Formula 1 – kausi 2016

  • 212 500
  • 1 426

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Edessä kiemurtelu keskustelun jatkoksi Bottaksen ohitus. Minusta tuossakaan ei ole mitään vialla, vaikka Hamilton lähellä onkin. Jos olisi epäonnisesti kolahtanut niin sitten olisi. On tuossa tietenkin hirveästi vauhtia.

http://i.imgur.com/KNN4cKX.gif

Siis täh? Eikö se ole säännöissä, että kerran saa vaihtaa linjaa? Ja juuri senhän Valtteri tuossa tekee. Eikä mene edes leveäksi tulevassa mutkassa, itse asiassa kumpikaan ei mene ulos radalta seuraavassa mutkassa.

Toki aiemmat kirjoituksesi huomioiden tiedän mitä yrität viestittää. Ehkä tosiaan jos tuntuu, että Formulat eivät ole sinun lajisi ja lipuvat koko ajan kauemmaksi siitä mitä itse haluaisit nähdä, niin ehkä kannattaa vaan lopettaa se lajin seuraaminen. Helpottaa kummasti.
 

BaronFIN

Jäsen
Kerran saa vaihtaa toki linjaa, mutta tuossa esimerkissä Hamilton teki ensin päätöksen ja sitten Valtteri päätti vetää oven kiinni kun toinen oli jo tulossa huomattavasti nopeammalla autolla ohi. Tässä ei nyt mitään Verstappen perseily lisää ollut mukana, mutta sama henki.

Linja pitäisi valita jo aikaisemmin ja oven olla jo kiinni ja jos nopeampi tulee ohi niin sittenhän se tulee. DRS-aikakaudella on enemmänkin sääntö kuin poikkeus: takaa tullaan ohi ja vauhdilla. Siinä ei ihan hirveästi kannata peilistä kyräillä että mistä se tulee mistä se tulee ja sitten vetää eteen. Pleikkarilla joo, mutta ei tuolla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä minä jo kisan aikana katsoin tuota että tuo Bottaksen liike oli vähän siinä ja rajoilla, mutta ei onneksi vielä niin härski kuin nuo Verstappenin peittelyt joissa vaihdettiin linjaa kahteen kertaan ja esim. Spassa todella myöhään, vieläpä keskellä suoraa jossa vauhti oli kovimmillaan. Yhden kerranhan Bottas tuossa linjaa vaihtaa kuten säännöissä sallitaankin, mutta ehkä ihan hitusen myöhään tulee tuokin liike. Eli vähän samaa henkeä kuin tuossa Verstappenin ajossa mutta ei ihan niin härskillä tavalla.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bottaksen ja Verstappenin peittelyissä on mielestäni suurimpana erona se, että takana oleva ei joutunut vetämään jalkaa jarrulle välttääkseen kolarin. Hamilton paljasti aikeensa suht aikaisin -> Bottakselle reagointivara siten, että Hamiltonilla myös mahdollisuus vielä reagoida ilman isompaa uhkaa kolarista. Verstappen-Räikkönen-tapahtumassa Kimi jätti liikkeensä tarkoituksella viimeiseen mahdolliseen hetkeen, mutta Max lähti silti vielä peittämään -> Kimi jarrulle -> vähintäänkin kyseenalainen blokkaaminen, josta helvetinmoisella viiveellä oli tuomiona epävirallinen varoitus.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aina ei tarvitse viedä jalkaa jarrulle. Keke Rosbergin sanoin pelkkä jalan nosto kaasulta aiheuttaa saman hidastuvuuden kuin hyppäisi normiautossa 120kmh nopeudessa kaksin jaloin jarrulle. Se välihuomiona moottorijarrutuksesta ja ykkösten knoppitietona kun tv ei aina paljoa kerro nopeuksista ja hidastuvuuksista.

_
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Bottaksen ja Verstappenin peittelyissä on mielestäni suurimpana erona se, että takana oleva ei joutunut vetämään jalkaa jarrulle välttääkseen kolarin. Hamilton paljasti aikeensa suht aikaisin -> Bottakselle reagointivara siten, että Hamiltonilla myös mahdollisuus vielä reagoida ilman isompaa uhkaa kolarista. Verstappen-Räikkönen-tapahtumassa Kimi jätti liikkeensä tarkoituksella viimeiseen mahdolliseen hetkeen, mutta Max lähti silti vielä peittämään -> Kimi jarrulle -> vähintäänkin kyseenalainen blokkaaminen, josta helvetinmoisella viiveellä oli tuomiona epävirallinen varoitus.
En mistään mitään tiedä, mutta joutuiko se Kimi lopulta jarruttamaan, kun pysyi kuitenkin aika lähellä Verstappenia tuon kolmessasadassa tapahtuneen väistöliikkeen jälkeen? Luulisin että joutui vain "hidastamaan" eli nostamaan vähän. Ei sillä sinänsä väliä, kunhan tuli mieleen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En löytänyt sitä yleistä Formula 1 -ketjua. Mitä mieltä olette sarjan myynnistä?

McLaren on ehtinyt jo hehkuttamaan sitä. Voiko tällä olla jotain konkreettista muutosta sarjaan. Bernie jää kuitenkin toimitusjohtajaksi.

Ja jos ajattelisi kauhuskenarioita että joku tulisi ulkoa muuttamaan sarjaa niin sehän on mahdotonta kun muutamat talllit on lajia suurempia ja omalla sanavallallaan pitää kiinni F1:sten geeneistä, alkuperästä. Perustavat sitten vaikka sen oman sarjan jos joku alkaa muuttamaan liikaa sirkusta,

_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Isoin ongelma taitaa olla jo nyt että lajia on yritetty viedä uudistuksela pois niistä FI1 geeneistä, näkisin että jos omistaja vaihtuu niin lajia pitäisi viedä juurikin lähemmäksi katsojia ja entiseen suuntaan, enemmän perinteisiä ratoja mukaan, vaikka hieman alennuksella muihin ratoihin nähden jos toimintaa ei saada muuten turvattua ym.. sääntöjä yksinkertaisemmiksi ja autoja.
 

BaronFIN

Jäsen
Itse asiassa uskoisin ettei ongelma ei ole ollut Bernie, ei koskaan. Kuulostaa omituiselta näin ääneen ajateltuna, mutta syy F1:n aneemisuuteen löytyy FIAsta. Bernie on kuitenkin kaveri joka nosti F1:n 2000-luvun loistoonsa, sarjaksi johon jokainen itseään kunnioittava autotehdas halusi mukaan. Sarja kasvoi isommaksi kuin sillä oikeastaan oli rahkeita.

Nyt kun päästään pääomasijoittajista eroon ja tuottojen maksimoimisesta, niin F1 voi olla matkalla kuninkuusluokan asemaa. FIA saa luvan niellä kunniansa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse asiassa uskoisin ettei ongelma ei ole ollut Bernie, ei koskaan

Bernie yksin ei ole ongelma, mutta on ehdottomasti osa ongelmaa. Bernie on tehnyt paljon hyvää F1:n eteen, mutta on sitten toisaalta malliesimerkki näistä johtajista jotka eivät vaan osaa ja halua laskea irti vaikka ovat tippuneet kelkasta pitkän aikaa sitten. Mutta kyllä tosiaan myös FIA on yksi iso syy siihen miksi ykköset on menneet jo pitkään alamäkeen, jostakin syystä näissä liitoissa (ja erityisesti urheiluliitoissa) tyhmyys tuntuu tiivistyvän ja tehdään toinen toistaan käsittämättömämpiä ratkaisuja. Ja kyllä yksi osa ongelmaa on myös autotehtaat jotka haluavat täysin itsekkäästi tempoa jokainen omaan suuntaansa ja pelkästään omaa etuaan tavoitellen ilman että halutaan edes katsoa kokonaisuutta. Siinäpä sitä onkin uudelle omistajalle selvittelemistä ja luovimista.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En mistään mitään tiedä, mutta joutuiko se Kimi lopulta jarruttamaan, kun pysyi kuitenkin aika lähellä Verstappenia tuon kolmessasadassa tapahtuneen väistöliikkeen jälkeen? Luulisin että joutui vain "hidastamaan" eli nostamaan vähän. Ei sillä sinänsä väliä, kunhan tuli mieleen.

Kimin omat kommentit tilanteesta:

If I hadn't braked hard I would have hit him at full speed and it would have ended up in a massive accident.

'I'm all up for a fair battle and close racing but when I have to brake not to hit him because he turns after I move first time, that's not correct.'

Kimi Raikkonen and Max Verstappen in a war of words at the Belgian Grand Prix | Daily Mail Online

F1:n kauppaamisessa yksi iso odotusarvo itselleni on jonkinlainen nykyaikaan siirtyminen. Youtube-videoiden estäminen, sosiaalisen median heikohko käyttö ja esimerkiksi videopelien naurettavan tiukat ehdot pelintekijöille ovat vain muutamia asioita, joihin toivon uudelta omistustasolta muutoksia. Näissä FIA, FOM (ja Bernie) ovat olleet äärimmäisen vanhanaikaisia ja pudonneet muiden lajien kelkasta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
F1:n kauppaamisessa yksi iso odotusarvo itselleni on jonkinlainen nykyaikaan siirtyminen. Youtube-videoiden estäminen, sosiaalisen median heikohko käyttö ja esimerkiksi videopelien naurettavan tiukat ehdot pelintekijöille ovat vain muutamia asioita, joihin toivon uudelta omistustasolta muutoksia. Näissä FIA, FOM (ja Bernie) ovat olleet äärimmäisen vanhanaikaisia ja pudonneet muiden lajien kelkasta.

Näissä olisi kyllä eniten parantamista jos ajatellaan pelkästään lajin kaupallista puolta. Ihan käsittämätöntä kuinka pitkään F1 laiminlöi kokonaan sosiaalisen median, ja edelleenkin se touhu on lähinnä puuhastelua jossa jätetään valtava potentiaali täysin hyödyntämättä. Samalla laji on tuntuu vieraantuneen kokonaan nuorista ihmisistä. Pitää vaan toivoa että vaikka tuo hobitti jatkaisikin johdossa niin Liberty pistäisi miehen ruotuun tässä asiassa ja F1:kin alkaisi siirtymään nykyaikaan.

Toinen juttu mitä minä odotan tältä kaupalta, on se että Amerikassa on aina arvostettu hyvää show'ta. Minä en jotenkin jaksa uskoa että Amerikassa hyväksytään tällaista että yksi talli hallitsee täysin suvereenilla tavalla vuosikausia ja voitoista taistelee käytännössä kaksi kuljettajaa. Tietenkin myös FIA (ja tallit) pitää saada mukaan talkoisiin mutta kyllähän noilla kaupallisten oikeuksien haltijalla on sen verran sananvaltaa että jos sieltä todetaan että "VMP" niin varmasti alkaa tapahtumaan ainakin jonkinlaisia muutoksia.

Jossakin kolumnissa oli muuten spekuloitu sitäkin että tämän kaupan myötä lähes takuuvarmasti kisojen määrä tulisi lisääntymään entisestään, ja suurin osa näistä uusista kisoista ajettaisiin Pohjois-Amerikassa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jossakin kolumnissa oli muuten spekuloitu sitäkin että tämän kaupan myötä lähes takuuvarmasti kisojen määrä tulisi lisääntymään entisestään, ja suurin osa näistä uusista kisoista ajettaisiin Pohjois-Amerikassa.

Olisi mukava kuulla nimenomaan Libertyn intresseistä, mitä nämä ovat miehiään, esimerkiksi se viiksivallu mikä jo ilmoitettiin siirtyvän puikkoihin, 21th Century Fox omistaja. Onko minkälaisia intressejä moottoriurheiluun jne.

Ihan käsittämätöntä kuinka pitkään F1 laiminlöi kokonaan sosiaalisen median, ja edelleenkin se touhu on lähinnä puuhastelua jossa jätetään valtava potentiaali täysin hyödyntämättä. Samalla laji on tuntuu vieraantuneen kokonaan nuorista ihmisistä.

Tässähän on F1:sen dilemma. Bernie pitää kiinni old school meiningistä, kunnioittaa alkuperää mutta FIA kattojärjestönä suitsii lajia kohti ekoautoilua ja samalla tämä ekoautoileva uusi fanipotentiaali ei löydä somesta mitään. Tähän täytyy löytää jokin oikea linja.

Jos leikitään ajatuksella että jenkit haluavat toden teolla mukaan, niin radikaali veto olisi vähentää hajuttomia ja mauttomia aasian ja lähi-idän kisoja, sekä lisätä jenkkikisoja, onhan siellä ratoja ja tahtotilaakin tämän kaupan jälkeen. Elvytetään vanhoja jenkkiratoja jne. Itse nopeasti ajateltuna äänestäisin heti tämän puolesta ja idässä voisi säilyttää aussit, japanin ja ehkä pr-mielessä jonkun kiinan.

_
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi mukava kuulla nimenomaan Libertyn intresseistä, mitä nämä ovat miehiään, esimerkiksi se viiksivallu mikä jo ilmoitettiin siirtyvän puikkoihin, 21th Century Fox omistaja. Onko minkälaisia intressejä moottoriurheiluun jne.
Viiksivallulta näin jonkun haastattelun jostain ja sen kaiken höpöttelyn lisäksi eipä kauheasti mitään erikoista tullut ilmi. Vaikutti kuitenkin varsin mukavalta tyypiltä ja sellaiselta aidolta urheilumieheltä.
Sen sanoi kuitenkin, että vaikka ovat amerikkalainen yritys, niin eivät millään tavalla ole "amerikkalaismaistamassa" formuloita vaan se pysyy yhtä globaalina kuin aiemminkin. Haluavat toki saada formuloilla lisää jalansijaa amerikoissa ja enemmän faneja mukaan touhuun, mutta mitään suurempia muutoksia ei olisi luvassa.
Toisessa haastattelussa puhuivat juuri internetistä ja sen mahdollisuuksista, joten tässä voi hyvät ajat edessä meille faneillekin.

Voi kun saisi jonkun virallisen "Kausipassin" F1:n nettisivuilta johonkin 99 euron hintaan koko kaudeksi, niin olisin kiitollinen. Tai alle 200 euron, niin olen tyytyväinen ja voisi antaa Maikkarin pitää tunkkinsa. Toki pessimistinä voisi sanoa, että tämä streaming luultavasti olisi kuitenkin blokattu Suomessa, jotta MTV saa formulakatsojansa...
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Toinen juttu mitä minä odotan tältä kaupalta, on se että Amerikassa on aina arvostettu hyvää show'ta. Minä en jotenkin jaksa uskoa että Amerikassa hyväksytään tällaista että yksi talli hallitsee täysin suvereenilla tavalla vuosikausia ja voitoista taistelee käytännössä kaksi kuljettajaa. Tietenkin myös FIA (ja tallit) pitää saada mukaan talkoisiin mutta kyllähän noilla kaupallisten oikeuksien haltijalla on sen verran sananvaltaa että jos sieltä todetaan että "VMP" niin varmasti alkaa tapahtumaan ainakin jonkinlaisia muutoksia.

Onhan siellä jo Indycar. Show-meininkiä ja kaikkea, mutta ei sitä silti kovin moni katso. Mitähän Mersun ylivoimalle olisi pitänyt tehdä?
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Voi kun saisi jonkun virallisen "Kausipassin" F1:n nettisivuilta johonkin 99 euron hintaan koko kaudeksi, niin olisin kiitollinen. Tai alle 200 euron, niin olen tyytyväinen ja voisi antaa Maikkarin pitää tunkkinsa. Toki pessimistinä voisi sanoa, että tämä streaming luultavasti olisi kuitenkin blokattu Suomessa, jotta MTV saa formulakatsojansa...

Oikeudet on myyty todella suolaiseen hintaan ja yksinoikeudella. Saattaisi tv-kanavien maksuvalmius vähän laskea, jos sarjan sivuilta olisikin tarjolla halvempaa striimiä. Lisäksi tässä on nyt ulkoistettu lähetysten markkinointi tv-yhtiöille. Siinä mielessä varsin hyvä diili FOM:lle. Pidemmällä tähtäimellä kylläkin maksukanavien hyödyllisyydestä voidaan olla montaa mieltä. Ei sieltä maksumuurin takaa paljon uusia faneja luoda, mutta se olisi sama maksullisella striimilläkin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onhan siellä jo Indycar.
Hyvä pointti vaikka me kaikki tämä sarja tiedostetaankin niin mitä F1 tuo lisää tähän. Tietty muutamat merkittävät automerkit ja äärimmäistä mutka-ajoa mihin indyt ei ole suunniteltu. En tosin usko että jenkkejä helposti mutka-ajosta saadaan kiinnostumaan, jollei sitten ajeta lähellä seiniä niin kuin dallasissa ja detroitissa aikoinaan, se olisi kova veto tuoda nämä takaisin.
Mitä F1 ja automerkit taas saa jenkkimarkkinoilta, omia merkkejään näkyviin uudella mantereella ja FIA puffattua hybriditeknologiaa F1 muodossa sinne. Olisiko pitkänajan suunnitelma jättää Indyille pelkät ovaalit ja F1 hoitaa laajemmin jenkkien oikeat moottoriradat ja kaupunkiradat.

_
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
F1:n kauppaamisessa yksi iso odotusarvo itselleni on jonkinlainen nykyaikaan siirtyminen. Youtube-videoiden estäminen, sosiaalisen median heikohko käyttö ja esimerkiksi videopelien naurettavan tiukat ehdot pelintekijöille ovat vain muutamia asioita, joihin toivon uudelta omistustasolta muutoksia. Näissä FIA, FOM (ja Bernie) ovat olleet äärimmäisen vanhanaikaisia ja pudonneet muiden lajien kelkasta.
Tähän Liberty meinaa panostaa, kuten oikein onkin. Digitalisaation hyväksyminen kun on ollut F1:n johtohahmoille ylitsepääsemättömän vaikeaa...

Aasia ja Amerikka (eritoten Yhdysvallat) olisivat ilmeisesti saamassa lisää kisoja, koska lajia halutaan kasvattaa. Nuo kaksi aluetta ovat sellaisia, joissa kasvunvaraa on huomattavasti.

Mitenkään uudesta tavoitteesta ei voida puhua, onhan lajia viety jo ennen tätä kauppaakin muualle kuin Eurooppaan, mutta silti vähän jännittää. Aasialla ja Amerikan mantereella on nähkääs aika kaksijakoinen historia noiden formularatojen suhteen; yhtäältä on ollut jopa loistavia (Istanbul, Sao Paolo, Montreal, Austin jne.) ratoja, toisaalta joukkoon on mahtunut sysisurkeita (Yas Marina, Detroit, Marina Bay, Caesars Palace, Sotshi jne.) tekeleitä.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/126107/what-are-liberty-plans-for-f1(Linkki Autosportin juttuun Libertyn suunnitelmista)
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Oi jos tämän myötä saataisiin kisa Laguna Secan radalle. Noh, ei ole tapahtumassa.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Hyvä pointti vaikka me kaikki tämä sarja tiedostetaankin niin mitä F1 tuo lisää tähän. Tietty muutamat merkittävät automerkit ja äärimmäistä mutka-ajoa mihin indyt ei ole suunniteltu. En tosin usko että jenkkejä helposti mutka-ajosta saadaan kiinnostumaan, jollei sitten ajeta lähellä seiniä niin kuin dallasissa ja detroitissa aikoinaan, se olisi kova veto tuoda nämä takaisin.
Mitä F1 ja automerkit taas saa jenkkimarkkinoilta, omia merkkejään näkyviin uudella mantereella ja FIA puffattua hybriditeknologiaa F1 muodossa sinne. Olisiko pitkänajan suunnitelma jättää Indyille pelkät ovaalit ja F1 hoitaa laajemmin jenkkien oikeat moottoriradat ja kaupunkiradat.

_

Kyllähän Indycarissa ajetaan paljonkin perinteisillä moottoriradoilla ja kaupunkiradoilla. Autojen suorituskykyerot ovat pienet ja kisoissa on tyypillinen jenkkimeininki turva-autojen kanssa pelatessa. Viihdettä siis piisaa, mutta ei se silti kovin suosittua ole. F1 ja Indycar eivät kyllä tietääkseni ole millään tavalla kytköksissä toisiinsa.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mitähän Mersun ylivoimalle olisi pitänyt tehdä?
Esimerkiksi luoda sääntö jonka mukaan kisan kymmenen parhaalle tulisi lisäpainoja seuraavaan kisaviikonloppuun siten että voittajalle eniten lisää ja portaittain vähemmän aina kymmeneksi sijoittuneeseen asti. Tiimeille annettaisiin lupa päättää millaiseen painobalanssiin autonsa laittaa kunhan se lisäpaino on laitettu autoon kiinni.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Esimerkiksi luoda sääntö jonka mukaan kisan kymmenen parhaalle tulisi lisäpainoja seuraavaan kisaviikonloppuun siten että voittajalle eniten lisää ja portaittain vähemmän aina kymmeneksi sijoittuneeseen asti. Tiimeille annettaisiin lupa päättää millaiseen painobalanssiin autonsa laittaa kunhan se lisäpaino on laitettu autoon kiinni.

Itselläni vähenisi F1:n katselu aivan varmasti, jos tähän keinotekoiseen tasoittamiseen lähdettäisiin. Jos joku tiimi osaa hommansa paremmin, niin kuuluvatkin saada haalia enemmän pinnoja.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Hieman keinotekoinen vaihtoehto olisi voinut olla sellainen, että moottorin kehittämiseen annettavia tokeneita olisi annettu nurinpäin menestyksen mukaan. Eli vaikka kauden 2015 perusteella Mersulle vähiten ja Hondalle eniten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös