt ei pysty enää syyttämään Mersuakaan salaliitosta vaan syyllistä joutuu katsomaan peilistä (Hamiltonhan jo pyytelikin radiossa tiimiltä anteeksi tuota starttia). Pahaan paikkaan tuli Hamiltonin moka ja nyt hänen pitää kyllä alkaa jo toivomaan Rosbergille teknistä vikaa tai muuta epäonnea koska ilman keskeytyksiä Rosberg kyllä napannee Mersulla helposti nuo vaadittavat kakkossijat vaikka Hamilton pystyisi kaikki loput kisat viemäänkin.

Ferrari kyllä minusta taas mokasi taktiikat tässä kisassa. He olivat radalla nopeampia kuin Red Bullit, ja Verstappen osoitti että Mersunkin pystyy pitämään tällä radalla takana vaikka auto olisi hitaampi, joten periaatteessa heidän olisi pitänyt pystyä pysymään Hamiltonin edellä ja kuittaamaan myös Verstappen jos olisivat pelanneet taktisesti oikein. Mutta Ferrari tuntuu aina valitsevan juuri sen huonomman vaihtoehdon. No, Räikkönen sentään saatiin Ricciardon edelle oikein ajoitetulla kakkosstopilla mutta toisaalta ennen ensimmäistä stoppia Räikkönen oli selvästi nopeampi kuin Ricciardo ja aivan tämä kannassa ja stopin jälkeen selvästi jäljessä, joten tuolla kakkosstopilla paikattiin vaan se mikä ensimmäisellä menetettiin.

Myös Williamsilta aika hölmö taktiikka. En tosin tiedä olisivatko pystyneet lyömään FI:n autoja muullakaan taktiikalla mutta ei tuo todellakaan ainakaan hyödyttänyt heitä yhtään. Sitten ongelma takarenkaan kanssa pudotti vielä Bottaksen Massan taakse niin eipä pysty hurraata huutamaan suomalaisittain.

Vettelilä alkaa muuten olla aika hyvin painetta pöntössä. Melkoista raivoamista radioon kierroksella ohitettavista koko kisan ajan, mutta tällä kertaa ei kuitenkaan sortunut mihinkään hölmöön koheltamiseen. Aika paljon tuli kyllä muiltakin kuljettajilta valitusta noista kierroksella ohitettavista, mutta Brundle aika hyvin Skyn lähetyksessä selitti tuota että kun Suzuka on niin kapea rata niin ei ne hitaammat pääse oikein minnekään pakoon ja sen takia tuo ohittaminen on paljon vaikeampaa kuin näillä uusilla "lentokenttäradoilla" jossa tilaa on vaikka 5 autoa ajaa rinnakkain.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perseelteen Ferrari veti taktikoinnin jälleen kerran. Ei lohduta yksi onnistunut undercut Ricciardoa vastaan, kun ekoilla stopeilla mokattiin jo koko kisa. Ainekset olisivat olleet todella paljon parempaan, koska vauhti oli niin hyvää. Kuten edellä sanottu, niin oikeanlaisella taktiikalla Ferrarit olisivat tänään olleet kisassa sijalla kaksi ja kolme, takana Verstappen ja Hamilton.

E: Kimi olisi ajanut tänään voitosta, mikäli ruutu olisi ollut se kolmonen. Niin hyvää oli vauhti.
 
Viimeksi muokattu:

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Jaahas. Nico Rosberg istui nopeimman auton kyydissä ja voittaa. Hamilton tössi startin täydellisesti ja tulee kolmanneksi. Ferrarit hajosivat jo ennen kisaa. Mielenkiintoisin osa kisaa oli yleisön reaktioiden seuraaminen ennen starttia ja Japanin hienon kansallislaulun kuunteleminen. Hip hei!
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä oli ihan viihdyttävä kisa ja muutenkin viime aikoina on ollut hyvää meininkiä. Oikeastaan ihan perussettiä, että juuri silloin aletaan saamaan kisoissa vääntöä aikaan (ainakin alemmista podium sijoista), kun ollaan taas suurten sääntömuutosten edessä ja todennäköisesti ensi kaudella taas joku talli on heti ylivoimainen kun on kehitetty jotain sellaista mitä muut eivät ole keksineet.

Tosin se, että minä viihdyn kisojen parissa, voi johtua tästä meikäläisen "F1-fanittamisesta".
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
E: Kimi olisi ajanut tänään voitosta, mikäli ruutu olisi ollut se kolmonen. Niin hyvää oli vauhti.

Epäilen. Rosberg käytännössä kruisaili "puolikaasulla" ison osan kilpailusta joten reservistä olisi kyllä löytynyt todennäköisesti vielä aika paljon jos joku olisi tosissaan haastanut. Nyt säästeltiin vehkeitä. Mutta kyllä Kimillä olisi mahdollisuudet kakkostilaan ollut mikäli Ferrari ei olisi sitten sitäkin taktiikalla mokannut.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Epäilen. Rosberg käytännössä kruisaili "puolikaasulla" ison osan kilpailusta joten reservistä olisi kyllä löytynyt todennäköisesti vielä aika paljon jos joku olisi tosissaan haastanut. Nyt säästeltiin vehkeitä. Mutta kyllä Kimillä olisi mahdollisuudet kakkostilaan ollut mikäli Ferrari ei olisi sitten sitäkin taktiikalla mokannut.

No joo, ehkä voitto oli liian kaukaa haettu, mutta varmasti olisi pystynyt antamaan parempaa painetta mitä Verstappen, jolla ei kyllä ollut minkäänlaisia mahkuja missään vaiheessa haastaa Rosbergia.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mersu on tehnyt protestin Vertappenin linjan vaihdosta jarrutuksessa. Kyseessä siis toiseksi viimeisen kierroksen lopun shikaanin taistelusta Hamilton ja Verstappenin kesken.

Mercedes teki protestin Max Verstappenista - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Enpä usko, että rangaistusta tulee. Oli Hamiltonilla aika reilusti vauhtia tilanteessa ja olisi ehkä ajanut muutenkin mutkan leveäksi.

Ja päätös Mersun protestista tulee vasta Austinissa

Pitkä odotus: Mercedeksen protesti käsitellään seuraavassa kisassa - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosin se, että minä viihdyn kisojen parissa, voi johtua tästä meikäläisen "F1-fanittamisesta".
Sama juttu täällä. Vaikka välillä tuleekin niitä tylsiä kisoja, joissa ei näin faninkaan mielestä tapahdu juurikaan mitään niin kyllä sitä silti tulee aika tukevasti istuttua sohvan reunalla etukenossa tiiviisti seuraten.
Ymmärrän kyllä, että satunnaiskatsojalle saattaa tuntua tylsältä, jos vaikka kuskit ajelevat sekunnin erolla toisistaan puolet kisasta ja mitään ei tapahdu.

Mutta tämähän on juuri siitä omasta intohimosta kiinni.

Uutiset kertoo, että tuo Mercedeksen protesti Verstappenista käsitellään vasta kahden viikon päästä Austinissa. Mitä helvettiä? Eihän tuossa nyt mielestäni pitäisi mitään dramaattista olla ja yleensä nämä päätökset tulee pari tuntia kisan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei mielestäni rangaistuksiin aihetta tuossa Hamilton - Verstappen tilanteessa. Verstappen toki vaihtoi JÄLLEEN ajolinjaa sen jälkeen kun takana tuleva kuljettaja oli jo lähtenyt tekemään liikettään, mikä on kyllä vaarallista, mutta Hamilton tuli myös selkeästi ylikovaa tilanteeseen ja olisi satavarmasti ajautunut pitkäksi mikäli Verstappen ei olisi sisäpuolta sulkenut.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Mercedes on viimeisimpien uutisten mukaan perunut protestin, hyvä näin. Jopa Hämäläisen Lewis oli ilmeisesti samaa mieltä asiasta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Nico Hülkenberg on siirtymässä Renault'n keltaisiin kolmivuotisella sopimuksella, kertoo Turun Sanomat. Sopimus on TS:n mukaan muutamaa detaljia lukuunottamatta valmis. Hülkenbergillä olisi sopimus ensi kaudeksi Force Indialle, mutta hän pystyy purkamaan sen maksamattomien palkkojen vuoksi. Force India saisi tilalle Pascal Wehrleinin Manorilta ja Mercedeksen kuskiohjelmasta. Lisäksi TS:n mukaan Renault on yhä kiinnostunut Valtteri Bottaksen palkkaamisesta, huolimatta hänen sopimuksestaan Williamsin kanssa koskien ensi kautta.

Hieno juttu, että Hulk saisi vihdoin ja viimein kunnon mahdollisuuden. Potentiaalia on kuitenkin aina ollut, mutta keskikastissa on vierähtänyt jo monta kautta. Hyvä asia olisi myös Wehrleinin siirtyminen FI:lle, onhan hän tehnyt hyvää työtä Manorilla ja saalistanut siellä yhden pisteenkin.

http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/2955251/Renault+nappasi+Hlkenbergin
Linkki TS:n uutiseen Hulk-kuviosta.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No kuten ennakointiin se epäonni osui Kimin kohdalle myös tänä viikonloppuna, eikä keritty edes kisaan startata. Lähtöruutrangaistus oli suuri sääli, sillä vauhtia tyhjällä radalla oli todella hyvin ja uskon vakaasti, että Kimi olisi kisasta kakkostilan napannut, jos olisi kolmantena päässyt starttaamaan.

Itse kisa oli mielestäni ihan hyvä, eikä hirveästi moitittavaa löydy kummankaan suomalaisen suorituksista. Rosberg nappasi jälleen voiton ja mies on kyllä ollut kovassa tikissä viime aikoina. 33 pistettä on jo semmoinen ero, että jos ei teknisiä vikoja tai kolareita tule saa Nico ryssiä oikein huolella jos aikoo mestaruuden vielä hävitä. Hamiltonilla todella surkea startti jälleen kerran. Sen jälkeen ihan hyvää tekemistä ja torjuntavoitto mm-taistossa. Niitä voittoja vaan tarvitaan, jos Lewis mielii ottaa uransa neljännen maailmanmestaruuden.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nico Hülkenberg on siirtymässä Renault'n keltaisiin kolmivuotisella sopimuksella, kertoo Turun Sanomat. Sopimus on TS:n mukaan muutamaa detaljia lukuunottamatta valmis. Hülkenbergillä olisi sopimus ensi kaudeksi Force Indialle, mutta hän pystyy purkamaan sen maksamattomien palkkojen vuoksi. Force India saisi tilalle Pascal Wehrleinin Manorilta ja Mercedeksen kuskiohjelmasta. Lisäksi TS:n mukaan Renault on yhä kiinnostunut Valtteri Bottaksen palkkaamisesta, huolimatta hänen sopimuksestaan Williamsin kanssa koskien ensi kautta.

Kokoajan haisisi siltä että Bottaksen kannattaisi tarttua tuohon Renaultin tarjoukseen. Hulkenberg on semmoinen tallikaverikin että jos sen pystyy lyömään ja vaikka auto ei olisi kärkitallien tasoa niin se olisi juuri semmoisia näyttöjä joilla paikka huipputalleissa voisi tulla. Williamsilla on aika riskialtista jäädä tulokaskuskin tallikaveriksi, varsinkin jos ei pystyisikään vastaamaan nopeudessa.

Olikohan mersujen proteestin taustalla että alunperinkään ei tarkoitus ollut että viedään loppuun asti, mutta vähän yritetään kuitenkin varoitella että ei hyväksytä tuommoista touhua.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Olikohan mersujen proteestin taustalla että alunperinkään ei tarkoitus ollut että viedään loppuun asti, mutta vähän yritetään kuitenkin varoitella että ei hyväksytä tuommoista touhua.

Ilmeisesti ei.

Mercedeksen sekoilusta paljastus: Tämän takia protesti peruttiin - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi

Saksalaismedian mukaan kyseessä oli erikoinen väärinkäsitys. Kilpailun tuomaristosta ainoastaan Gary Connelly oli sitä mieltä, että tempusta saattaisi tulla rangaistus. Kolme muuta tuomaria näki tilanteen menneen sääntöjen mukaan.

Connelly oli saapunut kisan jälkeen Mercedeksen tallialueelle ja ehdottanut protestia. Tallipomot Toto Wolff ja Niki Lauda olivat tässä vaiheessa häipyneet paikalta ja paikalla olleet tekniikkapomo Paddy Lowe ja urheilujohtaja Ron Meadows suotuivat ehdotukseen.

Wolff kuuli asiasta vasta myöhemmin lentokoneessa ja käski puhelimen välityksellä Mercedeksen poistaa protesti välittömästi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko tuo ihan oikein että yksi tuomareista marssii tallin luo ja kehoittaa tekemään protestin? Aika erikoista kyllä minun mielestäni.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En löytänyt linkkiä mutta.. Mitä Verstappen sanoi Nicolle lämpiössä ennen palkintojen jakoa? "You goosing in the end" tms. Johon Nico vastasi "a little bit"

Mitä mahtoivat jutella?
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itkeäkö vai nauraa näille Kimin viikonlopuille. Mikähän siinä on, että ongelmien ja töppäilyjen pitää kertyä tasaisesti viikonlopusta toiseen nyt kun olisi hyvin vauhtia taas. Eikä ole tänä vuonna mennyt juuri mikään Kimin itsensä nimiin vaan laitteet hajonneet, taktiikkaosasto ollut jäässä ja Verstappen&Vettel-kaksikko kolistelleet Kimin vaikeuksiin useamman kerran. Ei voi mitään.

Tuomaritoiminta osoittaa aina vain uusia hienoja puolia. Ei tähänkään voi todeta, että kuin itkeäkö vai nauraa enää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En löytänyt linkkiä mutta.. Mitä Verstappen sanoi Nicolle lämpiössä ennen palkintojen jakoa? "You goosing in the end" tms. Johon Nico vastasi "a little bit"

Mitä mahtoivat jutella?

Totesi että "You were just cruising at the end" minkä myös Nico myönsi. Eli tällä viitattiin siis siihen että Nicon ei tarvinnut hirveästi puristaa kisan loppupuolella vaan saattoi kaikessa rauhassa tarkkailla tilannetta ja säästellä kalustoa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bottas jos ei tartu tuohon Renaultin diiliin, niin voi melkein uralle heittää hyvästit. Tallikaveriksi tulee 99% varmuudella Lance Stroll joka on erittäin nopea kaveri ja pojalla on kaikki taustajoukot kunnossa ja faija puskee rahoillaan uraa kovaa tahtia eteenpäin. Siinä on varmaan Australiasta lähtien sitten se tilanne, että Stroll saa paremmat taktiikat ja uudet osat ensiksi autoon.

Tuota Strolliahan pidetään vähän sellaisena naurettavana kaverina, kun on alemmissa luokissa sillä meiningillä että on kaikkien muiden yläpuolella. On omat motorhomet ja kaikki joka kisassa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Bottas jos ei tartu tuohon Renaultin diiliin, niin voi melkein uralle heittää hyvästit.
Onko kuitenkaan näin, olen funtsinut tätä kuviota ja pari olennaista pointtia nousee esiin, ensinnäkin huhuiltu sopimuspykälä joka mahdollistaa siirtymisen kolmeen suurimpaan kesken sopimuskauden kuulostaa ihan järkevältä mutta se suurin syy lienee taustalla häärivä Toto Wolff, veikkaan ettei Toto päästä Valtteria Rellulle ja en tiedä onko kyse edes "päästämisestä" koska mikään ei anna ymmärtää että Rellu nousisi tuosta suosta ihan hetkessä. Kyllä mä näen että Toto rivien välistä lupailee paikkaa parin vuoden päästä Mersulla. Ongelma vaan on se että missä Mersun panostus on parin vuoden päästä, Formula E -sarjassako.
Pitkä on Valtterin odotus. Mutta asiaa voisi summata niin että kesken uuden Williams sopimuksen Valtteri voi lähteä pariin muuhun isoon eli Red Bullille tai Ferrarille ja viimeistään sitten parin vuoden päästä Mersulle. Mutta meno nyt Rellulle ajaisi Valtterin ihan väärään suuntaan, joka olisi todellinen arpa ajatellen että Rellu nousisi parissa vuodessa haastamaan nämä tallit mihin tuo suunniteltu polku veisi.

_
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bottas jos ei tartu tuohon Renaultin diiliin, niin voi melkein uralle heittää hyvästit. Tallikaveriksi tulee 99% varmuudella Lance Stroll joka on erittäin nopea kaveri ja pojalla on kaikki taustajoukot kunnossa ja faija puskee rahoillaan uraa kovaa tahtia eteenpäin. Siinä on varmaan Australiasta lähtien sitten se tilanne, että Stroll saa paremmat taktiikat ja uudet osat ensiksi autoon.

No ei se ainakaan minun käsitykseni mukaan noin mene. Soppareihin kirjataan aika tarkasti se, millä perusteilla kuskit saavat uudet osat. Bottaksella on niin hyvä asema Williamsilla, että saa varmasti soppaariin vähintään "MM-pisteissä ylempänä oleva saa osat"-pykälän. Ei Valtterilla olisi mitään järkeä jäädä Williamsille, jos joku juniori saisi ykköskuskin statuksen rahahanojen perusteella. Yksikään maksukuski ei ole vielä rahojen ansiosta saanut ykköskuksin asemaa, eikä Stroll tee siihen Williamsille tulleessaan poikkeusta. "Paremmat taktiikat"-osiot taas menee poikkeuksetta joka tallissa niin, että edellä oleva saa valita stoppinsa ajankohdan. Näissä harvoin on soppariasioilla nykypäivänä vaikutusta, koska talleja kiinnostaa tallipisteet.

(Boldaus oma.)

Oma kommenttini Bottaksen tiimivalinnasta: Renaultia huutelisin minäkin, mutta Williamsille jäädessä pitää olla pykälä jos toinenkin mahdollistamassa irtautumisen. Kolmen rahatallin pykälä on hyvä, mutta voimasuhteet voivat muuttua ja esimerkiksi juuri Renault voisi nousta kilpajuoksuun. Itse ehkä lähtisin sopparipykäliä vaatimaan enemmän "viime kauden MM-pisteissä TOP3:ssa olleet tallit" tai "jos Williams ei ole TOP4:n joukossa, niin vapaa lähtemään"-kommenttien kautta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös