Mainos

Formula 1 – kausi 2016

  • 214 504
  • 1 426

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Painokoneet seis, nyt löytyi nimimerkki Byvajetille se oikea sarja. Nascarin avolavasarja.
https://streamable.com/8dwk

Videolla viime kisan loppu. Nyt on sitä toivottua kiilaamista ja vaaraa.
Melekosta meininkiä, mutta ei tuossakaan ehkä ole sitä vaaran tuntua jota kaivataan, joten nokitan kuninkuuslaji Figure 8:lla:
Worst Figure 8 Crash @ Slinger Super Speedway Ever!!!!! 9/11/2011 - YouTube

Minusta formulat on nyt jopa aika ok, mutta Mercedeksen ylivoima tekee tietysti touhusta tylsää. Onneksi sentää mersumiehet on riittävän tasaisia, ettei ihan Schumacher-touhuksi mene. Mitään kolareita, varsinkaan vakavia en kaipaa kuin kisan tasaisuuden kannalta ja siihen riittää että mersukuskit rikkovat toisiltaan etu- ja takasiivet vaikka kävelyvauhdissa.
Okei, renkaat on vähän perseestä ja kaikki muukin säästelypolitiikka, mutta paljon huonomminkin on ollut. Ja kun ensi kaudeksi tulee isoja muutoksia, niin sitten se taas nähdään onko kehitys kehittynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Massiiviset on kyllä renkaat ainakin ensi vuoden autoissa. Eturenkaat kuusi senttiä leveämmät ja takarenkaat kahdeksan senttiä verrattuna tähän vuoteen.
Kuva
Linkissä kuva Vettelistä uusilla renkailla muutaman viikon takaa. Siinä saa renkaanvaihtajakin painaa salilla lihaskuntoa, jotta saa tuon möhkäleen upotettua minimaalisessa ajassa varikkostopilla.

Saas nähdä millaisia muutoksia ajamiseen ja kilpailemiseen uudet säännöt tuo. Toivottavasti ainakin voimasuhteet tasoittuisivat reilusti. Olisi kyllä hienoa kun saataisiin vaikka kolme tallia tasaisesti kärkeen ajelemaan voitoista ja voimasuhteet heittelisivät pikkuisen radasta riippuen. 2010 kausi oli tyypilliseen formuloiden yhden tallin dominointiin hyvä vaihtelu, kun viimeisessä kilpailussa oli vielä viidellä kuskilla kolmesta tallista mahdollisuus mestaruuteen.
 

Byvajet

Jäsen
Kaipa nykykilpailuista Mansaaren-ajot on reikäpäisin. Siellä tulee lähes joka vuoksi useampia ruumiita. Viimeksi uhreitta on selvitty vuonna 2001. Kyseisen vuoden heikkoa tulosta onneksi kompensoitiin vuonna 2005 yhdeksällä kuolonuhrilla. Kilpailun maine kuitenkin vaatii uhriluvun kasvattamista, joten liikaa tyhjiä vuosia ei saa tulla.

Suuri kuolleiden määrä ei ole ihme, koska nopeutta on paljon, rata on kapea ja pienikin virhe voi johtaa kuolemaan. Silti kuljettajille ei makseta miljoonia, vaan he ajavat himosta vaaraan ja vauhtiin.

En tahtoisi nähdä autokilpailuja, joissa kuoltaisiin samaan tahtiin, mutta samankaltaisen asenteen tahtoisin ykkösiin. Siellä pitäisi olla kuljettajia, jotka ovat karkeita, kovia ja vaaraa kumartamattomia. Tämän sijaan nykyformulat ovat mitä puhtainta saippuaoopperaa. Kuljettajat ovat ulkoisesti siloteltuja ja heidän käytöksensä on sopimuksilla säännelty. Ja kun joku teini vaihtaa linjaa pari metriä, netti täyttyy kuohunnasta. Monille katsojille henkilösuhteet vaikuttavat olevan sarjassa aivan yhtä tärkeitä kuin ne ovat saippuaoopperoissa.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Se, että ajaa 350km/h sekä keskivauhdin ollessa noin 200km/h ja sitä kun painat reilut puoltoistatuntia on jo suhteellisen karskia ja kovaa.
Meinaan pelkästään Kartingin ajaminenkin kilpaa on jo suhteellisen rankkaa touhua, varsinkin jos kilpailut kestävät hiemankin pidempään.
 

Byvajet

Jäsen
Se, että ajaa 350km/h sekä keskivauhdin ollessa noin 200km/h ja sitä kun painat reilut puoltoistatuntia on jo suhteellisen karskia ja kovaa.

Harmi vain, että radat on rakennettu niin, ettei nopeus näy eivätkä virheet rankaise.

Katsopa tuo postaukseni onboard-video (rata on kapea -linkki) ja mieti, kuinka mielenkiintoista olisi seurata F1-aika-ajoja samankaltaisella radalla. Kapea, vaihtelevia varjoja ja valoja, pomppuja. Siellä vedetään moottoripyörillä yli kolmea sataa. Kuljettajilla ei ole turvanaan suojaavaa koria, joka hallitusti vaimentaa rajujakin törmäyksiä.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Harmi vain, että radat on rakennettu niin, ettei nopeus näy eivätkä virheet rankaise.

Katsopa tuo postaukseni onboard-video (rata on kapea -linkki) ja mieti, kuinka mielenkiintoista olisi seurata F1-aika-ajoja samankaltaisella radalla. Kapea, vaihtelevia varjoja ja valoja, pomppuja. Siellä vedetään moottoripyörillä yli kolmea sataa. Kuljettajilla ei ole turvanaan suojaavaa koria, joka hallitusti vaimentaa rajujakin törmäyksiä.

Jostain jännästä syystä ei varmaan monikaan sponsori halua näyttäytyä tuossa yhteydessä ja "mahtavat" ideasi kaatuvat jo siihen. Toisekseen et edelleenkään varmaan ymmärrä sitä, että jos suurta yleisöä kiinnostaisi tuollainen suuntaus, olisi sinne jo menty. Sinun kannattanee varmaan alkaa seuraamaan muita sarjoja.

Itse kisassa itseä kyllä vähän epäilytti Kimin moottorin lämpenemiset, kun oli kuitenkin tuntui vauhtia löytyvän. Aika hyvään saumaan sattui, ettei tule turhaa kuskien välistä kamppailua ja sattui olemaan kuskit oikeassa järjestyksessäkin. Toki ihan ymmärrettävää tallin kannalta ajateltuna.
 

BaronFIN

Jäsen
Tuossa Kimin moottorinsäästelyssäkin varmaan huomioitava se, ettei enää luvallisia moottoriyksiköitä ole jäljellä, joten ihan turhaa olisi ollut kuumottaa konetta tässä vaiheessa äärimmäisyyksiin saakka. Mestaruudet on jo hävitty, nyt on vain päästävä RedBullin kantaan kiinni.

ECOajelu voitti taas.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Mun mielestä kuljettajien rateista tulis ottaa kaikki ylimääräset säätönamiskat pois. En edes tiedä, mitä kaikkea ratin napeilla tehdään, mutta riittäisi kun normaalitilanteissa sillä voisi ainoastaan ottaa yhteyden talliin ja avata takasiiven. Kaikenlaiset lähtöavustajat, moottorin mappaukset sekä säädöt eri mutkille tulisi ottaa pois käytöstä. Yks iso tekijä tylsyyteen on, että noiden nappien avulla voidaan auto optimoida lähtöön sekä joka kohtaan kisaa.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Tuli tuossa mieleen edelliskisassa, kun Hamilton vaihtoi moottoria kolme kertaa viikonlopun aikana ja hänellä on nyt sitten loppukauden ajan kolme uutta moottoria. Niin eikö jokaisen olisi kannattanut vaihtaa noita moottoreita esimerkiksi ensimmäisten kahden kilpailun aikana kolme kertaa. Näin jokaisella olisi ollut alkuperäisten viiden moottorin lisäksi kuusi uutta moottoria koko loppukautta ajatellen eikä olisi pelkoa lähtöruuturangaistuksista. Vai miten tuo sääntö oikein tulkitaan?
 

BaronFIN

Jäsen
Tuossahan on tavallaan se ongelma, että Hamiltonin moottoriin ei saa tuoda mitään päivityksiä enää myöhempiin kisoihin kun ne on tavallan "korkattu" Spassa. Kyse ei nyt ole Mersun kohdalla mistään sen suuremmasta, mutta jos alkukauden kisoissa olisi ottanut pää märkänä lisämoottoreita käyttöön, niin uusia päivityksiä niihin ei olisi saanut ilman rangaistuksia.

Spa oli juurikin se paikka missä ne rangaistukset olisi pitänyt ottaakin. Huvittavaa ja naurettavaa, että tuokin tiedettiin jo kesätauon aikana, että Hamiltonin kannattaa nimen omaan Spassa ottaa kerralla kaikki rangaistukset, koska siellä takaa nouseminen on huomattavasti helpompaa kuin esim. Singaporessa se olisi loppukautena tullut olemaan. Mutta porsaanreikä mikä porsaanreikä.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Mun mielestä tuohon pitäis saada muutettua sääntö siten, että uutta moottoria tulee käyttää niin pitkään kuin se on kunnossa ja vasta sitten sen saa vaihtaa seuraavaan. Eli ajetaan ne moottorit loppuun ennenkuin mitään vaihtoja tehdään, näin jokaisella kuskilla olisi käytössään vain yksi moottori kerrallaan eikä pystyisi kikkailemaan millään tavalla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Syksylaskukisatkin ovat tavattoman tylsiä, jos rata osoittautuu liian helpoksi. Kilpailuista tulee viihdyttäviä, kun laskijat menettävät hallinnan, paiskautuvat rajusti verkkoihin ja kun heitä hoidetaan rinteessä tai kuljetetaan helikopterilla pois. Mitä useampi raju ulosajo, sitä viihdyttävämpi kilpailu.
Tuo on sinun oma näkemykseksi, ei mikään absoluuttinen totuus. Vaikkapa minun mielestäni alppikisojen viihdyttävyys syntyy siitä tiukasta sadasosien taistosta, jota alppihiihto on, ei rajuista ulosajoista, jotka saavat lähinnä pahan olon aikaan.

Formuloissa kuolema tai vakava loukkaantuminen kerran pariin kolmeen vuoteen riittäisi, kunhan niiden lisäksi olisi paljon rytinää.
No eikö se tahti ole suunnilleen tuollaista ollut? (Lasken vakavaksi loukkaantumiseksi sellaiset, joiden takia kuski oli saikulla enemmän kuin yhden kisan ajan) 2014 Bianchi, 2012 de Villota, 2009 Massa, 2004 Ralf Schumacher, 2001 Luciano Burti, 1999 Zonta ja Michael Schumacher jne.

Minusta yksikin vakava onnettomuus, kuolemantapauksista puhumattakaan, on liikaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihan vakavastikin puhuen jos tuota Isle of Man fiilistä hakee nelipyöräisille niin onhan nuo muutama ralli nykyisessäkin WRC-kalenterissa ihan viihdyttäviä kun ajetaan pienien kylien läpi talon seiniä nuollen. Itse en edes kaipaa nelipyöräisille tuonne mitään +200kmh nopeuksia, hyvin tulee ilmi vauhti ja auton käsittelytaidot pienemmissäkin vauhdeissa. En mitään RR-kisoista ymmärrä, mutta autourheilusta jotain ja wrc:n suola on juuri muun muassa ahtaissa käännöksissä ja auton käsittelyssä.
Homma vain kusee siinä että laji on niin hankala seurata, ei vieläkään kunnon live-kuvaa useiltä pätkiltä ja kellot näytössä jne.

F1 taas tulee kuvioihin juuri tuon seurattavuuden kannalta vaikka sekin hukkaa yllä mainitsemiani todellisia taisteluita kun seuraa vain kärkikuskien köröttelyä.

Ralli tarjoaa paljon sitä mitä tuossa yllä haettiin jos nyt yleensäkään nelipyöräisistä on kiinnostunut/haluaa kiinnostua. Siellähän kun ei ole turva-alueita niin käy helposti kuin Kubicalle. Mikä on esimerkki lajin vaarallisuudesta verrattuna ykkösiin jossa viikko sitten nähtiin rellu seinässä +250kmh vauhdeista ja kuski käveli ehjänä ulos, pari päivää lepoa ja uuteen kisaan.

Tässä muuten mielenkiintoinen video eau rougesta missä verrataan gt-luokan ja f1 nopeuseroa, ei voi muuta sanoa kuin että hyvin tuo f1:sen nopeus onnistutaan hävittämään tv-kuvassa
Speed Comparison: GT vs. F1 through Eau Rouge - Video

Tässä Eau Rougen historiaa eri vuosikymmeniltä
The evolution of Eau Rouge - F1's most thrilling corner in pictures

Itsekin tuolla kävelleenä, tai radan ulkopuolella vieressä niin ei sanat riitä kuvaamaan kuinka kova ylämäki on kyseessä. Tiukkaa tekee kuskeilla jo fillaroidakin kun tutustuvat rataan ennen kisaa.

_
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun mielestä tuohon pitäis saada muutettua sääntö siten, että uutta moottoria tulee käyttää niin pitkään kuin se on kunnossa ja vasta sitten sen saa vaihtaa seuraavaan. Eli ajetaan ne moottorit loppuun ennenkuin mitään vaihtoja tehdään, näin jokaisella kuskilla olisi käytössään vain yksi moottori kerrallaan eikä pystyisi kikkailemaan millään tavalla.

Tässä tulee se ongelma, että milloin määritellään moottorin olevan loppu? Siinä vaiheessa kun se hajoaa? Voisi olla, ettei ihan hirveän suurta kannatusta saavuttaisi.

Minun mielestä nykysääntö on ihan hyvä, kunhan tuo Mersun ja Hamiltonin käyttämä porsaanreikä ensi kaudeksi tukitaan.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tässä tulee se ongelma, että milloin määritellään moottorin olevan loppu? Siinä vaiheessa kun se hajoaa? Voisi olla, ettei ihan hirveän suurta kannatusta saavuttaisi.
Jos se olisi noin, jossain vaiheessa kautta moottoreita hajoaisi kuin sieniä sateella. Öljyt radalla ja kisat jouduttaisiin ajelemaan joko turva-auton takana tai sitten punainen lippu heiluisi siksi aikaa kunnes rata putsataan öljystä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä kuljettajien rateista tulis ottaa kaikki ylimääräset säätönamiskat pois.
Koko viestistäsi olen aivan samaa mieltä.
Säätöjä ja vipuja on niin paljon eikä kuskitkaan tiedä/muista mitä mistäkin tehtiin. Juuri Monzassa olikohan harjoituksissa vai aika-ajossa kun talli pyysi Hülkenbergia säätämään jotain ja tämä oli aivan ihmeissään, että ööh voitko toistaa. Se tallin ensimmäinen viesti oli juuri tyyliä "Move strap 26, 3 clicks right plus 27." Tuo oma heitto, mutta tuollaisia ne viestit vähän tuntuu olevan.

Onboardeja kun katselee, niin kuskithan usein säätelee jokaiseen mutkaan jarrubalanssit uusiksi näillä vivuillaan. Kaikki tälläinen ylimääräinen kikkailu pois, niin johan alkaa tapahtumiakin tulemaan kun kuskin pitää tehdä kompromisseja eikä voisi säätää jokaiseen mutkaan autoa juuri mieleisekseen kyseistä mutkaa varten.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Tässä tulee se ongelma, että milloin määritellään moottorin olevan loppu? Siinä vaiheessa kun se hajoaa? Voisi olla, ettei ihan hirveän suurta kannatusta saavuttaisi.

Minun mielestä nykysääntö on ihan hyvä, kunhan tuo Mersun ja Hamiltonin käyttämä porsaanreikä ensi kaudeksi tukitaan.

Periaatteessa voisi määritellä niin, että viittä ensimmäistä voimayksikön osaa voi käyttää miten haluaa. Kuudennesta eteenpäin vain tuoreinta asennettua osaa saa käyttää, eli esimerkiksi Hamilton ei saisi käyttää kuudetta ja seitsemättä turboa tai MGU-H:ta ollenkaan. Sikäli toki huono esimerkki, että jos sääntö olisi noin, niin isompia rangaistuksia ei olisi otettu.

Alonsolla olisi niin ikään kuudensista komponenteista osa käyttökiellossa. En tosin ole ihan varma, hajosiko joku niistä jo Span aika-ajossa.

Viesti sisältää linkin taulukkoon, jossa on tämän kauden käytetyt voimayksikön osat jokaisen kuljettajan osalta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun puolestani tuosta koko moottorirajoituksesta voisi luopua, tai ainakin muuttaa sitä löysemmäksi että moottoreita olisi enemmän käytössä, niin ehkä tuo jatkuva säästelykin loppuisi ja alettaisiin näkemään jokunen keskeytyskin joskus. Säästösyillähän tuota perustellaan mutta minä olen aina vähän epäillyt tuota että näinköhän tuosta tulee mitään säästöjä kenellekään, tai ainakaan kovin merkittäviä säästöjä. Minä uskoisin että moottorin hinnasta suurin osa on kuitenkin kehityskustannuksia ja moottorin valmistajat käyttävät joka tapauksessa N summan rahaa siihen, ja moottorin yksikkökustannukset muodostuvat sitten siitä kuinka iso summa tuo N on. Jos moottoreita tarvitaan kauden aikana vähemmän niin N summan pysyessä samana yksittäisten moottoreiden hintaa vaan nostetaan, koska ei kai nuo Mersut, Ferrarit ja Rellut noita myllyjä tappiollakaan halua myydä. Ja onphahan tämäkin sitten mukamas säästöä kun Mersu tuo Hamiltonille yhteen kisaan rekkakontillisen uusia moottoreita joita vaihdetaan autoon viisi päivässä että saadaan sitten koko loppukausi vetää uusilla moottoreilla...

Jos halutaan oikeasti säästöä niin näiden super-monimutkaisten hybridien tilalle vähän yksinkertaisemmat kilkkeet käyttöön sillä tavalla että moottorivalmistajiakin tulisi mukaan ehkä jokunen lisää (myös näitä pieniä pajoja Juddin, Cosworthin, Illmorin jne. tyyliin) niin kenenkään ei tarvitsisi maksella kiskurihintoja Mersulle tai Ferrarille että ylipäänsä saa jonkinlaisen moottorin käyttöön.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos halutaan oikeasti säästöä niin näiden super-monimutkaisten hybridien tilalle vähän yksinkertaisemmat kilkkeet käyttöön sillä tavalla että moottorivalmistajiakin tulisi mukaan ehkä jokunen lisää (myös näitä pieniä pajoja Juddin, Cosworthin, Illmorin jne. tyyliin) niin kenenkään ei tarvitsisi maksella kiskurihintoja Mersulle tai Ferrarille että ylipäänsä saa jonkinlaisen moottorin käyttöön.
Sehän se juttu taitaa olla että isot tehtaat, Mersu etunenässä haluaa juuri näitä hybridi-moottoreita. Ei niillä ole mitään halua palata vanhaan tekniikkaan. Valmistajat sanelevat millaisilla moottoreilla ajetaan ja säännöt laaditaan sen mukaan. Tasapuolisuus tai yksinkertaisuus ei niitä kiinnosta. Ainoa toivo on jos tuo huhuttu sarjan muunti Amerikkalaisille toteutuu. Jenkit on aina tykänneet showsta ja säännöt tehdään sen ehdoilla. Eli jos se kauppa toteutuu niin sitten voi olla mahkuja että jotain muutoksia jollain aikavälillä tulee...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minun puolestani tuosta koko moottorirajoituksesta voisi luopua, tai ainakin muuttaa sitä löysemmäksi että moottoreita olisi enemmän käytössä, niin ehkä tuo jatkuva säästelykin loppuisi ja alettaisiin näkemään jokunen keskeytyskin joskus. Säästösyillähän tuota perustellaan mutta minä olen aina vähän epäillyt tuota että näinköhän tuosta tulee mitään säästöjä kenellekään, tai ainakaan kovin merkittäviä säästöjä. Minä uskoisin että moottorin hinnasta suurin osa on kuitenkin kehityskustannuksia ja moottorin valmistajat käyttävät joka tapauksessa N summan rahaa siihen, ja moottorin yksikkökustannukset muodostuvat sitten siitä kuinka iso summa tuo N on. .

Eiköhän hintaa saada jo sillä yksinään alas että pidettäisiin samat moottorit ja säänöt monta vuotta putkeen, nykymoottoreihin siirtyminen taisi syödä jo autotehtailta kehitykseen jonkun satamiljoonaa ja siitä varmaan asiakkaat jo maksaa miljoonia per vuosi. Hinta moottoreille noussut kokoajan vaikka niitä kuluu kokoajan vähemmän. Todennäköisesti siis valmistushinta on suurinpirtein sama mutta kpl hintaa moninkertaistettu tehtailla. takaisin vain että moottoreiden määrää ei rajoitettu ja kilpailua lisää.. säänöt pidettäisiin samana vaikka 10 vuotta niin eiköhän valmistajia tule lisää ja monia eri vaihtoehtoja talleille.. halvempaa ja kalliimpaa. Aika tylsää että esimerkiksi Hondalla on aika vähissä saada nykyisin parempaa moottoria vaikka resurssejakin ehkä olisi. Olisi hauska kisoissakin jos esimerkiksi Mclaren pystyisi yksittäisissä kisoissa nyt yllättään jos ottaisivat vaikka jossain kisoissa enemmän irti tai kokeilisivat uutta moottoriversioita. Mutta nyt voimasuhteet pysyy läpi kauden melko samana.
 

BaronFIN

Jäsen
Niin, miten tuon nyt ottaa. Hondan moottorilla kuitenkin paukutettiin Monzan nopein kierrosaika kisassa, joten ei se nyt täysin susi ja paskakaan voi olla.

Oikein edes periaatteessa ymmärrä miten se on mahdollista, että samasta moottorista voidaan itkeä GP2 ja sillä kuitenkin voidaan revitellä Monzassa nopein kierros. Onko niin, että kestävyydelle asetetaan niin kovat vaatimukset että koneista ei yksinkertaisesti uskalleta repiä kaikkea mahdollista irti kuin vasta kierrosta ennen parasta ennen päiväyksen umpeutumista.

Nykyisen perseilyn aikakaudella pitäisi kauden ensimmäiseen kisaan kaikille talleille keskinäisellä päätöksellä asentaa jokaiselle kuskille 18 moottoria, niin loppukaudesta olisi joka kisaan pakasta repäisty kone loppukaudeksi ja talla pohjaan loppukaudeksi #Hamilton #Spa #ECO #Mercedes #reilumeininki.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
No onhan se nyt selvää, että moottorirajoitukset ovat alentaneet kuluja jonkin verran. Jos ennen lyötiin uusi moottori harjoituksiin, aika-ajoihin ja kisaan, niin kahdenkymmenen kisan kaudella siitä tulee 120 moottoria per talli. Nyt menee ainakin periaatteessa 10. Kappalehinta noilla kuitenkin lienee aikamoinen.
 

Outsider

Jäsen
Niin, miten tuon nyt ottaa. Hondan moottorilla kuitenkin paukutettiin Monzan nopein kierrosaika kisassa, joten ei se nyt täysin susi ja paskakaan voi olla.

Oikein edes periaatteessa ymmärrä miten se on mahdollista, että samasta moottorista voidaan itkeä GP2 ja sillä kuitenkin voidaan revitellä Monzassa nopein kierros. Onko niin, että kestävyydelle asetetaan niin kovat vaatimukset että koneista ei yksinkertaisesti uskalleta repiä kaikkea mahdollista irti kuin vasta kierrosta ennen parasta ennen päiväyksen umpeutumista.

Nykyisen perseilyn aikakaudella pitäisi kauden ensimmäiseen kisaan kaikille talleille keskinäisellä päätöksellä asentaa jokaiselle kuskille 18 moottoria, niin loppukaudesta olisi joka kisaan pakasta repäisty kone loppukaudeksi ja talla pohjaan loppukaudeksi #Hamilton #Spa #ECO #Mercedes #reilumeininki.

En tiedä kannattaako tuolle Monzan nopeimmalle kierrokselle antaa kovin paljoa painoarvoa, kun Alonso haki tyhjällä tankilla uudet supersoftit käytännössä yhtä kierrosta varten. Periaatteessa tuo kisassa ajettu aika-ajo kierros jäi kuitenkin yli viisi sekuntia paaluajasta (ja yli kaksi sekuntia ensimmäisen osion hitaimmasta ajasta), joten enemmän se ehkä kertoo siitä miten hiljaa noissa kisoissa todellisuudessa ajetaan auton resursseihin nähden.
 
Viimeksi muokattu:

BaronFIN

Jäsen
Point taken.

Tällainen tavisseuraaja saattaa mennäkin markkinointi halpaan ja ilmeisesti tuossa ei kait sitten mitään muuta haettu kuin "Alonson historiallista tekoa sitten Sennan" - nopein kierros Hondalla. No läpi meni ja kissankokoisin kirjaimin se oli otsikoissa.

Ilmeisesti Japanin suuntaan oli saatava tuloksia ja siellä se nyt lepää mustaa valkoisella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös