Mainos

Formula 1 – kausi 2016

  • 214 499
  • 1 426

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei Valtterilla olisi mitään järkeä jäädä Williamsille, jos joku juniori saisi ykköskuskin statuksen rahahanojen perusteella. Yksikään maksukuski ei ole vielä rahojen ansiosta saanut ykköskuksin asemaa, eikä Stroll tee siihen Williamsille tulleessaan poikkeusta.
Tähän vaikuttaa varmasti myös tuo Mersu-kytkös, näen Valtterin kuitenkin juuri Toton kautta kytköksissä Mersuun ja se on niin iso osa orastavaa Willamsin menestystä ettei ole varaa polkea Valtterin statusta tallissa.
Mun mielestä tuon Strollin sisääntulon puolesta puhuu ihan puhtaasti rahasyyt ja tietysti myös se että on niiden rahavirtojen lisäksi lupaava kuski joka antaa haasteen Valtterille. Mitenkään en näe että uhkaisi Valtterin asemaa tallissa ja ei olisi Willamsillekaan järkevää edes ajatuksentasolla lähteä suosimaan rahakuskia yli kuljettajan joka on tuonut reilun potin pisteitä(= rahaa) männä kausilla.

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä tuossa on Bottaksella ja hänen taustajoukoillaan monta asiaa pohdittavana. Ei tuo Rellu-diilikään nyt välttämättä ole mikään automaattinen tie onneen vaan sielläkin on monta kysymysmerkkiä. Hieman huolestuttava juttu on esim. se että James Allison kieltäytyi Renaultin tarjouksesta vedoten siihen että hänen mielestään Renaultin johtajatilanne on niin epäselvä ja epävarma. Ja siellähän on kuulemma tallipäällikkö Vasseurin ja toimitusjohtaja Abiteboulin välillä jonkinlaista kädenvääntöä ja tämän takia esim. Esteban Oconin kohtuullisen varmaksi tiedetty sopimus Rellulle olisikin vaakalaudalla kun tämä on Vasseurin suojatteja. Ja onhan tuo Rellun tämä kausi ollut suoraan sanottuna ihan katastrofi, eikä mitään varmuutta siitä että ensi kausi olisi yhtään parempi ole olemassa.

Lance Stroll on kyllä sellainen kaveri joka ei varmaan ole helpoimpia tallikavereita johtuen tuosta taustasta, mutta en usko että Williams lähtee polkemaan Bottasta tallin hierarkiassa yhtään sen enempää kuin tälläkään hetkellä. Onhan Bottas tavallaan nytkin koko ajan Massan alapuolella vaikka tuloksissa on kyykyttänyt koko ajan (esim. eilen Massa sai jälleen paremman strategian vaikka Bottas oli edellä). Että en minä sitä lähtisi pelkäämään. Williamsin suorituskyvyn jatkuva lasku vuodesta 2014 on sen sijaan sellainen juttu joka vähän arveluttaa. Mutta ensi kaudeksi tulee taas sääntömuutoksia ja uudet autot joten noista voimasuhteista ei ole oikein vielä mitään tietoa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lance Stroll on kyllä sellainen kaveri joka ei varmaan ole helpoimpia tallikavereita johtuen tuosta taustasta, mutta en usko että Williams lähtee polkemaan Bottasta tallin hierarkiassa yhtään sen enempää kuin tälläkään hetkellä. Onhan Bottas tavallaan nytkin koko ajan Massan alapuolella vaikka tuloksissa on kyykyttänyt koko ajan (esim. eilen Massa sai jälleen paremman strategian vaikka Bottas oli edellä). Että en minä sitä lähtisi pelkäämään. Williamsin suorituskyvyn jatkuva lasku vuodesta 2014 on sen sijaan sellainen juttu joka vähän arveluttaa. Mutta ensi kaudeksi tulee taas sääntömuutoksia ja uudet autot joten noista voimasuhteista ei ole oikein vielä mitään tietoa.

Millä tavalla Massa on Bottaksen yläpuolella tällä hetkellä? Muistan kun alkukaudesta Massa sai autoon päivitysosia ensimmäisenä ja Bottas itse kertoi, että syynä oli MM-sarjan tilanne, jossa Massa oli Bottaksen edellä. (Oli itseasiassa kauden kolmessa ensimmäisessä kilpailussa Bottaksen edellä.) Aiemmilla kausilla Massa on ollut edellä, koska kolmoskuski on päässyt joskus ajamaan Valtterin autolla. Tällä kaudella tuota ei kuitenkaan ole muistikuvieni jälkeen tapahtunut yhdessäkään harjoituksessa, mutta jos on niin perun hieman puheitani.

Eilisessä kisassa Massa ei minun mielestä saanut millään tapaa parempaa strategiaa. Valtteri olisi tullut Massan edelle varikkostoppinsa jälkeen, mutta pysähdyksellä tunaroitiin ja putosi taakse. Tuollaisia on hankala etukäteen ennakoida.

Ensi kauden voimasuhteista sen verran, että Renaultin nousumahdollisuuksia avittaa todella aikainen keskittyminen kauteen 2017. Tallista kerrotiin jo tämän kauden alussa, että pääfokus on seuraavassa kaudessa ja autoa ei tulla nykyisen kauden aikana paljoa kehittämään. Näin on käynytkin ja Renault on tasaisesti pysynyt viimeisen kolmen tallin joukossa. Ensi kaudella on mahdollisuudet pompata huomattavasti korkeammalle, mutta ensiviitteet tästä saadaan vasta ensimmäisissä talvitesteissä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Millä tavalla Massa on Bottaksen yläpuolella tällä hetkellä?

Tällä kaudella ei tosiaan ole tarvinnut Bottaksen luovuttaa autoaan kolmoskuskille kuten aiemmilla kausilla harjoituksissa, mutta kyllä minusta edelleen "Smedleyn kultapoika Felipe-baby" on tälläkin kaudella saanut joissakin kisoissa paremman taktiikan ja otettu ensimmäisenä varikolle vaikka yleensä talleissa tuo mahdollisuus on varattu nopeammalle ja aika-ajossa paremmin sijoittuneelle. Bottashan on tuota itsekin ihmetellyt ja kritisoinut tällä kaudella pariin otteeseen, viimeksi eilen. Lopullisesti tuon tilanteen käänsi tuo kämmi Bottaksen renkaanvaihdossa mutta kyllä Massa hyötyi myös tuosta "undercutista" kun pääsi pari kierrosta ennen Bottasta varikolle, ja tätä Bottas ihmetteli kun heilläkin on sovittu että edellä ajava saisi paremman strategian.

Ensi kauden voimasuhteista sen verran, että Renaultin nousumahdollisuuksia avittaa todella aikainen keskittyminen kauteen 2017. Tallista kerrotiin jo tämän kauden alussa, että pääfokus on seuraavassa kaudessa ja autoa ei tulla nykyisen kauden aikana paljoa kehittämään. Näin on käynytkin ja Renault on tasaisesti pysynyt viimeisen kolmen tallin joukossa. Ensi kaudella on mahdollisuudet pompata huomattavasti korkeammalle, mutta ensiviitteet tästä saadaan vasta ensimmäisissä talvitesteissä.

Williamshan on minun mielestäni ilmoittanut ihan samoin. Eli sielläkin pääpaukut on pistetty jo pitkän aikaa sitten ensi vuoden autoon koska rajallisilla resursseilla ei pystytä kehittämään tehokkaasti sekä tulevaa että nykyistä autoa. Siinäkin yksi syy miksi Williams on mennyt tällä kaudella niin selkeästi alaspäin.

Noista ensi vuoden tallipaikoista muuten sellaistakin juttua, että Haasillahan on edelleen toinen paikka avoimena ja tallipäällikkö Steiner ei ilmeisesti ole ollut kovin tyytyväinen Gutierrezin suorituksiin. Ongelmana on vaan se että Steiner ei halua ketään tulokasta vaan ehdottomasti kokeneen kuljettajan Grosjeanin rinnalle. Tallin toivelistan ykkösenä ovat Bottas ja Hülkenberg mutta nämä eivät ilmeisesti ole mahdollisia, ja jossakin vaiheessa on ollut meksikolaissponssien kanssa sellaistakin puhetta että Gutierrez ja Perez vaihdettaisiin päikseen ja näin saataisiin ehkä Perez vähän paremmalle paikalle kärkkymään mahdollisesti vuoden päästä avautuvaa Ferrari-paikkaa. Mutta voi olla että Haas joutuu edelleen tyytymään Gutierreziin kaikkien muiden kuljettajien iloksi.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tällä kaudella ei tosiaan ole tarvinnut Bottaksen luovuttaa autoaan kolmoskuskille kuten aiemmilla kausilla harjoituksissa, mutta kyllä minusta edelleen "Smedleyn kultapoika Felipe-baby" on tälläkin kaudella saanut joissakin kisoissa paremman taktiikan ja otettu ensimmäisenä varikolle vaikka yleensä talleissa tuo mahdollisuus on varattu nopeammalle ja aika-ajossa paremmin sijoittuneelle. Bottashan on tuota itsekin ihmetellyt ja kritisoinut tällä kaudella pariin otteeseen, viimeksi eilen. Lopullisesti tuon tilanteen käänsi tuo kämmi Bottaksen renkaanvaihdossa mutta kyllä Massa hyötyi myös tuosta "undercutista" kun pääsi pari kierrosta ennen Bottasta varikolle, ja tätä Bottas ihmetteli kun heilläkin on sovittu että edellä ajava saisi paremman strategian.

Ymmärrän näkökantasi, mutta minun mielestä Williams toimi eilen Bottaksen kanssa ihan oikein. Renkaat olivat edelleen hyvässä kunnossa ja takana ei ollut uhkaajia, joten esimerkiksi turva-autotilannetta varten radalla pysyminen oli hyvä ratkaisu. Varikolle tuskin oltaisiin tultu vielä eilen toteutetulla kierrosta, jos Massa olisi ollut kauempana (tai käänteisesti, sisälle oltaisiin tultu aiemmin, jos Massa olisi ollut lähempänä). Massalla ei kai renkaat kestäneet ihan niin hyvin ja hänen kohdallaan saattoi olla myös radalle paluu isommassa roolissa (eli takaa olisi joku tullut hetkellisesti edelle).

Williamshan on minun mielestäni ilmoittanut ihan samoin. Eli sielläkin pääpaukut on pistetty jo pitkän aikaa sitten ensi vuoden autoon koska rajallisilla resursseilla ei pystytä kehittämään tehokkaasti sekä tulevaa että nykyistä autoa. Siinäkin yksi syy miksi Williams on mennyt tällä kaudella niin selkeästi alaspäin.

Väittäisin, että Williamsilla on ollut aika paljon enemmän fokusta kuitenkin tässä kaudessa kuin Renaultilla. Tähtäimessä alkukaudesta TOP3 ja kauden edetessä myös valmistajien sarjan nelospaikka kamppailun alla. Tuossakin on kyse miljoonista euroista, jotka Williamsille isoja rahoja.

Noista ensi vuoden tallipaikoista muuten sellaistakin juttua, että Haasillahan on edelleen toinen paikka avoimena ja tallipäällikkö Steiner ei ilmeisesti ole ollut kovin tyytyväinen Gutierrezin suorituksiin. Ongelmana on vaan se että Steiner ei halua ketään tulokasta vaan ehdottomasti kokeneen kuljettajan Grosjeanin rinnalle. Tallin toivelistan ykkösenä ovat Bottas ja Hülkenberg mutta nämä eivät ilmeisesti ole mahdollisia, ja jossakin vaiheessa on ollut meksikolaissponssien kanssa sellaistakin puhetta että Gutierrez ja Perez vaihdettaisiin päikseen ja näin saataisiin ehkä Perez vähän paremmalle paikalle kärkkymään mahdollisesti vuoden päästä avautuvaa Ferrari-paikkaa. Mutta voi olla että Haas joutuu edelleen tyytymään Gutierreziin kaikkien muiden kuljettajien iloksi.

Perezin jatkosopimus julkaistiin (neljättäkymmenettä) kertaa Force Indialle hiljattain, enkä usko, että enää sieltä lähtisi. Gutierrezin otteita taas on mollattu mediassa mielestäni vähän liiankin kanssa, koska on todellisuudessa ajanut varsin kelvollisen kauden verrattaessa Grosjeaniin. Pistesaraketta tuijottaessa tilanne on toki karun oloinen, mutta TOP11-sijoitukset Grosjeanin eilisen 11.sijan jälkeen muistaakseni ranskikselle 6-5. Gutierrez kärsi tekniikkaongelmista samalla kun Grosjeanin haaliessa alkukaudesta pisteitä ja ainoastaan siksi tilanne on nopeasti katsottuna aika raju. Haasilla ja muilla talleilla on kuitenkin varsin hyvä tilanne kuskimarkkinoilla, koska tarjontaa on paljon. Esimerkiksi Magnussen voisi olla yksi mahdollinen kuski, vaikkei Renaultilla olekaan säväyttänyt. Veikkaan kuitenkin Gutierrezin jatkavan, koska tuo varmasti Haasin tärkeimmillä markkinoilla hyvin näkyvyyttä ja myös rahaa. Villinä korttina sitten Alex Rossi, vaikken hänen nykyisestä sopimustilanteesta mitään tiedäkään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Autosport ilmoittaa Renaultin ostaneen Hulkenbergin ulos sopimuksestaan ja Bottaksen neuvottelevan Renaultin kanssa. Tosin MTVllä pidetään Bottaksen Williams-jatkoa varmana. Tosin miksi tuota sitten pantataan edelleen, tiettävästi Williamsilla on optio Bottakseen eikä ole sitä vielä käyttänyt. Veikkaan että Williams havittelee Rellulta korvausta option käyttämättä jättämiseksi ja Maikkarin Mervi uskoo sumutuspuheet Bottaksen pitämisestä joilla painostetaan Rellua.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotain huhuja olisi siitä myös, että Bottas haluaisi Williamsilta vain vuoden sopimuksen eli tuon optionsa käyttämisen. Williams haluaisi vähintään kaksi vuotta.

Jos totta, niin ihan fiksua Valtterilta että ei sitoutuisi Williamsille liian pitkäksi aikaa, mutta menisi nyt herran jumala sinne Renaultille. Siellä kun vielä pistäisi Hulkenbergia pataan, niin aika hyvät näytöt olisi taulussa, koska Hulkenbergia pidetään kuitenkin suht kovana kuskina, joka on sattunut ajamaan heikommissa talleissa eikä ole päässyt näyttämään parastaan.

Mielestäni Hulkenberg on pikkuisen yliarvostettu, etenkin fanien keskuudessa. Jotain Redditin formulaosiotakin, kun lukee niin jengi hehkuttaa ihan surutta. Toki Le Mansin voitto ja suht hauska persoona tietysti varmasti lisäävät tätä suosiota.
Hienostihan tuo ajoi vaikeissa olosuhteissa sen paalunsa Brasiliassa 2010, mutta voittihan Maldonadokin sen kuuluisan Espanjan kisansa, joten näitä "suonenvetoja" tulee, jossa kuski ja auto ovat huikeassa iskussa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Mielestäni Hulkenberg on pikkuisen yliarvostettu, etenkin fanien keskuudessa. Jotain Redditin formulaosiotakin, kun lukee niin jengi hehkuttaa ihan surutta. Toki Le Mansin voitto ja suht hauska persoona tietysti varmasti lisäävät tätä suosiota.
Joskus Hulkia pidettiin jopa tulevana maailmanmestarina, mutta ainakin itselleni on vuosien aikana piirtynyt kuva Hulkenbergistä nimenomaan varmana kuljettana, muttei erityisen nopeana. Jos vielä Bottas menee Rellulle, niin aika samantyyppiset kuljettajat kyllä saa. Bottas tosin olisi näistä kahdesta se yhdellä kierroksella nopeampi kuski.

Silti itsekin toivon Bottaksen menoa Rellulle. Williams alkaa olla jo aika nähty.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä tarjonneet aika-ajot suurta draamaa yllätysten muodossa.

Mersut edellä, Red Bullit näennäisesti lähellä takana ja Ferrarit sitten jo näennäisesti Red Bullien perässä. Väärä on Ferrarin suunta edelleen.
Kimille taas kerran Vettelin päänahka, joka on aina hyvä juttu! Kaukana on kyllä ne Vettelinkin kuherruskuukaudet tallin kanssa, kun Räikkönen on tullut vahvemmaksi viime vuoteen verrattuna ja tänäänkin taisi ensimmäisessä osiossa valittaa tiimiradioon jotain tyylillä "Me ollaan paskoja!".

Bottakselle vähemmän yllättäen myös voitto Massasta.

Toivottavasti Hamilton pysyy myös kisassa Nicon edellä, niin saadaan vielä vähän värinää MM-taistoon. Jos vaikka Nico putoaisi sijan, jos toisenkin kilpailussa niin kelpaisi kyllä. Sinänsä en kummankaan puolella ole, mutta haluan hienon lopun MM-taistoon.

Kvyat myös tehnyt ensi vuoden jatkosopimuksen Toro Rosson kanssa, joka on aikamoinen yllätys. Vähän vaikutti jo siltä, että saattaa venäläinen jäädä ilman ajopaikkaa, mutta eipäs jäänytkään. Sainz jatkaa myös varsin odotetusti ensi kauden tallissa, vaikka jotain Renaultin huhuja hänenkin kohdallaan oli. Kenenpä kohdalla ei olisi ollut, voisi jo sanoa.

Toivotaan hyvää kisaa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Texasissa saatiin aika-ajot pakettiin. Räikkönen viides, edellä mersut ja energiajuomat. Bottas kahdeksas ja takana Massa, Sainz ja Perez. Suomalaisittain ihan kelvollinen aika-ajo.

Suomalaisittain voitaneen siis todeta, että tästä on hyvä jatkaa ja kyttäysasemat jne.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lähtöä odotellaan ainakin täällä normaalia isommalla innolla. Mersut softeilla eturivistä, Ricciardo todella hyvien lähtöjen kanssa paremmilla renkailla perässä ja sitten Verstappen softeilla ja Ferrarit perässä supersofteilla. Vielä kun lähdön jälkeen suunta on jyrkkään ylämäkeen niin lähdön vaikutus hitusen korostuu.

Mitä nyt kisavetoja katselin eilen läpi niin Red Bull oli todella hyvässä vedossa verrattuna Mersuihin. Ferrarista ei oikein ota selvää, kun vetelivät vähän miten sattuu. Teoriassa voi kuitenkin tulla ainakin Mersun ja RB:n osalta ihan tasaista vääntöä, varsinkin jos Ricciardo onnistuu lähdössä ampaisemaan kärkeen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Sainz jatkaa myös varsin odotetusti ensi kauden tallissa, vaikka jotain Renaultin huhuja hänenkin kohdallaan oli. Kenenpä kohdalla ei olisi ollut, voisi jo sanoa.
Isä-Sainzin (minulle nyt ja aina "se oikea" Carlos Sainz) mukaan poika oli jo matkalla Renault'lle, mutta RB käytti optionsa, ja Sainz juniorin oli tyydyttävä Toro Rosso -paikkaan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Lähtöä odotellaan ainakin täällä normaalia isommalla innolla. Mersut softeilla eturivistä, Ricciardo todella hyvien lähtöjen kanssa paremmilla renkailla perässä ja sitten Verstappen softeilla ja Ferrarit perässä supersofteilla. Vielä kun lähdön jälkeen suunta on jyrkkään ylämäkeen niin lähdön vaikutus hitusen korostuu.

Mitä nyt kisavetoja katselin eilen läpi niin Red Bull oli todella hyvässä vedossa verrattuna Mersuihin. Ferrarista ei oikein ota selvää, kun vetelivät vähän miten sattuu. Teoriassa voi kuitenkin tulla ainakin Mersun ja RB:n osalta ihan tasaista vääntöä, varsinkin jos Ricciardo onnistuu lähdössä ampaisemaan kärkeen.
Sikäli kun kummatkin mersut onnistuvat starissa niin helpostikin käy niin että Hamilton keskittyy blokkaamaan Nicon ulkopuolelta ykkösmutkassa. Siinä saattaa avautua tilaa Ricciardolle puikata sisältä paremmalla ulostulolla kärkeen. Vähän pelottaa että onko Verstappenilla samat mielessa ja Kimi taas ottavana osapuolena.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Toivottavasti Verstappen onnistuisi täydellisesti startissa ja uunoilisi Mersujen kanssa ensimmäisessä mutkassa.

Kuljettajien kokouksessa finninaama oli saanut vaihteeksi lokaa niskaansa ja nyt taitaa jarrutuksissa tapahtuvat ajolinjan vaihdot olla historiaa? Tai mistä sitä tietää, jos kisan tuomaristo ummistaa näiltä silmänsä, vaikka lupasivat tutkia kaikki tapaukset...

Ferrarit tuskin pystyvät haastaamaan Mersuja tai RB:a kisavauhdissa, ajelevat siis vain joukon jatkona jälleen kerran.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän naurattaa jopa tuo Kiminkin tuuri välillä, kun kuskilla kulkee niin sitten tulee tallilta jotain mokia :) Toki ei älyttömän hyvää sijoitusta olisi tullut mutta pisteitä kuitenkin ja mahdollisuus olisi kuroa Red Bullin etumatkaa.

Kisasta sen verran että sentään hamilton voitti ja mestaruustaisto pysyy vielä auki, vaikka enemmänkin olisi saanut kaventua. Itse radasta sanoisin sen verran että tää on ihan kiva sen osalta että ohituksissa ajetaan tiukasti pitkään toisen rinnalla vaikka ohi mentäisiin, tulee vaikutelma että ajetaan mies vs mies kamppailua. Ei ehkä suurta draamaan ja viihdettä tarjonnut itse kisa mutta jotenkin tämän tyylisiä ratoja voisi olla enemmänkin ohituksien osalta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse radasta sanoisin sen verran että tää on ihan kiva sen osalta että ohituksissa ajetaan tiukasti pitkään toisen rinnalla vaikka ohi mentäisiin, tulee vaikutelma että ajetaan mies vs mies kamppailua.
Austin on ehdottomasti parhaita uusia ratoja, nämä leveät rataosuudet ja jopa leveät mutkat mitkä tarjoavat erilaisia ajolinjoja on hieno piristysruiske F1:lle. Nyt tajuaa että kyllä näilläkin autoilla pääsee rinnalle ja ohi jos rata antaa myöten, tuolla voi ajaa rinnalla pidempäänkin ja hienoja ohituksia nähtiin useampikin missä ohitusta pedattiin useamman mutkan takaa saaden eri ajolinja tulevalle suoralle ja sitten paremmalla mutkasta ulostulolla ohi. Tuttua jo karting-luokista mutta niin harvoin ykkösissä näkee kun on niin vammaisia ratoja yli puolet kalenterista, varsinkin nämä uudet katuradat.

Itse kisa oli osittain tuosta johtuen viihdyttävää katsottavaa, rengaspelikin aiheutti hyviä muuveja kun peesattiin ja jouduttiin muuttamaan omaa taktiikkaa. Niin ja rengaspeliin loppui sitten se kisan mielenkiintokin, nimittäin Kimin rengaspelleilyyn. kyllä on paska tsägä kun muuten ajoi maksimiviikonloppua huippu aika-ajokierros jne. Ei pitoa softeissa?! En ole kaivanut netistä syitä mutta miten voi olla noin susi se rengaskerta mikä ratkaisi pelin, eikö ollut autoa säädetty softeille niin kuin Red Bullilla, sitten kuin veistä haavassa kääntäen super softit toimi kuin unelma kolmannella stintillä ja tykiteltiin kisannopeimpia kierroksia jo tuossa vaiheessa radalla... tästä vaan enää puuttui lopullinen kuolinisku tallin puolelta joku taktinen moka tai vastaavaa mitä on nähty aiemminkin. Sori Kimi ei laitettu oikeaa takarengasta kiinni kunnolla, se oli siinä, valuta auto takaisin varikolle, vittu.

_
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilisen kilpailun päivän kuski oli ehdottomasti Fernando Alonso. Vaikka en kaverista hirveästi välitä, niin mä olen edelleen tänä päivänä sitä mieltä, että se on kokonaispaketiltaan MM-sarjan paras kuljettaja. Siinä missä Massa ahisteli monta kierrosta Sainzia, pääsemättä kuitenkaan edes ohitusyritykseen, vaikka oli tuoreemmat ja paremmat renkaat alla, niin Alonso puski mestarinlailla väkisin ensin Massasta ohitse ja sen jälkeen näytti Espanjan mestaruustaistelussa kuka vielä tällä hetkellä määrää F1:ssä heidän maansa osalta. Sellaista ihailtavan röyhkeää ajoa. Toivottavasti Laren saa kehitettyä tuosta autosta vielä sellaisen että sillä taistellaan ensi kaudella voitoista.

Ferrarin osalta ei voi sanoa muuta kuin ohhoh taas kerran. Sen harvasen kerta kun Red Bullilla on teknisiä ongelmia, niin Ferrari sitten itse sössii ja häviää taas kerran MM-pisteissä RB:lle. Siis ihan käsittämätöntä toimintaa. En jaksa edes tsiigailla tilastoja, mutta mututuntuma on se, että joka kerta kun Ferrarilla on ollut mahdollisuus päihittää RB tai alkukaudesta Mercedes, niin he heittävät omilla mokailuillaan kaiken roskiin. Nyt ero Red Bulliin taitaa olla jotain 45 pisteen luokkaa ja 3 kisaa ajamatta. Sen verta vähän on teknisiä ongelmia nykyään ykkösissä + RB mokailee vähän, niin sanoisin että käytännössä mahdotonta enää ajaa kiinni tuota pistemäärää. Mercedes on tallien mestari, Red Bull kakkonen ja Ferrari jää kolmanneksi.

Pakko nostaa muuten yksi herra esille tuolta kuljettajien joukosta, nimittäin Carlos Sainz. Toivottavasti pääsee ensi kauden jälkeen voittavaan talliin, koska miehellä tuntuu olevan kaikki ainekset ottaa voittoja tässä sarjassa ja jopa maailmanmestaruuksia. Jotain miehestä kertoo sekin, että Red Bull ei halunut päästää irti, vaikka Sainz oli kuulemma jo kovaa vauhtia menossa Renaultille. Varmasti Red Bull yrittää miettiä jotain ratkaisua tähän tilanteeseen, koska Sainz on jo ilmoittanut, että jos hän ei ensi kauden jälkeen pääse Ricciardon tai Verstappenin tilalle, niin lähtee menemään.

En tiedä teidän muiden mielipiteistä, mutta mielestäni F1:sten kuskien taso on tällä hetkellä koko 2000-luvun kovin. On nämä jo voittotaisteluissa monta vuotta ajaneet kaverit: Alonso, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Button, Rosberg, Ricciardo, Verstappen ja sitten ne ketkä pystyisivät voittamaan kisoja ja mestaruuksia, jos auto sallisi: Hulkenberg, Bottas, Perez, Sainz jne, oikeastaan koko ruudukossa on tällä hetkellä tasan kolme kujettajaa jotka eivät mielestäni ehkä kuitenkaan kuulu ykkösiin. Felipe Nasr, Marcus Ericsson ja Esteban Gutierrez. Toki Nasr ja Ericsson ovat parantaneet kun autoon on saatu vauhtia, mutta ei heistä kumpikaan ole ikinä säväyttänyt vielä ykkösissä ja sama homma Gutierrezilla. Jolyon Palmer on kanssa vähän siinä ja siinä kuuluuko tuohon joukkoon, mutta on kyllä parantanut selkeästi vauhtiaan, kun Renault on ruvennut nyt nousemaan viimeiseltä sijalta sinne keskikastiin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vaikka en kaverista hirveästi välitä, niin mä olen edelleen tänä päivänä sitä mieltä, että se on kokonaispaketiltaan MM-sarjan paras kuljettaja.
Ehkä näihin sanoihin sisältyy paljon ajatusta jonka itsekin allekirjoitan. Niin kuin kerroit loisti eilen rataesityksillään, mutta samalla jos lampaan perseen tallina saa Ferrari niin lätkäisen myös sellaisen näille Fernandon mukahauskoille radiovitseille. Miten voi maailmanmestari, yksi sarjan kokeneimmista heittää sellaista läppää radioon mitä taas eilen sai kuulla enkä tarkoita lopun cowboy huutoja vaan niitä itkuja hitaudesta "kohta meidät ohitetaan kierroksella jne".
Ehkä olen tosikko mutta Alonson avautumiset on harvinaisen noloja ja aiheuttaa myötähäpeää kun tietää kuskin statuksen ja insinöörit joutuu tuollaista kuuntelemaan.

Kuskien taso on kova ja tärkeintä tässä on se että vaikka maksukuskejakin tavallaan vielä on niin ne ovat selkeästi vahvistuksia tiimille. Jos nyt unohdetaan ihan pahnan pohjimmaiset tallit. Ensi kauden Stroll pitäisi ison rahanipun lisäksi olla lahjakas kuskikin, eihän siinä muuten järkeä olisikaan ottaa näitä nuoria kuskeja lotolla sisään.
Niin ja vaikka Mervin mielestä Kvyjat on tosi symppis kuljettaja niin se on esimerkki kuljettajasta joka taas itseä ei kauheasti säväytä, paljon lahjakkuutta, paljon venäläisiä sponsoreita mutta jotenkin epävarma ja en millään jaksa uskoa uuteen nousuun kohti kärkitalleja. Taisi olla venäjän sponsorit jotka ratkaisisen että Kvyjat jatkaa.

_
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilisen kilpailun päivän kuski oli ehdottomasti Fernando Alonso. Vaikka en kaverista hirveästi välitä, niin mä olen edelleen tänä päivänä sitä mieltä, että se on kokonaispaketiltaan MM-sarjan paras kuljettaja. Siinä missä Massa ahisteli monta kierrosta Sainzia, pääsemättä kuitenkaan edes ohitusyritykseen, vaikka oli tuoreemmat ja paremmat renkaat alla, niin Alonso puski mestarinlailla väkisin ensin Massasta ohitse ja sen jälkeen näytti Espanjan mestaruustaistelussa kuka vielä tällä hetkellä määrää F1:ssä heidän maansa osalta. Sellaista ihailtavan röyhkeää ajoa. Toivottavasti Laren saa kehitettyä tuosta autosta vielä sellaisen että sillä taistellaan ensi kaudella voitoista.

Muuten allekirjoitan koko viestisi ja tämänkin, että Alonso on ajanut useamman erinomaisen kisan 2016, mutta tuota ohitusta Massasta en saa mitenkään positiivisen puolelle. Melkoista romurallia, sinänsä toki ihan mielenkiintoista seurattavaa, kun kumpikaan kuski ei omia suosikkeja ole. Mestarismiehenä Alonsolle tietysti on ihan sama, vaikka tulisi keskeytys vai 5./6. sija, joten riskiä voi ottaa tänä vuonna. Alonsollahan meni itselläänkin tuo mutka pahasti pitkäksi, ok kontakti varmasti vaikutti siihen, että noin ronskisti ulostulo valui leveäksi, mutta olihan se linja mutkaan niin jyrkkä ja syöksy tuli kaukaa, että kamikaze-osaston temppuja. Vertaisin aika paljon Rosbergin syöksyyn Kimin kylkeen Malesiassa tms.

Avautumisista myös samaa mieltä @Jupe kanssa, todella epäammattimaista. Toki tuo väriä formuloihin ja ihan hauskaa näin sivustaseuraajasta, mutta en käsitä miten McLaren ja Honda kestävät tuon. Alonsohan vain nöyryyttää talliaan ja moottorintoimittajaansa. Eihän se kehitys putkeen ole mennytkään, mutta onkohan tämä paras tapa edistää asioita? Itse Alonso Ferrarilta myös pois halusi ja takaisin McLarenille.

Ei toki yllätä kaverin kohdalla, kusipää mikä kusipää ja on urallaan saanut sukset ristiin paikkaan jos toiseenkin ja myrkyttänyt tallin ilmapiirin. Sekä tuhonnut menestymismahdollisuudet tallien MM-sarjassa vaatimalla, että autosta tehdään ainoastaan hänen käsiinsä sopiva aliohjaava traktori. Taitava ja röyhkeä kuljettaja, mutta en kun katsoo kokonaisuutta niin en arvosta.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Taitava ja röyhkeä kuljettaja, mutta en kun katsoo kokonaisuutta niin en arvosta.
Varmaan tuo röyhkeys on sellainen asia, jonka Ron Dennis haluisi tiimiinsä. Henkilökohtaisesti tuli vähän yllärinä Alonson paluu McLarenille viime vuonna, koska 2007-kausi meni miten meni. Hyvinhän nuo ovat kuitenkin saaneet tuota autoa kehitettyä, ovat ajelleet läpi kauden tasaisesti keskikastissa. Buttonilla tietysti motivaatio lopahti ja ura F1-kisakuskina tuskin tulee jatkumaan "sapattivuodesta" huolimatta, mutta Alonso on ollut edelleen oma itsensä. Juuri sellainen kyrpänaama, jonka McLaren tarvitsee tällä hetkellä.

Malesia on luopumassa kisapaikastaan. Radan toimitusjohtajan mukaan tuote ei ole enää mielenkiintoinen ja yhden tallin dominanssi on jatkunut liian pitkään. Malesian urheiluministeri Khairy Jamaluddinin kommentit sen sijaan kertovat aika paljon;
Khairy Jamaluddin kirjoitti:
– Mielestäni meidän pitäisi lakkauttaa F1-kilpailumme. Kulut ovat liian suuret ja hyödyt pienet. MotoGP on paljon parempi tuote: se on halvempi, katsomo on loppuunmyyty ja meillä on kuljettajia kahdessakin eri luokassa, ministeri twiittasi.

Tietyllä tavalla ehkä sääli, koska Sepangin rata on niitä harvoja Tilkeringejä, joista itse pidän. No eiköhän tilalle saada joku aavikkoralli Lähi-Itään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Varmaan tuo röyhkeys on sellainen asia, jonka Ron Dennis haluisi tiimiinsä. Henkilökohtaisesti tuli vähän yllärinä Alonson paluu McLarenille viime vuonna, koska 2007-kausi meni miten meni.

Itseasiassa Alonson "paluu" oli enemmän Hondan tahdosta tapahtunut, kuin McLarenin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Malesia on luopumassa kisapaikastaan. Radan toimitusjohtajan mukaan tuote ei ole enää mielenkiintoinen ja yhden tallin dominanssi on jatkunut liian pitkään. Malesian urheiluministeri Khairy Jamaluddinin kommentit sen sijaan kertovat aika paljon;

Tietyllä tavalla ehkä sääli, koska Sepangin rata on niitä harvoja Tilkeringejä, joista itse pidän. No eiköhän tilalle saada joku aavikkoralli Lähi-Itään.

Harmi että nämä Turkit ja vastaavat joissa nähdään hyvää kilpa-autoilua häviää ja sitten tilalle otetaan isolla rahalla tylsiä ratoja. Jollain tapaa näkisin ongelmaksi se että pyydetään isoja maksuja kaikesta, saadaan ehkä vähän enemmän rahaa noista mutta itse tuote kuolee kokoajan lisää siinä taustalla kun lajia viedään pois itsestään ja alkuperästään. Perinteiset ja mielenkiintoisimmat kisat pitäisi saada hinnalla millä hyvänsä pidettyä mukana. Kokoajan yritetään maailmanvalloitusta vaikka homma ollaan häviämässä kohta sielläkin missä laji on nyt ollut suosittu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös